19-02-2010 13:04:03
oudeaap
oudeaap
Ook Meppel heeft zich nu gemeld voor een Intercitystation http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws-detail?NewsID=45633

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-02-2010 13:32
 

19-02-2010 13:05:32
woepje
woepje
Ja daaaaaaaaaag. Straks stoppen alle IC's bij elk station. Ik mag toch hopen dat Groningen/Assen er niet zoveel op achteruit moeten voor alleen Meppel. Pff, welkom in Nederland.  

19-02-2010 13:49:10
raoul
raoul
Meppel als IC is bedoeld voor de lijn Zwolle - Leeuwarden en niet voor de lijn naar Groningen mag ik aannemen.


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

19-02-2010 14:04:51
woepje
woepje
Nou laten we het hopen. De 500 degraderen tot stoptrein Gn-Zl en ik ga gillen. En ik weet niet of men in Lw ook blij is met een stoppercity.  


19-02-2010 14:07:12
bjornl
bjornl
Quote
Mocht Meppel inderdaad een volwaardig intercitystation worden dan houdt dat in dat er twee keer per uur een intercitytrein stopt in Meppel.
Trek zelf uw conclusies.
 

19-02-2010 14:12:59
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat wordt dus 1 keer naar Leeuwarden en 1 keer naar Groningen  

19-02-2010 14:31:27
daniel81
daniel81
Quote
woepje: Nou laten we het hopen. De 500 degraderen tot stoptrein Gn-Zl en ik ga gillen. En ik weet niet of men in Lw ook blij is met een stoppercity.

Dat weet ik wel, nee dus. (Dat was immers het plan van NS voor drgl 2007, dat na hevige protesten uit het Friese is afgeblazen)

Laatst bewerkt door daniel81 op 19-02-2010 14:33
 

19-02-2010 14:33:47
keesje
keesje
Het wachten is op de afdelingen Beilen en Haren zich melden en we zijn weer bij af.  

19-02-2010 14:34:34
visscher
visscher
Quote
taigagaai: Dat wordt dus 1 keer naar Leeuwarden en 1 keer naar Groningen

Nee, 1 keer naar Leeuwarden en 1 keer naar Zwolle
 

19-02-2010 14:50:55
robbertc
robbertc
Quote
woepje: Nou laten we het hopen. De 500 degraderen tot stoptrein Gn-Zl en ik ga gillen. En ik weet niet of men in Lw ook blij is met een stoppercity.
Misschien zijn Gn / Asn nu wel erg verwend met een IC die over zoveel km's niet stopt. Waar vind je ze nog?
 

19-02-2010 16:28:32
mren
mren
Zaken als aantal km tussen stations of inwonertallen van betreffende plaatsen zeggen vrij weinig over het (dis)nut van een stop, dus zullen we daar mee ophouden?

Laatst bewerkt door mren op 19-02-2010 16:28
 

19-02-2010 21:31:59
woepje
woepje
Quote
robbertc:
Quote
woepje: Nou laten we het hopen. De 500 degraderen tot stoptrein Gn-Zl en ik ga gillen. En ik weet niet of men in Lw ook blij is met een stoppercity.
Misschien zijn Gn / Asn nu wel erg verwend met een IC die over zoveel km's niet stopt. Waar vind je ze nog?
Nou ja, in vergelijking met een 3600 zijn we inderdaad verwend. Maar toch, het scheelt 10 minuten als de 500 ook overal gaat stoppen dus voor genoeg reizigers is het niet geslaagd. Maar goed, we kunnen aan alles wel wennen uiteindelijk hoor.
 

20-02-2010 13:07:21
raoul
raoul
Het probleem wat Meppel heeft is vooral de vervoersvraag Meppel - Steenwijk. Die is echt behoorlijk en dat word slechts bediend door 1 trein per uur. Dat is natuurlijk echt niet van deze tijd. Ook het feit (zoals Bats het zegt (maar hoe serieus is dat?))dat het station Meppel nog steeds groeit in reizigers.

Ik woon zelf in Meppel en het maakt mij echt niks uit. Ik vind het huidige systeem prima. Niks geen klagen over. Alleen ik moet zelf ook af en toe naar Steenwijk, dat is gewoon waardeloos plannen. Kortom dan maar de auto als het kan, trein is geen alternatief.


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

20-02-2010 13:20:54
abcde
abcde
Voor Meppel zie ik de oplossing, door de IC 500 en 700 tussen Zl en Lw alsvolgt te wijzigen :

Beiden IC's stoppen ieder half uur na Zl te Mp, Swk, Hr en Lw.
Daarnaast rijdt er 1x per uur een stoptrein Lw - Swk, welk op de overige stations stopt. In de spits rijdt deze elk halfuur.

Laatst bewerkt door abcde op 20-02-2010 13:22
 

20-02-2010 13:59:18
AlbertP
AlbertP
Of: Huidige systeem houden en 2900 doortrekken naar Mp. Mp-Swk is daarmee ook bediend. Kan mooi keren op spoor 1. Nog handiger dan keren te Swk. Er is dan wel een extra omloop nodig, maar dat is in het plan van abcde ook zo.  

20-02-2010 14:06:42
ruysdael
ruysdael
Ach, er is toch zat DM'90 over.  

20-02-2010 16:54:54
maxime
maxime
Quote
AlbertPool: Of: Huidige systeem houden en 2900 doortrekken naar Mp. Mp-Swk is daarmee ook bediend. Kan mooi keren op spoor 1. Nog handiger dan keren te Swk. Er is dan wel een extra omloop nodig, maar dat is in het plan van abcde ook zo.

Het huidige systeem houden en 2900 doortrekken lijkt mij ook de beste oplossing, al zat ik dan te denken aan doortrekking naar Zwolle en koppeling met de 9100.
 

20-02-2010 17:44:47
Pim-ICR
Pim-ICR
De stopper Lwd-Meppel dan op spoor 1, eerst dat perron ophogen, en aan laten sluiten op de 9100 ri Zl. Klaar.  

20-02-2010 19:16:07
R-ekz
R-ekz
Pittig lange stoptrein

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-02-2010 19:20, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

20-02-2010 19:32:18
lw-o
lw-o
door de 2900 door te trekken naar meppel en aan te laten sluiten op de 9100 creeer je een extra verbinding mp swk waar veel potentieel zit. maar indirect wordt er ook een extra verbinding tussen zl en lw gemaakt. zo zitten er straks misschien meer mensen in de 2900 en wie weet wordt het nog een rendabele serie  

21-02-2010 17:28:22
lucky
lucky
Ns zal niet zoveel problemen hebben om de 2900 door te trekken, mits de provincie daar voor betaald. Net zoals in de situatie voor Lw - Wv waar de provincie Friesland in bijdraagt.  

21-02-2010 17:33:32
mdj
mdj
Dan zullen daarvoor Overijssel (Steenwijk) en Drenth (Meppel) daarvoor geld daarvoor neer moeten tellen, ik denk niet dat Friesland voor een buitenprovinciaal probleem geld voor neerleggen, denk ik zo.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-02-2010 18:29:47
lw-o
lw-o
nou ja misschien een heel klein beetje extra geld vanuit friesland vanwege de extra verbinding lw-zl maar idd zal de rest door overijssel en drenthe (of de gemeentes meppel en steenwijk) moeten worden opgehoest.  

21-02-2010 22:09:35
raoul
raoul
Ik denk neit dat dit een oplossing is, ben bang dat je in Meppel een veel te lange kering gaat krijgen.

Kan iemand dit een beetje gaan uitrekenen? Op basis van de 2900 en de 9100 in Meppel?


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

22-02-2010 17:35:42
timtrein
timtrein
Lw-Mp is 47 minuten, retour dus 94 minuten, betekent keringen van 2x 13 minuten. De stoptrein gaat nu om .27 weg uit Lw (stop-IC om .05), dat zou betekenen aankomst in Mp om .14. Wil je aansluiten op de 9100 dan moet je uit Mp weg om ongeveer .42. Dat komt nu dus tamelijk beroerd uit. Het zou een optie kunnen zijn om dan de huidige stopper later weg te laten gaan uit Lw, je krijgt dan ongeveer de volgende drgl:

Stoptrein
Lw .33
Mp .20

Mp .42
Lw .29

Dat lukt nog net zonder dat je de IC in de wielen rijdt. Misschien dat SLT nog iets sneller kan, dat zou wel schelen. Sowieso heb je hier twee stellen voor nodig omdat je een omloop van 120 minuten hebt. Maar twee SLT-viertjes kon weleens goedkoper zijn dan het arsenaal aan DM'90 dat ze hier nu voor inzetten. Het zou zeker een verbetering zijn voor de dienst aldaar.
 

22-02-2010 17:45:40
broek53
broek53
Het arsenaal DM '90 is maar een tijdelijke zaak - die zijn weg als de winter weg is. Daarna zal het wel weer ICM worden, of als dat toch te gecomplceerd wordt, mat '64, is mijn inschatting. Maar dit even in de kantlijn.  

24-02-2010 21:50:03
Lotschberg
Lotschberg
Voor het maken van een passende dienstregeling op het stukje Mp-Lw moet je verder met maar liefst 5 beweegbare bruggen rekening houden!

Laatst bewerkt door Lotschberg op 24-02-2010 21:50
 

24-02-2010 22:24:12
timtrein
timtrein
En een goederenpad. Maar het was ook slechts een eerste aanzet...  

24-02-2010 23:34:10
keesje
keesje
Volgens mij zijn er geen goederenpaden meer tussen Mp en Lw. Is ook wat overdreven voor die enkele goederentrein die er per dag rijdt.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-02-2010 19:28:19
timtrein
timtrein
Die retourslag heeft toch echt een pad hoor. Daar is uiteraard met een afwijking wel omheen te plannen, maar je zult er wel rekening mee moeten houden.  

25-02-2010 21:26:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Daarnaast wil die goederentrein ook nog wel eens extra rijden, dus ben je al 4 goederenpaden voor 1 dag kwijt.  

25-02-2010 22:23:09
daniel81
daniel81
En er is toch gewoon zoiets als een BUP? Met goederenpad?
Of je zou cargo's moeten plannen in het pad van de 2900 op tijdstippen dat de 2900 niet rijdt. Zoiets gebeurt op Amf-Dv ook wel op de tijden dat de 2800 niet rijdt (of dat officieel is weet ik niet, maar op die ttijden zie ik nog wel eens cargo's langskomen)
 

26-02-2010 00:02:42
keesje
keesje
Ik had het ook over het niet bestaan van BUP-paden van cargo's tussen Mp en Lw. Goederentreinen komen wel via bestaande BUP-paden via Zl naar Mp en gaan dan naar Lw 'zoals het past en uitkomt'. Niet zelden ligt een cargo dan dwars door een brugopening heen, maar vraag is of die bruggen ook altijd open gaan.

We dwalen af, maar weer naar Mp en zijn eventuele IC-status.
 

26-02-2010 11:52:13
AlbertP
AlbertP
Je kunt ook de huidige drgl van de 2900 houden, met een lange kering in Mp op spoor 1. Dan zit je alleen nog met de brug Smvrt (tussen Mpa-Swk), maar ik heb geen idee wanneer die open gaat. 'Op vaste tijden'.

Laatst bewerkt door AlbertP op 26-02-2010 11:52
 

26-02-2010 12:58:44
keesje
keesje
In de BUP zijn standaard uurlijkse openingen weergegeven, maar daarmee is bij langen na niet gezegd dat ze ook elk uur open gaan.

Zie ook hier: http://www.prorail.nl/Publiek/Brugopeningstijden/Pages/Brugopeningstijden.aspx
 

26-02-2010 13:07:26
AlbertP
AlbertP
Als er geen boten zijn heeft brug open zetten idd weinig zin.

Als de 2900 de huidige drgl houdt, en wordt doorgetrokken naar Mp, kan de brug op de huidige tijden open blijven gaan. De 2900 zit hier dan niet voor in de weg.
Hier een opsomming voor wat nodig is voor de doortrekking:
- Perroncapaciteit: Ja, spoor 1 in Mp.
- Ruimte in de dienstregeling: Ja, brug geen probleem en geen vaste goederenpaden.
- Materieel: Ja, voor de 2900 is nog DM'90 zat. Vraag is alleen of NS dat wil gebruiken.
- Geld: Moet nog geregeld worden door gemeenten/provincies/NS/Prorail enz.
 

26-02-2010 17:22:28
timtrein
timtrein
Als je het huidige pad blijft gebruiken heb je dus nog een derde (!) setje materieel nodig he. De bomen groeien niet tot aan de hemel...  

26-02-2010 18:38:12
raoul
raoul
In het zomerseizoen gaat die echt wel vaak open, dat komt omdat de drentse hoofdvaart nogal in trek is bij de recreatievaart;)


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

27-02-2010 16:35:17
BGM104
BGM104
Quote
timtrein: Lw-Mp is 47 minuten, retour dus 94 minuten, betekent keringen van 2x 13 minuten. De stoptrein gaat nu om .27 weg uit Lw (stop-IC om .05), dat zou betekenen aankomst in Mp om .14. Wil je aansluiten op de 9100 dan moet je uit Mp weg om ongeveer .42. Dat komt nu dus tamelijk beroerd uit. Het zou een optie kunnen zijn om dan de huidige stopper later weg te laten gaan uit Lw, je krijgt dan ongeveer de volgende drgl:

Stoptrein
Lw .33
Mp .20

Mp .42
Lw .29



De 9100 naar Zl gaat om .19 weg uit Mp, leuke sluitseinaansluiting zo! %04% Doortrekking met de huidige tijden 2900 met aankomst Mp .14 en vertrek rond .44 (iets vroeger dan bij doortrekking 2900) lijkt me optimaal. Er zijn dan wel 3 setjes nodig. Als je perse 2 setjes in wil zitten moet je tussen ochtendspits en middagspits ongeveer 5 min schuiven in het BUP, 's ochtends aansluiting naar Zwolle, 's middags uit Zwolle.
 

27-02-2010 19:45:53
AlbertP
AlbertP
Je hebt gelijk. Met de officiële brugopeningstijden past dat nog in jouw beide plannen.

Laatst bewerkt door AlbertP op 27-02-2010 19:50
 

27-02-2010 21:36:14
timtrein
timtrein
Ik zou, als ik dit zo zie, inzetten op sneller mat (=SLT!). Dan moet je het net kunnen redden met korte kering in Lw, en twee setjes.
En uh ja, die 9100, ik had 'm maar in 1 richting op aansluiting bekeken...
 

28-02-2010 10:23:04
vinny004
vinny004
Nja dan ga ik voor éénzelfde bediening als Groningen nu:
1x per uur: snelle IC (stopt: Steenwijk-Heerenveen-Leeuwarden)
2x per uur: Sprinter/Zonetrein (stopt: Staphorst*-Meppel-Steenwijk-Wolvega-Heerenveen Zuid*-Heerenveen-Grou-Akkrum-Leeuwarden)

*) Mogelijk nieuwe stations.
 

28-02-2010 11:50:58
wadloper96
wadloper96
Eigenlijk moet Mp wel een ic stop worden gemaakt, omdat Mp een stad is. Je laat toch ook geen alleen stoptreinen stoppen in Ut?  

28-02-2010 11:56:57
mdj
mdj
Ik kan ook wel een verschil tussen Meppel en Utrecht uit mijn mouw kloppen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-02-2010 11:57:35
AlbertP
AlbertP
Ut en Mp is dan ook een wereld van verschil. Mp is (voor Hgv begon te zeuren om IC-stop...) altijd tevreden geweest met de stop-IC en de 9100. Utrecht heeft 9,5 keer zo veel inwoners. Nou maakt het inwonertal op zich niet heel veel uit voor de vervoersvraag, maar dit is wel een erg groot verschil. Verder gaan de spoorlijnen in Ut in 6 richtingen, en in Mp slechts in 3, wat ook weer overstappers aantrekt.

Laatst bewerkt door AlbertP op 28-02-2010 12:01
 

28-02-2010 12:40:06
broek53
broek53
Het is nog eenvoudiger: het kriterium voor een eventuele intercitystop kan van alles zijn, maar niet of de betreffende plaats stadsrechten heeft of niet  

28-02-2010 23:51:12
mren
mren
Quote
wadloper96: Eigenlijk moet Mp wel een ic stop worden gemaakt, omdat Mp een stad is. Je laat toch ook geen alleen stoptreinen stoppen in Ut?

Nog (een selectie van) wat steden zonder IC-stop dan maar?
Appingedam, Arnemuiden, Baarn, Bolsward, Coevorden, Culembord, Delden, Delfzijl, Diepenheim, Doetinchem, Echt, Elburg, Franeker, Goor, Gramsbergen, Hardenberg, Harderwijk, Hattem, IJlst, Kampen, Leerdam, Lochem, Naarden, Nijkerk, Oisterwijk, Oldenzaal, Ommen, Ravenstein, Rhenen, Rijssen, Sneek, Zaltbommel.

"Welkom in de intercity naar Zutphen. Wij stoppen nog voor u in Hengelo, Delden, Goor en Lochem. Te Hengelo kunt u overstappen op de 40-steden tempo treinen naar Enschede en Almelo/Deventer."
 

01-03-2010 06:56:19
j.jager
j.jager
Volgensmij hoort Delfzijl niet in het rijtje thuis, daarintegen kan je Winschoten aan het rijtje toevoegen.

Laatst bewerkt door admin op 01-03-2010 07:48, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

01-03-2010 13:13:10
ruysdael
ruysdael
En wat dacht je van Krommenie %08% of Den Haag, dat géén stadsrechten heeft.  

01-03-2010 13:41:07
noof
noof
Quote
j.jager: Volgensmij hoort Delfzijl niet in het rijtje thuis, daarintegen kan je Winschoten aan het rijtje toevoegen.


Delfzijl is wel degelijk een stad.. was als ik me niet vergis de laatste plaats in Nederland die stadsrechten kreeg.[/mierengemeenschapmodus]

...maarrem, zo kan 'ie wel weer.
 

01-03-2010 15:35:28
AlbertP
AlbertP
Volgens de Grote Bosatlas is Den Haag een stad, net als mijn woonplaats Ede. Ze hebben beide nooit stadsrechten gehad. Tegenwoordig mag een plaats zelf kiezen of het een stad of dorp is.  

01-03-2010 15:56:47
bjornl
bjornl
We kunnen hier wel een hele boom op gaan zetten over welke plaatsen een stad zijn en welke niet, maar dat verandert niets aan het feit dat of iets een stad is of zichzelf als zodanig betitelt geen enkele invloed heeft op het al dan niet laten stoppen van een intercity aldaar (zoals iemand anders al eerder meldde).  

01-03-2010 19:10:23
dh3201
dh3201
Mij lijkt een aantal reizigers norm waaraan een IC-stop moet voldoen wel een goede reden. Als een dorp dan zonodig een IC-stop wil hebben, moeten ze maar zorgen voor voldoende reizigers.


Shqiperise-lopers?
 

01-03-2010 19:25:35
maurits
maurits
Ook alleen het aantal in- en uitstappers zegt niet alles of het nuttig is om op een station IC's te laten stoppen (ik vermijd de term "recht op", dat beschouw ik als een onderdeel van de krijsdemocratie die je tegenwoordig veel ziet).

Het gaat naast het fysieke aantal in- en uitstappers ook hoe een station in het netwerk ligt. Denk bijvoorbeeld aan overstapmogelijkheden voor aansluitend vervoer (per trein of bus), instapaantallen voor andere IC-stations in de omgeving (worden reizigers daarvan niet benadeeld door een extra stop) en infrastructurele beperkingen.

Kijkend naar Meppel en Hoogeveen lijkt me het model zoals NS dat voorstelt (2x per uur een IC Zl-Asn-Gn 500/700 en 2x een stopper Zl-Gn 9100) prima voldoen voor deze stations. Eventueel kun je overdag 1x per uur een stelletje in Mp aftrappen en dat naar Lw laten stopperen, zodat hier (met de bestaande Stoppercity 10700) ook overdag 2x per uur een stoptrein en 1x per uur een IC rijdt. De 500 en 700 laten stoppen in Mp en Hgv veroorzaakt onnodig veel reistijd voor de grote reizigersstroom naar Asn en Gn en maakt de trein op deze winstgevende IC-route minder aantrekkelijk.

Voor wat betreft de overstapperikelen in Zl moet het mogelijk zijn om de 9100 binnen te nemen op spoor 1b, via het kruiswissel naar spoor 2a te rangeren en na vertrek van de 500/700 voor te brengen op de 3b. Op die manier hebben de reizigers een overstap op hetzelfde perron in beide richtingen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


01-03-2010 19:35:01
keesje
keesje
Denk je eraan dat spoor 2 te Zl ook vrijgelaten moet worden voor goederenpaden.  

01-03-2010 19:40:00
maurits
maurits
Ook tijdens de symetrieknoop rond .15 en .45 Volgens mij rijden de meeste goederentreinen tegen .00 en .30 door Zl. De 9100 zou overstaan op de 2b van globaal .09 tot .22 en van .39 tot .52, dat zou dus moeten kunnen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-03-2010 20:47:08
broek53
broek53
Zoiets zou nu wel kunnen, in 2013 niet meer. Zwolle is dan Zwolle niet meer of althans: een heel ander Zwolle dan nu.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-03-2010 20:47
 

02-03-2010 12:39:01
abcde
abcde
Quote
maurits: ...
Voor wat betreft de overstapperikelen in Zl moet het mogelijk zijn om de 9100 binnen te nemen op spoor 1b, via het kruiswissel naar spoor 2a te rangeren en na vertrek van de 500/700 voor te brengen op de 3b. Op die manier hebben de reizigers een overstap op hetzelfde perron in beide richtingen.


Ik zie hiervoor nog een andere mogelijkheid :
* ieder half uur IC 500/700 Zl - Asn - Gn
* ieder half uur IC 500/700 Zl - Mp - Swk - Hr - Lw

* ieder half uur stoptr. 9100 van Zl naar Gn
* ieder uur stoptrein 2900 van Lw naar Swk (zo mogelijk door naar Zl).

De reizigers uit Hrn, Bl en Hoogeveen naar Amersfoort en verder, kunnen dan in Mp uit de stoptrein,
en op hetzelfde perron een paar minuten later overstappen op de IC uit Lw naar de Randstad.
En dit geldt uiteraard voor beide richtingen.

Tevens bereiken we zo dat zowel Gn als Lw elk half uur een snelle verbinding met de Randstad krijgen.
En in een vast 30/30 minuten ritme, waardoor ook bussen hier gemakkelijk op aan kunnen sluiten.

Hiernaast is er ruimte voor extra stoptrein-stations in Groningen Zuid (c.q. Europapark) en in Assen Zuid.

Laatst bewerkt door abcde op 13-04-2010 12:36
 

05-03-2010 17:40:27
abcde
abcde
Quote
timtrein: Als je het huidige pad (voor de stoptrein) blijft gebruiken heb je dus nog een derde (!) setje materieel nodig he. De bomen groeien niet tot aan de hemel...


Hier enkele mogelijkheden voor een stoptrein van Lw richting Zl , ervan uitgaande dat :
* Zowel de 500 als de 700 als IC rijden tussen Lw en Zl, zo nodig voortaan stoppend in Mp.
* De nieuwe stoptrein buiten de spits 1x per uur rijdt, in de spits 2x (en kan extra stoppen in Heerenveen IJsstadion).

I) een stoptrein tussen Lw en Zl
Is een mooie maar ook dure oplossing. Tevens wordt het baanvak Mp – Zl en vooral station Zl extra belast, vooral vanaf Hea.

II) een stoptrein tussen Lw en Mp
In Mp halteren aan spoor 1. Met enig puzzelen kan er bij een uurdienst net met 2 stelletjes gereden worden.

III) een stoptrein tussen Lw en Swk, in Swk overstappen op de IC.
Na aankomst van de stoptrein in Swk wordt deze naar een ongebruikt spoor gerangeerd, om doorgang te bieden aan de IC’s.
Nog mooier is het als er aan de Lw-kant van het perron een kopspoortje gecreëerd wordt, tussen de beide doorgaande sporen in, waarop de stoptrein vrij kan halteren. (vergelijk dit met spoor 4 op Zl).
Daar de IC’s elkaar ongeveer te Swk kruisen, hoeft de stoptrein maar even te wachten in Swk, om weer terug te keren naar Lw. Efficiente materiaal-inzet.

IV) een stoptrein tussen Lw en Swk, en in Swk wordt deze stoptrein gekoppeld aan de IC uit Lw naar de Randstad.
* hierbij behouden de stoptrein-stations een doorgaande verbinding met Zl en verder,
* zijn er geen aanpassingen aan station Swk nodig,
* en het voordeel dat waar de IC drukker wordt, er een stelletje bijgeplaatst wordt.

Zeker als straks de Hanzelijn gereed is, en de IC uit Gn doorgaat ri Lelystad, zal alleen de IC uit Lw doorgaan richting Amf - Ut. Deze kan dan wel enige versterking gebruiken. Praktisch gezien is het gemakkelijk als er in Swk al een stelletje aan deze IC gekoppeld wordt, wat dan niet meer hoeft op het drukke station Zl.

Laatst bewerkt door abcde op 13-04-2010 12:40
 

05-03-2010 23:03:28
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
wat betreft optie 1, dat gaat volgens mij bij Hea mis, daar is het al heel gezellig op het moment, 2 treinen erbij per uur wordt volgens mij vragen om problemen...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 05-03-2010 23:03
 

05-03-2010 23:34:32
bultena
bultena
Quote
abcde:
Quote
timtrein:

Zeker als straks de Hanzelijn gereed is, en de IC uit Gn doorgaat ri Lelystad, zal alleen de IC uit Lw doorgaan richting Amf - Ut. Deze kan dan wel enige versterking gebruiken. Praktisch gezien is het gemakkelijk als er in Swk al een stelletje aan deze IC gekoppeld wordt, wat dan niet meer hoeft op het drukke station Zl.


In een ander topic heb ik al voorgesteld om dan de stopper 9100 aan de IC van en naar Lw te koppelen.
 

05-03-2010 23:56:10
manuel25
manuel25
Quote
abcde: III) een stoptrein tussen Lw en Swk, in Swk overstappen op de IC.
Na aankomst van de stoptrein in Swk wordt deze naar een ongebruikt spoor gerangeerd, om doorgang te bieden aan de IC’s.
Nog mooier is het als er aan de Lw-kant van het perron een kopspoortje gecreëerd wordt, tussen de beide doorgaande sporen in, waarop de stoptrein vrij kan halteren. (vergelijk dit met spoor 4 op Zl).
Daar de IC’s elkaar ongeveer te Swk kruisen, hoeft de stoptrein maar even te wachten in Swk, om weer terug te keren naar Lw. Efficiente materiaal-inzet.
Snel rangeren is in Swk nog niet mogelijk, er moet een aantal keer worden kopgemaakt om op een zijspoor te komen. Verder is een kopspoor aan de Lw kant niet ideaal, reizigers moeten dan het hele perron aflopen omdat de IC's zover mogelijk aan de Zl kant stoppen omdat daar de ingang van het station is. Ik denk dat doorrijden naar Meppel echt het beste is, of het aankoppelen, maar dan moet je geen vervanging hebben in de vorm van DM'90, dat rijdt niet zo lekker met ICM achterop.
Verder zijn er veel studenten die in Meppel wonen en in Leeuwarden studieren, voor hen zou een doorgetrokken 2900 een geschenk uit de hemel zijn.

Laatst bewerkt door manuel25 op 05-03-2010 23:57
 

20-06-2011 14:58:26
gummbahla
gummbahla
*Kick*
Quote

Achteruitgang station Meppel door nieuwe dienstregeling

MEPPEL - In de nieuwe dienstregeling die de NS voor ogen heeft, gaat Meppel er op achteruit.

Als de plannen doorgaan stopt er per 2013 niet meer twee keer per uur een intercity in Meppel, maar nog maar één keer per uur. Het gaat dan om intercity tussen Leeuwarden en Zwolle. De NS wil de intercity op het traject Groningen- Zwolle niet meer laten stoppen in Meppel.


http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws-detail?NewsID=62392
Toch lachen met die journalisten. Het is inderdaad een ramp als die 2e IC, met z'n gunstige .4/.56 ligging verdwijnt...