Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Koninklijke treinen in Spoorwegmuseum

Donderdag 18 mrt 2010 - 19:06:57
nicospilt
nicospilt
Hare Majesteit de Koningin opent op 14 april in Het Spoorwegmuseum de tentoonstelling Royal Class, vorstelijk reizen. Ze arriveert per koninklijke trein, waarna deze aan de tentoonstelling wordt toegevoegd. Tijdens de tentoonstelling zijn de rijtuigen van het Nederlandse koningshuis voor het publiek toegankelijk. Er komen ook diverse buitenlandse koninklijke rijtuigen naar Nederland. Royal Class, vorstelijk reizen opent op 15 april voor publiek en eindigt op 5 september. Voor meer informatie zie www.royalclass.info

Donderdag 18 mrt 2010 - 19:57:00
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik lees dus dat het huidige rijtuig van de koningin ook daar tentoongesteld wordt. Netjes geregeld.

Kunnen we eindelijk kijken of er inmiddels een Flatscreen TV aan de wand hangt, in plaats van dat verouderde bakbeest.
Zie ook: www.koninklijkhuis.nl voor de foto.

Voor de dienstregeling-geintereseerden.
www.spoorwegmuseum.nl

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 18 mrt 2010 om 20:50:59

Choo choo.....

Donderdag 18 mrt 2010 - 22:13:11
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Ik kan me toch haast niet voorstellen dat de SR10 toegankelijk is, in de HTMU-loods zat het deurtje naar het gedeelte waar het ding staat altijd netjes op slot.

Maar het Zweedse en het Tsjechische rijtuig komen per spoor, leuke ritjes

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 18 mrt 2010 - 23:32:56
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Tijdens de tentoonstelling zijn de rijtuigen van het Nederlandse koningshuis voor het publiek toegankelijk.

Ik denk dat hij wel (deels) toegankelijk zal zijn. Vast in elke ruimte wel een bewaker, en een mooie route door het rijtuig met afzettingslint. Ik denk niet dat iedereen de mooie zetels even mag gaan uittesten.

Maar in de HTMU loods, staat hij daar dan in een afgeschermde ruimte? Vast omdat er geen bewaking zal zijn dan.. Bij een bezichtiging vast wel.
(Laat ik maar niks zeggen over Alberto Stegeman en het regeringsvliegtuig)

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 18 mrt 2010 om 23:37:34

Choo choo.....

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 19 mrt 2010 - 00:13:44
thom
thom
In de HTMU staat de SR10 idd compleet afgesloten, iets wat de HTMU zelf overigens ook is en dus neit publiekelijk toegankelijk mocht je dat idee hebben.

Daarnaast zal de SR10 in het NSM inderdaad voglens niet toegankelijk zijn, de SR 8 en 9 zullen dat wel zijn want die zijn daar nu ook voor ingericht.

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 19 mrt 2010 om 00:18:01

Vrijdag 19 mrt 2010 - 08:29:43
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Persoonlijk zou ik dat matig vinden als de SR10 helemaal afgesloten zou zijn op een expositie over koninklijke rijtuigen. Ik hoop dan wel dat ze het goed maken met een flink wat aantal foto's van de inrichting die ze er zullen ophangen dan.
Het gaat er natuurlijk ook om de inrichting.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 19 mrt 2010 om 08:30:51

Choo choo.....

Vrijdag 19 mrt 2010 - 11:42:49
MDDM
MDDM
De inrichting is sober te noemen. Niets geen overdreven luxe of zo.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 19 mrt 2010 - 11:50:18
nicospilt
nicospilt
Ja maar dat wisten we dus al van een melding een paar centimeter hierboven. Zie ook de volledige www.koninklijkhuis.nl

Vrijdag 19 mrt 2010 - 14:05:01
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
MDDM: De inrichting is sober te noemen. Niets geen overdreven luxe of zo.
Dan vrees ik dat die bedden in de twee slaapkamers niets anders zijn dan een brits...

Choo choo.....

Vrijdag 19 mrt 2010 - 14:06:31
MDDM
MDDM
Zijn hele vernuftig uitgekiende stapelbedden.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 19 mrt 2010 - 16:14:42
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Niet iets extreem luxe dus?
Wist je dit gewoon? Want het hadden net zo goed ook twee losse bedden kunnen zijn.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 19 mrt 2010 om 16:16:11

Choo choo.....

Vrijdag 19 mrt 2010 - 16:35:41
MDDM
MDDM
Samen met een collega hebben we er even in mogen kijken. Wel moesten de schoenen uit.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 19 mrt 2010 - 16:55:44
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
En het keukentje dan? Te vergelijken met die dingen die in de ICM's zaten?
En nog steeds die grote TV in de salon (zie foto), of inmiddels een flatscreen achtig iets?

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 19 mrt 2010 om 16:56:21

Choo choo.....

Vrijdag 19 mrt 2010 - 17:01:14
MDDM
MDDM
Keuken is gewoon een standaard dingetje. Of er nu een flatscreen in zit weet ik niet. Toen wij er mochten kijken was het 2005.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 19 mrt 2010 - 19:24:41
smarkie
smarkie
Quote
MDDM: Samen met een collega hebben we er even in mogen kijken. Wel moesten de schoenen uit.
dat moesten wij toen ook (NS MW tijd) tijdens onderhoud aan de HTMU 600 (eind jaren 90).
schoenen uit om over werktapijt te lopen (daaronder lag plastic en het echte tapijt.

Laatst bewerkt door smarkie op Vrijdag 19 mrt 2010 om 19:25:02

Mcn NS International Rtd

Vrijdag 19 mrt 2010 - 20:00:32
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Foto's maken mocht natuurlijk weer zeker niet?

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 19 mrt 2010 om 20:00:40

Choo choo.....

Vrijdag 19 mrt 2010 - 20:34:27
2296
2296
Nee. Maar ziet er wel netjes uit van binnen.

Vrijdag 19 mrt 2010 - 20:41:08
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ja dat lijkt me vanzelfsprekend voor een Koninklijk rijtuig, het zou me hogelijk verbaasd hebben als daar ook van dat afgetrapte lichtgele ICRm-zeil had gelegen

Vrijdag 19 mrt 2010 - 21:25:43
smarkie
smarkie
Quote
aarclay: Foto's maken mocht natuurlijk weer zeker niet?
in een keer goed, maar was ook pre mobiel met camera tijd of pre digitale camera tijd (iig de betaalbare versies )

Mcn NS International Rtd

Vrijdag 19 mrt 2010 - 21:51:09
thom
thom
Quote
aarclay: Persoonlijk zou ik dat matig vinden als de SR10 helemaal afgesloten zou zijn op een expositie over koninklijke rijtuigen. Ik hoop dan wel dat ze het goed maken met een flink wat aantal foto's van de inrichting die ze er zullen ophangen dan.
Het gaat er natuurlijk ook om de inrichting.
t'Is maar wat je matig noemt, met huidige paniek omtrend veiligheid is het al heel wat dat een nog steeds in bedrijf zijnd (!) konklijk rijtuig zo openlijk opgesteld staat..

Zaterdag 20 mrt 2010 - 09:25:37
nicospilt
nicospilt
De koningin zit er niet in hoor, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de veiligheid.

Zaterdag 20 mrt 2010 - 10:00:03
edje
edje
Flickr spoorkeerl
aaaaaaaah is ze d'r helemaal niet bij.... wat jammer nou dan kom ik ook niet.
Tenzij Maxima er wel is.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 20 mrt 2010 om 12:09:29, reden: Passage verwijderd.


Zaterdag 20 mrt 2010 - 19:08:52
MDDM
MDDM
Quote
nicospilt: De koningin zit er niet in hoor, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de veiligheid.
"Hare Majesteit arriveert in het museum per koninklijke trein, waarna deze aan de tentoonstelling wordt toegevoegd." Voor verdere info: forum.opeenshadikhet.nl

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 20 mrt 2010 - 19:22:40
nicospilt
nicospilt
Goed lezen voordat je wat schrijft. Moeilijk, maar je kunt het best. Het ging over het rijtuig wanneer dat in het museum staat. Dan zit de majesteit allang weer veilig in haar paleis.

Laatst bewerkt door nicospilt op Zondag 21 mrt 2010 om 07:59:49

Zaterdag 20 mrt 2010 - 22:29:20
thom
thom
Lijkt me wel logisch dat die niet de hele tentoonstelling in d´r rijtuig blijft zitten wuiven

En ook als konklijke hoogheid niet aanwezig is in haar rijtuig wordt er met zorg mee omgesprongen, dat lijkt me wel duidelijk.

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 20 mrt 2010 om 22:30:47

Zondag 21 mrt 2010 - 02:03:59
edje
edje
Flickr spoorkeerl
we betalen immers genoeg aan haar (belasting), kan ze rustig een tijdje in het museum zitten wuiven.


Zondag 21 mrt 2010 - 08:46:28
Noodrem
Noodrem
Nog sterker: Wij hebben dat hele rijtuig van haar betaald. Zou wel enigzins logisch zijn als we daar een "kijkje" in konden nemen, of tenminste iets van een huidige fotoserie te zien krijgen.


Zondag 21 mrt 2010 - 09:46:16
dh3201
dh3201
Quote
MDDM: "Hare Majesteit arriveert in het museum per koninklijke trein, waarna deze aan de tentoonstelling wordt toegevoegd." Voor verdere info: forum.opeenshadikhet.nl
Wordt Hare Majesteit aan de tentoonstelling toegevoegd?

Shqiperise-lopers?

Maandag 22 mrt 2010 - 10:39:18
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Je weet wel, in samenwerking met Madame Tussauds

Choo choo.....

Donderdag 25 mrt 2010 - 10:00:42
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Zojuist kwam de nieuwsbrief van het Spoorwegmuseum binnen. Twee quote's:
Quote
Omdat de Koningin enthousiast was over het idee van de tentoonstelling heeft ze besloten haar koninklijke rijtuig achter te laten in het museum. Deze zal worden toegevoegd aan de tentoonstelling. Het publiek krijgt (bij hoge uitzondering) toegang tot het rijtuig.
Quote
Bezoekers aan 'Royal Class, vorstelijk reizen' kunnen een blik werpen in het rijtuig van koningin Beatrix, salonrijtuig 10 (Sr10). Kom naar de tentoonstelling en grijp deze eenmalige kans om rond te kijken in de trein van koningin Beatrix.



Donderdag 25 mrt 2010 - 11:03:42
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dan is de dringende vraag ook weer opgehelderd.
Ik vermoed wel dat er een glazen plaat of een hekje aangebracht zal zijn bij de deur naar de salonruimte. Die 'dure' stoelen moeten vast nog langer mee dan het komende half jaar. En ik vermoed dat er niet een half jaar lang een bewaker/suppoost daar zal staan.

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 25 mrt 2010 om 11:05:53

Choo choo.....

Donderdag 25 mrt 2010 - 12:04:04
thom
thom
Een blik werpen in het rijtuig zou ook kunnen betekenen dat je van buitenaf erin kunt kijken dmv een trap, maar als ie echt toegankelijk zou zijn zou me dat zeker niet tegenvallen.

Overigens zijn de SR 8 en 9 speciaal aangepast hiervoor, en zal alleen de zijgang toegankelijk zijn en zijn de coupe's met half glas afgezet zodat je erin kunt kijken.

Donderdag 25 mrt 2010 - 12:23:24
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Het naar binnen kijken bij de SR10 wordt nog leuk als de ramen redelijk getint zijn.

Choo choo.....

Donderdag 25 mrt 2010 - 12:53:46
dwem
dwem
Waar gaat dit nog over ??

Dirk

Donderdag 25 mrt 2010 - 12:58:40
edje
edje
Flickr spoorkeerl
over de koninklijke rijtuigen...


Donderdag 25 mrt 2010 - 23:52:05
thom
thom
Quote
dwem: Waar gaat dit nog over ??
Volgens mij echt over koninklijke rijtuigen in het spoorwegmuseum, en verwachting van de manier waarop ze te bezichtigen zijn

Laatst bewerkt door admin op Maandag 29 mrt 2010 om 09:44:31, reden: Quote ingekort

Maandag 29 mrt 2010 - 19:52:07
AlbertP
AlbertP
Of dr is weer (zoals eerder gebeurde) een bericht in het verkeerde topic beland.


Donderdag 01 apr 2010 - 19:35:34
wouderobva
wouderobva
Vandaag en afgelopen nacht zijn de eerste expositie stukken, het Belgische koninklijke rijtuig en de Portugese loc, in het Spoorwegmuseum gearriveerd.
Het inrijden en plaatsen van het Belgische rijtuig was een uitdaging. Millimeterwerk. Het kostte ruim tweeënhalf uur voor het rijtuig binnen was. Enkele foto's op: robvanderwoude654.fotopic.net (met de welwillende medewerking van museum)

Donderdag 01 apr 2010 - 22:17:11
thom
thom
Leuk verslagje Rob !

Dinsdag 06 apr 2010 - 19:50:05
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Jeetje, wat is wereld 4 leeg. Dus er moet aardig wat komen te staan. Maar waar is het mat heen gegaan wat er "normaal" gesproken staat?

jaapfan.

Dinsdag 06 apr 2010 - 20:14:16
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
dat staat bij voormalig OB Amsterdam Zaanstraat denk ik, dat is nu de tijdelijke opslag van het NSM

Laatst bewerkt door SleutelMan op Dinsdag 06 apr 2010 om 20:14:41


Dinsdag 06 apr 2010 - 23:05:07
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Welk materieel stond er allemaal in Wereld 4, en welke heeft nu plaats gemaakt voor de Koninklijke rijtuigen?

Ikzelf ga overigens begin mei een kijkje nemen

Choo choo.....

Woensdag 07 apr 2010 - 08:33:56
wouderobva
wouderobva
Quote
elizabeth: Jeetje, wat is wereld 4 leeg. Dus er moet aardig wat komen te staan. Maar waar is het mat heen gegaan wat er "normaal" gesproken staat?
Het museummaterieel staat allemaal op de sporen achter wereld 4 (aangevuld: de grote expositiehal).

Laatst bewerkt door wouderobva op Woensdag 07 apr 2010 om 13:12:08

Woensdag 07 apr 2010 - 10:54:30
thom
thom
Ik neem aan dat je het sporenemplacementje bedoeld voor de loods van wereld 4.
Erachter ligt alleen de draaischijf...

Onderandere de HSM755 en een 3 assige kolenwagentje zijn al naar de HTMU verhuisd en daar zullen ook nog wat stoomlokken heen gaan dacht ik.

Zo even snel uit het hoofd staan op de Zaanstraat dan de 1122 1202 1312 3031 114 273 386 1902 en de rijtuigen plan K E W D en RD. Verder staat de Hbbkkss er ook en dat was het zowel voglens mij.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 07 apr 2010 om 10:55:46

Woensdag 07 apr 2010 - 22:39:55
wouderobva
wouderobva
Salonrijtuig van Franz Ferdinand is door ERS 6612 om 21:07 het Spoorwegmuseum ingebracht. Foto op robvanderwoude654.fotopic.net

Woensdag 07 apr 2010 - 23:43:29
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Welke loc als trekkracht? Zie ik daar een 17-/1800 ?

Choo choo.....

Woensdag 07 apr 2010 - 23:46:07
mdj
mdj
Zie bericht van Wouderobva...

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 08 apr 2010 - 00:05:28
thom
thom
Daarnaast twijfel ik aan de kwaliteit van je monitor, dat lijkt in de verste verte toch niet op een 17 of 1800...

Donderdag 08 apr 2010 - 09:12:56
Nelis
Nelis
Mooie foto wouter ik kwam net te laat aan fietsen om een mooie foto te maken. Maar dit rijtuig alleen is het al waard om naar de tentoonstelling te gaan want hij is echt prachtig beschildert. Alleen reed hij niet zo makkelijk het was het enige wat achter de loc stond even stil voor de overweg van de maliebaan en zette daarna aan als of er een volle kolentrein achter hing.

Donderdag 08 apr 2010 - 11:25:11
kmark
kmark
Flickr markrail
Quote
Nelis: Maar dit rijtuig alleen is het al waard om naar de tentoonstelling te gaan want hij is echt prachtig beschildert.
Kan wel kloppen, ding is twee weken geleden afgeleverd na een uitgebreide revisie.

Donderdag 08 apr 2010 - 12:20:31
thom
thom
Quote
Nelis: Mooie foto wouter ik kwam net te laat aan fietsen om een mooie foto te maken. Maar dit rijtuig alleen is het al waard om naar de tentoonstelling te gaan want hij is echt prachtig beschildert. Alleen reed hij niet zo makkelijk het was het enige wat achter de loc stond even stil voor de overweg van de maliebaan en zette daarna aan als of er een volle kolentrein achter hing.
Nou, je hoort daar gewoon niet zohard te rijden als je het NSM in gaat...

Als dat ding zo zwaar liep zoals je zegt, dan was ie wsl brandend de grens over gekomen, dus dat zal wel meevallen

Donderdag 08 apr 2010 - 15:31:50
wouderobva
wouderobva
De Zweedse trein Carl Gustav is vannacht rond 24:00 uur aangekomen. En het salonrijtuig voor Christiaan IX vanmorgen rond 09:00. Zo vertelde men mij.
Het salonrijtuig voor Edward VII kwam om 12:00 aan in de Oosterstraat te Utrecht om vandaar met de dieplader achteruit het museumrevier op te gaan.
Foto's van dit laatste op robvanderwoude654.fotopic.net

Woensdag 14 apr 2010 - 16:15:45
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
www.rtvutrecht.nl
En bij deze is de tentoonstelling door Koningin Beatrix als geopend verklaard.

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 14 apr 2010 om 16:17:16

Choo choo.....

Donderdag 15 apr 2010 - 19:06:04
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Hoor net op het nieuws dat de koningin met Alexander met de trein naar Denenmarken gaan. Dit omdat er niet gevlogen mag worden ivm een aswolk.

Betekend dit dat het koninklijk rijtuig nou al na één dag het spoorwegmuseum zal verlaten?

Ben hier wel benieuwt naar en zo nee, waar gaan ze dan mee?

jaapfan.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 15 apr 2010 - 19:07:21
mren
mren
Zie discussie op www.somda.nl

Donderdag 15 apr 2010 - 20:11:17
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
www.youtube.com
Het filmpje van Nico Spilt.

Had eigenlijk gehoopt dat je er ook in kon kijken, vanachter een hekje. Maar dat lijkt dus niet te zijn, als ik zo zie... Wel jammer, maar wat camerabeelden zijn ook leuk.

Iemand enig idee wat het andere TV-scherm daar laat zien? Of zijn dat dezelfde beelden?

Choo choo.....

Vrijdag 16 apr 2010 - 00:56:04
thom
thom
Dat de SR10 niet toegankelijk is, is natuurlijk logisch en daar had ik aleens voor gewaarschuwd hier.
Dat rijtuig moet elk moment in gebruik genomen kunnen worden, en dan kun je geen hekjes oid gebruiken, naast het feit dat je niks kunt schroeven oid.

Daarnaast is dat rijtuig ook niet gebouwd om een half jaar lang over het tapijt heen sleterende bezoekers van het NSM te kunnen hebben.
En met alle respect, maar er zou niks van over blijven...

En om te weten wat erop die TV beelden getoont word, is er maar 1 goeie oplossing nauturlijk

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 16 apr 2010 om 00:56:50

Vrijdag 16 apr 2010 - 01:03:27
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
thom: Dat de SR10 niet toegankelijk is, is natuurlijk logisch en daar had ik aleens voor gewaarschuwd hier. Dat rijtuig moet elk moment in gebruik genomen kunnen worden (...)%
Met als levend voorbeeld de actie van vandaag natuurlijk

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Vrijdag 16 apr 2010 - 01:07:12
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Gelukkig staat de wagon aan het perron in de hal, dus naar binnen kijken kan gelukkig wel vrij makkelijk.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 16 apr 2010 om 01:07:30

Choo choo.....

Vrijdag 16 apr 2010 - 01:38:24
mdj
mdj
En dat perron staat niet heel toevallig in Denemarken? (Tip: zie OD van vandaag..)

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 16 apr 2010 - 09:31:56
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dat was die van het NSM uiteraard. Ik denk niet dat de tentoonstelling naar het DSM verhuisd is (Deens Spoorweg Museum)

Er staan dus normaal twee schermen met camerabeelden bij dat rijtuig. Maar zijn die van twee verschillende camera's?

Choo choo.....

Vrijdag 16 apr 2010 - 09:49:23
sik214
sik214
Quote
thom:
Daarnaast is dat rijtuig ook niet gebouwd om een half jaar lang over het tapijt heen sleterende bezoekers van het NSM te kunnen hebben.
beetje respect hoor voor de klanten van het NSM (spelling)

Vrijdag 16 apr 2010 - 13:12:10
mdj
mdj
Quote
aarclay: Dat was die van het NSM uiteraard. Ik denk niet dat de tentoonstelling naar het DSM verhuisd is (Deens Spoorweg Museum)
Voor het geval je het niet gelezen had: het rijtuig is gisteravond naar Denenmarken gegaan tbv vervoer waar het rijtuig voor bedoeld is.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 16 apr 2010 - 16:30:32
john2
john2
Het koninklijk rijtuig Sr10 wordt na het weekend weer in het spoorwegmuseum terug verwacht.

Vrijdag 16 apr 2010 - 18:49:25
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
@mdj, dat was me meteen al bekend hoor
Waarschijnlijk gaat kroonprins W-A zelf ook nog naar Polen met de trein, vergezeld met Balkenende.
Is de sr10 daar ook toegelaten?

Op internet trof ik deze foto aan. Is deze uit de SR 8/9 ?
media.rtvutrecht.nl

Ik dacht dat dat interieur wat ouder eruit zag? En de ondertitel bij deze foto op: www.rtvutrecht.nl luidde: Het interieur van de koninklijke trein in 1992. Koningin Beatrix met groothertog Jan en groothertogin Josephine-Charlotte van Luxemburg. Archieffoto: ANP (Arthur Bastiaanse)

De SR10 is pas in 1993 gebouwd. Hoe zit dit?

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 16 apr 2010 om 18:50:34

Choo choo.....

Vrijdag 16 apr 2010 - 18:59:30
robins
robins
Lees je eigen bericht nog eens door en je weet het

Oftewel: de foto is SR8 of SR9 (weet ff niet uit mijn hoofd welke)

mvg,
Robin

Laatst bewerkt door robins op Vrijdag 16 apr 2010 om 19:01:48

Vrijdag 16 apr 2010 - 19:01:23
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
In het Opvallende Dingen-draadje is deze foto al voorbij gekomen: www.dennistd.nl

Dus ja, ook toegelaten in Polen. Eigenlijk in zowat elk land in Europa met 1435 mm spoorbreedte...

Vrijdag 16 apr 2010 - 20:18:31
keesje
keesje
Waar is dat SR10 rijtuig eigenlijk in zijn 17-jarig bestaan al geweest? Dat zal geen mega-waslijst zijn denk ik? En zeker het buitenland niet?

Vrijdag 16 apr 2010 - 21:31:55
2296
2296
Met enige regelmaat in de werkplaatsen van Zwolle, Onnen, Amsterdam Zaanstraat en Maastricht voor onderhoud.

Vrijdag 16 apr 2010 - 21:56:12
lb
lb
Flickr lb-1975
Quote
keesje: Waar is dat SR10 rijtuig eigenlijk in zijn 17-jarig bestaan al geweest? Dat zal geen mega-waslijst zijn denk ik? En zeker het buitenland niet?
Het rijtuig is minimaal 1x in Hlds(datum zou ik op moeten zoeken) geweest en ook 1x met Hld(1997) als eindbestemming.
In 2004 met behulp van dieseltractie naar Warffum. Voor het buitenland kom ik niet verder als Innsbruck in 1994.Ik ben benieuwd naar verder aanvullingen van de diverse uithoeken van SR 10.

Groet

Vrijdag 16 apr 2010 - 22:05:27
sik214
sik214
Ik heb de Sr10 gezien in:
-Utrecht op weg naar Houten (30-04-1999)
-Apeldoorn voor 60ste verjaardag van de benutster (30-01-1998)
-Weesp op 17-10-2001 opweg naar Alm/Lls vanwege inburgering Maxima
-Amsterdam Arena 17-11-2007 (Opening station)
-Rotterdam Zuid 16-06-2007 opweg naar Barendrecht(Opening Betuweroute)

Volgens mij is het rijtuig ook een keer achterop een AlpenExpres gehangen in Emmerich... of was dat die Insbruck keer?

Vrijdag 16 apr 2010 - 22:12:22
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Quote
lb: Het rijtuig is minimaal 1x in Hlds(datum zou ik op moeten zoeken)
Dat was op 9 mei 1997, daags voor de opening van de Maeslantkering.

Groet, Spiketrain

Zaterdag 17 apr 2010 - 10:58:41
keesje
keesje
Quote
sik214: -Weesp op 17-10-2001 opweg naar Alm/Lls vanwege inburgering Maxima
Bedankt voor de lijstjes. Maar als Maxima écht had willen inburgeren had ze daar wellicht een ander beeld van gekregen als ze niet met haar eigen trein naar Flevoland was gekomen, maar met een 4300 of 4600!

Zaterdag 17 apr 2010 - 11:36:10
martijnham
martijnham
Quote
aarclay: Op internet trof ik deze foto aan. Is deze uit de SR 8/9 ?
media.rtvutrecht.nl
Dit is de ontvangstruimte van de Sr9, herkenbaar aan bet brede raam in de zijwand (achter de bank). Dit rijtuig is samen met de Sr8 in 1983 gerenoveerd, waarbij o.a. het interieur is aangepakt. Als je recente foto vergelijkt met oude foto's van de Sr9 zijn de verschillen eenvoudig zichtbaar.
Het huidige koninklijk rijtuig (Sr10) is inderdaad uit 1993.

Zondag 18 apr 2010 - 16:05:19
mren
mren
Quote
aarclay:

De SR10 is pas in 1993 gebouwd. Hoe zit dit?
Jij bent toch ook NVBS-lid? Dan moet je de Op de Rails van april 2010 er maar eens bijpakken, daar worden alle 10 de salonrijtuigen besproken, met de meeste nadruk op de 6 t/m 10. Auteur loopt ook in dit topic mee

Maandag 19 apr 2010 - 07:37:29
dh3201
dh3201
Quote
aarclay:
De SR10 is pas in 1993 gebouwd. Hoe zit dit?
GEbouwd in 1988.
VERbouwd tot SR10 in 1993.
Beide door Talbot in Aachen.

Shqiperise-lopers?

Donderdag 22 apr 2010 - 20:11:33
rob1
rob1
Vandaag een kijkje wezen nemen bij Royal Class. Een selectie van m'n foto's staat op www.flickr.com De replica van de SR1 ziet er echt schitterend uit, hele tentoonstelling is zeker de moeite waard. Wel opvallend dat de 1200 (die onder andere de SR8 en SR9 achter zich heeft staan), geen nummers heeft. Weet iemand welke 1200 dit is en waarom hij 'nummerloos' is (zie www.flickr.com)? Alvast dank voor de reacties!

Donderdag 22 apr 2010 - 20:33:17
amtrak
amtrak
1211

Donderdag 22 apr 2010 - 20:34:07
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Dat zal ongetwijfeld de 1211 zijn.

Donderdag 22 apr 2010 - 20:56:41
kevinevers
kevinevers
Hij is nummerloos omdat hij recent een nieuwe verflaag heeft gekregen. Hij was eerst zo: www.kevinevers.nl


Donderdag 22 apr 2010 - 22:04:52
rob1
rob1
Dank! De nieuwe verflaag ziet er iig goed uit!

Vrijdag 23 apr 2010 - 00:11:45
dh3201
dh3201
Zijn de SR8 en SR9 inmiddels al van opschriften voorzien?
Tijdens het museumweekeinde waren deze rijtuigen nog zonder opschriften, kaal blauw dus.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 23 apr 2010 - 09:04:20
rickarends
rickarends
Is er een reden waarom de 1211 zijn nummers niet heeft teruggekregen?

Vrijdag 23 apr 2010 - 09:08:22
Frederik
Frederik
Zie het bericht van Kevinevers.


Vrijdag 23 apr 2010 - 09:25:08
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Die nummers zullen er ongetwijfeld nog op worden aangebracht.

Choo choo.....

Vrijdag 23 apr 2010 - 13:04:27
thom
thom
Vergeet ook niet dat dit soort stickers niet zo kant en klaar opvoorraad zijn en dat soms wel wat moeite kost...

Maar ze zullen er zeer nog opkomen.

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 23 apr 2010 om 13:04:53

Vrijdag 23 apr 2010 - 18:38:53
dh3201
dh3201
Quote
thom: Maar ze zullen er zeer nog opkomen.
Is dat zo pijnlijk?

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 24 apr 2010 - 03:13:48
thom
thom
Ik heb nog een K in de aanbieding, anyone

Zondag 25 apr 2010 - 22:06:48
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: terug naar koninklijke treinen.

Groet, Spiketrain

Woensdag 28 apr 2010 - 13:02:13
lb
lb
Flickr lb-1975
Quote
keesje: Waar is dat SR10 rijtuig eigenlijk in zijn 17-jarig bestaan al geweest? Dat zal geen mega-waslijst zijn denk ik? En zeker het buitenland niet?
Het rijtuig is in januari 1996 ook nog 4 dagen voor onderhoud en aanpassingen naar Oostende geweest

Woensdag 28 apr 2010 - 13:41:52
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Voor een artikel die ik erover schrijf was ik benieuwd of er ook bekend was wat voor aanpassingen het waren. Als iemand dit kan vertellen, graag

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 28 apr 2010 om 13:42:01

Choo choo.....

Woensdag 28 apr 2010 - 15:30:28
daniel10
daniel10
Het SR 10 rijtuig is in februari 1994 en 1995 ook nog in Innsbruck geweest toen de familie naar Lech ging

Laatst bewerkt door daniel10 op Woensdag 28 apr 2010 om 15:30:53

Woensdag 28 apr 2010 - 16:11:11
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dat was zijn eerste echte officiële inzet toen

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 28 apr 2010 om 16:11:24

Choo choo.....

Vrijdag 14 mei 2010 - 19:18:29
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik weet er wat meer over de inzet inmiddels tot aan begin 2006.

-------------------------------------------------------------------------
22/12/1993 In Den Haag gepresenteerd aan Koningin Beatrix

14/05/1997 Tussen twee ICR-A's en de 1623 en 1648 met premier Kok van
Den Haag naar Assen

30/01/1998 Tussen IC+-rijtuigen van Amsterdam naar Apeldoorn, met aan
boord genodigden van de Koningin ter gelegenheid van haar
zestigste verjaardag

30/04/1999 Met Koningin ter gelegenheid van Koninginnedag naar Houten

06/04/2000 Tussen twee ICR, een WR en eloks 1751 en 1757 van
Amsterdam naar 's-Hertogenbosch

27/02/2002 Rondrit Utrecht HTMU - Den Haag, achter 1847

16/04/2003 Conditierit

30/04/2004 Met ICR-A 10-70 356 en 372 en drie 6400-locs met H.M.
Koningin Beatrix van Warffum naar Groningen

16/09/2004 Conditierit

31/10/2004 Met twee ICR-A-rijtuigen en elocs 1839 en 1831 met H.M. Koningin
Beatrix van Den Haag naar Breda voor herdenking van Poolse
oorlogsslachtoffers. Op 28/10/2004 waren de locs en ICR-A's al
in Utrecht HTMU, waarbij in plaats van dit rijtuig, het
Eurailscout-meetrijtuig 978 1 005 (vml. CTO-meetrijtuig (Plan
P)) tussen de A-rijtuigen geplaatst was

26/10/2005 Conditierit Utrecht - Tilburg - Den Haag HS - Utrecht

02/02/2006 Rit met personeel van OB Zwolle en OB Onnen. Het rijtuig wordt
voortaan te Onnen onderhouden

27/03/2006 Overbrengingsrit Utrecht Daalse Dijk (HTMU) - OB Onnen
30/03/2006 Terug van OB Onnen naar Utrecht Daalse Dijk (HTMU)
-------------------------------------------------------------------------------

Nu vraag ik me af, ikzelf ben ook in bezit van deze SR10 als H0-model voor op mijn Marklin-baan. Echter als ik erin kijk zie ik een heel interieur zitten, welke sprekend lijkt op de bekende foto van de RVD.
Is er soms een plattegrond beschikbaar van dit rijtuig? De salon lijkt me beschikbaar vanuit een smalle gang van ongeveer 5 meter?

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 14 mei 2010 om 19:22:51

Choo choo.....

Vrijdag 14 mei 2010 - 20:22:33
daniel81
daniel81
Hij werd al genoemd, de wintersport-uitstapjes.
In de winter van 1994 is de koningin met de SR10 op wintersport geweest. Op 27 januari 1994 is het rijtuig van Ut naar Vl gebracht om te kijken hoe-ie reageerde op Duitse loks, de 110 144 diende als testlok
Vervolgens is HM op 5 februari 1994 per trein naar Oostenrijk gereisd: van Den Haag tot Em als aparte trein (getrokken door de 1650), daar zijn de SR-10 en een begeleidingsrijtuig door een Köf achter de reguliere Donauwälzer gehangen

Verder heb ik'm in de zomer van 1994 een keer in Amf zien staan.

Laatst bewerkt door daniel81 op Vrijdag 14 mei 2010 om 20:23:30

Zaterdag 15 mei 2010 - 18:17:40
keesje
keesje
@aarclay/daniel81: Interessante overzichtjes, bedankt!

Zaterdag 19 jun 2010 - 22:01:39
treinhobby
treinhobby
Aanvulling:
op 10 mei 1997 ging Koningin Beatrix naar een opening van de Maeslantkering.

Hiervoor is toen een tijdelijk station tussen Maassluis en Hoek van Holland aangelegd.

Trekkracht (zo te zien aan de TV-beelden van toen) de 1629 vervolgens ICR-A, Sr10, ICR-A en weer een 1600.

Zondag 20 jun 2010 - 14:29:53
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Hm, die opening van de Maeslandt had ik al inmiddels gevonden.
Voor diegenen die meer willen weten over de SR10 en alle uitstapjes die H.M Koningin Beatrix ermee gemaakt heeft:

www.treinenweb.nl

Nu is het afwachten of Prins Willem-Alexander het rijtuig na de abducatie van Beatrix vaker gaat gebruiken. Dan hebben we wat meer te spotten....

Kans lijkt mij klein, gezien het spoor in NL erg druk is.

Laatst bewerkt door aarclay op Zondag 20 jun 2010 om 22:11:12

Choo choo.....

Zondag 20 jun 2010 - 16:01:20
broek53
broek53
Dat laatste is nou net het enige waar de Koninklijke Trein geen last van heeft. In principe wijkt daar alles voor.

Zondag 20 jun 2010 - 20:49:32
mren
mren
Quote
aarclay:
Nu is het afwachten of Prins Willem-Alexander het rijtuig na de abductie van Beatrix vaker gaat gebruiken. Dan hebben we wat meer te spotten....
Je bedoelt denk ik abdicatie

Laatst bewerkt door mren op Zondag 20 jun 2010 om 21:12:24

Zondag 20 jun 2010 - 22:13:00
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ja, Abdicatie is het ja nu ik even goed kijk.
Morgen zal ik even Tim's opmerkingen aangaande het artikel even doorvoeren.

Choo choo.....