Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Maandag 16 sep 2019 - 06:58:34
mdeen
mdeen
icened (za 14 sep 2019 07:13:03 www.somda.nl):

Wanneer overname van lijnvluchten tussen Schiphol - Frankfurt door ICE?
Waarom zou je daar liever in een krappe Thalys met apart tariefsysteem willen rijden dan in een ICE die volledig geïntegreerd is in het internationale tariefsysteem, inclusief de sparpreisen van DB?

Sowieso heeft Thalys daar geen materieel voor, en ik heb nog geen berichten gehoord dat ze hun vloot willen uitbreiden.

Maandag 16 sep 2019 - 08:31:43
Klaasje
Klaasje
Het wordt inderdaad tijd dat Thalys de vloot uitbreidt of vervangt. De huidige bezettingsgraden maken het boeken van een reis soms erg lastig.

Maandag 16 sep 2019 - 10:40:09
icened
icened
Klaasje (ma 16 sep 2019 08:31:43 www.somda.nl): Het wordt inderdaad tijd dat Thalys de vloot uitbreidt of vervangt. De huidige bezettingsgraden maken het boeken van een reis soms erg lastig.
SNCF heeft als 55% aandeelhouder van Eurostar ook 4 Eurostar TMST die ze gebruiken voor binnenlandse diensten. Want ze hebben enigszins een overschot met die 31 Eurostar TMST. Die 4 Eurostar TMST worden ingezet tussen Parijs - Lille. Als ze het doortrekken naar Brussel zoals een Eurostar IZY kunnen er twee Thalys treinstellen specifiek worden ingezet tussen Parijs - Amsterdam.

Maandag 16 sep 2019 - 11:27:32
jordibont
jordibont
Thalys is en blijft een commerciële vervoerder, aan 5 volle treinen valt meer te verdienen dan aan 10 half volle. Als een niet commerciële partij (bv. een overheid) er geld op wil toeleggen, exploiteert Thalys graag meer treinen, maar deze subsidie is alleen jammer genoeg juridisch lastig.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Maandag 16 sep 2019 - 11:38:31
icened
icened
Uiteraard moet Thalys kijken naar de bezettingsgraad van hun treinen. Want daardoor zijn ze zo rendabel met die verschillende frequenties per dag.

Maar kan Thalys ook niet klanten verliezen als treinreizigers niet 1 - 7 dagen van te voren kunnen boeken omdat hun HST volgeboekt is? Dan pakken ze alsnog de vliegtuig. Want sommige reizigers moeten gewoon op een bepaalde dag ergens naar toe.

Maandag 16 sep 2019 - 14:26:23
DDietzen
DDietzen
Zijn die wisselende frequenties per dag werkelijk zo rendabel? Als ik de bestaande omloop construeer op de vrijdag (bij mijn weten de drukste dag voor internationale HST's) dan lijkt het erop dat ze 21 stellen nodig hebben om de dienst uit te voeren.

Als ze nu veel gelijkmatiger zouden gaan rijden met vrijwel altijd enkele stellen en een grotere amplitude (strakke uursdienst Amsterdam-Brussel, strakke halfuursdienst Brussel-Parijs; uiteraard muv de middagsluiting van de LGV Nord) en de 9900 een gesloten omloop geven (graag met inzet van het Disneystel ) dan kom ik uit op slechts 16 benodigde stellen.

Dat is een besparing van liefst 5 stellen, dus bijna 25% van de oorspronkelijke materieelinzet. Daarnaast durf ik te wedden dat de personeelsdiensten daar ook een stuk efficiënter op worden. Dat moet toch ook een hoop opleveren in de portemonnee?

Maandag 16 sep 2019 - 14:50:29
b2py
b2py
En wanneer mag het onderhoud plaatsvinden?

Maandag 16 sep 2019 - 15:02:10
yappa
yappa
De dubbele treinstellen uit de spits opknippen en gebruiken voor een strakke uurdienst in de rustige uren zal ook geen winstpakker zijn vermoed ik.

Maandag 16 sep 2019 - 15:32:34
daniel81
daniel81
DDietzen (ma 16 sep 2019 14:26:23 www.somda.nl): Zijn die wisselende frequenties per dag werkelijk zo rendabel? Als ik de bestaande omloop construeer op de vrijdag (bij mijn weten de drukste dag voor internationale HST's) dan lijkt het erop dat ze 21 stellen nodig hebben om de dienst uit te voeren.

Als ze nu veel gelijkmatiger zouden gaan rijden met vrijwel altijd enkele stellen en een grotere amplitude (strakke uursdienst Amsterdam-Brussel, strakke halfuursdienst Brussel-Parijs; uiteraard muv de middagsluiting van de LGV Nord) en de 9900 een gesloten omloop geven (graag met inzet van het Disneystel ) dan kom ik uit op slechts 16 benodigde stellen.

Dat is een besparing van liefst 5 stellen, dus bijna 25% van de oorspronkelijke materieelinzet. Daarnaast durf ik te wedden dat de personeelsdiensten daar ook een stuk efficiënter op worden. Dat moet toch ook een hoop opleveren in de portemonnee?
Tsja maar als de reizigers dan niet willen instappen heb je er niet zoveel aan... NS kan overvolle spitstreinen ook niet ontlasten door in de daluren de treinen te verlengen.
Bij Thalys zal dat alleen werken als je dan enorm in tarieven gaat differentiëren (dus die daltreinen echt heel goedkoop maakt). Echter daar staat tegenover dat je exploiatiekosten juist stijgen, want je hebt extra machinisten nodig, meer elektriciteit en je moet meer gebruiksvergoeding betalen

Maandag 16 sep 2019 - 15:34:44
daniel81
daniel81
icened (ma 16 sep 2019 11:38:31 www.somda.nl):
Maar kan Thalys ook niet klanten verliezen als treinreizigers niet 1 - 7 dagen van te voren kunnen boeken omdat hun HST volgeboekt is? Dan pakken ze alsnog de vliegtuig. Want sommige reizigers moeten gewoon op een bepaalde dag ergens naar toe.
Zeker. Maar als ze voor 10 klanten een extra treinstel moeten aankoppelen is het goedkoper om die klanten het vliegtuig of de auto in te jagen

Maandag 16 sep 2019 - 15:34:59
Tim82
Tim82
mdeen (ma 16 sep 2019 06:58:34 www.somda.nl):

Waarom zou je daar liever in een krappe Thalys met apart tariefsysteem willen rijden dan in een ICE die volledig geïntegreerd is in het internationale tariefsysteem, inclusief de sparpreisen van DB?

Sowieso heeft Thalys daar geen materieel voor, en ik heb nog geen berichten gehoord dat ze hun vloot willen uitbreiden.
In dit geval heb je als reiziger niks te maken met het Thalys tarief systeem of Sparpreis van DB omdat je één ticket koopt vanaf Antwerpen Centraal of Brussel Zuid (ZYR) naar een bestemming ergens in de wereld via Schiphol (AMS) bij KLM of een Skyteam partner. Voorbeeld is een ticket Brussel- New York of Hong Kong- Antwerpen etc etc. Op dit moment moet je hiervoor op Schiphol als je wilt overstappen vanuit je vliegtuig op de Thalys aansluiten in de rij voor het NS INT loket om je treinkaartje af te laten drukken. Dat kan natuurlijk veel tijd kosten als het er druk is, vooral in de zomerperiode is dat niet klantvriendelijk. Hiervoor is een aparte balie op Schiphol in aankomst, ik ben benieuwd!

Overigens kan je deze KLM/Skyteam tickets al 12 maanden vooraf boeken, en als je dus een datum neemt ver in de toekomst kan je al zien wat de dienstregeling gaat worden van Thalys nog ver voordat het zichtbaar is in de boekingsmodules van Thalys zelf. Ook kan je aan afwijkende vetrekttijden al zien wanneer er werkzaamheden zijn, bv over een maand of 10. Blijkbaar zijn die al lang bekend, maar worden die niet actief ergens gecommuniceerd naar treinreizigers.

Maandag 16 sep 2019 - 16:08:21
icened
icened
Zeker. Maar als ze voor 10 klanten een extra treinstel moeten aankoppelen is het goedkoper om die klanten het vliegtuig of de auto in te jagen
Dat is een afweging die Thalys moet maken. Als je een HST hebt met 377 zitplaatsen kunnen ze voor die 10 klanten geen extra Thalys treinen laten rijden. Als er 200 - 300 treinreizigers teleurgesteld moeten worden zal het een andere afweging worden.

Maandag 16 sep 2019 - 18:07:39
treinhobby
treinhobby

Als je het hele bericht had gequote, had je deze vraag niet hoeven stellen...
Het gaat erom dat Thalys vluchten overneemt tussen Schiphol en Parijs.

Hierop vraagt Icened zich dus af wanneer hetzelfde idee gaat gebeuren tussen Schiphol en Frankfurt met de ICE.

Dus geen overname van ICE's door Thalys, maar overnames van KLM vluchten door ICE's.

Maandag 16 sep 2019 - 18:15:46
geert
geert
icened (ma 16 sep 2019 10:40:09 www.somda.nl):
Klaasje (ma 16 sep 2019 08:31:43 www.somda.nl): Het wordt inderdaad tijd dat Thalys de vloot uitbreidt of vervangt. De huidige bezettingsgraden maken het boeken van een reis soms erg lastig.
SNCF heeft als 55% aandeelhouder van Eurostar ook 4 Eurostar TMST die ze gebruiken voor binnenlandse diensten. Want ze hebben enigszins een overschot met die 31 Eurostar TMST. Die 4 Eurostar TMST worden ingezet tussen Parijs - Lille. Als ze het doortrekken naar Brussel zoals een Eurostar IZY kunnen er twee Thalys treinstellen specifiek worden ingezet tussen Parijs - Amsterdam.
Dat is al een aantal jaren niet meer. Een stel is weer in dkenst gesteld eind vorig jaar voor de IZY diensten. Alle andere Eurostar stellen die de SNCF gebruikte staan buiten dienst en de stellen die Eurostar zelf niet meer gebruikt worden momenteel gesloopt in Amberieu.

Maandag 16 sep 2019 - 18:37:26
Tim82
Tim82
treinhobby (ma 16 sep 2019 18:07:39 www.somda.nl):

Als je het hele bericht had gequote, had je deze vraag niet hoeven stellen...
Het gaat erom dat Thalys vluchten overneemt tussen Schiphol en Parijs.

Hierop vraagt Icened zich dus af wanneer hetzelfde idee gaat gebeuren tussen Schiphol en Frankfurt met de ICE.

Dus geen overname van ICE's door Thalys, maar overnames van KLM vluchten door ICE's.
Meer specifiek, alleen 1 van de 5 dagelijkse KLM vluchten Schiphol- Brussel komt te vervallen en wordt door Thalys overgenomen. Parijs heeft er dus niks mee te maken

Maandag 16 sep 2019 - 22:18:56
icened
icened
Klopt Tim82. Wanneer gaat het gebeuren tussen Schiphol - Frankfurt? Was ook enigszins een cynische reactie van me. Want het is boemelen tussen Utrecht - Emmerich. En op zijn vroegst is het derde spoor Emmerich - Oberhausen vanaf 2026. Dat bedoelde ik ook met mijn reactie.

Kortom op korte termijn gebeurt er zoal niets. Wanneer gaat de overheid geld in steken om de ICE te kunnen versnellen tussen Utrecht - Arnhem - Emmerich? En de frequentie van 7 keer per dag is onvoldoende.

Ze hadden een idee voor een hogere frequentie:

www.ovmagazine.nl

1 keer p/u een ICNG/Talgo Schiphol - Köln lijk me beter dan die dure ICE op gewoon spoor laten boemelen. En wie weet dat KLM een aantal onrendabele vluchten tussen Schiphol - Köln/Frankfurt wil geven aan DB & NS. Zijn er weer meer slots op Schiphol. En de stikstofdioxide in Nederland moet toch gereduceerd worden?

Maandag 16 sep 2019 - 22:47:05
Frontier
Frontier
KLM vliegt al jaren niet meer naar Keulen.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 16 sep 2019 - 23:03:59
cuneo56
cuneo56
Dat is al een aantal jaren niet meer. Een stel is weer in kenst gesteld eind vorig jaar voor de IZY diensten. .
Die Eurostar heeft twee 3 spannings TGV vrijgemaakt. Een van die twee was de 4551, ex Thalysstel 4531. Is deze inmiddels misschien weer aan de Thalys vloot toegevoegd?

Dinsdag 17 sep 2019 - 00:17:17
Frontier
Frontier
Ja, sedert begin dit jaar zijn de 4551 terug naar Thalys en de 4521 terug naar SNCF.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 17 sep 2019 - 06:17:46
nohab
nohab
Flickr bvisser
De 4551 heeft zich nog niet in Nederland laten zien, ook niet onder zijn oude nummer.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 17 sep 2019 - 07:32:12
geert
geert
Zover mijn bronnen mij geinformeerd hebben hierover is dit stel ook niet toegelaten in NL ivm ontbreken ETCS en/of ATB

Woensdag 18 sep 2019 - 06:42:51
mdeen
mdeen

Waarom zou je daar liever in een krappe Thalys
Hmm, ik zou zweren dat ik Thalys las.

Vrijdag 20 sep 2019 - 12:44:53
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
uiteraard muv de middagsluiting van de LGV Nord
Kan iemand dit mij toelichten? Is de LGV Nord elke dag gesloten voor onderhoud in het rustige middaguur?

Vrijdag 20 sep 2019 - 17:06:53
qj7141
qj7141
Hoera63 (vr 20 sep 2019 12:44:53 www.somda.nl):
uiteraard muv de middagsluiting van de LGV Nord
Kan iemand dit mij toelichten? Is de LGV Nord elke dag gesloten voor onderhoud in het rustige middaguur?
Dit is niet alleen op de LGV Nord, hoor. De Franse capaciteitsverdeler, voorheen Réseau Ferré de France, tegenwoordig SNCF Réseau, houdt op de meeste lijnen rekening met een gepland onderhoudsrooster. Dit is een tijdspanne van circa twee uur overdag (meestal rond lunchtijd...) waarbij er geen treinverkeer wordt gepland. Het is niet altijd gezegd dat er dan daadwerkelijk werkzaamheden plaatsvinden, maar het kan ook voor een inspectie van het spoor zijn. Dit onderhoudsrooster is al in een zeer vroeg stadium ( ongeveer een anderhalf jaar) bekend en wordt verdeeld voordat het overige treinverkeer zijn plek krijgt. Volgens mij bestaat dit systeem al dertig jaar. Het systeem wordt Blanc Travaux genoemd.
Overigens kennen we dit systeem in NL ook, vooral op emplacementsniveau.

Laatst bewerkt door qj7141 op Vrijdag 20 sep 2019 om 17:08:48

Maandag 23 sep 2019 - 14:42:08
icened
icened
Geen beste reclame voor Thalys:

www.telegraaf.nl

Kan SNCF op zo'n moment niks regelen? Desnoods sturen ze een andere TGV naar dat weilandstation en brengen ze de reizigers naar Lille Europe. Natuurlijk zijn de meeste TGV volgeboekt.

Maandag 23 sep 2019 - 16:28:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
TGV is geen Thalys

Maandag 23 sep 2019 - 17:21:33
geert
geert
Nou het leek te gaan om een Thalys die in de middag vertrokken is, daarna hebben er toch nog wel meer treinen van Thalys gereden die hadden kunnen stoppen?

Maandag 23 sep 2019 - 18:38:56
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik weet niet of het mogelijk is om vanuit Parijs het rechter perronspoor van Haute Picardie te kunnen bereiken.
Oplossing had kunnen zijn..met een andere Thalys terug naar Parijs en dan daar de volgende Thalys richting Brussel...waar een wil is.

Maandag 30 sep 2019 - 07:38:42
didam2009
didam2009
De Disney Thalys is al sinds 8 September niet meer in Nederland geweest.
Is daar iets meer van bekent ?

Groeten uit het weinig spoorse Montferland

Maandag 30 sep 2019 - 08:48:52
geert
geert
De dienstregeling 2020 van Thalys is gepubliceerd. Wat opvalt zijn de gewijzigde tijden van de Thalys naar Marne-La-Vallee. Creëert ook meer verbindingen richting Brussel met als voordeel meer overstap mogelijkheden richting andere bestemmingen in Frankrijk. Beide gaan een uur eerder rijden dan nu, behalve op vrijsag.

Maandag 30 sep 2019 - 16:54:50
icened
icened
geert (ma 30 sep 2019 08:48:52 www.somda.nl): De dienstregeling 2020 van Thalys is gepubliceerd. Wat opvalt zijn de gewijzigde tijden van de Thalys naar Marne-La-Vallee. Creëert ook meer verbindingen richting Brussel met als voordeel meer overstap mogelijkheden richting andere bestemmingen in Frankrijk. Beide gaan een uur eerder rijden dan nu, behalve op vrijsag.
Wie weet dat een aantal Nederlanders verleidt om naar Lyon te reizen via overstap. Dat is nog enigszins concurrerend met vliegtuig vanaf Schiphol.