Spoorse wensen provincie Noord-Brabant
Forum: Algemeen - Algemeen
17-03-2010 18:37:31
mren
mren
Voor de geïnteresseerden:

DEN BOSCH - Het provinciebestuur wil dat per uur vier intercity's gaan rijden op het traject Eindhoven, Rotterdam en Den Haag. Ook moet het goederenvervoer tussen Den Bosch en Nijmegen niet meer via Oss lopen.

Gedeputeerde Staten (GS) schrijven dit aan minister Eurlings van Verkeer. Het dagelijks bestuur van de provincie maakt zich zorgen over de plannen van de NS. Ook vragen GS aandacht voor de problemen die het treinverkeer in dorpen en dan met name bij overwegen veroorzaakt.

GS stellen verder voor om een tweede ongelijkvloerse spoorkruising bij Liempde en een boog bij het Gelderse Meteren aan te leggen. Ze vinden dat de Betuweroute vaker moet worden ingezet voor goederenvervoer, bijvoorbeeld voor de aanvoer vanuit het westen naar Nijmegen. Voordeel hiervan is dat tussen Den Bosch en Nijmegen meer sprinters en stoptreinen kunnen rijden.

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1335981293/Geen+goederentrein+meer+via+Oss.aspx

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-03-2010 20:44
 

17-03-2010 19:11:24
maxime
maxime
Klinkt leuk, maar ik denk dat Den Haag - Rotterdam een beetje de bottleneck gaat worden zo lang het nog niet geheel viersporig is. Dat kan bovendien nog wel even duren omdat de tunnel nog gebouwd moet worden en dan is het nog maar de vraag of men het tweede paar sporen meteen wil aanleggen. Echter lijkt me het overbelast verklaren van het traject vrij logisch, omdat de 2100 nu niet kan stoppen te Dt, er in de toekomst sprake is van een HSL-shuttle naar Gvc en de frequentieverhoging van de 1900 er eventueel bovenop komt.

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-03-2010 20:40
 

17-03-2010 19:37:43
daniel81
daniel81
Quote
mren: GS stellen verder voor om een tweede ongelijkvloerse spoorkruising bij Liempde en een boog bij het Gelderse Meteren aan te leggen. Ze vinden dat de Betuweroute vaker moet worden ingezet voor goederenvervoer, bijvoorbeeld voor de aanvoer vanuit het westen naar Nijmegen. Voordeel hiervan is dat tussen Den Bosch en Nijmegen meer sprinters en stoptreinen kunnen rijden.

Zijn die nodig dan? En hoeveel goederentreinen rijden er daadwerkelijk in de spits?
 

17-03-2010 19:43:26
ns1700
ns1700
Quote
maxime: Klinkt leuk, maar ik denk dat Den Haag - Rotterdam een beetje de bottleneck gaat worden zo lang het nog niet geheel viersporig is. Dat kan bovendien nog wel even duren omdat de tunnel nog gebouwd moet worden en dan is het nog maar de vraag of men het tweede paar sporen meteen wil aanleggen. Echter lijkt me het overbelast verklaren van het traject vrij logisch, omdat de 2100 nu niet kan stoppen te Dt, er in de toekomst sprake is van een HSL-shuttle naar Gvc en de frequentieverhoging van de 1900 er eventueel bovenop komt.
ik wil niet vervelend doen maar de 2100 kan makkelijk stoppen in Dt, het is alleen dat NS het niet wil. het is een ergenis voor de forens dat deze nog altijd jawel met 12 bakken VIRM bijna leeg doorscheurt en dat de treinen die juist stoppen te kort of vol zijn.

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-03-2010 20:43
 


17-03-2010 19:53:33
robbertc
robbertc
Bijna lege 2100 tussen Rtd en Gv? Moet de NS daar maar op bezuinigen!

Laatst bewerkt door robbertc op 17-03-2010 19:53
 

17-03-2010 20:00:38
maxime
maxime
Kan het bevestigd worden dat de NS de 2100 gewoon niet wil laten stoppen te Dt? Het klinkt misschien stom, maar ik weet niet beter dan dat het met capaciteitsproblemen te maken had...ik heb dat onder andere op somda voorbij zien komen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-03-2010 20:43
 

17-03-2010 21:34:02
ns1700
ns1700
ik weet dat het vol is maar het is gewoon mogelijk de 2100, de Vlissinger te laten stoppen. denk eens in, we kregen toch in 2002 de IC naar venlo ook terug?? waarom dan niet meteen de Vlissinger?

vertrektijden Dt. doorkomst van 2100, tijd wijkt weleens af.
richting Gv
04/34 5000
07-10/37-40 2100 doorkomst
17/37 5100
24/54 2200
28/58 1900

richting Rtd
03/33 1900
08/38 2200
15/45 5100
19-23/49-53 2100 doorkomst
27/57 5000

Laatst bewerkt door ns1700 op 17-03-2010 21:36
 

17-03-2010 21:48:59
broek53
broek53
Volgens mij heeft dit topic niets te maken met stops van welke trein dan ook in Delft.  

17-03-2010 21:52:01
ns1700
ns1700
ben ik het mee eens. om terug te komen op het onderwerp het is een positief idee. met name voor reizigers naar de randstad die niet over Utrecht willen of voor mensen met verdere bestemmingen dan Breda%08%. maar zolang de viersporigheid er niet is tussen Rijswijk en Schiedam kan dit geen realiteit worden.

Laatst bewerkt door ns1700 op 17-03-2010 21:52
 

17-03-2010 22:11:09
broek53
broek53
Nog één keertje over Den Haag - Rotterdam dan: de benelux en Thalys verdwijnen van dat traject, dus er ontstaat wel enige ruimte in vergelijking met nu.  

17-03-2010 23:12:07
scooter
scooter
4 Intercitys per uur is met name in de spits tussen Eindhoven en Rotterdam een welkome aanvulling op het huidige aanbod.Tevens is er dan een betere spreiding van treinen Eindhoven-Tilburg.Die is nu,met de stopper 2 minuten achter de IC,niet echt ideaal.
Tot in de jaren 80 reden er in de ochtendspits ook meer treinen tussen Eindhoven en Rotterdam.
Wat het traject Nijmegen-Den Bosch betreft,begrijp ik niet waarom de provincie niet rept over de enkelsporige maasbrug bij Ravenstein.Door die eerst te verdubbelen,krijg je een veel betrouwbaardere dienstregeling.
 

17-03-2010 23:21:05
timtrein
timtrein
Ik stel voor dat de minister de offerte voor de aanpassingen naar het provinciehuis stuurt  

18-03-2010 00:57:51
mren
mren
Quote
scooter: begrijp ik niet waarom de provincie niet rept over de enkelsporige maasbrug bij Ravenstein.Door die eerst te verdubbelen,krijg je een veel betrouwbaardere dienstregeling.

Die brug is op zich niet zo'n ramp. Als alles volgens DRGL rijdt is er niets aan de hand en anders zal zo'n klein enkelsporig stukje voor hooguit 3 minuten aan extra vertraging zorgen.

Ik plaats zelf die wens voor de goederentreinen vooral in het 'goederentreinen zijn gevaarlijk'-verhaal. Bovendien rijden er volgens mij niet eens zoveel goederentreinen daar en kan je ze beter op Ht-Nm hebben dan op Ht-Gdm.
 

18-03-2010 08:45:05
nielske90
nielske90
Quote
mren: en kan je ze beter op Ht-Nm hebben dan op Ht-Gdm.
Denk dat je ze beter op Ht-Gdm kan hebben dan op Ht-Nm want bij die laatste komen ze ook over de drukke trajecten Nm-Ah en Ah-Ahp.
 

18-03-2010 11:43:57
jorgo
jorgo
Quote
scooter:
Tot in de jaren 80 reden er in de ochtendspits ook meer treinen tussen Eindhoven en Rotterdam.



Waren dat niet gewoon verlengingen van 2200 achtige sneltreinen? Als ze dat weer doen heb je van Rtd naar Den Haag niet eens extra paden nodig. Als de Provincie wil meebetalen lijkt NS me de beroerdste niet.

Overigens was het in de jaren '80 tussen Tb en Breda wel wat minder druk met reguliere treinen. Weet niet of dat nog een bottleneck gaat zijn.
 

18-03-2010 11:56:24
daniel
daniel
Vergeet niet dat een heleboel goederentreinen verhuisd zijn van de Brabantroute naar de Betuweroute. Daardoor is vast ook wel wat capaciteit vrijgekomen (als in, theoretisch minder goederenpaden nodig).  

18-03-2010 15:03:14
scooter
scooter
@jorgo,dat waren idd 2200 achtige treinen.Alhoewel er ook extra 1900 achtige treinen reden.Ik herinner me trein 1992 van Eindhoven naar Rotterdam als IC met extra stop in Rotterdam Lombardijen en -Blaak.Die vertrok een minuut of 10 voor de reguliere 1900.
In de avondspits reden er 3 treinen uit de serie 2200(toen nog 5400)door naar Tilburg en 1 daarvan als stoptrein naar Eindhoven.
 

18-03-2010 18:13:01
Modelspoor
Modelspoor
Ja zo herrinner ik me nog de vroege 1990,
met stops te Ehv vertrek was 6.49,verder dan ,Btl,Tb,Bd,Bdpb,Ddzd,Ddr,Rlb,Rtb
Rtd,Sdm,Dt,Rsw,Gv, en Gvc aankomst 8.33
 

19-03-2010 15:15:49
BGM104
BGM104
Quote
ns1700: ik weet dat het vol is maar het is gewoon mogelijk de 2100, de Vlissinger te laten stoppen.



Nog even OT maar dan is het helemaal helder: Dat gaat ook gebeuren als de HSL helemaal in bedrijf is, wordt waarschijnlijk vanaf 2012. De 2100 stopt dan ook in Dt en Sdm, rijdt over Hlm en stopt waarschijnlijk ook nog wel in Had en natuurlijk in Zeeland bij iedere boom (2100 als stoptrein tussen Rsd en Vs). Dus nog even geduld aub.
 

20-03-2010 11:08:26
floriss
floriss
Om dit topic weer even terug te plaatsen naar de juiste Provincie, mijn reactie op het eerste bericht van dit topic.

Voor wat betreft die Intercity's tussen Den Haag en Eindhoven via Rotterdam. Op zich is deze wens niet nieuw. Er wordt zelfs gekeken naar opties in de toekomst waarbij tussen Rotterdam en Breda gebruik kan worden gemaakt van de HSL. Een andere optie zou kunnen zijn om de Fyra die straks tot aan Breda rijdt door te laten rijden naar Eindhoven.

Problemen met het goederenvervoer zijn er volgens mijn niet zo zeer vanwege de gevaarlijke stoffen, maar hebben vooral een capaciteitstechnische reden. Het drukke goederenvervoer via onder meer de Brabantroute zorgt voor de scheve verdeling van de IC's tussen Breda en Tilburg.

Wat betreft de extra sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch:

De Stadsregio Arnhem - Nijmegen is er inmiddels al uit met de NS en Prorail. In Wijchen wordt een keervoorziening gerealiseerd, bovendien komt er extra station Nijmegen Goffert.
Aan de Brabantse kant zal nog het nodige moeten gebeuren, voordat NSR hier met 4 Sprinters per uur gaat rijden. Tenzij de Provincie zelf de portemonnee wil trekken natuurlijk.

Plannen op het gebied van woningbouw en ruimtelijke ontwikkeling spelen hier op dit moment vooral in de A2 zone Rosmalen (bedrijventerrein), omgeving Nuland/Geffen en Oss/Berghem voor wat betreft woningbouw. Maar dat zal niet eerder dan 2020 zijn.
 

05-04-2010 01:58:46
lekbrug
lekbrug
en de boog bij Meteren: die ligt er al een paar jaar. Met wachtspoor tussen Waardenburg en de aansluiting naar de Betuweroute onder de A15 door.  

05-04-2010 13:04:11
BGM104
BGM104
Met de bestaande bogen bij Meteren kan je niet van Kfh naar Ht en andersom, laat dat nou net de wens zijn.  

05-04-2010 13:19:37
treinfan
treinfan
Het kán wel, maar kopmaken is niet gewenst  

17-07-2010 15:51:08
mren
mren
nog wat non-nieuws uit het Eindhovens Dagblad, maar vooruit:

EINDHOVEN - Eindhoven maakt een kleine kans om ook na de zomer een halteplaats voor de hogesnelheidstrein ICE International te worden. De stad is van 25 juli tot en met 22 augustus en van 16 tot en met 24 oktober invaller voor Arnhem.


Arnhem is de huidige laatste halte in Nederland. Maar door werkzaamheden van ProRail rond het station Arnhem moet de ICE International tijdelijk uitwijken.

Reizigers vanuit Eindhoven kunnen in die periode zes keer per dag rechtstreeks met ICE International naar Mönchengladbach, Keulen, Frankfurt Flughafen en Frankfurt. Ook Mannheim, Freiburg en Basel zijn rechtstreeks met deze trein te bereiken.

Maar is er een kans dat Eindhoven een permanente halte wordt? Volgens een woordvoerster van de NS is uit bestaande prognoses gebleken dat Arnhem als halteplaats gunstiger uitvalt. "Er is geen scenario dat zowel Arnhem als Eindhoven halteplaatsen worden. Het is of of."

"Maar als er in Eindhoven gedurende deze vijf weken een massale toestroom van reizigers blijkt te zijn, dan is er in principe een kans dat Eindhoven Arnhem gaat vervangen als halteplaats."

"Maar dan moeten er echt veel reizigers instappen. Eén trein telt 500 stoelen. En er vertrekken per dag zes treinen."

Een enkele reis Eindhoven-Köln Hbf kost 19 euro.

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-07-2010 16:07, reden: Dagvod -> Dagblad.
 

17-07-2010 16:25:07
raymond16
raymond16
Dat is echt valse hoop geven. DB stemt namelijk echt niet in hiermee, ook al zou er een grote toeloop zijn. Immers moeten dan Oberhausen, Duisburg en Dusseldorf dan met andere ICE's bediend gaan worden en dat is het echt niet waard. En die aanloop overtreft zowel Ehv als Ah ruim.  

17-07-2010 16:45:04
icetha
icetha
Ik dwaal wellicht wat af, maar waarom NS highspeed nu steeds voor Ehv kies i.p.v. Ht, begrijp ik niet.
Want reizigers uit Ah en omgeving moeten ook nog eens in Ht overstappen om in de ICE te komen.
En eerder deze week met de stremming bij Emmerich, gebeurde het wel.
M.a.w.: bij geplande omleiding stopt de ICE in Ehv, bij ongeplande omleiding in Ht.
Dit geldt ook trouwens voor de 2 nachttreinen.
Wie kan hier de logica verklaren?
 

17-07-2010 16:46:09
nielske90
nielske90
Afgelopen week werd er bij de stremming ook gestopt in Eindhoven. Althans; ze stonden op de AV.

Ik denk trouwens dat ze nieuwe reizigers willen aanboren bij die geplande omleidingen. Reizigers uit Ah kunnen dan immers net zo goed in Ut opstappen. Reizigers uit het zuiden van het land kunnen makkelijker in Ehv instappen dan in Ht. Op die manier kun je nieuwe reizigers aantrekken tot een ICE-reis (al is het nooit een aantrekkelijk alternatief vanuit het zuiden, maar goed). Laatste tijd zijn er al diverse promotie-acties geweest rondom ICE's in het Eindhovens Dagblad bijvoorbeeld...

Laatst bewerkt door nielske90 op 17-07-2010 16:51
 

17-07-2010 18:55:17
keesje
keesje
Quote
icetha: Ik dwaal wellicht wat af, maar waarom NS highspeed nu steeds voor Ehv kies i.p.v. Ht, begrijp ik niet.
Wie kan hier de logica verklaren?

Het verhaal is verteld door een gemiddelde persvoorlichter die meestal niet weet waar ze het over hebben. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken, want van dit plan heeft nog niemand binnen NS ooit iets gehoord...
 

17-07-2010 19:09:02
broek53
broek53
NSR is Hispeed dan ook niet (verre van dat, inmiddels).  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-07-2010 23:55:54
mren
mren
Quote
keesje:
Quote
icetha: Ik dwaal wellicht wat af, maar waarom NS highspeed nu steeds voor Ehv kies i.p.v. Ht, begrijp ik niet.
Wie kan hier de logica verklaren?

Het verhaal is verteld door een gemiddelde persvoorlichter die meestal niet weet waar ze het over hebben. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken, want van dit plan heeft nog niemand binnen NS ooit iets gehoord...

Daarom noemde ik het ook al non-nieuws: als een ICE via Ehv nu ineens superveel reizigers zou trekken, komt de ICE via Ehv te rijden. Als er volgende week ineens duizenden mensen vanuit Ehv naar Zl zouden moeten ipv Agglo Amsterdam, zou de 800 'ineens' richting Lw gaan...
 

18-07-2010 19:26:00
lekbrug
lekbrug
Quote
BGM104: Met de bestaande bogen bij Meteren kan je niet van Kfh naar Ht en andersom, laat dat nou net de wens zijn.


Als idd ook de kruising ten noorden van Ht wordt verdubbeld incl. fly-over, zou via die Betuwelijn-zuid-westboog verkeer richting Vl kunnen gaan ipv via Bd-Tb. Maar dat impliceert het mediabericht niet, want wat voor relatie heeft die boog met goederenverkeer op de relatie Ht-Nm?

Echt goed inzicht van overheid en/of media

PS die zw-boog bij Meteren kan trouwens makkelijk. Landschapstechnisch heeft dat geen ecologisch, esthetisch en negatief economisch effect (blabla, bij deze is de MER klaar)


SGdm!
 

18-07-2010 19:41:58
lekbrug
lekbrug
Quote
mren:
Quote
keesje:
Quote
icetha: Ik dwaal wellicht wat af, maar waarom NS highspeed nu steeds voor Ehv kies i.p.v. Ht, begrijp ik niet.
Wie kan hier de logica verklaren?

Het verhaal is verteld door een gemiddelde persvoorlichter die meestal niet weet waar ze het over hebben. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken, want van dit plan heeft nog niemand binnen NS ooit iets gehoord...

Daarom noemde ik het ook al non-nieuws: als een ICE via Ehv nu ineens superveel reizigers zou trekken, komt de ICE via Ehv te rijden. Als er volgende week ineens duizenden mensen vanuit Ehv naar Zl zouden moeten ipv Agglo Amsterdam, zou de 800 'ineens' richting Lw gaan...


denk t niet, want dat conflicteert met de corridor-filosofie.

bij werken wordt al t treinverkeer naar DE en BE via Ut-Cl%08%-Ht-Rsd/Vl omgeleid. Er zijn maar 3 spoorlijnen over de grote rivieren naar het zuiden. Prorail (V&W) pompt niet voor niets miljarden in Ut-Ht.
(Via Ah naar Nm en Vl is geen optie!)

Ehv (en de provincie Noord-Brabant) wil zelf graag ICE's naar Keulen en Aken; studies daarnaar zijn allang gedaan (google maar); visie in Brabant is dat als de NS-holding dat niet doet dat ze het dan zelf regelen (Arriva? Veolia? DB?)


SGdm!
 

18-07-2010 22:02:38
keesje
keesje
Snap ook niet waar die persvoorlichters het over hebben. Verzinnen ze die verhaaltjes zelf? Onbegrijpelijk dat zulke duurbetaalde lui zijn aangenomen om kletspraat te verkopen. Ze zouden overigens niet mistaan met een stukje in één van de fantasievolle topics in Somda!

Maar goed, het maakt dus geen onderdeel van de Spoorse wensen in NB.