NS-acties niet meer geldig bij andere vervoerders
Forum: Algemeen - Algemeen
15-02-2010 20:59:28
manuel25
manuel25
Vanmiddag onderweg van school naar huis tussen Sneek en Workum sprak ik met een Arriva steward. We hadden het over de verschillende vervoersbewijzen. Hij vertelde mij dat er vanaf 28 februari wat gaat veranderen bij Arriva. Hij had het over conflicten omtrent de vergoeding van NS voor het accepteren van deze kaartjes met het zogeheten C tarief.

Hij liet mij een brief zien die hij had gekregen, de volgende maatregelen stonden daarin vermeld:
%01%Meereiskorting op losse kaartjes niet meer geldig(Bij Arriva kortingkaart en VDU wel).
%01%Kruidvatkaartjes niet meer geldig.
%01%CJP kortingskaartjes niet meer geldig.

Die tweede maatregel vind ik vaag, ik ga er vanuit dat hieronder ook de Blokkerkaartjes, Bruna, Albert Heyn, Ebay, Marktplaats, Tickets+, enz. worden bedoeld.

Nu vraag ik me af of dat voor altijd zo is nou ook gaat gebeuren bij Connexxion, Syntus, Veolia, DB regio en PEG?

EDIT: op de tickets+ dagkaartjes die geldig zijn van 01.03.10 tot 29.04.10 staat dat ze ook geldig zijn bij Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.

Laatst bewerkt door spiketrain op 27-02-2010 21:40
 

15-02-2010 21:00:39
thom
thom
Dat Arriva er problemen mee heeft, dan hoeven de andere vervoerders dat toch niet gelijk ook te vinden ?  

15-02-2010 22:16:32
mark
mark
Quote
manuel25: EDIT: op de tickets+ dagkaartjes die geldig zijn van 01.03.10 tot 29.04.10 staat dat ze ook geldig zijn bij Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.
In dat geval kan Arriva ze moeilijk weigeren lijkt me...

Misschien dat Gertjan toelichting kan geven?

Laatst bewerkt door mark op 15-02-2010 22:17
 

15-02-2010 22:57:25
willy84
willy84
Vaag dit maar als dit doorgaat dan is het einde dat iedere maatschappij alleen zijn eigen kaartjes accepteert. Nu de decentrale overheid de tarieven mag vaststellen en straks iedere treinmaatschappij zijn eigen kaarten assortiment heeft, wordt het er niet klantvriendelijker op! Leve de verkokering!  


15-02-2010 23:07:54
broek53
broek53
Ik kan het zelden zeggen zonder de marktadepten over mij heen te krijgen, maar het is echt zo dat we langzaam terugkeren naar een situatie zoals die van voor 1930. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, maar in dit soort opzichten is het dat onmiskenbaar wel.  

15-02-2010 23:34:06
thom
thom
Misschien eerst maar even wachten op een bevestiging heirvan, voor we weer pagina´s volgeschreven hebben  

16-02-2010 01:03:32
scooter
scooter
Bericht klopt,alle aparte vervoerbewijzen zijn met onmiddelijke ingang niet geldig bij Arriva,Connexxion,Syntus en Veolia.(Dus wel enkeltjes en retourtjes etc)
Het gaat dan om Zomer/Herfst/Lentetoer,Kruidvat/Blokkerkaartjes,en actiekaartjes zoals meereiskaartjes,voordeelbonnen,railrunnerakties,evenementenkaartjes en dergelijke(indien uitgegeven bij een speciale aktie).Alleen de standaard railrunners,voordeelbonnen,overgangskaarten en meereiskaarten zijn nog wel geldig.
Overigens gelden oude blokkerkaarten(die t/m 28 feb geldig zijn)nog wel.
Waarschijnlijk komt er op de nieuwe kaartjes ook te staan dat ze alleen bij NS geldig zijn.
 

16-02-2010 07:58:01
TheKnitter
TheKnitter
Ik zie het nut er niet van in.
Je maakt het de reiziger moeilijker, want hij moet straks meerdere kaartjes kopen, als hij bijvoorbeeld een zomertoer heeft. Hij is dan alsnog duurder uit.
Ze maken het niet makkelijker, alleen moeilijker.
 

16-02-2010 08:15:58
salieri
salieri
En ik vind het nog klantonvriendelijk ook...
Als men vindt dat men te weinig geld krijgt uit die pot, dan moet men naar de rechter stappen om te eisen dat het nader bekeken wordt. Maar niet over de rug van je klant dit uitvechten...
Lang leve de privatisering%09%
 

16-02-2010 08:30:37
fles
fles
Quote
scooter: Bericht klopt,alle aparte vervoerbewijzen zijn met onmiddelijke ingang niet geldig bij Arriva,Connexxion,Syntus en Veolia.(Dus wel enkeltjes en retourtjes etc)
Het gaat dan om Zomer/Herfst/Lentetoer,Kruidvat/Blokkerkaartjes,en actiekaartjes zoals meereiskaartjes,voordeelbonnen,railrunnerakties,evenementenkaartjes en dergelijke(indien uitgegeven bij een speciale aktie).Alleen de standaard railrunners,voordeelbonnen,overgangskaarten en meereiskaarten zijn nog wel geldig.
Overigens gelden oude blokkerkaarten(die t/m 28 feb geldig zijn)nog wel.
Waarschijnlijk komt er op de nieuwe kaartjes ook te staan dat ze alleen bij NS geldig zijn.


Met onmiddellijke ingang nog wel. Terwijl geen enkele vervoerder er ook maar een letter over op zijn site heeft staan. Een poging tot bron was leuk geweest.
 

16-02-2010 10:53:20
zugführer
zugführer
Juist... hoe ga je aan iemand uitleggen die een Dagkaart voor Nederland koopt bij Kruidvat dat hij daar niet mee naar bijvoorbeeld Harlingen, Valkenburg, Delfzijl en Winterswijk mag%03% Zelfs als er op dat kaartje staat dat het alleen bij NS geldig is; de gemiddelde Nederlander weet echt niet dat de NS daar niet rijdt...  

16-02-2010 10:56:27
Joey666
Joey666
straks met je 10 kaart soorten kopen, lekker handig.

En het OV -chipkaart?

Zeker ook dubbel instap tarieven betalen.
 

16-02-2010 11:14:31
jorgo
jorgo
Kruidvat cum suis kaartjes heb ik altijd gezien als een commerciële afspraak tussen NSR en de retailer in kwestie. Vervoerders kunnen hun eigen aanbiedingen in de schappen gooien, alleen of gezamenlijk. Als het gevoel van gezamenlijkheid bij de andere vervoerders ontbreekt, kan ik me voorstellen dat ze gaan opspelen. Zolang maar niemand de landelijk vastgestelde tarieven en kaartsoorten weigert, lijkt er me wettelijk weinig aan de hand.

Natuurlijk is het vervelend als allerhande gunstige zwerfkaartjes geen landelijk bereik meer hebben, maar de aanbiedingen zijn toch echt de verantwoordelijkheid van de vervoerder evt. in opdracht van de concessieverlener. Omgekeerd vind ik het vervelend dat ik met een Veolia-dagkaartje of het Euregio-ticket in Zuid Limburg alle bussen en Veolia-treinen mag gebruiken, maar dat reizen tussen Std en Mt/Hrl (NS) niet mag.

De oplossing zou denk ik zijn dat dergelijke acties in een open en constructief overleg tussen alle vervoerders worden ingeregeld, inclusief prijzen, afdrachten, verantwoordelijkheden. Voor een Zomertoer moet dat toch zeker mogelijk zijn? Kruidvat-acties leveren bij mij meer het idee van een one-manshow van NS-zijde.

Je kunt het moeilijk als een onrecht beschouwen, dat er geen landelijke regeling bestaat die puur commerciële acties een landelijk bereik oplegt? Ook ik zou graag zien dat het wel zo was, inclusief de nodige compensatie voor de kleinere partijen, maar helaas reikt het verantwoordelijkheidsgevoel van de marktwerkingsbeweging niet zover.

Bekijk het van de zonnige kant: als alle initiatieven met jan-en-alleman doorgesproken moesten worden, waren er veel minder!
 

16-02-2010 11:15:18
dennistd
dennistd
Is het met keer van de Kruidvat-kaartjes (2007 ofzo?) ook niet zo geweest dat ze alleen bij NS geldig waren? Daar staat me vaag iets van bij namelijk.  

16-02-2010 12:36:56
rogier
rogier
Ik ben benieuwd wanneer dit naar de reizigers gecommuniceerd wordt.
In elk geval is het diep triest dat de OV-bedrijven wederom hun conflicten over de hoofden van de reizigers moeten uitvechten. Wordt leuk als de eerste kamervragen worden gesteld over die boete voor een treinkaartje waar op staat dat het ook geldig is bij Arriva....
Ik neem tevens aan dat reeds gekochte kaartjes kunnen worden ingeruild, immers men komt niet na wat beloofd is.

Laatst bewerkt door rogier op 16-02-2010 12:37
 

16-02-2010 13:53:04
manuel25
manuel25
Ik ga er gewoon op reizen, het staat er op, die steward die ik daarover sprak zegt ook dat hij het onzin vindt, en is niet van plan de reiziger een boete te geven. Maar hij zei dat er ook genoeg collega's zijn die volgens het boekje werken, tegen zulken houd ik me wel van de domme, en laat zien wat er op het kaartje staat. Dan mogen ze mij geen bekeuring geven. Ik ben echt niet van plan om actie te ondernemen voor een kaartje met beperkte geldigheid, die kaartjes die ik nu heb, gaan mooi op.

Laatst bewerkt door manuel25 op 16-02-2010 13:53
 

16-02-2010 14:01:41
maurits
maurits
Als er op het kaartje of bijbehorende coupon staat dat het geldig is bij Arriva (of andere vervoerders), dan heeft men volgens mij geen poot om op te staan. Tussentijds voorwaarden wijzigen mag niet zomaar, ook al gaat het om voordelige kaartjes.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-02-2010 14:15:49
MarkJB
MarkJB
Quote
manuel25:%01%CJP kortingskaartjes niet meer geldig.

Nu vraag ik me af of dat voor altijd zo is nou ook gaat gebeuren bij Connexxion, Syntus, Veolia, DB regio en PEG?



De CJP is idd alleen geldig bij de NS, dus niet bij Arriva, Connexxxion, Syntus en Veolia.


Vaarwel Mat'64...
 

16-02-2010 15:47:06
oranjebank
oranjebank
Al die lijnen hadden NOOIT naar Arriva , Connexxion , Veolia en Syntus moeten gaan. NS had alle spoornetwerken moeten houden. En al die lokale overheden moeten eens ophouden met concessies etc. en die lijnen teruggeven aan de NS. %07%  

16-02-2010 15:54:03
mark
mark
Heb jij enig benul hoe sommige aanbestedingen een aantal lijnen (Zp-Ww, Aml-Mrb vooral) van bijna dood tot redelijk rendabel hebben gemaakt? %03%  

16-02-2010 16:03:39
keesje
keesje
Vertel eens? Wordt er al dikke winst gemaakt?  

16-02-2010 16:07:58
brandsrus
brandsrus
In de Noordelijke nevenlijnen is het reizigersaanbod flink gegroeid, dus dat zal wel resulteren in een bescheiden winst. Ze gooien niet voor niets een extra treinen in naar Sneek, Groningen en Zuidbroek?

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-02-2010 16:20, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

16-02-2010 16:32:35
raymond16
raymond16
Aml-Mrb kan onmogelijk als enigzins rendabel worden bestempeld. Het aantal treinreizigers is weliswaar flink gegroeid, maar nog altijd rechtvaardigt het aantal reizigers geen trein. Daar zit nog altijd een flinke subsidie overheen vanuit de opdrachtgever. Als in de spits 40 mensen per trein vervoeren al rendabel (zonder abnormaal veel geld van de overheid) is dan zou NS met de stoptreinen een hele dikke winst moeten maken, maar we weten allemaal dat NS het vooral van de IC's moet hebben. Voor Syntus/Connexxion moet het wel lucratief zijn door de bijdrage van de regio Twente: anders had er nu echt geen trein meer gereden.

Om bij het onderwerp te blijven: het staat de vervoerders natuurlijk altijd vrij om niet mee te doen aan een actie. Net zo goed NS ook niet meedoet bij allerlei lokale acties zoals bijvoorbeeld het OV-ontdek kaartje van de provincie Gelderland. Het is jammer dat er op dit moment blijkbaar geen overeenstemming is over de verdeling van de gelden. Punt is wel dat de regionale vervoerders zich beter pas bij een nieuwe actie hadden kunnen terugbrengen. Je kan niet verkopen aan de reiziger dat als je een kaartje koopt waar op staat dat die bij alle vervoerders geldig is en vlak voordat de kaartjes geldig worden wordt opeens vermeld dat je enkel met NS meemag. Is ook niet goed voor het imago van de trein.
 

16-02-2010 16:37:48
robbertc
robbertc
Denk dat het punt was dat op de lijnen waar "de kleine vervoerders" rijden een behoorlijke reizigersgroei is geweest, als je het vergelijkt met toen NS er nog reed.. (geen idee of dat waar is, verder)  

16-02-2010 16:45:51
spoorwegen
spoorwegen
Arriva is niet goed in zijn hoofd om dat te doen. Dan moet ik een kruitvat kaartje kopen van 12.49 en + een Enkele reis van 5.30,%07%%07%

Laatst bewerkt door spoorwegen op 16-02-2010 16:46
 

16-02-2010 17:30:58
gertjan
gertjan
Het is een regeling, gemaakt door de regionale vervoerders. NS zou te weinig of zelfs geen vergoeding aan 'de overige vervoerders' geven van de actiekaarten. Jammer dat het zo moet, maar het is niet anders. Als NS het voorgeschreven deel van de kaartjes niet afstaat, wiegeren de anderen om het vervoerbewijs te accepteren.

Ik heb zelf nog geen officieel schrijven hiervan gehad, maar zodra ik dit heb (zal zaterdag wel zijn) zal ik het wel (gedeeltelijk) delen.
Ik, en ook mijn collega's, voorzien wel een stijging van agressie hierdoor. Maarja het hoort erbij denk ik.

Quote
spoorwegen: Arriva is niet goed in zijn hoofd om dat te doen. Dan moet ik een kruitvat kaartje kopen van 12.49 en + een Enkele reis van 5.30,%07%%07%
Wat zou jij doen als je van NS geen geld krijgt voor reizigers die je wel meeneemt

Wel lache trouwens dat iedereen gelijk een mening hierover heeft, zonder kennis te hebben van de achterliggende oorzaak %08%
 

16-02-2010 17:36:46
keesje
keesje
Tja, moeilijker kunnen we het niet maken, wel makkelijker??  

16-02-2010 18:43:38
Dre
Dre
Quote
gertjan: Het is een regeling, gemaakt door de regionale vervoerders. NS zou te weinig of zelfs geen vergoeding aan 'de overige vervoerders' geven van de actiekaarten. Jammer dat het zo moet, maar het is niet anders. Als NS het voorgeschreven deel van de kaartjes niet afstaat, weigeren de anderen om het vervoerbewijs te accepteren.

Als ze zich echt zo benadeeld voelen kunnen ze natuurlijk ook hun beklag doen bij het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Da's nog altijd een stukje reizigersvriendelijker dan meteen opzeggen van de regeling.
 

16-02-2010 20:12:43
jeanpierre
jeanpierre
Gaat niet. NS mag zelf haar tarieven bepalen, alleen aan de jaarlijkse stijging hangt een maximum dat door V&W wordt gecontroleerd. In het verleden heeft V&W in dit soort gevallen altijd het standpunt ingenomen dat dit een aangelegenheid is tussen de vervoerders.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-02-2010 20:14:05
BGM104
BGM104
Naast de vraag hoe je de opbrengsten van kruidvat kaartjes verdeelt over alle vervoerders, heeft het zonder overleg invoeren van het zoutkaartje door NS bij Arriva veel kwaad bloed gezet, zie http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article5691068.ece/Arriva-de-dupe-van-falen-NS-en-Prorail

De zoutkaartje irritaties zouden wel eens de spreekwoordelijke druppel kunnen zijn geweest voor Arriva.
 

16-02-2010 20:45:31
keesje
keesje
Quote
jeanpierre: Gaat niet. NS mag zelf haar tarieven bepalen, alleen aan de jaarlijkse stijging hangt een maximum dat door V&W wordt gecontroleerd. In het verleden heeft V&W in dit soort gevallen altijd het standpunt ingenomen dat dit een aangelegenheid is tussen de vervoerders.


Huh? Zijn de kilometertarieven verschillend voor Arriva en NS dan? In Gn betaal je volgens mij evenveel voor een enkeltje obv een x aantal kilometers, ongeacht of je met Arriva of NS rijdt.

M.a.w.: Als NS zijn tarieven verhoogt, dan gaan die voor Arriva dus mee.

Misschien heb ik wat gemist?
 

16-02-2010 22:22:40
jeanpierre
jeanpierre
Het tarief per kilometer kan verschillen, maar dit wordt eerder opgelost door het aantal tariefkilometers aan te passen. Wat ik bedoel is dat alleen NS in staat is de jaarlijkse tariefstijging (in %) te bepalen en niet de regionale vervoerders. Zij moeten de stijging accepteren a.g.v. de verplichting om doorgaande kaartjes aan te bieden. En NS weigert als rechtgeaarde monopolist om kaartjes van andere vervoerders te accepteren. Alleen dat al is basis genoeg voor de huidige problematiek.  

17-02-2010 00:05:43
dh3201
dh3201
Quote
oranjebank: Al die lijnen hadden NOOIT naar Arriva , Connexxion , Veolia en Syntus moeten gaan. NS had alle spoornetwerken moeten houden. En al die lokale overheden moeten eens ophouden met concessies etc. en die lijnen teruggeven aan de NS. %07%

NS had nooit moeten worden opgericht, sinds HIJSM en SS samen zijn gegaan tot NS zijn er meer lijnen gesloten dan ooit tevoren...

Maar aan de andere kant, Bahncard is toch ook niet geldig bij NS, en niet bij DSB en bij PKP, en bij... etc. Dus voor een doorgaande internationale reis zit je ook vast aan of 1 duur kaartje of tig goedkope regionale kaartjes, waarvan je maar net moet weten waar die precies geldig is.
En de Karweipas is niet geldig bij Gamma en met een AH-bonuskaart krijg je ook geen korting bij de C1000.


Shqiperise-lopers?
 

17-02-2010 00:11:41
manuel25
manuel25
Het is anders wel zo dat mijn schoolpasjes van zowel de NHL Hogeschool als ROC Friese poort beide werken in de OV chipkaart lezers, of is dat ook afgelopen per 28/02?  

17-02-2010 00:43:41
scooter
scooter
Quote
fles:

Met onmiddellijke ingang nog wel. Terwijl geen enkele vervoerder er ook maar een letter over op zijn site heeft staan. Een poging tot bron was leuk geweest.

Bron is NS zelf,via een bericht in de Railpocket van het personeel.

Laatst bewerkt door scooter op 17-02-2010 01:07
 

17-02-2010 19:40:44
MDDM
MDDM
Staat helemaal niks in m'n railpocket hier over.


Gr Joop mcn Lls
 

17-02-2010 21:39:08
roeter
roeter
Quote
dh3201:.... Maar aan de andere kant, Bahncard is toch ook niet geldig bij NS, en niet bij DSB en bij PKP, en bij... etc.

Slecht voorbeeld. Bahncard is nl. wél geldig op alle treinen in Duitsland, dus ongeacht de vervoerder. We hebben het er hier ook niet over dat Blokker-kaartjes niet in Duitsland geldig zijn.
Langzaam maar zeker gaan we steeds meer naar de situatie in GB, waar kaartjes alleen geldig zijn voor de betreffende maatschappij, behalve de - onbetaalbare - standaard enkeltjes en retourtjes.

Wat betreft de toename van reizigers op de nevenlijnen : een groot deel daarvan komt door de integratie van bus- en treindiensten, waardoor veel paralelle busdiensten zijn opgeheven. Dergelijke integratie is NSR niet toegestaan!
Een ander aspect is kostenbesparing door éénmans-bediening, wat bij NSR ook moeilijk ligt.
 

17-02-2010 21:56:10
Meiziger
Meiziger
Quote
MDDM: Staat helemaal niks in m'n railpocket hier over.
Bij mij wel hoor, kijk nog eens bij de infoberichten van eind vorige week.
 

17-02-2010 22:52:12
MDDM
MDDM
Bij mij staat er sinds gisteren na een verse update het volgende in de info berichten:
* Melden Gladde of besneeuwde treeplanken
* Omroepinstallatie Sittard
* Ophaalperiode Studenten OV-Chipkaart verlengd
* Q&A Studenten OV chipkaart SOVC bij NS
* SLT aanpassing ATB-remcriterium
* Stadsregio Rotterdam van strip naar chip
* En Schoonmakers Nachtnet 1400 21400 op Rtd en Ut.
Dat is het.

Laatst bewerkt door MDDM op 17-02-2010 22:52


Gr Joop mcn Lls
 

20-02-2010 18:05:02
toms
toms
En toen was het stil : Zijn er ontwikkelingen ?  

21-02-2010 09:16:26
martijn
martijn
't Is dan wel geen kaartje, maar de site van de boekenweek staat dat het boekenweekgeschenk 14 maart in ieder geval nog wel geldig is in treinen van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia... http://www.boekenweek.nl/vrij-reizen.html  

24-02-2010 10:07:03
TheKnitter
TheKnitter
De actie die NS nu heeft, met de gratis dagkaart of 2-1 overgangsbewijs zijn ook al niet meer geldig bij overige vervoerders.  

24-02-2010 16:37:44
toms
toms
Dat kan ik me ook voorstellen dat de NS daar geen overeenstemming heeft kunnen bereiken, aangezien de regionale vervoerders redelijk door de winterse omstandigheden zijn gekomen.

Maar van die overige actie ???
 

24-02-2010 23:14:19
jordydl1
jordydl1
raar, als de ns die kaartjes uitgeeft, dan draait de ns toch ook dat verlies, of zie ik dat nou weer verkeerd?  

25-02-2010 05:06:44
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Ontopic blijven a.u.b..


Groet, Spiketrain
 

27-02-2010 21:34:58
seinhuis
seinhuis
Op http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=3&t=12889 staat dat acties van NS niet geldig zijn bij alle andere vervoerders  

27-02-2010 21:41:20
spiketrain
Moderator
spiketrain
Dat was inmiddels duidelijk geworden, topictitel aangepast.


Groet, Spiketrain
 

04-03-2010 21:29:54
jordydl1
jordydl1
in de spoor die ik vandaag op de mat zag vallen staat dat het boekenweek geschenk ook geldig is bij de andere vervoerders, terwijl dit volgens mij ook een aktie is die vanuit de ns komt ? of zeg ik nu iets heel raars ?  

04-03-2010 21:54:55
noof
noof
Ik heb vanuit NS zelf ri. reizigers ook nog totaal geen bericht gezien over dit feit..  

05-03-2010 10:09:56
zugführer
zugführer
In de spoor staat ook een aanbieding voor een retour naar Maastricht dat "alleen geldig is in treinen van NS, dus niet ..." en dan de hele lijst andere vervoerders  

06-03-2010 20:20:04
mren
mren
Wat is de héle lijst? DB Regio en PEG bijvoorbeeld.  

06-03-2010 20:27:51
Rienketje
Rienketje
Syntus, Arriva, Veolia, Connexxion, DB en PEG.