Trein of sneltram Maastricht-Hasselt
Forum: Algemeen - Algemeen
13-03-2010 12:53:28
john2
john2
Het gaat om het herstellen van personen vervoer per trein of sneltram tussen Maastricht en Hasselt in Belgie. Ik heb nog gekeken of ik een topic kon vinden wat hierover ging. Niks gevonden. Dan maar een nieuw topic openen.http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4494353/_rp_links4_hasclickpage/1_1013# Hopen dat de link van L1 nu beter blijf staan.

Laatst bewerkt door john2 op 06-03-2016 11:59, reden: typfout herstelt
 

13-03-2010 16:40:13
luytjes
luytjes
Ik ben benieuwd om wat voor een groepje spoorwegdeskundigen het gaat en hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen. Wat voor soort trein hebben ze als vergelijking genomen? Hebben ze ook naar de exploitatiekosten gekeken, of alleen naar de aanlegkosten? Vragen, vragen!  

13-03-2010 16:54:50
mich
mich
Lijkt mij dat een diesel trein via het bestaande trace een goed en goedkoop alternatief vormt voor een sneltram met een nieuw trace door de stad en waarbij je alles moet electrificeren.  

13-03-2010 18:04:12
giuseppe
giuseppe
Alhoewel ik voorstander ben van een trein, vooral uit toekomstperspectief met eventueel ooit een IC naar Antwerpen, is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk. Het weghalen van de overwegen tussen Beverst en Diepenbeek zal sowieso moeten gebeuren en dat is waarschijnlijk niet meegerekend.

Als ik het goed heb begrepen met de nieuwe regelingen zou Veolia deze trein zelfs kunnen rijden, zodat je geen last hebt van de onwil van de NMBS

Laatst bewerkt door giuseppe op 13-03-2010 18:06
 


13-03-2010 19:38:20
maxime
maxime
Mits Veolia dat wil natuurlijk.;)

En een intercity naar Antwerpen? Rustig aan...eerst die intercity naar Brussel eens betrouwbaar zien te krijgen lijkt me.

Laatst bewerkt door maxime op 13-03-2010 19:40
 

13-03-2010 21:41:32
giuseppe
giuseppe
Ik zeg toch ook eventueel ooit
Er is overigens wel een keer een vrij serieus voorstel geweest voor een zogenaamde Vlaamse IC(Lille-Gent-Antwerpen-Hasselt-Maastricht) vanuit een aantal Vlaamse partijen.
 

14-03-2010 10:08:28
maxime
maxime
Quote
mich: Lijkt mij dat een diesel trein via het bestaande trace een goed en goedkoop alternatief vormt voor een sneltram met een nieuw trace door de stad en waarbij je alles moet electrificeren.


Dat niet alleen. Naar ik meen, moet er in België (of toch in Nederland?) een tweede spoor aangelegd worden omdat een sneltram daar niet op het gewone spoor mag komen. Ook dat zou de kosten voor een sneltram doen stijgen, naast de eerder genoemde aanleg van een tracé door de stad.
 

14-03-2010 22:37:16
ruysdael
ruysdael
Zou in de titel van het topic wat duidelijker naar voren kunnen komen dat dit om de lijn Mt - Hasselt gaat? Ik dacht een reden gevonden te hebben om met de trien te reizen, maar helaas...  

14-03-2010 22:48:20
spiketrain
Moderator
spiketrain
Bij deze.


Groet, Spiketrain
 

15-03-2010 10:40:34
jorgo
jorgo
Onze collega's van Het Groot Belgisch Treinenforum besteden er een draadje aan met een afspiegeling van de ontwikkelingen.

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=7039
 

05-04-2013 21:02:48
icetha
icetha
Als laatste is nu ook de Belgische gemeente Diepenbeek akkoord met de aanleg van een tramlijn tussen Maastricht en Hasselt. Dat meldt de VRT.

Volledige tekst: http://www.l1.nl/nieuws/211040-laatste-gemeente-akkoord-met-sneltram
Leuk is dat je afbeelding ziet van Connexxion tram bij de halte Nieuwegein Stadscentrum%02%
 

24-01-2014 18:25:34
john2
john2
College Maastricht begeert cruciale tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Bron L1. http://www.l1.nl/nieuws/241166-college-maastricht-begeert-cruciale-tramlijn  

25-01-2014 10:36:42
daniel81
daniel81
Wat is nu precies de betekenis van dit gebeuren? Aan Belgische zijde is men bij wijze van spreken al begonnen met de aanleg.

Dus wat ligt er nu precies ter beslissing:
- of de tram NL inkomt? Het zal toch niet zo zijn dat er een tram van Hasselt tot de grens gaat rijden, conform de lijn van de STAR ooit
- of is die beslissing al genomen, en gaat het nu alleen nog om tracévarianten? Waarbij de meest voor de hand liggende alternatieven zijn 1) een route door het centrum of 2) de route via de huidige goederenlijn naar Mt
 

26-01-2014 09:57:36
giuseppe
giuseppe
Het bestemmingsplan wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Nu kan het procederen dus beginnen...

Laatst bewerkt door giuseppe op 26-01-2014 09:58
 

19-02-2014 20:19:27
john2
john2
De tram verbinding tussen Maastricht en Hasselt komt er. Bron L1 http://www.l1.nl/video/groen-licht-voor-tram-maastricht-hasselt-19-feb-2014 Even geduld hebben voor de video start.

Laatst bewerkt door john2 op 19-02-2014 20:20, reden: Meer info er bij gezet.
 

20-02-2014 11:45:44
john2
john2
Omdat de verbinding Maastricht - Hasselt een tram verbinding word betwijfel ik of dit onderwerp nog thuis hoort op Somda. Heb dit topic aangemaakt toen het nog niet zeker was of het een trein of tram verbinding zou zijn. Nu is de kogel door de kerk. Aan de Heren moderatoren de eer of op dit topic een slot gaat of dat de discussie hierover door mag gaan.  

20-02-2014 11:55:16
broek53
broek53
De tram gaat tussen de grens en de buitenkant van Mt gebruik maken van de spoorlijn naar Lanaken, dat wel.  

20-02-2014 13:09:43
hw1969
hw1969
.... waarbij het de bedoeling is dat de status van de goederenspoorlijn wordt aangepast naar Lokaalspoor.  

20-02-2014 13:19:23
Ovindel
Ovindel
En vanaf daar ook over de oude spoorlijn Hasselt - Mt overigens.
Zal wel een verbetering zijn ten opzichte van de altijd uitpuilende buslijnen van De Lijn.
 

20-02-2014 13:55:04
broek53
broek53
Het aardige is dat in België tram en trein niet over hetzelfde spoor mogen, waardoor direct na de grens de tram een eigen spoor naast de spoorlijn krijgt. Vanaf Lanaken naar Hasselt ligt de trambaan op de plek van de vroegere spoorlijn, maar daar is dan ook geen treinverkeer meer.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-02-2014 14:36
 

20-02-2014 14:17:50
john2
john2
Als de tram op Nederlands grond gebied een stuk over trein spoor gaat, dan mag van mij uit rustig dit topic open blijven.  

20-02-2014 15:19:30
Ovindel
Ovindel
Dat doet hij dus ook, en anders kan ie altijd naar het Buitenland forum want daar rijdt hij over zo'n beetje het hele traject over treinspoor.
Misschien moet ik maar eens de camera en de fiets pakken en het overbegroeide tracé in België vastleggen, ik woon toch in de buurt. In de buurt van Lanaken is er in elk geval een heel bos tussen de rails gegroeid dus dat wordt hard werk en complete infrastructuurvernieuwing, of beter gezegd: helemaal nieuw.
 

20-02-2014 15:23:15
daniel81
daniel81
Quote
hw1969 (do 20 feb 2014 13:09:43 https://www.somda.nl/forum/8284/p486366/): .... waarbij het de bedoeling is dat de status van de goederenspoorlijn wordt aangepast naar Lokaalspoor.

Dat kan prima zolang er in Mt inderdaad voor een nieuw tracé door het centrum wordt gekozen. Mocht dat niet lukken door te hoge weerstand, en daar zie ik het nog wel op uitdraaien (zie Gn) dan kom je weer op de bestaande lijn terecht, en dan wordt het een kunst om een lokaalspoor tussen de hoofdlijn en de sporen van het OB door te krijgen... waarbij je dan overigens ook al iets met de bovenleiding zult moeten doen.
 

20-02-2014 15:50:36
Ovindel
Ovindel
Bedoel je dat het tramspoor de hoofdlijn of het emplacement van de werkplaats zou moeten kruisen als de tram op spoor 1-2 van Mt zou moeten komen? Ik zie daar geen problemen omdat er meer dan genoeg ruimte is om een of meerdere sporen neer te leggen aan de westzijde van het emplacement (tussen de wasstraat en de oude goederenloods). Het emplacement van Mt zou dan wel op de schop moeten, dus dan zou je er ook voor kunnen kiezen om op de plek van het busstation een tramstation te maken.  

20-02-2014 16:01:28
jorgo
jorgo
Het voorstel zoals nu getekend is via de Maasboulevard, de Wilhelminabrug en de Sint Maartenslaan, waarna een eindhalte op het stationsplein voor de hand ligt. Een conflict met het OB zie ik dus niet, want de oude spoorbrug wordt niet gebruikt.
Zie dit plaatje: http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/image/3d33005af8590527bb023d0c1f63d78e723a8cbf/default.jpg
En dit kaartje: http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/image/94669fb0bde3723291a42ba64f3d60f16d4c8848/default.jpg
Waaruit overigens blijkt dat de oude spoorbrug een fietspad wordt?
 

20-02-2014 16:42:46
daniel81
daniel81
Ik ken de situatie ter plaatse niet goed, maar als aan de westzijde van het OB ruimte ligt, lijkt mij die variant zeker kansrijk.
Het voorstel dat er nu ligt is inderdaad via het centrum maar eerlijk gezegd zie ik nog vele procedurele hobbels op dat tracé. Soortgelijke pogingen in Gn en Ledn zijn ook mislukt, waaruit de aanwezige bezwaarmakers zeker hoop zullen putten.
 

20-02-2014 16:57:12
jorgo
jorgo
Vergeet wel niet dat het
A) ook echt de beste variant is, want de spoorbrug ligt veel te ver uit het centrum om daar nog een bruikbare halte te maken
B) precies volgens een route verloopt die ook gewoon voor autoverkeer toegankelijk is en waarvan nu ook al het merendeel van de stadsbussen gebruik maakt. En van bussen van De Lijn, die per ingebruikname van de tram geschrapt gaan worden. Er is wel wat burgerverzet overigens, maar m.i. niet van vergelijkbare aard met Leiden.

Het principebesluit om niet over de oude spoorbrug maar door het centrum te gaan dateert kennelijk al van 2008. De brug is de afgelopen jaren overigens opgeknapt; ik meende ook dat dat vanwege de tram was maar dit is kennelijk niet het geval dan.
 

20-02-2014 17:01:24
john2
john2
Als ik de video bekijk van L1, dan had en heb ik de indruk dat het de oude spoorbrug is.  

20-02-2014 17:30:19
timtrein
timtrein
Wat ik zo gauw niet kan vinden, is of de lijn ook open blijft voor goederentreinen? (if any...)  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-02-2014 17:53:16
daniel81
daniel81
Dat lijkt mij wel gezien
Quote
broek53 (do 20 feb 2014 13:55:04 https://www.somda.nl/forum/8284/p486375/): Het aardige is dat in België tram en trein niet over hetzelfde spoor mogen, waardoor direct na de grens de tram een eigen spoor naast de spoorlijn krijgt. Vanaf Lanaken naar Hasselt ligt de trambaan op de plek van de vroegere spoorlijn, maar daar is dan ook geen treinverkeer meer.
 

20-02-2014 19:13:28
gummbahla
gummbahla
Quote
jorgo (do 20 feb 2014 16:01:28 https://www.somda.nl/forum/8284/p486390/): Het voorstel zoals nu getekend is via de Maasboulevard, de Wilhelminabrug en de Sint Maartenslaan, waarna een eindhalte op het stationsplein voor de hand ligt. Een conflict met het OB zie ik dus niet, want de oude spoorbrug wordt niet gebruikt.
Zie dit plaatje: http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/image/3d33005af8590527bb023d0c1f63d78e723a8cbf/default.jpg
En dit kaartje: http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/image/94669fb0bde3723291a42ba64f3d60f16d4c8848/default.jpg
Waaruit overigens blijkt dat de oude spoorbrug een fietspad wordt?


Er is door de fietsersbond reeds in 2012 een idee geopperd om een fietspad aan de spoorbrug 'vast te maken', danwel (tijdelijk) over het spoor te leggen, zolang het nog niet gebruikt wordt. De Noorderbrug zal in de toekomst veel meer autoverkeer verwerken en wordt daardoor onaantrekkelijker voor fietsers. Bovendien is de spoorbrug een stuk (3 meter) lager, wat natuurlijk de nodige calorieën scheelt Er zou in januari 2013 een besluit genomen worden door de gemeente, maar dat kan ik nergens vinden.

Kortom, er is hieromtrent waarschijnlijk nog niets besloten. Maar gezien de recente investeringen in het goederenlijntje lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat men het nu alweer zou asfalteren. Om dezelfde reden zal goederenvervoer ook mogelijk blijven na aanleg van de tram.
 

20-02-2014 20:33:06
jorgo
jorgo
Quote
john2 (do 20 feb 2014 17:01:24 https://www.somda.nl/forum/8284/p486400/): Als ik de video bekijk van L1, dan had en heb ik de indruk dat het de oude spoorbrug is.


Daar wordt niet de spoorbrug tussen Wyck en het Boschstraatkwartier afgebeeld, maar die over het Albertkanaal bij Gellik. Uit Maastricht heb je alleen wat animaties van het stationsplein, de rest van de animatie stelt denkelijk België voor.
 

20-02-2014 20:45:12
sjoerd
sjoerd
Er is ruimte genoeg op het spoortracé tussen Maastricht en Hasselt voor twee sporen. Of de spoordijk overal nog de juiste kruinbreedte heeft weet ik niet, maar de gehele spoorweg Aken - Maastricht - Hasselt is aangelegd als dubbelsporige hoofdspoorweg met een oorspronkelijke tracébreedte van 15 tot hier en daar meer dan 30 m. Alle originele gemetselde poorten zijn dubbelsporig, en de meeste viaducten en bruggen hebben een dubbelsporige onderbouw. Weliswaar hebben de bruggen niet alle een dubbelsporige bovenbouw. Het onlangs nog gerestaureerde viaduct met torentjes in de lijn naar Lanaken, net voor de grens, heeft ook een dubbelsporige onderbouw.
Na de drie mislukte maar qua vervoer kansrijkere tramintegratieprojecten in ons land (Groningen, Rijn-Gouwelijn en Zwolle - Kampen, wellicht nog wel enkele al voor het ontwerpstadium) zou het me verbazen als dit project wel lukt in nota bene een krimpregio als Zuid-Limburg. Maar ja, er zijn in Belgie zelfs spoorlijnen geelektrificeerd kort voor de algehele opheffing...
 

20-02-2014 22:13:44
giuseppe
giuseppe
Alleen de raad van state kan het nu nog tegenhouden, de aanbesteding start binnenkort. Spoorbrug zal gewoon behouden blijven voor goederenvervoer, er is nu een oplossing voor fietsers op de noorderbrug na ombouw naar 2x3. En het gedeelde tracé wordt uitgerust met ETCS (wel bovenleiding 750V waarschijnlijk)

Laatst bewerkt door giuseppe op 20-02-2014 22:17
 

21-02-2014 08:38:05
hw1969
hw1969
Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen.
Punt van uitwerking bij een statuswijziging (en een eventuele overdracht van de regie op het goederenlijntje) is de overdracht van goederentreinen van het ProRail-deel aan het tramdeel. Voor een wachtspoor tussen Maasbrug en intakpunt van de tram is niet zo heel veel lengte beschikbaar.
En nou hopen dat de NMBS de regie over het stuk van het uittakpunt naar de Albert-terminal uit handen geeft. Toch raar dat je volledig toegelaten moet zijn tot het Belgisch spoornet, terwijl het een geisoleerd deel is dat alleen maar bereikbaar is vanuit Nederland.

Laatst bewerkt door hw1969 op 21-02-2014 08:40
 

21-02-2014 09:28:11
daniel81
daniel81
Dan dringt zich onmiddellijk de vergelijking op met het 'spiegelbeeld' Zelzate - Terneuzen. Wel Prorail, maar met een soepeler regime. Materieel hoeft er geen ATB te hebben en de HLE 77/78 mag ook met lange huif voorop rijden.

En een wachtspoor: die cargo kan toch gewoon wachten op het emplacement van Mt? Zo hoog is die tramfrequentie immers niet.
 

21-02-2014 09:47:50
rolandrail
rolandrail
De sporen in Mt waarvandaan je rg Lanaken kan zijn allemaal (veel) te kort om een goederentrein te laten wachten zonder in de weg te staan. Nou rijdt er tot dusver hoogstzelden een goederentrein dus dat scheelt weer.  

21-02-2014 09:50:14
broek53
broek53
Goederentrein kan zonodig ook wachten op de Maasbrug, lijkt mij. Meer dan een paar minuten zal dat niet zijn; de langste tijd is nog als er een tram uit België onderweg is.  

21-02-2014 09:51:29
john2
john2
Quote
hw1969 (vr 21 feb 2014 08:38:05 https://www.somda.nl/forum/8284/p486469/): Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen.
Punt van uitwerking bij een statuswijziging (en een eventuele overdracht van de regie op het goederenlijntje) is de overdracht van goederentreinen van het ProRail-deel aan het tramdeel. Voor een wachtspoor tussen Maasbrug en intakpunt van de tram is niet zo heel veel lengte beschikbaar.
En nou hopen dat de NMBS de regie over het stuk van het uittakpunt naar de Albert-terminal uit handen geeft. Toch raar dat je volledig toegelaten moet zijn tot het Belgisch spoornet, terwijl het een geisoleerd deel is dat alleen maar bereikbaar is vanuit Nederland.

Misschien iets stoms. Kunnen trams en treinen op dezelfde stroomspanning van de bovenleiding gebruik maken? Als ik nu de plank goed mis sla, dan raad me dan nog een goede sterke kop koffie aan!
 

21-02-2014 10:06:43
broek53
broek53
Neen, dat kunnen ze niet. Maar de goederentreinen zijn dan ook diesels.  

21-02-2014 10:09:49
kleine_man
kleine_man
Ja, zolang het apparatuur ervoor geschikt is. In Kassel en Karlsruhe rijden de trams ook gewoon over het spoor.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

21-02-2014 10:29:26
waalkade
waalkade
Quote
john2 (vr 21 feb 2014 09:51:29 https://www.somda.nl/forum/8284/p486480/):
Quote
hw1969 (vr 21 feb 2014 08:38:05 https://www.somda.nl/forum/8284/p486469/): Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen.
Punt van uitwerking bij een statuswijziging (en een eventuele overdracht van de regie op het goederenlijntje) is de overdracht van goederentreinen van het ProRail-deel aan het tramdeel. Voor een wachtspoor tussen Maasbrug en intakpunt van de tram is niet zo heel veel lengte beschikbaar.
En nou hopen dat de NMBS de regie over het stuk van het uittakpunt naar de Albert-terminal uit handen geeft. Toch raar dat je volledig toegelaten moet zijn tot het Belgisch spoornet, terwijl het een geisoleerd deel is dat alleen maar bereikbaar is vanuit Nederland.

Misschien iets stoms. Kunnen trams en treinen op dezelfde stroomspanning van de bovenleiding gebruik maken? Als ik nu de plank goed mis sla, dan raad me dan nog een goede sterke kop koffie aan!
Nu is stroomspanning wel een heel raar woord%08%.
Een aanrader uit een ver verleden is het boek:
Die Kleinbahnen Rees - Empel und Wesel - Rees - Emmerich van Evert Heusinkveld.
Goederen vervoer met e-locs en trams op het zelfde spoor.
 

21-02-2014 10:48:03
daniel81
daniel81
Quote
kleine_man (vr 21 feb 2014 10:09:49 https://www.somda.nl/forum/8284/p486487/): Ja, zolang het apparatuur ervoor geschikt is. In Kassel en Karlsruhe rijden de trams ook gewoon over het spoor.


Maar daar rijden meerspanningstrams. Ik ben even aan het zoeken geweest maar heb nergens iets kunnen vinden over waarom trams een lagere bovenleidingspanning hebben dan treinen.
In dit geval zou het best een aardige kunnen zijn om de spanning van de tramlijn op 1500 volt te zetten. Dan zou je met de tram het emplacement van Mt kunnen oversteken en bijvoorbeeld ook naar Mtr kunnen rijden.
 

21-02-2014 10:53:57
sjoerd
sjoerd
Prima plan, Daniel, maar ik denk dat het Comite tegen Trappen in Woonhuizen daarvan de gevaren te hoog zal inschatten.  

21-02-2014 11:43:14
sik214
sik214
Quote
john2 (vr 21 feb 2014 09:51:29 https://www.somda.nl/forum/8284/p486480/):
Quote
hw1969 (vr 21 feb 2014 08:38:05 https://www.somda.nl/forum/8284/p486469/): Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen.
Punt van uitwerking bij een statuswijziging (en een eventuele overdracht van de regie op het goederenlijntje) is de overdracht van goederentreinen van het ProRail-deel aan het tramdeel. Voor een wachtspoor tussen Maasbrug en intakpunt van de tram is niet zo heel veel lengte beschikbaar.
En nou hopen dat de NMBS de regie over het stuk van het uittakpunt naar de Albert-terminal uit handen geeft. Toch raar dat je volledig toegelaten moet zijn tot het Belgisch spoornet, terwijl het een geisoleerd deel is dat alleen maar bereikbaar is vanuit Nederland.

Misschien iets stoms. Kunnen trams en treinen op dezelfde stroomspanning van de bovenleiding gebruik maken? Als ik nu de plank goed mis sla, dan raad me dan nog een goede sterke kop koffie aan!
Het niet door de tram te berijden gedeelte van de lijn zal je dan ook van bovenleiding moeten voorzien incl de terminalsporen in Lanaken (als je geen diesel wilt gebruiken). Maar bovenleiding op een terminal beperkt nogal de mogelijkheden van de laad-/losmanieren. Daarbij, zo'n investering voor de nog geen 10 commerciële goederentreinen die er gereden hebben sinds de heropening....
 

21-02-2014 11:47:20
daniel81
daniel81
Ik denk dat John vooral getriggerd was door het zinnetje "Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen."
hw1969 heeft het hier echter waarschijnlijk niet over goederentreinen die de bovenleiding gebruiken, maar om andere mogelijk negatieve effecten van bovenleiding (profiel vrije ruimte, wellicht stoorstromen enz)

Quote
sjoerd (vr 21 feb 2014 10:53:57 https://www.somda.nl/forum/8284/p486494/): Prima plan, Daniel, maar ik denk dat
het Comite tegen Trappen in Woonhuizen daarvan de gevaren te hoog zal inschatten.
Uiteraard. Want omdat men zonder trap ín het woonhuis toch de bovenverdieping wil bereiken, kiest men voor een ladder aan de buitenzijde van het huis. Als zo'n ladder met persoon en al dan omvalt tegen de bovenleiding aan, krijgt die persoon 1500 Volt te verwerken, hoewel hij 750 V trouwens ook al niet zou overleven....

Ik vrees dat je al te zeer gelijk hebt, dat er vast wel weer ergens een regeltje zal bestaan waardoor iets niet mag, wat echte innovatie in de weg staat.%03%
 

21-02-2014 11:57:53
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (vr 21 feb 2014 10:53:57 https://www.somda.nl/forum/8284/p486494/): Prima plan, Daniel, maar ik denk dat het Comite tegen Trappen in Woonhuizen daarvan de gevaren te hoog zal inschatten.

Wie zegt dat over de volledige lengte dezelfde spanning gevoerd moet worden? De trams in Karlsruhe die op 15kV rijden, rijden in de binnenstad ook op 750V.

Maar goed: de goederentreinen rijden nu met diesel en waarom zou je dat aanpassen. Je zou trouwens wel een eloc op 750V kunnen maken, maar de stromen die dan gaan lopen zijn erg hoog.
 

21-02-2014 12:04:09
sjoerd
sjoerd
Het ging mij niet om bovenleidingzaken. Dat is allemaal oplosbaar maar het Nederlands Comite tegen Trappen in Woonhuizen is ook niet weg van trams die tussen treinen door rijden omdat trams nu eenmaal kwetsbaar zijn bij aanrijdingen met spoormaterieel.  

21-02-2014 13:21:58
phantom
phantom
Nog even een andere gekke vraag.
De spoorlijn is voor een deel vernieuwd,zodat men weer goederentreinen kan laten rijden vanuit NL.
Maar Belgie zelf had toch ook plannen om goederen over dat stuk spoorlijn naar Lanaken te laten gaan en dan ofwel terug Belgie in ofwel van daaruit naar NL voor verder vervoer ?
Hoe gaat dat dan als een Belgisch loc een goederen trein vanuit Belgie naar Lanaken wil brengen en eventueel van daar uit naar NL wil rijden ?
Kan je daarvoor als men een tram gaat laten rijden (tot de grens met NL op apart spoor) kruisingen in de sporen aanleggen tussen trein en tram rails op het Belgische deel of heeft men daar ook moeite mee ?
Als men zulke kruisingen niet toe staat dan heb je daar toch een probleem,of mis ik wat ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-02-2014 13:35:23
john2
john2
Vanaf 2018 sneltram Maastricht - Hasselt. Aanleg start in 2015. Bron Treinreiziger.nl http://www.treinreiziger.nl/actueel/buitenland/vanaf_2018_sneltram_maastricht_-_hasselt._aanleg_start_in_2015-146040  

21-02-2014 13:37:32
sik214
sik214
Quote
phantom (vr 21 feb 2014 13:21:58 https://www.somda.nl/forum/8284/p486517/): Nog even een andere gekke vraag.
De spoorlijn is voor een deel vernieuwd,zodat men weer goederentreinen kan laten rijden vanuit NL.
Maar Belgie zelf had toch ook plannen om goederen over dat stuk spoorlijn naar Lanaken te laten gaan en dan ofwel terug Belgie in ofwel van daaruit naar NL voor verder vervoer ?
Hoe gaat dat dan als een Belgisch loc een goederen trein vanuit Belgie naar Lanaken wil brengen en eventueel van daar uit naar NL wil rijden ?
Kan je daarvoor als men een tram gaat laten rijden (tot de grens met NL op apart spoor) kruisingen in de sporen aanleggen tussen trein en tram rails op het Belgische deel of heeft men daar ook moeite mee ?
Als men zulke kruisingen niet toe staat dan heb je daar toch een probleem,of mis ik wat ?
Lanaken is alleen vanuit Nederlandse zijde bereikbaar. Transport naar België moet altijd via Nederland verlopen.
 

21-02-2014 13:42:58
sik214
sik214
Quote
rolandrail (vr 21 feb 2014 09:47:50 https://www.somda.nl/forum/8284/p486476/): De sporen in Mt waarvandaan je rg Lanaken kan zijn allemaal (veel) te kort om een goederentrein te laten wachten zonder in de weg te staan. Nou rijdt er tot dusver hoogstzelden een goederentrein dus dat scheelt weer.

De 2 langste sporen in Mt (geen perronspoor), waarvanuit je nog naar Lanaken kunt, zijn volgens mij spoor 11 (500m) en 12 (400m). De sporen op Lanaken zijn ongeveer 500m. Dus dat zal geen al te groot probleem zijn.

Laatst bewerkt door sik214 op 21-02-2014 13:43
 

15-05-2014 14:21:37
john2
john2
Reactiveer oude spoor Maastricht - Hasselt. Dit zou goedkoper zijn dan een nieuwe sneltram verbinding aanleggen tussen Maastricht en Hasselt. http://www.limburger.nl/article/20140515/REGIONIEUWS06/140519183/1055#'Reactiveer_oude_spoor_Maastricht-Hasselt' Bron website De Limburger/ Limburgs Dagblad.  

15-05-2014 15:08:14
daniel81
daniel81
Die 'berekening' die het actiecomité heeft laten uitvoeren, is zo te zien uitgevoerd door een basisschoolleerling: 9 km kost 5,3 miljoen, dus 20 km kost dan 13,2 miljoen (eigenlijk was de uitkomst 11,7 maar dan nog opgeplust met 1,5 miljoen)

Daarbij er geheel aan voorbijgaande dat:
- Het tracé Neerpelt-Hamont nooit buiten dienst gesteld is, en veel intensiever onderhouden is dan Hasselt-Lanaken
- alleen in Hamont één nieuw station is gekomen. Een aantrekkelijke zinvolle OV-verbinding tussen Maastricht en Hasselt vraagt echter om meer haltes
- Op het overgrote deel van het traject gewoon sprake is van reactivering van de spoorlijn.
 


15-05-2014 16:06:27
gummbahla
gummbahla
Bovendien zijn de kosten voor het materieel niet meegenomen in de berekening van het actiecomité. Toch kan ik me goed voorstellen dat een trein uiteindelijk goedkoper is indien het oude tracé gebruikt wordt. Men moet alleen ook de vraag beantwoorden voor welke vervoersbehoefte er een oplossing wordt geboden. Mijns inziens is die behoefte vooral binnenstedelijk/regionaal, en is de vraag naar een doorgaande treinverbinding tussen Mt en Antwerpen marginaal.

Het argument voor doorgaand goederenvervoer is natuurlijk vrij kansloos - gezien het spoor dwars door het centrum van Maastricht loopt zal men er zeker niet staan te springen om meer goederenvervoer. Verder is de railterminal in Lanaken natuurlijk een lachertje, met de nabije (< 15 km) concurrentie van de Genk, Beatrixhaven Maastricht, Railterminal Chemelot en Born. Nog meer geld daarin investeren is trekken aan een dood paard.
 

15-05-2014 17:22:11
Ovindel
Ovindel
Als doorgaande treinverbinding naar België lijkt mij de IC Brussel-Visé weer doortrekken naar Maastricht een betere optie. In Luik zijn er genoeg overstapopties.

Het busvervoer tussen Maastricht en Hasselt is op dit moment vrij druk, maar naar mijn inziens al op te lossen door die belachelijke 1-uursdienst van bus 20a met een normaal lijnbusje te veranderen in 2x per uur met een gelede o.i.d. Eigenlijk vind ik persoonlijk een railverbinding overbodig, een snelbus was een veel goedkopere en waarschijnlijke even snelle optie geweest.
Hoeveel er gebruikt wordt gemaakt van 45 en 63 naar Lanaken weet ik niet precies, maar zo vol zitten ze meestal niet wanneer ik ze zie.
De meeste reizigers moeten volgens mij van Maastricht naar Hasselt, het lijkt mij dus het verstandigst om daar vooral op te focussen.
 

15-05-2014 20:36:53
giuseppe
giuseppe
Quote
Ovindel (do 15 mei 2014 17:22:11 https://www.somda.nl/forum/8284/p494302/): Als doorgaande treinverbinding naar België lijkt mij de IC Brussel-Visé weer doortrekken naar Maastricht een betere optie. In Luik zijn er genoeg overstapopties.

Met de nieuwe IC over de boog van Leuven zou de route via Hasselt sneller zijn.. Verder zouden de kansen voor een betere verbinding Hasselt - Antwerpen toenemen door de extra klandizie. Maarja dit is een gepasseerd station nu..

Overigens is er een jaar of 15 geleden een studie geweest voor een treinverbinding, maar door de vraag voor een ongelijkvloerse aansluiting in Beverst is die gesneuveld wegens gebrek aan geld. Dit terwijl het toen over een fractie van de kosten van de sneltram ging.

Laatst bewerkt door giuseppe op 15-05-2014 20:38
 

15-05-2014 21:27:29
Nelis
Nelis
Als ik mij niet vergis is het geld voor de sneltram gereserveerd in het beglische spartacusplan. Hierdoor zijn de financien in principe van belgische kant gedekt. Voor een trein moet een heel nieuw potje geld aangeboord worden en dat lijkt mij nogal lastig. Doordat aan nederlandse zijde ook de tram geprefereerd wordt vanwege de mogelijkheid om de binnenstad aan te doen met een tram. De originele trein route ligt relatief ver buiten de dichtbevolkte gedeeltes van de stad waardoor stations minder aantrekkelijk zijn. Over de mogelijkheid tot tijdswinst met de trein variant ten opzichte van de trein laat ik mij niet uit omdat dit niet meer dan koffiedik kijken is vanwege het gebrek aan traject details.

Ik hoop dat er snel echt spijkers met koppen geslagen worden aangaande dit dossier. Er wordt al 5 jaar over gepraat maar ik heb niet het idee dat er echt schot in de zaak zit. Hopelijk wordt het niet zo'n sof als de terminal in lanaken waar na reactivatie de toekomstige grootgebruiker (papierfabriek Sappi) toch niet in de lijn geïnteresseerd bleek.
 

15-05-2014 22:07:24
giuseppe
giuseppe
Klopt, dat is dan ook de reden dat er voor een tram gekozen is. Het federale spoor tegenover het gewestelijke tramnet(spoor is nog het enige mobiliteitsaspect dat door België ipv Vlaanderen en Wallonië geregeld wordt). En Vlaanderen heeft hier geld voor over, terwijl België het altijd op de lange baan heeft geschoven.

Hoewel nu alle publiekrechtelijke procedures gevolgd zijn kan er natuurlijk nog een kink in de kabel komen bij de Raad van state aan beide kanten van de grens. En gezien het recente verleden zou me dat niet echt verbazen.

Laatst bewerkt door giuseppe op 15-05-2014 22:08
 

15-05-2014 22:32:35
Nelis
Nelis
Inderdaad er zijn nog zeer veel mogelijkheden om de hele boel te traineren en te rekken tot sint juttemis. Zelf denk ik dat er eerder een reguliere reizigerstrein van Hamont naar Weert gaat dan dat er een tram door maastricht loopt.

Maar toch denk ik dat de tram, mits er genoeg bestuurskundige lef getoond wordt, er zal komen want de prestige van het project lijkt op zich wel door gedrongen te zijn tot de regionale en lokale politiek in belgie en nederland.
 

27-11-2014 12:25:13
john2
john2
Tramhalte van sneltram Maastricht - Hasselt moet in centrum Maastricht komen. Bron 1limburg. http://www.1limburg.nl/tramhalte-moet-centrum-maastricht-komen?context=latestarticles  

27-11-2014 12:48:07
Gekko123
Gekko123
Dat zou een prima oplossing zijn van tijdelijke aard. Ik denk dat je het aantal reizigers nog flink kan opkrikken als je ook daadwerkelijk doorrijdt naar het station. Dus eerst aanleggen en in gebruik nemen tot het centrum, later doortrekken naar het station.  

27-11-2014 13:00:07
Edb3
Edb3
Quote
Nelis (do 15 mei 2014 21:27:29 https://www.somda.nl/forum/8284/p494331/): Als ik mij niet vergis is het geld voor de sneltram gereserveerd in het beglische spartacusplan. Hierdoor zijn de financien in principe van belgische kant gedekt. Voor een trein moet een heel nieuw potje geld aangeboord worden en dat lijkt mij nogal lastig. Doordat aan nederlandse zijde ook de tram geprefereerd wordt vanwege de mogelijkheid om de binnenstad aan te doen met een tram. De originele trein route ligt relatief ver buiten de dichtbevolkte gedeeltes van de stad waardoor stations minder aantrekkelijk zijn. Over de mogelijkheid tot tijdswinst met de trein variant ten opzichte van de trein laat ik mij niet uit omdat dit niet meer dan koffiedik kijken is vanwege het gebrek aan traject details.

Ik hoop dat er snel echt spijkers met koppen geslagen worden aangaande dit dossier. Er wordt al 5 jaar over gepraat maar ik heb niet het idee dat er echt schot in de zaak zit. Hopelijk wordt het niet zo'n sof als de terminal in lanaken waar na reactivatie de toekomstige grootgebruiker (papierfabriek Sappi) toch niet in de lijn geïnteresseerd bleek.
Sappi was niet meer geïnteresseerd, juist omdat het allemaal zo lang duurde. Je moest eens weten wat Sappi allemaal heeft gedaan aan moeite en kosten om reactivering op poten te krijgen! Toen na jaren praten en steggelen eindelijk schot in de zaak kwam, bleek Sappi een meerjarig contract voor hun vervoer (2011-2015 uit m'n hoofd) aan een wegtransporteur gegund te hebben. Na 2015 zou het dus alsnog spoorvervoer kunnen zijn. 'Huistransporteur' Gobo International -die veel voor Sappi deed- had alvast een aansluitspoor naar zijn magazijn laten aanleggen, het verhoogde kopspoor naast de sporendriehoek in Lanaken.
 

27-11-2014 13:19:59
nougo
nougo
Tsja. In 2008 werd besloten dat het Tracé niet via de spoorbrug moest lopen o.a. omdat het een knelpunt zou vormen. Daarom loopt het voorziene tracé nu wel door het centrum. Nu dat wederom tot extra kosten zal leiden (we zijn van 50 miljoen dan inmiddels bij 330 miljoen investeringskosten aanbeland .. schijnt..) maken we maar een eindhalte in het centrum. O ja. En die Belgische wethouder wordt van harte uitgenodigd om de afstand westzijde Wilhelminabrug naar Station te komen lopen. Daar doe je te voet *minimaal* 10 minuten over, en op je gemakje al snel 15 minuten.

Vraag: Hoe lang kun je van 330 miljoen een busdienst in standhouden die (zoals nu) slechts 1 keer per uur rijdt ?... Onbegrijpelijk! Zeg ik als inwoner van Maastricht.
 

27-11-2014 17:55:27
timtrein
timtrein
Zo gaat dat dus bij wel meer van dit soort projecten... als het eenmaal loopt zijn nut en noodzaak soms niet meer zo relevant.  

27-11-2014 18:00:00
2296
2296
Lijkt wel de nieuwe miljoenen lijn te zijn in Limburg %08%  

28-11-2014 06:57:49
mdeen
mdeen
Quote
nougo (do 27 nov 2014 13:19:59 https://www.somda.nl/forum/8284/p517175/):

Vraag: Hoe lang kun je van 330 miljoen een busdienst in standhouden die (zoals nu) slechts 1 keer per uur rijdt ?... Onbegrijpelijk! Zeg ik als inwoner van Maastricht.

Er rijden 12 bussen per uur van de Boschstraat naar het station. Daar hoeft echt geen extra bus voor ingelegd te worden.
 

28-11-2014 09:46:15
jorgo
jorgo
Ik geloof ook niet dat hij dat bedoelt.  

29-01-2015 13:19:56
john2
john2
Lanaken bevriest samenwerking Maastricht om tram rel. De aanleg van de tram verbinding zou op de helling staan. Bron website 1limburg. http://www.1limburg.nl/lanaken-bevriest-samenwerking-maastricht-om-tramrel?context=latestarticles  

29-01-2015 16:11:05
Ovindel
Ovindel
Ik had al zo'n vermoeden dat er zoiets aan zat te komen. Belgische gemeentes van Hasselt tot Lanaken hebben van alles zitten plannen naar aanleiding van en/of rekening houdende met de tramlijn en nu zitten ze hier in Nederland weer moeilijk te doen. En inderdaad, Maastricht had allang toegezegd dat de tramlijn ging komen, dus logisch dat de Belgen daar dan ook vanuit gaan.  

30-01-2015 16:18:12
vdgrail
vdgrail
Ik hoop dat ze inzien dat ze de tramlijn ook gefaseerd kunnen aanleggen (volgens plan). Er ligt een bruikbare spoorbrug, Dus de tram kan naar het station, alleen het centrum van Maastricht kan nog niet bereikt worden. Maar om nu 30 miljoen te gaan investeren in een tram die maar 2x per uur daar moet rijden, is wat ambitieus.
[speculaas]Het kan wel kansen geven om in de toekomst andere lijnen te ontwikkelen die aansluiten op de lijn naar België (bijvoorbeeld Tranferium Bosschstraat/Sphinx). [/speculaas]
 

11-02-2015 12:40:49
john2
john2
Maastricht moet bestemmingsplan tramlijn aanpassen. De gemeenteraad van Maastricht moet een aantal gebreken herstellen. Dit heeft de raad van staten in een tussen uitspraak uitgesproken. Bron website 1Limburg. http://www.1limburg.nl/maastricht-moet-bestemmingsplan-tramlijn-aanpassen?context=latestarticles  

11-02-2015 12:55:19
Ovindel
Ovindel
Aha, dus hetzelfde gedoe als met HTM tramlijn 19 in Delft waar ook een brug moet worden vervangen en dat al meerdere malen in de spreekwoordelijke bureaucratische soep is gelopen.  

11-02-2015 15:57:16
bloemkool
bloemkool
Niks geen bureaucratische soep. Een tramlijn in een historische stad heeft nu eenmaal impact op de omgeving en het is de bedoeling dat de gemeente Maastricht goed alle belangen afweegt en rekening houdt met omwonenden, ander verkeer, bereikbaarheid tijdens de bouw. Verder dient de gemeente zich te baseren op deugdelijke verkeersprognoses.

http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekst-uitspraak.html?id=82593&summary_only=&q=

Laatst bewerkt door bloemkool op 11-02-2015 15:58, reden: tags
 

24-05-2015 11:36:54
gummbahla
gummbahla
Omdat de Wilhelminabrug over de Maas niet sterk genoeg blijkt te zijn, kan de tram voorlopig niet over deze brug tot aan het station rijden. Er worden grofweg twee alternatieven onderzocht:
1. Eindhalte aan de centrumzijde van de Maas
2. Gebruik van de bestaande spoorbrug

Het onderzoek naar alternatieven, dat in september klaar moet zijn, kost zo'n 1.5 miljoen http://www.1limburg.nl/onderzoek-nieuwe-tramhaltes-maastricht-kost-15-miljoen

Men hoopt uiteindelijk alsnog het oorspronkelijke trace te kunnen gebruiken, wanneer vanwege het mogelijk maken van 4-laags containers voor de binnenvaart op de Maas de Wilhelminabrug opgehoogd moet worden. In dat geval zouden de kosten aan de rijksoverheid ten deel vallen, en niet aan de gemeente. Het verhogen van de brug staat echter pas gepland voor de lange termijn (na 2040, als het überhaupt gebeurt), dus of die verlenging naar het station er ooit gaat komen...
Misschien is de meest waarschijnlijke optie een compromis, waarbij de tram keert op de Markt en gebruik maakt van de bestaande spoorbrug (die overigens ook verhoogd zal moeten worden voor 4-laags containers).

Laatst bewerkt door gummbahla op 24-05-2015 15:25
 

24-05-2015 11:59:53
john2
john2
De link van gummbahla werk bij mij niet. Maar als ik het zo overdenk is de optie gebruik van de bestaande spoorbrug de goedkoopste oplossing.  

24-05-2015 12:04:31
rolandrail
rolandrail
zonder de . aan het eind van de link wel: http://www.1limburg.nl/onderzoek-nieuwe-tramhaltes-maastricht-kost-15-miljoen  

24-05-2015 12:46:58
class66fan
class66fan
Dat smoesje van die brug is onzin, ze hebben tegenwoordig zoveel technieken om zo,n brug steviger te maken! En er ligt toch ook een spoorlijn waar men nog gebruik van kan maken, en ik dacht altijd dat trams lichter waren dan treinen, waarom zou een brug dan geen tram kunnen dragen. Geld is denk ik hier het probleem!  

24-05-2015 12:59:17
rjz222
rjz222
Even beter lezen denk ik.

Wat ik lees: de bedoeling was om de tramlijn over de Wilhelminabrug (wegbrug) te leggen, maar die is niet sterk genoeg voor een tramlijn (trams zijn zwaarder dan het meeste wegverkeer). Nu wordt er dus gekeken naar het alternatief om de tram over de bestaande spoorbrug te laten rijden, als alternatief voor die wegbrug die dus niet sterk genoeg blijkt.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

25-05-2015 01:10:15
AlexNL
AlexNL
Een tramtrein lijkt mij een prima oplossing hiervoor. Inzetbaar als tram in de steden, en kan ook nog rijden over de spoorweginfrastructuur (ATB, 1500V, noem het maar). Op verschillende plekken in Frankrijk rijden deze voertuigen inmiddels al, een Nederlands/Belgische tramtrein zou denk ik niet misstaan.  

26-05-2015 06:48:32
mdeen
mdeen
Quote
rjz222 (zo 24 mei 2015 12:59:17 https://www.somda.nl/forum/8284/p540005/): Even beter lezen denk ik.

Wat ik lees: de bedoeling was om de tramlijn over de Wilhelminabrug (wegbrug) te leggen, maar die is niet sterk genoeg voor een tramlijn (trams zijn zwaarder dan het meeste wegverkeer).

Dat valt ook wel mee hoor. Een combino is ook maar 32 ton. Een geladen vrachtwagen kan een stuk zwaarder zijn (50 ton) en is ook korter.
 

22-09-2015 12:20:22
john2
john2
Bom onder sneltram Hasselt - Maastricht. Dit zou ook te maken hebben dat de Wilhelminabrug niet sterk genoeg zou zijn. Links van het artikel zit nog een video link naar het avondprogramma Avondgasten waar dit is besproken. Bron website L1. http://www.l1.nl/nieuws/296614-avondgasten-over-tramlijn-hasselt-maastricht  

04-03-2016 14:38:00
daniel81
daniel81
En het gaat nog weer langer duren...
http://www.ovmagazine.nl/2016/02/raad-van-state-zet-streep-door-tram-maastricht-1504/
 

04-03-2016 16:12:22
phantom
phantom
Buiten het feit om dat ik begin te geloven dat dit helemaal niet meer van de grond komt,ontgaat me het nut van dit gewijzigde plan wat nu van tafel is geveegd.
Zoals het eerst was met het langere traject incl de brug bracht je reizigers nog van 1 centrum naar het andere "centrum"van een stad,dat zou met dit plan niet het geval zijn en dus vraag ik me af of het dan nog wel een rendabel en logisch plan is.
Komt een beetje over als een ding om uit te voeren om maar wat geld te verspillen zonder te hebben gekeken of dat dit een economische kans van slagen heeft.
Wat zou het trouwens kosten om die brug zo sterk te krijgen dat er wel spoor op gelegd kan worden voor trein of tram ?
Zou dat zich terug laten verdienen als dan het oorspronkelijke idee uitgevoerd kan worden ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-03-2016 16:56:23
sjoerd
sjoerd
Er was ooit een plan om eens per uur een trein te laten rijden tussen Hasselt en Maastricht. Dat zou nu eigenlijk al meteen kunnen aan de Nederlandse zijde tegen ongeveer 0 euro; aan de Belgische kant is iets meer nodig. Hoe luxueuzer ze het maken, hoe onmogelijker het wordt. Een sobere uurdienst kan zich dan eerst eens bewijzen, maar er zijn altijd weer teveel lieden die zeggen dat het niet kan omdat het niet kan.
Ik meen dat de stadsbrug op zich sterk genoeg was voor trams, zo lees ik althans hierboven. Maar de tram vind ik toch al een slecht plan. Een trein is veel sneller op Hasselt - Maastricht CS en van daar af kun je alle kanten op, ook de stad in, als je wilt.
 

05-03-2016 13:15:47
NDS
NDS
Een trein is alleen sneller als je ermee ver boven de 100km/u kan gaan rijden. (snel)Tram materieel is gewoon te krijgen voor 100km/u ook in hybride uitvoering. Dan hangt het allemaal af van halte afstanden en maximum snelheid wat er sneller is een trein of tram of welke van de vele tussen varianten. Bij een maximum snelheid van 100km/u of lager zal een klassieke trein het altijd afleggen t.o.v. een (snel)tram bij gelijke halte afstanden en aantal stops.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

05-03-2016 13:58:02
sjoerd
sjoerd
Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar een trein omdat het spoor er al ligt en omdat het tegen 0 euro kan worden gebruikt. Een stadstraject is duur, en bovendien traag. Ik schat dat je 20 minuten uitspaart tussen de grens en het eindpunt als je de spoorweg gebruikt. Die is gezien de boog voor en na de brug niet ingericht voor 100 km/h maar dan nog ben je sneller op het centrale overstappunt wat Maastricht NS nu eenmaal is.
Ik ben niet principieel tegen trams, maar ze zijn juist in de stad traag en duur in aanleg.
 

05-03-2016 18:30:46
gvttreinen
gvttreinen
Vergeten wordt dat er wel twee bruggen zijn die aandacht nodig hebben.
Een brug moet gebouwd worden (over Kanaal Briegden - Neerharen, vml Verbindingskanaal) en de andere (over Albertkanaal) moet helemaal vernieuwd worden.
Het enige voordeel is dat het tracé al ligt dus geen grond verworven hoeft te worden.
 

05-03-2016 20:58:05
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (za 05 mrt 2016 13:58:02 https://www.somda.nl/forum/8284/p570619/): Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar een trein omdat het spoor er al ligt en omdat het tegen 0 euro kan worden gebruikt. Een stadstraject is duur, en bovendien traag. Ik schat dat je 20 minuten uitspaart tussen de grens en het eindpunt als je de spoorweg gebruikt. Die is gezien de boog voor en na de brug niet ingericht voor 100 km/h maar dan nog ben je sneller op het centrale overstappunt wat Maastricht NS nu eenmaal is.
Ik ben niet principieel tegen trams, maar ze zijn juist in de stad traag en duur in aanleg.


Dan hangt dus alles af van de verwachte vervoersstromen. Als men vooral naar Mt station wil (en evt overstappen richting elders) dan kost het inderdaad veel extra tijd. Hebben echter de meeste reizigers het stadscentrum zelf als eindbestemming, dan zijn ze met de tram eerder op hun bestemming dan dat ze vanaf station Mt zouden moeten lopen of met een stadsbus verder moeten.

Vergelijk de ombouw van de Hoekse Lijn: de reistijd van de Hoekse Lijn naar Rtd gaat fors toenemen, maar kennelijk hebben de meeste reizigers hun bestemming ergens tussen Sdm en Rtd waardoor per saldo de gemiddelde reistijd voor de meeste reizigers korter wordt
 

05-03-2016 22:56:53
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (za 05 mrt 2016 18:30:46 https://www.somda.nl/forum/8284/p570651/): Vergeten wordt dat er wel twee bruggen zijn die aandacht nodig hebben.
Een brug moet gebouwd worden (over Kanaal Briegden - Neerharen, vml Verbindingskanaal) en de andere (over Albertkanaal) moet helemaal vernieuwd worden.
Het enige voordeel is dat het trac� al ligt dus geen grond verworven hoeft te worden.

Dat werd niet vergeten, maar daar ging het niet om. De discussie ging over het Nederlandse deel, waarbij de stelling was dat het veel goedkoper is om uit te gaan van wat er al is zodat de haalbaarheid groter wordt. Het is overigens zeer de vraag of Hasselt wel zo blij is als iedereen met de tram de gezelligheid van de binnenstad van Maastricht gaat opzoeken, terwijl een trein met goede aansluitingen voor beide steden op hun hoofdstations wellicht voor meer gasten in beide steden kan zorgen, zeker als je straks van Maastricht weer snel naar Aken kunt.
 

06-03-2016 00:41:03
NDS
NDS
Die dienst tussen de beide hoofdstation kan je ook met tram materieel uitvoeren en zoals ik al stelde kan dat materieel dan afhankelijk van de maximum snelheid die dienst nog wel eens sneller kunnen uitvoeren als zwaardere minder snel accellererende treinen.

Daarnaast kan je dan altijd later als nog straat trajecten toevoegen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

06-03-2016 10:48:17
sjoerd
sjoerd
Ja, dat kan, en dan gebruik je ook de infra die er al ligt. Met dien verstande dat een tram al gauw om elektrische energie vraagt en dan moet je toch nog in de buidel tasten terwijl er geschikte diesels over zijn.
Is er de laatste tijd overigens nog goederenvervoer geweest naar de losplaats in B?

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-03-2016 10:50
 

06-03-2016 12:25:34
NDS
NDS
Bovenleiding hoeft niet direct zie de voorbeelden in Chemnitz, Kassel en Nordhausen.

Ik weet niet wat je had bedacht om in te zetten maar materieel moet wel in Nederland en België toegelaten zijn. Terzijde staand DM90 moet je en eerst reviseren en dan is het nog steeds niet toegelaten in België.

Of de NMBS materieel overheeft wat wel naar Mt mag weet ik niet.

Daarnaast moet je dan nog steeds de bestaande infra opknappen. Wat dan interessant is is wat het kost om zwaar materieel als DM90 er overheen te krijgen en wat het kost voor tram achtig materieel en welke klasse je daarin kiest steld ook weer andere eisen aan de infra.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

06-03-2016 19:40:27
ov_wijzer
ov_wijzer
Quote
sjoerd (zo 06 mrt 2016 10:48:17 https://www.somda.nl/forum/8284/p570687/): Is er de laatste tijd overigens nog goederenvervoer geweest naar de losplaats in B?
In Oktober 2015 heeft er zoiezo een goederentrein gereden naar Lanaken, enige weken later nog 1. Sindsdien is het weer stil.
 

29-06-2016 12:55:35
daniel81
daniel81
Het is bijna niet te geloven, maar het gaat toch door!
maar dan met een eindpunt op de linker maasoever

http://www.limburg.nl/Actueel/Nieuws_en_persberichten/2016/Juni_2016/Provincie_en_gemeente_willen_door_met_sneltram_Hasselt_–_Maastricht
 

29-06-2016 14:40:20
bacr
bacr
En dan een bochtje naar links (vanuit België dan ) over de stenen Sint Servaasbrug (die moet toch stevig genoeg zijn, zo lang als die er al staat) door Wyck naar Maastricht Centraal .....  

29-06-2016 16:37:41
phantom
phantom
Quote
daniel81 (wo 29 jun 2016 12:55:35 https://www.somda.nl/forum/8284/p583553/): Het is bijna niet te geloven, maar het gaat toch door!
maar dan met een eindpunt op de linker maasoever



Dit artikel spreekt nog niet van een 100% uitkomst dat het doorgaat,
ik quote het belangrijkste stukje maar:
In een brief aan minister Weyts dringen de colleges van gemeente en Provincie aan op duidelijkheid vanuit Vlaamse zijde. “Overeenkomstig de Kaderovereenkomst zien wij nu spoedig het schriftelijke standpunt aangaande de voorgestelde scope-aanpassing tegemoet, met inbegrip de resultaten van het gesprek,” zegt wethouder Aarts.

Het hele artikel vind je hier:
http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/242775/er-komt-definitief-een-tramlijn-tussen-hasselt-maastricht.html


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-04-2017 14:43:46
Berk24
Berk24
De huidige bus doet er 1 uur en 04 minuten over, de auto 47 minuten. Om echt een concurrerende OV-verbinding te krijgen moet de reistijd rond de 45 minuten zitten tussen Maastricht en Hasselt. Anders biedt de tram niet echt meerwaarde bovenop de huidige bus.  

11-04-2017 16:10:07
sjoerd
sjoerd
Een tram is in vele opzichten comfortabeler dan een bus en kan een betrouwbaarder dienst bieden. Dat zijn ook redenen om voor een tram te kiezen. Maar of dat hier allemaal wel zo nodig moet, betwijfel ik.
Het ware beter geweest om een snelle treinverbinding Antwerpen - Hasselt - Maastricht - Aken (- Keulen) te maken, zoals ooit het plan was. Dan profiteert de Kempen van een (in potentie!) concurrerende drielandenverbinding mee.
 

11-04-2017 17:07:55
Berk24
Berk24
Bussen kunnen ook comfortabel zijn, zolang het fatsoenlijke bussen zijn. Het grote voordeel van een tram/trein is de snelheid ten opzichte van de bus en daarmee reistijdverkorting. Zolang de reistijdverkorting slechts een paar minuten bedraagt is die gehele tram niet nodig, dan kun je beter bussen laten rijden.