Loopbrug Station Venlo
Forum: Algemeen - Algemeen
17-02-2010 22:47:21
Chopper
Chopper
Puur uit nieuwsgierigheid; hoe wordt hier gedacht over de tijdelijke loopbrug te Vl? %09% Ik wil graag weten hoe iedereen er over denkt.


Zelf vind ik het namelijk een grote mislukking, en het ding is alles behalve ongevaarlijk. Zelf kom ik redelijk probleemloos aan de overkant met die brug, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Laat ik eerst vooral duidelijk maken dat ik van het soort mens ben dat vindt dat geen enkele overweg gevaarlijk is, zolang je maar uit je doppen kijkt. Onbewaakte overwegen zijn net zo veilig als bewaakte, zolang je je ogen, oren en verstand maar gebruikt. Met andere woorden, ik ben niet het type dat betuttelend gaat mekkeren over een trap die héél misschien wel eens onveilig zou kunnen zijn, het gaat hier wel even iets verder.


Ten eerste is de brug alleen gebouwd op snelle studenten en snelle zakenlui die de hele dag heen en weer flitsen, mensen die slecht ter been zijn kunnen geen kant op. Hetzelfde geldt voor veel ouderen, mensen met hoogtevrees, mensen met kleine kinderen en mensen met veel en/of lompe bagage. Natuurlijk, je kunt overgezet worden door spoorpersoneel. Maar ten eerste is het personeel lang niet altijd zichtbaar aanwezig, en ten tweede ben ik niet te spreken over de houding van het betreffende personeel (kom ik zo nog op terug).


Goed, terug naar de brug zelf. De treden van de trappen zitten op een ongebruikelijke afstand van elkaar, waardoor je makkelijk misstapt. De leuningen zitten ook op een nogal vreemde hoogte. Daar komt bij dat je door de "anti-slip" gaten nauwelijks onderscheid kunt maken tussen de treden, er zijn dan wel markeringen aangebracht, maar die hebben een averechts effect aangezien ze vrijwel in het midden van de treden zijn geplaatst in plaats van op de randen. Bovendien zijn die gaten linke soep wanneer je goede profielen onder je schoenen hebt, je blijft er constant achter haken.


Verder is de verbinding tussen de loopbrug en spoor 1 buitengewoon ongelukkig geregeld. Stel; je stapt uit de 32200, en stapt over op de 9000. Dan moet je eerst de brug over, dan hélemaal om het station heen, vervolgens moet je de stationshal door en ten slotte nog het hele eind TERUG naar spoor 1a. %09% Die aansluiting is überhaupt niet al te ruim, in veel gevallen kun je het dus ook vergeten (zelf heb ik die overstap nog nooit hoeven maken, maar ik zie genoeg mensen die die aansluiting wél graag hadden willen halen). De oplossing? Dat hek op spoor 1 naast de loopbrug opengooien, zo gebeurd! Maar nee hoor. Oh, wat mis ik de tijd dat dit soort dingen vanzelfsprekend waren en je zelfs van spoor 6 zo het stationsplein op kon wandelen...


Wat de houding van het personeel betreft; kan die autoritaire attitude misschien wat minder? Ik begrijp uiteraard dat het personeel grenzen moet stellen, omdat anders iederéén wel mee wil lopen en het dan een onoverzichtelijke janboel wordt. Maar kom op zeg, we zitten hier niet in een militair kamp! Voorbeelden? Mensen lopen richting het overpad op spoor 3 in de veronderstelling dat er zo wel iemand zal komen die ze overzet. Niets is echter minder waar; er wordt door verschillende gele vesten vanaf spoor 1 naar ze geblaft. "HÉ! HÉÉÉ! DAARHEEN! DÁÁÁÁRHEEN!", al wijzend naar die torenhoge brug. Ja, als je in een rolstoel zit komen ze massaal aangesneld om te laten zien hoe klantvriendelijk ze wel niet zijn, Maar wanneer je een onzichtbare reden hebt om niet over die brug te gaan (hoogtevrees, slechtziendheid, enzovoorts), is de vriendelijkheid ver te zoeken.
Overigens geldt dit uiteraard niet voor alle medewerkers, er zijn er genoeg die wel heel erg vriendelijk en behulpzaam zijn! Ik wil alleen maar zeggen dat dat buitengewoon nare geblaf dagelijkse kost is te Vl, en dat dat echt niet kan.


Nu ben ik überhaupt altijd al van mening geweest dat die hele liften er niet hadden hoeven komen en het aanzienlijk goedkoper was geweest om gewoon dat overpad te promoveren tot een volwaardige (bewaakte) overgang, we hebben het hier tenslotte niet over Ut of Gvc waar om de haverklap een trein voorbij komt. Maar nee hoor, men moet weer alles uit de kast halen voor die lamlendige Floriade, zodat iedereen kan zien hoe vooruitstrevend deze gemeente wel niet is. Maar goed, om niet verder af te dwalen; als die liften en dan toch moeten komen en er dan toch een tijdelijke oplossing moet zijn, kan dat dan niet IETS mensvriendelijker? %09%

Laatst bewerkt door Chopper op 17-02-2010 22:48
 

18-02-2010 08:59:06
taigagaai
Moderator
taigagaai
Die liften zullen er wel komen om dat overpad te verwijderen. Want dat is veiliger. In Almelo was er ook altijd een overpad, toen er nog geen liften waren. Het overpad was gewoon met een AKI beveiligd. Toen Almelo Verdiept werd aangelegd, is tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de liften te installeren en het overpad te verwijderen.
Persoonlijk vond ik dat jammer, want via het overpad kon je sneller bij het busstation komen dan door de tunnel.
 

18-02-2010 09:47:46
Reiziger47
Reiziger47
Dat er liften komen is wel prettig, maar Chopper's idee er een bewaakte overweg van te maken zou zo gek nog niet zijn geweest; er kruisen tegenwoordig als ik het goed heb hooguit 6 treinen per uur dat overpad (2 treinen naar Nijmegen; 2 ICs uit Den Haag, 2 naar Den Haag - waarbij sommige ICs ook nog naar/van spoor 6 gaan en dus het overpad niet kruisen).

Wat de trap betreft: Chopper's opmerkingen snijden hout, het ding is inderdaad verre van ideaal. Overigens heb ik wel al een keer gezien dat het hek op spoor 1 naast de loopbrug wél open was - maar meermaals dat het niet open was. Enige regelmaat daarin (liefst altijd open binnen de openingstijden van het station) zou prettig zijn..

Daarnaast is de bewegwijzering op station Venlo op het moment nogal triest: er hangen buiten weliswaar her en der een behoorlijk aantal gele werkzaamhedenborden om reizigers te verwijzen, maar daarnaast zag ik verleden week in de stationshal nog een LED-display staan en ook nog A4tjes of posters zonder enige fatsoenlijke opmaak of huisstijl van Prorail of NS. De teksten zijn meen ik ook nergens in het Engels en Duits gesteld - terwijl station Venlo toch de nodige hoeveelheden niet-Nederlandse reizigers verwerkt. Gevolg was verleden week dat er continue een medewerkster in de stationshal stond die alleen maar bezig was om iedereen te vragen waar men heen moest en vervolgens naar de juiste route te wijzen.. Goh, gek hoor, als je je bewegwijzering zo verre van uniform houdt, dat mensen het dan niet allemaal lezen... Dit had dus zeker goedkoper en beter gekund...
 

18-02-2010 12:01:54
dvdhoven
dvdhoven
Overpaden zijn en blijven ondingen. Het maakt echt niet uit of het station nu druk is of niet. Je hebt altijd reizigers, die op het laatste moment nog onder de bomen doorschieten en het aantal dodelijke ongevallen op overpaden is legio.
Weg dus met die dingen. Asap svp.
Bovendien zijn overpaden flinke hindernissen voor alles wat wieltjes en wielen heeft. Je blijft goten houden en daar past prima een wiel in.
Zelf ben ik een groot voorstander van liften. Ideaal dat ze nu ook in Venlo komen. De laatste keer, dat ik in Venlo overstapte met een fiets vol bagage, kon ik eerst de bagage van de fiets halen, de fiets de trap af en op en weer de bagage op de fiets.
En ik zie niet in welk probleem het verdwijnen van het overpad Almelo vormt. Het onbegeleid gebruik van het overpad in Almelo was al jaren strictly forbidden. En juist het argument van het halen van bus is dus weer het zelfde verhaal: mensen hebben haast, letten niet op en Beng!

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-02-2010 12:06


Dick van den Hoven
 


18-02-2010 13:04:29
gerard4653
gerard4653
Op de meeste Zwitserse stations kan je kiezen tussen lift+hellingbaan of roltrap+hellingbaan.
En juist die hellingbanen zijn super handig!
Maar ze kosten wel ruimte natuurlijk.
 

18-02-2010 15:23:55
nielske90
nielske90
Bovendien werkt het voorstel van een volwaardige overweg in Venlo ook niet echt volgens mij;
1. De te overbruggen afstand van perron tot perron is relatief groot (grote kans dan dat er nog mensen op de overweg zijn als ie dicht gaat).
2. Volgens mij krijg je dan veel luie mensen die liever niet de trap nemen, de overweg is dan te makkelijk als alternatief en daar wordt het dus vrij druk.
3. En nog wel het belangrijkste; de huidige waarschuwings lampjes van het overpad knipperen volgens mij praktisch altijd. Oftewel, er is altijd iets in de aankondiging opmerkelijk genoeg... Als je daar dus een overweg van maakt ligt ie altijd dicht, of je moet heel die aankondigingssecties gaan aanpassen.
 

18-02-2010 16:44:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Nou, ik heb het zojuist, onbewust, in praktijk getest en gefilmd. Ik kwam uit de 1945, had een eerste klas kaartje, wat dus inhoud als je met ICL reist, dat je helemaal voorin zit. Vervolgens moet je een stevige wandeling naar de loopbrug maken, en de hoogte viel mij inderdaad vies tegen! Heb namelijk een slechte rechter knie (3-4 jaar terug verbrijzeld en tevens mijn kruisbanden er door kwijt geraakt).

Maar dan ben je eindelijk beneden...
Nergens een doorgang te vinden en van de bewijzering word je ook niet veel vrolijker van!

Eenmaal via de stationshal op spoor 1 uitgekomen zag ik op 1a de trein naar duitsland... ook weer zo'n mooie wandeling... Ondertussen hoorde ik een GTW arriveren en toen kwam het hoor: De Sprintmarathon van venlo!

Het is dat DB zo vriendelijk was om even te wachten, anders hadden inderdaad een hoop mensen de trein niet gehaald...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-02-2010 22:54:55
RSK-Mat92
RSK-Mat92
De huidige situatie met een loopbrug is mij niet bekend, maar het onbeleefde geschreeuw kan ik overduidelijk onderschrijven. Ik wilde met een vriend naar het perrongedeelte voorbij het overpad, om wat te fotograferen en filmen. Binnen de kortste keren kwam er een luide schreeuw met de mededeling "OMLOPEN!". Toen we in beleefd nederlands onze bedoelingen kenbaar maakten volgde een nog vriendelijker "WEGWEZEN!!!"  

18-02-2010 22:58:08
scooter
scooter
De brug is idd vrij hoog,maar eenmaal boven heb je wel een mooi uitzicht over het emplacement.
En wat het personeel bij het overpad betreft,ligt het er idd aan WIE er staat,de ene is behulpzamer als de ander.Het valt mij trouwens op dat ook veel personeel van het overpad gebruik maakt,al dan niet gevolgd door enkele reizigers.
 

19-02-2010 18:26:29
Chopper
Chopper
Quote
nielske90: Bovendien werkt het voorstel van een volwaardige overweg in Venlo ook niet echt volgens mij;
1. De te overbruggen afstand van perron tot perron is relatief groot (grote kans dan dat er nog mensen op de overweg zijn als ie dicht gaat).



Dat is eventueel nog op te lossen door de overweg iets eerder dan gebruikelijk te laten sluiten. De tijd tussen het sluiten van de bomen en het passeren van de trein zal überhaupt relatief ruim zijn, aangezien alle treinen te Vl stoppen. Met andere woorden; er razen geen IC's met 140 km/h langs zoals bijvoorbeeld vroeger te Dn (nu helaas verleden tijd, met het opheffen van de échte IC Vl-Gvc), de treinen komen met relatief lage snelheid binnen (ook niet ongevaarlijk uiteraard, maar toch een verschil ten opzichte van 140). En het omlopen van de locs uit de 1900 is intussen ook verleden tijd, deze passeerden het overpad ook met een behoorlijke snelheid. Er komt nog wel eens iets langrazen met relatief hoge snelheid, maar nooit vaker dan een paar keer per dag.


Quote
RSK-Mat92: De huidige situatie met een loopbrug is mij niet bekend, maar het onbeleefde geschreeuw kan ik overduidelijk onderschrijven. Ik wilde met een vriend naar het perrongedeelte voorbij het overpad, om wat te fotograferen en filmen. Binnen de kortste keren kwam er een luide schreeuw met de mededeling "OMLOPEN!". Toen we in beleefd nederlands onze bedoelingen kenbaar maakten volgde een nog vriendelijker "WEGWEZEN!!!"



Heel herkenbaar! Dat is echt bar en boos.


Quote
scooter: De brug is idd vrij hoog,maar eenmaal boven heb je wel een mooi uitzicht over het emplacement.


Dat is zeker waar, er zijn heel wat mogelijkheden bij gekomen wat spoorfotografie betreft.

Laatst bewerkt door Chopper op 19-02-2010 18:28
 

19-02-2010 18:40:30
Somda
Somda
Over een overweg gesproken, Op een station in Zuid-Duitsland (ik meen Hornberg?) hadden ze een mooi systeem. Er gaat een spoorboom omlaag en zogauw die omlaag zijn (ze waren rond de 1 1,5 meter hoog) komt er een hek uit de grond die tot de spoorboom komt. Niemand die dan nog over die constructie heenklimt. En voor de mensen ertussen vast zouden komen te zitten was er iemand die de constructie ouderwets bediende.... Dat zou hier mis ook van pas kunnen komen?%08%  

19-02-2010 18:47:05
Chopper
Chopper
Dat zou ideaal zijn! %08%  

19-02-2010 21:03:49
AlbertP
AlbertP
Ik ga binnenkort een rondje Nederland maken. De nieuwe brug heeft zo te lezen een mooi uitzicht, maar ik heb hoogtevrees... Toch maar niet naar Vl.  

24-02-2010 10:56:22
mdeen
mdeen
Quote
Chopper:
Verder is de verbinding tussen de loopbrug en spoor 1 buitengewoon ongelukkig geregeld. Stel; je stapt uit de 32200, en stapt over op de 9000. Dan moet je eerst de brug over, dan hélemaal om het station heen, vervolgens moet je de stationshal door en ten slotte nog het hele eind TERUG naar spoor 1a.



Eventjes voor mijn duidelijkheid: is de tunnel nu dan compleet afgesloten? Volgens mij moet je de loopbrug alleen gebruiken als je het station uit wil, dus naar de parkeerplaats of naar de bussen.
Als je naar spoor 1 wil zou ik die brug niet gebruiken omdat, zoals je zegt, de overstap naar spoor 1 via die route nogal omslachtig is.

Wat voor bebording staat erbij?
 

24-02-2010 11:03:52
smarkie
smarkie
je kan op dit moment alleen maar van en naar spoor 3 via de luchtbrug en/of het overpad.
de aangegeven route is via de luchtbrug, en buitenlangs naar de centrale hal.
de tunnel is helemaal dicht.

Quote
scooter: Het valt mij trouwens op dat ook veel personeel van het overpad gebruik maakt,al dan niet gevolgd door enkele reizigers.


dat personeel er gebruik van maakt heeft ook te maken dat je schaft vaak tussen 2x 1900 inzit, hierdoor pak je toch de snelste weg naar de koffie en toilet.
en een bijkomend iets is dat we dan gelijk wat reizigers mee kunnen nemen, maar ook dat wordt door de venloose collega's vaak niet in dank afgenomen


Mcn NS International Rtd
 

24-02-2010 12:01:16
thom
thom
Daarnaast is een Mcn of Hc ook bevoegd om overpaden te gebruiken...  

24-02-2010 22:01:20
scooter
scooter
Dat klopt,maar alleen indien noodzakelijk.
Nu is de route via de loopbrug niet echt ideaal voor het personeel,en idd gaat dat van hun schaft af.
 

26-02-2010 09:09:26
mdeen
mdeen
Quote
smarkie: je kan op dit moment alleen maar van en naar spoor 3 via de luchtbrug en/of het overpad.
de aangegeven route is via de luchtbrug, en buitenlangs naar de centrale hal.
de tunnel is helemaal dicht.

Hmm, dat was die nog niet de vorige keer dat ik in Venlo was. Toen was alleen het rechter gedeelte afgezet.
Waar is dat nuttig voor? De liften kunnen ze toch ook bij een half-afgesloten tunnel monteren?

En de eerste keer dat ik die brug zag heb ik me er al over verwonderd dat er geen trap naar spoor 1 was. Dat heb ik toen verklaard met het feit dat de tunnel nog open was. Nu die tunnel dicht is snap ik dus helemaal niet waarom die trap er niet is gekomen. Je hoeft toch niet bijster snugger te zijn om in te zien dat die trap niet alleen een grote hindernis is, maar als die ook nog niet eens op spoor 1 uitkomt, erg omslachtig is.

En dat combineren ze dan met het verplaatsen van de trein naar Duitsland naar spoor 1. Je snapt de beslissingen op het spoor soms echt niet. Of is een gedeelte van spoor 4 nu ook afgesloten zodat Veolia niet meer spoor 4a en 4b kan gebruiken?
 

26-02-2010 09:26:16
eppo
eppo
Het gaat niet alleen over liften, maar ook over de ondergrondse fietsenstalling die uitgebreid wordt. Zie http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Limburg/StationVenlo/Pages/default.aspx

Ik weet niet wat de exacte redenen zijn, dat de tunnel niet meer gebruikt kan worden. Maar ze zullen het niet voor niets doen. Misschien moeten er dragende muren verplaatst worden, misschien vinden er zware booracties plaats waarbij stenen e.d. rondspringen, misschien is er door boorwerkzaamheden veel wateroverlast (in de laatste weken dat de tunnels open waren, stonden we al tot de enkels in het water), misschien is er veel geluidsoverlast, misschien zijn er veel veiligheidsvoorschriften rondom verbouwingen, etc. Hoe je het ook wendt of keert: De situatie is blijkbaar niet geschikt om er dagelijks 1000'en mensen doorheen te laten lopen. En daar zullen we het mee moeten doen.

De fietsenstalling bevindt zich ook al buiten, sinds de verbouwingen. Een Romneyloods bij het station wordt hiervoor gebruikt. Fietsen staan nu dus wel in de vorst en 's zomers in de hitte. Allemaal niet praktisch, maar ook de beheerder van de fietsenstalling heeft geen keus. Ook hier geldt weer: We zullen het ermee moeten doen.

Wat de loopbrug betreft: "Even" een extra trap aan zo'n brug maken, klinkt misschien wel logisch, maar is misschien technisch of financieel niet haalbaar. Of wellicht is het wel helemaal niet zo logisch als jij het ziet. Het gaat er niet alleen maar over of iets logisch is, bij dat soort besluiten.

En dat ik niet meer zo ver hoef te lopen om de trein naar Rm te halen, vind ik zelf wel een prettig gegeven. Ookal vind jij dat niet logisch; de reiziger ervaart het als prettig en soms houden ze toch ook echt rekening met de wensen van de reiziger.

Laatst bewerkt door eppo op 26-02-2010 09:46
 

26-02-2010 11:18:18
jbt
jbt
In de link waarnaar eppo verwijst staat te lezen dat de in de hal aanwezige trap moet worden aangepast. Nu is (was) die trap al erg smal, wat ook voor de tunnel geldt (gold). Omdat het inbouwen van liften ruimte kost, lijkt mij logisch dat men de smalle Venlose tunnel maar helemaal heeft afgesloten.  

26-02-2010 11:28:02
mich
mich
Na de verbouwing gaat de tunnel gewoon weer open. Even breed.  

26-02-2010 13:04:16
Rienketje
Rienketje
Quote
mdeen:
En dat combineren ze dan met het verplaatsen van de trein naar Duitsland naar spoor 1. Je snapt de beslissingen op het spoor soms echt niet. Of is een gedeelte van spoor 4 nu ook afgesloten zodat Veolia niet meer spoor 4a en 4b kan gebruiken?


De trein naar Hamm is verplaatst naar spoor 1a omdat van deze trein vooral mensen gebruik maken met veel bagage, zo hoeft het servicepersoneel nietmeer zoveel mensen over de overgang te begleiden. Met de loopbrugsituatie nu is het niet handig als je vanuit Roermond / Nijmegen komt, maar als de tunnel open is (gepland zomer 2010), is dit ook opgelost.

Spoor 4a en 4b zijn gewoon open, bij spoorwijzigingen vertrekt de trein naar Roermond vanaf spoor 4a.

De trappen van de tunnel zijn compleet weg, dit vanwege verplaatsing van de trappen.

Laatst bewerkt door Rienketje op 26-02-2010 13:05
 

27-02-2010 00:40:02
scooter
scooter
Aangezien ook de treinen uit Ehv in de regel op spoor 3 aankomen,heb je dus alle overstappers op de duitse trein op spoor 3/4 aankomend.En dus allemaal of via brug of via overpad.
De keuze voor spoor 1 is dus voor de overstappers niet erg handig te noemen.
 

27-02-2010 17:23:35
Rienketje
Rienketje
De keuze voor de duitser op spoor 1 is gemaakt met komende jaren in gedachten, deze tijdelijke situatie maakt het minder praktisch, maar als de tunnel open is en de liften er zijn, is dit probleem gelijk ook opgelost.

Laatst bewerkt door Rienketje op 28-02-2010 01:54
 

27-02-2010 18:46:06
Chopper
Chopper
Ik ving vanmiddag een gesprek op in de bus, twee oudere heren en een oudere dame waren niet bepaald te spreken over de loopbrug. Ze gebruikten herhaaldelijk de naam "dat stomme nieuwe ding bij het station", en waren lichtelijk in paniek over hoe dat nou allemaal moest. En dit was niet de eerste keer dat ik dit soort gesprekken op heb gevangen... %09%


Quote
eppo: Wat de loopbrug betreft: "Even" een extra trap aan zo'n brug maken, klinkt misschien wel logisch, maar is misschien technisch of financieel niet haalbaar. Of wellicht is het wel helemaal niet zo logisch als jij het ziet. Het gaat er niet alleen maar over of iets logisch is, bij dat soort besluiten.


Helemaal waar, maar door het hek onder de loopbrug open te zetten zou het probleem wat de verbinding met spoor 1 betreft opgelost zijn. In feite komt de trap vrijwel direct op spoor 1 uit, het enige probleem is dat hek. Dat het open kan is een feit, alleen de wil ontbreekt.
 

27-02-2010 18:55:42
kevinevers
kevinevers
Wat is eigenlijk het probleem van de loopbrug? Het is toch maar tijdelijk??  

27-02-2010 19:19:01
Chopper
Chopper
Je hebt tijdelijk en tijdelijk; een half jaar is toch iets anders dan een paar weken. Zelf maak ik gewoon gebruik van die brug (dat wil zeggen, als ik zonder fiets ben, met fiets pieker ik er niet over om die brug over te gaan), maar er zijn mensen die Vl zelfs vermijden vanwege de brug. Mensen die nog liever uitstappen te Br en het hele eind lopen (de bus is namelijk geen lol meer aan aangezien het tegenwoordig twee strippen kost in plaats van één om de Maasbrug over te gaan, en vergis je niet in de loopafstand tussen Vl en Br) dan dat ze te maken krijgen met óf die loopbrug, óf de rothouding van het "service" personeel. De mensen worden op deze manier alleen maar het OV uit gejaagd. Niet vanwege de loopbrug op zichzelf uiteraard, maar wél vanwege het regime er omheen.  

27-02-2010 19:50:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Wat een gezellig topic zo met al dat gezeur! %08%

Maar even ter duidelijkheid: De 1900 komt netjes op Spoor 1 en 3 binnen (om het half uur wisselen dus), een beetje reiziger is slim en kijkt naar het vertrek en aankomstperron. Pas gewoon je reiswijze aan en het komt allemaal goed.
Het "schreeuwende/humeurige" perronpersoneel neem ik ook niet kwalijk hoe hun reageren, want ik heb de eerste keer dat ik op Vl al meerdere spoorlopers kunnen betrappen. Bij het overlooppad heb ik echter weinig problemen gezien, sterker nog, het ging ideaal: Enkele reizigers stonden op spoor 3, maakt een gebaar om te willen oversteken naar het personeel op spoor 1 en zo werd er gesignaleerd of men kon oversteken of er kwam iemand naar de andere kant toe als deze er nog niet was.

Dat sommige reizigers nou eenmaal geen geduld hebben en totaal door het lint gaan omdat ze hun trein missen is een ander verhaal: De werkzaamheden zijn ver van te voren aangekondigd en men dient zich daar maar op aan te passen.

Komt men uit Nm? de tijd is ruim genoeg voor de trein naar Hamm, sterker nog, de HC wacht over het algemeen 1 a 2 minuten voor de reizigers die wat minder goed ter been zijn. Maar als je dan mensen tegenkomt die het personeel uitmaakt voor weet ik niet wat, dan mogen die zich wel even een 2e keer bedenken aangezien het al van te voren in de trein netjes word omgeroepen en bij het aankomst op het station. En dat je dan je trein mist omdat men nog perse een patatje moest halen bij de Smullers is je eigen stommiteit.

Natuurlijk is het hinderlijk, maar het is gewoon niet anders!
Bevalt het niet? Pak dan maar de auto en ga lekker, zoals de rest van de humeurige reizigers met zijn alle in de file staan toeteren.

Zo, dat is er uit, wie volgt?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 27-02-2010 19:51


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-02-2010 19:59:09
mvd
mvd
Dat van het wisselend binnenkomen van de 1900 klopt niet meer. De aankomende treinen komen binnen op spoor 3, de trein wordt daarna weggerangeerd en een klein half uur later wordt ie weer voorgereden op spoor 1.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-02-2010 20:14:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Nu je het me inderdaad zegt, doordeweeks word hij inderdaad afgerangeerd In het weekend word er met de VIRM stellen direct naar Spoor 1 gereden voor zover ik heb gezien. Maar de overstap van de 1900 op de trein naar Hamm is zodanig groot dat dat geen probleem moet zijn aangezien ik rustig op spoor 3 het afrangeren van het ICL heb gefilmd, een paar foto's gemaakt hebt vanaf de loopbrug en in de stationhal nog wat te eten had gekocht om vervolgens naar de voorkant van de trein naar Hamm te lopen en deze op de foto te zetten. Tijd genoeg leek mij zo


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-02-2010 21:19:11
smarkie
smarkie
ook kom je regelmatig met een VIRM binnen op spoor 6


Mcn NS International Rtd
 

27-02-2010 22:40:26
R-ekz
R-ekz
''Wat een gezellig topic zo met al dat gezeur!''

Daar staan wij Nederlanders toch bekend om%08%

Met een tunnel krijg je vast gezeur dat je geen uitzicht hebt, of dat er ongewenste mensen in slapen
 

28-02-2010 23:40:28
mren
mren
Quote
kevinevers: Wat is eigenlijk het probleem van de loopbrug? Het is toch maar tijdelijk??

De knip van drie jaar in Nijverdal ook, een jaar lang een extra inkomstenbelasting van 80% ook, net als files of een sigaret uitdrukken op iemands arm zijn allemaal maar tijdelijk...
 

28-02-2010 23:42:17
mren
mren
Quote
scooter: Dat klopt,maar alleen indien noodzakelijk.
Nu is de route via de loopbrug niet echt ideaal voor het personeel,en idd gaat dat van hun schaft af.

En bij de reizigers gaat het van hun comfort af, van hun speling in de hele ov-keten.

Maar goed, het treinpersoneel zit bijtijds bij de schaft, daar gaat het om.
 

28-02-2010 23:53:12
kevinevers
kevinevers
Quote
mren:
Quote
kevinevers: Wat is eigenlijk het probleem van de loopbrug? Het is toch maar tijdelijk??

De knip van drie jaar in Nijverdal ook, een jaar lang een extra inkomstenbelasting van 80% ook, net als files of een sigaret uitdrukken op iemands arm zijn allemaal maar tijdelijk...


Hier zal ik maar niet verder op ingaan. En de schaft is overigens zeker belangrijk..Werk jij wel in je pauze? %08%

Laatst bewerkt door kevinevers op 28-02-2010 23:55
 

28-02-2010 23:54:46
mren
mren
Waarom niet? Wat ik uiteraard bedoelde te zeggen is dat tijdelijkheid van een maatregel totaal geen steekhoudend argument is om verder maar alles goed te praten.  

28-02-2010 23:56:56
kevinevers
kevinevers
Er valt toch niks goed te praten? De trap is er tijdelijk om een verbetering aan het station te maken. Ja ze is erg hoog en komt op een ongelukkige manier buiten het station maar wat had je dan willen doen? Iedereen over het overpad laten lopen? Dan was zeker iedereen klagen dat het onveilig was...  

01-03-2010 00:06:32
mren
mren
Met zo'n redeneertrant kan je half Somda wel opdoeken natuurlijk. Discussies over perrongebruik, gebruiksvriendelijkheid van loopbruggen enzo zijn altijd nuttig.

En ook werkzaamheden aan een tunnel hoeven geen aanleiding tot sluiting te geven, kijk maar naar Hengelo bijvoorbeeld. Nog een voorbeeld van hoe het niet moet is Nijverdal waar ProRail en NS zich niet door RWS hadden moeten laten naaien met een 'snellere' bouwmethode. Klanten centraal bij zoeken van een oplossing. Hoe moet het wel? Aanpak A2/A50/A67 rondom Eindhoven, vrijwel geen overlast voor de gebruiker. Waar een wil is, is een weg.

Laatst bewerkt door mren op 01-03-2010 00:07
 

01-03-2010 18:19:32
ettenrail
ettenrail
In Duitsland staat vaak bij werkzaamheden langs de snelweg 'Wir bauen für Sie!'.
Dat lijkt me dan ook een mooie uitdrukking voor dit 'probleem'. Eventjes aanpassen, desnoods als het echt niet anders kan een half uur eerder de trein nemen. Als de werkzaamheden achter de rug zijn zou de situatie moeten verbeteren t.o.v. de situatie voor de werkzaam heden. En voor wie? Juist, voor de reiziger.

Laatst bewerkt door ettenrail op 01-03-2010 18:20
 

01-03-2010 18:31:12
kevinevers
kevinevers
Precies en daarom snap ik dat geklaag ook niet zo  

01-03-2010 20:32:17
vinny004
vinny004
Waarom zou je dan bijvoorbeeld niet standaard 20 % korting geven op koffie die je in de Kiosk koopt.  

02-03-2010 10:28:09
Chopper
Chopper
Quote
ettenrail: In Duitsland staat vaak bij werkzaamheden langs de snelweg 'Wir bauen für Sie!'.
Dat lijkt me dan ook een mooie uitdrukking voor dit 'probleem'. Eventjes aanpassen, desnoods als het echt niet anders kan een half uur eerder de trein nemen. Als de werkzaamheden achter de rug zijn zou de situatie moeten verbeteren t.o.v. de situatie voor de werkzaam heden. En voor wie? Juist, voor de reiziger.


Lang niet elke reiziger heeft er om gevraagd. Er zijn genoeg reizigers die totaal niet zitten te wachten op al dat constante gebouw en gesloop om zich heen, mensen die er ronduit ziek van worden en smeken dat er nou eens voor één keer iets blijft zoals het is. Uiteraard val ik zelf ook in die categorie.


Als Prorail straks ook begint met het in mijn gezicht gooien van "Wij bouwen voor u", dan ben ik geneigd te denken "stop dat bouwen maar ergens waar de zon nooit schijnt"...

Laatst bewerkt door Chopper op 02-03-2010 10:29
 

03-03-2010 18:13:42
nielske90
nielske90
Quote
Chopper:Er zijn genoeg reizigers die totaal niet zitten te wachten op al dat constante gebouw en gesloop om zich heen,
Constante gebouw en gesloop?!? Volgens mij is er al lange tijd niks meer veranderd aan station Venlo, het wordt echt eens tijd dat mindervalide reizigers zelfstandig kunnen reizen. Nu zijn er nieuwe Veolia-treinstellen met lage instap en heb je er in Venlo uiteindelijk nog niks aan. Of gun je het gemak van zelfstandig reizen niet aan je mindervalide medemens? %03%
Quote
Chopper:mensen die er ronduit ziek van worden en smeken dat er nou eens voor één keer iets blijft zoals het is.
Sommige mensen verzinnen ook allerlei smoesjes om niet naar hun werk te hoeven...%08%

Laatst bewerkt door spiketrain op 03-03-2010 22:31
 

03-03-2010 21:23:43
Chopper
Chopper
Lang niks meer veranderd? LOL! De loketten, de stationsrestauratie, de busperrons, de noorderhelft van de stationshal, die rare Mondriaan-tegeltjes op spoor 1, de tweede ingang naar de stationshal... En dan heb je nog de rest van het stationsgebied; de Roestflat is weg, het Limburgs Museum is als een monsterlijk wezen uit de grond geschoten, de Koninginnesingel is een slagveld, het Juliapark is net een knikkerbaan, en zo kan ik nog tergend lang doorgaan. En laten we het vooral niet hebben over de rest van de stad, heel Venlo is één grote, deprimerende bouwput. En dat is niet tijdelijk omdat iedereen toevallig tegelijk begonnen is met slopen en bouwen, dit is al jaren aan de gang en het wordt steeds erger. %09%


Wat zelfstandig reizen betreft, natuurlijk gun ik het iedereen om zich vrij te kunnen bewegen, die liften zijn het punt ook helemaal niet. Het punt is dat het niet bij liften blijft, nee hoor, het hele station moet op de schop. En waarom? Om indruk te maken op de rest van Nederland en op het buitenland vanwege die zielige Floriade...


Als u mij nu wilt excuseren, mijn paard en wagen staan te wachten. %08%
 

03-03-2010 22:30:55
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele offtopic berichten verwijderd. Ontopic blijven a.u.b..


Groet, Spiketrain
 

14-03-2010 18:39:27
htmtram
htmtram
Vandaag in Venlo geweest en die loopbrug valt erg mee hoor Tis nog beter dan de tunnel. En die omloop route valt ook erg mee  

14-03-2010 20:18:05
AgentX
AgentX
Heb je daar ook nog een argument voor? Want er is hier een groot aantal mensen die toch wel de pest aan de huidige situatie op Vl hebben  

14-03-2010 21:02:47
htmtram
htmtram
Het valg gewoon mee als het vergelijkt met Arnhem bijvoorbeeld. En dat omlopen valt ook wel mee. Als je er een beetje rekening mee houd. Dan zou het niet een groot probleem moeten zijn  

14-03-2010 21:51:00
rh_ii
rh_ii
Ja, jammer dat je bijvoorbeeld als je vanuit Duitsland komt de treinen naar zowel Rm als Nm weg ziet rijden voordat je uberhaupt bij de loopbrug bent, omdat je helemaal via de stationshal moet... De loopbrug zelf valt verder best mee inderdaad, zolang je fit en goed ter been bent tenminste.

Bas
 

14-03-2010 22:10:15
kevinevers
kevinevers
En als je niet fit genoeg bent is het misschien wel slim om eens wat vaker de trap te nemen%08%

Laatst bewerkt door kevinevers op 14-03-2010 22:11
 

14-03-2010 22:42:39
TheKnitter
TheKnitter
Gister tijdens me reisje werden er plusminus 30 man overgezet via de overgang. Personeel van Veolia in de trein had al gezegd, loop daar maar langs, jullie worden er spoedig overgezet.
Dat was wel netjes, want toen wij wegreden, stonden er 2 mannen bij de slagboom, om die te openen. Hierna ging er een hele grote groep over.
 

15-03-2010 19:10:51
mich
mich
Quote
rh_ii: Ja, jammer dat je bijvoorbeeld als je vanuit Duitsland komt de treinen naar zowel Rm als Nm weg ziet rijden


Daar heb je die loopbrug niet voor nodig, die is toch vaak te laat.
 

15-03-2010 19:14:39
stefanuzz
stefanuzz
Zijn er ook al foto's van of vanaf de loopbrug? Ik kan alleen een visualisatie vinden op de site van ProRail: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Limburg/StationVenlo/Documents/tijdelijke%20loopbrug.jpg  

15-03-2010 19:15:31
Rienketje
Rienketje
Ik kan er morgen wel een setje maken  


15-03-2010 19:45:19
kevinevers
kevinevers
Quote
stefanuzz: Zijn er ook al foto's van of vanaf de loopbrug?...


http://www.kevinevers.nl/IMG_7773.JPG zoiets?
 

15-03-2010 19:51:38
rob_ehv
rob_ehv
Vanaf de brug : http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4335035570/
De brug : http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4226612942/ (links achter tezien)


robq
 

15-03-2010 19:54:27
nohab
nohab
Je kunt er alleen in de kijkrichting Kaldenkirchen wat mee, de andere kant op sta je tegen een bovenleidingportaal aan te kijken. En dat is best jammer, want dan zou een plaatje met het stationsgebouw mogelijk zijn.

Laatst bewerkt door nohab op 15-03-2010 19:54
 

15-03-2010 20:52:11
Chopper
Chopper
Ik heb trouwens ook nog een foto van de loopbrug voordat hij in gebruik werd genomen, de brug zelf ontbreekt nog.

http://i40.tinypic.com/2ajcepu.jpg

Edit door Spiketrain: lees s.v.p. de forumregels.

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-03-2010 21:03
 

19-06-2010 18:55:29
Chopper
Chopper
Zijn er imiddels al "updates" wat de ontwikkelingen betreft? Ik meen me te herinneren dat die brug ongeveer een half jaar zou blijven. Echter; we zijn nu (ruim) een half jaar verder, en we zitten nog mijlenver van het verdwijnen van die brug af. De tunnel is nog steeds niets meer dan een diep, donker hol met loshangende kabels en afgebroken balken die overal uitsteken, het lijkt allemaal wat stil te liggen op het moment. Heeft iemand enig idee hoe de stand van zaken nou daadwerkelijk is? Niet dat ik deze vertraging niet verwacht had...  

19-06-2010 20:40:17
mich
mich
Ik heb er bij staan kijken van de week, er is wel degelijk vooruitgang. De bekisting voor de nieuwe trap is gemaakt, en de liftschachten zijn betegelt. Voordat het af is zullen we nog wel een tijdje verder zijn ja.  

19-06-2010 20:48:39
Chopper
Chopper
Ah, dus er gebeurt in ieder geval iets. Dat is al heel wat, het is dan in ieder geval verder dan ik dacht.

Laatst bewerkt door Chopper op 19-06-2010 20:48
 

03-07-2010 17:08:11
mdeen
mdeen
In het nieuws op L1: de stationstunnel in Venlo zal vanaf maandag weer open zijn. De brug zal nog een tijdje blijven staan.

Zie het nieuwsbericht op http://www.l1.nl/content/4634917
 

06-07-2010 16:06:30
Chopper
Chopper
De tunnel is inderdaad weer open, maar heel wat mensen kwamen bedrogen uit... De trap van spoor 3/4 naar de tunnel en de tunnel zelf waren gelukkig nog hetzelfde als voorheen, maar aan de andere zijde viel het gemeen tegen. Er waren mensen met fietsen en dergelijke die zichtbaar opgelucht waren dat ze die brug niet meer over hoefden, maar aan de stationshalzijde is er wéér een... steile, ijzeren trap.
Ik snap best dat die ook tijdelijk is (de helft van de nieuwe permanente trap ligt er al, het ziet er tot nu toe niet slecht uit), maar dan vind ik dat ze óf nog even hadden kunnen wachten met het openen van de tunnel, óf wat minder misleidende berichten neer hadden mogen zetten op de lokale omroepen. %09%
 

06-07-2010 16:10:19
nielske90
nielske90
Ach, ben blij dat je niet meer perse over die loopbrug hoeft, want dat was niet jou grootste vriend. Dan scheelt dit toch weer?
Quote
Chopper: óf wat minder misleidende berichten neer hadden mogen zetten op de lokale omroepen. %09%
Mijn vermoedens zijn dat dat vooral de lokale omroepen/media hun interpretatie is geweest, foutje ligt dus niet direct bij ProRail...
 

06-07-2010 16:22:35
cuijk
cuijk
Het persbericht van ProRail: http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Pages/StationstunnelVenloweeropenvoorpubliek.aspx  

06-07-2010 16:29:03
Chopper
Chopper
nielske90:

Ik ben er zeker blij mee, normaal zeur ik ook niet zo snel over dit soort dingen hoor. Het lijkt gewoon weer zo'n stupide actie, wat niet ongewoon is voor deze stad, met name de laatste tijd (met dank aan die Floriade). En zoals ik eerder ook schreef heb ik zelf niet veel problemen met die trap, maar er zijn ontzettend veel mensen die dat wel hebben. Die mensen zijn nu nog geen stap verder terwijl er zo groots werd aangekondigd dat het nu over is met het "ongemak".
Overigens was het ook geen aanval op ProRail, maar inderdaad meer op de media.
 

06-07-2010 17:30:12
wilcot
wilcot
Ik vond de communicatie ook te kort schieten in de media. Terwijl de info van Prorail duidelijk aangeeft dat in oktober alles klaar is. Toen ik gisteren ging kijken schrok ik daarom ook. Was niet klaar en de trap vanaf de centrale hal is erg stijl. Vooral mensen met fietsen en rolstoelen zijn hier niet meegeholpen maar gelukkig zijn er nog de mensen die je over het spoorleiden  

07-07-2010 01:12:04
thom
thom
Dus omdat het nog niet voor iedereen toegankelijk verbeterd is, had voor degene die nu alwel voordeel aan de weer deels geopende tunnel hebben, die tunnel toch dicht moeten blijven ofzo?  

07-07-2010 10:32:47
Chopper
Chopper
Zo plat als jij het laat klinken is het niet, het gaat daar helemaal niet om. %09% Het gaat er om dat de media iedereen heeft laten geloven dat de tunnel weer open is, en dat daarmee dus ook de oude situatie weer hersteld zou zijn, met échte trappen dus. En geloof me (of niet), voor veel mensen zit er een wereld van verschil tussen stenen trappen en ijzeren trappen, ongeacht de hoogte of de steilheid er van.


En ja, ik vind nou eenmaal dat de "heropening van de tunnel" één grote grap is. Die ijzeren trap aan de stationshalzijde komt op precies hetzelfde neer als die loopbrug, de uiteindelijke trappen zijn op het moment niets meer dan een berg puin met de vage vorm van iets dat ooit een trap moet worden.


En voordat er iemand komt met de melding dat ik mezelf tegenspreek; ik heb inderdaad gezegd dat de toekomstige trappen er helemaal niet slecht uitzien, en dat vind ik nog steeds. Maar nu is het gewoon een feit dat het niets meer is dan een berg puin, en dus mijlenver van welke vorm van opening dan ook verwijderd is.
 

07-07-2010 11:19:40
wilcot
wilcot
foto's zeggen vaak meer http://www.maaslijn.net/2010.html en ook hier is de communicatie het probleem%02%  

09-08-2010 15:21:02
Somda
Somda
Ik ben zelf hier ook pas geweest, toen ging ik met de trein van Beek-Elsloo naar Venlo, ik ging met de trein naar het Limburgs Museum en toen moest ik ook over die loopbrug, het was inderdaad niet echt veilig.

Maar een vraag: hoe moeten mensen die slecht ter been zijn of die in een rolstoel zitten naar de overkant?
 

09-08-2010 15:36:41
TheKnitter
TheKnitter
Overweg waar je onder begeleiding van bevoegd personeel over mag (staat zelf een slagboom voor)  

09-08-2010 16:14:40
Somda
Somda
En zijn van deze overgang ook beelden te vinden op het internet?  

09-08-2010 16:20:41
gertjan
gertjan
Vast wel, maar het is niet meer dan een overpad met aan elke zijde een WIDO. De slagbomen zijn handmatig te bedienen, en liggen vrijwel altijd in de gesloten positie.
Oversteken van het overpad is verboden, tenzij je in het bezit bent van spoorbevoegdheid en je de juiste signalerende kleding draagt.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

09-08-2010 16:28:40
TheKnitter
TheKnitter
Quote
timaz: En zijn van deze overgang ook beelden te vinden op het internet?

http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=venlo&num=63
Zoeken op Google vind je vanzelf meer resultaten