Amsterdam centraal weer op de schop
Forum: Algemeen - Algemeen
28-01-2010 11:17:04
gvttreinen
gvttreinen
Een leuke preview hoe het stationseiland uiteindelijk er uit moet zien (vandaag 28/1 gepresenteeerd), zie: http://www.youtube.com/watch?v=dktT06kaFaE
Sinds ik Amsterdam Centraal 'ken' (1984) is het in de verbouwing....

Gérard

Laatst bewerkt door admin op 28-01-2010 18:45, reden: Titel aangepast
 

28-01-2010 11:34:11
MasterE
MasterE
Weet iemand ook wanneer het geheel klaar moet zijn?  

28-01-2010 11:36:15
jorgo
jorgo
Lekker rustig daarzo, zonder backpackers, muzikanten en stadswachten!  

28-01-2010 11:45:50
david_meye
david_meye
http://www.at5.nl/artikelen/31200/230-miljoen-extra-voor-renovatie-cs Hier staat wat meer info daar over.

http://www.stationseiland.amsterdam.nl/ Dit is het stationseiland van Amsterdam.

Laatst bewerkt door david_meye op 28-01-2010 11:48
 


28-01-2010 12:00:39
thom
thom
Best realistisch en compleet ingevuld dat filmpje nog, geinig  

28-01-2010 12:23:05
gummbahla
gummbahla
Quote
MasterE: Weet iemand ook wanneer het geheel klaar moet zijn?


2015, maar ik zou niet opkijken van een gelijktijdige opening met de Noord-Zuidlijn (± 2017)
 

28-01-2010 12:30:22
Duitje
Duitje
Niks nieuws hoor, al deze plannen waren (mij tenminste) al bekend. Alleen betwijfel ik het of de Noord-Zuidlijn wel op tijd klaar is...


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

28-01-2010 14:06:51
broek53
broek53
De plannen om tussen de midden en oosttunnel en tussen de midden en westtunnel nieuwe passages aan te leggen, zijn splinternieuw en kunnen daarom nooit ergens in gestaan hebben.  

28-01-2010 17:39:16
willy84
willy84
Wat is het doel van die nieuwe passages?  

28-01-2010 20:07:48
keesje
keesje
Er komen o.a. winkels en enkele bestaande passages worden verbreed. Aan de westkant komt ook een langzaam verkeerpassage.  

28-01-2010 20:41:07
willy84
willy84
Amsterdam is een machtig mooi groot station. Zoveel sporen en secties. Allerlei tunnels.
Maar ook zo waardeloos als wat.Lelijke perrons. Lekke overkapping. Allerlei verschillende passages. Smalle gangen waar het verkeer compleet vastloopt. Ik vraag me af hoe de meute straks door die poortjes moet. Dat wordt natuurlijk dikke file (veiligheid?). Rare hoekjes, onduidelijke en zoveel wegwijzers dat je er niet wijzer van wordt. Bussen voor én achter het station. Trams aan de west én oostzijde. Taxi ellende, eeuwige verbouwingen. Zucht! Wanneer is het een keer een iets van "klaar"??
 

28-01-2010 20:41:13
broek53
broek53
Quote
willy84: Wat is het doel van die nieuwe passages?
Die twee nieuwe passages zijn hun bestaan op papier begonnen als "poortvrije corridors". Het inmiddels redelijk beruchte probleem dat de bestaande reizigertunnels overdwars worden afgesloten door chipkaartpoortjes, wordt voor Asd C erg groot omdat het de passage vormt van de stad naar de IJ-ponten v.v. Niet dat daar nu per se twee extra tunnels voor nodig zijn, maar NS Poort zag en ziet de mogelijkheden om op Amsterdam C extra commerciële ruimtes te exploiteren, dermate zitten dat het deze twee passages zelf bekostigt - een tamelijk uniek gegeven, denk ik. Prorail investeert alleen in "transferruimtes", dus in kale tunnels, en in dit geval is dat de verbreding/vervanging van de bestaande oosttunnel. De langzaamverkeertunnel ten westen van de westtunnel is (zover ik weet) zuiver een feestje van de gemeente Amsterdam.
 

28-01-2010 20:55:01
willy84
willy84
Bedankt voor je antwoord. Even tussen door, hoe staat het met de liftperikelen van spoor 15?

Hoe ziet NS/Prorail het voor zich als straks de poortjes echt dicht zijn? Wordt verwacht dat er voldoende poortjes zijn? Ik schat namelijk in van niet.

Je brent de passange van de stad naar de IJ-ponten in verband met de dwarstunnels alleen die lopen nu juist dwars en het verkeer tussen IJ en stad gaat juist noord-zuid.

Nu we het toch over Noord-Zuid hebben. Weet je ook of en zo ja, waar de uitgangen van de nieuwe metro IN het station komen? Ik heb wel begrepen dat er geen ondergrondse verbinding tussen de NZ lijn en de bestaande Oostlijn komt ivm de kosten. Geen fysieke spoorverbinding maar ook geen ondergrondse verbinding voor de passagiers. Op passagiersverdeel niveau zeg maar.

Waar zou die langzaam verkeertunnel ten weste van de westtunnel zijn ingang moeten krijgen. Ik zie daar weinig ruimte. Enkel het stukje waar je nu direct perron 1 kan oplopen.

Het wordt in ieder geval één groot feest als ik het zo begrijp en de impact op me in laat werken. Een grote gatenkaas onder het CS.

Hoe verhoudt zo'n grote uitbreiding zich met de wens om station Zuid een grotere rol te geven en de NZ-lijn waardoor er minder overstappers op CS worden beoogd.

Het is een lang verhaal geworden.%08%
 

28-01-2010 21:41:23
broek53
broek53
Quote
willy84: Bedankt voor je antwoord. Even tussen door, hoe staat het met de liftperikelen van spoor 15?
Slecht, zo te zien. ik denk dat ProRail inmiddels "contraire gegaan" is tegen het advies van de monumentencommissie, maar dat zeiden ze al in 2007 ...
Quote
Hoe ziet NS/Prorail het voor zich als straks de poortjes echt dicht zijn? Wordt verwacht dat er voldoende poortjes zijn? Ik schat namelijk in van niet.?
Men verwacht van wel, maar dan wel met de middentunnel helemaal heropend als passage.
Quote
Je brengt de passage van de stad naar de IJ-ponten in verband met de dwarstunnels alleen die lopen nu juist dwars en het verkeer tussen IJ en stad gaat juist noord-zuid.
Doe ik dat? Neen, ik heb het over de nieuw te graven passges onder CS door, waar het hier primair over gaat. Wellicht zet de formulering "tussen de tunnels"je op het verkeerde been. De nieuwe passages zijn geen tussenverbindingen tussen de bestaande tunnels, maar lopen parallel aan de bestaande tunnels, dus noord-zuid, en zijn daarmee straks de "poortvrije corridors".
Quote
Nu we het toch over Noord-Zuid hebben. Weet je ook of en zo ja, waar de uitgangen van de nieuwe metro IN het station komen? Ik heb wel begrepen dat er geen ondergrondse verbinding tussen de NZ lijn en de bestaande Oostlijn komt ivm de kosten. Geen fysieke spoorverbinding maar ook geen ondergrondse verbinding voor de passagiers. Op passagiersverdeelniveau zeg maar.
Neen, de uitgangen van het N-Z-station komen op het stationsplein en niet in het stationsgebouw. Althans: zo zijn de plannen de laatste 5 jaar geweest.
Quote
Waar zou die langzaam verkeertunnel ten westen van de westtunnel zijn ingang moeten krijgen. Ik zie daar weinig ruimte. Enkel het stukje waar je nu direct perron 1 kan oplopen.
Daar komt-ie ook, net ten westen van de trap, zo'n beetje onder de kop van spoor 1 door.
Quote

Het wordt in ieder geval één groot feest als ik het zo begrijp en de impact op me in laat werken. Een grote gatenkaas onder het CS.
ja, al is de impact van de bouw van de nieuwe passages redelijk beperkt. Het komt neer op het uitgraven van alle grond tussen de bestaande tunnels, en die grond wordt afgevoerd via de vroegere De Ruijterkade, voordat op die plek de nieuwe Noordhal wordt ingericht. Op spoorniveau wel enig spektakel: het lijkt er sterk op dat steeds een spoorbak drie maanden buiten dienst gaat van het oostelijk uiteinde tot aan de westtunnel.
Quote
Hoe verhoudt zo'n grote uitbreiding zich met de wens om station Zuid een grotere rol te geven en de NZ-lijn waardoor er minder overstappers op CS worden beoogd.
Dat is iets voor de beleidsmakers. Ik denk dat de stap om Amsterdam C te upgraden en daar geld te gaan verdienen, overigens een realistische is.
 

28-01-2010 21:42:12
keesje
keesje
Met een beetje pech wordt ingaande de dienstregeling december '10 spoor 15 niet gebruikt voor HiSpeed omdat die roltrap er nóg niet is. Bovendien zal wellicht het lijnbedrijf naar Wgm dan in dienst zijn (2 noordelijkste sporen Asdm-Asd voor alleen treinen Asd-Wgm v.v.). Deze combinatie levert weer nieuwe problemen op: niet voorziene kruisingen aan allerlei kanten in Asd. Zeg maar: dág robuust Asd...  

28-01-2010 21:46:15
broek53
broek53
Dat kan goed meevallen, als je de binnenkomende hispeeds op spoor 15 behandelt en de vertrekkende op spoor 14 (net andersom dan de bedoeling is) en links rijdt van en naar de Watergraafsmeer.  

28-01-2010 21:54:46
willy84
willy84
Quote
Je brengt de passage van de stad naar de IJ-ponten in verband met de dwarstunnels alleen die lopen nu juist dwars en het verkeer tussen IJ en stad gaat juist noord-zuid.
Doe ik dat? Neen, ik heb het over de nieuw te graven passges onder CS door, waar het hier primair over gaat. Wellicht zet de formulering "tussen de tunnels"je op het verkeerde been. De nieuwe passages zijn geen tussenverbindingen tussen de bestaande tunnels, maar lopen parallel aan de bestaande tunnels, dus noord-zuid, en zijn daarmee straks de "poortvrije corridors".
Oke, nu valt het een en ander op zijn plaats. Betekent dit niet feitelijk dat de NS winkels gaat exploiteren in een min of meer voor publiek openbare gang? Ik zie dat hele gangenstelsel nog niet zo voor me.

Verder dank voor je uitgebreide reactie. Ik denk ook wel dat er genoeg geld te verdienen is. Daarvoor zijn simpelweg genoeg bezoekers. Vindt zo'n grote uitbreiding echter vreemd voorkomen met de plannen in Zuid. Alhoewel dat ook een giga bouwput zal gaan moeten worden als dat doorgaat.

Laatst bewerkt door admin op 03-02-2010 23:23, reden: Quote hersteld
 

29-01-2010 00:08:34
broek53
broek53
Quote
Oke, nu valt het een en ander op zijn plaats. Betekent dit niet feitelijk dat de NS winkels gaat exploiteren in een min of meer voor publiek openbare gang? Ik zie dat hele gangenstelsel nog niet zo voor me.
je zit teveel vast in het begrip "gangen". De nieuwe passages zijn geen gangen, maar kleine boulevards. In feite wordt al het zand weggegraven tussen de west- en de middentunnel en de midden- en oosttunnel, waardoor je heel brede passages krijgt. Aan de noordkant sluiten zij ook nog eens aan op de lichte en ruime noordhal, kortom: het ziet er op papier allemaal groot en tamelijk licht uit. In feite staan straks de spoorbakken en perrons op pootjes in wat voor een groot deel één grote open ruimte is.
 

29-01-2010 06:27:15
nohab
nohab
Quote
broek53: De langzaamverkeertunnel ten westen van de westtunnel is (zover ik weet) zuiver een feestje van de gemeente Amsterdam.
Ook de opdrachtgever daarvan is Prorail maar mogelijk komt de tunnel in beheer bij de gemeente, daar is nog geen besluit over genomen.
 

29-01-2010 22:02:41
ruysdael
ruysdael
Ik vind het er goed uit zien! Het zal mij benieuwen.  

29-01-2010 23:43:41
Wievank
Wievank
Quote
willy84: Nu we het toch over Noord-Zuid hebben. Weet je ook of en zo ja, waar de uitgangen van de nieuwe metro IN het station komen? Ik heb wel begrepen dat er geen ondergrondse verbinding tussen de NZ lijn en de bestaande Oostlijn komt ivm de kosten. Geen fysieke spoorverbinding maar ook geen ondergrondse verbinding voor de passagiers. Op passagiersverdeel niveau zeg maar.%08%


Bij mijn weten komen 3 ingangen op het stationsplein voor één centrale hal voor de metro, deze hal is zowel voor de Noord/Zuidlijn als de Oostlijn. De eerste van deze ingangen in ter hoogte van de huidige ingang aan de oostzijde van het station, de tweede ingang is ter hoogte van de brug naar het Damrak, en de derde ingang is aan de westzijde van het stationsplein.
Daarnaast staat er ook een ingang gepland aan de IJzijde van het station, bij het nieuwe busstation.
Helaas komt er zover ik weet geen ingang in het stationsgebouw, wat ik absoluut een misser vind. Overstappen tussen trein en metro moet daardoor buitenom, terwijl dat niet nodig was geweest.