Missende VIRM 9501
Forum: Algemeen - Algemeen
17-02-2010 12:53:51
aarclay
aarclay
Zojuist keek ik op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/VIRM en mijn mapje 'Kenmerken Rollend Materieel', en hier viel me op dat de VIRM 2-IV begint vanaf 9502 en eindigt bij 9526, en op Wikipedia begint deze bij 9501 en eindigt deze bij 9525.

Als ik op deze https://www.somda.nl/spots/m9501/0/7/ klik lijkt deze ook niet (meer) te bestaan?
Klinkt iemand dit bekend?

Laatst bewerkt door aarclay op 26-04-2012 15:44


Choo choo.....
 

17-02-2010 12:58:10
marl
marl
De 9501 en 9526 bestaan niet, wikipedia is niet bepaald betrouwbaar wat betreft die info.

https://www.somda.nl/matsms/ < IRM selecteren daar kan je de correcte info vinden.


7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.
 

17-02-2010 12:59:33
mdj
mdj
De nummering heeft te maken met de ABv3/4. Bestaat de 8701 -en dat doet-ie-, kan de 9501 niet bestaan. En zo zijn er nog meer "gaten".


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-02-2010 13:06:52
aarclay
aarclay
Dan staat het dus erg fout in het Kenmerken Rollend Materieel boekje...
Dan ga ik eens zoeken waar de andere gaten zitten.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-02-2010 13:07


Choo choo.....
 


17-02-2010 13:28:14
broek53
broek53
Als je het gaten wilt noemen, dan zijn beide series één gatenkaas. Zoals mdj aangeeft, wordt het volgnummer van een stel bepaald door de ABv3/4 die erin zit. De series 8600 voor de zessen de 9400 voor de vieren lopen wat dat betreft om-en-om: als er een 8615 is (ik noem maar wat), is er geen 9415 en omgekeerd. Hetzelfde geldt voor de serie 8700 en 9500. En de actuele treinstamnummers van de VIRM-en staan, met hun samenstelling in bakken, netjes op Somda bij het Reizigersmaterieel.  

17-02-2010 17:11:50
aarclay
aarclay
Maar er was wel dus -als ik goed begrijp- een periode dat de 9501 wel bestaan heeft, maar dusdanig een andere samenstelling kreeg dat hij dus een ander nummer 8701 kreeg?

Laatst bewerkt door aarclay op 17-02-2010 17:12


Choo choo.....
 

17-02-2010 17:17:04
broek53
broek53
Voor dit specifieke nummer weet ik niet of dat ooit gebeurd is (ik geloof van niet), maar het kan zomaar gebeurd zijn of gebeuren. Als de ABv 3/4 van de 8701 door wat voor bakwisseling ook terecht komt in een viertje, heet dat viertje 9501. Alleen is er dan geen 8701 meer - dat kan dus nooit tegelijk met de 9501.
In de rubriek over ontwikkelingen bij VIRM kun je wel een paar voorbeelden vinden waarbij dat soort nummerwisselingen hebben plaatsgevonden - die heb ik daar wel eens in genoemd, als ik ervan wist.
 

17-02-2010 17:18:37
bjornl
bjornl
Van wat ik me kan herinneren is het VIRM-2 om-en-om geleverd, te beginnen met een zesje. Dus de 8701 zou dan als zodanig geleverd zijn. Mocht men ooit de ABv5 en mBv7 eruit schuiven dan wordt het de 9501.

Laatst bewerkt door bjornl op 17-02-2010 17:20
 

17-02-2010 18:02:15
timtrein
timtrein
Precies, de nummers bestaan nu niet, maar kunnen in de toekomst wel gaan bestaan. Bij VIRM-1 geldt in wezen hetzelfde. Je zou ze zelfs netjes kunnen sorteren in een serie 8601-8647 en 9448-9481, en soortgelijk bij VIRM-2 en 3. Zie ook de Wikipedia-pagina die het e.e.a. vrij duidelijk en uitgebreid uitlegt.  

17-02-2010 20:09:59
keesje
keesje
Zo bestaat ook het oorspronkelijke zesje 8728 na de botsing te Rsd niet meer en zal/zou er een 9528 op de baan komen in de vorm van vier bakken (en met een andere kopbak).

Recent is ook de 8668 omgetoverd tot een viertje en heet nu dus 9468. Maar ik kom niet aan met baknummers, want daar ken ik het hele verhaal niet van.

Laatst bewerkt door keesje op 17-02-2010 20:10
 

17-02-2010 21:53:33
dh3201
dh3201
Daarvoor hebben we Materieelsamenstellingen onder het menu Materieel.


Shqiperise-lopers?