Trein of sneltram Maastricht-Hasselt
Forum: Algemeen - Algemeen
11-04-2017 18:50:39
sjoerd
sjoerd
Inderdaad, zoals ik al meldde, moet je goed kijken wat het beste is, waarbij alle argumenten een rol kunnen spelen voor spoor, tram en bus. Maar ja, het gaat op dit forum over spoorvervoer.

Laatst bewerkt door sjoerd op 11-04-2017 19:02
 

12-04-2017 07:15:05
phantom
phantom
Ben benieuwd hoelang het duurt voor men echt een spa in de grond gaat steken voor welke optie dan ook.

Laatst bewerkt door phantom op 12-04-2017 07:16


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-04-2017 08:20:25
Henk1619
Henk1619
Hopelijk duurt dat nog heel erg lang. Het enige waar de vervoerders en klanten bij gebaat zijn is dat Lanaken vanuit Maastricht als raccordement onder Nederlandse wetgeving kan worden bediend. Doortrekken naar Hasselt en subsidie verslindende trams dragen daaraan op geen enkele wijze iets bij.  

06-02-2018 22:21:50
RobKi
RobKi
Tramplan blijft twistappel in raad Maastricht

De Maastrichtse gemeenteraad blijft verdeeld over de aanleg van een tramlijn naar de Belgische grens. Op dinsdagavond 6 februari bleek er weinig overeenstemming over het bestemmingsplan voor de lijn. Vijf insprekers gaven hun visie, waaronder een financieel deskundig Belgisch ambtenaar die benadrukte dat de financiering van het Belgische deel, naar Hasselt, volstrekt niet zeker was. "Aan Vlaamse zijde is het kaduuk." En daar gaat het om honderden miljoenen, tegenover de circa 70 miljoen die Maastricht in de aanleg van het Nederlandse stukje moet steken. De Belgen hebben de financiering opgezet als een privaat-publiek project, maar tot nu toe is er geen private onderneming gevonden die het risico durft te dragen.

Belgisch Limburg lijkt momenteel eerder in te zetten op spoor- dan tramverbindingen over de landsgrenzen, zoals Neerpelt-Eindhoven en Hamont-Weert. Maar wethouder Gert-Jan Krabbendam heeft de garantie van de Belgische mobiliteitsminister Ben Weyts dat het geld voor Hasselt-Maastricht er hoe dan ook zal komen. Afspraak is afspraak, ofwel "pacta sunt servanda", zo citeerde Krabbendam de minister.

Hoewel het gebruik van de nog bestaande spoorbrug over de Maas al niet meer in het bestemmingsplan staat, kwam één inspreker toch met een plan om de tramverbinding via die brug te gaan exploiteren als tram-trein, met soortgelijk materieel als op de Heuvellandlijn van Arriva. De bezwaren van samenrijden met spoorwegmaterieel (goederentreinen) op dezelfde lijn vervallen dan. Ook zou de lijn zo kunnen eindigen op een perron van Station Maastricht. Inspreker Nollen: "Geef het bedrijfsleven de ruimte om zoiets te ontwikkelen. We hebben bij de A2-tunnel gezien dat dat tot een prima resultaat kan leiden."

De keuze voor een eindpunt op de westelijke Maasoever, in plaats van op de oostelijke waar het spoorstation ligt, blijft de gemoederen ook bezighouden. Voor een verlenging naar het station, inclusief vervanging van de nog niet afgeschreven Wilhelminabrug, is zo'n honderd miljoen nodig, en dat geld is er nu niet. Een deel van de raad wil zo'n verlenging niet uitsluiten, ook al is dat nog verre toekomstmuziek.

Tegenstanders onder de raadsfracties beschouwen het tramproject als kapitaalvernietiging door de overheid: als Belgisch Limburg afziet van de bouw, ligt er wel 70 miljoen Maastrichts geld in de grond. Alsof de Limburgse hoofdstad geen andere problemen heeft waar het geld aan besteed kan worden, zo stelden verscheidene fracties.

Dat niet duidelijk is hoeveel exploitatie en onderhoud van het Nederlandse deel van de tramlijn gaan kosten, is geen probleem, volgens wethouder Krabbendam: dat kost de gemeente Maastricht helemaal niets, bezwoer hij bij herhaling. "Alles komt voor rekening van De Lijn", zei hij.

Wordt vervolgd - in de voltallige raadsvergadering op 27 februari 2018. Een voorstel om de kwestie over de gemeenteraadsverkiezingen heen te tillen leek in een eerste peiling weinig kans te maken. Voor de voorstanders is het bestemmingsplan van de tramlijn een hamerstuk; de fracties die tegen zijn, geven zich niet zomaar gewonnen en zeggen in de raadsvergadering opnieuw hun argumenten tegen het tramproject naar voren te zullen brengen.

(Verslag vanaf de publieke tribune: Rob Kievit, Maastricht)
 


07-02-2018 09:45:38
pjkleton
pjkleton
Dan moeten ze wel op een eigen baan rijden. De Zuid Tangent bij Hoofddorp b.v. is behoorlijk snel daardoor.
Een bus tussen het gewone verkeer is veel te traag.
Peter
 

07-02-2018 19:06:03
Ovindel
Ovindel
Als reactivering van de spoorlijn gaat gebeuren, kan dat mijn inziens toch echt het beste plaatsvinden als 'heavy rail'. Herbouw gewoon het enkelsporige voormalige tracé, bouw een station met eventuele passeringsmogelijkheid in Lanaken, en trek vervolgens een van de NMBS-treinen die in Hasselt eindigen door naar Maastricht. Dat lijkt me een goedkopere en praktischere oplossing. Voor lokaal verkeer behoudt je dan de bus.  

08-02-2018 09:18:24
daniel81
daniel81
Het belang van Maastricht zal vooral zijn om toeristen naar de stad te trekken. Die wil je zo dicht mogelijk bij het Vrijthof afzetten, en niet op het station vanaf waar ze alsnog 16 minuten moeten gaan lopen. Dan ben je je tijdswinst van trein ipv bus alweer kwijt.  

08-02-2018 11:26:15
sjoerd
sjoerd
Zal wel kloppen, maar evengoed leg je als gemeentebestuur de nadruk op de andere verbindingsmogelijkheden op "Maastricht Centraal" en zie je in dat de plaatselijke middenstand en horeca wel vaart bij een looproute van slechts 16 minuten. %02%  

09-02-2018 12:46:22
bacr
bacr
Nou, het gaat niet persé om meer toeristen hoor. Maastricht heeft ook een soort van centrum-functie voor de Vlaams-Limburgse steden ten westen van haar. Er komen onder meer grenswerkers en studenten vanuit Vlaams-Limburg naar Maastricht. Die kun je eigenlijk beter op Maastricht station hebben staan om ze vandaar OV-end naar hun bestemming te brengen, dan dat je dat op het Vrijthof doet. Tenzij je daarvan weer een OV-hub maakt.... Het is ook niet voor niks dat De Lijn die lijn in exploitatie zou nemen....  

07-03-2018 12:01:03
umbusko
umbusko
Men heeft een akkoord bereikt: http://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/103994691/definitief-akkoord-tramverbinding-maastricht-hasselt  

07-03-2018 14:19:45
bacr
bacr
Benieuwd welke variant 't wordt; hoewel, ik ben bang die naar 't Vrijthof....? Staat nog niet in het nieuwsbericht.  

07-03-2018 14:38:12
sjoerd
sjoerd
Het zou wel raar zijn als de krant een foto plaatst van een tramstel van De Lijn op het voorplein van Maastricht NS, terwijl het eindpunt op het Vrijthof zal liggen. Maar ja, je weet maar nooit met die krantenjongens.  

07-03-2018 15:40:53
cuneo56
cuneo56
En vergeet ook (pers) voorlichters niet die net zo een leuk /kleurrijk plaatje belangrijker vinden dan een reeële afbeelding.

Maar was het Vrijthof echt in beeld als eindpunt?
de Markt of de Maasboulevard lijkt me toch een stuk reeëler als eindpunt.
 

07-03-2018 20:52:43
bacr
bacr
Excuus, ik bedoelde eigenlijk de linker Maasoever. Vrijthof was t vast niet ....  

09-03-2018 11:34:10
wattman
wattman
Maastricht: haltes Sphinxkwartier en Mosae Forum.

Zie https://www.trammaastrichthasselt.eu/

Bestemmingsplan: www.ruimtelijkeplannen.nl

Waar dat plaatje van de tram voor het station vandaan komt, zou ik niet weten.
 

09-03-2018 11:38:20
sjoerd
sjoerd
Mosae Forum ligt tussen de Markt en de Maas op de linker oever. Dat betekent dat de tram niet op het station komt. Tja. Dat wordt weer een dure shuttle of lopen.  

09-03-2018 12:27:55
umbusko
umbusko
Lopend doe je er naar het station een minuut of 10-15 over. Dat is op zich wel te doen als het mooi weer is en je die marge hebt voor je aansluiting. (Zeker met maar 1x/u een tram op zondag, zoals op die site te lezen valt, kan ik me dat best voorstellen.) Maar niet ideaal natuurlijk.
Verder rijden er vrij veel bussen tussen het station en Mosae Forum/Markt. Als je zorgt dat de tram-/bushaltes naast elkaar liggen en het kaartje voor de tram geldig laat zijn in alle bussen tussen het centrum en het station, denk ik dat je al een heel eind komt. Niet iedereen moet per slot van rekening naar het station. Zeker als je zorgt dat de belangrijkste busaansluitingen bij het Mosae Forum al geboden worden, en dan denk ik vooral aan de bus richting Gulpen-Aachen (om die door te trekken richting centrum zou sowieso al geen kwaad kunnen).

Als die Wilhelminabrug en de variant over het gewone spoor dan zo ingewikkeld bevonden worden, zou ik zelf de tram nog iets doortrekken over de linker Maasoever tot aan de Sint-Servaasbrug, dus nog één halte langer. Voordeel is dan dat je nog iets centraler uitkomt en dat wandelaars van/naar het station de gebruikelijke wandelroute over de Servaasbrug en door de Wycker Brugstraat kunnen nemen. Dat is ietsje korter, maar vooral aangenamer en vast ook beter voor de economie van Wyck. En ik denk dat het daar ook aangenamer wachten is op een niet zo frequente tram. (Overstappers op de bus (richting het station of de stad uit) kunnen dat dan alsnog doen bij het Mosae Forum of (de stad uit) zouden kunnen besluiten om bij mooi weer door Wyck in een minuut of 7 naar de Wilhelminasingel te wandelen. Voor dat laatste is Mosae Forum net te ver/de kortste route net te onaangenaam.)
 

09-03-2018 12:32:02
umbusko
umbusko
Quote
wattman (vr 09 mrt 2018 11:34:10 https://www.somda.nl/forum/8284/p644023/):
Waar dat plaatje van de tram voor het station vandaan komt, zou ik niet weten.

Tsja, toen bij ons thuis ooit een deur besteld werd met glas erin, konden we kiezen uit twee varianten: doorzichtig of matglas. Precies die deur die wij wilden hebben stond op de voorkant van de catalogus in een uitvoering met matglas. Maar net die ene deur bleek alleen met doorzichtig glas gemaakt te worden. De reactie van het bedrijf toen mijn moeder belde? "Ach mevrouw, dat zijn maar foto's." %08%
 

10-03-2018 14:58:30
sjoerd
sjoerd
Umbusko, weet jij ook waarom de overtocht over de Maas via de bestaande spoorbrug is afgewezen? Was dit technisch of exploitatief (NS?) niet mogelijk of was de aansluiting van de Binnenstad van Maastricht belangrijker? Ik heb die argumentatie gemist.  

10-03-2018 15:00:05
sjoerd
sjoerd
Weet iemand al iets over de frequentie? Op zondag 1x per uur lees ik hierboven, maar op werkdagen? Waar is bij enkelspoor een wisselplaats gemaakt?  

10-03-2018 16:59:16
umbusko
umbusko
Op de website zie ik staan: werkdagen en zaterdag 2x/uur, zondag 1x/uur.

In dit document https://www.trammaastrichthasselt.eu/wp-content/uploads/2017/11/Rapportage_variantenstudie_1-oktober-2015.pdf (variantenstudie, ook gevonden via de website) lees ik dat een frequentie van 4x/uur mogelijk zal zijn (midden p. 14). Op p. 15 (en zie ook p. 26/27) staat een tekening hoe men zich de halte Mosae Forum voorstelt met een halte aan de Maaszijde (oostelijk van de tunnelingang) voor regulier gebruik en een halte aan de andere kant van de tunnelingang als noodspoor/noodhalte. Ook lees ik heel vaak terug dat men de ambitie heeft ooit nog te gaan verlengen tot aan het station (lees: als de Wilhelminabrug aan vervanging toe is), en met deze variant kan dat ook.
Deze variantenstudie onderzoekt overigens alleen de variant Boschstraat en de variant Mosae Forum en niet meer de variant via de spoorbrug. Ik weet er het fijne niet van, maar mij staat bij dat binnenstad belangrijker gevonden werd dan station (met name omdat men dan later toch nog kan verlengen naar het station, terwijl andersom natuurlijk niet zomaar kan). Maar de precieze argumentatie heb ik zo ook niet paraat.

Men zegt ook (p. 17-18):
Quote
De modelberekening laat zien dat het effect van een tijdelijke eindhalte op de Maasboulevard op de totale vervoerswaarde beperkt is. Op een doordeweekse dag maken in dat geval 4% minder reizigers van de tram gebruik. Het totale aantal gebruikers neemt hiermee dus met 400 af. De helft hiervan zijn Belgische reizigers die voorheen op het station in Maastricht op de trein of streekbus stapten. De andere helft zijn Nederlandse reizigers tussen het station en de Maasboulevard.


Laatst bewerkt door umbusko op 10-03-2018 17:00
 

10-03-2018 22:41:05
sjoerd
sjoerd
Dank, Umbusko, voor de info.%02%  

15-03-2018 12:59:05
daniel81
daniel81
https://www.treinreiziger.nl/tram-maastricht-hasselt-2024-reizigersprognoses-somber/  

15-03-2018 13:48:16
sjoerd
sjoerd
In het bovenstaande bericht staat de volgende passage:
Quote: De verwachting is dat de tramlijn in 2030 ruim 10.000 reizigers per dag zal trekken, waarvan 4200 van en naar Maastricht. Maar dat kunnen er ook veel meer worden, zegt ligtrail specialist Rob van der Bijl. “Bij 90% van de projecten in binnen- en buitenland zijn de prognoses structureel te laag. Een paar uitzonderingen daargelaten” legt hij uit. De Noord/Zuidlijn is één van die uitzonderingen. Hij wijst erop dat bij de Amsterdamse metrolijn men in het begin bewust de prognoses hoger zijn gemaakt. Unquote.

Het is wel heel bijzonder dat deze specialist Ligtrail (?) al weet dat de Noord-Zuidlijn in Amsterdam de prognoses niet gaat halen, alleen omdat die ooit zijn opgehoogd. Die is nog niet eens open.
Door dat soort lariekoek vertrouw ik zogenaamde specialisten helemaal nooit.
 

15-03-2018 14:09:47
phantom
phantom
Waarom men alsnog niet besluit de bestaande en "recent" opgeknapte nu behoorlijk ongebruikte goederenlijn om te toveren tot tramlijn,blijft me een raadsel.
Er moet een brug worden opgeknapt of vervangen,dat kost iets,maar de rails ligt er al grotendeels,dus dat bespaart weer.
Rest,aanpak seinen/vervangen bestaande seinen op die lijn,dat kan de kop ook niet kosten toch ?
Nu stelt Nederland 70miljoen beschikbaar voor de nieuw te bouwen tramlijn,zou je niet voor minder de bestaande spoorlijn kunnen ombouwen incl brug ?
Want ik mag aan nemen dat het deel op Belgisch grondgebied toch bekostigd gaat worden door Belgie ?
70 miljoen voor een paar km deels al bestaand spoor,een brug en wat seinen tot aan de grens,dat lijkt toch afdoende.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-03-2018 18:59:52
umbusko
umbusko
Omdat men schijnbaar een rechtstreekse verbinding naar het centrum van Maastricht (met later potentieel een verlenging naar het station) belangrijker vindt dan slechts een verbinding naar het station.  

15-03-2018 19:15:09
bnv
bnv
Dit is een typisch voorbeeld van wat men eigenlijk niet zou moeten willen.

Stadsnet binnen de cirkel van de (binnen)stad met (elektrische) bussen bedienen zou het credo moeten zijn.
Buitenlijnen, zoals deze naar Hasselt, aan het spoor overlaten. Overstapgelegenheid op knooppunten tussen buitenlijnen en elektrische)stadsbussen.
Nu probeert men alles in een ontwerp in elkaar te schuiven wat plausibel lijkt maar geen echte oplossing biedt voor reizigers van en naar de stad in regioverband.(nog vlees nog vis). Maar ja, geld en politiek regeert ook hier.

Er zijn meer van dat ideeen door de jaren heen langs gekomen die het toch niet geworden zijn, zoals een tramlijn door de Breestraat in Leiden en dan door naar Katwijk/Noordwijk bijvoorbeeld.
 

14-09-2018 13:51:35
mdeen
mdeen
Mogelijk toch weer groen licht voor de tram: https://www.1limburg.nl/mogelijk-toch-weer-groen-licht-voor-tram-naar-hasselt

Quote
Volgens Het Belang van Limburg heeft spoorbeheerder Infrabel de 'politieke opdracht' gekregen om intern geld te zoeken voor de aanpassingen van negen spoorwegovergangen tussen Diepenbeek en Bilzen. Het gaat om bijna 20 miljoen euro.

[...]

Het is de bedoeling dat de sneltram tussen Maastricht en Hasselt in 2023 gaat rijden.
 

14-09-2018 14:42:52
Klaasje
Klaasje
Quote
sjoerd (do 15 mrt 2018 13:48:16 https://www.somda.nl/forum/8284/p645189/): In het bovenstaande bericht staat de volgende passage:

Het is wel heel bijzonder dat deze specialist Ligtrail (?) al weet dat de Noord-Zuidlijn in Amsterdam de prognoses niet gaat halen, alleen omdat die ooit zijn opgehoogd. Die is nog niet eens open.
Door dat soort lariekoek vertrouw ik zogenaamde specialisten helemaal nooit.

Nou, bij de Noordzuidlijn heeft men de vervoerswaardeberekeningen gedaan op basis van het uitgangspunt dat de metro door zou rijden naar Amstelveen en Purmerend. Dat zou meer reizigers opleveren dan de huidige opzet. Dat schijnt dan "opgehoogd" te heten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-05-2019 16:52:54
NRuys
NRuys
Quote
phantom (do 15 mrt 2018 14:09:47 https://www.somda.nl/forum/8284/p645193/): Waarom men alsnog niet besluit de bestaande en "recent" opgeknapte nu behoorlijk ongebruikte goederenlijn om te toveren tot tramlijn,blijft me een raadsel.
Er moet een brug worden opgeknapt of vervangen,dat kost iets,maar de rails ligt er al grotendeels,dus dat bespaart weer.
Rest,aanpak seinen/vervangen bestaande seinen op die lijn,dat kan de kop ook niet kosten toch ?
Nu stelt Nederland 70miljoen beschikbaar voor de nieuw te bouwen tramlijn,zou je niet voor minder de bestaande spoorlijn kunnen ombouwen incl brug ?
Want ik mag aan nemen dat het deel op Belgisch grondgebied toch bekostigd gaat worden door Belgie ?
70 miljoen voor een paar km deels al bestaand spoor,een brug en wat seinen tot aan de grens,dat lijkt toch afdoende.
De problemen zitten daarna in de aanpassingen rond station Maastricht. Daar zullen of gebouwen tegen de vlakte moeten om het spoor op het stationsplein te krijgen of het station moet drastisch worden aangepast voor de bovenleiding van de tram en de aanleg van perrons.


Maar er is weer voortgang rond dit project, de bezwaren van omwonenden zijn vandaar verworpen door de raad van state
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RVS:2019:1589

Laatst bewerkt door NRuys op 15-05-2019 16:53
 

17-05-2019 18:49:56
RobKi
RobKi
De gemeente Maastricht wil nu "doorpakken", zegt wethouder Krabbendam. "Kiezen voor de tram is kiezen voor schone duurzame mobiliteit en leefbaarheid in de Euregio. En we verbeteren met de tram de bereikbaarheid van onze binnenstad," zegt hij.

Bereikbaar voor wie? Binnen de stad Maastricht zelf is de vervoerswaarde van deze tramlijn minimaal: vanaf het einde van de Boschstraat naar het begin, en dan nog een slinger naar de Maasoever (dat is naast de binnenstad, niet erin). Als een wormpje dat zich een centimeter in een grote appel vreet. En dat loop je in vijf minuten.

Wil de tram ooit de voor rentabiliteit vereiste 10.000 reizigers per dag halen, dan heb je meer nodig dan zo'n stompje. Bijvoorbeeld: een noord-zuidlijn van de Boschstraat, via Wilhelminasingel (100m van het CS) en Céramique naar het academisch ziekenhuis (MUMC). En een oost-westlijn van Pottenberg via CS naar het Geusselt-stadion. Dát haalt in ieder geval bussen, en misschien ook auto's, van de straat.

Maar zo'n visie heb ik nog nooit gehoord hier in Maastricht, terwijl er toch talloze vergelijkbare Franse (tram-)steden zijn waar de o zo francofiele Sjengen (Maastrichtenaren) inspiratie kunnen vinden.


Persbericht van gemeente Maastricht:
https://www.gemeentemaastricht.nl/over-maastricht/publicaties/nieuws/nieuws/artikel/groen-licht-komst-tram-maastricht-hasselt
 

17-05-2019 19:35:18
umbusko
umbusko
Nou, in ieder geval een stuk bereikbaarder vanuit België. En andersom natuurlijk ook: een dagje Antwerpen wordt vanuit Mt met zo’n tram toch een stuk interessanter. Dus persoonlijk ben ik wel voor. Binnen Maastricht zet het inderdaad weinig zoden aan de dijk. En hoe groot de vervoersvraag is weet ik ook niet, maar als de dienstregeling Mt-Hasselt op zondag omhooggaat van 1x/4u een bus naar zelfs al 1x/u een tram ben ik gelukkig.  

11-11-2019 09:53:23
john2
john2
Hier een link van een animatie van het tracé wat vanaf de Belgische grens tot aan het eindpunt in Maastricht. Video link aanklikken.
https://www.1limburg.nl/video-maak-nu-al-een-tramritje-door-maastricht?
 

11-11-2019 10:42:20
sjoerd
sjoerd
Mooi werk John, dank voor het doorlinken!  

24-01-2020 11:38:42
john2
john2
Hier een tekst wat ik via ROVER Limburg kreeg toegestuurd.
Ongerustheid in Nederland over nieuw tramtracé in Hasselt
De verandering van de eindhalte van de sneltram Maastricht-Hasselt (niet meer bij het station van Hasselt) zorgt voor ongerustheid – in Nederland. Kan de deadline voor het omstreden project (2024) nog wel worden gehaald? Nederland wil van Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters weten of het contract moet worden herzien, met ditmaal van Vlaamse kant een schadevergoeding. Bij de tracewijziging aan Maastrichtse kant was dit wel het geval en moest Nederland in de beurs tasten.
De eerste bijeenkomst van de projectpartners van Spartacuslijn 1 – maandag – was niet echt ‘plezierig’ aldus De Standaard. Voor minister Peeters was het de eerste kennismaking met de projectpartners aan Nederlandse kant: de stad Maastricht en de provincie Limburg. Al snel werd duidelijk dat in Nederland grote ongerustheid heerst over het tramproject. Vanwege politieke redenen werd in Vlaanderen het oorspronkelijke tracé door de Heilig-Hartwijk vervangen door een nieuw tracé over de kleine ring waardoor de tram niet langer tot aan het station van Hasselt rijdt, maar 300 meter verderop stopt. Volgens Hasselts burgemeester Vandeputte moest de afstand tot het station alleen ‘visueel’ worden verkort.
Dit was de eerste keer dat de Nederlandse partners officieel hierover werden geïnformeerd en ze waren niet bepaald ‘amused’. Vooral Maastricht en de provincie Limburg willen zo snel mogelijk duidelijkheid over het nieuwe tracé. De Nederlandse partners zijn vooral ongerust over het loslaten van de eindhalte aan het station van Hasselt nadat aan Maastrichtse kant – na problemen met de Wilhelminabrug – het tracé al moest worden ingekort en de tram daar ook het station niet zal bereiken maar stopt aan Mosae Forum. Hiervoor moesten de Nederlandse projectpartners Vlaanderen 6 miljoen euro schadevergoeding betalen. Speelt dit ook bij de Vlaamse tracéwijziging en moet het contract worden aangepast met een schadevergoeding van Vlaamse kant?
Volgens minister Peeters – in De Standaard – stopt de tram nog steeds aan het station van Hasselt, maar alleen 300 meter verderop. Dat betekent dus flink stappen voor overstappers tussen tram en trein. De stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg vragen de garantie dat de deadline in 2024 wordt gehaald. Een deel van de Nederlandse financiering hangt immers vast aan de redelijke termijn van uitvoering. Tegen 2024 zou de eerste tram moeten rijden, maar met de keuze voor een nieuw tracé is het maar de vraag of dat realistisch is.
Er is nog onduidelijkheid over de te volgen procedure. Moet voor een nieuw tracé over de kleine ring een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan en nieuw milieueffectrapport worden gemaakt? Of is de oude alternatievenstudie – die intussen meer dan tien jaar oud is – voldoende? In het eerste geval dreigt een vertraging van jaren. De Vlaamse partners doen voorlopig geen toezeggingen aan Nederland omdat Peeters eerst een grondig onderzoek wil over de te volgen procedure. De voorbereidingen voor het project lopen intussen wel door, maar de vraag blijft waar de rails precies moeten liggen.
Personenvervoer, 15 januari 2020
 

28-05-2020 16:29:54
SunKeeper
SunKeeper
In 2024 zou de boel nog steeds moeten gaan rijden. De discussie over het definitieve tracé is danwel nog niet helemaal afgerond, maar zou geen obstakel meer mogen vormen.

https://www.1limburg.nl/nieuwe-stap-aanbesteding-sneltram-hasselt-maastricht?
 

30-05-2020 21:33:37
seinhuis
seinhuis
Eeuwig zonden dat niet voor het spoortrace wordt gekozen.  

02-06-2020 08:58:49
hw1969
hw1969
Ik zou zeggen: zonde dat de tram (voorlopig?) niet doorrijdt vanuit het centrum van Maastricht naar het station.  

02-06-2020 11:55:29
SunKeeper
SunKeeper
Daarvoor zou de brug momenteel onvoldoende draagvermogen hebben.  

02-06-2020 12:42:52
sjoerd
sjoerd
En dan heb je het over de stadsbrug over de Maas waarover van het voorlopige eindpunt bij de binnenstad, alsnog naar het station zou kunnen worden gereden. Want de spoorbrug heeft draagvermogen genoeg, en het spoor daarover komt zelfs bij het station uit.
Onderzoek wees kennelijk uit dat er meer klanten uit België op weg zijn naar en van de binnenstad, dan naar het station.
Wie weet. Straks wordt het zo druk dat er dubbelspoor moet komen op deze ooit dubbelsporig ontworpen spoorweg en gaat de helft van de trams straks de Maasbrug over naar het station, daarna kopmaken op de universiteitscampus, en de andere helft naar de binnenstad.

Laatst bewerkt door sjoerd op 02-06-2020 12:43
 

03-06-2020 08:05:45
hw1969
hw1969
Nee hoor. Rijkswaterstaat wil de brug graag zien verdwijnen omdat het een obstakel is dat vooral stroomafwaarts voor onhandige situaties zorgt: het hefgedeelte van de Sint-Servaasbrug zit rechts en die van de spoorbrug links. Je zou zeggen dat ze dat bij het ontwerp al hadden kunnen verzinnen.

Als de spoorbrug als gemeentelijk monument al behouden blijft blijft-ie in de geheven toestand staan.
 

03-06-2020 09:26:38
sjoerd
sjoerd
Rijkswaterstaat heeft liever dat alle bruggen verdwijnen. Ze vormen allemaal een obstakel, brugdekken en pijlers. Maar ze blijven liggen omdat ze nodig zijn. Ergo: zorg dat een brug gebruikt wordt waar deze voor gebouwd is.

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-06-2020 09:26
 

03-06-2020 10:21:12
broek53
broek53
Het credo van Rijkswaterstaat: "de beste brug is geen brug"?  

03-06-2020 11:01:10
sjoerd
sjoerd
Ja, zo zou je het kunnen zeggen, maar ze bouwen ook zelf bruggen, dus dat bedoel ik niet. Ik had me duidelijker uit moeten drukken.
Ik doel er meer op dat een voorziening die gebruikt wordt, of ooit nog gebruikt zou kunnen worden, een betere status heeft. Afbreken kan altijd nog.
 

03-06-2020 12:10:51
bacr
bacr
In dat verband, is er in de recente historie nog wel eens wat naar Lanaken of Boschpoort gereden?  

03-06-2020 13:15:37
hw1969
hw1969
Nee.En daarom is het onderhoud door ProRail stilgezet en zitten er stalen balken onder het geheven gedeelte om de hydrauliek te sparen.


Op de vooraankondiging dat het Ministerie van I en W het voornemen had om de spoorlijn uit de HoofdspoorwegInfrastructuur te halen voor overdracht aan de provincie kwamen maar liefst 0 reacties. Dat is weinig voor een (feitelijke) sanering.

De belangrijkste redenen voor het lage gebruik:
- Sappi ging al tijdens de modernisering van de lijn over op het vervoer per vrachtwagen
- Hoewel er slechts een paar 100 meter van de lijn op Belgisch grondgebied ligt moet een vervoerder voldoen aan alle Belgische / Vlaamse regelgeving

Daarmee was de lijn niet aantrekkelijk om te gebruiken.
 

03-06-2020 14:17:31
waalkade
waalkade
Niet onbelangrijk, naar horen zeggen, is het zilverzand vervoer weer terug naar de scheepvaart gegaan.  

03-06-2020 20:17:40
IJsbergsla
IJsbergsla
Tevens belangrijk is dat een laatste poging van de firma enkele jaren geleden om een zilverzandtrein naar Lanaken te krijgen fout ging op het Nederlandse deel van het spoor.  

04-06-2020 11:30:11
hubertus1
hubertus1
Quote
hw1969 (wo 03 jun 2020 08:05:45 https://www.somda.nl/forum/8284/p726674/): het hefgedeelte van de Sint-Servaasbrug zit rechts en die van de spoorbrug links. Je zou zeggen dat ze dat bij het ontwerp al hadden kunnen verzinnen.



Ik denk eigenlijk dat ze dat bij het ontwerp bewust zo hebben verzonnen. Tussen Sint-Servaasbrug en Wilhelminabrug varen de schepen in een soort van kanaal. Als je dat doortrekt richting spoorbrug kom je met een heel flauwe boog naar rechts aan de linkerkant uit en met het doorzetten van die boog netjes voor het Julianakanaal. Zou het hefgedeelte bij de spoorbrug rechts zitten, moet in eerste instantie veel sterker naar rechts worden gestuurd om na de brug weer naar links te gaan.
 

04-06-2020 14:37:03
hw1969
hw1969
Gelukkig dat er wel over nagedacht is destijds.

Desondanks is er geen trein- of tramverkeer meer voorzien over de spoorbrug.
 

27-07-2020 11:42:18
Muizeneus
Muizeneus

en we zijn zowaar weer een stapje verder:

www.spoorpro.nl

(inmiddels hoort het onderwerp eigenlijk niet meer op Somda thuis, maar ja...)

 

27-07-2020 13:23:49
michaben
michaben

Inderdaad een grensgeval hier. Qua voertuigen duidelijk een tram, maar het grootste deel van het tracé is een volwaardige spoorlijn compleet met ETCS level 1.

 

29-07-2020 00:48:12
wouterder
wouterder

Het komt bij mij inmiddels wel over als een prestige project, wat hopelijk niet hetzelfde einde kent als Maastricht - Lanaken. 😲

 

30-07-2020 17:52:47
john2
john2

Aanleg tramverbinding Maastricht - Lanaken in gunningsfase aanbeland.

Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland

Binnen nu en twee jaar kan worden gestart met de aanleg van de langverwachte tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt. De aanbesteding van zowel infrastructuur en materieel is inmiddels in de gunningsfase aanbeland, meldt vervoerder De Lijn namens de samenwerkende partijen.

De geselecteerde kandidaten voor infra en materieel kregen deze week de Biedingsleidraad inclusief de onderliggende stukken toegestuurd. De gunningsfase is een belangrijke fase in de aanbestedingsprocedure en bedoeld om tot de economisch meest voordelige inschrijving te komen. Prijs én kwaliteit spelen hierbij een belangrijke rol. Voor deze gunningsfase worden de consortia uitgenodigd die eerder via een procedure zijn geselecteerd.

Drie jaar bouwen

Tijdens deze gunningsfase zal ook het definitieve tracé door het centrum van Hasselt – waarnaar nog onderzoek loopt – worden ingebracht. De gunningsfase heeft volgens De Lijn een looptijd van ongeveer 18 tot 20 maanden. Een eerste offerte wordt verwacht rond de jaarwisseling. In 2021 zullen onderhandelingen plaatsvinden. Vervolgens kan bekend worden gemaakt welke consortia de traminfrastructuur en het trammaterieel mogen bouwen. De doorlooptijden van de bouw zijn nog onderwerp van gesprek met de consortia, maar verwacht wordt dat de bouwfase ongeveer drie jaar zal duren.

Bezwaren

De tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt is al decennialang onderwerp van discussie. In de oorspronkelijke plannen zou de tram doorrijden tot het station van Maastricht, maar een van de bruggen over de Maas bleek niet sterk genoeg om een tram te dragen. De alternatieve route die vanuit Maastricht werd voorgesteld stuitte op bezwaar van de Belgische deelnemers. Nadat er een akkoord werd bereikt tekende bewoners en ondernemers in Maastricht bezwaar aan tegen het traject. Na het verwerpen van deze bezwaren door de Raad van State vorig jaar, kon worden gestart met de aanbesteding. Destijds werd 2024 genoemd als de datum dat de tram daadwerkelijk kan gaan rijden.

www.spoorpro.nl, 23 juli 2020



Laatst bewerkt door john2 op 30-07-2020 18:11, reden: Typfout hersteld
 


21-12-2020 09:16:02 1
john2
john2

Lanaken wordt met groot tramstation spilpunt van de sneltram om Maastricht te ontlasten

Zie https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201216_93877586



Laatst bewerkt door moderator op 22-12-2020 12:31, reden: Complete artikel vervangen door link ivm copyright
 

03-04-2021 21:17:27
bnv
bnv

In De Standaard van 03.04.2021

Nederlanders boos om stilte rond sneltram

In een brief aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters vragen de Nederlandse partners opheldering over de sneltram Hasselt-Maastricht. De radiostilte maakt hen ongerust.
<zie bron voor rest van het bericht>
Bron



Laatst bewerkt door moderator op 06-04-2021 19:51
 

04-04-2021 11:55:36
phantom
phantom

Ambtenarij is van zichzelf al traag als t gaat om knopen doorhakken,duidelijk zijn en TEMPO maken zodat er iets word gebouwd.

Maar dit dossier waarbij er ook buitenlandse ambtenarij betrokken is,dat duurt belachelijker wijs nog langer dan "normaal" ,is t de bedoeling dat er werkelijk nog iets gaat rijden voor de wereld happy new year 3020 viert of is dit gewoon 1 geld slurpende bureaucratische soapserie die de burgers betalen zonder er iets voor terug te krijgen ?

(behalve de rekeningen vooor deze ambtenarij die onderzoekt hoe je langdurig moet onderzoeken)

 

04-04-2021 22:36:41
bacr
bacr
Quote
phantom (04-04-2021 11:55:36):

Ambtenarij is van zichzelf al traag als t gaat om knopen doorhakken,duidelijk zijn en TEMPO maken zodat er iets word gebouwd.

Maar dit dossier waarbij er ook buitenlandse ambtenarij betrokken is,dat duurt belachelijker wijs nog langer dan "normaal" ,is t de bedoeling dat er werkelijk nog iets gaat rijden voor de wereld happy new year 3020 viert of is dit gewoon 1 geld slurpende bureaucratische soapserie die de burgers betalen zonder er iets voor terug te krijgen ?

(behalve de rekeningen vooor deze ambtenarij die onderzoekt hoe je langdurig moet onderzoeken)


Foutje : die ambtenarij doet dat niet zelf maar wordt vertraagd door de politiek (in beide landen).

De ellende zit 'm er juist in dat er geen geldslurpende bureaucratie is, maar een te ver uitgekleed ambtenarenapparaat waar nauwelijks nog inhoudelijke kennis voorhanden is.

 

21-04-2021 10:38:03
john2
john2

Sneltram Hasselt - Maastricht wordt waarschijnlijk fors duurder.

Bron 1Limburg

www.1limburg.nl



Laatst bewerkt door john2 op 21-04-2021 10:38, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

21-04-2021 11:27:14
sjoerd
sjoerd

Wellicht tijd om het oude plan weer van stal te halen: een interregiotreindienst Antwerpen - Hasselt - Maastricht (- Aken). Dan wordt het een landelijk project, met iets meer draagvlak. De spoorbrug in Maastricht kan voorlopig beter blijven liggen.

 

22-04-2021 07:54:55
mdeen
mdeen

Landelijk draagvlak was juist het probleem: de federale regering had hier geen geld voor, de gewestelijke regering wel.

Het verbaast me niets dat het project duurder wordt. Niet alleen dat er maar één bouwer overblijft, maar de bouw trekt weer aan en de bouwers gaan weer meer geld vragen. Ook de reden waarom de Maaslijn nu weer duurder wordt (kostenoverschrijdingen in de orde van waar Mol-Hamont voor geëlektrificeerd is).

 

22-04-2021 10:58:53
sjoerd
sjoerd

Je bedoelt dan het ontbreken van financieel draagvlak. Ik zat te denken aan draagvlak op vervoerswaarde. Als je ons Limburg heel even maar (louter geografisch) beschouwt als Belgisch grondgebied, is het heel raar dat je daar per trein helemaal omheen moet reizen om van Antwerpen naar Aken te komen, terwijl je er met de auto wel doorheen kunt razen.

 

23-04-2021 07:36:00
mdeen
mdeen

Financieel ja. Het is van de gekke om hier een lokaal trammetje neer te leggen terwijl je beter een doorgaande trein kunt hebben, dat heeft veel meer nut.

Maar normale spoorverbindingen moeten dus uit de federale pot komen en daar is dus geen geld voor. Regionale spoorverbindingen (en dat is dus niet regionaal grootspoor) kan uit de gewestelijke pot komen.

 

23-04-2021 09:01:21
Muizeneus
Muizeneus

ik mag toch aannemen dat de opties 'trein' en 'tram' uitvoerig met elkaar zijn vergeleken in het voortraject, zowel qua nut, kosten, inpassing enz.

Wij als treinfreaks zien overal natuurlijk het liefste treinen rijden. Maar als je kijkt naar bv Randstadrail dan zie je dat een metro (OK, is nog weer wat anders dan een tram) daar veel meer nut heeft dan een trein

Blijkbaar verwacht men in Limburg meer van een tram naar de binnenstad van Maastricht, dan van een trein die de mensen aan de 'verkeerde' zijde van de Maas afzet.

 

23-04-2021 09:59:13
sjoerd
sjoerd

De oude binnenstad van Maastricht ligt inderdaad op de westelijke oever van de Maas. Maar daar staat tegenover dat de tramlijn die daar eindigt, geen aanvoerlijn naar het spoorwegknooppunt is. Het oorspronkelijke plan was dan ook, om de tramlijn naar het spoorwegstation door te trekken, wat met name voor studenten handig zou zijn. Anderzijds zou doortrekken over de spoorbrug juist weer niet aantrekkelijk zijn voor de binnenstad.

Een metro-achtig voertuig is handig als je onderweg veel tussenhaltes kunt bedienen. Maar dat is niet het geval. En dan komt een snelle trein als alternatief toch beter uit de verf.

 

23-04-2021 12:05:15
gvttreinen
gvttreinen

De aanpassingen aan Wilhelminabrug zouden zo groot moeten zijn dat het (zeker) een financiële debacle zou worden.

Of het met "missng link" positief zal worden valt te betwijfelen.

 

23-04-2021 12:18:34
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Hoever is het lopen van de tramhalte in Maastricht naar het station in Maastricht?

Een minuut of 10 lopen lijkt mij geen punt.

 

23-04-2021 12:42:26
michaben
michaben

Eindpunt van de tram en de ingang van het station liggen op circa een kilometer lopen van elkaar. Geen probleem voor wie goed ter been is, geen haast heeft en als het goed weer is. Maar valt een van deze voorwaarden weg dan is het toch een groot nadeel en maakt het de tram minder aantrekkelijk voor doorgaande reizigers.

 

14-05-2021 11:45:29
john2
john2

Tramdossier Hasselt - Maastricht steeds lastiger hanteerbaar. Bron ovpro.

Dan wordt ik onderhand huiverig of de beoogde planning over de snaltram verbinding Hasselt - Maastricht wel door gang vindt.

Tramdossier Hasselt-Maastricht steeds lastiger hanteerbaar’

Het gesteggel over de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht blijft aanhouden. Er is nu onenigheid over een alternatieve route en verlegd eindpunt die de Vlaamse regering voor ogen heeft. Als deze plannen worden doorgezet, willen de gemeente Maastricht en provincie Limburg de 6 miljoen euro terug die zij vijf jaar geleden als compensatie betaalden omdat de tram niet tot het station in Maastricht zal rijden.

Er is inmiddels “een (juridische) onhoudbare en bestuurlijk onwenselijke situatie ontstaan”, schrijven de gemeente en provincie in een brief aan de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Ze stellen niets anders te kunnen concluderen “dan dat door de handelswijze aan Vlaamse zijde het tramdossier steeds lastiger hanteerbaar wordt en de vertraging en de schade als gevolg daarvan aan Nederlandse zijde oploopt.”

Contractschending

Door de alternatieve route met een eindpunt op 300 meter vanaf het station in Hasselt zou er sprake zijn van een vergelijkbare situatie als enkele jaren terug in Maastricht. Het was de bedoeling dat de sneltram zou doorrijden tot het station in Maastricht, maar het eindpunt werd Mosae Forum. Als compensatie voor het inkorten van het traject, en bijbehorende verlies aan reizigerspotentieel, werd een schadevergoeding van 6 miljoen euro afgesproken.

Met het alternatieve tracé wordt nu ook in Vlaanderen het oorspronkelijke contract geschonden, luidt de kritiek. Volgens minister Peeters is echter geen sprake van een zogeheten scope-aanpassing omdat de eindhalte nog altijd op 300 meter van het station in Hasselt komt te liggen, aldus de Belgische krant Het Belang van Limburg. Ze weerspreekt bovendien dat er sprake is van vertraging en is niet van plan de portemonnee te trekken.

150.000 euro schade per maand

Sinds februari 2021 is er volgens Maastricht en Limburg wel degelijk sprake van vertraging, waarvan de financiële schade aan Nederlandse zijde wordt geraamd op 150.000 euro per maand. Ook dit willen zij vergoed zien vanuit België. Vorig jaar werd afgesproken dat het alternatieve tracé niet leidt tot meerkosten, vertraging of verlies van reizigerspotentieel aan Nederlandse zijde. Die afspraak zou nu dus zijn geschonden.

Maastricht en Limburg stellen niet te kunnen en willen meewerken aan de alternatieve route zolang er onzekerheid blijft over schadevergoeding – die Vlaanderen zou moeten vergoeden – en er aanvullende contractuele afspraken zijn gemaakt. “Wij hebben destijds de nadelige gevolgen voor u gecompenseerd”, zo wordt verwezen naar de situatie in 2016. “Zoals dat ook hoort.” De brief wordt afgesloten met de oproep “om afspraken na te komen en het project voortvarend verder te leiden.”

Hogere kosten

Eerder deze maand werd bekend dat de aanleg van de verbinding ook nog duurder lijkt uit te vallen. Zowel voor de bouw van de infrastructuur als de trams is er maar één kandidaat, meldde de Belgische krant Het Belang van Limburg. Twee andere kandidaten zouden als gevolg van de aanhoudende discussies over de verbinding zijn afgehaakt. Volgens bronnen zou de meerprijs 58 miljoen euro bedragen, een kwart meer dan begroot. De handtekeningen voor de komst van de sneltram Hasselt-Maastricht werden al in 2008 gezet. Een tramverbinding zorgt ervoor dat de reis tussen Hasselt en Maastricht – met 27 van de 30 kilometers in Vlaanderen – afneemt van 70 minuten met de bus tot 30 minuten met de tram. Volgens de meest recente planning is het de bedoeling dat de tram van 2024 daadwerkelijk kan gaan rijden. Maar volgens Belgische media lijkt de steun voor het project vanuit Vlaamse zijde steeds verder te verdampen.

www.ovpro.nl, 29 april 2021



Laatst bewerkt door john2 op 14-05-2021 13:18, reden: Typfout hersteld
 

14-05-2021 13:00:43
alle46
alle46

Deze tramverbinding gaat er niet komen. Volkomen kapot ge...d door de politiek. Net als in Den Haag zijn de heren en dames drukker met hun eigenbelang in plaats van diegene, die ze beweren te vertegenwoordigen.

 

14-05-2021 13:22:52
michaben
michaben

In Duitsland rijden dit soort trams gewoon via de hoofdspoorlijnen, dat maakt het toch een stuk eenvoudiger. Waarom is men daar hier altijd zo fel op tegen?

 

14-05-2021 13:41:18
broek53
broek53
Quote
alle46 (14-05-2021 13:00:43):

Deze tramverbinding gaat er niet komen. Volkomen kapot ge...d door de politiek. Net als in Den Haag zijn de heren en dames drukker met hun eigenbelang in plaats van diegene, die ze beweren te vertegenwoordigen.


En dat eigenbelang is in dit geval....?

 

14-05-2021 16:33:00
alle46
alle46

Het vasthouden aan een eigen mening of de mening van een politieke partij en daarbij het echte doel uit het oog verliezen.

Op de een of andere manier krijg ik de indruk dat vooral in Belgie dit speelt

 

14-05-2021 17:32:44
michaben
michaben

Maat wat is het echte doel dan? Een tram is geen doel op zich, het is een (vervoer)middel. Maar net als er meer wegen naar Rome zijn zijn er meer manieren om een OV verbinding tot stand te brengen. Dus daar mag de politiek best van mening over verschillen, sterker nog het is hun werk om daarover te debateren.

 

14-05-2021 23:41:17
alle46
alle46

Het doel lijkt mij dus de OV-verbinding tussen Maastricht en Hasselt te realiseren en het heeft er de schijn van dat er voor de tram gekozen is.

Maar of het een goed idee is....ik weet het echt niet.

 

15-05-2021 08:16:12
henri1972
henri1972

Of t een goed idee is?

Tsja, er rijdt nu ongeveer 2x per uur een bus tussen Hasselt en Maastricht (lijn 20a en lijn 45) dus waarom er dan een tram moet komen ......

 

15-05-2021 09:17:59
sjoerd
sjoerd

De busdienst lijkt inderdaad niet een bijzonder hoge frequentie te hebben. En toch klopt die redenering: dan maar geen tram, niet. Met zo'n busdienst neem je toch al gauw je eigen auto, je scooter of je elektrische fiets. Maar met een behoorlijke tramdienst die elk kwartier gaat, ligt de zaak anders. Dan ruil je je duurbetaalde parkeergeld of reisongemak (regen, wind, tijdverlies) graag in voor de tram.

Het is vreemd dat die potentie vaak niet wordt meegewogen, zelfs niet door OV-fans. In onderzoeken gebeurt dat wel, al moet gezegd worden dat die onderzoeken de vervoerspotentie wel eens wat overschatten, maar daarbij moet je ook bedenken dat er een inwerkperiode voor nodig is: na een tijdje zijn er veel meer reizigers. Dat is tot nu toe op de meeste nieuwe verbindingen een feit.

Let wel: ik zie daar het liefst een interregiotreindienst. Niet een tram.



Laatst bewerkt door sjoerd op 15-05-2021 09:18
 

15-05-2021 10:08:42
michaben
michaben

De tram zou slechts een halfuurdienst gaan rijden, 's avonds en op zondag beperkt tot een uurdienst.

 

15-05-2021 10:13:56
sjoerd
sjoerd

Ja, dat las ik. Het hoofddoel was om de relatief trage en daardoor weinig wervende busdienst te vervangen.

En in die zin blijft ook de tram op die manier een lokaal/regionaal vehikel. Daarom zie ik meer in doorgaande treindiensten.

 

15-05-2021 10:31:53
michaben
michaben

Trams zijn goedkoper, dat is het voornaamste argument voor een tram. En dat komt in Nederland en blijkbaar ook België deels door de strenge regelgeving voor hoofdspoorwegen. Het mengen van light- en heavyrail is hier uit den boze, waar men dat in Duitsland (Karlsruhe bijvoorbeeld) wel doet.

 

15-05-2021 10:48:47
sjoerd
sjoerd

Nogal wiedes. Als je de kosten voor het uitbaten van een interlokaal traject bekijkt en je zet een interlokaal voertuig in, dan is dat goedkoper. Maar een doorgaande treindienst van Antwerpen naar Maastricht vergroot het draagvlak, en dat dan laten doen door een tram is natuurlijk absurd.

Een goede vergelijking krijg je door een kilometerkostprijs en een kilometeropbrengst te berekenen. En dan wint de trein, anders reden overal trams en nergens treinen. Bovendien zou je de milieuwinst moeten kunnen meetellen. Maar dat lukt nog niet best.

Een tram in een uurdienst of zelfs halfuurdienst lijkt me de investering niet waard, zelfs niet om het milieu te sparen.

 

15-05-2021 11:03:46
michaben
michaben

Als de trein een succes was geweest had deze lijn natuurlijk nooit gesloten geweest. Vandaar je dus tussenvormen zoals lightrail ziet verschijnen, dit is goedkoper in exploitatie en daardoor wel operationeel te krijgen. Alleen vind men lightrail hier dus niet goed passen in de regelgeving van het hoofdspoor waardoor je fysieke scheidingen aan moet brengen wat verhinderd dat er doorgaande verbindingen ontstaan.

Ik heb zelf het idee dat het vooral de bureaucratie is waardoor men met dit soort oplossingen komt aanzetten. Er zijn technische oplossingen om een spoorlijn goedkoper te exploiteren zonder een fysieke scheiding te maken, maar de regelgeving staat dat niet toe.

 

15-05-2021 12:20:36
sjoerd
sjoerd

Tijden veranderen. De lijn Maastricht - Hasselt werd voor reizigersvervoer geopend op 1 oktober 1856 en gesloten voor reizgers op 4 april 1951. Dan was het kennelijk bijna 100 jaar de moeite waard, al was het nooit een starre uurdienst, en al was het altijd een lokale voorziening, waarbij gezegd moet worden dat er ook een tramdienst was, al was die erg traag door de enorme omweg wegens de hoogteverschillen.

Er zijn allerlei oorzaken voor veranderende omstandigheden. Het verkeer tussen Hasselt en Maastricht is wel belangrijker geworden, maar op zich is er nog onvoldoende draagvlak. Maar dat heeft ook met de huidige keuze (alleen bus, of de auto) te maken. Om een verbinding de moeite waard te maken, kun je ook groter kijken. Maastricht heeft een groot achterland. Zelfs uit Nederland tuigen we er graag heen, terwijl het feitelijk in een uithoek ligt. Een goede achterlandverbinding is dan een voorwaarde.

 

17-05-2021 07:26:12
mdeen
mdeen
Quote
michaben (14-05-2021 13:22:52):

In Duitsland rijden dit soort trams gewoon via de hoofdspoorlijnen, dat maakt het toch een stuk eenvoudiger. Waarom is men daar hier altijd zo fel op tegen?


Het veiligheidsaspect is tegenwoordig een groot ding. "Moet je indenken wat er gebeurt als een tram met een goederentrein in botsing komt". Daarbij was en is grootspoor een zaak van de NMBS en de federale regering, trams zijn een zaak van De Lijn en de provinciale regering. NMBS en de federale regering zagen niets in de heropening van de spoorlijn dus daarmee was die route niet mogelijk.

 

17-05-2021 16:45:27
maarten83
maarten83

Waarom NMBS? Dient de federale regering het niet aan te besteden?

 

17-05-2021 20:15:54
Muizeneus
Muizeneus

België heeft eigenlijk alleen een Hoofdrailnet en dat is recent weer voor de eerstvolgende x jaar aan NMBS gegund

 

20-05-2021 18:35:59
giuseppe
giuseppe

Het beste zou zijn dat het als meerwerk aan Arriva gegund zou worden en dan de de volgende keer mee aanbesteed in de consessie Limburg. Arriva heeft inmiddels al een serie die in België kan rijden (althans binnenkort dan). Maar in de praktijk zal dat natuurlijk niet zo simpel zijn.

 

20-05-2021 18:53:00 1
JHS2013
JHS2013

Het beste zou zijn als NMBS gewoon pendeltjes rijdt

 

20-05-2021 20:55:50
sjoerd
sjoerd

Misschien zijn ze in Hasselt gewoon bang dat iedereen in Maastricht boodschappen doet en op het terras gaat zitten? Of juist dat plotseling iedereen naar Hasselt wil... Zo te zien is dat een leuke stad.

 

21-05-2021 09:35:51
mren
mren

Bovendien met een enorme parkeerdruk. Een vorig bezoek zijn we onverrichter zaken huiswaarts gekeerd omdat er ellenlange files stonden voor de Hasseltse parkeergarages.

Overigens, als je echt vertraging in dit project wil introduceren moet je vooral voorstellen een niet-Belgische vervoerder te laten rijden.

 

21-05-2021 10:48:05
sjoerd
sjoerd

Is het spoor Hasselt - Maastricht grofweg intact? Dan zou je het met wellicht enkele ingrepen, gewoon eens kunnen proberen. Als ik het goed begrijp is er een markt voor Hasselt. Maar of Maastricht dat dan weer zo leuk vindt?

 

21-05-2021 10:56:53
BVisser
BVisser

De lijn is deels opgebroken. Als je nu van Hasselt naar Maastricht wilt per spoor moet je omrijden via Tongeren en Visé.

 

21-05-2021 11:10:44
sjoerd
sjoerd

En dus kilometers betalen.

Het stuk in België is inderdaad op veel plekken doorsneden, bruggen en overwegen zijn weg. Dat wordt gewoon nieuwbouw inderdaad.



Laatst bewerkt door sjoerd op 21-05-2021 11:14
 

25-05-2021 07:44:43
mdeen
mdeen

De grap is: Bilzen - Maastricht moet je sowieso nieuw bouwen, Hasselt - Bilzen ligt er nog en kun je gebruiken. Maar ook daar wordt nu nieuw gebouwd want de tram mag het hoofdspoor niet op.

Er zijn nog plekken waar een spoorstaaf ligt... Streetview



Laatst bewerkt door mdeen op 25-05-2021 07:45
 

25-05-2021 10:25:05
mich
mich

Lanaken-Bilzen herbouwen en dan ''lightrail'' erop zoals GTW moet te doen zijn. Heb je een hoogwaardige snelle verbinding.

 

27-08-2021 13:30:53
yappa
yappa

Er is een begin gemaakt met het creëren van ruimte voor vernieuwd spoor Maastricht - Hasselt. Alleen misschien niet precies op de manier hoe het in de plannen stond...

nos.nl



Laatst bewerkt door yappa op 27-08-2021 13:31
 

27-08-2021 13:41:16
john2
john2

Zou die spoorbrug nog herstelt worden als spoorbrug?

 

27-08-2021 15:38:08
seinhuis
seinhuis

Was het de bedoeling dat de tram over die brug gaat rijden?

 

27-08-2021 16:37:40
bacr
bacr
Quote
yappa (27-08-2021 13:30:53):

Er is een begin gemaakt met het creëren van ruimte voor vernieuwd spoor Maastricht - Hasselt. Alleen misschien niet precies op de manier hoe het in de plannen stond...

nos.nl


Als je slecht zou denken, dan zou je bijna kunnen denken dat deze aanrijding opzettelijk gebeurde. De kraanwagen rijdt op de openbare doorgaande weg en dan is het wel heeeeel erg gek om met een geheven giek te gaan rijden.

(Zo vraag ik me ook nog steeds af hoe die ene schipper het lukte om de Friesenbrücke aan gort te varen... cadeautje gehad van de Meyer Werft?)

 

27-08-2021 17:37:29
b2py
b2py
Quote
seinhuis (27-08-2021 15:38:08):

Was het de bedoeling dat de tram over die brug gaat rijden?


Ja