Aansluitingen
Forum: Algemeen - Algemeen
30-01-2010 20:11:20
daniel81
daniel81
Naar aanleiding van een nogal klantonvriendelijk voorval vanmiddag, zou ik graag wat meer willen weten over het fenomeen 'Aansluitingen'.
Ik ben er inmiddels al wel achter dat er twee soorten aansluitingen bestaan: 1) overstappen waarvan reizigers logischerwijs denken dat het aansluitingen zijn, en 2) overstappen waarvan ook NS vindt dat het een aansluiting is. Tevens is het mij duidelijk dat de 2e categorie een stuk kleiner is dan de 1e %03%
Tevens begrijp ik dat het verschil tussen deze beide is dan dat er bij de 1e categorie niet op vertraagde treinen gewacht wordt, en bij de 2e tot op zekere hoogte wel.
Wat gebeurde er vanmiddag concreet: de 17800 arriveerde in Apd iets te laat (.56), en 1 minuut om van spoor 3 naar spoor 1 te rennen voor de IC naar Amf, is net wat te kort.
Dus ik als spotter die met de beste bedoelingen wat reizigers wil helpen, zeg tegen de HC van de trein naar het westen, dat de trein uit Zp nét binnen is en dat als hij 1 minuutje wacht, hij deze mensen nog kan meenemen. Hij laat mij echter weten dat dat geen aansluiting is dus dat hij niets met die trein te maken heeft, en dat ik me met m'n eigen zaken moet bemoeien%04%%07%

Heeft hij gelijk? Is dat inderdaad geen aansluiting? En betekent dat daadwerkelijk dat er geen seconde extra gewacht mag worden? Of is er toch een interpretatieruimte voor de HC zelf?
De aanstormende reizigers aan wie de toegang door de betreffende HC geweigerd werd, namen hem deze actie totaal niet in dank af, dat moge duidelijk zijn %05%
 

30-01-2010 20:15:46
thijs
thijs
Uiteraard is dat sinds december een officiële aansluiting. Ik vermoed overigens dat je een onwelwillende HC hebt getroffen: ik heb in de afgelopen twee maanden regelmatig de IC naar Amf toch een minuut of 2 (hooguit 3) zien wachten op een vertraagde 17800.  

30-01-2010 20:16:06
rogier
rogier
Gewoon in de reisplanner invullen en dan blijkt dat het gewoon een overstap is.
Triest allemaal dit weer

Laatst bewerkt door rogier op 30-01-2010 20:17
 

30-01-2010 20:54:40
keesje
keesje
In een ontwerp van een dienstregeling worden schijnaansluitingen waar mogelijk zo veel mogelijk vermeden, omdat ze een bron van irritatie zijn voor de reizigers.

Ik ondervind het zelf ook geregeld in Ht tussen de 3600 en 3500 in beide richtingen op spoor 3/4 en 6/7: deuren worden dichtgekwakt zodra mensen vanaf de overzijde gaan uitstappen. Tuurlijk, het ís geen aansluiting maar leg dat maar eens uit aan reizigers die graag met die trein meewilden.

In de specifieke situatie van de 3500 uit Ut op de 3600 naar Tb is het extra wrang, daar de 3600 zwemt in de rijtijd tussen Ht en Tb. Dus voor andermans neuzen wegrijden en dan vervolgens 2-3 minuten staan wachten Tb...
 


30-01-2010 21:00:52
daniel81
daniel81
De overstap 17800%01%1600/1700/140 in Apd bedraagt volgens de reisplanner 4 minuten, dat is toch iets anders dan de -2 in het geval van de 3500->3600 (waarbij ik me overigens geheel kan vinden in je betoog dat de 3600 in zo'n geval gewoon even hoort te wachten)  

30-01-2010 21:17:16
MDDM
MDDM
Is al een aantal keren gemeld bij de serie verantwoordelijke van de 3500 en 3600. Het is geen aansluiting volgens hen (wat ook zo is) dus kunnen, of willen ze,er niets mee.


Gr Joop mcn Lls
 

30-01-2010 22:26:39
maurits
maurits
Tsja, de overstap 17800-NoordOost vv zie ik sinds half december wel vaker misgaan. Fijn dat de dienstregeling voor de 17800 aan beide zijden aansluiting biedt, maar dat is alleen het geval als alles op tijd rijdt. En door de vervroeging van de vertrektijd vanuit Amf naar Apd probeer ik sinds de nieuwe drgl het overstappen in Amf zoveel mogelijk te vermijden.

Vroeger waren cross-platformoverstaps in bijvoorbeeld Amf, Shl en Ehv een substantieel onderdeel van de dienstregeling en werd hier bewust mee omgegaan. De laatste jaren zie ik er de klad wat inkomen en wordt er niet meer standaard gewacht bij (kleine) vertragingen.

Nu zal NSR als verklaring geven dat treinen tegenwoordig vaker rijden, wat ook wel klopt voor de Randstad, meestal kun je na een kwartiertje verder per trein naar het volgende knooppunt. Maar de frequentie voor de reiziger is zo hoog als het laagstfrequente vervoermiddel wat men gebruikt. En veel aansluitende stoptreinen en busdiensten rijden maar ieder half uur, en in daluren soms maar ieder uur. Hierdoor komt men alsnog met een fikse vertraging op de eindbestemming aan.

Wat mij betreft worden cross-platformaansluitingen weer een substantieel onderdeel van de dienstverlening en worden er met name in de daluren meer aansluitingen overgenomen. Verder lijkt me een verbetering van de wachtvoorzieningen op knooppuntstations zinvol, want als het misgaat sta je altijd op de meest tochtige stations (Ht en Amf bijvoorbeeld).


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-01-2010 22:37:28
Apda
Apda
Volgens het Spoorboekje (blz. 28) moeten reizigers van Zutphen naar Amersfoort in Apeldoorn rekening houden met een overstaptijd van 2 minuten. Dus als er volgens de dienstregeling 4 minuten beschikbaar zijn, is dit een officiële aansluiting.  

30-01-2010 22:52:10
vinny004
vinny004
Quote
maurits: Vroeger waren cross-platformoverstaps in bijvoorbeeld Amf, Shl en Ehv een substantieel onderdeel van de dienstregeling en werd hier bewust mee omgegaan. [...]

Nu zal NSR als verklaring geven dat treinen tegenwoordig vaker rijden,

Amersfoort: Amf-Shl/Amf-Asd: Nog steeds twee keer per uur
Shl-Rtd: Nog steeds twee keer per uur.
Shl-Nvp: Nog steeds twee keer per uur

Ehv-Venlo
Ehv-Heerlen
Ehv-Asd
Ehv-Mt: Nog steeds twee keer per uur

Waar zie jij een frequentieverhoging?
 

30-01-2010 23:08:11
maurits
maurits
Ja, dat bedoel ik dus. Alleen op trajecten als bijvoorbeeld Ehv-Ut of Amf-Ut zijn de laatste 15 jaar vier treinen ipv twee treinen per uur gaan rijden, maar dan weer niet in de daluren ('s avonds-zondag). En ook daarop aansluitende treinen en bussen rijden vaak weer ieder half uur.

Dus als NS met het argument komt dat er meer treinen zijn en dat er daarom niet gewacht hoeft te worden, is dat in een groot deel van de gevallen niet van toepassing.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

31-01-2010 01:58:40
scooter
scooter
Quote
keesje: In de specifieke situatie van de 3500 uit Ut op de 3600 naar Tb is het extra wrang, daar de 3600 zwemt in de rijtijd tussen Ht en Tb. Dus voor andermans neuzen wegrijden en dan vervolgens 2-3 minuten staan wachten Tb...
De 3600 is juist mede 1 minuut vervroegd om die schijn aansluiting te vermijden.
Echter vaak is de 3500 uit Ut veel te vroeg(zag er vanmiddag 1 die er 3 te vroeg was)waardoor de 3600 er nog staat.
Een optie zou dan zijn om er WEL een aansluiting van te maken en de 3600 later te laten vertrekken uit Ht.Immers,in zowel Tb als Bd is genoeg tijd voorhanden.

Laatst bewerkt door admin op 03-02-2010 23:19, reden: Quote ingekort
 

01-02-2010 21:20:42
daniel81
daniel81
Quote
Apda: Volgens het Spoorboekje (blz. 28) moeten reizigers van Zutphen naar Amersfoort in Apeldoorn rekening houden met een overstaptijd van 2 minuten. Dus als er volgens de dienstregeling 4 minuten beschikbaar zijn, is dit een officiële aansluiting.


Hmm da's hard rennen van spoor 3 naar spoor 1 in 2 minuten%09%
Kan wel, maar niet als je dat met bagage wil doen, als je niet (meer) de snelste bent of als de mcn z'n trein niet helemaal netjes heeft neergezet.
Wat ik me trouwens ook afvraag: is er op enige manier communicatie tussen dergelijke treinen? De HC kan op spoor 1 immers niet zien of er op spoor 3 een stelletje is binnengekomen.
 

01-02-2010 21:29:05
MasterE
MasterE
Het is natuurlijk een kleine moeite om even over de porto te roepen dat je overstappende reizigers hebt.  

02-02-2010 19:20:26
reisthijs
reisthijs
Quote
Apda: Volgens het Spoorboekje (blz. 28) moeten reizigers van Zutphen naar Amersfoort in Apeldoorn rekening houden met een overstaptijd van 2 minuten.

Een overstaptijd van 2 minuten kan alleen maar gelden als het cross-platform is. Ik denk dat toen die pagina voor het spoorboekje werd gemaakt, de spooropstelling in Apeldoorn voor 2010 nog niet duidelijk was, want er staat wel dat je van/naar de "stoptrein Deventer" 4 minuten overstap tijd hebt - waarmee natuurlijk eigenlijk bedoeld wordt dat voor een overstap van/naar spoor 1 vier minuten nodig zijn (kennelijk ging men er hier nog vanuit dat de 7000 in Apd van spoor 1 zou blijven vertrekken zoals in 2009).
De overstaptijd voor Zp-Amf is met de huidige spooropstelling in Apd dus 4 minuten.

Laatst bewerkt door reisthijs op 02-02-2010 19:21
 

02-02-2010 19:25:53
mdj
mdj
Ik zie vaker de overstap de andere kant op verkeerd gaan dan die richting Amersfoort.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-02-2010 20:27:36
daniel81
daniel81
Quote
reisthijs:
Quote
Apda: Volgens het Spoorboekje (blz. 28) moeten reizigers van Zutphen naar Amersfoort in Apeldoorn rekening houden met een overstaptijd van 2 minuten.

Een overstaptijd van 2 minuten kan alleen maar gelden als het cross-platform is. Ik denk dat toen die pagina voor het spoorboekje werd gemaakt, de spooropstelling in Apeldoorn voor 2010 nog niet duidelijk was, want er staat wel dat je van/naar de "stoptrein Deventer" 4 minuten overstap tijd hebt - waarmee natuurlijk eigenlijk bedoeld wordt dat voor een overstap van/naar spoor 1 vier minuten nodig zijn (kennelijk ging men er hier nog vanuit dat de 7000 in Apd van spoor 1 zou blijven vertrekken zoals in 2009).
De overstaptijd voor Zp-Amf is met de huidige spooropstelling in Apd dus 4 minuten.

Dat hoeft niet persé: als je met de IC op sp. 4 binnenkomt en naar 1 moet, kan het zijn dat je eerst ook nog 200 meter over het middenperron moet wandelen. Van de 17800 naar de trap is max 50 meter (als de mcn z'n trein tenminste goed parkeert)
Overigens is 2 minuten overstaptijd voor de IC naar de 17800 ook krap: als je in de trein achteraan in de rij voor de deur staat en dan 200 meter moet lopen is 2 minuten ook te kort. Als de aansluiting wél gehaald wordt, vertrekt de 17800 dan ook vrijwel nooit op tijd.

In beide richtingen zie ik de aansluiting te vaak fout gaan. Aanvankelijk was ik enthousiast over de nieuwe drgl, maar ik twijfel steeds meer.
Ik zou ook willen pleiten voor een andere BSO:
de 2800 richting Amf en de 7000 op spoor 1
de 1600/1700/140/240 in beide richtingen van spoor 3
de 17800 en de 2800 richting Dv op spoor 4

Positieve gevolgen:
+Cross-platform van de 17800 richting Amf, daardoor betrouwbaarder en bovendien zichtbaarder (de HC kan gemakkelijk zien of de 17800 eraan komt: als het een vriendelijker persoon is dan in mijn eerste post, kan-ie even wachten)
+Doordat de 7000 en de IC naar Amf niet beide op spoor 1 behandeld hoeven te worden, werkt een vertraging van de 7000 niet meteen door in de IC naar Amf (iets wat nu best vaak gebeurt).
Ik kan er maar 2 kleine nadelen bij verzinnen:
-Het kan zijn dat de IC uit Amf wat extra rijtijd nodig heeft vanwege het spoorwisselen;
-de IC uit Amf kruist het goederenpad vanuit Dv (hoewel een cargo evt ook over spoor 1 geleid zou kunnen worden)

Overigens lijkt de 7000 naar Dv sinds deze week consequent van spoor 3 te vertrekken???

Maar toch maar weer terug naar aansluitingen in het algemeen:
Wie bepaalt of een aansluiting wordt overgenomen (ik bedoel dan niet op management/jaarplanniveau, maar in de dagelijkse praktijk?) Prorail, de vervoerder, of individuele mcn's/HC's?
 

02-02-2010 20:39:34
broek53
broek53
De vervoerder bepaalt het in overleg met Prorail, in de zin dat de wensen op dat gebied door ProRail worden getoetst of er niet verderop teveel verstoring optreedt als je een (aansluitende) trein moedwillig vertraagt. Hoelang een treinserie mag wachten op aansluiting maakt deel uit van de TAD's (treinafhandelingsdocumenten, meen ik), waarin ook allerlei dingen zijn vastgelegd over hoe te handelen bij vertragingen (volgordewijzigingen en zo). Voor de aansluitingen overnemerij is er overigens een al wel 10 jaar sluimerend conflict: ProRail RVL is niet van plan de seinen als verkeerslichten te gebruiken en dus eventjes op rood te houden als er een aansluiting overgenomen zou kunnen worden. NS daarentegen is niet in staat elke individuele aansluiting in de gaten te houden op een paar minuutjes vertraging (voor zover de Bijsturing dat al kan zien. Het overnemen van aansluitingen komt dus neer op de individuele Hc, die - als het goed is en zover ik weet - wel op de railpocket kan zien hoe lang er op aansluiting gewacht mag worden. Gezien bovenstaande moeten ze dat dus doen ondanks/terwijl hun trein al veilig staat.  

02-02-2010 21:01:17
Apda
Apda
Quote
daniel81: Ik zou ook willen pleiten voor een andere BSO:
de 1600/1700/140/240 in beide richtingen van spoor 3
de 17800 en de 2800 richting Dv op spoor 4
Jouw plan wordt direct uitgeprobeerd %02%
Nu te zien op de AV van Apd:
20:57 Schiphol 3 Amersfoort, Hilversum, A'damZuid Intercity
21:04 Zutphen 4 Stoptrein
21:06 Enschede 3 Deventer, Almelo, Hengelo Intercity
 

02-02-2010 21:01:41
roeter
roeter
Op dit soort momenten ga je weer bijna verlangen naar de oude stationsopzichter / perronopzichter, die de boel wél kon overzien en een trein gewoon liet wachten. Moderne communicatie zou dit hebben moeten vervangen maar dat werkt dus niet.
Overigens is al of niet wachten bij aansluitingen altijd al een behoorlijke willekeur geweest. Berucht was vroeger Amf waar treinen soms wel 5 minuten wachtten, en soms nog geen 5 seconden - volgens mij afhankelijk van wie dienst had op de HVL .
 

02-02-2010 21:10:16
mdj
mdj
Het zou me niets verbazen als ze de 17800 achter de 7000 parkeren op bezet spoor. Zo gaat het ook bij een buitendienststelling van een perronspoor van Apeldoorn, dan gaan de 17800/7000 naar soor 1, de IC's van spoor 3 of 4, ligt eraan welke BD is.

Dat zou je dan op spoor 4 kunnen doen, die is langer gezien vanaf de trap. Op spoor 3 zit je dan -bij 5 bak SGMm- al voorbij de trap, waardoor de overstap op de IC>Westen grotere kans heeft om mis te lopen.

17800 op 4B (Apda-zijde), 7000 op 4A (Amf-zijde), 2800>Amf spoor 1, CARGO>Amf spoor 1 (60 moet je toch al rijden, dat kan het argument niet zijn), 1600/1700/140/240 over spoor 3 in beide richtingen. Richting Amf over BB, richting Apd/Dv over spoor BA.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-02-2010 21:22:14
keesje
keesje
Quote
broek53: Het overnemen van aansluitingen komt dus neer op de individuele Hc, die - als het goed is en zover ik weet - wel op de railpocket kan zien hoe lang er op aansluiting gewacht mag worden. Gezien bovenstaande moeten ze dat dus doen ondanks/terwijl hun trein al veilig staat.


Daar hebben we verschillende periodes in gehad. Toen ene Pamela Bouwmeester de scepter zwaaide bij NS was punctualiteit het toverwoord en aansluitingen vielen onder het hoofdstukje "wa zijn da".
M.a.w.: tijd = tijd en 30 seconden voor het verspringen van de klok op de vertrektijd diende je te beginnen met de vertrekprocedure, ook al zag je een wat vertraagde trein aankomen waarvan je normaal gesproken de aansluiting moest overnemen.

Momenteel zijn die pesterijen wat losgelaten en neem je in zo'n geval de aansluiting over. Althans, je voorkomt dat reizigers tegen net dichtgesmeten deuren aanrennen of nog de achterlichten mogen bewonderen.
 

02-02-2010 21:23:16
daniel81
daniel81
Alles straalt toch wel een bepaalde willekeur uit.
Prorail treedt dus op als toetser van die TAD's, maar niet altijd als uitvoerder.
Toch zou Prorail er volgens mij ook zelf beter van worden door seinen wél als 'stoplichten' te gebruiken: als je weet dat een trein een paar minuten gaat wachten om een aansluiting over te nemen, kun je b.v. een kruisende cargo er voorlangs sturen. Dit soort flexibiliteit zie ik in de dagelijkse praktijk helaas weinig terug.
Dus dan is het aan de HC om even te kijken op z'n mobiele AV of een trein al in de buurt is, of om gewoon meteen te fluiten zodra het vertreksein brandt?
En is 'op tijd vertrekken' voor de HC uiteindelijk de weg van de minste weerstand: de passagiers die de trein missen, krijgt hij immers niet te zien, en in zijn trein worden er geen mensen zenuwachtig voor de aansluitingen op volgende stations.
Wat dat betreft zou ik inderdaad pleiten voor een grotere rol voor de perronopzichters (of hoe die tegenwoordig ook mogen heten). Ik ben benieuwd hoe het zou gaan als zij ook beperkte bevoegdheden zouden krijgen om b.v. 'niet-kritische' rijwegen tegen te houden en vrij te geven. Vaak krijg ik namelijk het idee dat 'die lui in de verkeerstoren' geen flauw benul hebben van wat zich in het station afspeelt. Sommige beslissingen kun je dan beter op een lager nieveau nemen.
 

02-02-2010 21:32:36
keesje
keesje
Ik denk ook wel dat treindienstleiders ook wel wat anders te doen hebben dan aansluitingen in de gaten te houden. Prorail zit ook niet erg ruim in de treindienstleiders. Een beetje HC kan dat prima zelf afdoen, al lijkt me het niet te bedoeling om eens rustig 5 minuten na vertrektijd te gaan wachten en het gewoon binnen de perken te houden.  

02-02-2010 22:55:36
scooter
scooter
Helaas zijn er een aantal HCs die een aansluiting niet zo belangrijk vinden en gewoon de deuren dichtgooien als de aansluitende trein net tot stilstand komt.
Vind het ook wel een beetje een kwestie van vakmanschap van de HC om te bepalen of hij/zij kan vertrekken zonder het rode achterlicht effect.
 

03-02-2010 08:21:16
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53: Hoelang een treinserie mag wachten op aansluiting maakt deel uit van de TAD's (treinafhandelingsdocumenten, meen ik),.
idd, TAD is een Treindienst Afhandelings Document en voor Apd geld rihhting Amf geen bijzonderheden m.b.t. wachten op aansluitingen.

Ook vernomen dat er betaald moet worden als een trein moedwillig door NSR na overschrijden van de vertrektijd vertrekt, volgens mij pas als het sein herroepen is en er een nieuwe rijweg aangevraagd moet worden (sein na 1 minuut herroepen ofzo?) maar zeker weet ik het niet.
En als de schuld bij Prorail ligt moet Prorail aan NSR betalen...

De exacte regel ken ik niet maar iemand hier misschien?

Gérard
 

03-02-2010 12:25:42
john2
john2
http://www.l1.nl/L1NWS/archief/_pid/links2/_rp_links2_expandElementId/1_4351147#article Overstap Maaslijn - NS  

03-02-2010 13:14:52
willy84
willy84
Wat een onduidelijk en niet specifiek artikel. Hebben ze het nou over Nijmegen of Roermond? Hoe vaak komt het voor? Rijdt Veolia met vertraging? Zo ja, hoe vaak? Kan de NS wel wachten?  

03-02-2010 22:20:05
roeter
roeter
Een trein kan eigenlijk niet langer wachten op een aansluiting dan de speling in de rijtijd naar het volgende station / knooppunt. Immers, wacht de trein wél langer dan lopen de volgende aansluitingen gevaar - tenzij je die óók weer laat wachten, maar dan loopt het snel uit de hand. Bovengenoemd voorbeeld van +10 in Amf is een goed voorbeeld : als de trein naar Es had gewacht, had deze de aansluitingen in Apd en Dv verspeeld.
Mogelijk kunnen we op dit punt iets leren van onze oosterburen waar men harde regels hanteert, op dit moment dacht ik als volgt :

ICE/IC/EC onderling : max. 5 minuten
ICE/IC/EC op 'lagere' treinen : wacht niet

'lagere' treinen onderling : max. 5 minuten
'lagere' treinen op ICE/IC/EC : max. 10 minuten

En de mooiste en duidelijkste regel die al sinds jaar en dag in de drg staat :
"S-Zügen warten nicht, auf S-Zügen wird nicht gewartet."
Duidelijke taal %05%
 

03-02-2010 22:34:02
TheKnitter
TheKnitter
Wat mij hier bij de NS nogal eens is overkomen, wanneer ik naar Lw moest uit Zwd en er (voor de zoveelste keer) problemen waren tussen Amf en Zl, waardoor overstappen in Ut ri. Ah en dan ri. Zl genoodzaakt is, en je eenmaal aankomt in Zl en de HC omroept dat de IC naar Lw 5 minuten blijft wachten, en terwijl dat omgeroepen word, zie je die trein wegrijden..
Is me al vaak overkomen de afgelopen tijd (voor de winter).

Ook maak ik het vaak mee, als ik te Amf moet overstappen richting Lw, dat onze trein 2 minuten later is, en je daar weer kan staan wachten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-02-2010 23:27:22
scooter
scooter
Vandaag in Gdm ging de aansluiting van de 16063 op Arriva naar Ddr ook mis:Toen de 16063 eenmaal stilstond kreeg de 36760 sein veilig en vertrok,een horde hard rennende reizigers achterlatend....
Nu zou je hier kunnen betogen dat de lijn naar Ddr enkelsporig is en dat iedere vertraging zich dan wreekt op de kruisende treinen,maar echt klantvriendelijk is dit niet.Vaak kan een paar minuten nog wel ingehaald worden.
 

03-02-2010 23:37:45
michiel88
michiel88
In de oude dienstregeling is heb ik vaak meegemaat dat de stopper Zutphen-Oldenzaal van Syntus in Zutphen vertrok op het moment dat de IC naar Zwolle binnenkwam met een lichte vertraging. Syntus vertrok van spoor 3 en de trein naar Zwolle van 2. Syntus reed tot de aansluiting in de richting Hengelo op het linkerspoor, de NS rechts, met als gevolg dat de treinen elkaars pad moesten kruisen. NS kreeg steevast voorrang, wat betekende dat de stopper van Syntus net zo goed in Zutphen had kunnen wachten en de overstappers mee had kunnen nemen, echter gebeurde dit zelden! Werkelijk schandalig als je het mij vraagt, niet dat ik er persoonlijk last van had, want ik zat op dat moment al lang en breed in de trein aangezien ik met de stopper uit Nijmegen kwam.

Laatst bewerkt door michiel88 op 03-02-2010 23:38
 

03-02-2010 23:38:41
vinny004
vinny004
Quote
roeter: En de mooiste en duidelijkste regel die al sinds jaar en dag in de drg staat :
"S-Zügen warten nicht, auf S-Zügen wird nicht gewartet."
Duidelijke taal %05%
Oplossing: We degraderen het Nederlandse spoorwegnet tot S-bahn. Probleem opgelost. Volgende %08%
 

04-02-2010 08:18:51
rh_ii
rh_ii
Quote
roeter: Mogelijk kunnen we op dit punt iets leren van onze oosterburen waar men harde regels hanteert, op dit moment dacht ik als volgt :

ICE/IC/EC onderling : max. 5 minuten
ICE/IC/EC op 'lagere' treinen : wacht niet %05%

Allemaal mooie regels, maar in de praktijk wil dit blijkbaar nog wel eens losgelaten worden. Afgelopen zomer hebben we met de Berlin-Warszawa-Express (officieel een EC) in Berlin Hbf bijna een half uur gewacht op een vertraagde ICE uit - naar ik meen - Muenchen...

Bas
 

04-02-2010 09:17:15
jaques
jaques
Nog zo'n mooi staaltje van klantvriendelijk heid:
Ik kwam laatst met de 871 in Ehv aan (+8) en liep snel naar spoor 3 voor de 6471
richting Wrt(op zich tijd genooeg want de 871 vertrekt voor de 6471)
Ik heb mooi het nakijken want op het springen van de klok rijdt de 6471 weg om vervolgens op het emplacement te gaan staan wachten om de 871 voor te laten gaan!!!
 

04-02-2010 09:49:17
keesje
keesje
Tja, zo wordt punctualiteit kennelijk ook gemeten: trein was op tijd vertrokken van het perron. Dat zoiets ten koste gaat van een aansluiting is dan helaas van ondergeschikt belang.

Laatst bewerkt door keesje op 04-02-2010 09:49
 

04-02-2010 10:16:27
mdeen
mdeen
Quote
willy84: Wat een onduidelijk en niet specifiek artikel. Hebben ze het nou over Nijmegen of Roermond? Hoe vaak komt het voor? Rijdt Veolia met vertraging? Zo ja, hoe vaak? Kan de NS wel wachten?


Het is een bericht uit Limburg, dus aan te nemen is dat dit om Roermond gaat.
 

04-02-2010 12:24:54
Dre
Dre
Quote
vinny004:
Quote
roeter: En de mooiste en duidelijkste regel die al sinds jaar en dag in de drg staat :
"S-Zügen warten nicht, auf S-Zügen wird nicht gewartet."
Duidelijke taal %05%
Oplossing: We degraderen het Nederlandse spoorwegnet tot S-bahn. Probleem opgelost. Volgende %08%

Ik vrees dat we dan eerst een fikse frequentieverhoging moeten doorvoeren. Het principe "S-Zügen warten nicht" hangt namelijk samen met de hoge frequentie van die treinen. Als je die laat wachten hebben de volgende 2 S-treinen ook meteen vertraging.
 

04-02-2010 17:55:17
willy84
willy84
Ik vindt het wel of niet wachten afhankelijk van de status toch wel erg zwart wit. Het lijkt mij gewoon mensenwerk om te bedenken dat je bij een binnenkomende trein 1 of 2 min wacht. Die speling zit wel in de dienstregeling. Wordt het langer dan gaat het weer negatief meewerken in de punctionaliteitcijfers.  

04-02-2010 18:08:36
gertjan
gertjan
Quote
scooter: Vandaag in Gdm ging de aansluiting van de 16063 op Arriva naar Ddr ook mis:Toen de 16063 eenmaal stilstond kreeg de 36760 sein veilig en vertrok,een horde hard rennende reizigers achterlatend....
Hoeveel was de 16063 te laat? Op Gdm hebben wij (Arriva) een regeling dat we de aansluiting overnemen als de 160xx +3 of minder heeft.

Quote
scooter: Nu zou je hier kunnen betogen dat de lijn naar Ddr enkelsporig is en dat iedere vertraging zich dan wreekt op de kruisende treinen,maar echt klantvriendelijk is dit niet.Vaak kan een paar minuten nog wel ingehaald worden.
Is niet klantvriendelijk, maar door het wachten in Gdm missen de mensen in Ddr de overstap op de 1900. En dat vinden ze ook niet leuk.
Tijd inhalen ... het kan, maar dan moet je dus harder dan 100 gaan rijden, en dat is niet de bedoeling. Dienstregelingtechnisch kan je er 3 minuten uithalen. 2 minuten op Gr, en 1 minuut op Sdt. Maar dan moet je onderweg overal scherp vertrekken, en dat gaat dus al nietmeer als er op 1 station meer dan 3 fietsen staan.
 

04-02-2010 18:21:05
willy84
willy84
Ik wist niet dat er zo weinig lucht in de Dienstregelin zat. Is het zo not dan om even iets harder dan gebruikelijk te rijden?  

04-02-2010 18:33:03
gertjan
gertjan
Je zit met het aanrijden van de overwegen. 100 is echt max, omdat het veelal (mini) AHOB's zijn, met dezelfde lassen van een AKI. Je kan hooguit 105 km/h rijden. Maarja, dan heb je al ruzie met het IVW.
Richting Gdm heb je meer lucht, dan sta je 4 minuten op Gr, en 7 minuten op Ldm.

Laatst bewerkt door gertjan op 04-02-2010 18:33
 

04-02-2010 19:39:31
scooter
scooter
Als ik het me goed herinner zat de 16063 net op de grens 3-4 minuten.Wel gaf de CTA een vertraging van 5 minuten aan,zodat wellicht het meetpunt onderweg 4-5 minuten is geweest.
Overigens gebeurt dit wegrijden als de trein er net is ook bij andere vervoerders,en NS onderling.
 

04-02-2010 19:43:33
scooter
scooter
Quote
gertjan: Is niet klantvriendelijk, maar door het wachten in Gdm missen de mensen in Ddr de overstap op de 1900. En dat vinden ze ook niet leuk.

Ben ik met je eens,maar in Ddr hoeven de reizigers niet lang te wachten op een volgende trein richting Rtd en verder,terwijl je in Gdm een half uur wacht.
 

04-02-2010 19:56:50
scooter
scooter
Quote
jaques: Nog zo'n mooi staaltje van klantvriendelijk heid:
Ik kwam laatst met de 871 in Ehv aan (+8) en liep snel naar spoor 3 voor de 6471
richting Wrt(op zich tijd genooeg want de 871 vertrekt voor de 6471)
Ik heb mooi het nakijken want op het springen van de klok rijdt de 6471 weg om vervolgens op het emplacement te gaan staan wachten om de 871 voor te laten gaan!!!

Ja en het vervelende in deze situatie is dat de 6400 dan maar 1x per uur rijdt.
Hier zijn al meerdere klachten over gekomen,ook met een vertraagde 1900.
 

04-02-2010 20:21:20
daniel81
daniel81
Quote
Dre:
Quote
vinny004:
Quote
roeter: En de mooiste en duidelijkste regel die al sinds jaar en dag in de drg staat :
"S-Zügen warten nicht, auf S-Zügen wird nicht gewartet."
Duidelijke taal %05%
Oplossing: We degraderen het Nederlandse spoorwegnet tot S-bahn. Probleem opgelost. Volgende %08%

Ik vrees dat we dan eerst een fikse frequentieverhoging moeten doorvoeren. Het principe "S-Zügen warten nicht" hangt namelijk samen met de hoge frequentie van die treinen. Als je die laat wachten hebben de volgende 2 S-treinen ook meteen vertraging.

Nou, er zijn ook S-bahnen die maar 1x per half uur of zelfs maar 1x per uur rijden, zoals de S12 (of 13?) vanaf Düren. Des te meer een reden om niet dit soort standaard uitgangspunten te nemen.
Wat ik in het buitenland nog wel eens zie, is dat er in spoorboekjes/lijnfolders staat aangegeven op welke treinen wel/niet gewacht wordt. Dan weet je als reiziger beter waar je aan toe bent.
 

04-02-2010 21:11:21
AlbertP
AlbertP
Ik ben goed bekend in Düren, en kan je vertellen dat S12 de dagtrein is, en S13 de nachttrein. S12 rijdt 's ochtends na de spits en 's avonds na de spits ieder uur, in de spits 3x per uur en 's middags in 20/40 ligging.  

04-02-2010 21:40:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
scooter:
Quote
gertjan: Is niet klantvriendelijk, maar door het wachten in Gdm missen de mensen in Ddr de overstap op de 1900. En dat vinden ze ook niet leuk.

Ben ik met je eens,maar in Ddr hoeven de reizigers niet lang te wachten op een volgende trein richting Rtd en verder,terwijl je in Gdm een half uur wacht.
Als de trein ri. Ddr vertraagd uit Gdm vertrekt krijgt de kruisende trein in Ldm ook een kleine vertraging en dat maakt de overstap in Gdm naar Ut weer krapper (En als je pech hebt mag je voor Gdma gaan wachten op 'n kruisende trein)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-02-2010 08:26:39
gvttreinen
gvttreinen
Overstap vanuit de 16000 uit Ht op de 6000 naar Tl is altijd een crime, als de 16000 slechts enkele minuten te laat is (en dat is vaak) dan wacht de 6000 er echt niet op tenzij de 3500 nog moet kruisen en dan is het een geluk dat ie er nog staat!
De 6000 kan best wel zeker tot plm. +5 wachten zonder hinder en ongemak m.b.t. kruisingen en aansluitingen, zelfs de keertijd in Tl is ruim genoeg!
Maar ja, staat niet in de TAD dus....

Overigens, in het TAD is niets te vinden over het wachten door Arriva op vertraagde 16000 uit Ut, wel over de laatste aansluitingen (tot 10 minuten wachten)

Gérard
 

05-02-2010 10:47:17
lint27
lint27
Als de 6000 +5 of meer heeft ben je echter in Tl al je busaansluitingen kwijt, en zeker na zessen betekent dat een uur wachten  

05-02-2010 11:53:36
gvttreinen
gvttreinen
Alle bussen vertrekken pas vanaf -.13/-.43, +5 betekend Tl aan -.10/-.40.....

Laatst bewerkt door admin op 13-02-2010 14:48, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

05-02-2010 12:29:04
lint27
lint27
Naja, ok, +5 kan dan nog net. Maar bij langer wachten te Gdm gaat het alsnog mis