Supporterstrein Es-Ehst 20 maart
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
08-03-2010 21:18:59
mark
mark
Op 20 maart rijdt er als het goed is een supporterstrein vanuit Es naar Ehst voor het duel PSV - FC Twente. Vertrek uit Es is rond 17:00-17:30 uur. Welke route er gereden wordt is nog een vraagteken, het meest logische is via Ut... maar vorig jaar werd er vanaf Es naar Rtst ook via Dvge, Zp, Tb en Ddr gereden, supporterstreinen hebben wel vaker onlogische route's.
Nu is er nog een probleempje, wat ik wat vreemd vind:
Quote
FC Twente kan op dit moment nog geen informatie verstrekken over de kaartverkoop voor de wedstrijd PSV-FC Twente. Dit duel wordt gespeeld op zaterdag 20 maart. In het vooroverleg heeft de burgemeester van Eindhoven voor FC Twente-supporters een treincombi vastgesteld, de NS heeft tot op heden nog geen garantie af kunnen geven voor beschikbaar treinmaterieel. Wanneer FC Twente groen licht krijgt van de NS, zal de kaartverkoop voor PSV-FC Twente starten.

Kan iemand mij vertellen hoe dat kan? Er staat op zaterdagmiddag immers genoeg DD-AR stil, en als dat niet kan is er toch wel een DDM-1-stam of iets te regelen?
 

08-03-2010 21:33:03
Duitje
Duitje
Quote
mark: Kan iemand mij vertellen hoe dat kan? Er staat op zaterdagmiddag immers genoeg DD-AR stil, en als dat niet kan is er toch wel een DDM-1-stam of iets te regelen?


Mcn uit Es hebben geen bevoegdheid op DDM-1 dus dat gaat hem niet worden


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

08-03-2010 21:35:35
mdj
mdj
Wie zegt dat deze mensen geen bevoegdheid hebben? Wie zegt dat de trein door Es-ers wordt gereden?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-03-2010 21:36:07
edje
edje
Dat hoeft geen reden te zijn. Je kunt een mcn uit het westen ook die trein laten rijden.  


08-03-2010 21:36:59
maurits
maurits
Nouja, DDM-1 moet toch uit de Randstad komen. Een Amsterdamse machinist kan bijvoorbeeld het DDM-1 leeg naar Es rijden en het voetbalvolk naar Ehv brengen. Vervolgens kan een andere machinist uit de Randstad het voetbalvolk weer afleveren in Es en de stam terugrijden naar de Randstad. In het verleden heeft er ook wel eens DDM-1 in het voetbalvervoer vanuit Es gereden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

08-03-2010 22:11:13
jdegroot
jdegroot
een 6400 met kolen wagons is goed genoeg.  

08-03-2010 22:12:46
mark
mark
... voor forezentreinen rondom Ehv wel ja. Zullen we nu weer serieus gaan doen?  

08-03-2010 22:38:41
R-ekz
R-ekz
Quote
jdegroot: een 6400 met kolen wagons is goed genoeg.


Sowieso een beetje uit de koers geraakt in Es..
 

08-03-2010 23:04:21
keesje
keesje
Quote
train85: Ik ga morgen is kijken voor jullie of die al bekend is.


Kunnen de supporters van de tegenpartij alvast ergens langs de route klaar gaan staan, erg handig...
 

08-03-2010 23:10:59
MDDM
MDDM
Train85 kan natuurlijk ook een pb-tje sturen naar Mark


Gr Joop mcn Lls
 

08-03-2010 23:23:49
mark
mark
Ik ben sowieso al gewend aan waslijsten met regels die in supporterstreinen gelden, zo was de laatste keer (bij Ajax-Twente) verboden om plastic flesjes mee te nemen in de trein, en op de balkons plaats te nemen... dus dat komt wel goed  

08-03-2010 23:27:58
dh3201
dh3201
Quote
keesje:
Quote
train85: Ik ga morgen is kijken voor jullie of die al bekend is.


Kunnen de supporters van de tegenpartij alvast ergens langs de route klaar gaan staan, erg handig...

Die kunnen dan sowieso langs de route klaar gaan staan 99,99% kans dat de trein vanuit de richtin Boxtel naar Eindhoven gaat. Met een beetje topografiekennis kan iedereen dat zo zien.


Shqiperise-lopers?
 

08-03-2010 23:42:41
bart84
Moderator
bart84
Ja, zelfs vanuit de richting Ht lijkt me 99.99% zeker. Maar goed, via Ut of Ah. Ik vind het sowieso verstandig van Florian om het zeker niet openbaar te maken op voorhand.
Is ongeveer hetzelfde als de tijden van "gif/chloor"-treinen, treinen met radioactief afval etc.
Nu zitten de ergste 'supporters' gelukkig niet in Eindhoven, maar toch.

De tijden en treinnummer achteraf toevoegen is natuurlijk wel goed mogelijk.


Mvg. Bart
 

16-03-2010 14:06:19
mark
mark
Er komen twee treinen:

Trein 1 vertrekt om 16:00 uit Es en is om 19:01 in Ehst. Deze rijdt terug om 22:00 en is om 00:16 in Es.
Trein 2 vertrekt om 16:30 uit Es en is om 19:31 in Ehst. Deze rijdt terug om 22:15 en is om 00:35 in Es.

Bron: http://www.fctwente.nl/nieuws/extra/index.php?item=472 (dus geen vertrouwelijke, maar gewoon openbare info)
 

16-03-2010 14:38:16
gvttreinen
gvttreinen
3 uur voor de heenweg!...fietsen is sneller  

16-03-2010 15:29:36
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ja en dan wel de goede tijden graag:

Quote

Vertrek Station Enschede 16.00 uur
Aankomst PSV Stadion (Eindhoven). 18.31 uur

Vertrek Station Enschede 16.30 uur
Aankomst PSV Stadion (Eindhoven) 19.01 uur




scheelt dus een halfuur

Laatst bewerkt door SleutelMan op 16-03-2010 15:29
 

16-03-2010 18:19:26
keesje
keesje
Quote
gvttreinen: 3 uur voor de heenweg!...fietsen is sneller


Prorail wil nog wel eens moeilijk doen dat cargopaden vrij moeten blijven, ook al worden ze in de 7x 24 uur misschien 2x per dag benut. M.a.w.: je hobbelt met 80 km/u achter lucht aan en dan duurt het een beetje lang...
 

16-03-2010 20:01:21
AlbertP
AlbertP
Per week per dag??? Want daar komt 'in de 7x 24 uur ... 2x per dag' op neer.  

16-03-2010 20:19:17
keesje
keesje
Dat kan ik ook zeggen: tussen 6 en 23 uur heb je bijvoorbeeld 34 paden, waarvan er hooguit 2 of 3 ingelegde cargo's rijden (zoals tussen Hgl en Dv/Amf bijvoorbeeld). Het is dan van de zotte als je twee supporterstreinen dan conflictvrij moet houden van paden die onbenut zijn (en misschien ook wel blijven op een gemiddelde zaterdagmiddag en -avond).  

16-03-2010 21:43:05
gvttreinen
gvttreinen
Maar de mogelijk bestaat dat een cargonout juist dan dat pad wil gaan gebruiken...en als er dan een extra reizigerstrein in dat pad rijdt....  

16-03-2010 22:00:31
keesje
keesje
Dat is zo, maar hoe groot is die kans op dat tijdstip? Her en der wordt DVM toegepast om al het drukke treinverkeer af te handelen en elders leggen we elk half uur een cargopad neer dat 4x per dag wordt gebruikt en een keer of 30 niet. Dat is niet wat je noemt effectief je ruimte benutten.  

16-03-2010 22:31:58
broek53
broek53
Het is een tamelijk zotte bureaucratie die (inderdaad) verbiedt dat er reizigerstreinen in de virtuele goederenpaden worden ingelegd, althans op de langere planningstermijn. Binnen een bepaalde tijd vantevoren (ik denk 24 of 48 uur) worden het vrije paden en kunnen er ook reizigerstreinen in gelegd worden. Ooit heb ik dat met Almelo - Mariënberg nog eens moeten meemaken...  

16-03-2010 23:00:50
maurits
maurits
Quote
gvttreinen: Maar de mogelijk bestaat dat een cargonout juist dan dat pad wil gaan gebruiken...en als er dan een extra reizigerstrein in dat pad rijdt....


Moeten goederentreinen 's nachts dan ook rekening houden met reizigerspaden? Stel je voor dat een reizigersvervoerder juist opeens dat pad wil gaan gebruiken....

Het is natuurlijk belachelijk gedrag van Prorail. Het lijkt me dat paden toegewezen worden aan diegene die zich het eerst meldt, en een supporterstrein kan prima in een cargopad rijden. Als er dan last-minute nog een cargoboer tussendoor wil, moet die maar even wachten. Wie het eerst komt....

Onderhand liggen de capaciteitsproblemen op het Nederlandse spoorwegnet niet aan te weinig infra, maar aan de incompetentie van Prorail met virtuele goederenpaden en allerlei onzinnige nacht- en daggaten.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-03-2010 23:13:52
keesje
keesje
Een ander 'gevaar' is dat treinen met enig risico, zoals supporterstreinen (sorry Mark), geen 80 km/u gaan rijden en daardoor veel te vroeg op of bij een knoop komen waar ze dan lange tijd moeten wachten om het pad weer op te pakken. Supporterstreinen dienen juist door te kachelen en moeten niet wachten op cargo's die niet rijden.

Dergelijk gedoe was vorig jaar ook aan de orde met de bekerfinale in De Kuip, toen ook al die supporterstreinen onnodig lang onderweg waren vanuit Es en Hr vanwege onbenutte cargopaden en zo gemiddeld 75 km/u reden.

Van die dag- nachtgaten kun je veel zeggen natuurlijk, maar ook hier geldt dat je de planning er lang tevoren al op aanpast. Dat de werkzaamheden in menig geval niet doorgaan is dan een andere kwestie, evenals dat bij gebrek aan capaciteit de treinen er gewoon met negatieve rijtijdspeling of in conflict doorheen worden geduwd.

Laatst bewerkt door keesje op 16-03-2010 23:20
 

16-03-2010 23:37:25
mark
mark
Ik dacht dat we uit veiligheidsredenen ook voorrang hadden op alles op het spoorwegnet (behalve de koningin dan...)  

16-03-2010 23:38:42
train85
train85
Hij rijdt ook overal door en stopt nergens. Soms wel achter iets anders aan, maar officieel stoppen mogen ze niet.  

17-03-2010 00:11:05
keesje
keesje
Quote
mark: Ik dacht dat we uit veiligheidsredenen ook voorrang hadden op alles op het spoorwegnet (behalve de koningin dan...)


Is dat een nog grotere risicogroep dan? %08%
 

17-03-2010 00:15:03
mren
mren
Quote
train85: maar officieel stoppen mogen ze niet.

Dat wordt lastig bij een rood seinbeeld dan...
 

17-03-2010 07:43:09
martijn
martijn
Leuke discussie, maar deze treinen doen er met hun 2u31 zo'n 10-20 minuten sneller over dan de reguliere reizigerstreinen (met nodige overstappen), dus waar gaat het over?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-03-2010 08:02:11
train85
train85
Quote
mren:
Quote
train85: maar officieel stoppen mogen ze niet.

Dat wordt lastig bij een rood seinbeeld dan...
Jij pakt het wel erg letterlijk, bedoelde dat hij niet langs een perron mag stoppen. Als die dreigt ergens voor een inrijder te moeten wachten dan laten ze hem wat langzamer rijden. Zo zit die ook in de plannen.
 

17-03-2010 08:17:56
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
maurits: Moeten goederentreinen 's nachts dan ook rekening houden met reizigerspaden? Stel je voor dat een reizigersvervoerder juist opeens dat pad wil gaan gebruiken....
Ik heb 's nachts (2, 3 uur) wel eens goederentrein door Hglo horen rijden, zowel naar Bh als naar Aml, die qua tijd ongeveer het zelfde pad hadden als de internationale treinen, dus dan hebben ze voor Hgl in een IC pad gereden of na Hgl komen ze in een IC pad te rijden.
 

17-03-2010 12:29:21
mren
mren
Quote
train85:
Quote
mren:
Quote
train85: maar officieel stoppen mogen ze niet.

Dat wordt lastig bij een rood seinbeeld dan...
Jij pakt het wel erg letterlijk,

Nee hoor, helemaal niet.

Maar het zou schelen als mensen eens gewoon op zouden schrijven wat ze bedoelen
 

17-03-2010 20:52:40
kbrandsma
kbrandsma
Zullen we het in dit geval maar op typen houden  

17-03-2010 21:42:39
daniel81
daniel81
Quote
broek53: Het is een tamelijk zotte bureaucratie die (inderdaad) verbiedt dat er reizigerstreinen in de virtuele goederenpaden worden ingelegd, althans op de langere planningstermijn. Binnen een bepaalde tijd vantevoren (ik denk 24 of 48 uur) worden het vrije paden en kunnen er ook reizigerstreinen in gelegd worden. Ooit heb ik dat met Almelo - Mariënberg nog eens moeten meemaken...

Zou toch gemakkelijk verholpen kunnen worden door de benaming 'cargopad' te vervangen door 'pad', met de kanttekening dat er geen reguliere reizigerstreinen gebruik van mogen maken.
Daarbij: wat mag er dan wél in een cargopad rijden? Alleen cargo's? Naar ik aanneem toch ook LM's, werktreinen, Meetvoertuigen, LLTs ....
(Onderstaande heeft niet direct met de supporterstrein te maken maar ik vind het wel even interessant om op door te gaan)
Een andere typerende uitwerking van het bovengenoemde principe (geen reizigerstreinen in goederenpaden) vind je terug op station Apd: de 17800 naar Zp vertrekt op het moment dat er op Dv-Amf een cargopad langs Apd ligt. Dus gaat de 17800 standaard met groenknipper weg en aan het eind van het perron direct naar rechts. Zonder cargo kan-ie echter ook rechtdoor en pas bij Apda naar rechts. Voordelen: 60 km/h ipv 40 en minder geslinger voor de passagiers.
Soms wordt-ie handmatig inderdaad rechtdoor gestuurd, maar ARI stuurt 'm standaard eerst naar rechts, ook als er geen cargo is. Kun je zo'n systeem niet wijs maken dat als er vanuit Dv niks vertrokken is, je er in Apd geen rekening mee hoeft te houden?
Het meest bizarre is echter nog wel, dat als er wél een cargo is ingelegd, de 17800 doorgaans geen veilig krijgt, moet wachten tot de cargo voorbij is en dan alsnog LSP naar Apda wordt gestuurd. Wat daar nu de logica achter is?

Laatst bewerkt door daniel81 op 17-03-2010 21:48
 

17-03-2010 21:54:30
broek53
broek53
Als zijlijntje: ARI (=VPT procesleiding) is een volkomen dom systeem, in de zin dat er geen enkele intelligentie achter zit. Het doet binair wat 'm is opgedragen en regelt niets, maar dan ook niets aan het treinverkeer, sterker nog: hij verschtiert het af en toe gewoon.  

18-03-2010 01:06:46
mren
mren
Quote
daniel81:
Het meest bizarre is echter nog wel, dat als er wél een cargo is ingelegd, de 17800 doorgaans geen veilig krijgt,


Het meest bizarre vind ik nog altijd dat een bepaalde treinserie niet extra of op een andere tijd kan rijden omdat er eens in de 24 of 7*24 uur een cargopad doorloopt waardoor de patroontijden (ehm, bekijk eens een vertrekstaat van Amf ri Zl/Gn/Lw) niet gelijk kunnen zijn (taalkundig niet helemaal goed, dan is het immers direct geen patroontijd meer) en daarom het hele feestje niet doorgaat. Oftewel: 5(of 7)*16*2*2 treinen rijden niet/trager omdat er mogelijk eens per week een (al dan niet facultatief) goederenpad loopt. Maar goed, dat is keuze van NSR lijkt me en nog erger terzijde dan het voorgaande.
 

18-03-2010 07:33:25
keesje
keesje
Quote
broek53: Als zijlijntje: ARI (=VPT procesleiding) is een volkomen dom systeem, in de zin dat er geen enkele intelligentie achter zit. Het doet binair wat 'm is opgedragen en regelt niets, maar dan ook niets aan het treinverkeer, sterker nog: hij verschtiert het af en toe gewoon.


Heeft de trdl hier geen rol dan? Volgens mij is ARI een ondersteunend tooltje voor de trdl, maar niet om hem vrij te pleiten van onlogische beslissingen die ARI voor hem doet.
 

18-03-2010 09:22:52
broek53
broek53
Ik begeef mij op glad ijs ten opzichte van organisatie en mensen, maar goed. De makke (as I see it) is dat RVL VPT Proecesleiding heeft gebruikt om gigantisch op het aantal treindienstleiders te bezuinigen (lees: de gebieden te vergroten), waarbij het adagio van procesleiding is dat de treindienstleider NIET in het "hier en nu" moet werken, maar zoveel mogelijk vooraf de planning moet aanpassen. Dat is een nobel streven, maar het betekent wel dat een treindienstleider niet voortdurend het Plan kan volgen (zijn gebied is te groot, het aantal planregels niet bij te houden, al was het maar omdat hij verschillende PPLG's moet bijhouden). Daarbij is niet te overzien wat ARI het eerst gaat doen in gevallen waarin conflicten dreigen of het krap wordt. Die situaties ziet de trdl niet aankomen (behalve op zijn ervaring wellicht) en hij wordt er niet voor gewaarschuwd - en op een zeker moment zet ARI gewoon een trein voor vertrek veilig terwijl het duidelijk veel verstandiger was om eerst binnen te komen. Of hij neemt een trein binnen op een a-fase en komt er daarna achter dat hij een trein op een b-base heeft opgesloten (Utrecht C bijvoobreeld).
ARI piept wel bij een trdl als hij een trein buiten een tijdvenster heeft (maar dat tijdvenster is veel ruimer dan het tijdverloop waarbinnen er op de grotere knooppunten conflictjes ontstaan) en hij piept als hij een rijweg niet kan instellen (wissel vast, blok bezet) - maar hij waarschuwt niet als er een uitvoeringsconflict/plannimgsconflict aankomt - omdat in het systeem nu eenmaal geen enkele intelligentie is ingebouwd.

En dan zwijg ik nog even over de routes via welke de rijwegen gepland zijn...

Excuus voor deze OT !
 

18-03-2010 22:30:27
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mren: (...) omdat er eens in de 24 of 7*24 uur een cargopad doorloopt waardoor de patroontijden (ehm, bekijk eens een vertrekstaat van Amf ri Zl/Gn/Lw) niet gelijk kunnen zijn (taalkundig niet helemaal goed, dan is het immers direct geen patroontijd meer) en daarom het hele feestje niet doorgaat. (...)

Jaja goed ingedekt hoor! Mij zul je niet meer horen (lees: commentariëren)
 

19-03-2010 00:10:05
keesje
keesje
@broek53: Waar was toch die tijd dat alles handmatig met de knoppen ging? Dat hield een trdl creatief en scherp in ieder geval. Scherp kun je nu niet meer zijn omdat de trdl een te groot gebied heeft en de creativiteit (of de beste oplossing bedenken) kan alleen nog als de trdl er zin en tijd voor heeft...

Nu moet je maar afwachten hoe scherp ze zijn als er een extra voetbaltrein langskomt. Het zal niet de eerste keer zijn dat een 'extraatje' ergens wordt vergeten en dat na enige tijd voor noppes wachten, het 2x overgaan van de telefoon, plots toch en heel toevallig het sein ineens veilig komt.

Laatst bewerkt door keesje op 19-03-2010 00:10
 

19-03-2010 00:27:34
thom
thom
Om dan vervolgens de verkeerde kant opgestuurd te worden omdat de TRDL eigenlijk maar halfoplet....

(Afgelopen weekeindes genoeg verbazingen meegemaakt in rijweginstellingen en GSM-R gesprekken rond de maliebaan...)
 

20-03-2010 15:28:12
martijn
martijn
Grappig, ze staan zelfs tussen de actuele vertrektijden op NS.nl  

20-03-2010 15:44:41
keesje
keesje
Vanuit Ut zijn de 7829+7839 naar Es gekomen om de 1e supporterstrein te rijden, vanuit Amf op een half uur gevolgd door de 7874 om de 2e supporterstrein naar Ehv te rijden.

EDIT: de nummers van de beladen treinen: 1e slag 28063/28078 en 2e slag (met de solo DDAR): 28065/28080.

Laatst bewerkt door keesje op 20-03-2010 16:01
 

20-03-2010 17:28:44
martijn
martijn
check de 7829 en 7839 in trein 28063 bij Dvc: http://martijn3.fotopic.net/p63800741.html

Laatst bewerkt door martijn op 20-03-2010 17:44
 

21-03-2010 00:00:01
daniel
daniel
Zo rond 19:00 stonden de drie darretjes op het opstelterrein in Ehv. Ondergetekende had toen net de nodige PSV-supporters naar het Philips Stadion vervoerd per extra rit (maar dat was geen DDAR )