11-03-2010 16:42:48 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Omdat de acceleratie van de diverse materieeltypen wel zo nu en dan ter sprake komt, vraag ik mij af of het mogelijk is om -als er mcn zijn die het zouden willen meten- van de verschillende materieelsoorten optreksnelheden bij elkaar te zetten. Ik denk dan zelf aan een overzicht van de tijd om van 0 km/h naar een paar snelheden (40, 60, 80, 100, 120 en 140 km/h indien mogelijk) te meten en op te schrijven bij vol vermogen en ook te kijken naar eventuele verschillen zoals het verschil tussen zesjes en viertjes. Al even diverse dingen op een rijtje: Tot 100km/h: DD-AR met loc: 31 sec DD-AR met mDDM: 43 sec SGMm-III: 44 sec Plan V/T (zonder turbo): 52 sec SLT: 59 sec ICM-III: 68 sec VIRM-VI: 82 sec DM '90: 125 sec Tot 140km/h: 1700+7*ICRm: 91 sec DD-AR met mDDM: 70 sec |
11-03-2010 16:51:00 | ||
---|---|---|
brammo
|
leuk om te lezen dat SLT trager is dan Mat.64%08% Greetz Bram |
11-03-2010 16:59:48 | ||
---|---|---|
daniel
|
Ja, maar ik koop een hoed en eet 'm op als dat waar is. Her er der in het forum wordt wat geroepen en hier klakkeloos overgenomen. Ik zeg niet dat ik het beter weet, maar dit rijtje vertrouw ik niet helemaal (SLT is sowieso fout, maar ook betwijfel ik dat mDDM sneller op de 100 zit dan SGM...). |
11-03-2010 17:14:05 | ||
---|---|---|
rh_ii
|
Ze noemen SGM III niet voor niets 'de slak'... Bas |
11-03-2010 18:33:19 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Deze waarde lijkt me eerder iets voor SGM-II dan III. |
11-03-2010 18:43:03 | ||
---|---|---|
htmtram
|
Nee hoor... Een SGMm III heeft een tussenbak en is dus langzamer dan een SGMm II |
11-03-2010 19:02:29 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Ik vergeleek het met de andere waarden, die waarschijnlijk niet allen kloppen. |
11-03-2010 19:36:47 | ||
---|---|---|
CB
|
31 seconden voor een DD-AR met lok? lijkt me wel erg snel |
11-03-2010 20:08:41 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Een 1700 heeft circa 4500 KW... dus niet echt verbazend! |
11-03-2010 21:51:13 | ||
---|---|---|
manuel25
|
Maar rijdt als DD-AR loc maar met zijn halve vermogen |
11-03-2010 21:51:47 | ||
---|---|---|
daniel
|
Nee hoor, dat doen ze alleen bij gecombineerd rijden. |
11-03-2010 22:37:31 | ||
---|---|---|
CB
|
Quote Als dat ding alleen rijdt ok, dan is het nog geloofwaardig. Maar met een complete DD-AR stam er achter dan trekt ie echt niet binnen 31 seconden op. Een vrachtwagen, die trekt ongeveer binnen 31 seconden op. |
11-03-2010 22:39:00 | ||
---|---|---|
thom
|
Plan U doet 0-120 in 4:36 Snelheidsduivels hoor %08% |
11-03-2010 23:05:54 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Ik kan je vertellen: een 1700 in zijn uppie zit al binnen 15 a 20 sec. op de 100, 31 seconden is dus voor een DD-AR goed te doen, al helemaal voor de voormalige 3'tjes. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
11-03-2010 23:18:25 | ||
---|---|---|
alle46
|
Iedereen schrijft iets neer over het accelereren van treinen, maar vergeet een bron te melden. Dit heeft geen waarde zo. |
11-03-2010 23:25:38 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote koop hem maar vast, want denk toch dat het waar is.(met NSser over gehad) |
11-03-2010 23:41:52 | ||
---|---|---|
daniel
|
Je gelooft toch zeker zelf niet dat een nieuw type treinstel, dat sneller op zou trekken dan elk ander treinstel dat ooit in Nederland dienst gedaan heeft, achterblijft bij 40 jaar oudere treinstellen? Zoals in het SLT-topic aangegeven door broek53 zijn hele dienstregelingmodellen op snellere rijtijden gebaseerd die alleen gehaald kunnen worden met SLT. Nee, voorlopig koop ik nog maar geen hoed. Ik geloof er namelijk echt helemaal niks van. |
12-03-2010 00:42:22 | ||
---|---|---|
manuel25
|
Hoeden zijn denk ik niet zo goed voor de gezondheid Daniël Maar hoe nieuw een bepaald materieel is zegt niets over de optrekprestaties van het spul. Het ligt hem meer aan de vermogen/massa verhouding, aerodynamica en manier van reductie (thrysistor of weerstand). Op die manier kan een DD-AR met 1700 of zelfs mDDM wel degelijk sneller zijn dan een SLT, mits aan (een van) deze voorwaarden wordt voldaan. Verder geloof ik het niet echt, heb nog nooit in een SLT gezeten en ken de gegevens er ook niet van, maar mij lijkt dat het toch wel snel moet kunnen optrekken. We zullen het zien wanneer een machinist onder ons de SLT echt aan de tand gaat voelen. Dan is er heel misschien nog wel een kans dat je een hoed moet kopen%08% Vandaag zat ik eindelijk weer eens in een solo GTW 2/6, ik merkte, na maandenlang alleen maar telkens in een 2/8 of een gecombineerde 2/6 met 2/8 te hebben gezeten dat het toch wel aanzienlijk sneller optrekken kan dan de 2/8. Ik zal binnenkort eens een meting uitvoeren. Laatst bewerkt door manuel25 op 12-03-2010 00:48 |
12-03-2010 00:44:13 | ||
---|---|---|
Arjen-V
|
QuoteEn alle reizigers liggen dan op een hoopje in de laatste bak. 1700 zit never nooit niet met een DDAR in 31 sec op de 140. Een BR 189 heeft daar solo 32 seconden voor nodig en dan moet je je heel stevig vast houden. 1700 in Noodbedrijf is wel razend snel maar nog maals met 4 bakken er achter nooit na 31 sec op de 140. |
12-03-2010 00:46:49 | ||
---|---|---|
gertjan
|
Het hoeft niet altijd zo te zijn hoor dat een 2/6 sneller gaat dan een 2/8 Met de E-GTW's heb je hetzelfde vermogen tot je beschikking in een 2/6 als in een 2/8. Na 5 druppen regen merk ja dat ook, want bij meer dan 50% tractie gaat de 2/6 op zn kont omdat deze alle grip kwijt is. Met een 2/8 kan je dan nog gewoon vertrekken met 75% tractie. Al die proeven met acceleratie is leuk, maar je blijft afhankelijk van de mcn, het materieel zelf (onderling is er ook verschil. de een is net wat sneller dan de ander enzo), en ook het weer heeft invloed op alles. |
12-03-2010 00:48:15 | ||
---|---|---|
gertjan
|
QuoteIn 31 seconde zou de DDAR met loc op de 100 zitten Arjen |
12-03-2010 07:51:07 | ||
---|---|---|
CB
|
Ja maar dan ook niet. Dan kan gewoon niet zo snel. Laatst bewerkt door spiketrain op 12-03-2010 07:53, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
12-03-2010 09:06:06 | ||
---|---|---|
Jannn2009
|
@CB: Dan niet, wat je zelf wilt. Over SLT: Ik heb erin gezeten gisteren en voor m'n gevoel trekt ie wel sneller op dan mat'64, maar ik heb geen concrete cijfers. Ik denk wel als alle mcn bevoegd zijn, en er meer ervaring op is gedaan op trajecten én de ATB goed is, SLT veel sneller is dan mat'64!;) |
12-03-2010 09:18:15 | ||
---|---|---|
Duitje
|
Quote Jij zit zeker nooit in DD-AR? Ze trekken echt super snel op Ze hebben in NH niet voor niets de bijnaam Groene Raket gekregen Laatst bewerkt door Duitje op 12-03-2010 09:18 Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
12-03-2010 09:49:20 | ||
---|---|---|
daniel
|
QuoteIk zeg ook niet dat de mate van 'nieuwheid' bepalend is, in het SLT-topic betoogde ik ook dat je juist verder moet kijken dan enkel vermogen versus gewicht. Wat ik bedoel is dat ik op dit moment niet kan geloven dat SLT zo slecht scoort en dat het daarbij achterblijft bij 40 jaar ouder materieel dat voor min of meer hetzelfde soort vervoer ontworpen is, terwijl NS en ProRail juist aan alle kanten rekening houden met snellere rijtijden die alleen door de SLT gehaald kunnen worden. Dus, voorlopig ben ik nog niet zo bang dat ik hoed moet gaan proeven |
12-03-2010 10:58:53 | ||
---|---|---|
mich
|
Toen de diesel GTW's nog nieuw waren op de maaslijn heb ik met de 209, dat is de snelste die we erbij hadden 0-100 in 45 sec geklokt. En ja, dan moeten de reizigers zich echt vasthouden. Nu op dit moment zijn er 3tjes die er 120 sec over doen, dus zoveel verschil kan er tussen zitten. (een goede wadloper en Dm'90 deden 0-100 ook in ongeveer 120 sec) |
12-03-2010 14:09:58 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
De Spurts in het Noorden zijn toch qua vermogen teruggedraaid met 25%? Hierdoor hebben ze toch dezelfde acceleratie/vermogen etc als de wadlopers? Waarom is dit dan eigenlijk gebeurd? Met meer vermogen, en dus een betere acceleratie, kunnen ze toch een snellere dienstregeling uitvoeren, of kom je dan in de knoop met de enkelspoor baanvakken in de knoop? |
12-03-2010 14:13:00 | ||
---|---|---|
mich
|
Tenzei je grootaandeelhouder bent in een oliemaatschappij is zo snel optrekken niet noodzakelijk op regionale spoorlijnen. Bij Veolia zijn ze ook teruggeschroeft maar kan met een boostknop bij vertraging wel ongeveer het volle vermogen geleverd worden. Ook spaar je de motor en met name dan de koppakking. |
12-03-2010 14:15:29 | ||
---|---|---|
gertrein
|
ik verwacht geen spectaculair accelaratie verschil slt en mat64. Maar van een plan T uitgaande van een gewicht 163 ton en 1400 kwh vermogen en een slt 6 baks met 176 ton gewicht en vermogen van 1680 kwh mag je wel verwachten dat de SLT sneller accelereert mede omdat deze denk minder luchtweerstand en rolweerstand ondervindt (wel redelijke aanname na 40 jaar technische vooruitgang). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
12-03-2010 14:21:56 | ||
---|---|---|
gertjan
|
QuoteEeh, meestal drukt men voor vertrek die konop al 10x in om een beetje vlot weg te komen. Tenminste, bij Arriva ... Hoe jullie het doen weet ik niet, maar ik denk dat er ook wel een aantal erg verlieft zijn op dat knopje |
12-03-2010 14:26:17 | ||
---|---|---|
mich
|
1 x indrukken voor vertrek is voldoende |
12-03-2010 18:12:24 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
QuoteDie bijnaam ken ik niet. Ik geloof ook niet dat DDAR binnen een halve minuut op de 100 km/h zit, overigens. |
12-03-2010 18:25:03 | ||
---|---|---|
mich
|
Dat hoef jij ook niet te geloven, maar vervuil het forum dan niet met je mening als machinisten hier inzicht proberen te geven in hoe snel materieel werkelijk is. |
12-03-2010 18:46:24 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Vanmiddag proef op de som genomen en even geklokt. o > 100 in 31 seconden met een DDAR (1722 + 7431) Gr Joop mcn Lls |
12-03-2010 18:50:56 | ||
---|---|---|
1855
|
Quote Uit eigen ervaring: -solo 189 in 28 sec. op 140 km/h -1600 (met 1x 6400 aan de haak) in 28 sec. op 100 km/h |
13-03-2010 05:36:48 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote hehe dat is idd te doen ja , met de ddar 3 die een tijdje terug rond reed 7365 dacht ik ben je 3 seconden sneller dan met een ddar 4 |
14-03-2010 02:43:46 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Mat64 had ik vanavond in de 4090, en de 52 seconden van 0 naar 100 is hierbij een "check". |
14-03-2010 10:21:09 | ||
---|---|---|
mich
|
Mooi, nu iemand de SLT nog? |
14-03-2010 14:51:59 | ||
---|---|---|
dionysus
|
voor vandaag zou ik sgm2 en of sgm3 en mddm en of ddar kunnen doen, ligt er een beetje aan wat er vandaag allemaal in de 5756,5767,5575,5574,7481,7482,7491 zit |
14-03-2010 18:11:09 | ||
---|---|---|
kbrandsma
|
Quote Zo erg is het gelukkig niet. Acceleratiesnelheid is redelijk vergelijkbaar met een gemiddelde DM'90 (of een in topvorm verkerende lege Wadloper met de wind in de rug). Quote Hebben de diesels bij Arriva ook een boostknop gekregen? |
14-03-2010 20:12:32 | ||
---|---|---|
john563
|
Ik zit dit een beetje te volgen, maar als ik de officiele cijfers erbij zou halen zitten er toch nog een paar variabelen in. Een voorbeeld via een officieel test document: Een plan V moet binnen 76 seconde op de 120 km/h zitten. Een SGM behoort ook binnen 76 seconde op de 120 km/h te zitten. Nu komt de tweede meetpunt. Een plan V mag 20 sec erover doen om 40 km/h te halen Een SGM mag daar maar 14 seconde over doen. De versnelling van een trein is dus nooit lineair. Zo zou ik me best kunnen voorstellen dat een slt van 0 naar 60 vet sneller gaat maar daarboven stukken minder, terwijl hij toch 160 kan halen. En dan nog een andere snelle jongen; een motorpost mag volgens de cijfers leeg binnen 54 seconde op 120 komen. Laatst bewerkt door john563 op 14-03-2010 20:15 |
14-03-2010 22:56:51 | ||
---|---|---|
Apda
|
QuoteDat is waar. De versnelling neemt altijd af naarmate de snelheid toeneemt. Dat heeft twee oorzaken: - het vermogen van een gelijkstroommotor neemt af naarmate het aantal toeren toeneemt; - de weerstand van de trein neemt toe naarmate de snelheid toeneemt. Bij lage snelheid is dit vooral de rolweerstand, maar bij hogere snelheden neemt de luchtweerstand steeds sterker toe. Uiteindelijk gaat al het vermogen van de trein op aan het overwinnen van de weerstand en blijft er geen vermogen meer over voor een verdere versnelling. |
15-03-2010 00:19:52 | ||
---|---|---|
NDS
|
Wat snel optrekken betreft in een nummer van Eisenbahn Jllutrierte uit 1980( vraag me even niet welk nummer) staan enkele resultaten van proefritten met een prototype Br120. Dat ding deed 0 tot 100km/u in 10 sec. en bereikte na 30 sec. de 200km/u. Verder was ik een aantal maanden terug nogal verbaasd over het snelle optrekken van een GTW-E 2/6 van Veolia, ging een stuk sneller als ik had verwacht. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
15-03-2010 12:36:55 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Quote Voor de 5700 had ik mDDM, dat viel mij een beetje tegen, was zo'n 53 seconden. (misschien hier nog maar eens een meting van maken) SGM2 in de 5500 is beduidend sneller naar de 100, had maar 42 seconden nodig. In de 7400 had ik een SGM3 en die deed het in dezelfde tijd als T-mat, dus 52 seconden |
16-03-2010 13:49:32 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote GTW 357 kreeg het vanmorgen voor mekaar om 0-120 in maarliefst een duizelingwekkende 4 minuten te doen. |
16-03-2010 14:40:02 | ||
---|---|---|
manuel25
|
Ik denk dat die nog steeds niet aan zijn nieuwe D bak is gewend |
23-07-2010 16:06:49 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Gisteren aantal keren SLT gedaan, hoe dan ook, het was droog weer, maar 0-100 onder de 40 seconden lukt toch echt niet. Meestal heb ik er zo'n 45 voor nodig. Toch wel het idee dat ze vrij vlot zijn, immers de overstap van de 5500 op de 5700 te Uto is nu toch wel heel makkelijk te halen. Mag dan wel geen officiele overstap zijn, toch zie ik redelijk wat mensen van spoor 3 naar spoor 2 lopen op Uto. |
23-07-2010 21:29:49 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik meen ergens gelezen te hebben dat SLT inmiddels beperkt is in vermogen, mss is dat het euvel... |
01-08-2010 19:57:16 | ||
---|---|---|
wilco747
|
De SLT is langsamer dan b.v. Mat64 en SGMm. |
02-08-2010 15:16:30 | ||
---|---|---|
mich
|
van de week ivm vertraging d-gtw 205 even laten werken, 0-100 ging in 60 sec, ietsje langzamer dan toen ze nieuw waren. (de 205 is ongeveer ons snelste stel) Laatst bewerkt door mich op 02-08-2010 15:17 |
02-08-2010 15:30:20 | ||
---|---|---|
manuel25
|
Hebben jullie de stellen net als hier in het noorden 25% in vermogen teruggebracht? |
02-08-2010 16:51:15 | ||
---|---|---|
mich
|
er is een knop voor om dat ongedaan te maken zodat ze vol vermogen leveren, die knop noemen we "boostknop" en gebruiken we bij vertraging. |
02-08-2010 22:15:19 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Bij de arriva stellen zit er ook zoiets op. Zonder die knop te gebruiken kan een gtw tot ongeveer 1700 toeren komen, en als ze die knop wel gebruiken dan kan de gtw hier tot ongeveer 2100 toeren komen. |
20-08-2010 13:56:30 | ||
---|---|---|
john2
|
Hoeveel meer in snelheids kilometers, dat de trein harder gaat, scheelt die knop dan? |
20-08-2010 13:58:31 | ||
---|---|---|
mdj
|
Het is niet dat de snelheid hoger/lager is, maar de tijdsduur dat een bepaalde snelheid gehaald wordt, is kleiner (met de knop). Bij twijfel: gebruik beton. |
24-08-2010 18:12:35 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Je trekt sneller op, even kort gezegd (meer vermogen) |
18-09-2010 01:19:07 | ||
---|---|---|
Alwin
|
Een zesbaks SLT zit in 75 s van 0 op 120 km/h volgens het testrapport van één treinstel. Laatst bewerkt door Alwin op 18-09-2010 01:20 |
20-11-2010 19:51:19 | ||
---|---|---|
joaska3
|
SLT doet er inderdaad ca. 45 tot 50 seconden over om van 0 op 110 km/h te komen. Er worden vanuit Prorail eisen gesteld aan het maximale af te nemen amperage van een treinstel. Om deze reden is ook de SLT begrenst in zijn stroomafname. Dit bepaald uiteraard ook de maximale acceleratie(tijd). |
22-11-2010 15:41:21 | ||
---|---|---|
gertjan
|
Om van de reanimatie van het topic gebruik te maken; een E-GTW 2/6 doet 0-100 in 31 sec. - - - Hierlangs afscheuren - - - |