goedkoopst naar Brussel
Forum: Algemeen - Algemeen
15-03-2010 13:11:02
rodidog
rodidog
medehobbyisten,

ik ben vrij nieuw en onbekend hier. Ik hoop dan ook dat ik met deze vraag goed zit op dit forum.

Aanstaande zaterdag ga ik met mijn vriendin een dag naar Brussel en ik vraag me af wat het goedkoopst is vanuit Utrecht. Ik schrok een beetje van de prijs die NS-Highspeed opgeeft voor twee personen. Zij geven € 81,- voor 2 personen op hun site met de Benelux. Al geven zij de Thalys als eerste optie. Een binnenlands retourtje van de NMBS van Essen naar Brussel is echter € 11,25 per persoon. Dit is dus veel goedkoper. Het is zelfs € 9,- goedkoper dan als je een retour Roosendaal-Brussel "doet". Ik vind deze prijsverschillen zelf eigenlijk te gek voor woorden.

Kloppen deze prijzen wel en is het dan verstandig om met de auto van Utrecht naar Essen te gaan en van daaruit met de binnenlandse treinen naar Brussel? Of zijn er betere oplossingen?

Alvast dank voor jullie hulp.

Groeten,

Erik
 

15-03-2010 13:59:37
dvdhoven
dvdhoven
Mogelijk is een superdagretour iets voor jou.
Zie: http://www.treinreiziger.nl/internationaal/trein_brussel


Dick van den Hoven
 

15-03-2010 14:17:09
jorgo
jorgo
Superdagretour zou ietsje duurder moeten zijn dan een Weekend Benelux...

De NMBS site geeft ong. dezelfde prijs € 81,60 voor 2 pers 26+ retour.

Op zich is het niet zo veel, als je bedenkt dat je voor een retourtje zonder korting van Maastricht naar Utrecht ook € 40 de man kwijt bent, en dat duurt nog 20 minuten korter...

Als je een kortingskaart hebt (?) ben je net iets goedkoper uit in combinatie met de retourprijs Roosendaal-Brussel van 10,20 (nl. 38,90 pp).

Goedkoopste voor jou: ga als de sodemieter naar Kruidvat voor twee kaartjes voor de eerste periode. Rijd daarmee Utrecht-Roosendaal. Koop daarbij Belgische kaartjes voor het Belgische deel.
Prijs: 2*12,50 + 4*10,20 = 65,80.
Koop het Belgische kaartje wel vast via internet bijv. via nmbs.be want je hebt geen tijd om uit te stappen.

Laatst bewerkt door jorgo op 15-03-2010 14:23
 

15-03-2010 14:31:42
keesje
keesje
Volgens mij kun je de Kruidvatkaartjes ook gebruiken tot de grens. Betekent in dat geval (even nakijken!) dat je alleen nog een retour grens-Brussel nodig hebt.  


15-03-2010 19:35:30
orselinus
orselinus
En die kun je gewoon uit de automaat kopen  

15-03-2010 20:16:57
jorgo
jorgo
Kun je Roosendaal (Grens) in de automaat selecteren als beginstation? Dat wist ik niet.  

15-03-2010 21:14:52
orselinus
orselinus
Jazeker, op de touchscreen krijg je op een gegeven moment de keuze NS traject gratis. Kijk voor een demo op http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/ en probeer het zelf%02%

Laatst bewerkt door orselinus op 15-03-2010 21:19
 

15-03-2010 23:20:49
mren
mren
Ja, maar dan reis je tegen NS-tarief en dat wil je juist niet.

Stukje grens-Essen wordt niet zo moeilijk over gedaan, dus met een NMBS-kaartje Essen-Brussel en een kruidvatkaartje of enkeltje Roosendaal kun je zo best in Brussel komen. Er zijn in België nog allerhande vage voordelige kaartjes, maar dat weet ik zo niet, dingen als HopTickets of Strandblakaartjes voor een paar euro.
 

15-03-2010 23:52:44
maurits
maurits
Ik zou het niet proberen om zonder kaartje Roosendaal Grens-Essen in de Benelux te stappen. Ook al is het maar een klein stukje, er zijn genoeg conducteurs die je ervoor op de bon slingeren.

Het opsplitsen van de trajecten is inderdaad het voordeligst. Dus een Kruidvat-kaartje voor het Nederlandse trajectdeel, een Belgisch binnenlands kaartje (met creditcard kun je dat hier kopen en uitprinten: https://buy.b-rail.be/eTicketing/ETicketOrdering/InitStrutsActionToWelcome.do?lang=1) en een kaartje Roosendaal Grens-Essen vv uit de aanraakkaartautomaat.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)