Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Trein of sneltram Maastricht-Hasselt

Dinsdag 11 apr 2017 - 18:50:39
sjoerd
sjoerd
Inderdaad, zoals ik al meldde, moet je goed kijken wat het beste is, waarbij alle argumenten een rol kunnen spelen voor spoor, tram en bus. Maar ja, het gaat op dit forum over spoorvervoer.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 11 apr 2017 om 19:02:02

Woensdag 12 apr 2017 - 07:15:05
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ben benieuwd hoelang het duurt voor men echt een spa in de grond gaat steken voor welke optie dan ook.

Laatst bewerkt door phantom op Woensdag 12 apr 2017 om 07:16:48

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 12 apr 2017 - 08:20:25
Henk1619
Henk1619
Hopelijk duurt dat nog heel erg lang. Het enige waar de vervoerders en klanten bij gebaat zijn is dat Lanaken vanuit Maastricht als raccordement onder Nederlandse wetgeving kan worden bediend. Doortrekken naar Hasselt en subsidie verslindende trams dragen daaraan op geen enkele wijze iets bij.

Dinsdag 06 feb 2018 - 22:21:50
RobKi
RobKi
Tramplan blijft twistappel in raad Maastricht

De Maastrichtse gemeenteraad blijft verdeeld over de aanleg van een tramlijn naar de Belgische grens. Op dinsdagavond 6 februari bleek er weinig overeenstemming over het bestemmingsplan voor de lijn. Vijf insprekers gaven hun visie, waaronder een financieel deskundig Belgisch ambtenaar die benadrukte dat de financiering van het Belgische deel, naar Hasselt, volstrekt niet zeker was. "Aan Vlaamse zijde is het kaduuk." En daar gaat het om honderden miljoenen, tegenover de circa 70 miljoen die Maastricht in de aanleg van het Nederlandse stukje moet steken. De Belgen hebben de financiering opgezet als een privaat-publiek project, maar tot nu toe is er geen private onderneming gevonden die het risico durft te dragen.

Belgisch Limburg lijkt momenteel eerder in te zetten op spoor- dan tramverbindingen over de landsgrenzen, zoals Neerpelt-Eindhoven en Hamont-Weert. Maar wethouder Gert-Jan Krabbendam heeft de garantie van de Belgische mobiliteitsminister Ben Weyts dat het geld voor Hasselt-Maastricht er hoe dan ook zal komen. Afspraak is afspraak, ofwel "pacta sunt servanda", zo citeerde Krabbendam de minister.

Hoewel het gebruik van de nog bestaande spoorbrug over de Maas al niet meer in het bestemmingsplan staat, kwam één inspreker toch met een plan om de tramverbinding via die brug te gaan exploiteren als tram-trein, met soortgelijk materieel als op de Heuvellandlijn van Arriva. De bezwaren van samenrijden met spoorwegmaterieel (goederentreinen) op dezelfde lijn vervallen dan. Ook zou de lijn zo kunnen eindigen op een perron van Station Maastricht. Inspreker Nollen: "Geef het bedrijfsleven de ruimte om zoiets te ontwikkelen. We hebben bij de A2-tunnel gezien dat dat tot een prima resultaat kan leiden."

De keuze voor een eindpunt op de westelijke Maasoever, in plaats van op de oostelijke waar het spoorstation ligt, blijft de gemoederen ook bezighouden. Voor een verlenging naar het station, inclusief vervanging van de nog niet afgeschreven Wilhelminabrug, is zo'n honderd miljoen nodig, en dat geld is er nu niet. Een deel van de raad wil zo'n verlenging niet uitsluiten, ook al is dat nog verre toekomstmuziek.

Tegenstanders onder de raadsfracties beschouwen het tramproject als kapitaalvernietiging door de overheid: als Belgisch Limburg afziet van de bouw, ligt er wel 70 miljoen Maastrichts geld in de grond. Alsof de Limburgse hoofdstad geen andere problemen heeft waar het geld aan besteed kan worden, zo stelden verscheidene fracties.

Dat niet duidelijk is hoeveel exploitatie en onderhoud van het Nederlandse deel van de tramlijn gaan kosten, is geen probleem, volgens wethouder Krabbendam: dat kost de gemeente Maastricht helemaal niets, bezwoer hij bij herhaling. "Alles komt voor rekening van De Lijn", zei hij.

Wordt vervolgd - in de voltallige raadsvergadering op 27 februari 2018. Een voorstel om de kwestie over de gemeenteraadsverkiezingen heen te tillen leek in een eerste peiling weinig kans te maken. Voor de voorstanders is het bestemmingsplan van de tramlijn een hamerstuk; de fracties die tegen zijn, geven zich niet zomaar gewonnen en zeggen in de raadsvergadering opnieuw hun argumenten tegen het tramproject naar voren te zullen brengen.

(Verslag vanaf de publieke tribune: Rob Kievit, Maastricht)

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 07 feb 2018 - 09:45:38
pjkleton
pjkleton
Dan moeten ze wel op een eigen baan rijden. De Zuid Tangent bij Hoofddorp b.v. is behoorlijk snel daardoor.
Een bus tussen het gewone verkeer is veel te traag.
Peter

Woensdag 07 feb 2018 - 19:06:03
Ovindel
Ovindel
Als reactivering van de spoorlijn gaat gebeuren, kan dat mijn inziens toch echt het beste plaatsvinden als 'heavy rail'. Herbouw gewoon het enkelsporige voormalige tracé, bouw een station met eventuele passeringsmogelijkheid in Lanaken, en trek vervolgens een van de NMBS-treinen die in Hasselt eindigen door naar Maastricht. Dat lijkt me een goedkopere en praktischere oplossing. Voor lokaal verkeer behoudt je dan de bus.

Donderdag 08 feb 2018 - 09:18:24
daniel81
daniel81
Het belang van Maastricht zal vooral zijn om toeristen naar de stad te trekken. Die wil je zo dicht mogelijk bij het Vrijthof afzetten, en niet op het station vanaf waar ze alsnog 16 minuten moeten gaan lopen. Dan ben je je tijdswinst van trein ipv bus alweer kwijt.

Donderdag 08 feb 2018 - 11:26:15
sjoerd
sjoerd
Zal wel kloppen, maar evengoed leg je als gemeentebestuur de nadruk op de andere verbindingsmogelijkheden op "Maastricht Centraal" en zie je in dat de plaatselijke middenstand en horeca wel vaart bij een looproute van slechts 16 minuten.

Vrijdag 09 feb 2018 - 12:46:22
bacr
bacr
Nou, het gaat niet persé om meer toeristen hoor. Maastricht heeft ook een soort van centrum-functie voor de Vlaams-Limburgse steden ten westen van haar. Er komen onder meer grenswerkers en studenten vanuit Vlaams-Limburg naar Maastricht. Die kun je eigenlijk beter op Maastricht station hebben staan om ze vandaar OV-end naar hun bestemming te brengen, dan dat je dat op het Vrijthof doet. Tenzij je daarvan weer een OV-hub maakt.... Het is ook niet voor niks dat De Lijn die lijn in exploitatie zou nemen....

Woensdag 07 mrt 2018 - 12:01:03
umbusko
umbusko
Men heeft een akkoord bereikt: www.rtvmaastricht.nl

Woensdag 07 mrt 2018 - 14:19:45
bacr
bacr
Benieuwd welke variant 't wordt; hoewel, ik ben bang die naar 't Vrijthof....? Staat nog niet in het nieuwsbericht.

Woensdag 07 mrt 2018 - 14:38:12
sjoerd
sjoerd
Het zou wel raar zijn als de krant een foto plaatst van een tramstel van De Lijn op het voorplein van Maastricht NS, terwijl het eindpunt op het Vrijthof zal liggen. Maar ja, je weet maar nooit met die krantenjongens.

Woensdag 07 mrt 2018 - 15:40:53
cuneo56
cuneo56
En vergeet ook (pers) voorlichters niet die net zo een leuk /kleurrijk plaatje belangrijker vinden dan een reeële afbeelding.

Maar was het Vrijthof echt in beeld als eindpunt?
de Markt of de Maasboulevard lijkt me toch een stuk reeëler als eindpunt.

Woensdag 07 mrt 2018 - 20:52:43
bacr
bacr
Excuus, ik bedoelde eigenlijk de linker Maasoever. Vrijthof was t vast niet ....

Vrijdag 09 mrt 2018 - 11:34:10
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Maastricht: haltes Sphinxkwartier en Mosae Forum.

Zie www.trammaastrichthasselt.eu

Bestemmingsplan: www.ruimtelijkeplannen.nl

Waar dat plaatje van de tram voor het station vandaan komt, zou ik niet weten.

Vrijdag 09 mrt 2018 - 11:38:20
sjoerd
sjoerd
Mosae Forum ligt tussen de Markt en de Maas op de linker oever. Dat betekent dat de tram niet op het station komt. Tja. Dat wordt weer een dure shuttle of lopen.

Vrijdag 09 mrt 2018 - 12:27:55
umbusko
umbusko
Lopend doe je er naar het station een minuut of 10-15 over. Dat is op zich wel te doen als het mooi weer is en je die marge hebt voor je aansluiting. (Zeker met maar 1x/u een tram op zondag, zoals op die site te lezen valt, kan ik me dat best voorstellen.) Maar niet ideaal natuurlijk.
Verder rijden er vrij veel bussen tussen het station en Mosae Forum/Markt. Als je zorgt dat de tram-/bushaltes naast elkaar liggen en het kaartje voor de tram geldig laat zijn in alle bussen tussen het centrum en het station, denk ik dat je al een heel eind komt. Niet iedereen moet per slot van rekening naar het station. Zeker als je zorgt dat de belangrijkste busaansluitingen bij het Mosae Forum al geboden worden, en dan denk ik vooral aan de bus richting Gulpen-Aachen (om die door te trekken richting centrum zou sowieso al geen kwaad kunnen).

Als die Wilhelminabrug en de variant over het gewone spoor dan zo ingewikkeld bevonden worden, zou ik zelf de tram nog iets doortrekken over de linker Maasoever tot aan de Sint-Servaasbrug, dus nog één halte langer. Voordeel is dan dat je nog iets centraler uitkomt en dat wandelaars van/naar het station de gebruikelijke wandelroute over de Servaasbrug en door de Wycker Brugstraat kunnen nemen. Dat is ietsje korter, maar vooral aangenamer en vast ook beter voor de economie van Wyck. En ik denk dat het daar ook aangenamer wachten is op een niet zo frequente tram. (Overstappers op de bus (richting het station of de stad uit) kunnen dat dan alsnog doen bij het Mosae Forum of (de stad uit) zouden kunnen besluiten om bij mooi weer door Wyck in een minuut of 7 naar de Wilhelminasingel te wandelen. Voor dat laatste is Mosae Forum net te ver/de kortste route net te onaangenaam.)

Vrijdag 09 mrt 2018 - 12:32:02
umbusko
umbusko
Quote
wattman (vr 09 mrt 2018 11:34:10 www.somda.nl):
Waar dat plaatje van de tram voor het station vandaan komt, zou ik niet weten.
Tsja, toen bij ons thuis ooit een deur besteld werd met glas erin, konden we kiezen uit twee varianten: doorzichtig of matglas. Precies die deur die wij wilden hebben stond op de voorkant van de catalogus in een uitvoering met matglas. Maar net die ene deur bleek alleen met doorzichtig glas gemaakt te worden. De reactie van het bedrijf toen mijn moeder belde? "Ach mevrouw, dat zijn maar foto's."

Zaterdag 10 mrt 2018 - 14:58:30
sjoerd
sjoerd
Umbusko, weet jij ook waarom de overtocht over de Maas via de bestaande spoorbrug is afgewezen? Was dit technisch of exploitatief (NS?) niet mogelijk of was de aansluiting van de Binnenstad van Maastricht belangrijker? Ik heb die argumentatie gemist.

Zaterdag 10 mrt 2018 - 15:00:05
sjoerd
sjoerd
Weet iemand al iets over de frequentie? Op zondag 1x per uur lees ik hierboven, maar op werkdagen? Waar is bij enkelspoor een wisselplaats gemaakt?

Zaterdag 10 mrt 2018 - 16:59:16
umbusko
umbusko
Op de website zie ik staan: werkdagen en zaterdag 2x/uur, zondag 1x/uur.

In dit document www.trammaastrichthasselt.eu (variantenstudie, ook gevonden via de website) lees ik dat een frequentie van 4x/uur mogelijk zal zijn (midden p. 14). Op p. 15 (en zie ook p. 26/27) staat een tekening hoe men zich de halte Mosae Forum voorstelt met een halte aan de Maaszijde (oostelijk van de tunnelingang) voor regulier gebruik en een halte aan de andere kant van de tunnelingang als noodspoor/noodhalte. Ook lees ik heel vaak terug dat men de ambitie heeft ooit nog te gaan verlengen tot aan het station (lees: als de Wilhelminabrug aan vervanging toe is), en met deze variant kan dat ook.
Deze variantenstudie onderzoekt overigens alleen de variant Boschstraat en de variant Mosae Forum en niet meer de variant via de spoorbrug. Ik weet er het fijne niet van, maar mij staat bij dat binnenstad belangrijker gevonden werd dan station (met name omdat men dan later toch nog kan verlengen naar het station, terwijl andersom natuurlijk niet zomaar kan). Maar de precieze argumentatie heb ik zo ook niet paraat.

Men zegt ook (p. 17-18):
Quote
De modelberekening laat zien dat het effect van een tijdelijke eindhalte op de Maasboulevard op de totale vervoerswaarde beperkt is. Op een doordeweekse dag maken in dat geval 4% minder reizigers van de tram gebruik. Het totale aantal gebruikers neemt hiermee dus met 400 af. De helft hiervan zijn Belgische reizigers die voorheen op het station in Maastricht op de trein of streekbus stapten. De andere helft zijn Nederlandse reizigers tussen het station en de Maasboulevard.


Laatst bewerkt door umbusko op Zaterdag 10 mrt 2018 om 17:00:08

Zaterdag 10 mrt 2018 - 22:41:05
sjoerd
sjoerd
Dank, Umbusko, voor de info.

Donderdag 15 mrt 2018 - 12:59:05
daniel81
daniel81
www.treinreiziger.nl

Donderdag 15 mrt 2018 - 13:48:16
sjoerd
sjoerd
In het bovenstaande bericht staat de volgende passage:
Quote: De verwachting is dat de tramlijn in 2030 ruim 10.000 reizigers per dag zal trekken, waarvan 4200 van en naar Maastricht. Maar dat kunnen er ook veel meer worden, zegt ligtrail specialist Rob van der Bijl. “Bij 90% van de projecten in binnen- en buitenland zijn de prognoses structureel te laag. Een paar uitzonderingen daargelaten” legt hij uit. De Noord/Zuidlijn is één van die uitzonderingen. Hij wijst erop dat bij de Amsterdamse metrolijn men in het begin bewust de prognoses hoger zijn gemaakt. Unquote.

Het is wel heel bijzonder dat deze specialist Ligtrail (?) al weet dat de Noord-Zuidlijn in Amsterdam de prognoses niet gaat halen, alleen omdat die ooit zijn opgehoogd. Die is nog niet eens open.
Door dat soort lariekoek vertrouw ik zogenaamde specialisten helemaal nooit.

Donderdag 15 mrt 2018 - 14:09:47
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Waarom men alsnog niet besluit de bestaande en "recent" opgeknapte nu behoorlijk ongebruikte goederenlijn om te toveren tot tramlijn,blijft me een raadsel.
Er moet een brug worden opgeknapt of vervangen,dat kost iets,maar de rails ligt er al grotendeels,dus dat bespaart weer.
Rest,aanpak seinen/vervangen bestaande seinen op die lijn,dat kan de kop ook niet kosten toch ?
Nu stelt Nederland 70miljoen beschikbaar voor de nieuw te bouwen tramlijn,zou je niet voor minder de bestaande spoorlijn kunnen ombouwen incl brug ?
Want ik mag aan nemen dat het deel op Belgisch grondgebied toch bekostigd gaat worden door Belgie ?
70 miljoen voor een paar km deels al bestaand spoor,een brug en wat seinen tot aan de grens,dat lijkt toch afdoende.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 15 mrt 2018 - 18:59:52
umbusko
umbusko
Omdat men schijnbaar een rechtstreekse verbinding naar het centrum van Maastricht (met later potentieel een verlenging naar het station) belangrijker vindt dan slechts een verbinding naar het station.

Donderdag 15 mrt 2018 - 19:15:09
bnv
bnv
Dit is een typisch voorbeeld van wat men eigenlijk niet zou moeten willen.

Stadsnet binnen de cirkel van de (binnen)stad met (elektrische) bussen bedienen zou het credo moeten zijn.
Buitenlijnen, zoals deze naar Hasselt, aan het spoor overlaten. Overstapgelegenheid op knooppunten tussen buitenlijnen en elektrische)stadsbussen.
Nu probeert men alles in een ontwerp in elkaar te schuiven wat plausibel lijkt maar geen echte oplossing biedt voor reizigers van en naar de stad in regioverband.(nog vlees nog vis). Maar ja, geld en politiek regeert ook hier.

Er zijn meer van dat ideeen door de jaren heen langs gekomen die het toch niet geworden zijn, zoals een tramlijn door de Breestraat in Leiden en dan door naar Katwijk/Noordwijk bijvoorbeeld.

Vrijdag 14 sep 2018 - 13:51:35
mdeen
mdeen
Mogelijk toch weer groen licht voor de tram: www.1limburg.nl
Quote
Volgens Het Belang van Limburg heeft spoorbeheerder Infrabel de 'politieke opdracht' gekregen om intern geld te zoeken voor de aanpassingen van negen spoorwegovergangen tussen Diepenbeek en Bilzen. Het gaat om bijna 20 miljoen euro.

[...]

Het is de bedoeling dat de sneltram tussen Maastricht en Hasselt in 2023 gaat rijden.

Vrijdag 14 sep 2018 - 14:42:52
Klaasje
Klaasje
Quote
sjoerd (do 15 mrt 2018 13:48:16 www.somda.nl): In het bovenstaande bericht staat de volgende passage:

Het is wel heel bijzonder dat deze specialist Ligtrail (?) al weet dat de Noord-Zuidlijn in Amsterdam de prognoses niet gaat halen, alleen omdat die ooit zijn opgehoogd. Die is nog niet eens open.
Door dat soort lariekoek vertrouw ik zogenaamde specialisten helemaal nooit.
Nou, bij de Noordzuidlijn heeft men de vervoerswaardeberekeningen gedaan op basis van het uitgangspunt dat de metro door zou rijden naar Amstelveen en Purmerend. Dat zou meer reizigers opleveren dan de huidige opzet. Dat schijnt dan "opgehoogd" te heten.

Woensdag 15 mei 2019 - 16:52:54
NRuys
NRuys
Facebook Nico Ruys Flickr https://www.flickr.com/photos/164971880@N04/
Quote
phantom (do 15 mrt 2018 14:09:47 www.somda.nl): Waarom men alsnog niet besluit de bestaande en "recent" opgeknapte nu behoorlijk ongebruikte goederenlijn om te toveren tot tramlijn,blijft me een raadsel.
Er moet een brug worden opgeknapt of vervangen,dat kost iets,maar de rails ligt er al grotendeels,dus dat bespaart weer.
Rest,aanpak seinen/vervangen bestaande seinen op die lijn,dat kan de kop ook niet kosten toch ?
Nu stelt Nederland 70miljoen beschikbaar voor de nieuw te bouwen tramlijn,zou je niet voor minder de bestaande spoorlijn kunnen ombouwen incl brug ?
Want ik mag aan nemen dat het deel op Belgisch grondgebied toch bekostigd gaat worden door Belgie ?
70 miljoen voor een paar km deels al bestaand spoor,een brug en wat seinen tot aan de grens,dat lijkt toch afdoende.
De problemen zitten daarna in de aanpassingen rond station Maastricht. Daar zullen of gebouwen tegen de vlakte moeten om het spoor op het stationsplein te krijgen of het station moet drastisch worden aangepast voor de bovenleiding van de tram en de aanleg van perrons.


Maar er is weer voortgang rond dit project, de bezwaren van omwonenden zijn vandaar verworpen door de raad van state
uitspraken.rechtspraak.nl

Laatst bewerkt door NRuys op Woensdag 15 mei 2019 om 16:53:43

Vrijdag 17 mei 2019 - 18:49:56
RobKi
RobKi
De gemeente Maastricht wil nu "doorpakken", zegt wethouder Krabbendam. "Kiezen voor de tram is kiezen voor schone duurzame mobiliteit en leefbaarheid in de Euregio. En we verbeteren met de tram de bereikbaarheid van onze binnenstad," zegt hij.

Bereikbaar voor wie? Binnen de stad Maastricht zelf is de vervoerswaarde van deze tramlijn minimaal: vanaf het einde van de Boschstraat naar het begin, en dan nog een slinger naar de Maasoever (dat is naast de binnenstad, niet erin). Als een wormpje dat zich een centimeter in een grote appel vreet. En dat loop je in vijf minuten.

Wil de tram ooit de voor rentabiliteit vereiste 10.000 reizigers per dag halen, dan heb je meer nodig dan zo'n stompje. Bijvoorbeeld: een noord-zuidlijn van de Boschstraat, via Wilhelminasingel (100m van het CS) en Céramique naar het academisch ziekenhuis (MUMC). En een oost-westlijn van Pottenberg via CS naar het Geusselt-stadion. Dát haalt in ieder geval bussen, en misschien ook auto's, van de straat.

Maar zo'n visie heb ik nog nooit gehoord hier in Maastricht, terwijl er toch talloze vergelijkbare Franse (tram-)steden zijn waar de o zo francofiele Sjengen (Maastrichtenaren) inspiratie kunnen vinden.


Persbericht van gemeente Maastricht:
www.gemeentemaastricht.nl

Vrijdag 17 mei 2019 - 19:35:18
umbusko
umbusko
Nou, in ieder geval een stuk bereikbaarder vanuit België. En andersom natuurlijk ook: een dagje Antwerpen wordt vanuit Mt met zo’n tram toch een stuk interessanter. Dus persoonlijk ben ik wel voor. Binnen Maastricht zet het inderdaad weinig zoden aan de dijk. En hoe groot de vervoersvraag is weet ik ook niet, maar als de dienstregeling Mt-Hasselt op zondag omhooggaat van 1x/4u een bus naar zelfs al 1x/u een tram ben ik gelukkig.

Maandag 11 nov 2019 - 09:53:23
john2
john2
Hier een link van een animatie van het tracé wat vanaf de Belgische grens tot aan het eindpunt in Maastricht. Video link aanklikken.
www.1limburg.nl

Maandag 11 nov 2019 - 10:42:20
sjoerd
sjoerd
Mooi werk John, dank voor het doorlinken!