Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Station Landgraaf schuift op richting Heerlen

Zaterdag 13 feb 2010 - 09:55:00
john2
john2
www.gbbl.nl Station Landgraaf schuift op richting Heerlen.

Laatst bewerkt door admin op Maandag 15 feb 2010 om 08:44:30, reden: Titel aangepast

Zaterdag 13 feb 2010 - 09:59:41
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Het lijkt mij goedkoper om de bushalte te verleggen naar het station

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Zaterdag 13 feb 2010 - 10:12:39
bjornl
bjornl
Oei, die arme mensen moeten wel 300 m lopen! Als je in Amersfoort een beetje ongunstig uitstapt ben je na die afstand nog niet eens van het perron af.

Zaterdag 13 feb 2010 - 10:41:14
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
erhm, wat is nou makkelijker, een bushalte verplaatsen of een compleet station?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 13 feb 2010 - 10:46:39
kevinevers
kevinevers
Het gaat helemaal nog niet opschuiven
Quote
Wethouder Freed Janssen (GBBL, Verkeer) ziet het NS-station van Landgraaf graag opschuiven richting Heerlen...



Maandag 15 feb 2010 - 08:45:04
admin
Moderator
admin
admin: Topic opgeschoond. Voor taalkundige zaken is de "Meld moderator" knop prima geschikt

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Donderdag 18 feb 2010 - 11:42:50
john2
john2
Kan een van de Somda gebruikers die ik een bestand per mail heb gestuurd over de verplaatsing van station Landgraaf. Me even behulpzaamzijn met het plaatsen van dit bestand op dit forum? Heb het zelf al enkele keren geprobeerd, maar het lukt me niet. Bedank voor de medewerking.

Zaterdag 20 feb 2010 - 13:26:45
john2
john2
Het schijnt dat er geen PDF bestand als link op Somda geplaats kan worden.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 20 feb 2010 om 14:52:18

Zaterdag 20 feb 2010 - 16:36:40
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Hij staat toch gewoon in de eerste post van dit topic?


Zaterdag 20 feb 2010 - 16:46:32
john2
john2
Heb van het Limburgs Dagblad een artikel toe gemaild gekregen wat in het Limburgs Dagblad heeft gestaan. Dit artikel hebben ze me in PDF bestand toegestuurd. Had artikel wat jij bedoeld stond al op een website. Dit artikel kon ik zonder problemen als link geplaats krijgen. Het gaat me erom dat ik het toegestuurde artikel niet als link op somda krijg geplaats.

Zaterdag 20 feb 2010 - 17:03:28
bjornl
bjornl
Voordat hier nu een hele klucht ontstaat: John doelt op het krantenbericht dat ik hier www.bjornlammers.nl even neer heb gezet, waarin ook een situatieschets is opgenomen. Graag 1x downloaden en niet keer op keer opnieuw openen ivm bandbreedte

Zaterdag 20 feb 2010 - 17:16:53
john2
john2
Bjorn hartelijke dank. Dit artikel bedoelde ik ook.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 20 feb 2010 om 17:36:10

Zondag 21 feb 2010 - 13:37:08
john2
john2
Betreffend artikel, wat Bjorn als link heeft geplaatst. Staat nu ook op www.stationsweb.nl www.stationsweb.nl In een andere versie.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 21 feb 2010 om 16:17:48

Dinsdag 02 mrt 2010 - 20:30:57
MarkJB
MarkJB
Bedoel je niet het oude station van Houten? Dat is in ieder geval wel een kleine 150 meter verplaatst

Vaarwel Mat'64...

Woensdag 03 mrt 2010 - 13:51:46
jorgo
jorgo
Was het Houten? OK, dat zal het dan wel geweest zijn. Zag in ieder geval leuk uit toen.

Er is hier overigens een aantal berichten verwijderd waardoor het waarschijnlijk niet meer helemaal helder is waarover we het hebben. Goede nieuws: het deed er ook niet toe.

Vrijdag 05 mrt 2010 - 11:21:02
john2
john2
Heb toestemming gevraagd en gekregen, van de desbetreffende persoon, dat ik de mail van de gemeente Landgraaf mag en kan plaatsen. Wat bij deze (is) gebeurd.
De namen heb ik nu uit eigen beweging uit privacy reden weg gelaten. De kopie van het kranten artikel waar het in de mail over gaat, staat al als link op dit forum.
naar aanleiding van uw mail van 13 februari jl. zend ik u hierbij een kopie van het krantenartikel over de verplaatsing van station Landgraaf. Meer dan hetgeen in het krantenartikel staat, is er eigenlijk niet over te zeggen. Er moet nog heel veel onderzocht worden en het is ook nog lang niet zeker dat een verplaatsing ook wel echt mogelijk en financieel haalbaar is. Hoofddoelstelling van deze verplaatsing is het bevorderen van de aantrekkingskracht en het gebruik van het openbaar vervoer alsook het verbeteren van de totale ruimtelijke kwaliteit van het gebied rondom het spoorviaduct.

Op dit moment wordt er door de Provincie Limburg en Prorail gewerkt aan de realisatie van een inhaalspoor in Landgraaf. De realisatie hiervan zou een mogelijke verplaatsing van het station in de weg kunnen staan of onmogelijk kunnen maken. Dit moet voorkomen worden en dat is in feite de kern van de opdracht die we aan adviesbureau Stellwerk hebben gegeven. Daarnaast zullen ze ook een verplaatsingsvoorstel opstellen met situatietekening en een stappenplan maken.


Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Laatst bewerkt door john2 op Vrijdag 05 mrt 2010 om 12:20:52, reden: artikel bewerkt

Donderdag 11 apr 2013 - 14:34:38
john2
john2
Hier een link over de verplaasting van het Landgraafse station. De Landgraafse gemeenteraad zegt geen nee tegen verplaatsing van het station. www.limburger.nl Bron De Limburger, Limburgs Dagblad.

Donderdag 11 apr 2013 - 15:59:18
daniel81
daniel81
Het begin van een lang lobbytraject...

Op zich wel goed dat er kritisch naar gekeken wordt. Stations zijn eind 19e eeuw vaak gebouwd op een plek die tóen logisch was, maar nu niet meer: echter ze blijven tot in lengte van dagen op dezelfde plek waardoor de trein zich op veel plaatsen vanzelf uit de markt prijst. In Nederland valt het nog mee, maar in Duitsland zie ik vaak stations liggen op plekken waar het mij verwondert dat er überhaupt nog passagiers gebruik van durven te maken.

Als de infra hier toch grootschalig aangepakt wordt, is dit wel dé kans om er iets aan te doen.

Donderdag 11 apr 2013 - 16:01:17
logis016
logis016
Quote
john2 (do 11 apr 2013 14:34:38 somda.nl): Hier een link over de verplaasting van het Landgraafse station. De Landgraafse gemeenteraad zegt geen nee tegen verplaatsing van het station. www.limburger.nl Bron De Limburger, Limburgs Dagblad.
Ik vind het een slecht plan. Dan krijg je een spookstation, net als Heerlen was en is. Ik vraag me overigens af hoe ze dat willen verwezenlijken. Als het station verplaatst wordt ( richting brug) dan komt het station nu net op het smalste stuk te liggen, terwijl er juist sporen verdubbeld dienen te worden ivm ic verbinding naar Aachen

Donderdag 11 apr 2013 - 16:34:28
koosmat64
koosmat64
4 sporen, 2 voor Hrl-Ach en 2 voor Hrl-Mt passen wel onder de brug. Je zult alleen wat bomen moeten weghalen...

Donderdag 11 apr 2013 - 17:08:29
daniel81
daniel81
Twee sporen zijn hier wel voldoende hoor, evt aangevuld met een 3e evenementenperron thv het huidige station tbv Pinkpoppendels.
Het 'verdubbelen' moet je aannemelijk vooral zien voor het enkelsporige deel thv Hrlk, niet thv Lg van 2 naar 4 sporen te gaan.

Als ik de foto's bekijk, trek ik mijn post van hierboven weer in; als reiziger weet je niet wat je overkomt als je vanaf het perron op dat viaduct belandt
Dan is de huidige plek toch beter.

Donderdag 11 apr 2013 - 21:22:54
sjoerd
sjoerd
Reeds eerder is gesteld dat er te Landgraaf een kruisspoor moet komen in de tak naar Herzogenrath. Gevoegd bij de twee bestaande sporen in de tak naar Kerkrade kom ik dan op vier sporen uit. Uiteraard betekent een hogere frequentie op de lijn naar Herzogenrath de aanleg van dubbelspoor tussen Heerlen en Landgraaf.
Overigens zijn beide takken ooit aangelegd met een dubbelsporig tracé, al heeft er (tot in de Tweede Wereldoorlog) alleen dubbelspoor gelegen van Landgraaf naar Kerkrade, zelfs tot Simpelveld toe! Het emplacement Landgraaf, eigenlijk Schaesberg, telde ooit zes doorgaande sporen, dus er is plek zat. Onder het viaduct lagen echter toen ten hoogste twee sporen. Heerlen - Landgraaf is ook aangelegd als dubbelsporige hoofdlijn, maar het tweede spoor is er nooit geweest. Van Heerlen af lag er wel een goederenspoorweg naar het mijnemplacement Terwinselen op de plek van het zuidelijk hoofdspoor.