Nachttrein Noord-Holland
Forum: Algemeen - Algemeen
04-02-2010 10:27:06
bartzw
bartzw
Ik heb even een vraagje betreft de eventuele nachttrein in N-H. Is daar al verder nieuws over of die er gaat komen? op korte of lange termijn?

Voor eventueel meer informatie: http://www.nachttreinnoordholland.nl/
 

04-02-2010 17:59:39
willy84
willy84
Dat is gewoon een actie van een politieke partij. Wel leuk zo'n nachttrein natuurlijk maar dan zou Almere er eerder aanspraak op kunnen maken. Scheelt ook wel weer want de in de link genoemde steden (Haarlem, Zaandam, Alkmaar) liggen niet op 1 lijn en er zouden daarom 2 treinen moeten gaan rijden. Nogal onrealistisch.  

04-02-2010 18:04:00
JdJ
JdJ
Zo onrealistisch lijkt het me niet, moet ik je eerlijk zeggen. Men zou gewoon van Amsterdam naar Alkmaar kunnen rijden, daar kop maken en via Haarlem weer terug naar Amsterdam. Of is het nou heel gek wat ik zeg?  

04-02-2010 18:12:33
WesselE
WesselE
In mijn ogen niet, want men heeft op dit moment een soortgelijke constructie bij de (2)1400, Asd-Ut-Ehv-Tb-Bd-Ddr-Rtd-Asd, ook een rondje dus.


'Okeh'
 


04-02-2010 18:19:58
willy84
willy84
Dat betekend dus net zo iets als van Utrecht naar Rotterdam via Amsterdam CS. Een giga omweg waar in de praktijk niemand regulier gebruik van zal maken. Zonder dat overigens zelf geschekt te hebben. Ik heb sowieso op dat tijdstip weinig buiten me bed te zoeken..  

04-02-2010 18:35:59
zugführer
zugführer
Eh... van Alkmaar naar Amsterdam via Haarlem is volgensmij niet echt een "giga" omweg...
Het lijkt me helemaal niet zo'n onrealistisch plan.
 

04-02-2010 18:37:12
willy84
willy84
Ik doelde op de reizigers Amsterdam C naar Haarlem die dan via Almaar zouden gaan.  

04-02-2010 18:49:00
Joey666
Joey666
Wie wilt er nou geen nachttrein.

Zo kan iedereen wel een aanspraak op een nachttrein doen,
Waarom stopt hij niet in Hilversum, terwijl daar vaak nachttreinen passeren?
Ja, en dan wil Almere ook een nachtnet, en zo wilt ...... ook een nachttrein.
 

04-02-2010 19:01:41
JdJ
JdJ
Je kan er denk ook vanuit gaan, dat die nachtreinen er in de toekomst gaan komen  

04-02-2010 20:49:34
AlbertP
AlbertP
In de toekomst wil iedere stad een nachttrein en blijft er geen ruimte meer over voor onderhoud...  

04-02-2010 20:57:50
broek53
broek53
Alle steden en provincies en weet ik veel die nu nog een nachttrein willen, zullen ervoor moeten betalen. Daarnaast is het ProRail die - terecht - de capaciteit verdeelt, waarbij buiten de gewone concessie-uren van de reizigersvervoerders het onderhoud voorgaat.  

04-02-2010 21:03:46
vinny004
vinny004
Quote
willy84: Ik doelde op de reizigers Amsterdam C naar Haarlem die dan via Almaar zouden gaan.
dus moet je dat ook andersom doen. De meeste reizigers zijn terugkerende stappers. Je moet dus ook de reisroute Amsterdam C - Alkmaar (via Haarlem) aanbieden %06%

Overigens rijden er al nachttreinen in Noord-Holland. De nachtsprinter naar Heerhugowaard bijvoorbeeld... Die zit best vol %06%
 

04-02-2010 23:23:39
JdJ
JdJ
Dat klopt wat je zegt, maar ik heb het vermoeden, dat als je later rijdt er nog genoeg mensen meegaan. Wat broek53 vertelt geloof ik meteen, het idee leek me gewoon aardig. Hoe dat allemaal technisch in elkaar moet zitten, heb ik geen weet van.  

05-02-2010 10:47:30
keesje
keesje
Zolang er geen volledige onttrekkingen zijn van de infra, zal het rijden in de nachtelijke uren geen probleem zijn.  

05-02-2010 16:59:23
ruysdael
ruysdael
Quote
vinny004:
Quote
willy84: Overigens rijden er al nachttreinen in Noord-Holland. De nachtsprinter naar Heerhugowaard bijvoorbeeld...
Die zit best vol %06%
En die (14088, voormalige 4790) is ook dik betaald door de provincie en diverse gemeentes. Evenals de "nachtsprinter" naar Hoorn (4590).

Laatst bewerkt door ruysdael op 05-02-2010 16:59
 

05-02-2010 22:42:20
lucky
lucky
De nachttak naar Gn/Lw is ook betaald door provincies? Met het oog op de uitbreiding van het nachtaanbod naar Lw sinds deze drgl.

Laatst bewerkt door lucky op 05-02-2010 22:42
 

05-02-2010 22:49:15
mark
mark
De meeste nachttreinen worden hierdoor betaald. Aankomende zomer zal de nachttrein Shl-Es v.v. ook weer gaan rijden, waar de Provincie Overijssel en de Regio Twente voor betalen.  

05-02-2010 22:52:09
willy84
willy84
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen daar nou in zitten want om nou allemaal lege treinen te betalen lijkt me tamelijk kostbaar en dat in deze tijd van bezuinigingen...  

05-02-2010 23:04:39
MasterE
MasterE
Het nachtnet tussen Shl en Es was behoorlijk gevuld.  

05-02-2010 23:47:02
mark
mark
Gemiddeld 150 reizigers per trein inderdaad. %02%  

06-02-2010 00:05:47
Pim-ICR
Pim-ICR
Nou Nachttak, Het is gewoon een reguliere trein, die overigens volgens mij al jaren naar Groningen rijdt, maar niet naar Leeuwarden. Goed gevuld, maar de vertrektijd uit de randstad is dan ook nog voor middernacht. Volgens mij betaalt de NS dat gewoon...  

06-02-2010 18:56:47
MasterE
MasterE
Volgens mij ging dat ding om een uur of 3.  

06-02-2010 23:14:42
Pim-ICR
Pim-ICR
Naar Groningen/Lwd? Nee, komt ergens om 2:-- aan  

06-02-2010 23:15:14
maurits
maurits
De late IC's worden bij mijn weten ook door NS betaald, hier komt geen overheidsbijdrage bij kijken.

Mijn ervaring met trein 1787 (Gvc 23.08-Es 01.31) is dat die op donderdag, vrijdag en zaterdag best goed gevuld is. Een heel enkele keer heb ik die trein op een andere avond genomen, en dan is het na Amf wel vrij stil.

De treinen op zich zullen misschien niet winstgevend zijn, maar de IC-treinseries totaal zijn dat wel. En een deel van de aantrekkelijkheid van het netwerk zit 'm ook in goede vroege en late reismogelijkheden, dat zal de reden zijn om deze treinen (gelukkig) te behouden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

07-02-2010 12:43:26
keesje
keesje
Quote
Pim-ICR: Naar Groningen/Lwd? Nee, komt ergens om 2:-- aan


Nooit geweten dat Lewedorp ook een IC verbinding had! Als je dan verkortingen gebruikt, neem dan de goede (Lw dus).
 

07-02-2010 13:01:04
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ik hoorde onlangs uit betrouwbare bron dat het nachtnet tussen Ut en Rtd via Gd per april gaat verdwijnen. Te lage bezetting zou de oorzaak zijn.  

07-02-2010 14:15:49
bogger
bogger
In de late uurtjes van zaterdag / vroege van zondag lukt het ze anders aardig om 2 ICM'etjes te vullen kan ik uit ervaring vertellen..

Of dit al rendabel is, is natuurlijk een ander verhaal..
 

07-02-2010 14:25:13
thijs
thijs
Quote
Mcn-Ut: Ik hoorde onlangs uit betrouwbare bron dat het nachtnet tussen Ut en Rtd via Gd per april gaat verdwijnen. Te lage bezetting zou de oorzaak zijn.

Het verdwijnt alleen in de nacht van donderdag op vrijdag. Bron: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-031%20adviesaanvraag%20info%20en%20drgl%202010_tcm61-272333.pdf
 

24-03-2010 13:28:42
Duitje
Duitje
En er is nieuws! Helaas slecht nieuws

Geen geld voor uitbreiding nachtnet
HAARLEM Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben tegen het voorstel gestemd om 1,2 miljoen euro uit te trekken voor een proef van een jaar voor een nachttrein van Amsterdam naar Haarlem, Alkmaar, Zaandam, Hoorn en Purmerend.

De jongerenafdeling ROOD van de SP had hiervoor de afgelopen maanden 10.000 handtekeningen verzameld en deze in februari aangeboden op het provinciehuis in Haarlem.

Geen geld
De commissieleden waren weliswaar bijna allemaal voorstander maar de waarnemend Commissaris van de Koningin Elisabeth Post liet de initiatiefnemers weten dat ze geen geld heeft voor het plan. Daarnaast beweerde ze dat de NS niet positief tegenover het plan staat. De SP reageerde hierop nogal verbaasd omdat SP-statenlid Bert Putters eerder contact zegt te hebben gehad met de commercieel regiodirecteur van de NS, Joost Ravoo, die wel enthousiast was.

De jongeren-afdeling van de SP denkt dat de nachttrein veel gebruikt zal worden door uitgaanspubliek en mensen die 's nachts op Schiphol moeten zijn. Ondanks het 'nee' van gedeputeerde Post, bestrijdt Folkert Zeilemaker van de SP dat de trein nu definitief van de baan is. Hij hoopt gemeenten en bedrijfsleven nu zo ver te krijgen om mee te betalen aan de proef.
Bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=107481


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-03-2010 14:48:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Eigenlijk schandalig te noemen, zo'n trein zou een ideaal zijn omdat lang niet iedereen in zijn eigen stad wilt rondhangen 's nachts. Mensen die uit Hoorn komen en in Amsterdam uit willen gaan zijn noodgedwongen om de 4590 te nemen of te wachten op de eerste trein van de volgende dag (en dat is jammer genoeg niet al te vroeg op zondagmorgen).

Kennelijk ziet de kantoormens het nut er niet van in...
terwijl het toch een hoop voordelige effecten kan hebben, zoals:
-Minder overlast van rondhangende personen op station
-Minder vandalisme, overlast en rommel op de stations en omgeving
-Men zal minder snel drank achterover slaan omdat men meer tijd heeft i.p.v. het zogeheten "Drink 'n Go" (wat vaak mis gaat, meestal word er zoveel en zo snel drank gedronken binnen een te korte tijd, dat het alcohol amper nog is opgenomen of men gaat alweer naar huis, met alle gevolgen van dien)
-Minder verkeersdoden omdat minder mensen de auto gebruiken mét een grote hoeveelheid drank op. (Onlangs is er in Hoorn een persoon opgepakt omdat deze meer dan 15 keer de Toegestaande hoeveelheid aan alcohol in zich had!!!)

Zo kan ik nog wel even doorgaan maarja, de overheid investeert liever in een nutteloos en onbetrouwbaar chipkaart systeem dan treinen waar veel vraag naar is...

Jammer dat ze geen proef doen voor een bepaalde periode, zou ideaal zijn!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-03-2010 15:52:28
visscher
visscher
Mensen uit Hoorn kunnen gebruik maken van de nachtlijn 217 van Arriva (Amsterdam CS - Edam - Hoorn NS), deze hebben dus reeds een goede nachtverbinding met de hoofdstad. Ook Alkmaar heeft volgens mij al een nachtbus met Amsterdam. Het is dus niet zo dat er nu geen verbinding is tussen deze steden.

Wel ben ik met je eens dat het heel erg jammer is dat de geplande verbetering niet doorgaat.
 

24-03-2010 15:59:01
MCNAlkmaar
Ik heb het idee dat ze in Noord Holland hun nek niet durven uit te steken. Kijk ook maar eens naar de bussen: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Het wordt er niet beter op in NH en zeker NHN is niet in beeld voor Haarlem want waarom is anders Schagen-Den Helder en Hoorn Kersenboogerd - Enkhuizen dan al niet dubbel spoor gemaakt? Zeker niet door een lobby van de provincie want in Haarlem zitten mensen op het pluche die lekker een autootje hebben en die nagenoeg nooit met een trein of bus meegaan (enkele uitgezonderd, die kom je wel eens tegen in de trein).
Voorlopig kunnen we iedere uitbreiding van het OV in NH wel op ons buik schrijven.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 24-03-2010 15:59


De groeten uit Schagen
 

24-03-2010 16:06:57
broek53
broek53
Wat zou je in vredesnaam willen met dubbelspoor tussen Hnk en Ekz en tussen Sgn en Hdr? Nóg meer treinen?
Waarom weer dat meer dan populistisch trappen naar bestuurders? Als ze voor dubbelspoor zouden pleiten, kregen ze waarschijnlijk te horen dat ze uitsluitend uit eigenbelang handelen omdat ze "natuurlijk luxe per spoor willen reizen" en dat er wel duizend dingen zijn om tientallen miljoenen beter aan uit te geven.
En dat allemaal omdat ze geen geld (althans: niet zoveel geld) willen uitgeven aan een nachtnetje.
 

24-03-2010 16:23:44
Duitje
Duitje
Quote
visscher: Mensen uit Hoorn kunnen gebruik maken van de nachtlijn 217 van Arriva (Amsterdam CS - Edam - Hoorn NS), deze hebben dus reeds een goede nachtverbinding met de hoofdstad. Ook Alkmaar heeft volgens mij al een nachtbus met Amsterdam. Het is dus niet zo dat er nu geen verbinding is tussen deze steden.

Wel ben ik met je eens dat het heel erg jammer is dat de geplande verbetering niet doorgaat.


Die bus gaat naar de Marnixstraat.... Heb je ook niet veel aan %03%

Laatst bewerkt door Duitje op 24-03-2010 16:28


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

24-03-2010 16:51:00
martijn
martijn
Dacht dat het hier om drankge/misbruik van Hoornse jongeren en uitgaan in het algemeen ging, Marnixstraat komt toch uit op het Leidseplein...  

24-03-2010 17:15:07
Duitje
Duitje
Voor zuiplappen wel, maar voor andere mensen....
Heb het trouwens over Alkmaar he

Laatst bewerkt door Duitje op 24-03-2010 17:17


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

24-03-2010 17:31:25
john563
john563
Quote
broek53: Wat zou je in vredesnaam willen met dubbelspoor tussen Hnk en Ekz en tussen Sgn en Hdr? Nóg meer treinen?
Waarom weer dat meer dan populistisch trappen naar bestuurders? Als ze voor dubbelspoor zouden pleiten, kregen ze waarschijnlijk te horen dat ze uitsluitend uit eigenbelang handelen omdat ze "natuurlijk luxe per spoor willen reizen" en dat er wel duizend dingen zijn om tientallen miljoenen beter aan uit te geven.
En dat allemaal omdat ze geen geld (althans: niet zoveel geld) willen uitgeven aan een nachtnetje.


ga jij in de spits eens op die trajecten in de trein zitten, zal je nog tegenvallen. Ik bedoel in de morgen 10 bakken virm en dan in anna paulowna vol.

Laatst bewerkt door john563 op 24-03-2010 17:31
 

24-03-2010 17:34:03
john563
john563
Dan heb ik er nog 1, ga om 23:42 maar eens uit haarlem naar den helder, kun je een half uur wachten op alkmaar.

Laatst bewerkt door john563 op 24-03-2010 19:29
 

24-03-2010 17:39:09
mren
mren
Quote
dlm4yjp: Eigenlijk schandalig te noemen, zo'n trein zou een ideaal zijn omdat lang niet iedereen in zijn eigen stad wilt rondhangen 's nachts.


Je kan je ook afvragen waarom tegenwoordig de uitgaanstijden op zijn geschoven van 19:00-23:00 naar 0:00-04:00, terwijl dat eigenlijk niets uit zou moeten maken...
 

24-03-2010 17:50:12
broek53
broek53
Quote
john563:
Quote
broek53: Wat zou je in vredesnaam willen met dubbelspoor tussen Hnk en Ekz en tussen Sgn en Hdr? Nóg meer treinen?
Waarom weer dat meer dan populistisch trappen naar bestuurders? Als ze voor dubbelspoor zouden pleiten, kregen ze waarschijnlijk te horen dat ze uitsluitend uit eigenbelang handelen omdat ze "natuurlijk luxe per spoor willen reizen" en dat er wel duizend dingen zijn om tientallen miljoenen beter aan uit te geven.
En dat allemaal omdat ze geen geld (althans: niet zoveel geld) willen uitgeven aan een nachtnetje.


ga jij in de spits eens op die trajecten in de trein zitten, zal je nog tegenvallen. Ik bedoel in de morgen 10 bakken virm en dan in anna paulowna vol.
Toevallig (nou ja...) reis ik in de spits op een van die trajecten (namelijk Enkhuizen) en met een kwartierdienst is het daar welhaast luxe. Op Hdr - Sgn zijn geen capaciteitsproblemen die niet ook met een kwartierdienst zouden kunnen worden opgelost (een kwartierdienst past daar gewoon), met andere woorden; aan de infra zal het op die trajecten niet liggen. (Voor kwartierdienst leze men: vier treinen per uur. Want dat is waar: een strakke kwartierdienst gaat niet op het enkelspoor.)

Laatst bewerkt door broek53 op 24-03-2010 17:51
 

24-03-2010 19:27:59
john563
john563
En dat gaat in de morgen ook vaak fout met de twee limburgers die uit den helder vertrekken. Ook daarom is de kwartierdienst ook uit de avondspits gehaald.

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-03-2010 19:29, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

24-03-2010 20:10:16
broek53
broek53
Dat laatste is per se niet waar, en als NS er een zooitje van wil maken in de treindienst, lijkt dat mij niet DE dwingende reden om enkele tientallen kilometers dubbelspoor aan te leggen opdat de gevolgen van het zooitje minder doorwerken. Anders gezegd: het past dienstregelingtechnisch gewoon en dan is er al helemaal geen reden dubbelspoor aan te leggen. Nog anders gezegd: ettelijke tientallen miljoenen uitgeven voor twee of vier spitstreinen per richting is volkomen onverantwoord en wordt bijvoorbeeld ook op geen enkele manier door NS nagestreefd.  

24-03-2010 20:29:10
MasterE
MasterE
Ik kan me heel goed voorstellen dat de provincie geen belastinggeld wil uitgeven aan nachttreinen om een stelletje dronkenapen naar huis te brengen die onderweg de treinen te slopen en te bevuilen. Men mag hier uberhaupt blij zijn dat op de meeste trajecten elk kwartier of half uur een trein rijdt. Wat is een half uurtje wachten op een mensenleven. We zijn met z'n alle een beetje verwent in dit land.  

25-03-2010 02:21:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
mren:
Quote
dlm4yjp: Eigenlijk schandalig te noemen, zo'n trein zou een ideaal zijn omdat lang niet iedereen in zijn eigen stad wilt rondhangen 's nachts.


Je kan je ook afvragen waarom tegenwoordig de uitgaanstijden op zijn geschoven van 19:00-23:00 naar 0:00-04:00, terwijl dat eigenlijk niets uit zou moeten maken...


Ik weet waar U woont, maar het schijnt dat ook jongeren hier moeten werken, en jawel, dat doen na school vlak voor het uitgaan.

Verder is het inderdaad ronduit waardeloos het OV in nederland, aan bus 217 heb je niks, deze rijdt vanaf een onhandige lokatie, en dan heb ik nog niet gesproken over het uitvallen van deze bus (vind 50 tot 70% uitval aardig hoog).
En ik heb dan nog niet eens gesproken over het OV tussen Hoorn en omgeving (Denk aan Grootebroek, Enkhuizen, Medemblik, Oosthuizen, etc), Hoorn is tenslotte een verzamelpunt, geen uitgaansgelegenheid, ja voordrinken, dat gebeurd er. Hoorn heeft geen eens een discotheek, dus dan weet U ongeveer hoe groot de vraag is naar nachtvervoer.

@MasterE: Enig idee hoe dat sloopgedrag word veroorzaakt? Juist, mensen die de laatste trein hebben gemist en inmiddels met een kater de volgende dag de trein moeten nemen, dronken mensen slopen weinig (ongetwijfeld valt er wel een blikje bier om, maar de trein word toch echt het meest overdag vervuild), mensen met een kater en dus chagrijnig worden wel.

Verder over het enkelspoorverhaal:
Heel simpel: verdubbelen, nederland is vol, en dat betekend drukte, drukte zorgt automatisch voor verstoringen en dan kun je met enkel spoor de dienstregeling wel over je rug gooien.
Dus broek53 kan wel heel mooi vertellen: Ja volgens dienstregeling kan dat, dan komt bij mij de vraag: Hoe betrouwbaar is die dienstregeling nog bij een verstoring?

Verder vergeet men ook nog een belangerijk enkelspoortje: Hn-Hwd
In de kop van Noord-Holland HET belangrijkste omleidingsspoor, hoevaak is het daar al wel niet van gebruik van gemaakt? Juist vaak! Zodra er wat vóór Utg of ergens tussen Hn en Zd in een verstoring optreed word het treinverkeer automatisch omgeleid via dit enkelspoortje. Op dat spoor past alleen een Halfuursdienst, oftewel: dubbelspoor maken, klein stukje, maar een hoop minder gedonder als het al verkeerd gaat

Laatst bewerkt door spiketrain op 25-03-2010 06:04, reden: Verboden deel verwijderd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-03-2010 06:53:01
kniesoor
kniesoor
Quote


Verder over het enkelspoorverhaal:
Heel simpel: verdubbelen, nederland is vol, en dat betekend drukte, drukte zorgt automatisch voor verstoringen en dan kun je met enkel spoor de dienstregeling wel over je rug gooien.
Dus broek53 kan wel heel mooi vertellen: Ja volgens dienstregeling kan dat, dan komt bij mij de vraag: Hoe betrouwbaar is die dienstregeling nog bij een verstoring?

Want het is overal ook even druk ja. ????????? Je maakt een beetje rare redeneringen.
 

25-03-2010 07:05:48
MasterE
MasterE
Als er geld gestoken moet worden om sporen te verdubbelen omdat misschien als er een verstoring is er dan meer treinen kunnen rijden. Waar moet het dan heen. Zoals ik al eerder aangaf we zijn een beetje verwend in dit land.  

25-03-2010 08:48:50
nielske90
nielske90
Quote
dlm4yjp: Verder is het inderdaad ronduit waardeloos het OV in nederland,
Logisch, een lijn is slecht en dus is heel het OV slecht. Volgens mij hebben we in Nederland nog altijd een van de beste OV-netwerken ter wereld, daar kunnen we best trots op zijn. Maar goed, het staat je niks in de weg om ergens anders te gaan wonen als het je hier niet bevalt...
 

25-03-2010 08:55:39
visscher
visscher
Quote
Verder is het inderdaad ronduit waardeloos het OV in nederland, aan bus 217 heb je niks, deze rijdt vanaf een onhandige lokatie, en dan heb ik nog niet gesproken over het uitvallen van deze bus (vind 50 tot 70% uitval aardig hoog).
En ik heb dan nog niet eens gesproken over het OV tussen Hoorn en omgeving (Denk aan Grootebroek, Enkhuizen, Medemblik, Oosthuizen, etc), Hoorn is tenslotte een verzamelpunt, geen uitgaansgelegenheid, ja voordrinken, dat gebeurd er. Hoorn heeft geen eens een discotheek, dus dan weet U ongeveer hoe groot de vraag is naar nachtvervoer.

Ik zou in Enkhuizen al best blij zijn als er iets van nachtvervoer zou zijn, of dit nou een Bus of een trein is maakt me niet uit. Het zou me ook niet uitmaken of ik dan te Hoorn of Amsterdam een kwartier (of langer) zou moeten lopen naar een uitgaansgelegenheid, naar mn huis of werk. In de nacht zou ik vooral blij zijn dat er een mogelijkheid is om naar huis toe te komen.

Over de tijden van het stappen, ik ben zelf ook voor om vroeger uit te gaan, die trend wordt nu ook door de gemeenten gesteund door de toegangstijd te vervroegen naar 12 uur ipv 2 uur snachts. Ik snap best dat sommige jongeren ook werken, deed ik vroeger ook op de zaterdag, maar om vervolgens pas om half 2 naar de kroeg te gaan gaat mij te ver.

Over het enkelspoor: De enige reden om spoorverdubbeling te doen in noordholland (Sgn - Hdr, Hwd - Hn en Hnk - Ekz) is om minder last van het doorgeven van vertragingen te krijgen. Wanneer mijn trein vertraging zou hebben moet de tegentrein nu verplicht wachten voor deze verder zou kunnen. Met dubbelspoor zou je hier geen last van hebben. (Uitgezonderd de aansluitingen en eindpunten waar van spoor gewisseld dient te worden)
Een veel minder belangrijke rede zou zijn om in de spitsen dan een strakke 15 minuten dienst op Hdr - Amr en Ekz - Hn (Hn - Amr is niet nodig in mijn beleving)te kunnen gaan rijden. Voor Ekz - Hnk is hiervoor enkel verdubbeling op Hnk - Hks nodig.
 

25-03-2010 09:01:13
broek53
broek53
Quote
visscher: Over het enkelspoor: De enige reden om spoorverdubbeling te doen in noordholland (Sgn - Hdr, Hwd - Hn en Hnk - Ekz) is om minder last van het doorgeven van vertragingen te krijgen. Wanneer mijn trein vertraging zou hebben moet de tegentrein nu verplicht wachten voor deze verder zou kunnen. Met dubbelspoor zou je hier geen last van hebben. (Uitgezonderd de aansluitingen en eindpunten waar van spoor gewisseld dient te worden)
Een veel minder belangrijke reden zou zijn om in de spitsen dan een strakke 15 minuten dienst op Hdr - Amr en Ekz - Hn (Hn - Amr is niet nodig in mijn beleving)te kunnen gaan rijden. Voor Ekz - Hnk is hiervoor enkel verdubbeling op Hnk - Hks nodig.
Precies. En zie je dan een enigszins geloofwaardig college van Provincials Staten om alleen die redenen gaan pleiten voor dubbelspoor? Never nooit niet natuurlijk - en daar ging het in dit topic over.
Overigens heeft een strakke 15 minutendienst enerzijds niet veel meer dan een soort PR-uitstraling dan dan het echt nuttig is, en voor de lijn Enkhuizen - Amsterdam is het in het grote geheel niet mogelijk omdat er nog een aantal beweegbare bruggen in liggen (en er een serie 3300 rijdt, natuurlijk).
 

25-03-2010 09:14:52
visscher
visscher
Dat ben ik helemaal met je eens, ik zie het ook als totaal niet nodig hoor, en al helemaal niet de investering waard. Mochten de reizigers aantallen echter dusdanig stijgen, ook overdag, dat een kwartiersdienst wel noodzakelijk wordt gedurende de gehele dag dan is het vroeg zat om aan de investeringen te gaan denken voor dubbelspoor. Ik denk zelf dat het op Ekz - Asd wel mogelijk moet zijn om een kwartiersdienst uit te voeren, ook met 3300. Misschien dat ik dit binnenkort eens uitwerk in een tijdschema.  

25-03-2010 09:15:32
279
279
Quote
dlm4yjp:
Quote
mren:
Quote
dlm4yjp: Eigenlijk schandalig te noemen, zo'n trein zou een ideaal zijn omdat lang niet iedereen in zijn eigen stad wilt rondhangen 's nachts.


Je kan je ook afvragen waarom tegenwoordig de uitgaanstijden op zijn geschoven van 19:00-23:00 naar 0:00-04:00, terwijl dat eigenlijk niets uit zou moeten maken...


Ik weet waar U woont, maar het schijnt dat ook jongeren hier moeten werken, en jawel, dat doen na school vlak voor het uitgaan.


@MasterE: Enig idee hoe dat sloopgedrag word veroorzaakt? Juist, mensen die de laatste trein hebben gemist en inmiddels met een kater de volgende dag de trein moeten nemen, dronken mensen slopen weinig (ongetwijfeld valt er wel een blikje bier om, maar de trein word toch echt het meest overdag vervuild), mensen met een kater en dus chagrijnig worden wel.





heb je wel eens een trein gezien die zaterdag- of zondagmorgen uit het nachtnet komt? een beestenboel! en dan moet het stel meteen door de dienst in, dus
geen schoonmaak ......
 

25-03-2010 09:59:46
broek53
broek53
Quote
visscher: Ik denk zelf dat het op Ekz - Asd wel mogelijk moet zijn om een kwartiersdienst uit te voeren, ook met 3300. Misschien dat ik dit binnenkort eens uitwerk in een tijdschema.
Dat is een leuke uitdaging voor jezelf. Bedenk dus dat je een aantal dubbelsporige stremmingen van een aantal minuten per uur inbakt, ook wel genaamd brugopeningen: de Zaanbrug, het NH-Kanaal en de Where. Die zijn buitengemeen bepalend voor waar je met het symmetriepunt heen kunt. Maar nu zijn we wat dit topic betreft inmiddels wel helemaal off...
 

25-03-2010 10:00:42
broek53
broek53
Quote
muizeneus: heb je wel eens een trein gezien die zaterdag- of zondagmorgen uit het nachtnet komt? een beestenboel! en dan moet het stel meteen door de dienst in, dus geen schoonmaak ......
Als je dat dan weet, dan wijzig je de omloop toch?
 

25-03-2010 10:13:21
Nelis
Nelis
Het is savonds na het uitgaan natuurlijk onrustiger in de trein dan overdag. Maar ik vind de uitdrukking beestenboel een te groot woord. Ik neem de 4590 vaak maar ik heb nog nooit dingen gesloopt zien worden of mensen die moedwillig een hele hoop rotzooi maken. Ik vind de nachttrein trouwens niet nodig, dit heeft te maken met dat het ritje Asd - Hn ongeveer 1:20 zal duren, en dan is er in Hn geen aansluiting d.m.v. bussen bijvoorbeeld. En een nachtelijk fietsritje van Hoorn naar Wervershoof (ongeveer 17 km) heeft ook niet mijn voorkeur. Als er een nachttrein komt zal er een combinatie met busvervoer komen. bijvoorbeeld een bus vanaf Hoorn richting Enkhuizen en dan een weg nemen die alle stations aandoet.

Laatst bewerkt door Nelis op 25-03-2010 10:14
 


25-03-2010 12:12:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat bedoel ik dus met waardeloos OV, en nee nielske90 die perse vol er tegenin moest: het gaat hier over het nachtnet, en 's nachts is het echt waardeloos.
Ik heb het geluk dat ik in Hoorn woon, maar ook ik word gedupeerd door het feit dat er 's nachts geen treinen meer rijden. Omdat simpelweg vrienden uit de omstreken niet thuis kunnen komen, fietsen is geen optie want ook dat mag niet als je gedronken hebt. En dan heb ik nog niet eens gesproken over de belachelijke tarieven van de nachttaxi (8 euro per km is dagelijks werk).

Ongeveer dezelfde vraag aan jou: Hoe kom jij op je werk/school als er overdag geen treinen rijden? Juist, niet of via vele omwegen.

Mochten mensen dit niet geloven: Momenteel heeft Connexxion een grote lading klachten te verwerken omdat men is gestopt met het late en vroege vervoer in west-friesland.

Verder ben ik ook niet te spreken over het doordeweeks vertrekken van de eerste treinen op Hn, voor mijn stage toendertijd moest ik altijd de 3321 hebben om daar om 7 uur te kunnen beginnen, daarbij hoorde meer dan genoeg verhalen van mensen die afhankelijk van het OV waren maar niet optijd op hun werk komen omdat de 3317 te laat rijdt. (In dit geval ging het om mensen die meer dan 60km met de trein aflegden, en daarna ook nog is eens 2x ongeveer een half uur met de bus o.i.d. gebruik maakten).

Maargoed... vroeger was alles beter... toen reed arriva met de 114 nog verder Hoorn in en stopte vlak voor mijn deur en reed 24/7... Tsjah, nu moet ik het bij de 4590 laten (veelste vroeg om weg te gaan maargoed) + 3.5km lopen...

(Verder over de sluitingtijden van de uitgaansgelegenheden, er word hier een mooie fout gemaakt: de sluitingstijd is NIET het tijdstip dat de uitgaansgelegenheden iedereen op straat moet hebben staan, er mag enkel na dat tijdstip niemand meer naar binnen. Pas om 3-4 uur zijn de laatste mensen weg, klokslag 4 uur is de muziek uit.)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-03-2010 13:22:10
daniel
daniel
Je snapt het toch wel dat het voor een hele kleine groep reizigers niet op te brengen valt om in de kleine uurtjes openbaar vervoer aan te bieden? Wie gaat dat betalen? De vervoerders zullen wel gek zijn om het zelf op te brengen: er is maar weinig openbaar nachtvervoer dat zichzelf terugverdient. Moeten de lokale overheden maar tonnen of miljoenen investeren om een heel klein clubje reizgers goedkoper thuis te laten komen na een avondje stappen? Dan krijg je vervolgens weer de discussie of de belastingbetaler het wel eens is met die uitgaven, etc. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook warm voorstander van zo breed mogelijke exploitatietijden, maar niet ten koste van alles. Het moet wel te verantwoorden blijven.

Sowieso, in Noord-Holland hebben ze qua late en vroege treinen absoluut niet te klagen. In verhouding tot de rest van het land worden ze wat dat betreft al flink verwend daar, met het nachtelijke busvervoer net zo. En als die bus dan niet voor je deur stopt moet je niet gaan lopen zeuren dat het te ver weg is, dan fiets je toch naar de halte of het station. En begin dan niet de moraalridder uit te hangen met flauwekul dat je op de fiets ook niet gedronken mag hebben, openbare dronkenschap is per definitie verboden: ook in de trein dus. Overigens, een uitvalspercentage van 50 tot 70% op (nacht)buslijn? Dat kan ik me niet voorstellen. Heb je dit zelf bijgehouden? Zo ja, klaag daar dan eens over bij de vervoerder, of nog veel effectiever: bij de opdrachtgever. De theoretische dienstregeling is 1, maar de uitvoering daarvan is nog veel belangrijker om de betrouwbaarheid te waarborgen. En ik kan me geen een opdrachtgever voorstellen die akkoord gaat met een dergelijk uitvalspercentage.

Er is altijd wel wat te zeuren. Het spijt me zeer, maar ik vind jouw reacties in dit topic wel een heel typisch geval van 'de mensen zonder verstand van zaken, roepen het hardst'.
 

25-03-2010 14:11:09
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat mag je misschien vinden, maar waar je het vandaan haalt dat er weinig reizigers zijn weet ik, maar voor zover ik heb gezien zijn de 4590 (vrijdag en zaterdagnacht) en de 3317 (zaterdagmorgen) altijd goed gevuld geweest.

Uiteraard klopt het dat wij niet mogen klagen kwa OV in Noord-Holland, maar is het niet zo dat het ene gedeelte van Nederland meer inwoners zijn dan het andere?
En bij de een meer nachtelijke activiteiten te vinden zijn en aan de andere kant 's nachts een speld horen kunnen vallen?

En fietsen... tsjah, heel leuk: maar in Noord-Holland kennen ze het woord diefstal maar al te goed, 5 fietsen per jaar vond ik al teveel, dus als je het niet erg vind klaag ik hier over.. Of wil je me graag fietsen gaan sponsoren?

Verder ben ik het wel mee eens dat er genoeg treinen zijn, maar dat benadruk ik dan meer op het traject Hwd-Asd aangezien ze daar veel eerder (zondags) rijden.
Persoonlijk vindt ik 7:50 wel erg laat namelijk. (Ja, ik weet het, ergens in Nederland rijden ze dan pas om 10 uur dus daar mag ik zeker ook weer niet over klagen...)

Betreft de nachtbus: deze haalt inderdaad vrij zelden zijn eindbestemming, al hoewel de laatste maanden het al stukken beter gaat, daar moet ik in toegeven.



Alleen die reactie van U slaat echt werkelijk nergens op: "De mensen zonder verstand van zaken, roepen het hardst"... Ik weet waar U woont maar volgensmij ligt Oss niet in Noord-Holland... En bovendien, heeft U uberhaubt wel is eens het nachtleven meegemaakt in Noord-Holland?

Maargoed, ik doe alsof ik niks zie in vervolg... Als ik hier niet eens MIJN mening kwijt kan waar een paar feiten tussen zitten dan hou ik me kop wel... %09%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-03-2010 14:32:33
mren
mren
Quote
Nelis: Het is savonds na het uitgaan natuurlijk onrustiger in de trein dan overdag. Maar ik vind de uitdrukking beestenboel een te groot woord. Ik neem de 4590 vaak maar ik heb nog nooit dingen gesloopt zien worden of mensen die moedwillig een hele hoop rotzooi maken.

In de laatste treinen vanuit Ehv richting Bet en Btl is het zo erg (geweest?) dat er extra veel personeel gesteld moest worden en dat reizigers voor Bet in een apart treinstel moesten en reizigers voor Btl in een ander treinstel.
 

25-03-2010 14:36:30
mren
mren
Quote
dlm4yjp: Omdat simpelweg vrienden uit de omstreken niet thuis kunnen komen, fietsen is geen optie want ook dat mag niet als je gedronken hebt. En dan heb ik nog niet eens gesproken over de belachelijke tarieven van de nachttaxi (8 euro per km is dagelijks werk).


Dat is natuurlijk een drogreden, je mag immers ook niet dronken over straat. Dus puur naar de letter van de wet ben je al strafbaar als je met je dronken kop van de kroeg naar de taxi of naar het station loopt. Bovendien wordt met drank op fietsen bij mijn weten in heel Nederland gedoogd omdat je beter zo iemand op de fiets kan hebben dan in de auto.

En je weet wanneer de laatste treinen of bussen gaan en wat dat kost, je weet wat de taxi kost. En als de taxi te duur is voor je, moet je een alternatief zoeken, zo simpel is het. Of je gaat dichter bij huis op stap, of je gaat eerder (en eerder weer terug), opties genoeg.
 

25-03-2010 15:44:17
maxje
maxje
Quote
mren:In de laatste treinen vanuit Ehv richting Bet en Btl is het zo erg (geweest?) dat er extra veel personeel gesteld moest worden en dat reizigers voor Bet in een apart treinstel moesten en reizigers voor Btl in een ander treinstel.


Splitsen gebeurd niet meer. Maar is nog steeds heel veel S&V personeel aanwezig op die trein.

@dlm4yjp
7:50 is volgens mij zo'n beetje de gemiddelde tijd dat zondags de dienstregeling op gang komt. NS ziet er gewoon geen brood in dat mensen eerder met de trein gaan op zondag. En wees eerlijk er gaan ook niet veel mensen om 7:50 op zondag al met de trein. Ik snap dat het vervelend kan zijn voor mensen die vroeg een afspraak hebben op zondag en veelal aan het OV gebonden zijn. Maar NS gaat echt niet voor hoogstens 10 mensen een trein rijden. Tenzij ze er weer geld voor krijgen van de regering/provincie natuurlijk

Laatst bewerkt door maxje op 25-03-2010 15:45
 

25-03-2010 16:07:24
daniel
daniel
Quote
dlm4yjp: Alleen die reactie van U slaat echt werkelijk nergens op: "De mensen zonder verstand van zaken, roepen het hardst"... Ik weet waar U woont maar volgensmij ligt Oss niet in Noord-Holland... En bovendien, heeft U uberhaubt wel is eens het nachtleven meegemaakt in Noord-Holland?
Wat er precies speelt in Noord-Holland weet ik inderdaad niet, maar ik ben blijkbaar beter in staat reëele inschattingen te maken dan jij. Je hoeft geen lokalo te zijn om jouw verhaal flink te kunnen nuanceren, daarvoor is een beetje gezond verstand en verder kijken dan je neus lang is voldoende. Je zou op je klompen kunnen aanvoelen dat jouw betoog over het enkelspoor van de doodlopende Noord-Hollandse lijntjes kant noch wal raakt. Net zoals je mag verwachten dat je met enige realiteitszin kunt beseffen dat goedkoop openbaar nachtvervoer ook ergens door gefinancierd moet worden. En zo lang die financiering er niet is, kun je hoog of laag springen, maar dan gebeurt het gewoon niet.

Tot slot, mijn ervaringen (zowel aan de uitvoerende kant in het openbaar vervoer als eigen ervaringen met op stap gaan) zijn eigenlijk niet zo ingewikkeld: je gaat met een late trein/bus naar de plaats waar je op stap gaat. Daar regel je of een slaapplaats, of je lapt samen met wat vrienden een taxi naar huis (dan is het best betaalbaar), of je zeurt niet en wacht een paar uurtjes op de eerste OV-verbinding terug. Zo simpel is het toch? Daar houd je van te voren rekening mee. Het is nog niet eens in me opgekomen dat het maar normaal moet zijn dat je midden in de nacht beschikking hebt over een OV-netwerk alle kanten op.

Oh, en jij mag wel je zeggen hoor
 

25-03-2010 17:25:32
nielske90
nielske90
Wat een negatief gezeik hier over het nachtelijk OV in Noord-Holland. Alsjeblieft, wees nou eens reëel. Net wat daniel zegt, het is gewoon niet te betalen om allerlei vrijwel lege treinen te rijden op tijdstippen waar 90% van de mensen op één oor ligt. Komt allemaal een beetje verwend om me over dit, want in Noord-Holland beginnen de treinen kort na 5 uur al met rijden, daar kunnen andere (eveneens dichtbevolkte) regio's alleen maar van dromen...
Quote
daniel: Je zou op je klompen kunnen aanvoelen dat...
Zolang het maar Noord-Hollandse klompen zijn...%08%
 

25-03-2010 22:51:32
dlm4yjp
dlm4yjp
@hieronder/boven: Dat is alleen doordeweeks, de rest komt hooguit een half tot een uur later op gang. Maargoed, ergens hebben jullie wel een punt betreft de hoeveelheid reizigers, veel mensen geven aan dat ze eerder op weg willen maar de praktijk is toch wat anders. Zelf ben ik er vaak vroeg bij en misschien heb daarom ook wel zo'n mening

Het enige wat van mij wel aangepast mag worden is dat er zondag iets eerder gereden mag worden (Vanaf Amr word zondags al geloof ik om een uurtje of 6 gereden).

Eigenlijk moet ik nu ook wel lachen, want deze discussie ging over oa. dronkenschap, maar werden wij nou niet de "Nuchtere Noord-Hollanders" genoemd?

Verder is het natuurlijk ieders droom om ieder moment de trein te kunnen nemen, maar aangezien Nederlanders niet al te veel belasting willen betalen, zullen we het toch met minder doen.
Achjah, Volg je een keer het advies op van de overheid om buiten de spits te reizen, kan dat weer is eens niet, achjah, dan maar gezellig lekker proppen in de spitstreinen %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-03-2010 23:16:03
mren
mren
Quote
dlm4yjp:
Verder is het natuurlijk ieders droom om ieder moment de trein te kunnen nemen, maar aangezien Nederlanders niet al te veel belasting willen betalen, zullen we het toch met minder doen.

Wat heeft een extra trein met extra belastingen te maken?
 

26-03-2010 00:30:15
R-ekz
R-ekz
Nuchtere Noord-Hollanders of niet, volgens mij staan de West-Friezen aardig bekent over hun grootschalige alcoholgebruik. Als ik uitga regel ik wel ergens een slaapplek, ik denk dat na het uitgaan me niet fatsoenlijk lukt het station uberhaubt te vinden

Over de verbinding Ekz-Hn heb ik trouwens weinig te klagen, ik heb opzicht niet veel last van het enkelsporige baanvak (alhoewel een kruisingsmogelijkheid tussen Hnk en Hks natuurlijk nooit geen kwaad kan).

Waar zou de overheid nou meer in zien? nachtmensen vervoeren, of trajecten verdubbelen? (of geen van beide)
 

26-03-2010 10:01:03
visscher
visscher
Als ik tussen die twee zou moeten kiezen dan ga ik voor het nachtvervoer, hier zijn meer ontwikkelingen in waar te nemen (Nachtnet braband, Nachttreinen naar twente, ...) dan in spoorverdubbeling. De huidige kosten hiervoor wegen gewoon onvoldoende op tegen de baten.

Over het enkelspoor in Noord-Holland heb ik ook geen klagen, de dienstregeling is hierop goed aangepast en door de goede onderlinge aansluitingen is de reistijd ook nog redelijk concurerend met de auto (Ekz - Hn beide ongeveer 20 min, Ekz - Amr beide ongeveer een uur, deur tot deur). Een kruisingsmogelijkheid tussen Hnk en Hks zie ik alleen nut in wanneer je echt een strakke kwartiersdienst wil gaan rijden (is anders ook niet mogelijk). Tot die tijd wegen de kosten hiervoor gewoon niet op tegen de baten.

Maar zoals de meeste mensen hier ook al aangeven, als je ver gaat stappen dien je ook met de reis gewoon rekening te houden. Dat betekend dus ofwel ergeens slapen of netjes wachten op de eerste trein/bus. Wel zou ik ervoor zijn om in de kop van Noord-Holland het nachtbussen net uit te breiden, nu kan je slechts tot Hoorn komen per OV. Ik zou zelf wel wat zien in een nieuwe Connexxion nachtbus: Alkmaar - Heerhugowaard - Hoorn - Hoogkarspel - Grootebroek - Enkhuizen, welke dan in Alkmaar en Hoorn aansluiting geeft/doorrijd op de nachtbussen naar Amsterdam. Deze bussen hoeven van mij niet elk uur te rijden, met een 2 uurs dienst zijn dnek ik ook al erg veel mensen geholpen
 

26-03-2010 16:32:03
ruysdael
ruysdael
Ik heb dit topic een beetje gevolgd de laatste tijd en ik zie de meest surrealistische plannen voor bij komen? Waar is de realiteit?

Dat 50 tot 70% van de nachtbussen van Amsterdam naar Hoorn uitvalt, dat geloof ik echt niet. Arriva is slecht, maar zo slecht..? Nee, dat geloof ik niet. Ook worden er onwaarheden verkondigd. De nachtbussen vertrekken niet vanaf het busstation op de Marnixstraat, maar vanaf het Centraal Station. Dat is prima te lopen vanaf diverse uitgaangsgebieden (Rembrandtplein, Leidseplein , omg. Wallen). En als je daar te bezopen voor bent zijn er nog ongeveer 80 bussen per uur vanaf de uitgaansgebieden naar het CS.

Mijn eigen ervaring is dat de late treinen richting Zaanstreek-Alkmaar, zoals de 7484 en 14088) op vrijdag en zaterdag goed gevuld zijn met dronken (of onder invloed van andere zaken) en provinciaal publiek. Vernieling en criminaliteit zijn hier ook vaak aan de orde. Ik denk dat een bescheiden nachtnet die kant op van een losse Sprinter wel een reële optie zou zijn, denoods met een hoger tarief. Nachtbussen hebben immers ook een hoger tarief dan reguliere bussen.

Richting Hoorn heb ik weinig kijk op, die treinen neem ik nooit, maar een nachttrein naar Enkhuizen, dat klinkt me wel erg bezopen in de oren.

En anders gaan ze maar uit in hun eigen gebied, bespaart hier ook weer een hoop ellende.

@hierboven: als er iets niet betrouwbaar is, is het wel de dienstregeling van een nachtbus. Elke rit is volkomen anders dan alle anderen en het is toch zeker de vraag of je ergens op tijd komt. En een nachtbus die een kwartier pauze (om de aansluiting af te wachten) in Hoorn is ook niet aan te bevelen met onder invloed zijnd volk in de bus. Ik zit regelmati gin de nachtbus en er is altijd wat, zoals laatst toen de lucht van de voordeur was gehaald en we 10 minuten moesten wachten tot ie weer op lucht was gepompt. Daar was het volk in de bus niet zo blij mee, zacht gezegd.

Laatst bewerkt door ruysdael op 26-03-2010 16:37
 

26-03-2010 19:22:17
Nelis
Nelis
Ik weet persoonlijk niet hoe het precies met de nachtbus van arriva zit maar als ik er wat over hoor is het dat hij weer eens uitviel. Een nachttrein naar Ekz doortrekken is natuurlijk van de zotte, overdag zit er naar Hks zo goed als niemand meer in de trein. Er is nog 1 probleem aan deze Noord-Hollandse nachttrein. Al krijgen wij er 1 dan beginnen de mensen in een ander deel van het land te klagen dat zij er ook 1 willen en ja zo blijf je bezig. Ook het dubbelsporig maken van de Noord-Hollandse lijntjes is een nutteloze investering het loopt nu goed (ik heb de laatste 5 maanden al geen vertraging meer gehad op de lijn vanaf Hn naar Asd.). Ook zijn we qua treinaanbod niet achtergesteld.  

26-03-2010 19:43:59
ruysdael
ruysdael
Áls het er al komt (ik zet er ernstige vraagtekens bij), zal het wel gesubsidieerd worden door de provincie en evt. een deel SRA (de nachtbussen naar Zaanstreek, Purmerend, Edam, Hoorn en Schiphol etc. worden in elk geval wel gesubsideerd door de SRA. Die naar Haarlem en IJmuiden weer door de provincie dacht ik). De 4590 en 14088 zijn ook ingekocht door de provincie.  

28-03-2010 21:32:12
Hoera63
Hoera63
Laten we het eens over een andere boeg gooien.

In Noord Holland kan ik wel zeggen dat onze hoofdwegen dichtslibben met vrachtverkeer. De oplossing is simpel! Er ligt een spoorlijn, en een goederenaansluiting kost niet zoveel (in vergelijking met het dubbelspoor maken van Sgn - Hdr). Heerhugowaard zo een goede kanshebber zijn, maar zelfs Hdr of Sgn zouden kunnen. Dan is het ineens wel een idee een spoor dubbel te maken, omdat er ook cargo's over kunnen.

Ik weet en snap het, dit is een wilde spottersdroom. Maar wees eerlijk: Een groot gedeelte van de vrachtwagens over de N242 zullen verdwijnen, en ook de N9 wordt flink ontlast, waardoor in Heerhugowaard en Alkmaar minder verkeerschaos ontstaat, en het wordt ook nog eens mileu bla bla bla!

Val niet meteen over me heen met uw comentaar, dit is wat ik een goede oplossing vindt.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 28-03-2010 21:34
 

28-03-2010 21:42:40
bart
bart
Er is jaren geleden een plan geweest om een goederenaansluiting in Heerhugowaard voor bedrijventerrein De Zandhorst te maken. Ik ben de tekeningen ooit in het gemeentearchief van Heerhugowaard tegen gekomen toen ik daar een tijdje als uitzendkracht werkte.

Het havenlijntje in Den Helder is overigens ook nog steeds niet helemaal opgebroken (tijdje geleden zelfs gedeeltelijk geelektrificeerd).
 

28-03-2010 21:59:44
Nelis
Nelis
zijn op de zandhorst bedrijven dan die zoveel goederen nodig hebben c.q. leveren om een stamlijn te legaliseren? Langs de lijn tussen Zd en Ekz kan ik in ieder geval geen bedrijf vinden die een groot nut zou hebben bij een spoor aansluiting. En de grootste hoeveelheid vrachtvervoer komt hier door winkeldistributie en aanverwante zaken dus dat kan al niet vervangen worden door een trein.  

28-03-2010 22:39:49
Duitje
Duitje
Wat dacht je van al die bollenboeren in de kop


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

28-03-2010 23:02:37
Nelis
Nelis
Dan moet er eerst met een vrachtwagen naar een nog te maken raccordement gereden worden. Dan is het sneller en waarschijnlijk goedkoper om door te rijden met een vrachtwagen dan een overslag op een trein. ook moet er dan nog een lijn naar de veiling worden gemaakt. En dit kan alleen zomers voldoende vracht opleveren om een dienstregelingspad te rechtvaardigen. maar zullen we weer naar het topic van de nachttrein terug gaan.

Laatst bewerkt door Nelis op 28-03-2010 23:28
 

29-03-2010 03:26:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Duitje: Wat dacht je van al die bollenboeren in de kop


Losplaats Aalsmeer bloemenveiling nog even erbij en inladen die tulpen en roosjes%08%
 

29-03-2010 07:16:19
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: en nu weer on-topic graag.


Groet, Spiketrain
 

29-03-2010 12:28:33
visscher
visscher
Quote
maccerr: Richting Hoorn heb ik weinig kijk op, die treinen neem ik nooit, maar een nachttrein naar Enkhuizen, dat klinkt me wel erg bezopen in de oren.
Dit ben ik helemaal met je eens, ook ik denk dat een dat een trein naar Ekz niet haalbaar is. Wel denk ik dat een aantal extra nachtsprinters naar Hn(k) en Amr/Hwd haalbaar moet kunnen worden in bijvoorbeeld een 2 uurs dienst. Nu vertekken de laaste treinen rond 1.45 in deze richting, ik denk dat een trein rond 3.45 (en 5.45) op Vr/Za en Za/Zo nacht naar deze beide stations voor het uitgaansvolk een welkome uitbreiding zou vormen.

Waarbij je tevens te Amr en Hn een aansluitende nachtbus naar de omliggende plaatsen kunt laten rijden (Medemblik, Wervershoof, Bovenkarspel, Enkhuizen, Schagen, Den Helder, ...). Een trein is voor deze plaatsen nooit rendabel te maken, maar ik denk dat dat met een bus verbinding best moet lukken.
 

15-04-2010 23:20:11
damart
damart
Het Haarlems Dagblad meldt vanavond het volgende:

Quote
Nachttrein in Noord-Holland ietsje dichterbij
Gepubliceerd op 15 april 2010, 23:08
Laatst bijgewerkt op 15 april 2010, 23:11
haarlem -
Het Comité Nachttrein Noord-Holland juicht: na jaren van actievoeren en lobbyen lijkt de komst van een nachtelijke treinverbinding tussen Haarlem-Amsterdam, Alkmaar-Amsterdam en Hoorn-Amsterdam dichtbij. ,,Met een beetje goede wil rijden deze treinen deze zomer al'', bazuint het comité rond.

Zelf temperen de Nederlandse Spoorwegen die verwachting onder het motto: één zwaluw maakt nog geen zomer. NS-woordvoerder Carola Belderbos betwijfelt zelfs of er nog dit jaar 's nachts wordt gespoord in Noord-Holland.
Toch is een belangrijk sein omgezet. Zo blijken de Nederlandse Spoorwegen eind maart Gedeputeerde Staten een schriftelijk aanbod te hebben gedaan. Daarin meldt het vervoerbedrijf met experts van provincie en betrokken gemeenten de werkgroep Nachtnet te gaan oprichten. De eerste uitdaging wordt het invulling geven van een nachtnet.

De NS becijferen de extra kosten voor een dergelijk nachtnet op 1,2 miljoen euro. Dat is exclusief bijkomende beveiligingskosten in de nachttreinen en toezichtkosten op de betreffende stations, die - anders dan nu - speciaal ten behoeve van de nachtelijke reizigers zullen moeten worden opengehouden.

Woordvoerder Belderbos: ,,We vragen van de provincie en de betrokken gemeenten duidelijk te maken of ze dat nachtnet mee willen financieren. Wil zo'n project slagen dan moeten we het met z'n allen dragen.''

bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6001580.ece/Nachttrein-in-Noord-Holland-ietsje-dichterbij-



Positieve ontwikkeling dus!%02%
 

15-04-2010 23:23:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Kijk is eens aan, zo gek waren mijn ideeën dus helemaal niet %08% Nu maar hopen dat het inderdaad doorgaat!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-04-2010 23:41:21
daniel
daniel
Gaan ze alle enkelsporige lijnen verdubbelen dan, of welke ideeën van jou bedoel je?
Maar je ziet om wat voor bedragen het gaat, en daar ging in de eerste instantie de discussie over. Ben benieuwd wat het wordt. Het zou een mooie uitbreiding zijn, maar ik betwijfel of er in tijden van bezuinigingen zomaar een hoop belastinggeld hieraan uit zal worden gegegeven...
 

15-04-2010 23:57:02
Nelis
Nelis
Allemaal leuk en aardig hoor, maar het voorstel is nog niet goedgekeurd. Maar er zullen ook wel protesten komen van omwonenden van de spoorlijn en dan ben je weer 4 maanden verder. En welke dagen en hoe vaak willen ze rijden. Weet iemand dat? Voor mijn als nog thuiswonende student komt donderdag i.v.m. uitgaan het beste uit. Maar ja we lezen vanzelf wel weer over de wel of niet invoering van het nachtnet in noordholland.  

15-04-2010 23:57:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Haha, wie weet komt dat ook nog Maar schijnbaar is de vraag zo groot dat desondanks het grote bedrag dit toch aantrekkelijk is.

Trouwens, wel leuk en aardig maar aan die 1,2 miljoen heb ik nog niks...
Is dat per rit? week? maand? jaar?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-04-2010 00:05:16
Nelis
Nelis
Het lijkt mij dat het over de totale duur van de test gaat maarja hoelang gaat die duren? dus eigenlijk is dit topic weinig gefundeerd in deze zin. Maar ze hebben het vandaag dus wel over een duidelijk trace gehad.  

31-05-2010 22:15:53
Duitje
Duitje
Geen nachttrein Haarlem en Alkmaar
HAARLEM Gedeputeerde Staten van NoordHolland willen geen subsidie uittrekken voor een nachttrein verbinding tussen Amsterdam, Haarlem en Alkmaar. Dat hebben ze maandag in een brief aan de commissie vervoer laten weten. Het nachtnet heeft volgens Gedeputeerde Staten geen prioriteit door de drastische bezuiningen van de komende jaren.

Bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=109534

Helaas %04%


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR