Thalys
Forum: Algemeen - Algemeen
16-09-2019 06:58:34
mdeen
mdeen
Quote
icened (za 14 sep 2019 07:13:03 https://www.somda.nl/forum/8102/p712022/):

Wanneer overname van lijnvluchten tussen Schiphol - Frankfurt door ICE?

Waarom zou je daar liever in een krappe Thalys met apart tariefsysteem willen rijden dan in een ICE die volledig geïntegreerd is in het internationale tariefsysteem, inclusief de sparpreisen van DB?

Sowieso heeft Thalys daar geen materieel voor, en ik heb nog geen berichten gehoord dat ze hun vloot willen uitbreiden.
 

16-09-2019 08:31:43
Klaasje
Klaasje
Het wordt inderdaad tijd dat Thalys de vloot uitbreidt of vervangt. De huidige bezettingsgraden maken het boeken van een reis soms erg lastig.  

16-09-2019 10:40:09
icened
icened
Quote
Klaasje (ma 16 sep 2019 08:31:43 https://www.somda.nl/forum/8102/p712100/): Het wordt inderdaad tijd dat Thalys de vloot uitbreidt of vervangt. De huidige bezettingsgraden maken het boeken van een reis soms erg lastig.


SNCF heeft als 55% aandeelhouder van Eurostar ook 4 Eurostar TMST die ze gebruiken voor binnenlandse diensten. Want ze hebben enigszins een overschot met die 31 Eurostar TMST. Die 4 Eurostar TMST worden ingezet tussen Parijs - Lille. Als ze het doortrekken naar Brussel zoals een Eurostar IZY kunnen er twee Thalys treinstellen specifiek worden ingezet tussen Parijs - Amsterdam.
 

16-09-2019 11:27:32
jordibont
jordibont
Thalys is en blijft een commerciële vervoerder, aan 5 volle treinen valt meer te verdienen dan aan 10 half volle. Als een niet commerciële partij (bv. een overheid) er geld op wil toeleggen, exploiteert Thalys graag meer treinen, maar deze subsidie is alleen jammer genoeg juridisch lastig.  


16-09-2019 11:38:31
icened
icened
Uiteraard moet Thalys kijken naar de bezettingsgraad van hun treinen. Want daardoor zijn ze zo rendabel met die verschillende frequenties per dag.

Maar kan Thalys ook niet klanten verliezen als treinreizigers niet 1 - 7 dagen van te voren kunnen boeken omdat hun HST volgeboekt is? Dan pakken ze alsnog de vliegtuig. Want sommige reizigers moeten gewoon op een bepaalde dag ergens naar toe.
 

16-09-2019 14:26:23
DDietzen
DDietzen
Zijn die wisselende frequenties per dag werkelijk zo rendabel? Als ik de bestaande omloop construeer op de vrijdag (bij mijn weten de drukste dag voor internationale HST's) dan lijkt het erop dat ze 21 stellen nodig hebben om de dienst uit te voeren.

Als ze nu veel gelijkmatiger zouden gaan rijden met vrijwel altijd enkele stellen en een grotere amplitude (strakke uursdienst Amsterdam-Brussel, strakke halfuursdienst Brussel-Parijs; uiteraard muv de middagsluiting van de LGV Nord) en de 9900 een gesloten omloop geven (graag met inzet van het Disneystel %06%) dan kom ik uit op slechts 16 benodigde stellen.

Dat is een besparing van liefst 5 stellen, dus bijna 25% van de oorspronkelijke materieelinzet. Daarnaast durf ik te wedden dat de personeelsdiensten daar ook een stuk efficiënter op worden. Dat moet toch ook een hoop opleveren in de portemonnee?
 

16-09-2019 14:50:29
b2py
b2py
En wanneer mag het onderhoud plaatsvinden?  

16-09-2019 15:02:10
yappa
yappa
De dubbele treinstellen uit de spits opknippen en gebruiken voor een strakke uurdienst in de rustige uren zal ook geen winstpakker zijn vermoed ik.  

16-09-2019 15:32:34
daniel81
daniel81
Quote
DDietzen (ma 16 sep 2019 14:26:23 https://www.somda.nl/forum/8102/p712119/): Zijn die wisselende frequenties per dag werkelijk zo rendabel? Als ik de bestaande omloop construeer op de vrijdag (bij mijn weten de drukste dag voor internationale HST's) dan lijkt het erop dat ze 21 stellen nodig hebben om de dienst uit te voeren.

Als ze nu veel gelijkmatiger zouden gaan rijden met vrijwel altijd enkele stellen en een grotere amplitude (strakke uursdienst Amsterdam-Brussel, strakke halfuursdienst Brussel-Parijs; uiteraard muv de middagsluiting van de LGV Nord) en de 9900 een gesloten omloop geven (graag met inzet van het Disneystel %06%) dan kom ik uit op slechts 16 benodigde stellen.

Dat is een besparing van liefst 5 stellen, dus bijna 25% van de oorspronkelijke materieelinzet. Daarnaast durf ik te wedden dat de personeelsdiensten daar ook een stuk efficiënter op worden. Dat moet toch ook een hoop opleveren in de portemonnee?


Tsja maar als de reizigers dan niet willen instappen heb je er niet zoveel aan... NS kan overvolle spitstreinen ook niet ontlasten door in de daluren de treinen te verlengen.
Bij Thalys zal dat alleen werken als je dan enorm in tarieven gaat differentiëren (dus die daltreinen echt heel goedkoop maakt). Echter daar staat tegenover dat je exploiatiekosten juist stijgen, want je hebt extra machinisten nodig, meer elektriciteit en je moet meer gebruiksvergoeding betalen
 

16-09-2019 15:34:44
daniel81
daniel81
Quote
icened (ma 16 sep 2019 11:38:31 https://www.somda.nl/forum/8102/p712110/):
Maar kan Thalys ook niet klanten verliezen als treinreizigers niet 1 - 7 dagen van te voren kunnen boeken omdat hun HST volgeboekt is? Dan pakken ze alsnog de vliegtuig. Want sommige reizigers moeten gewoon op een bepaalde dag ergens naar toe.

Zeker. Maar als ze voor 10 klanten een extra treinstel moeten aankoppelen is het goedkoper om die klanten het vliegtuig of de auto in te jagen
 

16-09-2019 15:34:59
Tim82
Tim82
Quote
mdeen (ma 16 sep 2019 06:58:34 https://www.somda.nl/forum/8102/p712095/):
Quote
icened (za 14 sep 2019 07:13:03 https://www.somda.nl/forum/8102/p712022/):

Wanneer overname van lijnvluchten tussen Schiphol - Frankfurt door ICE?

Waarom zou je daar liever in een krappe Thalys met apart tariefsysteem willen rijden dan in een ICE die volledig geïntegreerd is in het internationale tariefsysteem, inclusief de sparpreisen van DB?

Sowieso heeft Thalys daar geen materieel voor, en ik heb nog geen berichten gehoord dat ze hun vloot willen uitbreiden.


In dit geval heb je als reiziger niks te maken met het Thalys tarief systeem of Sparpreis van DB omdat je één ticket koopt vanaf Antwerpen Centraal of Brussel Zuid (ZYR) naar een bestemming ergens in de wereld via Schiphol (AMS) bij KLM of een Skyteam partner. Voorbeeld is een ticket Brussel- New York of Hong Kong- Antwerpen etc etc. Op dit moment moet je hiervoor op Schiphol als je wilt overstappen vanuit je vliegtuig op de Thalys aansluiten in de rij voor het NS INT loket om je treinkaartje af te laten drukken. Dat kan natuurlijk veel tijd kosten als het er druk is, vooral in de zomerperiode is dat niet klantvriendelijk. Hiervoor is een aparte balie op Schiphol in aankomst, ik ben benieuwd!

Overigens kan je deze KLM/Skyteam tickets al 12 maanden vooraf boeken, en als je dus een datum neemt ver in de toekomst kan je al zien wat de dienstregeling gaat worden van Thalys nog ver voordat het zichtbaar is in de boekingsmodules van Thalys zelf. Ook kan je aan afwijkende vetrekttijden al zien wanneer er werkzaamheden zijn, bv over een maand of 10. Blijkbaar zijn die al lang bekend, maar worden die niet actief ergens gecommuniceerd naar treinreizigers.
 

16-09-2019 16:08:21
icened
icened
Quote

Zeker. Maar als ze voor 10 klanten een extra treinstel moeten aankoppelen is het goedkoper om die klanten het vliegtuig of de auto in te jagen


Dat is een afweging die Thalys moet maken. Als je een HST hebt met 377 zitplaatsen kunnen ze voor die 10 klanten geen extra Thalys treinen laten rijden. Als er 200 - 300 treinreizigers teleurgesteld moeten worden zal het een andere afweging worden.
 

16-09-2019 18:07:39
treinhobby
treinhobby
Quote
mdeen (ma 16 sep 2019 06:58:34 https://www.somda.nl/forum/8102/p712095/):
Quote
icened (za 14 sep 2019 07:13:03 https://www.somda.nl/forum/8102/p712022/):

Wanneer overname van lijnvluchten tussen Schiphol - Frankfurt door ICE?

Waarom zou je daar liever in een krappe Thalys met apart tariefsysteem willen rijden dan in een ICE die volledig geïntegreerd is in het internationale tariefsysteem, inclusief de sparpreisen van DB?

Sowieso heeft Thalys daar geen materieel voor, en ik heb nog geen berichten gehoord dat ze hun vloot willen uitbreiden.

Als je het hele bericht had gequote, had je deze vraag niet hoeven stellen...
Het gaat erom dat Thalys vluchten overneemt tussen Schiphol en Parijs.

Hierop vraagt Icened zich dus af wanneer hetzelfde idee gaat gebeuren tussen Schiphol en Frankfurt met de ICE.

Dus geen overname van ICE's door Thalys, maar overnames van KLM vluchten door ICE's.
 

16-09-2019 18:15:46
geert
geert
Quote
icened (ma 16 sep 2019 10:40:09 https://www.somda.nl/forum/8102/p712107/):
Quote
Klaasje (ma 16 sep 2019 08:31:43 https://www.somda.nl/forum/8102/p712100/): Het wordt inderdaad tijd dat Thalys de vloot uitbreidt of vervangt. De huidige bezettingsgraden maken het boeken van een reis soms erg lastig.


SNCF heeft als 55% aandeelhouder van Eurostar ook 4 Eurostar TMST die ze gebruiken voor binnenlandse diensten. Want ze hebben enigszins een overschot met die 31 Eurostar TMST. Die 4 Eurostar TMST worden ingezet tussen Parijs - Lille. Als ze het doortrekken naar Brussel zoals een Eurostar IZY kunnen er twee Thalys treinstellen specifiek worden ingezet tussen Parijs - Amsterdam.
Dat is al een aantal jaren niet meer. Een stel is weer in dkenst gesteld eind vorig jaar voor de IZY diensten. Alle andere Eurostar stellen die de SNCF gebruikte staan buiten dienst en de stellen die Eurostar zelf niet meer gebruikt worden momenteel gesloopt in Amberieu.
 

16-09-2019 18:37:26
Tim82
Tim82
Quote
treinhobby (ma 16 sep 2019 18:07:39 https://www.somda.nl/forum/8102/p712143/):
Quote
mdeen (ma 16 sep 2019 06:58:34 https://www.somda.nl/forum/8102/p712095/):
Quote
icened (za 14 sep 2019 07:13:03 https://www.somda.nl/forum/8102/p712022/):

Wanneer overname van lijnvluchten tussen Schiphol - Frankfurt door ICE?

Waarom zou je daar liever in een krappe Thalys met apart tariefsysteem willen rijden dan in een ICE die volledig geïntegreerd is in het internationale tariefsysteem, inclusief de sparpreisen van DB?

Sowieso heeft Thalys daar geen materieel voor, en ik heb nog geen berichten gehoord dat ze hun vloot willen uitbreiden.

Als je het hele bericht had gequote, had je deze vraag niet hoeven stellen...
Het gaat erom dat Thalys vluchten overneemt tussen Schiphol en Parijs.

Hierop vraagt Icened zich dus af wanneer hetzelfde idee gaat gebeuren tussen Schiphol en Frankfurt met de ICE.

Dus geen overname van ICE's door Thalys, maar overnames van KLM vluchten door ICE's.

Meer specifiek, alleen 1 van de 5 dagelijkse KLM vluchten Schiphol- Brussel komt te vervallen en wordt door Thalys overgenomen. Parijs heeft er dus niks mee te maken
 

16-09-2019 22:18:56
icened
icened
Klopt Tim82. Wanneer gaat het gebeuren tussen Schiphol - Frankfurt? Was ook enigszins een cynische reactie van me. Want het is boemelen tussen Utrecht - Emmerich. En op zijn vroegst is het derde spoor Emmerich - Oberhausen vanaf 2026. Dat bedoelde ik ook met mijn reactie.

Kortom op korte termijn gebeurt er zoal niets. Wanneer gaat de overheid geld in steken om de ICE te kunnen versnellen tussen Utrecht - Arnhem - Emmerich? En de frequentie van 7 keer per dag is onvoldoende.

Ze hadden een idee voor een hogere frequentie:

https://www.ovmagazine.nl/2016/01/ns-wil-trager-maar-vaker-naar-frankfurt-1755/

1 keer p/u een ICNG/Talgo Schiphol - Köln lijk me beter dan die dure ICE op gewoon spoor laten boemelen. En wie weet dat KLM een aantal onrendabele vluchten tussen Schiphol - Köln/Frankfurt wil geven aan DB & NS. Zijn er weer meer slots op Schiphol. En de stikstofdioxide in Nederland moet toch gereduceerd worden?
 

16-09-2019 22:47:05
Frontier
Frontier
KLM vliegt al jaren niet meer naar Keulen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-09-2019 23:03:59
cuneo56
cuneo56
Quote
Dat is al een aantal jaren niet meer. Een stel is weer in kenst gesteld eind vorig jaar voor de IZY diensten. .
Die Eurostar heeft twee 3 spannings TGV vrijgemaakt. Een van die twee was de 4551, ex Thalysstel 4531. Is deze inmiddels misschien weer aan de Thalys vloot toegevoegd?
 

17-09-2019 00:17:17
Frontier
Frontier
Ja, sedert begin dit jaar zijn de 4551 terug naar Thalys en de 4521 terug naar SNCF.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-09-2019 06:17:46
nohab
nohab
De 4551 heeft zich nog niet in Nederland laten zien, ook niet onder zijn oude nummer.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-09-2019 07:32:12
geert
geert
Zover mijn bronnen mij geinformeerd hebben hierover is dit stel ook niet toegelaten in NL ivm ontbreken ETCS en/of ATB  

18-09-2019 06:42:51
mdeen
mdeen
Quote
mdeen (ma 16 sep 2019 06:58:34 https://www.somda.nl/forum/8102/p712095/):
Quote
icened (za 14 sep 2019 07:13:03 https://www.somda.nl/forum/8102/p712022/):

Wanneer overname van lijnvluchten tussen Schiphol - Frankfurt door ICE?

Waarom zou je daar liever in een krappe Thalys

Hmm, ik zou zweren dat ik Thalys las.
 

20-09-2019 12:44:53
Hoera63
Hoera63
Quote
uiteraard muv de middagsluiting van de LGV Nord
Kan iemand dit mij toelichten? Is de LGV Nord elke dag gesloten voor onderhoud in het rustige middaguur?
 

20-09-2019 17:06:53
qj7141
qj7141
Quote
Hoera63 (vr 20 sep 2019 12:44:53 https://www.somda.nl/forum/8102/p712327/):
Quote
uiteraard muv de middagsluiting van de LGV Nord
Kan iemand dit mij toelichten? Is de LGV Nord elke dag gesloten voor onderhoud in het rustige middaguur?

Dit is niet alleen op de LGV Nord, hoor. De Franse capaciteitsverdeler, voorheen Réseau Ferré de France, tegenwoordig SNCF Réseau, houdt op de meeste lijnen rekening met een gepland onderhoudsrooster. Dit is een tijdspanne van circa twee uur overdag (meestal rond lunchtijd...) waarbij er geen treinverkeer wordt gepland. Het is niet altijd gezegd dat er dan daadwerkelijk werkzaamheden plaatsvinden, maar het kan ook voor een inspectie van het spoor zijn. Dit onderhoudsrooster is al in een zeer vroeg stadium ( ongeveer een anderhalf jaar) bekend en wordt verdeeld voordat het overige treinverkeer zijn plek krijgt. Volgens mij bestaat dit systeem al dertig jaar. Het systeem wordt Blanc Travaux genoemd.
Overigens kennen we dit systeem in NL ook, vooral op emplacementsniveau.

Laatst bewerkt door qj7141 op 20-09-2019 17:08
 

23-09-2019 14:42:08
icened
icened
Geen beste reclame voor Thalys:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1731715078/gestrande-thalys-na-8-uur-vertraging-aangekomen

Kan SNCF op zo'n moment niks regelen? Desnoods sturen ze een andere TGV naar dat weilandstation en brengen ze de reizigers naar Lille Europe. Natuurlijk zijn de meeste TGV volgeboekt.
 

23-09-2019 16:28:19
gvttreinen
gvttreinen
TGV is geen Thalys  

23-09-2019 17:21:33
geert
geert
Nou het leek te gaan om een Thalys die in de middag vertrokken is, daarna hebben er toch nog wel meer treinen van Thalys gereden die hadden kunnen stoppen?  

23-09-2019 18:38:56
gvttreinen
gvttreinen
Ik weet niet of het mogelijk is om vanuit Parijs het rechter perronspoor van Haute Picardie te kunnen bereiken.
Oplossing had kunnen zijn..met een andere Thalys terug naar Parijs en dan daar de volgende Thalys richting Brussel...waar een wil is.
 

30-09-2019 07:38:42
didam2009
didam2009
De Disney Thalys is al sinds 8 September niet meer in Nederland geweest.
Is daar iets meer van bekent ?


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-09-2019 08:48:52
geert
geert
De dienstregeling 2020 van Thalys is gepubliceerd. Wat opvalt zijn de gewijzigde tijden van de Thalys naar Marne-La-Vallee. Creëert ook meer verbindingen richting Brussel met als voordeel meer overstap mogelijkheden richting andere bestemmingen in Frankrijk. Beide gaan een uur eerder rijden dan nu, behalve op vrijsag.  

30-09-2019 16:54:50
icened
icened
Quote
geert (ma 30 sep 2019 08:48:52 https://www.somda.nl/forum/8102/p712969/): De dienstregeling 2020 van Thalys is gepubliceerd. Wat opvalt zijn de gewijzigde tijden van de Thalys naar Marne-La-Vallee. Creëert ook meer verbindingen richting Brussel met als voordeel meer overstap mogelijkheden richting andere bestemmingen in Frankrijk. Beide gaan een uur eerder rijden dan nu, behalve op vrijsag.


Wie weet dat een aantal Nederlanders verleidt om naar Lyon te reizen via overstap. Dat is nog enigszins concurrerend met vliegtuig vanaf Schiphol.
 

22-09-2020 20:30:59
seinhuis
seinhuis

Vanaf 1 oktober gaat 40% minder Thalys rijden. Dit vanwege sterk terug gelopende reizigers aantallen en de aangescherpte reisadviezen.

 

25-09-2020 12:48:09
seinhuis
seinhuis
Quote
seinhuis (22-09-2020 20:30:59):

Vanaf 1 oktober gaat 40% minder Thalys rijden. Dit vanwege sterk terug gelopende reizigers aantallen en de aangescherpte reisadviezen.


Thalys 9391, 9309, 9328, 9351, 9357, 9376 en 9394 zijn afgeschaft. (Dan praat ik alleen over Thalys welke in Nederland rijden. Voor een compleet overzicht Zie de website van Thalys)

 

25-09-2020 14:27:02
HOV38
HOV38

Even wat anders wat betreft Thalys.. In 2018 maakte Thalys bekend dat zij haar gehele vloot zou gaan vernieuwen onder de projectnaam: RubY. Aanvankelijk zou het eerste vernieuwde treinstel in de herfst van 2019 in dienst komen. Inmiddels zitten we in de herfst van 2020 en is dit nog steeds niet gebeurd. Ik ben wel benieuwd of iemand weet wat de status van de vlootvernieuwing is. Heeft deze alleen vertraging opgelopen door Corona of zorgt de fusie van Thalys en Eurostar in 2021 ervoor dat de geplande vlootvernieuwing volledig van de baan is?

 

05-11-2020 13:25:08
seinhuis
seinhuis

Vanaf zaterdag rijdt Thalys 1 trein per dag tussen Parijs en Amsterdam

 

16-11-2020 10:51:54
seinhuis
seinhuis

Acteur Clint Eastwood getuige in proces tegen ‘Thalys-terrorist’

Dit gaat over de aanslag op 21 augustus in Thalys 9364 van Amsterdam naar Parijs.

 

16-11-2020 11:23:47
Ysbergsla
Ysbergsla

Voordat iemand schrikt: 21 augustus 2015, wel te verstaan.

 

16-11-2020 14:37:26
Muizeneus
Muizeneus

En heeft niks van doen met ontwikkelingen van Thalys zelf....

 

16-11-2020 17:38:57
mvschoon
mvschoon

Da's maar net hoe je ernaar kijkt. Maar ik zie dat we in dit subject in 2015 de gebeurtenis zelf ook niet hebben behandeld...

 

16-11-2020 17:49:50 1
thom
thom

Het topic heet ook alleen 'Thalys', en niet 'Ontwikkelingen Thalys' ;)

 

19-01-2021 22:39:12
jmv
jmv
Quote
HOV38 (25-09-2020 14:27:02):

Even wat anders wat betreft Thalys.. In 2018 maakte Thalys bekend dat zij haar gehele vloot zou gaan vernieuwen onder de projectnaam: RubY. Aanvankelijk zou het eerste vernieuwde treinstel in de herfst van 2019 in dienst komen. Inmiddels zitten we in de herfst van 2020 en is dit nog steeds niet gebeurd. Ik ben wel benieuwd of iemand weet wat de status van de vlootvernieuwing is. Heeft deze alleen vertraging opgelopen door Corona of zorgt de fusie van Thalys en Eurostar in 2021 ervoor dat de geplande vlootvernieuwing volledig van de baan is?


Vandaag werd op een Frans forum foto's van een eerste proefrit van de Thalys RubY gepost. Zie hiervoor: [TGV Thalys PBA et PBKA] Sujet Officiel - Page 13 - Matériel roulant ferroviaire - Le Web des Cheminots. En dan iets naar beneden scrollen.



Laatst bewerkt door jmv op 19-01-2021 22:40
 

21-01-2021 08:24:40
hellfire
hellfire

Via de pagina die jmv noemt ben ik op het YouTubekanaal van Thalys terechtgekomen. Daar staan o.a. ook filmpjes over hoe het interieur uit komt te zien. Het interieur is echt nice. De buitenkant vind ik wat minder. De combinatie van paars en rood vind ik niet mooi en ik vond bij de vorige bestickering al dat de verhouding tussen rood en zilver zoek was. Dat is nu nog erger.



Laatst bewerkt door hellfire op 22-01-2021 09:46, reden: Link aangepast naar videopagina
 

21-01-2021 08:27:23 1
BVisser
BVisser

'Dit kanaal heeft geen content'.

 

21-01-2021 08:47:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Even doorklikken naar "video's". Dan krijg je o.a. deze video



Laatst bewerkt door SleutelMan op 21-01-2021 08:48
 

20-03-2021 00:40:56
mren
mren

Nog een paar foto'tjes



Laatst bewerkt door mren op 20-03-2021 00:41
 

30-03-2021 08:09:06
geert
geert

Dit is een bewerkte foto uit de spuitcabine, uiteindelijk ziet het er anders uit, zeker na het aanbrengen van de stickers

 

27-10-2021 11:26:38
seinhuis
seinhuis

Nieuwe Thalys is aan de pers voorgesteld

 

19-07-2022 15:40:15
icened200
icened200

Nieuwe ontwikkeling met Thalys. Samenwerking met KLM en Schiphol:

KLM en Thalys gaan samen als pilot hun diensten combineren. KLM-klanten kunnen nu op station Brussel-Zuid inchecken en een gecombineerde trein-vliegreis boeken.

Daarnaast worden klanten bij wijzigingen door KLM geïnformeerd en omgeleid. Ook ontvangen zij van KLM informatie over de voorbereiding van de reis en over transfers. Zo moet het Air/Rail-product (trein + vliegtuig) meer op het Air/Air-product (vliegtuig + vliegtuig) gaan lijken. Een boardingpass is dus een ticket voor de gehele reis en KLM voorziet de reiziger dan ook van alle informatie.

Dit is behapbaar voor de luchtvaartmaatschappij daar op vluchten tussen Brussel en Schiphol vrijwel alleen maar transferpassagiers te vinden zijn. Met deze verbeteringen aan het Air/Rail-product, die al in het voorjaar werden aangekondigd, hoopt KLM reizigers te verleiden om voor de trein te kiezen.

Pilot

Het gaat in eerste instantie om een proef, waarbij dit verbeterde product alleen beschikbaar is voor reizigers die om 16:52 met de Thalys uit Brussel-Zuid vertrekken (behalve op zaterdag, dan om 15:52) en om 17:34 vanuit Schiphol (behalve op zaterdag, dan om 18:34). De proef loopt tot eind oktober. Eerder besloot KLM al om de vijfde dagelijkse vlucht tussen Brussel en Schiphol te schrappen: de Nederlandse luchtvaartmaatschappij vliegt nu nog vier keer per dag retour op deze route. Ter vervanging koopt de maatschappij stoelen in bij Thalys. Nadelen, voordelen en evaluatie

Toch zit er nog een groot nadeel aan het zogenaamde Air/Rail-product: reizigers met ruimbagage kunnen hun koffers niet inchecken op station Brussel-Zuid, maar moeten dat op Schiphol doen. Dit in tegenstelling tot KLM-klanten die met het vliegtuig van Brussel naar Schiphol reizen. KLM en Thalys erkennen dat ook, en denken na over oplossingen, maar hebben die nog niet gevonden. De kans is groot dat er daarvoor een speciaal, afgesloten vrachtcompartiment in de Thalys-treinen moet komen, en dat is lastig realiseerbaar. Onder andere naar deze beperkingen zal worden gekeken tijdens de proefperiode. Deze duurt tot 29 oktober 2022. Na afloop van deze periode vindt een uitgebreide evaluatie plaats en zal gekeken worden hoe het air/rail product verder kan worden ontwikkeld.

Bron: Up in the Sky

Proefperiode van KLM en Thalys. Zien hoe ze de afstemming van het proces met het vliegtuig en het proces van de hogesnelheidstrein kunnen verbeteren. Zie het voorbeeld met ruimbagage.

Hopen dat de lijnvlucht Schiphol - Brussel (4 keer per dag) volledig vervangen kan worden door Thalys. Heeft SNCF straks voldoende treinen om de transferpassagiers tussen Schiphol - Brussel te vervoeren? Afgezien van de 26 Thalys treinstellen.

SNCF kan ook schuiven met de Eurostar treinen als Thalys en Eurostar zijn gefuseerd tot Eurostar.

 

19-07-2022 16:10:40
mren
mren

De grap is natuurlijk dat door het vrijkomen van deze slots op de vliegvelden KLM meer winstgevende (en vervuilende) intercontinentale vluchten kan plannen.

 

19-07-2022 16:23:00
seinhuis
seinhuis

En dat de Thalys niet stopt op Brussel airport terwijl de IC Brussel wel rechtstreeks rijdt.

 

19-07-2022 16:33:08
AlbertP
AlbertP

Het gaat dan ook om reizigers uit België die met de KLM willen vliegen, en niet per se op het vliegveld hoeven te zijn. Het is daarmee niet anders dan het AiRail-aanbod in Duitsland dat reizigers van grote steden naar vliegveld Frankfurt brengt.

Het is niet in het belang van de KLM om het vliegveld in Brussel beter te verbinden, daar vliegt vooral de concurrentie.

 

19-07-2022 17:27:03
icened200
icened200
Quote
mren (19-07-2022 16:10:40):

De grap is natuurlijk dat door het vrijkomen van deze slots op de vliegvelden KLM meer winstgevende (en vervuilende) intercontinentale vluchten kan plannen.


Alsof korte vliegverbindingen zo schoon zijn. Relatief wordt op korte vliegverbindingen vuiler gevlogen omdat veel brandstof in beginfase opgaat aan opstijgen. Als de vliegtuig op grote hoogte is zal de brandstofverbruik relatief minder zijn.

Het is toch een win-win situatie? Voor KLM die korte vliegverbindingen kan afstoten. Schiphol heeft meer slots. En Thalys meer reizigers.

Belangrijker zal vooral zijn of luchtvaartreizigers/treinreizigers er op vooruit gaan.



Laatst bewerkt door icened200 op 19-07-2022 17:27
 

19-07-2022 17:27:08
timtrein
timtrein
Quote
mren (19-07-2022 16:10:40):

De grap is natuurlijk dat door het vrijkomen van deze slots op de vliegvelden KLM meer winstgevende (en vervuilende) intercontinentale vluchten kan plannen.


Schiphol gaat toch inkrimpen, nu deels maar later ook heus wel, dus elke vlucht minder is er één.

 

19-07-2022 17:30:04
icened200
icened200
Quote
AlbertP (19-07-2022 16:33:08):

Het gaat dan ook om reizigers uit België die met de KLM willen vliegen, en niet per se op het vliegveld hoeven te zijn. Het is daarmee niet anders dan het AiRail-aanbod in Duitsland dat reizigers van grote steden naar vliegveld Frankfurt brengt.

Het is niet in het belang van de KLM om het vliegveld in Brussel beter te verbinden, daar vliegt vooral de concurrentie.


Heb even gekeken naar het participeren van Deutsche Bahn in Star Alliance. Zie veel overeenkomsten met de samenwerkingsverband van Thalys, KLM en Schiphol:

www.bing.com

 


19-07-2022 20:59:07
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mren (19-07-2022 16:10:40):

De grap is natuurlijk dat door het vrijkomen van deze slots op de vliegvelden KLM meer winstgevende (en vervuilende) intercontinentale vluchten kan plannen.


Intercontinentale vluchten zijn vervuilend maar nodig, omdat er geen alternatief voor gemaakt kan worden. Europese vluchten zijn juist het probleem. In verhouding waarschijnlijk vervuilender én vervangbaar door modaliteiten op land.




DDZ in dienst, ik blij!
 

19-07-2022 21:26:16
bert
bert

De trein...? Dan moet nog veel verbeterd worden denk ik zo maar en niet bij elke los zittende moer het railverkeer 5 uur worden stilgelegd of zo

 

19-07-2022 21:35:32
DDZ7504
DDZ7504

Het kán gemaakt worden, daar doel ik op. Ik snap zelf ook wel dat er veel verbeterd moet worden dan, maar het Europese treinnetwerk uitbreiden is makkelijker dan een spoorlijn naar bijvoorbeeld Buenos Aires aanleggen...



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 19-07-2022 21:35


DDZ in dienst, ik blij!
 

19-07-2022 22:29:46 1
mren
mren
Quote
DDZ7504 (19-07-2022 20:59:07):
Quote
mren (19-07-2022 16:10:40):

De grap is natuurlijk dat door het vrijkomen van deze slots op de vliegvelden KLM meer winstgevende (en vervuilende) intercontinentale vluchten kan plannen.


Intercontinentale vluchten zijn vervuilend maar nodig, omdat er geen alternatief voor gemaakt kan worden. Europese vluchten zijn juist het probleem. In verhouding waarschijnlijk vervuilender én vervangbaar door modaliteiten op land.


Nodig? Ik vermoed dat de prijselasticiteit nogal tegen gaat vallen. Weinig vluchten zijn "nodig". Men is gewend geraakt om voor relatief weinig geld de halve wereld over te vliegen voor vakanties en degelijke. Eens beginnen om de werkelijke kosten door te berekenen (negatieve externaliteiten) en eens kijken hoeveel reizigers dan nog "moeten"...

 

19-07-2022 23:41:51
DDZ7504
DDZ7504

Het aantal vakantievluchten valt nog steeds in het niets ten opzichte van de zakelijke (lijn)vluchten die de economie draaiende houden. Dus ook dat argument slaat gewoon nergens meer op. Het met het vliegtuig op vakantie gaan voor een habbekrats is juist vooral iets wat op de Europese vluchten slaat.




DDZ in dienst, ik blij!
 

19-07-2022 23:54:12
mren
mren

Simpel: als je de prijzen 10 keer zo hoog maakt, zie je vanzelf hoe veel vluchten nou echt zo nodig zijn.

"De economie draaiende houden" is net zo'n kul-argument als dat Schiphol-mainport gezeur waarbij de staat emmers belastinggeld in een bodemloze put blijft smijten (AF-KLM...).

 

19-07-2022 23:56:32 1
DDZ7504
DDZ7504

Wat wil je er nou mee zeggen dan? Dat vliegen verboden moet worden? Is dat hoe de NVBS erover denkt? Ik ben echt niet vóór (meer) onnodig vliegen, ik ben wel tegen het onnodig afschaffen van zinvolle dingen, ook in de luchtvaart.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 19-07-2022 23:57


DDZ in dienst, ik blij!
 

20-07-2022 00:06:23 3
mren
mren

Ik wil zeggen dat intercontinentale vluchten helemaal niet "nodig" of "noodzakelijk" zijn in de mate waarop ze nu worden gebruikt. En dat je daar snel genoeg achter komt door de reële prijs te vragen want dan krijg je vanzelf vraaguitval. Je krijgt precies 0 vraaguitval als het een essentiële dienst is zoals bijvoorbeeld elektriciteit.

Als ik een tekening van een mat'54 hiernaast zou hebben staan, maakt me dat nog geen vertolker van de mening van alle hondekoppen.

 

20-07-2022 00:10:14
DDZ7504
DDZ7504

Maar wíe moet die "reële prijs" dan verhogen? Welke partij gaat daarover?




DDZ in dienst, ik blij!
 

20-07-2022 01:03:17
mren
mren

De overheid is denk ik de enige die dmv wetgeving negatieve externaliteiten kan laten beprijzen. Maar dat rijmt zich wat minder met het "nationale trots"-gevoel dat in dit land heerst rondom bijvoorbeeld KLM.

Klein voorbeeld: het is natuurlijk vrij vreemd dat er wel BTW wordt geheven over treinkaartjes maar niet over kerosine.

Maar goed, terug naar Thalys. Die overigens het yield pricing uit de luchtvaart heeft gekopieerd waardoor je in dit soort drukke maand soms redelijk prijzig uit bent.

 

20-07-2022 07:49:49
hellfire
hellfire
Quote
icened200 (19-07-2022 15:40:15):

KLM en Thalys erkennen dat ook, en denken na over oplossingen, maar hebben die nog niet gevonden. De kans is groot dat er daarvoor een speciaal, afgesloten vrachtcompartiment in de Thalys-treinen moet komen, en dat is lastig realiseerbaar.


Voor zover ik heb gezien, heeft elke TGV Reseau (en dus ook de Thalys) een kleine bagageafdeling tussen de eerste klasse en de locomotief. Wanneer Air France passagiers met de TGV tussen Brussel-Zuid en Charles de Gaulle laat reizen, wordt die gebruikt voor hun bagage, hoewel die dan ook nog niet ingeschekt is. De reizigers moeten zelf bij de buitendeur van die ruimte hun bagage afgeven en na de reis daar ook weer ophalen. Dat heeft twee voordelen: er is geen personeel nodig om die bagage te vervoeren naar en van de trein en de doorgaans grote reiskoffers nemen geen ruimte in de bagagerekken in beslag. Reizigers hoeven niet ver te lopen voor hun koffers, want die krijgen een stoel in dezelfde bak als waarin die bagageruimte zit.

Tenzij Thalys allerlei techniek in die ruimte heeft laten inbouwen, zou een Thalys ook die bagageruimte moeten hebben. Slotje op die deur en klaar?



Laatst bewerkt door hellfire op 20-07-2022 07:50
 

20-07-2022 11:31:36
yappa
yappa

Noem mij maar ouderwets, maar eind jaren '90 kon ik in London Paddington station 'gewoon' mijn bagage inchecken voor mijn British Airways-vlucht, daarna nog een paar uur sightseeing doen in de stad en vervolgens naar Heathrow om te vliegen.

Natuurlijk zijn de veiligheids-voorschriften sinds die tijd strenger geworden maar die incheck-optie op het station het lijkt me meer een kwestie van logistiek en kosten, dan van kunnen en mogen.

Bagage kun je ook inchecken als je vertrekt in een land met een wat dubieuze veiligheidscultuur, ergens in een oude sovjet-staat of zo, en dan wordt die bagage op Schiphol ook gewoon overgebracht naar je aansluitende vlucht. Zolang je het minimum noodzakelkije veiligheidsniveau goed in kaart brengt, moet dat op een treinstation in de Benelux en in een Thalys net zo goed te organiseren zijn als op kleine, exotische vliegvelden.

 

24-07-2022 22:25:17
icened200
icened200

Wederom een Thalys defect geraakt. 2 keer binnen een week.

Opmerkelijk voor deze trein die technisch betrouwbaar is.

Niet goed voor het imago. En dat net nu het steeds meer een goede alternatief voor de vliegtuig is.

De Thalys is 25/26 jaar oud. En wordt intensief gebruikt. Niet onderhand tijd voor de opvolger TGV-M? Waarvan Alstom 100 treinstellen gaat leveren vanaf 2024.



Laatst bewerkt door icened200 op 24-07-2022 22:26
 

24-07-2022 22:58:21
Oldskool
Oldskool

Je geeft zelf het antwoord toch? Medio 2024😜

 

24-07-2022 23:19:09
Daan!
Daan!

Maar waarom geeft Thalys de BPKA stellen dan nog een nieuw interieur?
Gaat de TGV-M alleen de PBA's vervangen?

 

24-07-2022 23:21:44
icened200
icened200
Quote
Oldskool (24-07-2022 22:58:21):

Je geeft zelf het antwoord toch? Medio 2024😜


TGV-M zal wel eerst bedoeld zijn voor vervanging van een deel van de binnenlandse TGV. Bedoel overigens vanaf 2024. En niet medio 2024.

En ze zijn het nog niet allemaal gereviseerd tot Thalys Ruby. Speculeer desondanks toch over een Avelia Thalys. Maar SNCF kan vanaf 2024 schuiven met alle Eurostar, Thalys en TGV treinstellen.

 

24-07-2022 23:23:44
icened200
icened200
Quote
Daan! (24-07-2022 23:19:09):

Maar waarom geeft Thalys de BPKA stellen dan nog een nieuw interieur?
Gaat de TGV-M alleen de PBA's vervangen?


TGV-M gaat eerst de oude TGV Atlantique vervangen. En wanneer de Thalys vervangen worden is speculeren.

Die speculatie doe ik zelf omdat er straks 100 TGV-M geleverd worden.

 

24-07-2022 23:38:51
AlexNL
AlexNL

Hmmm, speculaas. Lekker bij de koffie.

TGV M is een project van SNCF, Alstom en de Franse overheid ("TGV du futur"). Het project is gericht op het doorontwikkelen van het binnenlandse TGV-netwerk, aangezien de oudste TGVs aan vervanging toe beginnen te raken. Thalys is hier niet bij betrokken.

Het is natuurlijk best mogelijk dat er in de toekomst TGV M's komen te rijden tussen Amsterdam en Parijs, maar dat zal dan zijn omdat dat voor Thalys/Eurostar het beste aanbod is. Het is net zo goed mogelijk dat er meer e320s worden besteld om de PBAs/PBKAs af te lossen.

Thalys is een volledig zelfstandig bedrijf (tegenwoordig samen met Eurostar) dat haar eigen strategie vaart, SNCF heeft daar geen volledige controle over. Dat zagen we 10 jaar geleden al: ondanks het meerderheidsbelang van SNCF plaatste Eurostar een bestelling bij Siemens (tot grote onvrede van Alstom die haar AGV wilde slijten).

 

24-07-2022 23:51:32
icened200
icened200
Quote
AlexNL (24-07-2022 23:38:51):

Hmmm, speculaas. Lekker bij de koffie.

TGV M is een project van SNCF, Alstom en de Franse overheid ("TGV du futur"). Het project is gericht op het doorontwikkelen van het binnenlandse TGV-netwerk, aangezien de oudste TGVs aan vervanging toe beginnen te raken. Thalys is hier niet bij betrokken.

Het is natuurlijk best mogelijk dat er in de toekomst TGV M's komen te rijden tussen Amsterdam en Parijs, maar dat zal dan zijn omdat dat voor Thalys/Eurostar het beste aanbod is. Het is net zo goed mogelijk dat er meer e320s worden besteld om de PBAs/PBKAs af te lossen.

Thalys is een volledig zelfstandig bedrijf (tegenwoordig samen met Eurostar) dat haar eigen strategie vaart, SNCF heeft daar geen volledige controle over. Dat zagen we 10 jaar geleden al: ondanks het meerderheidsbelang van SNCF plaatste Eurostar een bestelling bij Siemens (tot grote onvrede van Alstom die haar AGV wilde slijten).


Toch speculeer ik op TGV-M.(Duplex). De HSL Parijs - Lille wordt steeds drukker bereden.

Zal wel meer de nadruk op bagage moeten liggen vanwege vele internationale reizigers met koffers.

Maar in Euroduplex Parijs - Barcelona is dat geen probleem. Kon moeiteloos koffers kwijt.

 

24-07-2022 23:54:25
DDZ7504
DDZ7504
Quote
AlexNL (24-07-2022 23:38:51):

Hmmm, speculaas. Lekker bij de koffie.

TGV M is een project van SNCF, Alstom en de Franse overheid ("TGV du futur"). Het project is gericht op het doorontwikkelen van het binnenlandse TGV-netwerk, aangezien de oudste TGVs aan vervanging toe beginnen te raken. Thalys is hier niet bij betrokken.

Het is natuurlijk best mogelijk dat er in de toekomst TGV M's komen te rijden tussen Amsterdam en Parijs, maar dat zal dan zijn omdat dat voor Thalys/Eurostar het beste aanbod is. Het is net zo goed mogelijk dat er meer e320s worden besteld om de PBAs/PBKAs af te lossen.

Thalys is een volledig zelfstandig bedrijf (tegenwoordig samen met Eurostar) dat haar eigen strategie vaart, SNCF heeft daar geen volledige controle over. Dat zagen we 10 jaar geleden al: ondanks het meerderheidsbelang van SNCF plaatste Eurostar een bestelling bij Siemens (tot grote onvrede van Alstom die haar AGV wilde slijten).


Uit nieuwsgierigheid, zijn de treinstellen zelf dan tegenwoordig ook van het bedrijf Thalys(/Eurostar)? Of op papier nog steeds van SNCF, NMBS en NS (verschilde per stel)?




DDZ in dienst, ik blij!
 

25-07-2022 01:43:52
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (24-07-2022 23:51:32):

Toch speculeer ik op TGV-M.(Duplex).

Dat kan, maar speculatie hierover is op dit moment aardig zinloos. Er is helemaal geen sprake van nieuw materieel voor Thalys, er zijn ook geen geruchten die daarover gaan.

Het enige wat ik op korte termijn verwacht is dat men gaat kijken of het materieel nog efficiënter ingezet kan worden. Als de eenwording van Thalys en Eurostar een feit is, kunnen de 17 e320's die Eurostar heeft ook worden gebruikt voor een dienst tussen Parijs en Amsterdam.

In de ochtend Londen > Parijs, dan meteen Parijs > Amsterdam, dan naar de Watergraafsmeer voor schoonmaak en veiligheidscontroles, en dan weer een rit terug naar Londen. Zulk werk.

De HSL Parijs - Lille wordt steeds drukker bereden.

Zal wel meer de nadruk op bagage moeten liggen vanwege vele internationale reizigers met koffers.

Maar in Euroduplex Parijs - Barcelona is dat geen probleem. Kon moeiteloos koffers kwijt.


Ok, en? Een Eurostar heeft ook veel bagageruimte.

Ik zie ook totaal niet hoe een Thalys-variant op de TGV M ook maar iets te maken heeft met de capaciteit en reizigersvraag op de LGV Nord.

 

25-07-2022 01:44:35
AlexNL
AlexNL
Quote
DDZ7504 (24-07-2022 23:54:25):

Uit nieuwsgierigheid, zijn de treinstellen zelf dan tegenwoordig ook van het bedrijf Thalys(/Eurostar)? Of op papier nog steeds van SNCF, NMBS en NS (verschilde per stel)?


Thalys is in 2015 omgevormd tot een zelfstandig bedrijf naar Belgisch recht, het materieel staat tegenwoordig ingeschreven onder de vlag van THI Factory.

 

25-07-2022 06:06:24
icened200
icened200
Quote
AlexNL (25-07-2022 01:43:52):
Quote
icened200 (24-07-2022 23:51:32):

Toch speculeer ik op TGV-M.(Duplex).

Dat kan, maar speculatie hierover is op dit moment aardig zinloos. Er is helemaal geen sprake van nieuw materieel voor Thalys, er zijn ook geen geruchten die daarover gaan.

Het enige wat ik op korte termijn verwacht is dat men gaat kijken of het materieel nog efficiënter ingezet kan worden. Als de eenwording van Thalys en Eurostar een feit is, kunnen de 17 e320's die Eurostar heeft ook worden gebruikt voor een dienst tussen Parijs en Amsterdam.

In de ochtend Londen > Parijs, dan meteen Parijs > Amsterdam, dan naar de Watergraafsmeer voor schoonmaak en veiligheidscontroles, en dan weer een rit terug naar Londen. Zulk werk.

De HSL Parijs - Lille wordt steeds drukker bereden.

Zal wel meer de nadruk op bagage moeten liggen vanwege vele internationale reizigers met koffers.

Maar in Euroduplex Parijs - Barcelona is dat geen probleem. Kon moeiteloos koffers kwijt.


Ok, en? Een Eurostar heeft ook veel bagageruimte.

Ik zie ook totaal niet hoe een Thalys-variant op de TGV M ook maar iets te maken heeft met de capaciteit en reizigersvraag op de LGV Nord.


Dat is het voordeel van samenvoegen van Thalys en Eurostar. Vooral Eurostar 320 is multifunctioneel.

Alleen moet je ook treinmachinisten hebben die de wegbekendheid hebben. Verdeeld over bepaalde trajecten zoals Parijs - Londen/Brussel en Brussel - Amsterdam/Keulen.

Parijs - Lille (LGV Nord) wordt steeds meer bereden. De frequentie wordt steeds hoger.

SNCF heeft tussen Parijs - Lyon vele TGV Duplex/Euroduplex waaronder Parijs - Barcelona. Op die manier kan reizigersaanbod verwerkt worden.

Dat kunnen ze op de LGV Nord ook doen. Mee eens dat de Eurostar ook veel bagage heeft.



Laatst bewerkt door icened200 op 25-07-2022 06:13
 

25-07-2022 09:40:46
yappa
yappa

Die order van 100 TGV's wordt over een periode van 10 jaar uitgeleverd. Als SNCF ze allereerst nodig heeft als vervanger voor de resterende Atlantique treinstellen, dan duurt het dus nog jaren voordat er überhaupt stellen beschikbaar komen voor Thalys.

 

25-07-2022 09:45:29
yappa
yappa

En alweer een gestrande Thalys in Noord-Frankrijk, en alweer zitten de reizigers meerdere uren opgesloten in een trein zonder airco voordat er een deur open gaat. Drie mensen onwel ditmaal, en het duurde 5 uur tot er een evacuatie-trein ter plaatse was.

Kennelijk is het nou ook weer niet zo druk op de LGV Nord dat er een beetje snel geëvacueerd kan worden... Blij dat ik daar niet aan boord zat.

 

25-07-2022 09:57:06
Ysbergsla
Ysbergsla

En alweer is de communicatie van Thalys van een bedroevend niveau.

 

25-07-2022 11:34:19
phantom
phantom
Quote
mren (19-07-2022 23:54:12):

Simpel: als je de prijzen 10 keer zo hoog maakt, zie je vanzelf hoe veel vluchten nou echt zo nodig zijn.

"De economie draaiende houden" is net zo'n kul-argument als dat Schiphol-mainport gezeur waarbij de staat emmers belastinggeld in een bodemloze put blijft smijten (AF-KLM...).


Je wil eigenlijk "het klootjes volk" de mogelijkheid weer ontnemen om met het vliegtuig te genieten van een vakantie ?

Die mensen moeten maar weer net als vroeger de auto pakken,als ze die hebben om die on nodige vakantie te gaan vieren in het buitenland ?

Laten we dan ook gelijk hotels e.d. ombouwen en verkleinen want al die mega betonblokken bevatten nu teveel kamers die vaak alleen maar gebruikt worden door dat "klootjesvolk" erheen gaat om vakantie te komen vieren.


Dat is ook zonde van het geld wat men steekt in het ontwikkelen van zulke gebouwen,het onderhoud wat je hebt aan zulke gebouwen,zowel van buiten als van binnen,dat scheelt ook gelijk een hoop on nodig personeel,want kleiner hotel,is kleiner aantal benodigde personeels leden.

Prima plan,dat gaat de wereld een hoop on nodig geld besparen.



Laatst bewerkt door phantom op 25-07-2022 11:35
 

25-07-2022 12:13:20
sjoerd
sjoerd

Mren maakt niet het punt dat hij het volk de vakantie wil ontnemen, maar hij vraagt zich naar mijn idee af of de overheid een luchthaven moet subsidiëren waarvan niet iedereen gebruik kan maken en die het milieu zwaar belast.

Nu komt er ook veel geld terug naar de overheid, maar de vraag is of het in de luchtvaart niet ook teveel naar andere geldschieters gaat.

En dat is misschien een verschil met het OV waar de overheid ook subsidie verleent. Het verschil is wellicht dat daar het milieu minder in het geding is, dat het meer een basisvoorziening is, en dat er geen gierige aandeelhouders zijn.

Ik vind het altijd lastig om er iets van te vinden als je de cijfers niet exact naast elkaar kan leggen. (Als iemand dat al lukt, want het is ingewikkelde materie).

 

25-07-2022 20:20:36
geert
geert
Quote
yappa (25-07-2022 09:45:29):

En alweer een gestrande Thalys in Noord-Frankrijk, en alweer zitten de reizigers meerdere uren opgesloten in een trein zonder airco voordat er een deur open gaat. Drie mensen onwel ditmaal, en het duurde 5 uur tot er een evacuatie-trein ter plaatse was.

Kennelijk is het nou ook weer niet zo druk op de LGV Nord dat er een beetje snel geëvacueerd kan worden... Blij dat ik daar niet aan boord zat.


Evacueren kan alleen als een trein bij een van de (nood) stations stopt, anders niet. Dan moet er een stel langszij komen en dat moet de maatschappij zelf regelen en dat moet Thalys dus zelf doen. Vandaar ook dat er nog een trein naar Asd opgeheven werd, Thalys zit aardig krap in de treinstellen momenteel mede door de renovaties.

Overigens was er ook deze keer weer sprake van een stroomstoring, dus er lijkt ook iets onbetrouwbaars in de stroomvoorziening te zitten. De storing van vorige week had impact op een groot deel van de lijnen rond Parijs, dus was een storing die verder buiten Thalys lag.

 

29-07-2022 09:04:11
mren
mren

Nieuwsbrief NMBS: "Om redenen buiten onze wil ziet Thalys zich genoodzaakt om haar transportplan aan te passen met een verminderd treinaanbod. Daarom moeten we de Thalys-promo, die we vandaag voorzien hadden, helaas uitstellen."

Ook uitsnijdingen in Thalys-drgl dus?

 

29-07-2022 09:11:53
b2py
b2py

Als gevolg van de twee incidenten in Frankrijk vorige week, staat ook berichtje over op hun website. Overigens zonder te benoemen welke treinen zullen uitvallen.

 

29-07-2022 11:56:20
AlexNL
AlexNL

NS International meldt uitval van onderstaande Thalyssen:

Donderdag 28/07/2022

3 treinen rijden niet:
• 9415 (Parijs - Amsterdam 8.25 uur) geschrapt. U kunt om 6.13 uur of 10.25 uur vertrekken.
• 9452 (Amsterdam - Parijs 13.15 uur) geschrapt. U kunt een uur eerder vertrekken en in Brussel overstappën.
• 9469 (Parijs - Brussel 17.25 uur) geschrapt. U kunt 30 minuten later reizen.

Vrijdag 29/07/2022

3 treinen rijden niet:
• 9334 (Amsterdam – Parijs 10:15 uur) geschrapt. U kunt gebruikmaken van een extra IC Brussel met vertrektijden 10:15 uur (Amsterdam Centraal), 10:34 uur (Schiphol Airport) en 10:58 uur (Rotterdam Centraal).
• 9470 (Brussel – Parijs 18:13 uur) geschrapt. U kunt een uur eerder reizen met Thalys 9364/9464.
• 9487 (Parijs – Brussel 20:25 uur) geschrapt. U kunt een uur eerder reizen met Thalys 9381/9481.

Zondag 31/07/2022

2 treinen rijden niet:
• 9427 (Parijs – Brussel 10:25 uur) geschrapt. U kunt gebruikmaken van Thalys 9315/9415 (vertrek Parijs 8:25 uur).
• 9372 (Brussel – Parijs 18:42 uur) geschrapt. U kunt 30 minuten eerder gebruikmaken van Thalys 9370.

Maandag 01/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9397 (vertrek Brussel Zuid/Midi 6:52 uur) rijdt niet
- Thalys 9334 (vertrek Amsterdam Centraal 10:15 uur) rijdt niet
- Thalys 9464 (vertrek Brussel Zuid/Midi 17:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9481 (vertrek Paris Gare du Nord 19:25 uur) rijdt niet

Dinsdag 02/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
- Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

Woensdag 03/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
- Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

Donderdag 04/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
- Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

Vrijdag 05/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9397 (vertrek Brussel Zuid/Midi 6:52 uur) rijdt niet
- Thalys 9334 (vertrek Amsterdam Centraal 10:15 uur) rijdt niet
- Thalys 9464 (vertrek Brussel Zuid/Midi 17:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9481 (vertrek Paris Gare du Nord 19:25 uur) rijdt niet

Zaterdag 06/08/2022


- Thalys 9309 (vertrek Paris Gare du Nord 7:09 uur) rijdt niet
- Thalys 9372 (vertrek Brussel Zuid/Midi 18:42 uur) rijdt niet

Zondag 07/08/2022


- Thalys 9415 (vertrek Paris Gare du Nord 8:01 uur) rijdt niet
- Thalys 9440 (vertrek Brussel Zuid/Midi 13:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9359 (vertrek Paris Gare du Nord 15:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9372 (vertrek Brussel Zuid/Midi 18:42 uur) rijdt niet
- Thalys 9458 (vertrek Brussel Zuid/Midi 16:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9475 (vertrek Paris Gare du Nord 18:25 uur) rijdt niet

Maandag 08/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9397 (vertrek Brussel Zuid/Midi 6:52 uur) rijdt niet
- Thalys 9334 (vertrek Amsterdam Centraal 10:15 uur) rijdt niet
- Thalys 9464 (vertrek Brussel Zuid/Midi 17:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9481 (vertrek Paris Gare du Nord 19:25 uur) rijdt niet

Dinsdag 09/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
- Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

Woensdag 10/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
- Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

Donderdag 11/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
- Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

Vrijdag 12/08/2022


- Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
- Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
- Thalys 9397 (vertrek Brussel Zuid/Midi 6:52 uur) rijdt niet
- Thalys 9334 (vertrek Amsterdam Centraal 10:15 uur) rijdt niet
- Thalys 9464 (vertrek Brussel Zuid/Midi 17:13 uur) rijdt niet
- Thalys 9481 (vertrek Paris Gare du Nord 19:25 uur) rijdt niet

Zaterdag 13/08/2022


- Thalys 9309 (vertrek Paris Gare du Nord 7:09 uur) rijdt niet
- Thalys 9452 (vertrek Amsterdam Centraal 13:15 uur) rijdt niet
- Thalys 9469 (vertrek Paris Gare du Nord 17:25 uur) rijdt niet
- Thalys 9372 (vertrek Brussel Zuid/Midi 18:42 uur) rijdt niet


Zondag 14/08/2022


- Thalys 9372 (vertrek Brussel Zuid/Midi 18:42 uur) rijdt niet

 

29-07-2022 13:51:17
icened200
icened200

Vandaag een extra IC Brussel om 10.15 vanaf Amsterdam C.

Hebben ze één stam met Traxx (NS/NMBS) met ICR over?

Zie via NS Reisplanner dat deze Beneluxtrein 119 minuten over deed. Met dezelfde stoppatroon als Thalys.



Laatst bewerkt door icened200 op 29-07-2022 13:55
 

29-07-2022 14:53:44
Rob357
Rob357

Dat is een flinke lijst en onze trein voor maandag (1-8) staat er ook tussen. Ik heb als hoofdboeker nog geen bericht gehad. Komt NS International met een alternatief, of heb je gewoon pech?

 

29-07-2022 15:18:21
treinhobby
treinhobby

In dezelfde link naar NS international staat:

Heeft u een ticket voor een van deze treinen? Neem dan contact op met het oorspronkelijke verkooppunt. U kunt uw ticket kosteloos laten annuleren of wijzigen naar een andere reisdatum of tijdstip.
NS Klantenservice is bereikbaar op 030-2300023.



Laatst bewerkt door treinhobby op 29-07-2022 15:19
 

29-07-2022 23:32:20
icened200
icened200

Begint wel een drama te worden. Derde Thalys gestrand. Na aanrijding met een dier?!

En dan bij Doornik. Hoe komt een dier op een LGV? Of zijn er bepaalde gedeeltes niet afgesloten?

 

29-07-2022 23:56:18
icened200
icened200

Is Thalys wel berekend op de warmste temperaturen ooit in Frankrijk?

Een AVE S 100 van RENFE zal er geen last van hebben. RENFE heeft Alstom een aantal andere specificaties gegeven. Zoals airconditioning. Die is berekend op hogere temperaturen.

 

30-07-2022 00:10:31
JOver
JOver
Quote
icened200 (29-07-2022 23:32:20):

Begint wel een drama te worden. Derde Thalys gestrand. Na aanrijding met een dier?!

En dan bij Doornik. Hoe komt een dier op een LGV? Of zijn er bepaalde gedeeltes niet afgesloten?


Ik heb wat rondgekeken op Streetview. Er staan wel hekken, maar ze lijken me laag genoeg dat bijvoorbeeld een hert eroverheen zou kunnen springen (of struikelen). Laat staan dat er ook een gat in zou kunnen zitten.

 

30-07-2022 08:08:53
mdeen
mdeen
Quote
icened200 (29-07-2022 13:51:17):

Vandaag een extra IC Brussel om 10.15 vanaf Amsterdam C.

Hebben ze één stam met Traxx (NS/NMBS) met ICR over?

Zie via NS Reisplanner dat deze Beneluxtrein 119 minuten over deed. Met dezelfde stoppatroon als Thalys.


119 minuten Amsterdam - Brussel? Normaal doet de Thalys er 113 minuten over. Geeft al aan wat een fatsoenlijke ICD voor mogelijkheden heeft.

 

30-07-2022 09:43:52
treinfan
treinfan

De NS Reisplanner is geen betrouwbare bron voor dienstregelingen buiten Nederland, laat staan voor gerealiseerde aankomst-/vertrektijden

 

30-07-2022 09:46:08
geert
geert

De problemen met Thalys hebben inmiddels ook de voorpagina van de digitale Telegraaf gehaald: Treinverkeer Thalys verstoord

 

30-07-2022 10:21:47
geert
geert

Overigens gaat het bij Thalys vandaag ook moeizaam: de 9332 naar Parijs valt uit en de 9309 uit Parijs rijdt met +60.

Wat opvalt is dat Thalys niet omgeleid wordt via de klassieke lijnen in België en Frankrijk, dit in tegenstelling tot de Inoui en Ouigo in Frankrijk zelf. Had Thalys niet gewoon via de klassieke lijn naar Parijs kunnen rijden gisteren tijdens de verstoring bij Doornik of via Mons en dan de HSL lijn op?

 

30-07-2022 11:02:09
brun
brun

Oef, deze zomer is élke vorm van internationaal reizen een drama, lijkt het wel. ICE, Thalys, vliegen via Schiphol, niks gaat goed...

 

30-07-2022 11:44:50
icened200
icened200
Quote
brun (30-07-2022 11:02:09):

Oef, deze zomer is élke vorm van internationaal reizen een drama, lijkt het wel. ICE, Thalys, vliegen via Schiphol, niks gaat goed...


Zijn de huidige oude treinen niet gemaakt voor de huidige temperaturen? Niet dat alles terug te voeren is op hogere temperaturen.



Laatst bewerkt door icened200 op 30-07-2022 11:45
 

30-07-2022 12:03:16
aarclay
aarclay

De vraag is of de Ruby-modernisering beter zou presteren?



Laatst bewerkt door aarclay op 30-07-2022 12:03
 

30-07-2022 12:31:09
JoepDDZ
JoepDDZ
Quote
mdeen (30-07-2022 08:08:53):
Quote
icened200 (29-07-2022 13:51:17):

Vandaag een extra IC Brussel om 10.15 vanaf Amsterdam C.

Hebben ze één stam met Traxx (NS/NMBS) met ICR over?

Zie via NS Reisplanner dat deze Beneluxtrein 119 minuten over deed. Met dezelfde stoppatroon als Thalys.


119 minuten Amsterdam - Brussel? Normaal doet de Thalys er 113 minuten over. Geeft al aan wat een fatsoenlijke ICD voor mogelijkheden heeft.


Ik geloof dat deze trein in de NL reisplanner een rijtijd van 20 minuten kreeg tussen Antwerpen en Brussel, dat lijkt me wat optimistisch.



Laatst bewerkt door JoepDDZ op 30-07-2022 12:31