Thalys
Forum: Algemeen - Algemeen
05-02-2010 14:03:18
timdetim
timdetim
Ik vroeg mij af waar de thalys vertrekt. Dus niet waar de reis vertrekt (amsterdam cs) maar vanwaar de trein vertrekt (ergens in Amsterdam Oost/watergraafsmeer?) Kan het op internet niet vinden..
Weet iemand dat? Alvast bedankt!
 

05-02-2010 14:06:00
dennistd
dennistd
Volgens mij komt ie gewoon van de Watergraafsmeer.  

05-02-2010 14:06:52
keesje
keesje
Zeker weten zelfs.  

05-02-2010 14:10:37
timdetim
timdetim
Thanks voor de snelle reactie's! Misschien een domme vraag maar is dat dus het terrein van Nedtrail? Op de Carolina MacGillavrylaan? Ja ben een enorme leek hoor:P  


05-02-2010 14:19:16
dennistd
dennistd
Hier is het http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=52.354993,+4.945883&sll=52.355801,4.946702&sspn=0.009331,0.01929&ie=UTF8&ll=52.356522,4.947495&spn=0.009331,0.01929&t=h&z=16 (bij de groene pijl)  

05-02-2010 14:28:18
jacokran
jacokran
Quote
timdetim: Thanks voor de snelle reactie's! Misschien een domme vraag maar is dat dus het terrein van Nedtrail? Op de Carolina MacGillavrylaan? Ja ben een enorme leek hoor:P
Ja, dat is het terrein van NedtraiN. Vanaf de weg valt er echter nauwelijks iets te zien.
 

05-02-2010 15:12:50
visscher
visscher
Misschien een nog wat duidelijker plaatje van het gehele watergraafsmeer complex, met ook een Thalys erop: http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=sqs7chhdby41&scene=42242689&lvl=1&sty=b&where1=Watergraafsmeer%2C%20Netherlands  

05-02-2010 16:57:09
AlbertP
AlbertP
Overigens, de ingang is aan de Kruislaan (nr. 254) en niet de Carolina MacGillavrylaan.  

05-02-2010 17:06:02
2296
2296
Vorig jaar (zomer 2009) is de ingang verplaatst. En is dus wel Carolina MacGillavrylaan.

Ook op de officiële Nedtrain pagina staat het http://www.nedtrain.nl/public/bestanden/Locatie_kaarten/Watergraafsmeer_DEF.pdf

Laatst bewerkt door 2296 op 05-02-2010 17:06
 

06-02-2010 07:03:39
nohab
nohab
En niet alleen de Thalys heeft daar zijn beginpunt, maar alle internationale treinen vanuit Asd en ook de Fyra. Ze gaan allemaal na aankomst leeg naar Wgm en vertrekken daar leeg vandaan naar Asd. Voor elke rit wel te verstaan, dus niet alleen bij begin dienst en einde dienst.  

06-02-2010 09:47:19
dennistd
dennistd
Hoe zit het met de ICE eigenlijk? Deze staat volgens mij aan de westkant van Asd ergens.  

06-02-2010 09:50:30
nohab
nohab
Klopt, die is de enige uitzondering. Was ik even vergeten. Maar ook die komt 's morgens en gaat 's avonds van en naar Wgm dus overnachten doet de ICE daar niet op Asd. Overdag tussen de ritten door staan ze wel over bij hun eigen perron op het westelijk eiland.  

07-02-2010 01:54:46
ruysdael
ruysdael
Zelfs (sommige van de) stammen van de 140-serie komen van / gaan naar de Meer 's ochtends en 's avonds , die gaan dan wel via de Zuidtak.

Mocht je overigens eens een blik willen werpen op dat terrein, kun je het best naar station Science Park gaan. Ik denk dat dat de meest bruikbare openbare plek is.
 

07-02-2010 15:03:57
willy84
willy84
Vanuit mijn pied a terre heb ik er ook zicht op.  

23-06-2013 00:28:18
icetha
icetha
Er rijdt sinds (?) een Thalys rond die reclame maakt voor de Smurfendag / film.
Gisteren (de 22e) gezien op Paris Nord.
Grote plakaten bij iedere deur en hier en daar wat tekst.
Gaat om stel 4303
 

23-06-2013 08:25:41
Rapidskipp
Rapidskipp
Over Thalys met reclame gesproken... zondag 16 juni, op Amsterdam Centraal, stond Thalys met treinstelnummer 4302 met UNHCR bestickering.

Deze video is te vinden op mijn youtube kanaal.
 

23-06-2013 10:07:10
treinfan
treinfan
Peter, heb je misschien een treinnummer of tijdstip en bestemming/herkomst van de 4303 gisteren?  

23-06-2013 10:37:38
icetha
icetha
Yep.
Was trein 9461 ( Parijs v 16.01 naar Keulen)
Zat er zelf in
Wellicht handig om hier alle reclame uitvoeringen bij te houden.

De 4322 rijdt nog rond met JP Gaultier stickers( ook gisteren gezien onderweg)
De 4302 met Unicef stickers.

Aanvullingen zijn welkom%05%
 

25-06-2013 11:31:30
taigagaai
Moderator
taigagaai
Een overzicht per stel welke reclame het had, staat op www.v250.nl  

25-06-2013 14:44:08
hellfire
hellfire
En hier kan je er nog een aantal meer vinden: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/emu/TGV/Thalys/PBKA/special_livery/pix.html  

25-06-2013 18:24:02
jmv
jmv
En anders vind hier je de Thalyssen tussen alle andere bestickerde TGV's: http://damjaimelestrains.kazeo.com/les-tgv-pellicules-10-ans-de-pub/les-tgv-pellicules,a469459.html  

15-07-2015 13:32:28
DingeZ
DingeZ
Omdat dit het beste topic hiervoor lijkt plaats ik het maar hier. Ik ga komende maandag (20 juli) met de Thalys naar Parijs, en dan verder met een TGV naar Épinal. Nu heb ik de Thalys 2e klas geboekt en wilde ik vandaag checken waar ik zit. Mijn ticket zegt rijtuig 13, stoel 54 (SOLO, GANG, INDV), maar als ik bij de stoelindeling kijk https://www.thalys.com/nl/nl/diensten/aan-bord/ontdek-comfort-thalystrein#schema-van-de-treinstellen dan is dat een eersteklasplaats! Heb ik nu ineens een plek in de eerste klas gekregen met m'n tweedeklasticket?  

15-07-2015 13:34:19
sfj
Er wordt regelmatig een coupe gedeclasseerd, heb dat ook al een paar keer gehad.

Waarschijnlijk heb je dan ook gratis toegang tot de WiFi, we horen graag je bevindingen


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-07-2015 18:41:21
Lovers83
Lovers83
Er kan altijd wat spontaan iets a-la-last-minute gebeuren. Een paar jaar terug had ik de Zon-Thalys genomen naar Avignon v.v. Heerlijke rit was het overigens. Je vloog mooi door het Franse landschap. Tickets waren geboekt met tweede-klas. Op de terugweg naar NL kreeg ik te horen van de trainmanager dat de airco in een paar rijtuigen kapot was. Ter plaatse mochten ik en heel wat medereizigers als compensatie plaatsnemen in Comfort-1. Maaltijd+drankje en wifi kregen we van het huis (of van de trein eig). Moest wel eerst registreren op Thalysnet. DEUVM, zou ik zeggen...  

15-07-2015 19:30:21
maurits
maurits
Er zijn inderdaad bepaalde Thalys-ritten (met name in de vakanties) waarbij rijtuig 13 gedeclasseerd wordt en de zitplaatsen als 2e klas stoelen verkocht worden, je hebt dus geluk gehad .

Overigens zit de 1e klas-service waarbij je eten en drinken inbegrepen zit, niet inbegrepen bij de reis (dus je kunt je helaas niet laten volgieten met wijn%08%). Hoe het met internet zit, weet ik niet, en daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-07-2015 21:14:25
DingeZ
DingeZ
Dat is een interessant. Dat doet me denken aan luchtvaartmaatschappijen, die vaak proberen 100% van de stoelen verkopen, waarbij er vaak meer economy is verkocht dan zitplaatsen. Die worden dan in de Business Class geplaatst.
Het genieten van de koffie (het is in de ochtend, dus voor wijn wat vroeg) doe ik wel in de aansluitende TGV. Die had ik wel eerste klas geboekt, want dat was maar €5 extra.
 

16-07-2015 06:57:49
geert
geert
De TGV naar Epinal is geen internationale verbinding dus koffie zul je daar zelf bij de bar moeten halen die ongetwijfeld maar open is tot Nancy  

16-07-2015 07:32:48
DingeZ
DingeZ
Oh, geen service à la place in de eerste klas van de binnenlandse TGV? Dat verklaart wel waarom het veel goedkoper is dan internationaal.  

16-07-2015 07:49:20
geert
geert
Nee, goedkoper komt vooral doordat je een niet al te populaire verbinding hebt. Eerste klasse is via de TGV Est eigenlijk altijd relatief goedkoop, ook naar Metz, Straatsburg etc. Ook de internationale TGV naar Freibourg is vaak voor een prikkie te boeken en als je het aantal reizigers ziet is dat ook wel logisch. Deze trein geeft echter wel een mooie aansluiting op de CNL Basel - Amsterdam....  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-07-2015 08:34:06
DingeZ
DingeZ
Ik kan bevestigen dat het internet gewoon werkt %08% Het is op dit stuk (Asd-Shl) nog wel erg rustig. M'n ticket werd niet eens gecontroleerd, de conductrice controleerde alleen of ik die plaats gereserveerd had.  

28-09-2016 22:08:35
geert
geert
Vandaag heeft de eerste proefrit plaatsgevonden met de eerste gerenoveerde Thalys, stel 4539. Opvallend is de nieuwe kleurstelling.
Foto's zie: http://s1128.photobucket.com/user/didierdtgvap/media/DSC_9591_zpsorcp6a0r.jpg.html en http://s1128.photobucket.com/user/didierdtgvap/media/DSC_9591_zpsorcp6a0r.jpg.html
 

28-09-2016 23:04:37
aarclay
aarclay
Het interieur is hetzelfde gebleven, neem ik aan? Wat mij wel opvalt is dat de deuren het contrast van de achtergrondkleur hebben, vanwege het visuele vlak.

Laatst bewerkt door aarclay op 28-09-2016 23:06


Choo choo.....
 

28-09-2016 23:12:02
Frontier
Frontier
Dat eerste is wel aannemelijk, aangezien dat pas enkele jaren geleden is vernieuwd.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-09-2016 07:18:37
Daan!
Daan!
Opvallend dat de deur niet geheel contrasteert met zijn omgeving maar alleen met het grijze oppervlak. De NS krabt zich nog wel een keer achter de oren na het zien van Thalys en het vergelijk met VIRMm en Flirt.  

29-09-2016 07:32:22
broek53
broek53
Vast wel, maar het heeft weinig met elkaar te maken in de zin dat Thalys zich niets gelegen hoeft te laten liggen aan Nederlandse hobby's zolang die niet in de toelatingseisen van materieel uit andere landen terechtkomen. Toen de Nederlandse IVW de beruchte lichte vlakken op de neuzen aan het afdwingen ging, verscheen net de Thalys met zijn donkerrode neuzen bijvoorbeeld.  

29-09-2016 08:41:51
Daan!
Daan!
Nederlandse hobby's? Dat deurengezeur is een eis van de EU. Hoeft Thalys zich daar niet aan te houden?  

29-09-2016 15:51:34
phantom
phantom
Voor zover ik weet is het contrast verhaal voor de deuren iets van NS,en zijn de contrasterende vlakken op de neus van Nederlandse treinen weer net hard afgeschaft als eis ,als dat de eis verscheen.
Je leest voor het laatste in elk geval nergens meer dat de neus van de trein een wit vlak moet hebben,zoals eerder het geval was.
Bovendien betwijfel ik of een buitenlandse treinen maatschappij verplicht gesteld kan worden,om richtlijnen te volgen voor hun materieel als het een grens overschrijd.
Was dit wel zo dan had bv een thalys dus ook een wit vlak moeten hebben om hier te mogen rijden,en dat is nooit zo geweest.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-09-2016 16:11:24
sjoerd
sjoerd
Als het een Europese richtlijn was, zou al het Europese materieel intussen braaf van een wit vlak zijn voorzien... Of zijn wij het braafste jochie van de klas?  

29-09-2016 16:44:42
maurits
maurits
Volgens mij was het contrastvlakkenverhaal vooral iets wat van de Nederlandse inspectie vandaan kwam. In de omringende landen is daar nooit sprake van geweest, alleen Italië heeft/had een regel over rode fronten.

Maar het is natuurlijk makkelijk om de EU de schuld te geven, dat schijnt tegenwoordig in de mode te zijn....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-09-2016 17:19:11
rick
rick
Quote
phantom (do 29 sep 2016 15:51:34 https://www.somda.nl/forum/8102/p593028/):
Bovendien betwijfel ik of een buitenlandse treinen maatschappij verplicht gesteld kan worden,om richtlijnen te volgen voor hun materieel als het een grens overschrijd.
Was dit wel zo dan had bv een thalys dus ook een wit vlak moeten hebben om hier te mogen rijden,en dat is nooit zo geweest.
Materieel dat al reed toen de regel werd ingevoerd hoefde pas bij een revisie aangepast te worden, de 189 was daarom wel voorzien van het contrastvlak.

De contrasterende deuren zijn een Europese regel, zie ook nieuw buitenlands materieel zoals de Flirt in andere landen.
 

29-09-2016 19:02:09
SchuurB
SchuurB
Die regel is hier te vinden op pagina 22 (4.2.2.3.2. (5)). http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1300&from=EN  

29-09-2016 19:55:33
Rolffiej19
Rolffiej19
Even wat anders dan het contrastvlak , het valt me op dat de motorwagen de (oude) thalys huisstijl weer heeft of ligt dat aan mij%08%


MCN ASD
 

29-09-2016 20:25:25
AlexNL
AlexNL
Quote
maurits (do 29 sep 2016 16:44:42 https://www.somda.nl/forum/8102/p593040/): Volgens mij was het contrastvlakkenverhaal vooral iets wat van de Nederlandse inspectie vandaan kwam. In de omringende landen is daar nooit sprake van geweest, alleen Italië heeft/had een regel over rode fronten.



In het Verenigd Koninkrijk was de eis zelfs dat het hele front geel moest zijn, om de trein beter zichtbaar te maken.

Die regel is daar pas een paar maanden terug afgezwakt: als de koplampen van de trein fel genoeg zijn hoeft het front niet meer geel te zijn.
 

29-09-2016 21:38:02
Frontier
Frontier
Quote
Rolffiej19 (do 29 sep 2016 19:55:33 https://www.somda.nl/forum/8102/p593080/): Even wat anders dan het contrastvlak , het valt me op dat de motorwagen de (oude) thalys huisstijl weer heeft of ligt dat aan mij%08%

Het heeft inderdaad wel wat weg van de eerste Thalys kleurstelling. Ik vond het grote logo van de laatste jaren juist wel een fraaie verbetering, maar daar wordt kennelijk weer van afgestapt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-09-2016 06:57:52
geert
geert
Er missen nog wat stickers bij deze proefrit dus het is nog niet helemaal af dus kan nog komen  

30-09-2016 12:24:35
Z2N
Z2N
Sterker nog, op de andere motorbak van datzelfde stel staan de huidige logo's er wel op, wat mij doet denken dat wat dat betreft er niets verandert. Zie bijvoorbeeld http://lapassiondutrain.blogspot.nl/2016/09/thalys-marche-dessais-vers-dunkerque.html/  

30-09-2016 13:07:08
thom
thom
Quote
Daan! (do 29 sep 2016 07:18:37 https://www.somda.nl/forum/8102/p592959/): Opvallend dat de deur niet geheel contrasteert met zijn omgeving maar alleen met het grijze oppervlak. De NS krabt zich nog wel een keer achter de oren na het zien van Thalys en het vergelijk met VIRMm en Flirt.

Ik denk dat NS zich geen moment achter de oren zal krabben, die leven gewoon de regels na en hoe een ander dat doet zal hun een biet zijn natuurlijk.

Verder staat er dat de deur contrasterend moet zijn met de rest van de kleurstelling en dat is hier toch het geval, of dat nou een hele of halve deur betreft...
 

30-09-2016 13:26:18
Daan!
Daan!
Als je een betrokken medewerker bent en hebt bedacht om bij FLIRT een blauwe band om de deuren te laten lopen, sta je toch raar te kijken als de deur ook voor de helft mag contrasteren.

Punt is natuurlijk dat de regel op meerdere manieren te interpreteren is en dat is vreemd
 

30-09-2016 13:29:44
sjoerd
sjoerd
Dat is zo met alle regels. Dat is ook het eerste wat ik doe als ik met een regel te maken krijg: ruimte zoeken. Gelukkig lukt dat altijd. Als je maar wilt.  

30-09-2016 13:52:11
thom
thom
Quote
Daan! (vr 30 sep 2016 13:26:18 https://www.somda.nl/forum/8102/p593162/): Als je een betrokken medewerker bent en hebt bedacht om bij FLIRT een blauwe band om de deuren te laten lopen, sta je toch raar te kijken als de deur ook voor de helft mag contrasteren.

Punt is natuurlijk dat de regel op meerdere manieren te interpreteren is en dat is vreemd

Misschien vond die ontwerper dat wel gewoon mooier dan 'wat men nu bij de Thalys heeft bedacht.

En dat een regel op meerdere manieren te interpreteren is is niks geks aan, doel van de regel is het verbeteren van de zichtbaarheid van de deuren en niet het vertellen hoe je een beschilderings ontwerp moet maken...
 

30-09-2016 14:46:27
Daan!
Daan!
En misschien ook wel niet, want als je eerdere impressies van FLIRT ziet en SLT en SGM ernaast houdt, zie je dat dit pas is bedacht na de invoering van de regel.

Dat een regel op meerdere manieren te interpreteren is, is niets nieuws aan maar wel iets geks. Namelijk dat de regel in veel gevallen niet meer doeltreffend is en er een hoop vraagtekens bij geplaatst kunnen worden.
 

30-09-2016 22:12:59
sjoerd
sjoerd
Ja. En dat is ook goed. Als je stopt met vragen stellen maak je het de rigide bureaudenkers wel heel gemakkelijk. Bovendien is het wetenschappelijker, want wat vandaag klopt, kan morgen heel anders zijn.  

30-09-2016 22:33:46
umbusko
umbusko
Oei, dat is wel heel gevaarlijk! %08% Volgens mij gaat niet iedereen hier het daarmee eens zijn.
Maar ik ben het toch ook wel met Daan eens: wat zou het leven toch prettig zijn als regels zo duidelijk mogelijk zijn en in het geval dat de situatie verandert ook snel en fatsoenlijk veranderd kunnen worden in een andere duidelijke regel. Dan hoeft niemand te zeuren dat de kritische en eigenwijze gebruiker maar moet te doen heeft wat hem wordt opgedragen en hoef je je als gebruiker niet in tienduizend bochten te wringen om ruimte te zoeken.
 

30-09-2016 23:33:43
thom
thom
Quote
Daan! (vr 30 sep 2016 14:46:27 https://www.somda.nl/forum/8102/p593177/): En misschien ook wel niet, want als je eerdere impressies van FLIRT ziet en SLT en SGM ernaast houdt, zie je dat dit pas is bedacht na de invoering van de regel.

Dat een regel op meerdere manieren te interpreteren is, is niets nieuws aan maar wel iets geks. Namelijk dat de regel in veel gevallen niet meer doeltreffend is en er een hoop vraagtekens bij geplaatst kunnen worden.

Daarom is het ook zaak om gewoon te begrijpen met wat voor doelstelling een regel in het leven geroepen is, en dan is het helemaal niet nodig de zaak helemaal dicht te timmeren en voor te kauwen.

Want nogmaals, zowel de Flirts als de Thalys voldoen toch prima aan de doelstelling dat de deuren beter zichtbaar moeten zijn tov hun omgeving...?

Laatst bewerkt door thom op 30-09-2016 23:35
 


30-09-2016 23:38:21
Daan!
Daan!
Nee want als het alleen ging om het begrijpen van de regel, hadden lampjes om de deuren ook volstaan. En als het doel van de regel begrepen wordt, is daarmee dus ook duidelijk dat de regel niet goed is en dat de regel nooit getoetst is.  

30-09-2016 23:48:26
thom
thom
Met lampjes verander je anders niets aan het contrast van de deuren...

Maar ik ga het hier bij laten, want als jij gaat stellen dat als je de doelstelling van de regel begrijpt de regel niet goed is...
Dan snap ik het doel van deze discussie niet meer %08%

Laatst bewerkt door thom op 30-09-2016 23:49
 

01-10-2016 00:23:40
Daan!
Daan!
Prima. 😉  

13-12-2016 00:44:41
waalkade
waalkade
In op de rails (NVBS) op bladzijde 612: Keolis Deutschland gaat vanaf 11 december de machinisten leveren voor de Thalys-treinen tussen Aachen Hbf en Dortmund.
Voor de gevolgen zie hier:
http://www.eurobahn.de/aktuelles/maas-rhein-lippe-netz/detail/article/re-13-eingeschraenkter-fahrplan-zwischen-moenchengladbach-und-venlo-vom-13122016-bis-voraussichtl/
 

16-12-2016 10:28:43
geert
geert
Quote
geert (wo 28 sep 2016 22:08:35 https://www.somda.nl/forum/8102/p592937/): Vandaag heeft de eerste proefrit plaatsgevonden met de eerste gerenoveerde Thalys, stel 4539. Opvallend is de nieuwe kleurstelling.
Foto's zie: http://s1128.photobucket.com/user/didierdtgvap/media/DSC_9591_zpsorcp6a0r.jpg.html en http://s1128.photobucket.com/user/didierdtgvap/media/DSC_9591_zpsorcp6a0r.jpg.html
Gisteren is het tweede gerenoveerde stel op proefrit gegaan: de 4532. Binnenkort dus ook in de nieuwe uitvoering te bewonderen!
 

14-02-2017 18:47:23
MetroRET
MetroRET
Dat was de 1e .  

14-02-2017 20:51:12
icened
icened
Kan de Thalys weer minstens 10 jaar vooruit. Ooit werd gesuggereerd dat HST een levensduur van 30 jaar hebben. Maar de TGV Sud Est is inmiddels zoal 30 jaar oud en doet het nog prima.  

14-02-2017 21:12:12
cuneo56
cuneo56
Nou ja , dat is ook relatief er zijn er nog ̶3̶8̶ 37 over , dus pakweg 2/3 al aan de kant/gesloopt.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 14-02-2017 21:28
 

14-02-2017 23:28:21
geert
geert
Quote
MetroRET (di 14 feb 2017 18:47:23 https://www.somda.nl/forum/8102/p607892/): Dat was de 1e .
Nee dat was de 4539
 

14-02-2017 23:29:55
geert
geert
Quote
icened (di 14 feb 2017 20:51:12 https://www.somda.nl/forum/8102/p607908/): Kan de Thalys weer minstens 10 jaar vooruit. Ooit werd gesuggereerd dat HST een levensduur van 30 jaar hebben. Maar de TGV Sud Est is inmiddels zoal 30 jaar oud en doet het nog prima.
De eerste TGV-R stellen uit de 500 serie staan inmiddels aan de kant (zelfs sloop) en zijn van dezelfde soort en leeftijd als deze Thalys stellen. Vooral overmatige roestvorming is een enorm issue en noopt tot deze renovaties. Voor de Thalys stellen wordt deze dus wel uitgevoerd.
 

14-02-2017 23:39:50
Frontier
Frontier
Vooral bij de ongereviseerde PBA stellen zie je inderdaad regelmatig akelig veel roestvorming, soms zelfs hele gaten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-02-2017 00:32:27
thom
thom
Valt me sowieso op dat veel Thalys'en eruit zien alsof ze door een enorme zandstorm gereden hebben met krassen butsen en lakschade.  

15-02-2017 00:36:46
Frontier
Frontier
De basis is volgens mij nog steeds de verf die erop zat bij aflevering, later is daar de gewijzigde livrei overheen geplakt, welke vervolgens na verloop van tijd dermate beschadigd is dat het nu inderdaad niet veel soeps meer is. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-02-2017 00:45:37
thom
thom
Doet me er ook aan denken dat het me opvalt dat de typhoon roosters op de neus bij iig een aantal stellen (Of ik zie steeds dezelfde) niet meer in de kleur van de trein zijn maar gewoon blank.

Maakt het ook niet florisanter iig.
 

15-02-2017 07:43:16
geert
geert
Quote
Frontier (wo 15 feb 2017 00:36:46 https://www.somda.nl/forum/8102/p607941/): De basis is volgens mij nog steeds de verf die erop zat bij aflevering, later is daar de gewijzigde livrei overheen geplakt, welke vervolgens na verloop van tijd dermate beschadigd is dat het nu inderdaad niet veel soeps meer is. %08%
Nee hoor stellen zijn zowel bij de vorige grote revisie als bij deze revisie volledig geschilderd. Het is geen NS.
 

15-02-2017 07:49:19
ZJ37
ZJ37
Quote
thom (wo 15 feb 2017 00:32:27 https://www.somda.nl/forum/8102/p607940/): Valt me sowieso op dat veel Thalys'en eruit zien alsof ze door een enorme zandstorm gereden hebben met krassen butsen en lakschade.
Je wilt ook niet weten hoeveel gevogelte zo'n trein op de HSL aantikt...
 

15-02-2017 09:17:31
AgentX
AgentX
Niet alleen vogels hoor. Denk aan steentjes, rondvliegend stof, zelfs een regendruppel komt hard aan met 300 km/h.  

15-02-2017 09:21:35
yappa
yappa
Toch rijden ook de ICE's al bijna net zo lang hun rondjes met snelheden tot 320 km/h, en die zien er naar mijn idee een stuk frisser uit... Kwestie van andere productiekwaliteit of ander onderhoud (of beide)?  

15-02-2017 10:43:02
henri1972
henri1972
Duitse degelijkheid bij de ICE en de Franse slag bij de TGV?  

15-02-2017 11:11:02
Klaasje
Klaasje
ICE's rijden natuurlijk ook veel minder op topsnelheid dan de TGV's.  

15-02-2017 17:12:48
jor[D]1
jor[D]1
Een kras op een donker oppervlak, zoals rood valt ook veel meer op dan een kras op een witte ice.  

01-03-2017 12:12:24
Jan-Mark
Jan-Mark
Het was hier volgens mij nog niet gemeld, dus vandaar even een postje. De zeer succesvolle Thalys gaat vanaf 3 april (c.q. vanaf het nieuwe wbl) haar diensten andermaal uitbreiden, en dit op twee manieren:
- Er wordt een werkdagelijkse 9316 toegevoegd (Asd V 7.17, Paris A 10.35). Dit betekent dat er op werkdagen in de ochtend dus een uurdienst wordt geboden naar Parijs, namelijk van 6.17 tot en met 9.17. De extra 9316 betekent, dat naast de vrijdagse Asd 16.17, nu ook van maandag t/m vrijdag om 7.17 met twee stellen gereden gaat worden tot Brusz.
- Aangezien er niet een extra retourrit wordt toegevoegd, moet er dus een trein zijn die met twee stellen richting Asd gereden gaat worden (vgl. de ICE 105 maar). Dit wordt gerealiseerd in de vorm van de 9369, die volgens de Thalys erg populair is.
 

01-03-2017 21:09:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Als in, daadwerkelijk met 2 stellen bestemd voor reizigers in de 9369? Tot nu toe was er volgens mij bij dubbele stellen spraken van LM of was het 2e stel afgesloten?  

01-03-2017 21:14:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Als Thalys zegt dat ze met twee stellen gaan rijden vanaf Parijs, zullen ze echt niet bedoelen dat er alsnog één stel afgesloten is.  

01-03-2017 21:20:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Vanaf Paris naar Brusz met twee stellen is niet bijzonder. Ging om me om dat stukje erna. Maar goed, volgens mij is mijn vraag wel beantwoord.  

01-03-2017 21:57:15
mtlx
mtlx
Ook met twee stellen wordt planmatig al gereden in de gecombineerde Thalys Amsterdam - Parijs/Lille v.v.. Is dus niets nieuws.

Laatst bewerkt door mtlx op 01-03-2017 21:57
 

01-03-2017 22:22:21
maurits
maurits
De 9369 is inderdaad een populaire trein. Niet alleen vanwege het vertrek uit Parijs aan het eind van de middag, maar ook omdat die trein goed aansluit op TGV's uit Zuid-Frankrijk en Barcelona.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-03-2017 04:37:44
JcJay
JcJay
Ik vraag me eigenlijk af hoe goed bezet die 2 Thalys treinen per dag van/naar Lille zijn. De ochtendtrein is ideaal om in Lille over te stappen op de TGV richting Zuid-Frankrijk, doch veel wordt daar niet gebruik van gemaakt daar de overstap in Brussel Zuid sterk gepromoot wordt. De keren dat ik die trein naar/van Lille gebruikte (midden in de week in het voorjaar) stroomde die trein in Brussel leeg en was het aantal uitstappers in Lille op 2 handen te tellen, zo wat ik zag. Denk zelf dat de algemene bezetting laag is en t zal me niks verbazen als Thalys op den duur Lille laat vervallen en t materieel alsnog richting Parijs gaat sturen.

Laatst bewerkt door JcJay op 02-03-2017 04:41
 

02-03-2017 07:02:25
Berk24
Berk24
Het zou wel jammer zijn dat de Thalys naar Lille haat verdwijnen ten gunste van een extra Thalys naar Parijs. In Brussel openstappen op een TGV of Eurostar is namelijk veel duurder en bij de Eurostar moet je ook nog door de controles heen wat veel tijd in beslag neemt. Naar andere Franse steden een Thalys (bijv. Lyon of Strassburg) laten rijden is waarschijnlijk niet mogelijk  

02-03-2017 07:47:24
geert
geert
Quote
JcJay (do 02 mrt 2017 04:37:44 https://www.somda.nl/forum/8102/p609363/): Ik vraag me eigenlijk af hoe goed bezet die 2 Thalys treinen per dag van/naar Lille zijn. De ochtendtrein is ideaal om in Lille over te stappen op de TGV richting Zuid-Frankrijk, doch veel wordt daar niet gebruik van gemaakt daar de overstap in Brussel Zuid sterk gepromoot wordt. De keren dat ik die trein naar/van Lille gebruikte (midden in de week in het voorjaar) stroomde die trein in Brussel leeg en was het aantal uitstappers in Lille op 2 handen te tellen, zo wat ik zag. Denk zelf dat de algemene bezetting laag is en t zal me niks verbazen als Thalys op den duur Lille laat vervallen en t materieel alsnog richting Parijs gaat sturen.
Overstappen zijn inderdaad ideaal zeker nu Brussel geen verbindingen met Zuidwest Frankrijk meer heeft. En daarnaast vaak ook vee goedkoper. Zat toch aardig wat bezetting in de laatste keer dat ik hem had!

Laatst bewerkt door geert op 02-03-2017 07:47
 

03-03-2017 20:08:29
moderator
Moderator
moderator
Discussie omtrent de (on)mogelijkheden van internationale verbindingen afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/19127/p609379/Internationale+verbindingen/  

05-04-2018 09:33:04
icened
icened
Thalys Amsterdam - Marne la Vallée-Chessy indirect ook gunstig voor Oost en Zuid Frankrijk:

https://www.ovmagazine.nl/2018/04/drie-kwartier-sneller-in-lyon-met-thalys-1359/

Waarom niet doortrekken naar Lyon? Marne la Vallée-Chessy - Lyon is 1:50 u. Totale reistijd Thalys Amsterdam - Lyon zal dan een kleine vijf uur worden. Waarmee het enigszins kan concurreren met de vliegtuig.

Of zal Thalys het huidige aanbod dan niet aankunnen met hun 26 Thalys TGV?
 

05-04-2018 10:01:38
daniel81
daniel81
De LGV SE schijnt ook al aan de grenzen van z'n capaciteit te zitten dus het is de vraag of er een aansluitend pad beschikbaar is.  

05-04-2018 14:25:33
dennistd
dennistd
En vergeet niet dat er ook niet een onbeperkt aantal Thalys-stellen beschikbaar is. Doorrijden kost je 4 uur extra, waarin het stel niet voor een andere rit te gebruiken is.  

19-01-2019 17:26:39
ToH
ToH
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190118_04112433

Sinds donderdag rijdt er een speciaal bestickerde Disney-Thalys rond. Dit vanwege de nieuwe route naar Marne-la-Vallée (Disneyland) vanaf 31 maart.
 

19-01-2019 20:03:58
MasterE
MasterE
Niks nieuws aan, jaren geleden reden er ook rechtstreekse treinen Asd-Disney vv.


Mcn Asd
 

19-01-2019 20:54:36
broek53
broek53
Nou, en?  

19-01-2019 22:03:42
jordydl1
jordydl1
Weet iemand welk treinstel er de disney bestickering heeft gekregen? Kan het banknummer op de foto niet zo makkelijk aan een stel koppelen  

19-01-2019 22:19:44
bossie186
bossie186
Naar verluid de 4301.  

20-01-2019 01:33:08
aarclay
aarclay
Quote
bossie186 (za 19 jan 2019 22:19:44 https://www.somda.nl/forum/8102/p698557/): Naar verluid de 4301.

Dat klopt inderdaad!


Choo choo.....
 

20-01-2019 10:53:12
treinfan
treinfan
Quote
jordydl1 (za 19 jan 2019 22:03:42 https://www.somda.nl/forum/8102/p698556/): Weet iemand welk treinstel er de disney bestickering heeft gekregen? Kan het banknummer op de foto niet zo makkelijk aan een stel koppelen
0043 017-6. Volgens de digitale bronnen is dit treinstel is nog niet in NL geweest sinds de bestickering.
 

14-09-2019 07:13:03
icened
icened
NS, KLM en Thalys nemen een goed (milieu) alternatief:

https://nieuws.ns.nl/klm-verlegt-grens-met-vervangen-vliegtuig-voor-trein/

Scheelt KLM een aantal slots. Waardoor ze rendabelere langeafstandsvluchten vanaf Schiphol kunnen laten vertrekken. Een win - win situatie.

Wanneer overname van lijnvluchten tussen Schiphol - Frankfurt door ICE?
 

14-09-2019 09:41:33
jordibont
jordibont
Als er klokvast Taktverkehr aangeboden wordt, of extra ritten toegevoegd, nu is er te weinig ruimte voor heel veel meer passagiers  

14-09-2019 13:26:37
umbusko
umbusko
Is die ruimte er tussen Schiphol en Brussel wel?  

14-09-2019 13:33:46
didam2009
didam2009
De Disney trein is de 4301 en komt regelmatig in Nederland.
Even kijken op treinposities.nl.
En Als je de webcam van de A4 Sloten aan klikt dan kun je hem ook zien rijden.
Net Als de Eurostar.


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

14-09-2019 14:05:59
broek53
broek53
Quote
icened (za 14 sep 2019 07:13:03 https://www.somda.nl/forum/8102/p712022/): NS, KLM en Thalys nemen een goed (milieu) alternatief:

https://nieuws.ns.nl/klm-verlegt-grens-met-vervangen-vliegtuig-voor-trein/

Scheelt KLM een aantal slots. Waardoor ze rendabelere langeafstandsvluchten vanaf Schiphol kunnen laten vertrekken. Een win - win situatie.
Ja, zeker als Thalys er normaliter lege stoelen mee kan vullen.
Overigens is het misschien goed eraan te herinneren dat KLM destijds al een aandeel had van 10% in de HSA (High Speed Alliance), de concessiehouder van het verkeer over de HSL. Dat zal toen ook wel op zo'n soort gedachte gebaseerd zijn geweest.