Prestatie cijfers NS 2009
Forum: Algemeen - Algemeen
26-01-2010 22:37:49
lucky
lucky
Het is bijna niet verrassend, maar de NS heeft het niet voor elkaar gekregen om aan de punctualiteitseisen van het ministerie te voldoen.

3 minuten norm: 87 benodigd, 86,6 gehaald
5 minuten norm: 93 benodigd, 92,7 gehaald
Uitval van treinen: Maximaal 1.5 procent, 2 procent heeft niet gereden.

Volgens het bericht van Nu.nl was de ns op de goede weg maar heeft het winterweer alles verpest.

http://www.nu.nl/economie/2170744/ns-komt-afspraken-niet.html
 

26-01-2010 22:45:57
keesje
keesje
Klanttevredenheid was wel beter, vooral het op tijd rijden werd beter gewaardeerd. En minder treinen op tijd? Opvallend...  

26-01-2010 22:51:05
raymond16
raymond16
Valt wel mee: de punctualiteitscijfers tellen de winterdip mee: de klanttevredenheid is niet onderzocht in de laatste twee weken van december met die winterproblemen.  

26-01-2010 23:03:22
keesje
keesje
Nee, dat doe je immers alleen als de boel goed draait...  


26-01-2010 23:11:40
kevinevers
kevinevers
Hoe zit het dan met de prijsverhoging want ik zag vandaag in de automaat dat een retourtje vol tarief ec-rm alweer 10 cent omhoog is gegaan en je betaald dus inmiddels al 5,20..  

26-01-2010 23:44:44
broek53
broek53
Dat heeft niets met de prestatiecijfers 2009 te maken.  

26-01-2010 23:45:31
broek53
broek53
Quote
keesje: Nee, dat doe je immers alleen als de boel goed draait...
Besef je zelf wel wat een onzin je kletst?
 

27-01-2010 07:12:56
keesje
keesje
Inderdaad, ik bedoelde het andersom: je doet geen onderzoek als het treinverkeer belabberd draait vanwege het winterweer. Want dat is niet representatief en/of is men bang dat de klanten (terecht) wat te kritisch zijn?  

27-01-2010 11:12:08
keesje
keesje
Zie ook: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5887657/__Megaboete_NS_voor_te_late_treinen__.html Ik vraag me alleen af in hoeverre je NS kan aanrekenen dat treinen uitvielen of vertraagd raakte door gepruts bij Prorail? Zeg maar de categorie: we gooien er even een cargo voor en dan is die reizigerstrein maar gewoon te laat.  

27-01-2010 11:21:15
mren
mren
Dat is al verdisconteerd in de punctualiteitscijfers.

Als NS daar op af gerekend wordt, moet NS bij ProRail klagen.
 

27-01-2010 11:43:19
gummbahla
gummbahla
Quote
keesje: Inderdaad, ik bedoelde het andersom: je doet geen onderzoek als het treinverkeer belabberd draait vanwege het winterweer. Want dat is niet representatief en/of is men bang dat de klanten (terecht) wat te kritisch zijn?


Ik heb me ook wel eens afgevraagd of men bewust op bepaalde tijdstippen (geen) reizigersonderzoek doet. Ikzelf heb alleen nog enquetes ingevuld in pas opgeleverd VIRM en ICMm, op tijdstippen waar weinig reizigers onderweg zijn. Als je dan ook alleen gevraagd word naar je mening over je huidige treinreis, zal het antwoord waarschijnlijk niet heel negatief zijn. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik opvallend vind ik het wel.

Bovendien is het de vraag of het representatief is om reizigersonderzoek niet uit te voeren bij werkzaamheden en problematische treinenloop.
 

27-01-2010 11:45:25
keesje
keesje
Nee, want dan klets ik onzin. Maar dat was (en is) mijn punt dus ook.

Laatst bewerkt door keesje op 27-01-2010 11:46
 

27-01-2010 12:27:16
jacokran
jacokran
Ik heb zelf ook al lange tijd mijn vraagtekens bij de klant tevrevredenheidscijfers. Getuige de berichtgeving op dit en andere fora is de informatieverstrekking bij een incident dat meerdere treinseries raakt vaak slect en soms ronduit misleidend. Ik reis zelf regelmatrig met de trein, maar kom nooit onderzoeken tegen.  

27-01-2010 12:37:59
eix
eix
Quote
gummbahla: Als je dan ook alleen gevraagd word naar je mening over je huidige treinreis, zal het antwoord waarschijnlijk niet heel negatief zijn.


Het viel mij inderdaad ook op dat er gevraagd werd naar de huidige treinreis. in mijn geval hield dat onder andere in dat ik mijn mening moest geven over Groningen Noord, waar ik voor het eerst van mijn leven kwam en alleen Arriva treinen rijden... Groningen Noord... tsja.. euh. %08% Als men nu had gevraagd naar het station waar ik het meest gebruik van maak, dan had ik er nog iets zinnigs over kunnen zeggen...
 

27-01-2010 12:56:57
MCNAlkmaar
Quote
keesje: Zie ook: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5887657/__Megaboete_NS_voor_te_late_treinen__.html Ik vraag me alleen af in hoeverre je NS kan aanrekenen dat treinen uitvielen of vertraagd raakte door gepruts bij Prorail? Zeg maar de categorie: we gooien er even een cargo voor en dan is die reizigerstrein maar gewoon te laat.

Helemaal mee eens. Wij (als personeel) rijden altijd op tijd. maar vaak door beslissingen die bij Prorail genomen worden, KUNNEN wij niet op tijd rijden.
Vb. vorige week op tijd van vertrek gaat er rustig een videoschouwtrein voor me langs, komt naast me staan en vertrekt ook nog eens als eerste. Gevolg +6. Vervolgens mogen we 1 seintje verder rijden. Weer rood. Daarna weer 1 seintje verder. Weer rood. Daarna komt er nog een vertraagde IC voor me langs. Bij vertrek uit Amf wederom die videoschouwtrein voor me langs. Nu inmiddels als +16. Gevolg: 3 vertraagde treinen met minimaal +10 want ook een stoptrein had hier last van. En hoe vaak gebeurt het inderdaad niet dat er een goederentrien voor je uit wordt gestuurd, of dat je als IC achter een stoptrein wordt gezet.
Ik blijf het vreemd vinden dat de NS afgerekend wordt op cijfers, waarvan ze beinvloed kunnen worden door beslissingen van anderen en dan hebben we het nog niet eens over aanrijdingen e.d.


De groeten uit Schagen
 

27-01-2010 13:17:05
robbertc
robbertc
Quote
gummbahla:
Quote
keesje: Inderdaad, ik bedoelde het andersom: je doet geen onderzoek als het treinverkeer belabberd draait vanwege het winterweer. Want dat is niet representatief en/of is men bang dat de klanten (terecht) wat te kritisch zijn?


Ik heb me ook wel eens afgevraagd of men bewust op bepaalde tijdstippen (geen) reizigersonderzoek doet. Ikzelf heb alleen nog enquetes ingevuld in pas opgeleverd VIRM en ICMm, op tijdstippen waar weinig reizigers onderweg zijn
Ja ach, ik heb em al eens in mogen vullen in trein 12522 tussen Zl en Amf (Zl v. 7.41), middenin de spits.
(maar inderdaad, op de tijden dat ik dagelijks door de spits rijdt, ervaar ik nauwelijks problemen, dus die treinen kunnen wel)

Laatst bewerkt door robbertc op 27-01-2010 13:18
 

27-01-2010 13:26:19
mren
mren
Quote
MCNAlkmaar:
Ik blijf het vreemd vinden dat de NS afgerekend wordt op cijfers, waarvan ze beinvloed kunnen worden door beslissingen van anderen en dan hebben we het nog niet eens over aanrijdingen e.d.

Die aanrijdingen enzo is juist het verschil tussen 100% en de prestatiecijfers. Dus zo heel oneerlijk is het nou ook weer niet.
 

27-01-2010 18:28:31
rogier
rogier
Precies, als we dat niet meer mogen meetellen gaan de eisen gewoon naar 97%.
En dan hebben we het nog niet gehad over de chaos die de complexe NS-logistiek is na een beetje verstoring. Dat is gewoon keihard een _keuze_ van NS.
 

27-01-2010 18:34:35
keesje
keesje
De verschillen zijn 0,bijnaniks. Moet daar dan zoveel heisa voor komen?  

27-01-2010 18:52:05
Lenny
Lenny
Je moet ergens een grens stellen.


The idea is to die young as late as possible.
 

27-01-2010 19:24:43
rogier
rogier
Regels zijn regels toch bij NS?

Laatst bewerkt door rogier op 27-01-2010 19:25
 

27-01-2010 19:52:39
broek53
broek53
Waar leid je dat uit af?  

27-01-2010 19:59:29
rogier
rogier
Ik herinner mij een geschorste storingsmonteur met volledige bevoegdheid, om maar eens een zijstraat te noemen.

Het is overigens ook niet de bedoeling dat ik om twee voor negen met korting in een trein stap, om een ander voorbeeld te noemen.

Dus wat mij betreft is het hier ook: eisen niet gehaald, jammer dan.
 

27-01-2010 20:52:48
keesje
keesje
Volgens mij is oud-directeur Huizinga al eens in een verder verleden de laan uitgestuurd voor een procentje of minder gehaalde punctualiteit.  

27-01-2010 21:32:27
broek53
broek53
0,1 procent.  

27-01-2010 22:35:40
willy84
willy84
Beetje onzinnige symboolpolitiek. Cijfers zeggen niet alles. Als de oorzaak daarvoor het barre winterweer was waarom Prorail niet helemaal lekker mee om is gegaan dan kan je NS daar niet op afrekenen. Natuurlijk bij NS ging het ook niet even lekker maar dat is niet de reden dat zij de doelstelling niet gehaald hebben.  

27-01-2010 22:45:03
keesje
keesje
Waar wordt Prorail eigenlijk op afgerekend? Het percentage treinen dat door hun toedoen werd vertraagd?  

27-01-2010 22:57:39
broek53
broek53
Quote
jacokran: Ik heb zelf ook al lange tijd mijn vraagtekens bij de klant tevrevredenheidscijfers. Getuige de berichtgeving op dit en andere fora is de informatieverstrekking bij een incident dat meerdere treinseries raakt vaak slecht en soms ronduit misleidend. Ik reis zelf regelmatrig met de trein, maar kom nooit onderzoeken tegen.
Ja joh, ze liegen en ze frauderen maar wat. Ik wens juliie allemaal veel plezier in jullie paranoïa.
 

27-01-2010 23:02:51
rogier
rogier
Quote
willy84: Beetje onzinnige symboolpolitiek. Cijfers zeggen niet alles. Als de oorzaak daarvoor het barre winterweer was waarom Prorail niet helemaal lekker mee om is gegaan dan kan je NS daar niet op afrekenen. Natuurlijk bij NS ging het ook niet even lekker maar dat is niet de reden dat zij de doelstelling niet gehaald hebben.
Het feit dat treinen niet bestand zijn tegen een normale Nederlandse winter (reeds in 2005 aangetoond) met als gevolg wekenlange uitval van treinen is iets dat 100% aan NS aan te rekenen is. We moeten eens af van allemaal die flauwe smoesjes in het OV.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-01-2010 23:03:13
mren
mren
Quote
keesje: Waar wordt Prorail eigenlijk op afgerekend? Het percentage treinen dat door hun toedoen werd vertraagd?

Zal vast wel iets eenvoudig meetbaars zijn als infrabeschikbaarheid waarbij Appingedam-Delfzijl net zo zwaar meetelt als Utrecht-Bijlmer.

Maar goed, net als bij het meten van treinpunctualiteit zegt het cijfer wel iets maar is het niet de kernzaak waar het om gaat.
 

27-01-2010 23:09:23
broek53
broek53
Quote
rogier:
Quote
willy84: Beetje onzinnige symboolpolitiek. Cijfers zeggen niet alles. Als de oorzaak daarvoor het barre winterweer was waarom Prorail niet helemaal lekker mee om is gegaan dan kan je NS daar niet op afrekenen. Natuurlijk bij NS ging het ook niet even lekker maar dat is niet de reden dat zij de doelstelling niet gehaald hebben.
Het feit dat treinen niet bestand zijn tegen een normale Nederlandse winter (reeds in 2005 aangetoond) met als gevolg wekenlange uitval van treinen is iets dat 100% aan NS aan te rekenen is.
Sure, maar toevalligerwijs heeft dat (nog) niet te maken met de cijfers over 2009. In dat jaar en alleen sprekend over de punctualiteit en het uitvallen van treinen zijn de gevolgen van het winterweer (nogmaals gezegd min of meer toevallig) aan ProRail toe te schrijven.
 

27-01-2010 23:36:05
broek53
broek53
Quote
mren:
Quote
keesje: Waar wordt Prorail eigenlijk op afgerekend? Het percentage treinen dat door hun toedoen werd vertraagd?

Zal vast wel iets eenvoudig meetbaars zijn als infrabeschikbaarheid waarbij Appingedam-Delfzijl net zo zwaar meetelt als Utrecht-Bijlmer.
Maar goed, net als bij het meten van treinpunctualiteit zegt het cijfer wel iets maar is het niet de kernzaak waar het om gaat.
Beschikbaarheid van infra kent begrippen als baanvakwaarden en dergelijke, om zo'n onderscheid in zwaarte te kunnen maken. Daar is men dus in feite al coulanter dan bij de treinpunctualiteit, waar een slagje Kampen net zo zwaar telt als een IC Gn - Gvc. Maar dat terzijde.
Overigens wordt er nu (weer) zo'n toer van gemaakt omdat oergevoelens als wraakzucht de boventoon voeren, uiteraard naar aanleiding van de droeve prestaties van de wintertijd. Vorig jaar haalde NS de 87 % ook niet (86,8 was het toen) en ik heb erop gelet: geen woord commentaar erover, niet in de politiek, niet in de publiciteit. Kortom: ook en zelfs dit onderwerp is nogal afhankelijk van de waan van de dag.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-01-2010 23:37
 

27-01-2010 23:57:05
R-ekz
R-ekz
Quote
jacokran: Ik reis zelf regelmatrig met de trein, maar kom nooit onderzoeken tegen.
In de trein niet nee, kk krijg zo af en toe een mailtje van NS met een enquete, boordevol vragen. 5-10 min invullen, en klaar. Questie van aanmelden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-01-2010 05:22, reden: Quoot aangepast, gebruik reageerknop
 

28-01-2010 07:33:27
keesje
keesje
Quote
broek53:
Quote
jacokran: Ik heb zelf ook al lange tijd mijn vraagtekens bij de klant tevrevredenheidscijfers. Getuige de berichtgeving op dit en andere fora is de informatieverstrekking bij een incident dat meerdere treinseries raakt vaak slecht en soms ronduit misleidend. Ik reis zelf regelmatrig met de trein, maar kom nooit onderzoeken tegen.
Ja joh, ze liegen en ze frauderen maar wat. Ik wens juliie allemaal veel plezier in jullie paranoïa.


Frauderen wil ik het niet noemen. Creatief boekhouden wel: zo was zondag 17/1 de hoogste punctualiteit ooit bereikt (97%) en dus een hoop hosanna en "oh wat doen we het goed". En dat terwijl de dienstregeling nog niet eens compleet wordt uitgevoerd. Dat noem ik nou je kop in het zand steken.
 

28-01-2010 10:10:16
279
279
waar staat de "hosanna" dan omschreven?
of andere positieve uitlatingen binnen of buiten NS?
ik heb niet gehoord dat er vanwege die eenmalige 97 %
ergens taart is uitgedeeld.......

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-01-2010 10:16, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

28-01-2010 10:13:25
raymond16
raymond16
Dat is intern geweest en dat zal dan wel bij de wat hogere managmentlagen geweest zijn.  

28-01-2010 10:35:38
keesje
keesje
Inderdaad.  

28-01-2010 12:32:10
rogier
rogier
Quote
broek53: Sure, maar toevalligerwijs heeft dat (nog) niet te maken met de cijfers over 2009. In dat jaar en alleen sprekend over de punctualiteit en het uitvallen van treinen zijn de gevolgen van het winterweer (nogmaals gezegd min of meer toevallig) aan ProRail toe te schrijven.

Het winterweer speelde ergens half december, vanaf toen is men ook met de uitgedunde dienstregeling wegens materieeltekort begonnen. Daarnaast heeft ook het gebrek aan bijsturingscapaciteit zijn consequenties voor de punctualiteit rondom de sneeuwperikelen gehad.
Ik zou daarnaast zelf graag wat meer aandacht voor analyses en oplossingen van problemen zien in plaats van zwarte Pieten, maar dat terzijde.