Station de Vlugtlaan
Forum: Algemeen - Algemeen
06-03-2010 01:25:47
ruysdael
ruysdael
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is er nog niet zo gek lang geleden een station gesloopt in Amsterdam, namelijk station de Vlugtlaan (Asdv). Ik zal even een korte introductie geven voor de lezers onder ons om het geheugen op te frissen, of voor lezers die uberhaupt nooit van het station gehoord hebben.

Het station werd geopend met de oplevering van de Westtak, de spoorlijn tussen het Centraal Station en de luchthaven Schiphol, in 1986. Zover mijn eigen geheugen rijkt stopten hier alle treinen met uitzondering van Internationale treinen, die overigens wel op station Lelylaan stopten. Voorbeelden van treinen die hier stopten zijn onder andere de Intercity's Hoofddorp - Amsterdam CS - Enschede/Groningen en de regulieren stoptreinen vanuit het Centraal Station naar Hoofddorp en verder. Toen het laatste gedeelte van de Zuidtak, station RAI - Weesp), halverwege de jaren '90 geopend werd verlieten de Intercity's station de Vlugtlaan en sindsdien stopte alleen die serie 3900 er. Correct me if i'm wrong, overigens want mijn geheugen is ook niet de beste meer.

Afijn, eind jaren '90 werd besloten de zogenaamde Hembrug te bouwen. Deze boog moest zorgen voor een rechtstreekse verbinding tussen Schiphol/Lelylaan en Zaandam en verder. De boog moest ongeveer aantakken op de Westtak op de plek van het welbekende station de Vlugtlaan gevestigd was. Ik weet niet hoe NS/ProRail dit er bij de gemeente Amsterdam doorheen heeft gekregen, maar blijkbaar gingen ze overstag. Het alternatief was de in 1997 geopende Metroringlijn 50 die naast station de Vlugtlaan een halte heeft. Reizigers uit Bos & Lommer en Slotermeer moesten de metro maar pakken naar het Sloterdijkstation of de Lelylaan, wanneer zij per trein zouden willen reizen. Om een lang verhaal kort te maken: In 2000 is het doek gevallen voor het station.

Echter, in de jaren '90 hield men ook al van lange-termijn visies en in 1996 is het zogenaamde Sternet ontwikkeld. Een onderdeel hiervan dat je hiervan terugziet zijn bijvoorbeeld de rode Sternet-bussen die pendelen tussen Amsterdam en Schiphol, een samenwerkingsverband van GVB en Connexxion (dat overigens per 2012 volledig aan Connexxion wordt toegekend, maar dat terzijde). Een recent voorbeeld hiervan is ook het station Science Park dat deze dienstregeling in gebruik is genomen. Een ander onderdeel van het Sternet was de verplaatsing van station de Vlugtlaan naar de Burg. Roëllstraat (ter hoogte van de huidige metrohalte Jan van Galenstaraat). Wat ik hier nogal cru aan vindt is dat er in 2000 dus een perfecte gelegenheid was om het station te verplaatsen, de Vlugtlaan op die locatie stond immers toch al de slooplijst. Maar waar is dit plan dus op afgeketst? Zijn er hier die de ontwikkelingen rondom het station destijds gevolgd hebben?

Enigszins snap ik het, gezien het feit dat Lelylaan vrij dicht in de buurt ligt. Maar destijds was dit ook het geval met De Vlugtlaan - Sloterdijk of nog een paar actuele voorbeelden: Station Zuid - RAI, Koog Bloemwijk - Koog-Zaandijk?! Bovendien denk ik dat er absoluut draagvlak is voor een dergelijk station met nabijgelegen faciliteiten als het St. Lucasziekenhuis en een grote plemp aan woningen (flats), waarbij de bewoners grotendeels laaggeschoold zijn en weinig te besteden hebben. Bij uitstek reizigers voor het openbaar vervoer dus. Ik snap ergens ook nog steeds niet hoe de gemeente heeft kunnen instemmen met het sluiten van een station terwijl het voor Amsterdam geen wezenlijke voordelen heeft gehad. In de dienstregeling is ook genoeg ruimte, met nam de 3900 staat vaak achterlijk lang stil op zowel de Lelylaan als Sloterdijk. Voor de 2600 is minder ruimte, maar wie weet komt er wat ruimte vrij met de omklap Oude Lijn.

Ik ben een realist, ik acht de kans zeer onwaarschijnlijk dat er ooit nog een station komt aan de Westtak, maar kan iemand die destijds de ontwikkelingen omtrend dit station gevolg hebben misschien meer informatie geven over de door mij gestelde vragen en wellicht zelfs een deel van mijn verontwaardiging wegnemen?

Laatst bewerkt door ruysdael op 06-03-2010 01:26
 

06-03-2010 01:59:50
visscher
visscher
Even de Wikipedia erop nageslagen:
Quote
Station Amsterdam De Vlugtlaan was een spoorwegstation in Amsterdam. Het station werd geopend op 1 juni 1986 met de ingebruikname van de Westelijke Tak van de Amsterdamse Ringspoorbaan als rechtstreekse verbinding tussen Schiphol en Amsterdam CS. Tegelijk werden ook station station Lelylaan en het hooggelegen perron van station Sloterdijk in gebruik genomen.

De naam van het station is afgeleid van de nabij het station beginnende Burgemeester De Vlugtlaan, die vernoemd is naar een vroegere burgemeester van Amsterdam, Willem de Vlugt.

Op 1 juni 1997 werd aan de overkant van de straat het gelijknamige metrostation De Vlugtlaan aan de Ringlijn 50 in gebruik genomen. Voor de opening van lijn 50 zou het metrostation de naam Bos en Lommerweg krijgen. Om verwarring te voorkomen, heeft men dit naar het ernaast liggende NS-station hernoemd. Bij de start van de bouwwerkzaamheden aan de Hemboog werd de NS-halte in 2000 gesloten, drie jaar na de opening van lijn 50. http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_De_Vlugtlaan

Afkorting Asdv
Opening 1 juni 1986
Sluiting 28 mei 2000
Perronsporen 2
Lijn(en) Westtak Ringspoorbaan
Coördinaten 52°22′46″N 4°50′17″E
 

06-03-2010 02:12:01
ruysdael
ruysdael
Mja, maar wat voegt het toe aan het eerste bericht?  

06-03-2010 02:44:19
jorgo
jorgo
Quote
maccerr: Zover mijn eigen geheugen rijkt stopten hier alle treinen met uitzondering van Internationale treinen, die overigens wel op station Lelylaan stopten. Voorbeelden van treinen die hier stopten zijn onder andere de Intercity's Hoofddorp - Amsterdam CS - Enschede/Groningen en de regulieren stoptreinen vanuit het Centraal Station naar Hoofddorp en verder.


Hmm, volgens mij is het nooit een IC station geweest? In mijn geheugen (maar spoorboekjes/concepten zijn wat dat betreft ook nogal eens wisselend geweest, heb ze even niet bij de hand) reden de treinen naar Groningen en Enschede tussen Hoofddorp en Asd als stoptrein. De benelux stopte er zaosl je aangeeft niet, maar de 2100 toch ook niet? De treinen met DB, DR en DSB materieel reden ongetwijfeld ook langs.

In de tweede helft van de jaren '80 waren deze stations (Douma schrijft er uitgebreid over in Stationsarchitectuur in Nederland, zeker kopen) het summum van mijn jeugdige treinbeleving: ze sierden talloze promotiematerialen. Als je ze dan als Limburgs jongetje een keertje echt zag zat je toch wel even aan het raampje gekluisterd.

Met deze stations bedoel ik natuurlijk ook Lelylaan, Sloterdijk, Zaandam en de Flevostations. Wat was het boekwerk dat je ten tijde van Treinen Door De Tijd op alle bemande stations kon meenemen, geweest zonder foto's van deze moderne bouwwerken? Een reclamecampagne voor Ron Brandsteder!

"Glas en staal" was het devies, en veel kleuren. En een groter budget dan in de jaren '70. Voor mij zijn deze stations vrolijk, zonder super jaren '80 over te komen. De stations uit de periode daarna, met name de zuidtakstations en zelfs Duivendrecht, zijn toch wat somberder en minder gedurfd. Dat laatste geldt dan overigens weer niet voor Rijswijk en Blaak. Glas en staal bleef, maar de kleuren werden meer wit en grijs.

De periode van de kantoorgebouwen (Hilversum, Amersfoort) is ook niet echt een aanwinst. Met de kap van Bijlmer-ArenA vind ik dat de smaak weer terug is, een eigentijds bouwwerk dat tevens de terugkeer van hout markeert. Het hoort er overigens ook bij: "echt hout", echt leder en chroom zijn immers de luxe-uitingen van deze tijd. Jammer dat designers van eerste klasafdelingen menen dat leder lekkerder zit dan ouderwets rood jaren '80 pluche.

Ik verlang toch nog altijd een beetje terug naar de spoorwegen van eind jaren '80, de vrolijkheid van De Vlugtlaan en vooral... Sloterdijk. En natuurlijk de zonnige zomervakanties met de Gezinstoerkaart.
 


06-03-2010 02:52:42
ruysdael
ruysdael
In die zin vind ik Lelylaan ook een stuk grauwer dan de Vlugtlaan bijvoorbeeld, terwijl deze in dezelfde tijd gebouwd zijn.  

06-03-2010 06:21:53
nohab
nohab
Edit door admin: respect voor alles en iedereen!

Laatst bewerkt door admin op 06-03-2010 08:21
 

06-03-2010 09:06:04
broek53
broek53
De feiten rond de De Vlugtlaan kloppen zoals maccer ze weergeeft, alleen liggen oorzaak en gevolg grotendeels andersom en is daarom de verongelijktheid die erin doorsijpelt, niet helemaal terecht. Met De Vlugtlaan is gebeurd wat er bij de aanleg al afgesproken was, namelijk sluiting op het moment dat de Ringtram zou gaan rijden of als de Hemboog zou worden aangelegd. Eigenlijk heeft het station drie jaar te lang bestaan, want toen het in 1997 gesloten had moeten worden bij de opening van metrosneltramringlijn, was NS net verzelfstandigd en zag plots (en tijdelijk) het GVB als een concurrent i.p.v. onderdeel van de afgesproken vervoerketen. Dat wat later ProRail werd, heeft zich nog in heel wat bochten moeten wringen om aan te tonen dat de Vlugtlaan niet gespaard kon blijven bij de aanleg van de Hemboog - en hoe het afgelopen is, weten we inmiddels. Er is nog wel lang gepraat (toen en later) over een ander station aan de Westtak, ik meen de Burgemeester Roëlstraat), maar dat heeft het uiteindelijk niet gehaald zoals wij weten - met name door het besluit de HSL Zuid aan te leggen en de treinen naar Amsterdam C te leiden.

Dat De Vlugtlaan zo'n scala aan verbindingen met het hele land had (net als de poldergemeente Hoofddorp) was niet omdat De Vlugtlaan zo belangrijk gevonden werd (noch Sloterdijk, noch Lelylaan en zelfs noch Schiphol). Het was het gevolg van de krapte van het (toen nog aanzienlijk kleinere) Amsterdam CS en het Singelgrachttraject anno 1986. Voor de intercity's was het eenvoudig: de intercity's van de Oude Lijn Benelux en Vlissingen) gingen over Schiphol rijden (zonder compensatie voor Haarlem) en voor de stoptreinen werd na lang nadenken en rijp beraad gekozen de Noord-Oostintercity's als stoptrein te laten doorrijden naar Schiphol. Dat oogt niet meteen logisch en het zou ook zeker een gewoon stoptreinpendeltje Asd - Shl geworden zijn als het bij de Westtak was gebleven, maar in 1987 werd de Flevolijn geopend waarvan de treinen ook een plekje in Amsterdam C moesten krijgen en dat was er niet. De IC's van de Noord-Oost stonden destijds ca 25 minuten kop te maken en door hen door te trekken naar Schiphol, ontstond de ruimte voor de extra treindiensten op Almere en Lelystad. Dat dat niet zomaar een dienstregelingideetje was, maar een lang doordacht plan, bewijst het feit dat Ass hoog en Asdv al bij de bouw perrons van fenomenale lengte (12 bakken) kregen. (Om over Hoofddorp maar te zwijgen, en al helemaal over het ontstaan van Hoofddorp Opstelterrein als eindpunt voor deze stoppende IC's. Zonder deze zou Hfdo niet gebouwd zijn. Maar we dwalen af).
De doorgetrokken IC's zijn pas de nek omgedraaid toen het routemanagement bij NS aantrad (een zwarte periode, dat wel - en niet per se hierom) en de Noord-Oost Hilversum moest gaan overslaan en kort keren in Amsterdam C. Toen is de 3900 (of zijn voorganger, dat weet ik niet) gaan doorrijden als stoptrein en kreeg De Vlugtlaan de bediening die bij zo'n halte hoort.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-03-2010 09:08
 

06-03-2010 12:59:26
R-ekz
R-ekz
''Een ander onderdeel van het Sternet was de verplaatsing van station de Vlugtlaan naar de Burg. Roëllstraat (ter hoogte van de huidige metrohalte Jan van Galenstaraat)''

Ik zou niet weten of daar ruimte voor is in de dienstregeling.. naar mijn weten is het een best druk bereden stuk spoor.
 

06-03-2010 14:10:37
broek53
broek53
Die verplaatsing heeft het dus niet gehaald toen van het plan Sternet het nu in uitvoering zijnde Regionet gemaakt werd. En dat heeft veel te maken met de komt van de HSL-treinen op de Westtak.  

06-03-2010 15:50:53
ruysdael
ruysdael
@broek53: Bedankt voor de toelichting! Het was dus van begin af aan al afgesproken dat het station zou gaan verdwijnen. In dat geval is mijn verbazing & verontwaardiging dus onterecht. Jammer dat de verplaatsing naar de Burg. Roëllstraat er niet door is gekomen, maar begrijpelijk. En tegenwoordig ook verre van realistisch. Ik vraag me af of er destijds verder is gekeken naar de toekomst. De metroringlijn is sinds 2000 explosief gegroeid qua reizigersaantallen en ondanks het geschikt maken van de lijn voor metrostellen van een ouder type met meer capaciteit (Zilvermeeuwen), is het er in de spits niet te hachelen door het tekort aan metrostellen waar GVB al tijden mee kampt. Afijn, pas in 2012 zit er verbetering aan te komen, als de nieuwe metrostellen komen die meer capaciteit gaan bieden.

Toch vreemd dat er tegenwoordig, afgezien van het stukje perron, vrijwel niets meer te zien is van het station. In het straatbeeld zou je totaal niet meer zeggen dat er vroeger een station heeft gelegen, dat hebben ze netjes afgewerkt. Het valt me ook op dat zetijdens de bouw van het station nog echt aandacht hebben besteed aan het bouwwerk. Er was een kleine stationshal, loketten en op de perrons zelfs kleine wachtruimtes. Je zou niet zeggen dat ze zulke faciliteiten nog realiseren voor een station dat in de planning 11 jaar zou moeten bestaan. Menig Vathorst, Assendelft of Science Park moet vandaag de dag met minder doen...

Laatst bewerkt door ruysdael op 06-03-2010 15:52
 

07-03-2010 10:14:02
anton_
anton_
Volgens mij hebben de IC naar Vlissingen en Brussel (via Schiphol) nooit op de Vlugtlaan en Sloterdijk gestopt . De IC naar Vlissingen en Brussel stopten beide op Lelylaan.
Later (Bij de introductie van IC met eindbestemming Dordrecht ?) is de stop op Lelylaan vervallen.
 

07-03-2010 12:21:04
robert55
robert55
De Benelux heeft bij mijn weten nooit tussen Asd en Shl gestopt en ik meen me te herinneren de 2100 ook niet. Voor die treinseries werd de stop in Haarlem als het ware ingeruild tegen een in Schiphol.  

07-03-2010 12:37:15
ruysdael
ruysdael
De Benelux heeft wel degelijk gestopt op station Lelylaan, als ik het spoorboekje '92/'93 moet geloven. De 2100 stopte hier ook.

Laatst bewerkt door ruysdael op 07-03-2010 12:37
 

07-03-2010 13:56:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Klopt inderdaad. De laatste stop van de 2100 op Asdl kom ik tegen in de drgl 1994/1995 (http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_2100_(1994/1995) ), maar hij kan er nog 'n jaar later zijn geweest aangezien drgl 95/96 nog ontbreekt op de OVNL-wiki.
Tevens komt die stop voor bij de toenmalige beneluxtrein: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_2400_(1994/1995)

Edit: het haakje sluiten hoort ook nog bij de link, maar dat pakt 'ie hier niet.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 07-03-2010 13:57


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-03-2010 22:23:43
broek53
broek53
De stops van de intercity's aan de Lelylaan verviel toen de 2600 ging rijden. In mijn herinnering was dat de dienstregeling 1996/97. In ieder geval was dat het moment waarop het huidige bedieningsmodel is ontstaan: de Benelux als aparte trein, Thalys ipv D- en EC-treinen, beide in de 00/30-symmetrie net als de rest van de treindienst op de Oude Lijn, en de 2100/2400/2600 in één poule van DDIRM, om de spoorbezetting van Asd rond te krijgen. Heeft allemaal niks met de De Vlugtlaan te maken, maar nu we het er toch over hebben..  

07-03-2010 22:33:48
mren
mren
Meer van dergelijke terzijdes op 25 april?

Laatst bewerkt door mren op 07-03-2010 22:34
 

08-03-2010 18:54:28
reisthijs
reisthijs
Quote
broek53: In ieder geval was dat het moment waarop het huidige bedieningsmodel is ontstaan: de Benelux als aparte trein, Thalys ipv D- en EC-treinen, beide in de 00/30-symmetrie net als de rest van de treindienst op de Oude Lijn, en de 2100/2400/2600 in één poule van DDIRM, om de spoorbezetting van Asd rond te krijgen.
Toch is dit model in twee stappen ingevoerd: in dienstregeling 1996/97 ging de Thalysdienst van start en werd de 2600 ingevoerd (dit was toen de enige serie voor zowel Lelylaan als De Vlugtlaan stopte). De 2100 en 2400 reden toen nog een halfuursdienst Asd-Rsd.

Pas twee jaar later (drgl 98/99 dus) werd de 2400 ingekort tot Dordrecht en werd de Benelux een aparte trein die niet in Ledn stopte. De 2600 sloeg De Vlugtlaan voortaan over, de verlengde 5800 (sneltrein Hfd-Asd-Amfs) stopte hier wel.
 

20-03-2010 11:59:33
floriss
floriss
Station De Vlugtlaan. Dat is een tijdje geleden. Door het koppelen van de stoptreindienst Amsterdam C. - Hoofddorp aan de IC's richting Groningen/Leeuwarden/Enschede/Duitsland, kon je daar echt allerlei soorten materieel tegenkomen.

Allereerst ICM voor de NO-treinen, naar Enschede werd er toen nog met getrokken materieel gereden, E-locs met ICR meestal zes of zeven rijtuigen. Ter afwisseling had je tenslotte nog de treinen richting Hannover. Tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal kon je 1x per 2 uur met een stoptrein reizen met het comfort van een internationale trein. Deze reden immers in hetzelfde pad als de IC's naar Enschede.
 

21-03-2010 15:32:42
jorgo
jorgo
Naar Enschede werd niet alleen met getrokken materieel gereden, maar ook met ICM en hondekoppen, die laatste naar ik meen tot de zomerdienst van '94.  

21-03-2010 21:34:56
keesje
keesje
En in de weekenden reed er zelfs Mat.'64 in de 1600 en stopten dus ook op de Vlugtlaan.  

23-03-2010 21:18:58
floriss
floriss
Mat' 54 naar Enschede kan ik me vooral herinneren vanuit de richting Utrecht, omdat je daar met treindelen uit Rotterdam en Den Haag zat. Bovendien werd in Deventer opnieuw gesplitst. Verder reed mat' 54 vooral in de Intercity treinen tussen Amsterdam en Vlissingen via de westtak en van Amsterdam naar Arnhem/Nijmegen.
ICM tussen Schiphol en Enschede was volgens mij pas mogelijk na de instroom van de vierdelige serie. De driedelige reden vooral naar Groningen/Leeuwarden.
Voor die tijd, pakweg tussen 1986 en 1992 reed er volgens mij vooral getrokken materieel tussen Hoofddorp, Amsterdam en Enschede.
 

24-03-2010 00:02:05
DE2
DE2
Getrokken trein naar Enschede was tot eind mei 1995 en Hondekoppen waren tot mei 1994 en ICM was toen vrij zeldzaam in de 1600. Maar ook de trein Amsterdam Centraal - Vlissingen stopte toendertijd geloof ik op De Vlugtlaan. Zat daar vroeger op school en ben ooit eens zwartrijdend naar Amsterdam Sloterdijk gereden en natuurlijk betrapt dus dat deden we daarna nooit meer!

MVG. Frank


Groeten uit Alkmaar-Noord
 

24-03-2010 02:26:33
ruysdael
ruysdael
Zover ik weet stopten de treinen van en naar Vlissingen niet op de Vlugtlaan. Die stopten wel op de Lelylaan.  

17-01-2011 02:41:52
ruysdael
ruysdael
Ik pak er maar even een Swiffer bij, want stof van een jaar oud kun je niet afdoen met een simpele stofzuiger natuurlijk.

Enfin, De Vlugtlaan... Het station blijft toch mijn aandacht en fascinatie trekken. Helemaal ik, gezien mijn werk, meerdere dagen per week langs het voormalige station kom. En ja, in de rustige avonduren is toezicht houden amper nodig (het zijn lieverds hoor, de mensen in West). Dus wat gebeurt er? Je blik wordt haast automatisch naar de buitenwereld, ook wel het daglicht genoemd, getrokken. In mijn overpeinzingen over de zin van het leven, de drama's in de wereld en het wel en wee van ons prachtige (en zeer stabiele) kabinet, viel mijn blik op het spoorviaduct. Die dingen gebeuren vaker, dat is een ding dat zeker is, maar ineens ging er een lichtje branden. Metro, trein? Ik probeerde de foto's die ik op internet gezien had voor de geest te halen. Ja, op die foto's stonden toch echt twee trappen aan BEIDE zijden van het station. Dus zowel aan de Slotermeer-zijde (c.q. de Vlugtlaan) als aan de Bos en Lommer-zijde (c.q. Bos en Lommerweg). Ik keek nog eens naar het viaduct en de metrobaan is wel heel dicht langs de trein gebouwd, daar kan nooit een trap tussen hebben gepast.

Thuis gekomen, meteen.... een kopje koffie gezet, broodjes gesmeerd het middagprogramma van RTL bekeken. Oh ja, de Vlugtlaan. Dus de computer ging aan en eens even rondgestruind op internet. Daar kwam ik het volgende tegen op "Stationsweb":

"Op 1 Juni 1986 geopend,zoals de hele spoorlijn(Westtak)(en ook Lelylaan-station dus),in 1997 is dus een deel gesloopt tbv metrolijn.Na sluitingsdatum 28 Mei 2000 is men al direct aan het slopen gegaan"

En ja hoor, voor de periode 1997-2000 is dus inderdaad de trap aan de Bos en Lommer-zijde en een bijbehorend gedeelte gesloopt.

Na dit korte intermezzo: Zijn hier ook foto's van? Heeft iemand of ken je iemand die hier foto's van heeft? Laat het me weten! Heb al een groot deel van internet afgezocht, maar misschien niet goed genoeg!

Ook ben ik heel benieuwd naar foto's van de stationshal c.q. stationsvoorzieningen. Er zijn maar weinig gekken, als mij, die geinteresseerd zijn in zo'n klein station dat maar 14 jaar bestaan heeft, maar wie weet.

P.S. Een ander grappig feitje over dit station (nu we toch in dit topic aanbeland zijn...) dat ik op stationsweb tegen kwam is dat het station het eerste jaar beschikte over een enorm grote stationsrestauratie dat na het tegenvallen van de klandizie (gek he?) toch maar van het toneel verdwenen is.
 

17-01-2011 02:53:24
ruysdael
ruysdael
Nu ik internet toch aan het afstruinen ben heb ik ook mijn bedenkingen over het volgende zinnetje van de website "Stationsinfo.nl":

Als het aan de Spoorwegen had gelegen was het een heel simpel stationnetje geworden, omdat de aanleg van de aanleg van de Ringlijn, de westelijke metrolijn, al gepland was. Bovendien twijfelde de NS aan het nut van het stationsgebouwtje.
De gemeente dacht hier echter anders over en dwong de NS min of meer om een volwaardig station te realiseren.


Iemand een idee hoe dit gegaan is? Kon de gemeente dat zomaar "afdwingen" of is hier wel degelijk voor betaald door de gemeente?
 

17-01-2011 14:33:06
AlbertP
AlbertP
Een gemeente heeft heel wat te zeggen over de stations, maar zonder geld zal de NS weinig doen. 'min of meer' geeft ook wel aan dat dwingen hier anders gelezen moet worden.  

05-04-2011 21:43:54
taigagaai
Moderator
taigagaai
Nogmaals het stof afblazen van dit topic. Ik kwam laatst in een artikel in een nummer van Op de Rails een interessant artikel tegen over de aanleg van de ringspoorbaan, wat later aangepast is qua ontwerp en ligging en de Westtak is gaan heten. Het nummer was volgens mij van april 1984. Mogelijk staat hier wat interessants in.  

09-07-2011 14:50:48
rob46
rob46
Schiet mij nog een bizarre ervaring op het station De Vlugtlaan te binnen. Op 24-4-1986 reed de fris geschilderde blauwe KLM ICM 4011 een promotierit voor reisbureaumedewerkers rondom Asd. Na wat plaatjes op divers locaties gemaakt te hebben, schoot ik op De Vlugtlaan m'n laatste dia waarna m'n filmpje vol was. Om snel film te kunnen wisselen (de trein stond namelijk even stil)stopte ik de volle casette in een daartoe bestemd plastic rond busje en drukte het dekseltje dicht. Het busje legde ik even snel op een nieuwe bank op het perron en pakte een nieuwe film om die in de camera te plaatsen. Uit m'n ooghoek zag ik het busje met volle film ineens van de bank rollen, op het perron vallen maar rolde toen naar de buitenrand van het perron en kiepte over de rand, plons.....zo in de onder het perron gelegen Erasmusgracht. Na snel nieuwe foto's gemaakt te hebben zag ik m'n busje als een dobber in de gracht drijven en ging ik via de trappen als een speer naar beneden. Met een van een boom gerukte tak en stenen kreeg ik na een halfuur m'n busje aan de kant. Gelukkig was alles waterdicht en kon ik een week later via de fotograaf m'n geschoten diafilm in ontvangst nemen. Analoge tijdperk.........altijd na afloop weer stressen.


57 jaar OV-fotografie.
 

10-07-2011 11:26:27
sloterdijk
sloterdijk
Geweldig verhaal Rob;-) en dat bij mijn vroegere thuishaven....