Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Treinongeval Buizingen (BE) 15 februari 2010

Maandag 15 feb 2010 - 10:36:02
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ernstig spoorongeluk tussen Brussel en Halle (Buizingen). www.nu.nl
Volgens de foto`s bestonden beide treinen uit klassieke stellen.
Gérard

Laatst bewerkt door admin op Maandag 15 feb 2010 om 20:19:36, reden: Titel aangepast

Maandag 15 feb 2010 - 10:45:10
brandsrus
brandsrus
Vandaar ook de stremming zeker voor de Thalys tussen Amsterdam en Paris Nord?

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 15 feb 2010 om 11:47:25, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 15 feb 2010 - 10:57:25
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Volgens de verstoringen wel ja. Hier trouwens de uitzending van het Belgische journaal: www.youtube.com


Maandag 15 feb 2010 - 11:38:33
Somda
Somda
de treinramp is nu ook steeds op breaking news> CNN

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 15 feb 2010 - 13:31:21
slifor
slifor
Quote
gvttreinen: Ernstig spoorongeluk tussen Brussel en Halle (Buizingen). www.nu.nl
Volgens de foto`s bestonden beide treinen uit klassieke stellen.
Gérard
volgens deze foto's: www.hln.be zijn het volgens mij een trein met klassieke treinstellen en voor zover ik kan zien een stam M4.....

Maandag 15 feb 2010 - 17:41:19
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Spiketrain meldt te Ddr dat trein 9252 wordt gereden door Thalys PBA-stel 4538!


Maandag 15 feb 2010 - 19:02:01
Duitje
Duitje
Weet iemand op welke trein deze keert? Ik vermoed de 9253?

Laatst bewerkt door admin op Maandag 15 feb 2010 om 20:20:29

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Maandag 15 feb 2010 - 19:05:46
David-Bd
David-Bd
Flickr daviddekker
In Brussel wordt gekeerd met +5, dat wordt dus trein 9257.

29 april 2018: laatste dag zonder 1100 uitval op Bd-Ehv v.v.

Maandag 15 feb 2010 - 19:16:22
treinfan
treinfan
Als mensen even nadenken, het is veel logischer dat het er hier om gaat om een stel weer terug te krijgen naar België en/of Frankrijk (met een omweg) voor de Thalys-diensten
Edit: @cuneo56 even verderop: Bedankt voor de info, de thalys komt dus wel terug.

Laatst bewerkt door treinfan op Maandag 15 feb 2010 om 20:06:36

[Bezig met laden...]

Maandag 15 feb 2010 - 19:23:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Ja alleen mis je dan waarschijnlijk in brussel weer een Benelux trein voor de retour-rit

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 15 feb 2010 om 19:32:28, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 15 feb 2010 - 19:27:46
gerard4653
gerard4653
Het opheffen van een Benelux is zo langerzamerhand zo gewoon, dat niemand daar van op kijkt hoor!

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 15 feb 2010 om 19:33:04, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 15 feb 2010 - 19:35:16
gertjan
gertjan
Quote
David-Bd: In Brussel wordt gekeerd met +5, dat wordt dus trein 9257.
Volgens mij was het tegenwoordig toch bij aankomst in Brusz doorrijden naar een of ander rangeerterrein ten zuiden van de stad, en daar de loc erom gooien. Dit omdat er vaak met vertraging werd vertrokken enzo, en omrijden op het emplacement van Brusz niet erg goed was voor de lokale dienst.
Vandaar dat er ook een stam van die Belgenkarren ingezet was, de zogenaamde 13e compositie.

Maandag 15 feb 2010 - 19:55:39
cuneo56
cuneo56
Quote
treinfan: Als mensen even nadenken, het is veel logischer dat het er hier om gaat om een stel weer terug te krijgen naar België en/of Frankrijk (met een omweg) voor de Thalys-diensten
Er is (waarschijnlijk) juist wel over nagedacht:
Benelux Defect, maar wel Thalys "over" die er achteraan had zullen rijden, en straks weer retour Asd als 9257.

Laatst bewerkt door cuneo56 op Maandag 15 feb 2010 om 19:56:34

Maandag 15 feb 2010 - 20:49:57
thom
thom
Ik vind dit wel érg betreurenswaardig en enorm schofterig, ik open een topic met in de naam een ernstig spoorwegongeval waarbij doden bij gevallen zijn tot onze spijt, en ik krijg een discussie van mensen die zich druk maken om wat uitgevallen treintjes en treinstellen die in een andere dienst rondrijden...

Érg oneerbiedig naar mijn idee en héél erg ongepast....

Laatst bewerkt door thom op Maandag 15 feb 2010 om 20:52:30

Maandag 15 feb 2010 - 20:52:19
edje
edje
Flickr spoorkeerl
kan niet anders zijn, dat ik het helemaal met Thom eens zijn.
Dat geneuzel over Benelux en afwijkende Thalys diensten kan volgens mij toch gewoon in het opvallende dingen topic.


Maandag 15 feb 2010 - 21:20:30
Duitje
Duitje
Quote
edje: Dat geneuzel over Benelux en afwijkende Thalys diensten kan volgens mij toch gewoon in het opvallende dingen topic.
Daar heb ik mijn berichtje ook geplaatst, alleen is deze (per ongeluk?) verplaatst naar dit topic.

Bij deze wil ik mijn medeleven betuigen aan alle betrokkenen van deze treinramp.

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Maandag 15 feb 2010 - 21:49:15
admin
Moderator
admin
Dit topic gaat over het treinongeval. Hoe treurig ook, daar horen aangepaste en opgeheven treinen bij.

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Maandag 15 feb 2010 - 21:52:26
MasterE
MasterE
Quote
Volgens mij was het tegenwoordig toch bij aankomst in Brusz doorrijden naar een of ander rangeerterrein ten zuiden van de stad, en daar de loc erom gooien. Dit omdat er vaak met vertraging werd vertrokken enzo, en omrijden op het emplacement van Brusz niet erg goed was voor de lokale dienst.
Vandaar dat er ook een stam van die Belgenkarren ingezet was, de zogenaamde 13e compositie.
Er wordt idd door gereden naar het rangeerterrein Vorst omdaar de loc om te lopen.

Maandag 15 feb 2010 - 23:32:30
thom
thom
Quote
admin: Dit topic gaat over het treinongeval. Hoe treurig ook, daar horen aangepaste en opgeheven treinen bij.
Normaal worden dat soort berichten ook gewoon in "opvallende dingen" geplaatst waar ze ook meer toe te voegen hebben aan de discussie dan hier.

Naar mijn idee een beetje een vreemde keuze, zo is het net of een simpel gevolg van deze aanrijding erger is dan de aanrijding an sich...

Maar het is jouw forum, jouw keuze, so be it...

Laatst bewerkt door thom op Maandag 15 feb 2010 om 23:32:46

Dinsdag 16 feb 2010 - 00:06:01
dh3201
dh3201
Van dat M4 stuurstand is bar weinig over, ieuw

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 16 feb 2010 - 09:15:12
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
www.kpnvandaag.nl (..)

Dinsdag 16 feb 2010 - 09:32:16
rharmsen
rharmsen
Zoals het nu lijkt, zijn de treinen niet frontaal op elkaar gereden. www.ad.nl

Maar wat een schade dan toch!

Dinsdag 16 feb 2010 - 09:40:06
jorgo
jorgo
Een reconstructie van dat feit was m.i. gisteren al te maken, bijv. via hgbtf.net waar men op de hoogte is van de plaatselijke infrastructuur en geplande paden. Het journaille laat echter nog altijd de foto zien van de AM62 en de AM66 alsof dat de twee verschillende treinen waren, ja, dan kom je snel op het idee van een frontale botsing uit. De Belgische autoriteiten hebben zich kennelijk langzaam geroepen gevoelen dit beeld te ontkrachten.

Dinsdag 16 feb 2010 - 10:34:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
sowieso is het een aanrader om verder te lezen op hgbtf.net, daar staat veel meer informatie.

De staking bij Luik is (zoals sommigen al weten) gerelateerd aan dit ongeluk: het personeel staakt om meer aandacht te vragen voor de veiligheid op het spoor in België. Dit hele ongeluk is uiteraard diep triest en mijn gedachten gaan dan ook uit naar de slachtoffers en hun nabestaanden maar het drukt de belgische spoorwegen ook met de neus op de feiten. Hopelijk wordt er wat mee gedaan...


Dinsdag 16 feb 2010 - 10:47:44
jorgo
jorgo
Het is typisch hoe de oude vakbondsinstincten in België telkens opspelen. Het aangrijpen van een tragisch ongeluk om meteen de eigen standpunten te verkondigen is symptomatisch. Daarmee beweer ik niet dat het ten onrechte gebeurt, maar het vakbondswezen functioneert toch veel klassieker dan in Nederland. De vakbond heeft trouwens altijd gelijk: als de beveiligingssystemen of -progressie niet deugt ligt het aan de infra en wie daar verantwoordelijk voor is; als de machinist bij wijze van spreken in slaap gevallen is ligt het aan de hoge werkdruk en die is natuurlijk het gevolg van concurrentie door privatisering en verzelfstandigde bedrijfsonderdelen.

Met name de manier waarop de vakbonden dit laatste gelijk gisteren al propageerden vond ik lichtelijk ongepast gaande het onderzoek. Maar gezien de historie van het Belgische sociale 'overleg' waarbij meteen gestaakt wordt, ook wel weer begrijpelijk.

In Nederland had men misschien eerst iets meer piëteit getoond dan de machinist anoniem als martelaar van de privatisering te positioneren, maar in België heeft men historische gezien een dergelijke behoefte zelden. Andere manier van verwerken, zeg maar.

Dinsdag 16 feb 2010 - 16:07:50
klaass16
klaass16
ik neem aan dat die rode een AM75 stel is en die witte een klassiek stel?

of zie ik het verkeerd?

Dinsdag 16 feb 2010 - 16:09:29
keesje
keesje
Staken doet men niet omdat men het gewoon leuk vindt. Tuurlijk zal zoiets heus wel deels door emotie voortkomen, maar het kan ook de bekende 'druppel' zijn geweest. Na het ongeval in Pécrot (9 doden) enkele jaren geleden, werden verbeteringen beloofd t.a.v. de beveiliging en dat kan natuurlijk (teveel) verwachtingen hebben geschept bij het rijdend personeel.

Dinsdag 16 feb 2010 - 16:10:08
keesje
keesje
Quote
klaass15: ik neem aan dat die rode een AM75 stel is en die witte een klassiek stel?

of zie ik het verkeerd?
Die zaten gekoppeld. Er was een zijdelingse aanrijding met een stam M4 rijtuigen (niet te zien op menig foto).

Dinsdag 16 feb 2010 - 17:36:03
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik zag drie klassieke tweetjes, twee witte en een rode. Daarnaast een geduwde stam met M4's.

Dinsdag 16 feb 2010 - 21:44:31
kniesoor
kniesoor
Quote
keesje: Staken doet men niet omdat men het gewoon leuk vindt. Tuurlijk zal zoiets heus wel deels door emotie voortkomen, maar het kan ook de bekende 'druppel' zijn geweest. Na het ongeval in Pécrot (9 doden) enkele jaren geleden, werden verbeteringen beloofd t.a.v. de beveiliging en dat kan natuurlijk (teveel) verwachtingen hebben geschept bij het rijdend personeel.
Zeker spelen emoties daarbij een rol, maar je kunt niet ontkennen dat er in Belgie veel vaker wordt gestaatkt dan in Nederland, en dat het sociaal overleg er nog tamelijk 'ouderwets' is.

Woensdag 17 feb 2010 - 00:25:25
dh3201
dh3201
Quote
timtrein: Ik zag drie klassieke tweetjes, twee witte en een rode. Daarnaast een geduwde stam met M4's.
Aan de beelden te zien de klassiekers 214+641+636 en geduwde M4 stam van elf* M4 rijtuigen en 2111 achterop.
*Ik tel voor de 2111 acht M4 rijtuigen rechtop, een half gekanteld, een geheel gekanteld en een (het stuurstandrijtuig) zo goed als verdwenen.

Shqiperise-lopers?

Woensdag 17 feb 2010 - 09:05:22
bjornl
bjornl
NRC zegt ook 11 M4-rijtuigen.

Woensdag 17 feb 2010 - 11:24:30
Modelspoor
Modelspoor
Er is ook een negatief reisadvies afgegeven voor Paris,wel een alternatief voor
London,via Antwerpen C,overstappen met de IC naar Lille (Flandres),te voet ongeveer 10 minuten naar "Europe"en met Eurostar naar London.
Maar dit kan ook evengoed als men toch naar Paris wilt,gewoon naar Lille zoals boven beschreven,en vansf Lille Europe met een Eurostar uit London,of een startende TGV vanaf Europe naar Paris.Misschien 1 uur meer reistijd.
En zou er ook een mogelijkheid zijn dat weet ik niet de Thalys vanaf Antwerpen
naar Lille laten rijden,en vervolgens via een verbindingsboog de HSL op richting
Paris.

Woensdag 17 feb 2010 - 12:15:20
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Er vertrekt ieder uur een TGV vanaf Lille Flandres naar Parijs, in de spits ieder half uur. Dat kan dus prima voldoen als omleidingsroute.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 17 feb 2010 - 15:37:42
daniel81
daniel81
Quote
Modelspoor: Er is ook een negatief reisadvies afgegeven voor Paris,wel een alternatief voor
London,via Antwerpen C,overstappen met de IC naar Lille (Flandres),te voet ongeveer 10 minuten naar "Europe"en met Eurostar naar London.
Maar dit kan ook evengoed als men toch naar Paris wilt,gewoon naar Lille zoals boven beschreven,en vansf Lille Europe met een Eurostar uit London,of een startende TGV vanaf Europe naar Paris.Misschien 1 uur meer reistijd.
En zou er ook een mogelijkheid zijn dat weet ik niet de Thalys vanaf Antwerpen
naar Lille laten rijden,en vervolgens via een verbindingsboog de HSL op richting
Paris.
Het valt mij ook op dat er op de NMBS-site totaal geen informatie te vinden is over binnenlandse reizen, dan dat er vervangbussen rijden. Het zou toch een kleine moeite zijn om op z'n minst omreisadviezen te geven? tevens kent men kennelijk daar niet het fenomeen om treinen via een andere route te laten rijden. Binnenlandse reizen tussen Brussel en Edingen e.v. kunnen ook via Denderleeuw-Geraardsbergen, maar dat staat nergens aangegeven. Sterker nog, de NMBS planner stuurt je 'gewoon' via Halle en geeft in de reisplanner geen info over de stremming. Kortom, we kunnen wel altijd over NL klagen, maar ook in België is het verre van perfect
Internationaal zouden er ook alternatieven via een andere route mogelijk moeten zijn, lijkt me. Ik ken de sporenplannen daar niet, maar het lijkt mij sterk dat er tussen Halle en Lille geen enkele uitwisselingsmogelijkheid is tussen de HSL en het 'klassieke' net, ook omdat tussen Aat en Doornik de lijnen een paar kilometer pal naast elkaar liggen en daar nog een soort van emplacement is.

Woensdag 17 feb 2010 - 17:29:36
kleine_man
kleine_man
Tussen Brussel en Halle zijn de HSL sporen gebundeld met de regionale sporen. Dus daar omleiden wordt moeilijk. Omleiden via het oostelijk deel van de ringlijn kan mogelijk zijn, maar dat is afhankelijk waar exact het ongeluk gebeurd is.

Dan blijt de omleidingsroute via Dendeleeuw en Kortrijk over. Dit is wel een stukje om.

Inmiddels staat er wat meer informatie op de site van NMBS, ook over alternatieve routes.