Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Trein of sneltram Maastricht-Hasselt

Zaterdag 13 mrt 2010 - 12:53:28
john2
john2
Het gaat om het herstellen van personen vervoer per trein of sneltram tussen Maastricht en Hasselt in Belgie. Ik heb nog gekeken of ik een topic kon vinden wat hierover ging. Niks gevonden. Dan maar een nieuw topic openen.www.l1.nl Hopen dat de link van L1 nu beter blijf staan.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 06 mrt 2016 om 11:59:02, reden: typfout herstelt

Zaterdag 13 mrt 2010 - 16:40:13
luytjes
luytjes
Ik ben benieuwd om wat voor een groepje spoorwegdeskundigen het gaat en hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen. Wat voor soort trein hebben ze als vergelijking genomen? Hebben ze ook naar de exploitatiekosten gekeken, of alleen naar de aanlegkosten? Vragen, vragen!

Zaterdag 13 mrt 2010 - 16:54:50
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Lijkt mij dat een diesel trein via het bestaande trace een goed en goedkoop alternatief vormt voor een sneltram met een nieuw trace door de stad en waarbij je alles moet electrificeren.

Zaterdag 13 mrt 2010 - 18:04:12
giuseppe
giuseppe
Alhoewel ik voorstander ben van een trein, vooral uit toekomstperspectief met eventueel ooit een IC naar Antwerpen, is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk. Het weghalen van de overwegen tussen Beverst en Diepenbeek zal sowieso moeten gebeuren en dat is waarschijnlijk niet meegerekend.

Als ik het goed heb begrepen met de nieuwe regelingen zou Veolia deze trein zelfs kunnen rijden, zodat je geen last hebt van de onwil van de NMBS

Laatst bewerkt door giuseppe op Zaterdag 13 mrt 2010 om 18:06:29

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 13 mrt 2010 - 19:38:20
maxime
maxime
Mits Veolia dat wil natuurlijk.;)

En een intercity naar Antwerpen? Rustig aan...eerst die intercity naar Brussel eens betrouwbaar zien te krijgen lijkt me.

Laatst bewerkt door maxime op Zaterdag 13 mrt 2010 om 19:40:02

Zaterdag 13 mrt 2010 - 21:41:32
giuseppe
giuseppe
Ik zeg toch ook eventueel ooit
Er is overigens wel een keer een vrij serieus voorstel geweest voor een zogenaamde Vlaamse IC(Lille-Gent-Antwerpen-Hasselt-Maastricht) vanuit een aantal Vlaamse partijen.

Zondag 14 mrt 2010 - 10:08:28
maxime
maxime
Quote
mich: Lijkt mij dat een diesel trein via het bestaande trace een goed en goedkoop alternatief vormt voor een sneltram met een nieuw trace door de stad en waarbij je alles moet electrificeren.
Dat niet alleen. Naar ik meen, moet er in België (of toch in Nederland?) een tweede spoor aangelegd worden omdat een sneltram daar niet op het gewone spoor mag komen. Ook dat zou de kosten voor een sneltram doen stijgen, naast de eerder genoemde aanleg van een tracé door de stad.

Zondag 14 mrt 2010 - 22:37:16
ruysdael
ruysdael
Zou in de titel van het topic wat duidelijker naar voren kunnen komen dat dit om de lijn Mt - Hasselt gaat? Ik dacht een reden gevonden te hebben om met de trien te reizen, maar helaas...


Zondag 14 mrt 2010 - 22:48:20
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Bij deze.

Groet, Spiketrain

Maandag 15 mrt 2010 - 10:40:34
jorgo
jorgo
Onze collega's van Het Groot Belgisch Treinenforum besteden er een draadje aan met een afspiegeling van de ontwikkelingen.

www.hgbtf.net

Vrijdag 05 apr 2013 - 21:02:48
icetha
icetha
Flickr Peter_Boere
Als laatste is nu ook de Belgische gemeente Diepenbeek akkoord met de aanleg van een tramlijn tussen Maastricht en Hasselt. Dat meldt de VRT.

Volledige tekst: www.l1.nl
Leuk is dat je afbeelding ziet van Connexxion tram bij de halte Nieuwegein Stadscentrum

Vrijdag 24 jan 2014 - 18:25:34
john2
john2
College Maastricht begeert cruciale tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Bron L1. www.l1.nl

Zaterdag 25 jan 2014 - 10:36:42
daniel81
daniel81
Wat is nu precies de betekenis van dit gebeuren? Aan Belgische zijde is men bij wijze van spreken al begonnen met de aanleg.

Dus wat ligt er nu precies ter beslissing:
- of de tram NL inkomt? Het zal toch niet zo zijn dat er een tram van Hasselt tot de grens gaat rijden, conform de lijn van de STAR ooit
- of is die beslissing al genomen, en gaat het nu alleen nog om tracévarianten? Waarbij de meest voor de hand liggende alternatieven zijn 1) een route door het centrum of 2) de route via de huidige goederenlijn naar Mt

Zondag 26 jan 2014 - 09:57:36
giuseppe
giuseppe
Het bestemmingsplan wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Nu kan het procederen dus beginnen...

Laatst bewerkt door giuseppe op Zondag 26 jan 2014 om 09:58:25

Woensdag 19 feb 2014 - 20:19:27
john2
john2
De tram verbinding tussen Maastricht en Hasselt komt er. Bron L1 www.l1.nl Even geduld hebben voor de video start.

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 19 feb 2014 om 20:20:51, reden: Meer info er bij gezet.

Donderdag 20 feb 2014 - 11:45:44
john2
john2
Omdat de verbinding Maastricht - Hasselt een tram verbinding word betwijfel ik of dit onderwerp nog thuis hoort op Somda. Heb dit topic aangemaakt toen het nog niet zeker was of het een trein of tram verbinding zou zijn. Nu is de kogel door de kerk. Aan de Heren moderatoren de eer of op dit topic een slot gaat of dat de discussie hierover door mag gaan.

Donderdag 20 feb 2014 - 11:55:16
broek53
broek53
De tram gaat tussen de grens en de buitenkant van Mt gebruik maken van de spoorlijn naar Lanaken, dat wel.

Donderdag 20 feb 2014 - 13:09:43
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
.... waarbij het de bedoeling is dat de status van de goederenspoorlijn wordt aangepast naar Lokaalspoor.

Donderdag 20 feb 2014 - 13:19:23
Ovindel
Ovindel
En vanaf daar ook over de oude spoorlijn Hasselt - Mt overigens.
Zal wel een verbetering zijn ten opzichte van de altijd uitpuilende buslijnen van De Lijn.

Donderdag 20 feb 2014 - 13:55:04
broek53
broek53
Het aardige is dat in België tram en trein niet over hetzelfde spoor mogen, waardoor direct na de grens de tram een eigen spoor naast de spoorlijn krijgt. Vanaf Lanaken naar Hasselt ligt de trambaan op de plek van de vroegere spoorlijn, maar daar is dan ook geen treinverkeer meer.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 20 feb 2014 om 14:36:02

Donderdag 20 feb 2014 - 14:17:50
john2
john2
Als de tram op Nederlands grond gebied een stuk over trein spoor gaat, dan mag van mij uit rustig dit topic open blijven.

Donderdag 20 feb 2014 - 15:19:30
Ovindel
Ovindel
Dat doet hij dus ook, en anders kan ie altijd naar het Buitenland forum want daar rijdt hij over zo'n beetje het hele traject over treinspoor.
Misschien moet ik maar eens de camera en de fiets pakken en het overbegroeide tracé in België vastleggen, ik woon toch in de buurt. In de buurt van Lanaken is er in elk geval een heel bos tussen de rails gegroeid dus dat wordt hard werk en complete infrastructuurvernieuwing, of beter gezegd: helemaal nieuw.

Donderdag 20 feb 2014 - 15:23:15
daniel81
daniel81
Quote
hw1969 (do 20 feb 2014 13:09:43 www.somda.nl): .... waarbij het de bedoeling is dat de status van de goederenspoorlijn wordt aangepast naar Lokaalspoor.
Dat kan prima zolang er in Mt inderdaad voor een nieuw tracé door het centrum wordt gekozen. Mocht dat niet lukken door te hoge weerstand, en daar zie ik het nog wel op uitdraaien (zie Gn) dan kom je weer op de bestaande lijn terecht, en dan wordt het een kunst om een lokaalspoor tussen de hoofdlijn en de sporen van het OB door te krijgen... waarbij je dan overigens ook al iets met de bovenleiding zult moeten doen.

Donderdag 20 feb 2014 - 15:50:36
Ovindel
Ovindel
Bedoel je dat het tramspoor de hoofdlijn of het emplacement van de werkplaats zou moeten kruisen als de tram op spoor 1-2 van Mt zou moeten komen? Ik zie daar geen problemen omdat er meer dan genoeg ruimte is om een of meerdere sporen neer te leggen aan de westzijde van het emplacement (tussen de wasstraat en de oude goederenloods). Het emplacement van Mt zou dan wel op de schop moeten, dus dan zou je er ook voor kunnen kiezen om op de plek van het busstation een tramstation te maken.

Donderdag 20 feb 2014 - 16:01:28
jorgo
jorgo
Het voorstel zoals nu getekend is via de Maasboulevard, de Wilhelminabrug en de Sint Maartenslaan, waarna een eindhalte op het stationsplein voor de hand ligt. Een conflict met het OB zie ik dus niet, want de oude spoorbrug wordt niet gebruikt.
Zie dit plaatje: www.tramvlaanderenmaastricht.nl
En dit kaartje: www.tramvlaanderenmaastricht.nl
Waaruit overigens blijkt dat de oude spoorbrug een fietspad wordt?

Donderdag 20 feb 2014 - 16:42:46
daniel81
daniel81
Ik ken de situatie ter plaatse niet goed, maar als aan de westzijde van het OB ruimte ligt, lijkt mij die variant zeker kansrijk.
Het voorstel dat er nu ligt is inderdaad via het centrum maar eerlijk gezegd zie ik nog vele procedurele hobbels op dat tracé. Soortgelijke pogingen in Gn en Ledn zijn ook mislukt, waaruit de aanwezige bezwaarmakers zeker hoop zullen putten.

Donderdag 20 feb 2014 - 16:57:12
jorgo
jorgo
Vergeet wel niet dat het
A) ook echt de beste variant is, want de spoorbrug ligt veel te ver uit het centrum om daar nog een bruikbare halte te maken
B) precies volgens een route verloopt die ook gewoon voor autoverkeer toegankelijk is en waarvan nu ook al het merendeel van de stadsbussen gebruik maakt. En van bussen van De Lijn, die per ingebruikname van de tram geschrapt gaan worden. Er is wel wat burgerverzet overigens, maar m.i. niet van vergelijkbare aard met Leiden.

Het principebesluit om niet over de oude spoorbrug maar door het centrum te gaan dateert kennelijk al van 2008. De brug is de afgelopen jaren overigens opgeknapt; ik meende ook dat dat vanwege de tram was maar dit is kennelijk niet het geval dan.

Donderdag 20 feb 2014 - 17:01:24
john2
john2
Als ik de video bekijk van L1, dan had en heb ik de indruk dat het de oude spoorbrug is.

Donderdag 20 feb 2014 - 17:30:19
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Wat ik zo gauw niet kan vinden, is of de lijn ook open blijft voor goederentreinen? (if any...)

Donderdag 20 feb 2014 - 17:53:16
daniel81
daniel81
Dat lijkt mij wel gezien
Quote
broek53 (do 20 feb 2014 13:55:04 www.somda.nl): Het aardige is dat in België tram en trein niet over hetzelfde spoor mogen, waardoor direct na de grens de tram een eigen spoor naast de spoorlijn krijgt. Vanaf Lanaken naar Hasselt ligt de trambaan op de plek van de vroegere spoorlijn, maar daar is dan ook geen treinverkeer meer.

Donderdag 20 feb 2014 - 19:13:28
gummbahla
gummbahla
Quote
jorgo (do 20 feb 2014 16:01:28 somda.nl): Het voorstel zoals nu getekend is via de Maasboulevard, de Wilhelminabrug en de Sint Maartenslaan, waarna een eindhalte op het stationsplein voor de hand ligt. Een conflict met het OB zie ik dus niet, want de oude spoorbrug wordt niet gebruikt.
Zie dit plaatje: www.tramvlaanderenmaastricht.nl
En dit kaartje: www.tramvlaanderenmaastricht.nl
Waaruit overigens blijkt dat de oude spoorbrug een fietspad wordt?
Er is door de fietsersbond reeds in 2012 een idee geopperd om een fietspad aan de spoorbrug 'vast te maken', danwel (tijdelijk) over het spoor te leggen, zolang het nog niet gebruikt wordt. De Noorderbrug zal in de toekomst veel meer autoverkeer verwerken en wordt daardoor onaantrekkelijker voor fietsers. Bovendien is de spoorbrug een stuk (3 meter) lager, wat natuurlijk de nodige calorieën scheelt Er zou in januari 2013 een besluit genomen worden door de gemeente, maar dat kan ik nergens vinden.

Kortom, er is hieromtrent waarschijnlijk nog niets besloten. Maar gezien de recente investeringen in het goederenlijntje lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat men het nu alweer zou asfalteren. Om dezelfde reden zal goederenvervoer ook mogelijk blijven na aanleg van de tram.

Donderdag 20 feb 2014 - 20:33:06
jorgo
jorgo
Quote
john2 (do 20 feb 2014 17:01:24 somda.nl): Als ik de video bekijk van L1, dan had en heb ik de indruk dat het de oude spoorbrug is.
Daar wordt niet de spoorbrug tussen Wyck en het Boschstraatkwartier afgebeeld, maar die over het Albertkanaal bij Gellik. Uit Maastricht heb je alleen wat animaties van het stationsplein, de rest van de animatie stelt denkelijk België voor.

Donderdag 20 feb 2014 - 20:45:12
sjoerd
sjoerd
Er is ruimte genoeg op het spoortracé tussen Maastricht en Hasselt voor twee sporen. Of de spoordijk overal nog de juiste kruinbreedte heeft weet ik niet, maar de gehele spoorweg Aken - Maastricht - Hasselt is aangelegd als dubbelsporige hoofdspoorweg met een oorspronkelijke tracébreedte van 15 tot hier en daar meer dan 30 m. Alle originele gemetselde poorten zijn dubbelsporig, en de meeste viaducten en bruggen hebben een dubbelsporige onderbouw. Weliswaar hebben de bruggen niet alle een dubbelsporige bovenbouw. Het onlangs nog gerestaureerde viaduct met torentjes in de lijn naar Lanaken, net voor de grens, heeft ook een dubbelsporige onderbouw.
Na de drie mislukte maar qua vervoer kansrijkere tramintegratieprojecten in ons land (Groningen, Rijn-Gouwelijn en Zwolle - Kampen, wellicht nog wel enkele al voor het ontwerpstadium) zou het me verbazen als dit project wel lukt in nota bene een krimpregio als Zuid-Limburg. Maar ja, er zijn in Belgie zelfs spoorlijnen geelektrificeerd kort voor de algehele opheffing...

Donderdag 20 feb 2014 - 22:13:44
giuseppe
giuseppe
Alleen de raad van state kan het nu nog tegenhouden, de aanbesteding start binnenkort. Spoorbrug zal gewoon behouden blijven voor goederenvervoer, er is nu een oplossing voor fietsers op de noorderbrug na ombouw naar 2x3. En het gedeelde tracé wordt uitgerust met ETCS (wel bovenleiding 750V waarschijnlijk)

Laatst bewerkt door giuseppe op Donderdag 20 feb 2014 om 22:17:06

Vrijdag 21 feb 2014 - 08:38:05
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen.
Punt van uitwerking bij een statuswijziging (en een eventuele overdracht van de regie op het goederenlijntje) is de overdracht van goederentreinen van het ProRail-deel aan het tramdeel. Voor een wachtspoor tussen Maasbrug en intakpunt van de tram is niet zo heel veel lengte beschikbaar.
En nou hopen dat de NMBS de regie over het stuk van het uittakpunt naar de Albert-terminal uit handen geeft. Toch raar dat je volledig toegelaten moet zijn tot het Belgisch spoornet, terwijl het een geisoleerd deel is dat alleen maar bereikbaar is vanuit Nederland.

Laatst bewerkt door hw1969 op Vrijdag 21 feb 2014 om 08:40:14

Vrijdag 21 feb 2014 - 09:28:11
daniel81
daniel81
Dan dringt zich onmiddellijk de vergelijking op met het 'spiegelbeeld' Zelzate - Terneuzen. Wel Prorail, maar met een soepeler regime. Materieel hoeft er geen ATB te hebben en de HLE 77/78 mag ook met lange huif voorop rijden.

En een wachtspoor: die cargo kan toch gewoon wachten op het emplacement van Mt? Zo hoog is die tramfrequentie immers niet.

Vrijdag 21 feb 2014 - 09:47:50
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
De sporen in Mt waarvandaan je rg Lanaken kan zijn allemaal (veel) te kort om een goederentrein te laten wachten zonder in de weg te staan. Nou rijdt er tot dusver hoogstzelden een goederentrein dus dat scheelt weer.

Vrijdag 21 feb 2014 - 09:50:14
broek53
broek53
Goederentrein kan zonodig ook wachten op de Maasbrug, lijkt mij. Meer dan een paar minuten zal dat niet zijn; de langste tijd is nog als er een tram uit België onderweg is.

Vrijdag 21 feb 2014 - 09:51:29
john2
john2
Quote
hw1969 (vr 21 feb 2014 08:38:05 www.somda.nl): Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen.
Punt van uitwerking bij een statuswijziging (en een eventuele overdracht van de regie op het goederenlijntje) is de overdracht van goederentreinen van het ProRail-deel aan het tramdeel. Voor een wachtspoor tussen Maasbrug en intakpunt van de tram is niet zo heel veel lengte beschikbaar.
En nou hopen dat de NMBS de regie over het stuk van het uittakpunt naar de Albert-terminal uit handen geeft. Toch raar dat je volledig toegelaten moet zijn tot het Belgisch spoornet, terwijl het een geisoleerd deel is dat alleen maar bereikbaar is vanuit Nederland.
Misschien iets stoms. Kunnen trams en treinen op dezelfde stroomspanning van de bovenleiding gebruik maken? Als ik nu de plank goed mis sla, dan raad me dan nog een goede sterke kop koffie aan!

Vrijdag 21 feb 2014 - 10:06:43
broek53
broek53
Neen, dat kunnen ze niet. Maar de goederentreinen zijn dan ook diesels.

Vrijdag 21 feb 2014 - 10:09:49
kleine_man
kleine_man
Ja, zolang het apparatuur ervoor geschikt is. In Kassel en Karlsruhe rijden de trams ook gewoon over het spoor.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Vrijdag 21 feb 2014 - 10:29:26
waalkade
waalkade
Quote
john2 (vr 21 feb 2014 09:51:29 www.somda.nl):
Quote
hw1969 (vr 21 feb 2014 08:38:05 www.somda.nl): Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen.
Punt van uitwerking bij een statuswijziging (en een eventuele overdracht van de regie op het goederenlijntje) is de overdracht van goederentreinen van het ProRail-deel aan het tramdeel. Voor een wachtspoor tussen Maasbrug en intakpunt van de tram is niet zo heel veel lengte beschikbaar.
En nou hopen dat de NMBS de regie over het stuk van het uittakpunt naar de Albert-terminal uit handen geeft. Toch raar dat je volledig toegelaten moet zijn tot het Belgisch spoornet, terwijl het een geisoleerd deel is dat alleen maar bereikbaar is vanuit Nederland.
Misschien iets stoms. Kunnen trams en treinen op dezelfde stroomspanning van de bovenleiding gebruik maken? Als ik nu de plank goed mis sla, dan raad me dan nog een goede sterke kop koffie aan!
Nu is stroomspanning wel een heel raar woord.
Een aanrader uit een ver verleden is het boek:
Die Kleinbahnen Rees - Empel und Wesel - Rees - Emmerich van Evert Heusinkveld.
Goederen vervoer met e-locs en trams op het zelfde spoor.

Vrijdag 21 feb 2014 - 10:48:03
daniel81
daniel81
Quote
kleine_man (vr 21 feb 2014 10:09:49 www.somda.nl): Ja, zolang het apparatuur ervoor geschikt is. In Kassel en Karlsruhe rijden de trams ook gewoon over het spoor.
Maar daar rijden meerspanningstrams. Ik ben even aan het zoeken geweest maar heb nergens iets kunnen vinden over waarom trams een lagere bovenleidingspanning hebben dan treinen.
In dit geval zou het best een aardige kunnen zijn om de spanning van de tramlijn op 1500 volt te zetten. Dan zou je met de tram het emplacement van Mt kunnen oversteken en bijvoorbeeld ook naar Mtr kunnen rijden.

Vrijdag 21 feb 2014 - 10:53:57
sjoerd
sjoerd
Prima plan, Daniel, maar ik denk dat het Comite tegen Trappen in Woonhuizen daarvan de gevaren te hoog zal inschatten.

Vrijdag 21 feb 2014 - 11:43:14
sik214
sik214
Quote
john2 (vr 21 feb 2014 09:51:29 www.somda.nl):
Quote
hw1969 (vr 21 feb 2014 08:38:05 www.somda.nl): Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen.
Punt van uitwerking bij een statuswijziging (en een eventuele overdracht van de regie op het goederenlijntje) is de overdracht van goederentreinen van het ProRail-deel aan het tramdeel. Voor een wachtspoor tussen Maasbrug en intakpunt van de tram is niet zo heel veel lengte beschikbaar.
En nou hopen dat de NMBS de regie over het stuk van het uittakpunt naar de Albert-terminal uit handen geeft. Toch raar dat je volledig toegelaten moet zijn tot het Belgisch spoornet, terwijl het een geisoleerd deel is dat alleen maar bereikbaar is vanuit Nederland.
Misschien iets stoms. Kunnen trams en treinen op dezelfde stroomspanning van de bovenleiding gebruik maken? Als ik nu de plank goed mis sla, dan raad me dan nog een goede sterke kop koffie aan!
Het niet door de tram te berijden gedeelte van de lijn zal je dan ook van bovenleiding moeten voorzien incl de terminalsporen in Lanaken (als je geen diesel wilt gebruiken). Maar bovenleiding op een terminal beperkt nogal de mogelijkheden van de laad-/losmanieren. Daarbij, zo'n investering voor de nog geen 10 commerciële goederentreinen die er gereden hebben sinds de heropening....

Vrijdag 21 feb 2014 - 11:47:20
daniel81
daniel81
Ik denk dat John vooral getriggerd was door het zinnetje "Inderdaad, trambovenleiding met 750V, wel zodanig uit te voeren dat goederentreinen geen beperkingen opgelegd krijgen."
hw1969 heeft het hier echter waarschijnlijk niet over goederentreinen die de bovenleiding gebruiken, maar om andere mogelijk negatieve effecten van bovenleiding (profiel vrije ruimte, wellicht stoorstromen enz)
Quote
sjoerd (vr 21 feb 2014 10:53:57 www.somda.nl): Prima plan, Daniel, maar ik denk dat
het Comite tegen Trappen in Woonhuizen daarvan de gevaren te hoog zal inschatten.
Uiteraard. Want omdat men zonder trap ín het woonhuis toch de bovenverdieping wil bereiken, kiest men voor een ladder aan de buitenzijde van het huis. Als zo'n ladder met persoon en al dan omvalt tegen de bovenleiding aan, krijgt die persoon 1500 Volt te verwerken, hoewel hij 750 V trouwens ook al niet zou overleven....

Ik vrees dat je al te zeer gelijk hebt, dat er vast wel weer ergens een regeltje zal bestaan waardoor iets niet mag, wat echte innovatie in de weg staat.

Vrijdag 21 feb 2014 - 11:57:53
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (vr 21 feb 2014 10:53:57 www.somda.nl): Prima plan, Daniel, maar ik denk dat het Comite tegen Trappen in Woonhuizen daarvan de gevaren te hoog zal inschatten.
Wie zegt dat over de volledige lengte dezelfde spanning gevoerd moet worden? De trams in Karlsruhe die op 15kV rijden, rijden in de binnenstad ook op 750V.

Maar goed: de goederentreinen rijden nu met diesel en waarom zou je dat aanpassen. Je zou trouwens wel een eloc op 750V kunnen maken, maar de stromen die dan gaan lopen zijn erg hoog.

Vrijdag 21 feb 2014 - 12:04:09
sjoerd
sjoerd
Het ging mij niet om bovenleidingzaken. Dat is allemaal oplosbaar maar het Nederlands Comite tegen Trappen in Woonhuizen is ook niet weg van trams die tussen treinen door rijden omdat trams nu eenmaal kwetsbaar zijn bij aanrijdingen met spoormaterieel.

Vrijdag 21 feb 2014 - 13:21:58
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Nog even een andere gekke vraag.
De spoorlijn is voor een deel vernieuwd,zodat men weer goederentreinen kan laten rijden vanuit NL.
Maar Belgie zelf had toch ook plannen om goederen over dat stuk spoorlijn naar Lanaken te laten gaan en dan ofwel terug Belgie in ofwel van daaruit naar NL voor verder vervoer ?
Hoe gaat dat dan als een Belgisch loc een goederen trein vanuit Belgie naar Lanaken wil brengen en eventueel van daar uit naar NL wil rijden ?
Kan je daarvoor als men een tram gaat laten rijden (tot de grens met NL op apart spoor) kruisingen in de sporen aanleggen tussen trein en tram rails op het Belgische deel of heeft men daar ook moeite mee ?
Als men zulke kruisingen niet toe staat dan heb je daar toch een probleem,of mis ik wat ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 21 feb 2014 - 13:35:23
john2
john2
Vanaf 2018 sneltram Maastricht - Hasselt. Aanleg start in 2015. Bron Treinreiziger.nl www.treinreiziger.nl

Vrijdag 21 feb 2014 - 13:37:32
sik214
sik214
Quote
phantom (vr 21 feb 2014 13:21:58 www.somda.nl): Nog even een andere gekke vraag.
De spoorlijn is voor een deel vernieuwd,zodat men weer goederentreinen kan laten rijden vanuit NL.
Maar Belgie zelf had toch ook plannen om goederen over dat stuk spoorlijn naar Lanaken te laten gaan en dan ofwel terug Belgie in ofwel van daaruit naar NL voor verder vervoer ?
Hoe gaat dat dan als een Belgisch loc een goederen trein vanuit Belgie naar Lanaken wil brengen en eventueel van daar uit naar NL wil rijden ?
Kan je daarvoor als men een tram gaat laten rijden (tot de grens met NL op apart spoor) kruisingen in de sporen aanleggen tussen trein en tram rails op het Belgische deel of heeft men daar ook moeite mee ?
Als men zulke kruisingen niet toe staat dan heb je daar toch een probleem,of mis ik wat ?
Lanaken is alleen vanuit Nederlandse zijde bereikbaar. Transport naar België moet altijd via Nederland verlopen.

Vrijdag 21 feb 2014 - 13:42:58
sik214
sik214
Quote
rolandrail (vr 21 feb 2014 09:47:50 www.somda.nl): De sporen in Mt waarvandaan je rg Lanaken kan zijn allemaal (veel) te kort om een goederentrein te laten wachten zonder in de weg te staan. Nou rijdt er tot dusver hoogstzelden een goederentrein dus dat scheelt weer.
De 2 langste sporen in Mt (geen perronspoor), waarvanuit je nog naar Lanaken kunt, zijn volgens mij spoor 11 (500m) en 12 (400m). De sporen op Lanaken zijn ongeveer 500m. Dus dat zal geen al te groot probleem zijn.

Laatst bewerkt door sik214 op Vrijdag 21 feb 2014 om 13:43:28

Donderdag 15 mei 2014 - 14:21:37
john2
john2
Reactiveer oude spoor Maastricht - Hasselt. Dit zou goedkoper zijn dan een nieuwe sneltram verbinding aanleggen tussen Maastricht en Hasselt. www.limburger.nl Bron website De Limburger/ Limburgs Dagblad.

Donderdag 15 mei 2014 - 15:08:14
daniel81
daniel81
Die 'berekening' die het actiecomité heeft laten uitvoeren, is zo te zien uitgevoerd door een basisschoolleerling: 9 km kost 5,3 miljoen, dus 20 km kost dan 13,2 miljoen (eigenlijk was de uitkomst 11,7 maar dan nog opgeplust met 1,5 miljoen)

Daarbij er geheel aan voorbijgaande dat:
- Het tracé Neerpelt-Hamont nooit buiten dienst gesteld is, en veel intensiever onderhouden is dan Hasselt-Lanaken
- alleen in Hamont één nieuw station is gekomen. Een aantrekkelijke zinvolle OV-verbinding tussen Maastricht en Hasselt vraagt echter om meer haltes
- Op het overgrote deel van het traject gewoon sprake is van reactivering van de spoorlijn.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 15 mei 2014 - 16:06:27
gummbahla
gummbahla
Bovendien zijn de kosten voor het materieel niet meegenomen in de berekening van het actiecomité. Toch kan ik me goed voorstellen dat een trein uiteindelijk goedkoper is indien het oude tracé gebruikt wordt. Men moet alleen ook de vraag beantwoorden voor welke vervoersbehoefte er een oplossing wordt geboden. Mijns inziens is die behoefte vooral binnenstedelijk/regionaal, en is de vraag naar een doorgaande treinverbinding tussen Mt en Antwerpen marginaal.

Het argument voor doorgaand goederenvervoer is natuurlijk vrij kansloos - gezien het spoor dwars door het centrum van Maastricht loopt zal men er zeker niet staan te springen om meer goederenvervoer. Verder is de railterminal in Lanaken natuurlijk een lachertje, met de nabije (< 15 km) concurrentie van de Genk, Beatrixhaven Maastricht, Railterminal Chemelot en Born. Nog meer geld daarin investeren is trekken aan een dood paard.

Donderdag 15 mei 2014 - 17:22:11
Ovindel
Ovindel
Als doorgaande treinverbinding naar België lijkt mij de IC Brussel-Visé weer doortrekken naar Maastricht een betere optie. In Luik zijn er genoeg overstapopties.

Het busvervoer tussen Maastricht en Hasselt is op dit moment vrij druk, maar naar mijn inziens al op te lossen door die belachelijke 1-uursdienst van bus 20a met een normaal lijnbusje te veranderen in 2x per uur met een gelede o.i.d. Eigenlijk vind ik persoonlijk een railverbinding overbodig, een snelbus was een veel goedkopere en waarschijnlijke even snelle optie geweest.
Hoeveel er gebruikt wordt gemaakt van 45 en 63 naar Lanaken weet ik niet precies, maar zo vol zitten ze meestal niet wanneer ik ze zie.
De meeste reizigers moeten volgens mij van Maastricht naar Hasselt, het lijkt mij dus het verstandigst om daar vooral op te focussen.

Donderdag 15 mei 2014 - 20:36:53
giuseppe
giuseppe
Quote
Ovindel (do 15 mei 2014 17:22:11 www.somda.nl): Als doorgaande treinverbinding naar België lijkt mij de IC Brussel-Visé weer doortrekken naar Maastricht een betere optie. In Luik zijn er genoeg overstapopties.
Met de nieuwe IC over de boog van Leuven zou de route via Hasselt sneller zijn.. Verder zouden de kansen voor een betere verbinding Hasselt - Antwerpen toenemen door de extra klandizie. Maarja dit is een gepasseerd station nu..

Overigens is er een jaar of 15 geleden een studie geweest voor een treinverbinding, maar door de vraag voor een ongelijkvloerse aansluiting in Beverst is die gesneuveld wegens gebrek aan geld. Dit terwijl het toen over een fractie van de kosten van de sneltram ging.

Laatst bewerkt door giuseppe op Donderdag 15 mei 2014 om 20:38:02

Donderdag 15 mei 2014 - 21:27:29
Nelis
Nelis
Als ik mij niet vergis is het geld voor de sneltram gereserveerd in het beglische spartacusplan. Hierdoor zijn de financien in principe van belgische kant gedekt. Voor een trein moet een heel nieuw potje geld aangeboord worden en dat lijkt mij nogal lastig. Doordat aan nederlandse zijde ook de tram geprefereerd wordt vanwege de mogelijkheid om de binnenstad aan te doen met een tram. De originele trein route ligt relatief ver buiten de dichtbevolkte gedeeltes van de stad waardoor stations minder aantrekkelijk zijn. Over de mogelijkheid tot tijdswinst met de trein variant ten opzichte van de trein laat ik mij niet uit omdat dit niet meer dan koffiedik kijken is vanwege het gebrek aan traject details.

Ik hoop dat er snel echt spijkers met koppen geslagen worden aangaande dit dossier. Er wordt al 5 jaar over gepraat maar ik heb niet het idee dat er echt schot in de zaak zit. Hopelijk wordt het niet zo'n sof als de terminal in lanaken waar na reactivatie de toekomstige grootgebruiker (papierfabriek Sappi) toch niet in de lijn geïnteresseerd bleek.

Donderdag 15 mei 2014 - 22:07:24
giuseppe
giuseppe
Klopt, dat is dan ook de reden dat er voor een tram gekozen is. Het federale spoor tegenover het gewestelijke tramnet(spoor is nog het enige mobiliteitsaspect dat door België ipv Vlaanderen en Wallonië geregeld wordt). En Vlaanderen heeft hier geld voor over, terwijl België het altijd op de lange baan heeft geschoven.

Hoewel nu alle publiekrechtelijke procedures gevolgd zijn kan er natuurlijk nog een kink in de kabel komen bij de Raad van state aan beide kanten van de grens. En gezien het recente verleden zou me dat niet echt verbazen.

Laatst bewerkt door giuseppe op Donderdag 15 mei 2014 om 22:08:21

Donderdag 15 mei 2014 - 22:32:35
Nelis
Nelis
Inderdaad er zijn nog zeer veel mogelijkheden om de hele boel te traineren en te rekken tot sint juttemis. Zelf denk ik dat er eerder een reguliere reizigerstrein van Hamont naar Weert gaat dan dat er een tram door maastricht loopt.

Maar toch denk ik dat de tram, mits er genoeg bestuurskundige lef getoond wordt, er zal komen want de prestige van het project lijkt op zich wel door gedrongen te zijn tot de regionale en lokale politiek in belgie en nederland.

Donderdag 27 nov 2014 - 12:25:13
john2
john2
Tramhalte van sneltram Maastricht - Hasselt moet in centrum Maastricht komen. Bron 1limburg. www.1limburg.nl

Donderdag 27 nov 2014 - 12:48:07
Gekko123
Gekko123
Dat zou een prima oplossing zijn van tijdelijke aard. Ik denk dat je het aantal reizigers nog flink kan opkrikken als je ook daadwerkelijk doorrijdt naar het station. Dus eerst aanleggen en in gebruik nemen tot het centrum, later doortrekken naar het station.

Donderdag 27 nov 2014 - 13:00:07
Edb3
Edb3
Quote
Nelis (do 15 mei 2014 21:27:29 somda.nl): Als ik mij niet vergis is het geld voor de sneltram gereserveerd in het beglische spartacusplan. Hierdoor zijn de financien in principe van belgische kant gedekt. Voor een trein moet een heel nieuw potje geld aangeboord worden en dat lijkt mij nogal lastig. Doordat aan nederlandse zijde ook de tram geprefereerd wordt vanwege de mogelijkheid om de binnenstad aan te doen met een tram. De originele trein route ligt relatief ver buiten de dichtbevolkte gedeeltes van de stad waardoor stations minder aantrekkelijk zijn. Over de mogelijkheid tot tijdswinst met de trein variant ten opzichte van de trein laat ik mij niet uit omdat dit niet meer dan koffiedik kijken is vanwege het gebrek aan traject details.

Ik hoop dat er snel echt spijkers met koppen geslagen worden aangaande dit dossier. Er wordt al 5 jaar over gepraat maar ik heb niet het idee dat er echt schot in de zaak zit. Hopelijk wordt het niet zo'n sof als de terminal in lanaken waar na reactivatie de toekomstige grootgebruiker (papierfabriek Sappi) toch niet in de lijn geïnteresseerd bleek.
Sappi was niet meer geïnteresseerd, juist omdat het allemaal zo lang duurde. Je moest eens weten wat Sappi allemaal heeft gedaan aan moeite en kosten om reactivering op poten te krijgen! Toen na jaren praten en steggelen eindelijk schot in de zaak kwam, bleek Sappi een meerjarig contract voor hun vervoer (2011-2015 uit m'n hoofd) aan een wegtransporteur gegund te hebben. Na 2015 zou het dus alsnog spoorvervoer kunnen zijn. 'Huistransporteur' Gobo International -die veel voor Sappi deed- had alvast een aansluitspoor naar zijn magazijn laten aanleggen, het verhoogde kopspoor naast de sporendriehoek in Lanaken.

Donderdag 27 nov 2014 - 13:19:59
nougo
nougo
Tsja. In 2008 werd besloten dat het Tracé niet via de spoorbrug moest lopen o.a. omdat het een knelpunt zou vormen. Daarom loopt het voorziene tracé nu wel door het centrum. Nu dat wederom tot extra kosten zal leiden (we zijn van 50 miljoen dan inmiddels bij 330 miljoen investeringskosten aanbeland .. schijnt..) maken we maar een eindhalte in het centrum. O ja. En die Belgische wethouder wordt van harte uitgenodigd om de afstand westzijde Wilhelminabrug naar Station te komen lopen. Daar doe je te voet *minimaal* 10 minuten over, en op je gemakje al snel 15 minuten.

Vraag: Hoe lang kun je van 330 miljoen een busdienst in standhouden die (zoals nu) slechts 1 keer per uur rijdt ?... Onbegrijpelijk! Zeg ik als inwoner van Maastricht.

Donderdag 27 nov 2014 - 17:55:27
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zo gaat dat dus bij wel meer van dit soort projecten... als het eenmaal loopt zijn nut en noodzaak soms niet meer zo relevant.

Donderdag 27 nov 2014 - 18:00:00
2296
2296
Lijkt wel de nieuwe miljoenen lijn te zijn in Limburg

Vrijdag 28 nov 2014 - 06:57:49
mdeen
mdeen
Quote
nougo (do 27 nov 2014 13:19:59 somda.nl):

Vraag: Hoe lang kun je van 330 miljoen een busdienst in standhouden die (zoals nu) slechts 1 keer per uur rijdt ?... Onbegrijpelijk! Zeg ik als inwoner van Maastricht.
Er rijden 12 bussen per uur van de Boschstraat naar het station. Daar hoeft echt geen extra bus voor ingelegd te worden.

Vrijdag 28 nov 2014 - 09:46:15
jorgo
jorgo
Ik geloof ook niet dat hij dat bedoelt.

Donderdag 29 jan 2015 - 13:19:56
john2
john2
Lanaken bevriest samenwerking Maastricht om tram rel. De aanleg van de tram verbinding zou op de helling staan. Bron website 1limburg. www.1limburg.nl

Donderdag 29 jan 2015 - 16:11:05
Ovindel
Ovindel
Ik had al zo'n vermoeden dat er zoiets aan zat te komen. Belgische gemeentes van Hasselt tot Lanaken hebben van alles zitten plannen naar aanleiding van en/of rekening houdende met de tramlijn en nu zitten ze hier in Nederland weer moeilijk te doen. En inderdaad, Maastricht had allang toegezegd dat de tramlijn ging komen, dus logisch dat de Belgen daar dan ook vanuit gaan.

Vrijdag 30 jan 2015 - 16:18:12
vdgrail
vdgrail
Ik hoop dat ze inzien dat ze de tramlijn ook gefaseerd kunnen aanleggen (volgens plan). Er ligt een bruikbare spoorbrug, Dus de tram kan naar het station, alleen het centrum van Maastricht kan nog niet bereikt worden. Maar om nu 30 miljoen te gaan investeren in een tram die maar 2x per uur daar moet rijden, is wat ambitieus.
[speculaas]Het kan wel kansen geven om in de toekomst andere lijnen te ontwikkelen die aansluiten op de lijn naar België (bijvoorbeeld Tranferium Bosschstraat/Sphinx). [/speculaas]

Woensdag 11 feb 2015 - 12:40:49
john2
john2
Maastricht moet bestemmingsplan tramlijn aanpassen. De gemeenteraad van Maastricht moet een aantal gebreken herstellen. Dit heeft de raad van staten in een tussen uitspraak uitgesproken. Bron website 1Limburg. www.1limburg.nl

Woensdag 11 feb 2015 - 12:55:19
Ovindel
Ovindel
Aha, dus hetzelfde gedoe als met HTM tramlijn 19 in Delft waar ook een brug moet worden vervangen en dat al meerdere malen in de spreekwoordelijke bureaucratische soep is gelopen.

Woensdag 11 feb 2015 - 15:57:16
bloemkool
bloemkool
Niks geen bureaucratische soep. Een tramlijn in een historische stad heeft nu eenmaal impact op de omgeving en het is de bedoeling dat de gemeente Maastricht goed alle belangen afweegt en rekening houdt met omwonenden, ander verkeer, bereikbaarheid tijdens de bouw. Verder dient de gemeente zich te baseren op deugdelijke verkeersprognoses.

www.raadvanstate.nl

Laatst bewerkt door bloemkool op Woensdag 11 feb 2015 om 15:58:03, reden: tags

Zondag 24 mei 2015 - 11:36:54
gummbahla
gummbahla
Omdat de Wilhelminabrug over de Maas niet sterk genoeg blijkt te zijn, kan de tram voorlopig niet over deze brug tot aan het station rijden. Er worden grofweg twee alternatieven onderzocht:
1. Eindhalte aan de centrumzijde van de Maas
2. Gebruik van de bestaande spoorbrug

Het onderzoek naar alternatieven, dat in september klaar moet zijn, kost zo'n 1.5 miljoen www.1limburg.nl

Men hoopt uiteindelijk alsnog het oorspronkelijke trace te kunnen gebruiken, wanneer vanwege het mogelijk maken van 4-laags containers voor de binnenvaart op de Maas de Wilhelminabrug opgehoogd moet worden. In dat geval zouden de kosten aan de rijksoverheid ten deel vallen, en niet aan de gemeente. Het verhogen van de brug staat echter pas gepland voor de lange termijn (na 2040, als het überhaupt gebeurt), dus of die verlenging naar het station er ooit gaat komen...
Misschien is de meest waarschijnlijke optie een compromis, waarbij de tram keert op de Markt en gebruik maakt van de bestaande spoorbrug (die overigens ook verhoogd zal moeten worden voor 4-laags containers).

Laatst bewerkt door gummbahla op Zondag 24 mei 2015 om 15:25:22

Zondag 24 mei 2015 - 11:59:53
john2
john2
De link van gummbahla werk bij mij niet. Maar als ik het zo overdenk is de optie gebruik van de bestaande spoorbrug de goedkoopste oplossing.

Zondag 24 mei 2015 - 12:04:31
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
zonder de . aan het eind van de link wel: www.1limburg.nl

Zondag 24 mei 2015 - 12:46:58
class66fan
class66fan
Dat smoesje van die brug is onzin, ze hebben tegenwoordig zoveel technieken om zo,n brug steviger te maken! En er ligt toch ook een spoorlijn waar men nog gebruik van kan maken, en ik dacht altijd dat trams lichter waren dan treinen, waarom zou een brug dan geen tram kunnen dragen. Geld is denk ik hier het probleem!

Zondag 24 mei 2015 - 12:59:17
rjz222
rjz222
Flickr RJZ222
Even beter lezen denk ik.

Wat ik lees: de bedoeling was om de tramlijn over de Wilhelminabrug (wegbrug) te leggen, maar die is niet sterk genoeg voor een tramlijn (trams zijn zwaarder dan het meeste wegverkeer). Nu wordt er dus gekeken naar het alternatief om de tram over de bestaande spoorbrug te laten rijden, als alternatief voor die wegbrug die dus niet sterk genoeg blijkt.

Mijn website: http://www.treinenwereld.eu

Maandag 25 mei 2015 - 01:10:15
AlexNL
AlexNL
Een tramtrein lijkt mij een prima oplossing hiervoor. Inzetbaar als tram in de steden, en kan ook nog rijden over de spoorweginfrastructuur (ATB, 1500V, noem het maar). Op verschillende plekken in Frankrijk rijden deze voertuigen inmiddels al, een Nederlands/Belgische tramtrein zou denk ik niet misstaan.

Dinsdag 26 mei 2015 - 06:48:32
mdeen
mdeen
Quote
rjz222 (zo 24 mei 2015 12:59:17 somda.nl): Even beter lezen denk ik.

Wat ik lees: de bedoeling was om de tramlijn over de Wilhelminabrug (wegbrug) te leggen, maar die is niet sterk genoeg voor een tramlijn (trams zijn zwaarder dan het meeste wegverkeer).
Dat valt ook wel mee hoor. Een combino is ook maar 32 ton. Een geladen vrachtwagen kan een stuk zwaarder zijn (50 ton) en is ook korter.

Dinsdag 22 sep 2015 - 12:20:22
john2
john2
Bom onder sneltram Hasselt - Maastricht. Dit zou ook te maken hebben dat de Wilhelminabrug niet sterk genoeg zou zijn. Links van het artikel zit nog een video link naar het avondprogramma Avondgasten waar dit is besproken. Bron website L1. www.l1.nl

Vrijdag 04 mrt 2016 - 14:38:00
daniel81
daniel81
En het gaat nog weer langer duren...
www.ovmagazine.nl

Vrijdag 04 mrt 2016 - 16:12:22
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Buiten het feit om dat ik begin te geloven dat dit helemaal niet meer van de grond komt,ontgaat me het nut van dit gewijzigde plan wat nu van tafel is geveegd.
Zoals het eerst was met het langere traject incl de brug bracht je reizigers nog van 1 centrum naar het andere "centrum"van een stad,dat zou met dit plan niet het geval zijn en dus vraag ik me af of het dan nog wel een rendabel en logisch plan is.
Komt een beetje over als een ding om uit te voeren om maar wat geld te verspillen zonder te hebben gekeken of dat dit een economische kans van slagen heeft.
Wat zou het trouwens kosten om die brug zo sterk te krijgen dat er wel spoor op gelegd kan worden voor trein of tram ?
Zou dat zich terug laten verdienen als dan het oorspronkelijke idee uitgevoerd kan worden ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 04 mrt 2016 - 16:56:23
sjoerd
sjoerd
Er was ooit een plan om eens per uur een trein te laten rijden tussen Hasselt en Maastricht. Dat zou nu eigenlijk al meteen kunnen aan de Nederlandse zijde tegen ongeveer 0 euro; aan de Belgische kant is iets meer nodig. Hoe luxueuzer ze het maken, hoe onmogelijker het wordt. Een sobere uurdienst kan zich dan eerst eens bewijzen, maar er zijn altijd weer teveel lieden die zeggen dat het niet kan omdat het niet kan.
Ik meen dat de stadsbrug op zich sterk genoeg was voor trams, zo lees ik althans hierboven. Maar de tram vind ik toch al een slecht plan. Een trein is veel sneller op Hasselt - Maastricht CS en van daar af kun je alle kanten op, ook de stad in, als je wilt.

Zaterdag 05 mrt 2016 - 13:15:47
NDS
NDS
Een trein is alleen sneller als je ermee ver boven de 100km/u kan gaan rijden. (snel)Tram materieel is gewoon te krijgen voor 100km/u ook in hybride uitvoering. Dan hangt het allemaal af van halte afstanden en maximum snelheid wat er sneller is een trein of tram of welke van de vele tussen varianten. Bij een maximum snelheid van 100km/u of lager zal een klassieke trein het altijd afleggen t.o.v. een (snel)tram bij gelijke halte afstanden en aantal stops.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zaterdag 05 mrt 2016 - 13:58:02
sjoerd
sjoerd
Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar een trein omdat het spoor er al ligt en omdat het tegen 0 euro kan worden gebruikt. Een stadstraject is duur, en bovendien traag. Ik schat dat je 20 minuten uitspaart tussen de grens en het eindpunt als je de spoorweg gebruikt. Die is gezien de boog voor en na de brug niet ingericht voor 100 km/h maar dan nog ben je sneller op het centrale overstappunt wat Maastricht NS nu eenmaal is.
Ik ben niet principieel tegen trams, maar ze zijn juist in de stad traag en duur in aanleg.

Zaterdag 05 mrt 2016 - 18:30:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vergeten wordt dat er wel twee bruggen zijn die aandacht nodig hebben.
Een brug moet gebouwd worden (over Kanaal Briegden - Neerharen, vml Verbindingskanaal) en de andere (over Albertkanaal) moet helemaal vernieuwd worden.
Het enige voordeel is dat het tracé al ligt dus geen grond verworven hoeft te worden.

Zaterdag 05 mrt 2016 - 20:58:05
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (za 05 mrt 2016 13:58:02 www.somda.nl): Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar een trein omdat het spoor er al ligt en omdat het tegen 0 euro kan worden gebruikt. Een stadstraject is duur, en bovendien traag. Ik schat dat je 20 minuten uitspaart tussen de grens en het eindpunt als je de spoorweg gebruikt. Die is gezien de boog voor en na de brug niet ingericht voor 100 km/h maar dan nog ben je sneller op het centrale overstappunt wat Maastricht NS nu eenmaal is.
Ik ben niet principieel tegen trams, maar ze zijn juist in de stad traag en duur in aanleg.
Dan hangt dus alles af van de verwachte vervoersstromen. Als men vooral naar Mt station wil (en evt overstappen richting elders) dan kost het inderdaad veel extra tijd. Hebben echter de meeste reizigers het stadscentrum zelf als eindbestemming, dan zijn ze met de tram eerder op hun bestemming dan dat ze vanaf station Mt zouden moeten lopen of met een stadsbus verder moeten.

Vergelijk de ombouw van de Hoekse Lijn: de reistijd van de Hoekse Lijn naar Rtd gaat fors toenemen, maar kennelijk hebben de meeste reizigers hun bestemming ergens tussen Sdm en Rtd waardoor per saldo de gemiddelde reistijd voor de meeste reizigers korter wordt

Zaterdag 05 mrt 2016 - 22:56:53
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (za 05 mrt 2016 18:30:46 www.somda.nl): Vergeten wordt dat er wel twee bruggen zijn die aandacht nodig hebben.
Een brug moet gebouwd worden (over Kanaal Briegden - Neerharen, vml Verbindingskanaal) en de andere (over Albertkanaal) moet helemaal vernieuwd worden.
Het enige voordeel is dat het trac� al ligt dus geen grond verworven hoeft te worden.
Dat werd niet vergeten, maar daar ging het niet om. De discussie ging over het Nederlandse deel, waarbij de stelling was dat het veel goedkoper is om uit te gaan van wat er al is zodat de haalbaarheid groter wordt. Het is overigens zeer de vraag of Hasselt wel zo blij is als iedereen met de tram de gezelligheid van de binnenstad van Maastricht gaat opzoeken, terwijl een trein met goede aansluitingen voor beide steden op hun hoofdstations wellicht voor meer gasten in beide steden kan zorgen, zeker als je straks van Maastricht weer snel naar Aken kunt.

Zondag 06 mrt 2016 - 00:41:03
NDS
NDS
Die dienst tussen de beide hoofdstation kan je ook met tram materieel uitvoeren en zoals ik al stelde kan dat materieel dan afhankelijk van de maximum snelheid die dienst nog wel eens sneller kunnen uitvoeren als zwaardere minder snel accellererende treinen.

Daarnaast kan je dan altijd later als nog straat trajecten toevoegen.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zondag 06 mrt 2016 - 10:48:17
sjoerd
sjoerd
Ja, dat kan, en dan gebruik je ook de infra die er al ligt. Met dien verstande dat een tram al gauw om elektrische energie vraagt en dan moet je toch nog in de buidel tasten terwijl er geschikte diesels over zijn.
Is er de laatste tijd overigens nog goederenvervoer geweest naar de losplaats in B?

Laatst bewerkt door sjoerd op Zondag 06 mrt 2016 om 10:50:15

Zondag 06 mrt 2016 - 12:25:34
NDS
NDS
Bovenleiding hoeft niet direct zie de voorbeelden in Chemnitz, Kassel en Nordhausen.

Ik weet niet wat je had bedacht om in te zetten maar materieel moet wel in Nederland en België toegelaten zijn. Terzijde staand DM90 moet je en eerst reviseren en dan is het nog steeds niet toegelaten in België.

Of de NMBS materieel overheeft wat wel naar Mt mag weet ik niet.

Daarnaast moet je dan nog steeds de bestaande infra opknappen. Wat dan interessant is is wat het kost om zwaar materieel als DM90 er overheen te krijgen en wat het kost voor tram achtig materieel en welke klasse je daarin kiest steld ook weer andere eisen aan de infra.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zondag 06 mrt 2016 - 19:40:27
ov_wijzer
ov_wijzer
Quote
sjoerd (zo 06 mrt 2016 10:48:17 www.somda.nl): Is er de laatste tijd overigens nog goederenvervoer geweest naar de losplaats in B?
In Oktober 2015 heeft er zoiezo een goederentrein gereden naar Lanaken, enige weken later nog 1. Sindsdien is het weer stil.

Woensdag 29 jun 2016 - 12:55:35
daniel81
daniel81
Het is bijna niet te geloven, maar het gaat toch door!
maar dan met een eindpunt op de linker maasoever

www.limburg.nl

Woensdag 29 jun 2016 - 14:40:20
bacr
bacr
En dan een bochtje naar links (vanuit België dan ) over de stenen Sint Servaasbrug (die moet toch stevig genoeg zijn, zo lang als die er al staat) door Wyck naar Maastricht Centraal .....

Woensdag 29 jun 2016 - 16:37:41
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
daniel81 (wo 29 jun 2016 12:55:35 www.somda.nl): Het is bijna niet te geloven, maar het gaat toch door!
maar dan met een eindpunt op de linker maasoever
Dit artikel spreekt nog niet van een 100% uitkomst dat het doorgaat,
ik quote het belangrijkste stukje maar:
In een brief aan minister Weyts dringen de colleges van gemeente en Provincie aan op duidelijkheid vanuit Vlaamse zijde. “Overeenkomstig de Kaderovereenkomst zien wij nu spoedig het schriftelijke standpunt aangaande de voorgestelde scope-aanpassing tegemoet, met inbegrip de resultaten van het gesprek,” zegt wethouder Aarts.

Het hele artikel vind je hier:
www.blikopnieuws.nl

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 11 apr 2017 - 14:43:46
Berk24
Berk24
De huidige bus doet er 1 uur en 04 minuten over, de auto 47 minuten. Om echt een concurrerende OV-verbinding te krijgen moet de reistijd rond de 45 minuten zitten tussen Maastricht en Hasselt. Anders biedt de tram niet echt meerwaarde bovenop de huidige bus.

Dinsdag 11 apr 2017 - 16:10:07
sjoerd
sjoerd
Een tram is in vele opzichten comfortabeler dan een bus en kan een betrouwbaarder dienst bieden. Dat zijn ook redenen om voor een tram te kiezen. Maar of dat hier allemaal wel zo nodig moet, betwijfel ik.
Het ware beter geweest om een snelle treinverbinding Antwerpen - Hasselt - Maastricht - Aken (- Keulen) te maken, zoals ooit het plan was. Dan profiteert de Kempen van een (in potentie!) concurrerende drielandenverbinding mee.

Dinsdag 11 apr 2017 - 17:07:55
Berk24
Berk24
Bussen kunnen ook comfortabel zijn, zolang het fatsoenlijke bussen zijn. Het grote voordeel van een tram/trein is de snelheid ten opzichte van de bus en daarmee reistijdverkorting. Zolang de reistijdverkorting slechts een paar minuten bedraagt is die gehele tram niet nodig, dan kun je beter bussen laten rijden.

Dinsdag 11 apr 2017 - 18:50:39
sjoerd
sjoerd
Inderdaad, zoals ik al meldde, moet je goed kijken wat het beste is, waarbij alle argumenten een rol kunnen spelen voor spoor, tram en bus. Maar ja, het gaat op dit forum over spoorvervoer.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 11 apr 2017 om 19:02:02

Woensdag 12 apr 2017 - 07:15:05
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ben benieuwd hoelang het duurt voor men echt een spa in de grond gaat steken voor welke optie dan ook.

Laatst bewerkt door phantom op Woensdag 12 apr 2017 om 07:16:48

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 12 apr 2017 - 08:20:25
Henk1619
Henk1619
Hopelijk duurt dat nog heel erg lang. Het enige waar de vervoerders en klanten bij gebaat zijn is dat Lanaken vanuit Maastricht als raccordement onder Nederlandse wetgeving kan worden bediend. Doortrekken naar Hasselt en subsidie verslindende trams dragen daaraan op geen enkele wijze iets bij.

Dinsdag 06 feb 2018 - 22:21:50
RobKi
RobKi
Tramplan blijft twistappel in raad Maastricht

De Maastrichtse gemeenteraad blijft verdeeld over de aanleg van een tramlijn naar de Belgische grens. Op dinsdagavond 6 februari bleek er weinig overeenstemming over het bestemmingsplan voor de lijn. Vijf insprekers gaven hun visie, waaronder een financieel deskundig Belgisch ambtenaar die benadrukte dat de financiering van het Belgische deel, naar Hasselt, volstrekt niet zeker was. "Aan Vlaamse zijde is het kaduuk." En daar gaat het om honderden miljoenen, tegenover de circa 70 miljoen die Maastricht in de aanleg van het Nederlandse stukje moet steken. De Belgen hebben de financiering opgezet als een privaat-publiek project, maar tot nu toe is er geen private onderneming gevonden die het risico durft te dragen.

Belgisch Limburg lijkt momenteel eerder in te zetten op spoor- dan tramverbindingen over de landsgrenzen, zoals Neerpelt-Eindhoven en Hamont-Weert. Maar wethouder Gert-Jan Krabbendam heeft de garantie van de Belgische mobiliteitsminister Ben Weyts dat het geld voor Hasselt-Maastricht er hoe dan ook zal komen. Afspraak is afspraak, ofwel "pacta sunt servanda", zo citeerde Krabbendam de minister.

Hoewel het gebruik van de nog bestaande spoorbrug over de Maas al niet meer in het bestemmingsplan staat, kwam één inspreker toch met een plan om de tramverbinding via die brug te gaan exploiteren als tram-trein, met soortgelijk materieel als op de Heuvellandlijn van Arriva. De bezwaren van samenrijden met spoorwegmaterieel (goederentreinen) op dezelfde lijn vervallen dan. Ook zou de lijn zo kunnen eindigen op een perron van Station Maastricht. Inspreker Nollen: "Geef het bedrijfsleven de ruimte om zoiets te ontwikkelen. We hebben bij de A2-tunnel gezien dat dat tot een prima resultaat kan leiden."

De keuze voor een eindpunt op de westelijke Maasoever, in plaats van op de oostelijke waar het spoorstation ligt, blijft de gemoederen ook bezighouden. Voor een verlenging naar het station, inclusief vervanging van de nog niet afgeschreven Wilhelminabrug, is zo'n honderd miljoen nodig, en dat geld is er nu niet. Een deel van de raad wil zo'n verlenging niet uitsluiten, ook al is dat nog verre toekomstmuziek.

Tegenstanders onder de raadsfracties beschouwen het tramproject als kapitaalvernietiging door de overheid: als Belgisch Limburg afziet van de bouw, ligt er wel 70 miljoen Maastrichts geld in de grond. Alsof de Limburgse hoofdstad geen andere problemen heeft waar het geld aan besteed kan worden, zo stelden verscheidene fracties.

Dat niet duidelijk is hoeveel exploitatie en onderhoud van het Nederlandse deel van de tramlijn gaan kosten, is geen probleem, volgens wethouder Krabbendam: dat kost de gemeente Maastricht helemaal niets, bezwoer hij bij herhaling. "Alles komt voor rekening van De Lijn", zei hij.

Wordt vervolgd - in de voltallige raadsvergadering op 27 februari 2018. Een voorstel om de kwestie over de gemeenteraadsverkiezingen heen te tillen leek in een eerste peiling weinig kans te maken. Voor de voorstanders is het bestemmingsplan van de tramlijn een hamerstuk; de fracties die tegen zijn, geven zich niet zomaar gewonnen en zeggen in de raadsvergadering opnieuw hun argumenten tegen het tramproject naar voren te zullen brengen.

(Verslag vanaf de publieke tribune: Rob Kievit, Maastricht)

Woensdag 07 feb 2018 - 09:45:38
pjkleton
pjkleton
Dan moeten ze wel op een eigen baan rijden. De Zuid Tangent bij Hoofddorp b.v. is behoorlijk snel daardoor.
Een bus tussen het gewone verkeer is veel te traag.
Peter

Woensdag 07 feb 2018 - 19:06:03
Ovindel
Ovindel
Als reactivering van de spoorlijn gaat gebeuren, kan dat mijn inziens toch echt het beste plaatsvinden als 'heavy rail'. Herbouw gewoon het enkelsporige voormalige tracé, bouw een station met eventuele passeringsmogelijkheid in Lanaken, en trek vervolgens een van de NMBS-treinen die in Hasselt eindigen door naar Maastricht. Dat lijkt me een goedkopere en praktischere oplossing. Voor lokaal verkeer behoudt je dan de bus.

Donderdag 08 feb 2018 - 09:18:24
daniel81
daniel81
Het belang van Maastricht zal vooral zijn om toeristen naar de stad te trekken. Die wil je zo dicht mogelijk bij het Vrijthof afzetten, en niet op het station vanaf waar ze alsnog 16 minuten moeten gaan lopen. Dan ben je je tijdswinst van trein ipv bus alweer kwijt.

Donderdag 08 feb 2018 - 11:26:15
sjoerd
sjoerd
Zal wel kloppen, maar evengoed leg je als gemeentebestuur de nadruk op de andere verbindingsmogelijkheden op "Maastricht Centraal" en zie je in dat de plaatselijke middenstand en horeca wel vaart bij een looproute van slechts 16 minuten.

Vrijdag 09 feb 2018 - 12:46:22
bacr
bacr
Nou, het gaat niet persé om meer toeristen hoor. Maastricht heeft ook een soort van centrum-functie voor de Vlaams-Limburgse steden ten westen van haar. Er komen onder meer grenswerkers en studenten vanuit Vlaams-Limburg naar Maastricht. Die kun je eigenlijk beter op Maastricht station hebben staan om ze vandaar OV-end naar hun bestemming te brengen, dan dat je dat op het Vrijthof doet. Tenzij je daarvan weer een OV-hub maakt.... Het is ook niet voor niks dat De Lijn die lijn in exploitatie zou nemen....

Woensdag 07 mrt 2018 - 12:01:03
umbusko
umbusko
Men heeft een akkoord bereikt: www.rtvmaastricht.nl

Woensdag 07 mrt 2018 - 14:19:45
bacr
bacr
Benieuwd welke variant 't wordt; hoewel, ik ben bang die naar 't Vrijthof....? Staat nog niet in het nieuwsbericht.

Woensdag 07 mrt 2018 - 14:38:12
sjoerd
sjoerd
Het zou wel raar zijn als de krant een foto plaatst van een tramstel van De Lijn op het voorplein van Maastricht NS, terwijl het eindpunt op het Vrijthof zal liggen. Maar ja, je weet maar nooit met die krantenjongens.

Woensdag 07 mrt 2018 - 15:40:53
cuneo56
cuneo56
En vergeet ook (pers) voorlichters niet die net zo een leuk /kleurrijk plaatje belangrijker vinden dan een reeële afbeelding.

Maar was het Vrijthof echt in beeld als eindpunt?
de Markt of de Maasboulevard lijkt me toch een stuk reeëler als eindpunt.

Woensdag 07 mrt 2018 - 20:52:43
bacr
bacr
Excuus, ik bedoelde eigenlijk de linker Maasoever. Vrijthof was t vast niet ....

Vrijdag 09 mrt 2018 - 11:34:10
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Maastricht: haltes Sphinxkwartier en Mosae Forum.

Zie www.trammaastrichthasselt.eu

Bestemmingsplan: www.ruimtelijkeplannen.nl

Waar dat plaatje van de tram voor het station vandaan komt, zou ik niet weten.

Vrijdag 09 mrt 2018 - 11:38:20
sjoerd
sjoerd
Mosae Forum ligt tussen de Markt en de Maas op de linker oever. Dat betekent dat de tram niet op het station komt. Tja. Dat wordt weer een dure shuttle of lopen.

Vrijdag 09 mrt 2018 - 12:27:55
umbusko
umbusko
Lopend doe je er naar het station een minuut of 10-15 over. Dat is op zich wel te doen als het mooi weer is en je die marge hebt voor je aansluiting. (Zeker met maar 1x/u een tram op zondag, zoals op die site te lezen valt, kan ik me dat best voorstellen.) Maar niet ideaal natuurlijk.
Verder rijden er vrij veel bussen tussen het station en Mosae Forum/Markt. Als je zorgt dat de tram-/bushaltes naast elkaar liggen en het kaartje voor de tram geldig laat zijn in alle bussen tussen het centrum en het station, denk ik dat je al een heel eind komt. Niet iedereen moet per slot van rekening naar het station. Zeker als je zorgt dat de belangrijkste busaansluitingen bij het Mosae Forum al geboden worden, en dan denk ik vooral aan de bus richting Gulpen-Aachen (om die door te trekken richting centrum zou sowieso al geen kwaad kunnen).

Als die Wilhelminabrug en de variant over het gewone spoor dan zo ingewikkeld bevonden worden, zou ik zelf de tram nog iets doortrekken over de linker Maasoever tot aan de Sint-Servaasbrug, dus nog één halte langer. Voordeel is dan dat je nog iets centraler uitkomt en dat wandelaars van/naar het station de gebruikelijke wandelroute over de Servaasbrug en door de Wycker Brugstraat kunnen nemen. Dat is ietsje korter, maar vooral aangenamer en vast ook beter voor de economie van Wyck. En ik denk dat het daar ook aangenamer wachten is op een niet zo frequente tram. (Overstappers op de bus (richting het station of de stad uit) kunnen dat dan alsnog doen bij het Mosae Forum of (de stad uit) zouden kunnen besluiten om bij mooi weer door Wyck in een minuut of 7 naar de Wilhelminasingel te wandelen. Voor dat laatste is Mosae Forum net te ver/de kortste route net te onaangenaam.)

Vrijdag 09 mrt 2018 - 12:32:02
umbusko
umbusko
Quote
wattman (vr 09 mrt 2018 11:34:10 www.somda.nl):
Waar dat plaatje van de tram voor het station vandaan komt, zou ik niet weten.
Tsja, toen bij ons thuis ooit een deur besteld werd met glas erin, konden we kiezen uit twee varianten: doorzichtig of matglas. Precies die deur die wij wilden hebben stond op de voorkant van de catalogus in een uitvoering met matglas. Maar net die ene deur bleek alleen met doorzichtig glas gemaakt te worden. De reactie van het bedrijf toen mijn moeder belde? "Ach mevrouw, dat zijn maar foto's."

Zaterdag 10 mrt 2018 - 14:58:30
sjoerd
sjoerd
Umbusko, weet jij ook waarom de overtocht over de Maas via de bestaande spoorbrug is afgewezen? Was dit technisch of exploitatief (NS?) niet mogelijk of was de aansluiting van de Binnenstad van Maastricht belangrijker? Ik heb die argumentatie gemist.

Zaterdag 10 mrt 2018 - 15:00:05
sjoerd
sjoerd
Weet iemand al iets over de frequentie? Op zondag 1x per uur lees ik hierboven, maar op werkdagen? Waar is bij enkelspoor een wisselplaats gemaakt?

Zaterdag 10 mrt 2018 - 16:59:16
umbusko
umbusko
Op de website zie ik staan: werkdagen en zaterdag 2x/uur, zondag 1x/uur.

In dit document www.trammaastrichthasselt.eu (variantenstudie, ook gevonden via de website) lees ik dat een frequentie van 4x/uur mogelijk zal zijn (midden p. 14). Op p. 15 (en zie ook p. 26/27) staat een tekening hoe men zich de halte Mosae Forum voorstelt met een halte aan de Maaszijde (oostelijk van de tunnelingang) voor regulier gebruik en een halte aan de andere kant van de tunnelingang als noodspoor/noodhalte. Ook lees ik heel vaak terug dat men de ambitie heeft ooit nog te gaan verlengen tot aan het station (lees: als de Wilhelminabrug aan vervanging toe is), en met deze variant kan dat ook.
Deze variantenstudie onderzoekt overigens alleen de variant Boschstraat en de variant Mosae Forum en niet meer de variant via de spoorbrug. Ik weet er het fijne niet van, maar mij staat bij dat binnenstad belangrijker gevonden werd dan station (met name omdat men dan later toch nog kan verlengen naar het station, terwijl andersom natuurlijk niet zomaar kan). Maar de precieze argumentatie heb ik zo ook niet paraat.

Men zegt ook (p. 17-18):
Quote
De modelberekening laat zien dat het effect van een tijdelijke eindhalte op de Maasboulevard op de totale vervoerswaarde beperkt is. Op een doordeweekse dag maken in dat geval 4% minder reizigers van de tram gebruik. Het totale aantal gebruikers neemt hiermee dus met 400 af. De helft hiervan zijn Belgische reizigers die voorheen op het station in Maastricht op de trein of streekbus stapten. De andere helft zijn Nederlandse reizigers tussen het station en de Maasboulevard.


Laatst bewerkt door umbusko op Zaterdag 10 mrt 2018 om 17:00:08

Zaterdag 10 mrt 2018 - 22:41:05
sjoerd
sjoerd
Dank, Umbusko, voor de info.

Donderdag 15 mrt 2018 - 12:59:05
daniel81
daniel81
www.treinreiziger.nl

Donderdag 15 mrt 2018 - 13:48:16
sjoerd
sjoerd
In het bovenstaande bericht staat de volgende passage:
Quote: De verwachting is dat de tramlijn in 2030 ruim 10.000 reizigers per dag zal trekken, waarvan 4200 van en naar Maastricht. Maar dat kunnen er ook veel meer worden, zegt ligtrail specialist Rob van der Bijl. “Bij 90% van de projecten in binnen- en buitenland zijn de prognoses structureel te laag. Een paar uitzonderingen daargelaten” legt hij uit. De Noord/Zuidlijn is één van die uitzonderingen. Hij wijst erop dat bij de Amsterdamse metrolijn men in het begin bewust de prognoses hoger zijn gemaakt. Unquote.

Het is wel heel bijzonder dat deze specialist Ligtrail (?) al weet dat de Noord-Zuidlijn in Amsterdam de prognoses niet gaat halen, alleen omdat die ooit zijn opgehoogd. Die is nog niet eens open.
Door dat soort lariekoek vertrouw ik zogenaamde specialisten helemaal nooit.

Donderdag 15 mrt 2018 - 14:09:47
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Waarom men alsnog niet besluit de bestaande en "recent" opgeknapte nu behoorlijk ongebruikte goederenlijn om te toveren tot tramlijn,blijft me een raadsel.
Er moet een brug worden opgeknapt of vervangen,dat kost iets,maar de rails ligt er al grotendeels,dus dat bespaart weer.
Rest,aanpak seinen/vervangen bestaande seinen op die lijn,dat kan de kop ook niet kosten toch ?
Nu stelt Nederland 70miljoen beschikbaar voor de nieuw te bouwen tramlijn,zou je niet voor minder de bestaande spoorlijn kunnen ombouwen incl brug ?
Want ik mag aan nemen dat het deel op Belgisch grondgebied toch bekostigd gaat worden door Belgie ?
70 miljoen voor een paar km deels al bestaand spoor,een brug en wat seinen tot aan de grens,dat lijkt toch afdoende.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 15 mrt 2018 - 18:59:52
umbusko
umbusko
Omdat men schijnbaar een rechtstreekse verbinding naar het centrum van Maastricht (met later potentieel een verlenging naar het station) belangrijker vindt dan slechts een verbinding naar het station.

Donderdag 15 mrt 2018 - 19:15:09
bnv
bnv
Dit is een typisch voorbeeld van wat men eigenlijk niet zou moeten willen.

Stadsnet binnen de cirkel van de (binnen)stad met (elektrische) bussen bedienen zou het credo moeten zijn.
Buitenlijnen, zoals deze naar Hasselt, aan het spoor overlaten. Overstapgelegenheid op knooppunten tussen buitenlijnen en elektrische)stadsbussen.
Nu probeert men alles in een ontwerp in elkaar te schuiven wat plausibel lijkt maar geen echte oplossing biedt voor reizigers van en naar de stad in regioverband.(nog vlees nog vis). Maar ja, geld en politiek regeert ook hier.

Er zijn meer van dat ideeen door de jaren heen langs gekomen die het toch niet geworden zijn, zoals een tramlijn door de Breestraat in Leiden en dan door naar Katwijk/Noordwijk bijvoorbeeld.

Vrijdag 14 sep 2018 - 13:51:35
mdeen
mdeen
Mogelijk toch weer groen licht voor de tram: www.1limburg.nl
Quote
Volgens Het Belang van Limburg heeft spoorbeheerder Infrabel de 'politieke opdracht' gekregen om intern geld te zoeken voor de aanpassingen van negen spoorwegovergangen tussen Diepenbeek en Bilzen. Het gaat om bijna 20 miljoen euro.

[...]

Het is de bedoeling dat de sneltram tussen Maastricht en Hasselt in 2023 gaat rijden.

Vrijdag 14 sep 2018 - 14:42:52
Klaasje
Klaasje
Quote
sjoerd (do 15 mrt 2018 13:48:16 www.somda.nl): In het bovenstaande bericht staat de volgende passage:

Het is wel heel bijzonder dat deze specialist Ligtrail (?) al weet dat de Noord-Zuidlijn in Amsterdam de prognoses niet gaat halen, alleen omdat die ooit zijn opgehoogd. Die is nog niet eens open.
Door dat soort lariekoek vertrouw ik zogenaamde specialisten helemaal nooit.
Nou, bij de Noordzuidlijn heeft men de vervoerswaardeberekeningen gedaan op basis van het uitgangspunt dat de metro door zou rijden naar Amstelveen en Purmerend. Dat zou meer reizigers opleveren dan de huidige opzet. Dat schijnt dan "opgehoogd" te heten.

Woensdag 15 mei 2019 - 16:52:54
NRuys
NRuys
Facebook Nico Ruys Flickr https://www.flickr.com/photos/164971880@N04/
Quote
phantom (do 15 mrt 2018 14:09:47 www.somda.nl): Waarom men alsnog niet besluit de bestaande en "recent" opgeknapte nu behoorlijk ongebruikte goederenlijn om te toveren tot tramlijn,blijft me een raadsel.
Er moet een brug worden opgeknapt of vervangen,dat kost iets,maar de rails ligt er al grotendeels,dus dat bespaart weer.
Rest,aanpak seinen/vervangen bestaande seinen op die lijn,dat kan de kop ook niet kosten toch ?
Nu stelt Nederland 70miljoen beschikbaar voor de nieuw te bouwen tramlijn,zou je niet voor minder de bestaande spoorlijn kunnen ombouwen incl brug ?
Want ik mag aan nemen dat het deel op Belgisch grondgebied toch bekostigd gaat worden door Belgie ?
70 miljoen voor een paar km deels al bestaand spoor,een brug en wat seinen tot aan de grens,dat lijkt toch afdoende.
De problemen zitten daarna in de aanpassingen rond station Maastricht. Daar zullen of gebouwen tegen de vlakte moeten om het spoor op het stationsplein te krijgen of het station moet drastisch worden aangepast voor de bovenleiding van de tram en de aanleg van perrons.


Maar er is weer voortgang rond dit project, de bezwaren van omwonenden zijn vandaar verworpen door de raad van state
uitspraken.rechtspraak.nl

Laatst bewerkt door NRuys op Woensdag 15 mei 2019 om 16:53:43

Vrijdag 17 mei 2019 - 18:49:56
RobKi
RobKi
De gemeente Maastricht wil nu "doorpakken", zegt wethouder Krabbendam. "Kiezen voor de tram is kiezen voor schone duurzame mobiliteit en leefbaarheid in de Euregio. En we verbeteren met de tram de bereikbaarheid van onze binnenstad," zegt hij.

Bereikbaar voor wie? Binnen de stad Maastricht zelf is de vervoerswaarde van deze tramlijn minimaal: vanaf het einde van de Boschstraat naar het begin, en dan nog een slinger naar de Maasoever (dat is naast de binnenstad, niet erin). Als een wormpje dat zich een centimeter in een grote appel vreet. En dat loop je in vijf minuten.

Wil de tram ooit de voor rentabiliteit vereiste 10.000 reizigers per dag halen, dan heb je meer nodig dan zo'n stompje. Bijvoorbeeld: een noord-zuidlijn van de Boschstraat, via Wilhelminasingel (100m van het CS) en Céramique naar het academisch ziekenhuis (MUMC). En een oost-westlijn van Pottenberg via CS naar het Geusselt-stadion. Dát haalt in ieder geval bussen, en misschien ook auto's, van de straat.

Maar zo'n visie heb ik nog nooit gehoord hier in Maastricht, terwijl er toch talloze vergelijkbare Franse (tram-)steden zijn waar de o zo francofiele Sjengen (Maastrichtenaren) inspiratie kunnen vinden.


Persbericht van gemeente Maastricht:
www.gemeentemaastricht.nl

Vrijdag 17 mei 2019 - 19:35:18
umbusko
umbusko
Nou, in ieder geval een stuk bereikbaarder vanuit België. En andersom natuurlijk ook: een dagje Antwerpen wordt vanuit Mt met zo’n tram toch een stuk interessanter. Dus persoonlijk ben ik wel voor. Binnen Maastricht zet het inderdaad weinig zoden aan de dijk. En hoe groot de vervoersvraag is weet ik ook niet, maar als de dienstregeling Mt-Hasselt op zondag omhooggaat van 1x/4u een bus naar zelfs al 1x/u een tram ben ik gelukkig.

Maandag 11 nov 2019 - 09:53:23
john2
john2
Hier een link van een animatie van het tracé wat vanaf de Belgische grens tot aan het eindpunt in Maastricht. Video link aanklikken.
www.1limburg.nl

Maandag 11 nov 2019 - 10:42:20
sjoerd
sjoerd
Mooi werk John, dank voor het doorlinken!