Wijzigingsblad 12-04-2010
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
15-01-2010 13:15:09
woepje
woepje
In het topic van het wijzigingsblad van 1-1-2010 zijn al meldingen geplaatst die relevant zijn voor het wijzigingsblad van 12-04-2010. Om in het andere topic niet offtopic te raken, hier dus alvast een topic voor wijzigingsblad 12-04-2010 (al duurt het dus nog even alvorens het zover is). Melding die alvast gemaakt werd is:
Quote
robbertc: Vanaf half April VIRM in treinen 522, 533, 546 en 557. (misschien zelfs 14 bakken in de eerst- en laatst genoemde tussen Zl en Ut! maar dat is nog niet zeker)


Blijft trein 526/561 gewoon gehandhaafd (ook trein 530 op zondag)?
 

15-01-2010 13:17:45
robbertc
robbertc
Zeker, maar omdat wbl 14 april nog niet is afgesloten en nog aan wijzigingen onderhevig is, heeft het nu nog geen zin om hier over door te gaan..  

15-01-2010 13:20:24
woepje
woepje
Nee, inderdaad. Nou ja, dan is dit topic maar wat te vroeg geopend en wachten we het gewoon af  

15-01-2010 21:50:55
ruysdael
ruysdael
Wat is het motief om dit te doen eigenlijk? 14 bakken in de NoordOost is nu niet bepaald noodzakelijk en er zijn plekken elders in het land (zoals de Randstad) waar ze het materieel beter kunnen gebruiken. Ik vind dit echt belachelijk, 14 bakken!  


15-01-2010 22:05:39
broek53
broek53
Mij klinkt het als het opheffen van een paar voor- en volgtreinen, zou het niet?  

15-01-2010 22:44:24
willy84
willy84
Dat kan niet anders lijkt mij. Alleen zo maak je het logistiek gezien wel ingewikkelder. Is het misschien een manier om stellen in de reguliere dienst via de 500 in Onnen te krijgen tbv het onderhoud? Dat denk ik namelijk als ik er zo over na denk.  

15-01-2010 23:18:09
maurits
maurits
Quote
maccerr: Wat is het motief om dit te doen eigenlijk? 14 bakken in de NoordOost is nu niet bepaald noodzakelijk en er zijn plekken elders in het land (zoals de Randstad) waar ze het materieel beter kunnen gebruiken. Ik vind dit echt belachelijk, 14 bakken!


Het lijkt misschien apart als je naar treinlengtes in één trein kijkt, maar het is niet zo gek als je naar capaciteit per half uur kijkt.

Tussen bijvoorbeeld Ut en Ehv rijdt ieder kwartier een IC, met bijvoorbeeld een VIRM VI en 2x VIRM IV, dan zit je op 14 bakken per half uur. De Noordoost tussen Ut en Zl rijdt straks met een paar treinen één keer per halfuur met 14 bakken, dezelfde capaciteit dus, alleen dan in één trein omdat de infra hier geen kwartiersdienst toelaat. (Nee, ik wil nu geen gejank over het feit dat de ene treinserie meer materieel nodig heeft dan de andere).

Waar ik overigens ook benieuwd naar ben is wat er met het vrijgekomen ICM gebeurd, of is dit capaciteit vrijmaken voor de revisie van de ICM-IVtjes?

Laatst bewerkt door maurits op 15-01-2010 23:19


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-01-2010 12:35:33
robbertc
robbertc
Gaan we weer... het is niet goed of het deugd niet. Waarom kunnen we hier met z'n allen niet gewoon accepteren dat er logische verklaringen voor zijn. En daar ga ik hier dus maar niet meer op in, want de redenen zullen toch niet goed genoeg zijn..  

16-01-2010 18:12:08
maurits
maurits
Sorry? Ik probeer alleen het beleid van NSR te verklaren om met 14 bakken te gaan rijden in reactie op het bericht van Maccer. Het gaat om de vervoerscapaciteit per half uur en niet om het aantal bakken per trein.

In zowel de 800 als de 500 zit ik niet vaak, ik hou het wel bij het ICM in de 16/1700...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-01-2010 19:03:10
ruysdael
ruysdael
Ik ben heel benieuwd wat er met het vrijgespeelde ICM gaat gebeuren dan. Misschien is de tuin van Rotterdam wat... of de overige NoordOost-treinen kunnen verder verlengd worden %06%. En vooral: Waar komen de VIRM's vandaan.  

16-01-2010 19:09:03
mdj
mdj
De zesjes zullen wel uit de reservepot komen. Van de 93 stellen die beschikbaar (zouden) moeten zijn, zijn slechts 73 diensten voor.

Quote
keesje, Winterse Perikelen-topic, 6-1: Wat betreft de VIRM-en staat het er als volgt voor. Als mijn administratie klopt:

VIRM IV: 97 stellen / 92 diensten -> vandaag ingezet: 79 stellen
VIRM VI: 91 stellen / 73 diensten -> vandaag ingezet: 72 stellen

Van de genoemde diensten zijn er ook een aantal onderhoud, dus het aantal rijdiensten is altijd een paar diensten minder.


Laatst bewerkt door mdj op 16-01-2010 19:09


Bij twijfel: gebruik beton.
 

16-01-2010 19:10:36
ruysdael
ruysdael
Waren dat niet het aantal diensten in de aangepaste dienstregeling?  

16-01-2010 19:33:36
keesje
keesje
Het betreft het aantal diensten van het lopende wijzigingsblad. Daarvan zijn niet alle diensten ook rijdende diensten, maar gaat een deel daarvan op aan onderhoud bijvoorbeeld.  

16-01-2010 19:42:34
timtrein
timtrein
18 stellen als koude reserve en technische reserve is wel erg veel zeg. Maar ja, die zullen in de praktijk wel allemaal ingezet worden (normaal gesproken dan).  

16-01-2010 21:08:05
broek53
broek53
Er gaat iets mis in de aantallen. Er zijn geen 91 zessen, maar "slechts" maximaal 80. Meer mBv7 en ABv5-bakken zijn er ook niet. Een dienstje meer of minder, maar daarvoor zijn er in doorsnee 73 opgenomen (inclusief onderhoud).

Laatst bewerkt door broek53 op 16-01-2010 21:08
 

17-01-2010 13:32:01
keesje
keesje
Hmm, heb ik een telfout gemaakt. Ik vond die verhouding #stellen-#diensten ook al wat krom. Dank voor de opmerking.  

03-02-2010 20:51:49
daniel81
daniel81
Eigenlijk zou ik hier nu moeten vragen hoeveel SLT er per 12-4 zou moeten gaan rijden, maar het verschil tussen 'zou moeten' en 'zal gaan' is waarschijnlijk zo groot dat ik het antwoord niet eens wil weten
Dus lijkt mij dat ook NS er wijs aan zou doen te plannen alsof er nog geen SLT is.
Gezien alle perikelen in NH met knus V-vervoer, vraag ik me af: waarom wordt er niet voor gekozen om de Buffels in de 9100 te houden? Het hiervoor geplande ICM kan dan naar de 7000 en de sprinters kunnen richting Randstad.
 

03-02-2010 21:19:27
robbertc
robbertc
Dit is iets veel te rigoreus, dat in wijzigingsblad niet snel zal gebeuren, denk ik. De problemen zijn ook niet dusdanig groot dat het met het huidige beleid niet op te vangen is. Per februari zijn er weer 2 treinen versterkt in de middagspits op de Zaanlijn, waardoor op papier de boel gewoon klopt. De ochtendspits daar zit verder goed in elkaar. Komt wel eens voor dat de praktijk anders is dan de plannen, maar daar valt in de plannen dus niks aan te doen. Het SGMm in het oosten zit daar goed en moet daar eigenlijk ook blijven. SLT begint nu toch eindelijk stukje bij beetje in te stromen in de Randstad, en als dat gestaag zo doorgaat, verdrijft het daar eerst Mat'64 en daarna het SGMm gedeeltelijk, wat daarmee nog meer richting de "randen van het land" gaat.

Mocht het onverhoopt toch weer misgaan met SLT en het is niet meer op te vangen met Mat'64, dan wordt het wellicht anders..

Dan heb ik het nog niet eens gehad over DM'90 in de 9100 (ongewenst) en ICM in de 7000 (mag, zeker planmatig, niet in die serie rijden)

Laatst bewerkt door robbertc op 03-02-2010 21:22
 

21-02-2010 11:48:11
woepje
woepje
Quote
robbertc: Zeker, maar omdat wbl 14 april nog niet is afgesloten en nog aan wijzigingen onderhevig is, heeft het nu nog geen zin om hier over door te gaan..
Wanneer wordt het wijzigingsblad eigenlijk afgesloten?
 

21-02-2010 15:47:35
qj7141
qj7141
Dat moet inmiddels gebeurd zijn.  

21-02-2010 17:46:58
woepje
woepje
Dan ben ik heel benieuwd of mijn kado in de 522/533/546/557 nog in het planningsysteem staat of dat men het stiekem nog van tevoren weer veranderd heeft in ICM.  

21-02-2010 17:52:14
ruysdael
ruysdael
Quote
robbertc: en ICM in de 7000 (mag, zeker planmatig, niet in die serie rijden)
Waarom eigenlijk niet? Nog niet zo gek lang geleden (een jaar of 3 of 4?) reed het er wel planmatig, waarbij stellen uit de Noord-Oost werden afgekoppeld in Deventer en door gingen als 7000 en vice versa.
 

21-02-2010 20:37:06
lint27
lint27
Alleen chopperstellen mogen het (voor zover ik weet). Bij de weerstandstellen (ICM-1) kan teveel optrekken en afremmen namelijk tot te hete weerstanden leiden  

21-02-2010 20:39:43
dennistd
dennistd
Volgens mij omdat de stations die tegenwoordig in de 7000 zitten (Apd-Dv en Aml-Es) te kort op elkaar zitten om de weerstanden van de niet-chopper-stellen genoeg te koelen.
edit: wat lint27 zegt dus

Laatst bewerkt door dennistd op 21-02-2010 20:40
 

21-02-2010 20:51:12
ruysdael
ruysdael
Ach ja, was even vergeten dat het ding is uitgebreid naar Apd/Es en met die nieuwe stations die er bij gebouwd zijn kan je ICM inderdaad wel vergeten nu .  

21-02-2010 21:39:57
mark
mark
Dat probleem speelt al langer inderdaad, tijdens de grote problemen op Amri-Aml in 2007 hebben ook een paar weken dezelfde ICM-1-stellen tussen Hgl en Es gependeld. Na een tijdje raakten de weerstanden defect.

Neemt niet weg dat ICM in de serie 7000 een dagelijks verschijnsel is, al moet ik wel zeggen dat er veel vaker ICM-IV te zien is dan ICM-III.
 

21-02-2010 22:36:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat andere wijzigingen per 12 april:
- 9208 en 9265 vervallen, NS overweegt een 2119 Rtd-Rsd met aansluiting op 12119 in te leggen als alternatief
- nachttrein Rtd-Gd-Ut vervalt in de nacht van donderdag op vrijdag
- Fyra gaat ook in het weekeinde rijden

Meer staat o.a. op http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=3756 en uiteraard ook in de adviesaanvrag aan het LOCOV.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-02-2010 23:06:12
robbertc
robbertc
Quote
woepje: Dan ben ik heel benieuwd of mijn kado in de 522/533/546/557 nog in het planningsysteem staat of dat men het stiekem nog van tevoren weer veranderd heeft in ICM.
14 hele bakken VIRM in trein 522 en 557 (waardoor trein 12522 Lw-Rtd wordt omgedoopt tot 10522 en 20522). 8 bakken op Gn/gvc, 6 op Lw/Rtd. In trein 533 en 546 dacht ik 10 bakken.

Laatst bewerkt door robbertc op 21-02-2010 23:06
 

21-02-2010 23:11:59
woepje
woepje
Sodeju... 14 bakken. Als je dan nog geen zitplaats kunt vinden

12 april maar mooi even de 557 pakken
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-02-2010 23:20:55
maxime
maxime
Quote
daniël_ddr: Wat andere wijzigingen per 12 april:
- 9208 en 9265 vervallen, NS overweegt een 2119 Rtd-Rsd met aansluiting op 12119 in te leggen als alternatief
- nachttrein Rtd-Gd-Ut vervalt in de nacht van donderdag op vrijdag
- Fyra gaat ook in het weekeinde rijden

Meer staat o.a. op http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=3756 en uiteraard ook in de adviesaanvrag aan het LOCOV.


Goed, een 9208 die vervalt op zaterdag kan ik me voorstellen. Verdere toelichting op het vervallen van de 9208 doordeweeks en de 9265 in het weekend zie ik niet voorbijkomen volgens mij? Ik neem aan dat deze trein ook niet erg goed gevuld zijn?
 

22-02-2010 10:30:06
woepje
woepje
Quote
robbertc: 14 hele bakken VIRM in trein 522 en 557 (waardoor trein 12522 Lw-Rtd wordt omgedoopt tot 10522 en 20522). 8 bakken op Gn/gvc, 6 op Lw/Rtd. In trein 533 en 546 dacht ik 10 bakken.
Neem aan dat na tr 522 een viertje in Gvc achterblijft en die andere weer teruggaat als 533 (om samen met de 20533 met een VIRM-VI weer 10 bakken te krijgen). Krijgen we 6 bakken VIRM in de 10533/10546...joehoe liggen maar!

Laatst bewerkt door woepje op 22-02-2010 10:30
 

22-02-2010 10:54:04
keesje
keesje
In 533/546 is de tak naar Gn het viertje en de veel drukkere () tak naar Lw met het zesje.  

22-02-2010 11:10:44
edje
edje
Quote
mark: Dat probleem speelt al langer inderdaad, tijdens de grote problemen op Amri-Aml in 2007 hebben ook een paar weken dezelfde ICM-1-stellen tussen Hgl en Es gependeld. Na een tijdje raakten de weerstanden defect.

Neemt niet weg dat ICM in de serie 7000 een dagelijks verschijnsel is, al moet ik wel zeggen dat er veel vaker ICM-IV te zien is dan ICM-III.


Nee de weerstanden raakte niet defect in die periode, de pech was dat de een aantal stellen onderhoud moesten hebben, en daarom niet meer mochten worden ingezet.
Ze hebben toen doormiddel van aanwijzingen en procedures een aantal stellen uitgewisseld via Almelo, over dat enkelspoor wat buiten dienst stond.
De afstanden tussen de stations op het baanvak Apeldoorn - Enschede zijn ruim zat, om een stel af en toe in de stopdienst te gooien.
In de randstad is dat een ander verhaal, daar zitten de stations veel dichter op elkaar.
 

22-02-2010 11:14:52
woepje
woepje
Quote
keesje: In 533/546 is de tak naar Gn het viertje en de veel drukkere () tak naar Lw met het zesje.
Ik weet niet hoe druk trein 12522 momenteel op Lw-Zl is, maar is een VIRM-IV niet afdoende op dat traject? Gn-Zl doe je dan met 10 bakken VIRM in de 522, zodat je Zl-Ut met 14 bakken IRM krijgt.

Alleen ik weet niet of 10 bakken VIRM net zoveel ligplaatsen gaan opleveren tussen Gn-Zl als tr 522, dan met 6 bakken VIRM als 10533/10546

Laatst bewerkt door woepje op 22-02-2010 11:18
 

22-02-2010 11:19:40
jeepee
jeepee
De 12522 was met 8 bakken ICM zitvol / enkele staanplaatsen op Swk/Mp - Zl. Een IRM-IV gaat m dus niet worden op dat moment. In de dal is het inderdaad overkill, maar goed das dan even niet anders. Voor de 10522 en 10557 is een VIRM-VI een goede maat denk ik ook. Zal op 90% van de zitplaatsen bezet komen verwacht ik zo.  

22-02-2010 11:21:34
woepje
woepje
Nee als 8 bakken ICM al vol zitten, dan wordt het hem inderdaad niet.

Ik neem aan dat de IRM die zondagavond in de 10561 in Lw uitloopt niet meer naar On gaat maar de volgende ochtend in de 10522 beland?
 

22-02-2010 11:24:42
robbertc
robbertc
Het gaat voornamelijk om trein (10)557, die ten noorden van Zl krap bedeeld zijn. 4 bakken VIRM voor trein 10557 is te weinig.  

22-02-2010 11:28:01
keesje
keesje
Nee dat ligt een tikkie ingewikkeld:

De VIRM VI uit 10557 vr staat op za GDST en zo startend als 10530 en uitlopend in 10561. Vervolgens gaat dit stel dan zondagavond leeg naar On.

Op zaterdag komt er een tweede VIRM uit On naar Lw (terwijl die andere dus in Lw staat te niksen!) en start dan in 10526 en loopt uit in 10561. Op zondag gaat dan dit stel op GDST en mag maandag in 10522 beginnen.

Het mag wat kosten!
 

22-02-2010 11:37:34
woepje
woepje
Woep houdt ook van dure kado's. Duurder dan het nu al was wordt het niet want de LM rit zaterdag On-Lw en zondagavond Lw-On (in het begin Lw-Mp-Gn) rijdt men al sinds drgl 2007.  

22-02-2010 12:34:24
abcde
abcde
Quote
robbertc: 14 hele bakken VIRM in trein 522 en 557 (waardoor trein 12522 Lw-Rtd wordt omgedoopt tot 10522 en 20522). 8 bakken op Gn/gvc, 6 op Lw/Rtd. In trein 533 en 546 dacht ik 10 bakken.


Gaat er na 12 april ook op zaterdag in trein 522/557 en 533/546 VIRM gezet worden ?
Anders geformuleerd: welke treinen in de NO krijgen op zaterdag VIRM naast de nu al 526/561 ?
 

22-02-2010 13:07:47
robbertc
robbertc
Geen extra virm in het weekend.

Heb afgelopen donderdag eens met trein 557 gereisd van Ut naar Zl, ding reed toen zoals gepland met 8 + 7 bakken ICM, en dat paste prima, met ook in de 3e bak van voren lege zitplaatsen. Doordat trein 557 15 bakken is, rijdt die in Zl ver door. Vanaf Zl stonden er achterin de trein mensen, maar voorin waren er nog wel zitplaatsen over. Zag bij deze ene waarneming niet echt een reden tot deze verandering. Zullen dus ook nog wel andere belangen spelen..

Laatst bewerkt door robbertc op 22-02-2010 13:26
 

22-02-2010 14:33:12
keesje
keesje
Op zaterdag rijdt 526/561 met VIRM en op zondag 530/561. Zie mijn eerdere bericht over leegmatritten On-Lw v.v. terwijl er te Lw een VIRM staat te niksen...

Voor de Plan T's blijven 5 diensten van kracht, echter maar 3 rijdende diensten in de 6800 en 6900. Vermeldenswaardig blijft trein 76865 (ma-vr) Mtr-Hrl (20.30/20.59) via Vk.

Laatst bewerkt door keesje op 22-02-2010 14:33
 

22-02-2010 14:49:23
salieri
salieri
Tot wanneer blijft die wijziging actief, van het VIRM in de 557?

Nog een ander vraagje: rijdt in juni/juli die slag 76865 ook nog, of zijn de T's dan uit dienst?
 

22-02-2010 15:17:58
jorgo
jorgo
@keesje: is dat niet een rijdende plan T méér gepland dan nu?  

22-02-2010 19:47:31
keesje
keesje
Het aantal diensten is nog steeds gelijk, maar je merkt terecht op dat er een rijdende dienst bij is gekomen: de derde dienst rijdt de spitstreinen op de 6900.

Maar vanaf het moment dat die Plan T's in Limburg behoren te rijden, rijdt het spul met name juist niet daar. Het is dus maar afwachten wat ervan terecht komt.
 

23-02-2010 17:34:08
abcde
abcde
Quote
robbertc: 14 hele bakken VIRM in trein 522 en 557 (waardoor trein 12522 Lw-Rtd wordt omgedoopt tot 10522 en 20522). 8 bakken op Gn/gvc, 6 op Lw/Rtd. In trein 533 en 546 dacht ik 10 bakken.


Ik schat dat hierdoor bijna 10 stellen ICM minder nodig zijn in de spits.
Wat gebeurt hiermee, worden die elders ingezet ?

En wat is de reden van deze move ? Raakte ICM qua capaciteit in deze treinen ontoereikend ?
 

23-02-2010 18:06:07
bogger
bogger
533 zat vandaag goed vol Ut-Gn. Moet er wel bij zeggen dat de bak waar ik zat bij de trap uitkwam te Ut, en de achterste Gn-bak was in Zl..

En er was iets in het Gronings museum, misschien dat dat de drukte verklaart?
(Aldus 1 reiziger: is er soms een huishoudbeurs in Leeuwarden%08%)
 

09-03-2010 20:15:50
treinfan
treinfan
http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010.htm Have fun!  

09-03-2010 20:32:15
superboer
superboer
Mat'64 gaat op 2 treinen na(12185 vrijdag's en 12186 zaterdag's) uit Zeeland verdwijnen.  

09-03-2010 20:46:48
treinfan
treinfan
op de flevolijn worden het ook een paar andere treintjes die met DDM-1 gereden gaan worden, waaronder de 3959 (goh, waar kwamen we die ook alweer tegen laatst?).  

09-03-2010 21:12:36
broek53
broek53
Quote
treinfan: http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010.htm Have fun!
Knap hoor, zo'n overzicht. Vraagje: waaruit leid je af dat er ICL blijft rijden na 12/4? Zover mij verteld is het voor die tijd al weer aan de kant.
 

09-03-2010 21:20:41
mdj
mdj
-Op zondag alleen MAT in de 6000/16000/13600, op zaterdag-volgens mij- 2 omlopen MDDM, rest MAT.
-MAT in "rare" series: 2200 op zondag een hele omloop, 5682/4 ook nog steeds met MAT.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

09-03-2010 21:21:27
treinfan
treinfan
Quote
broek53:
Quote
treinfan: http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010.htm Have fun!
Knap hoor, zo'n overzicht. Vraagje: waaruit leid je af dat er ICL blijft rijden na 12/4? Zover mij verteld is het voor die tijd al weer aan de kant.
de wijzigingen zijn actuele wijzigingen en horen niet bij dat wijzigingsblad, ik zal dat er nog even bijzetten
 

09-03-2010 21:31:55
ruysdael
ruysdael
De DDAR-omloop in 1500/4500 blijft zondags dus. Wat is de reden van dit Darretje eigenlijk? Het zorgt wel voor afwisseling.  


09-03-2010 21:35:34
keesje
keesje
@treinfan/broek53: Er is inderdaad geen ICL gepland vanaf 12 april. Na vrijdag 9 april is de inzet afgelopen.

De omloop in de 1900 wordt vervangen door ICR en de slag 3526/3559 gaat er qua zitplaatsen flink op vooruit: 10 bakken VIRM ipv 9 bakken ICL.
 

09-03-2010 21:41:06
ruysdael
ruysdael
Voorheen stond de 3526/59 ook altijd met 10 bakken VIRM in de plannen, maar in de praktijk was het altijd een TD-10.  

09-03-2010 23:01:01
aaron
aaron
maccerr

Amsterdam De DDAR-omloop in 1500/4500 blijft zondags dus. Wat is de reden van dit Darretje eigenlijk?


Een gok: Er zijn niet voldoende VIRM-viertjes voorhanden in Amf, Asd dan wel Hn/Ekz om zondag de complete dienst met viertjes te rijden...En ik vermoed dat NS weinig zin heeft om dan maar op zondag met een zesje rond te gaan rijden, in dat licht is de keuze voor een darretje snel gemaakt. Maargoed, dit is puur natte-vingerwerk.

Laatst bewerkt door aaron op 09-03-2010 23:02
 

09-03-2010 23:11:22
broek53
broek53
Meer een kwestie van foutje, bedankt. De betreffende omloop begint en eindigt met een stoptrein, vandaar...

Laatst bewerkt door broek53 op 09-03-2010 23:11
 

09-03-2010 23:57:14
aaron
aaron
Achja, het misslaan van planken is somtijds ook een verheffende bezigheid...  

10-03-2010 00:47:05
oranjebank
oranjebank
Ik ben superblij dat er nog MAT zit in de 7400 en 17400 naast de onaangename SLT's en gewone deprimerende vlaflips [ SGMm ] .
En jammer dat ICL dan er weer uit is.
 

10-03-2010 02:28:16
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik ben juist blij dat de 9800 en de 19800 allemaal SLT word, vind het veel beter als dat oude Mat 64...


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

10-03-2010 10:44:18
martw
martw
Nu hoop ik alleen wel, dat het afgelopen is met losse SLT-IV stellen in de spits. Hopelijk zal 12 april een soort 'nieuw begin' worden, waarin niet willekeurige samenstellingen (meestal te kort, soms te lang) de 9800 ingestuurd worden.
Sorry dat ik het zo bot zeg, maar ik denk dat de gemiddelde reiziger (zeker van/naar Utt) daar wel zo over denkt.
Ik hoop dat vanaf 12 april de 9800 in principe met losse zesjes (eventueel 2 viertjes) gereden gaat worden.

Martijn
 

10-03-2010 10:52:51
broek53
broek53
De ochtendspits kent volgens omloop in de serie 9800 (losse) zessen en 1 combinatie van 2 x IV (9818 enz.) Dat is overigens nu niet anders: de kwestie is gewoon dat men de SLT's niet volgens omloop inzet.  

10-03-2010 11:00:24
jacokran
jacokran
En dat is niet alleen met SLT zo. niet voor niets melden we niet meer de verschillen tussen VIRM IV en VIRM VI of DDAR met loc of DDAR met mDDM.  

10-03-2010 11:21:25
broek53
broek53
DDAR kan ik mij iets bij voorstellen (verschil is te subtiel en de omloop te ingewikkeld om dat goed uit elkaar te houden), VIRM VI of IV niet. En bij SLT heb ik er helemaal geen begrip voor.

Laatst bewerkt door broek53 op 10-03-2010 12:35
 

10-03-2010 16:31:28
bogger
bogger
Het Locov stelt voor om een extra 19500 vanaf Ledn naar Gd te laten rijden, te weten om 18.38.
Dit omdat er anders een gat ontstaat van 44 minuten zonder trein tussen (Ledn-)Apn-Gd.
Maar als NS het overneemt, dan schuift het 45-min gat toch alleen een half uur op?
 

10-03-2010 17:43:14
broek53
broek53
Niet als je de eerste trein in het andere patroon handhaaft, dan wordt het een kwartier. Ik vrees alleen dat dat ofwel dienstregelingtechnisch op het enkelsporige baanvak ofwel omlooptechnisch ergens een keertje fout loopt, maar dat zou onderzocht moeten worden. Het kan zijn dat NS het 45 minutengat alleen heeft laten vallen uit het oogpunt van kostenbesparing, en niet omdat het technisch niet zou kunnen.

Laatst bewerkt door broek53 op 10-03-2010 17:43
 

10-03-2010 20:22:49
fred67nl
fred67nl
Quote
treinfan: http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010.htm Have fun!


Helemaal top zulke bestanden%02%

Wat ik echter mis is de gebruiksaanwijzing.%08% Wat betekend RS en RDC eigenlijk??
 

10-03-2010 20:33:10
treinfan
treinfan
Splitsen respectievelijk combineren. Misschien zal ik ook eertijds wel even een handleiding erbij plaatsen  

10-03-2010 20:33:13
MDDM
MDDM
RS = Splitsen RDC = Direct Combineren


Gr Joop mcn Lls
 

10-03-2010 20:41:04
rogier
rogier
Quote
broek53: Niet als je de eerste trein in het andere patroon handhaaft, dan wordt het een kwartier. Ik vrees alleen dat dat ofwel dienstregelingtechnisch op het enkelsporige baanvak ofwel omlooptechnisch ergens een keertje fout loopt, maar dat zou onderzocht moeten worden. Het kan zijn dat NS het 45 minutengat alleen heeft laten vallen uit het oogpunt van kostenbesparing, en niet omdat het technisch niet zou kunnen.

Materieel is er daar zat rond die tijd: om 18.38 u vertrekt er een leegmaterieelrit SGMm uit Ledn naar Ldd en gezien het feit dat er voor trein 19567 (Ledn - Apn) een remproef genomen moet worden lijkt het er op dat die uit twee stellen bestaat. Trein 19567 wordt in Apn trein 9569. Dus of splitsen en 19567 door laten rijden naar Gd, of een LM-ritje naar Apn sturen ipv Ldd.

Dan de dienstregeling: tot Wad gaat het goed, in Wad kom je net in de knoei met de eerste trein die in het dalpatroon rijdt. Trein 19567 zou zijn stop Wad om 19.05 u, trein 9562 stopt in Wad om 19.09 u. Simpel op te lossen door trein 19567 in Wad te laten wachten op trein 9562, liever drie minuten langer reizen dan drie kwartier zullen we maar zeggen.

Kortom: dit is gewoon geregeld volgende maand.

Laatst bewerkt door rogier op 10-03-2010 20:41
 

10-03-2010 22:32:32
bogger
bogger
Bedoel je dan dat de 19567 in Gd weer wacht op het mat. van de 9569 om daar dan weer mee te combineren?
Zo ontstaat dan de "buiten-de-spits-dienstregeling" weer.

Of je kan het mat van de 19567 bv. binnennemen op Sp.4 ofzo, en dan vanaf daar een LM-tje naar Ldd.

En hoe zou dat de andere kant op werken. Een 19562 of 9560 inleggen?

Ben even niet in de gelegenheid om lang te rekenen, anders kom ik hier zelf morgen nog wel even op terug.

Mvg,
Bogger %02%
 

10-03-2010 22:39:26
rogier
rogier
Of gewoon op spoor 11 binnennemen en dan LM naar Ldd? Als dat te krap is kan 9569 wel op bezet spoor binnenkomen, was in de vorige drgl ook dagelijkse praktijk met de avondspitstreinen in Gd: die liepen alledrie uit op sp.11 in Gd, waarna er gecombineerd met drie stellen naar Ldd gereden werd.  

11-03-2010 22:04:08
mvschoon
mvschoon
Quote
rogier:Materieel is er daar zat rond die tijd: om 18.38 u vertrekt er een leegmaterieelrit SGMm uit Ledn naar Ldd en gezien het feit dat er voor trein 19567 (Ledn - Apn) een remproef genomen moet worden lijkt het er op dat die uit twee stellen bestaat.

Klopt, ik zie ´m regelmatig (te vroeg) aankomen in Gv.
 

17-03-2010 11:51:19
lekbrug
lekbrug
Quote
mdj: -Op zondag alleen MAT in de 6000/16000/13600, op zaterdag-volgens mij- 2 omlopen MDDM, rest MAT.
-MAT in "rare" series: 2200 op zondag een hele omloop, 5682/4 ook nog steeds met MAT.


tot voor kort reed er in de 6000/16000/13600 op za zo nooit DDAR alleen MAT64.
wat me opvalt is dat er in 6000 ma-vr geen DDAR meer rijdt, alleen MAT64; DDAR blijft alleen in de 16000/13600.
6059, 6061 en 6063 rijden nu nog met 2 stammen DDAR.
Ik ben benieuwd of dat dan 8 of zelfs 10 bakken MAT64 wordt.
Mij hoor je niet klagen, integendeel zelfs. I Love TV.

Laatst bewerkt door lekbrug op 17-03-2010 11:51
 

17-03-2010 11:58:18
robbertc
robbertc
6000 zit ook op ma-vr aan 16000 gekoppeld in Ut en daar is ook doordeweeks volop DDAR in te vinden..  

17-03-2010 13:13:00
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Gisteren bericht gekregen dat vanaf 12-04 er ook SLT gaat rijden in de 5500 naar Baarn en de 7400 naar Rhenen.  

17-03-2010 13:44:01
keesje
keesje
7400 ja, 5500 nee.

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-03-2010 14:27, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

17-03-2010 13:53:48
ruysdael
ruysdael
Worden bij de 7400 dan omlopen uitgekozen die enkel rondom Utrecht blijven rondzwerven of ook omlopen die gekoppeld zitten aan de 14700/4000?  

17-03-2010 14:11:40
broek53
broek53
Dat laatste.  

17-03-2010 14:17:37
dionysus
dionysus
Quote
keesje: 7400 ja, 5500 nee.


Dld-St-Brn is dat niet een baanvak waar niet al het materieel mag komen??? mag SLT er overigens wel komen???

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-03-2010 14:28, reden: Quoot aangepast.
 

17-03-2010 14:23:18
dionysus
dionysus
Quote
robbertc: 6000 zit ook op ma-vr aan 16000 gekoppeld in Ut en daar is ook doordeweeks volop DDAR in te vinden..


Ach, en na een uurtje of 20.00 zit het zelfs wel heel erg letterlijk gekoppeld aan elkaar, en gaan ze de ontkoppeling pas aan te Gdm. Ik zie dat het combineren van de 26074 (Tl-Gdm) met de 16074 (Ht-Ut) kennelijk nog steeds succesvol is met DDAR/mDDM. Toch gaat dat combineren nog wel eens regelmatig mis op Gdm
 

17-03-2010 14:38:04
maxim
maxim
Quote
dionysus:
Quote
keesje: 7400 ja, 5500 nee.


Dld-St-Brn is dat niet een baanvak waar niet al het materieel mag komen??? mag SLT er overigens wel komen???


Als er zelfs DD-AR mag komen (met 1700, zoals tijdens werkzaamheden tussen Hvsp en Ut een tijdje terug) dan lijkt mij SLT geen probleem... Maar ik weet het niet...

Laatst bewerkt door maxim op 17-03-2010 14:38
 

17-03-2010 14:42:07
ruysdael
ruysdael
Lijkt mij dat SLT op alle (m.u.v. diesel) baanvakken is toegestaan...
Afijn, ik zie uit naar het moment dat SLT ook de Zaanlijn op gaat overdag. Zal wel wat klachten schelen hier op het forum %08%.

Laatst bewerkt door ruysdael op 17-03-2010 14:43
 

17-03-2010 15:35:51
rharmsen
rharmsen
Zou leuk zijn om ze eens wat vaker op Breukelen te zien.
Zeker als ze ook regelmatig door gaan richting Amsterdam
 

17-03-2010 16:17:35
treintim
treintim
Dat gaat in de toekomst waarschijnlijk nog tientallen jaren gebeuren die SLT's door Breukelen naar Amsterdam, ja, zolang nog totdat je er genoeg van hebt.

Laatst bewerkt door treintim op 17-03-2010 16:19
 

19-03-2010 14:36:16
BGM104
BGM104
Quote
dionysus:
Dld-St-Brn is dat niet een baanvak waar niet al het materieel mag komen??? mag SLT er overigens wel komen???


Nou meer waar bepaald materieel liever niet moet komen. Iets met SGMm en glijden %02% (bij een overweg %03%)
 

19-03-2010 18:16:30
mark
mark
Ik dacht dat IRM ook niet was toegelaten daar? En mDDM ook niet vanwege het probleem met de krappe bochten en de drie draaistellen onder een mDDM. Maar correct me if I'm wrong...  

19-03-2010 18:36:41
bjornl
bjornl
Ik weet dat dit al eerder is langsgekomen, maar niet meer waar ook al weer. De uitkomst was in ieder geval dat zo'n beetje alles hier is toegelaten.  

19-03-2010 23:39:17
broek53
broek53
Quote
mark: Ik dacht dat IRM ook niet was toegelaten daar? En mDDM ook niet vanwege het probleem met de krappe bochten en de drie draaistellen onder een mDDM. Maar correct me if I'm wrong...
you're wrong. mDDM is overal toegelaten (op wellicht een raccordementsspoortje ergens na) en is nooit verboden geweest (waar dan ook) vanwege bogen. De Stichtse Lijn is wat tfoelatingen betreft gevallen in het zwarte gat van "alles gaat anders" na de opsplitsing van het NS-bedrijf. In de NS-tijd werd voor alles wat nieuw was en zich niet aan een oud Profiel van Vrije Ruimte hield, aanvankelijk bepaald dat het nergens was toegelaten tenzij het op papier en soms live gemeten en bekeken was. Als het materieel wat langer in dienst was, werd dat vertaald in: het is overal toegelaten, behalve op .... , waarbij op de .... alle baanvakken stonden die nog niet gecheckt waren. Toen werd het Prorail en het werd VW die over de toelating ging, en die namen de oude NS-toelating over - zonder de nuance die ik schetste. met andere woorden: ineens leek het of er serieus iets aan de hand was met de baanvakken waar materieel niet was toegelaten - terwijl dat dus helemaal niet zo hoefde te zijn.
Enfin: ik ben enige tijd bezig geweest om dubbeldeksmaterieel op de Stichtse Lijn toegelaten te krijgen, waarbij men dan alsnog het profiel van die lijn controleerde - en om zeker te zijn van de knelpunten (het zgn. rode meetgebied) hebben we op een heel vroege zondagmorgen een paar slagen gemaakt met een VIRM om vast te stellen dat die niets raakte. Daarna was het voor elkaar - maar vervolgens heeft het nog zeker twee jaar gedurd voordat dat in de boeken kwam, omdat bijvoorbeeld niemand meer wist hoe het voorschrift aan te passen en wie dat moest doen... Anyway: ik geloof dat het nu aangepast is, maar zelfs daar ben ik niet zeker van.
Voor de anekdote: Elocs zijn al toegelaten op het baanvak zolang als het geëlektrificeerd is, hoewel eigenlijk de voeding van de bovenleiding te laag is. Dat komt omdat de Koninklijke Trein wel eens over de lijn zou moeten (kunnen) rijden van en naar Baarn. Om dezelfde reden heeft Soest bedienbare wissels en geen vereenvoudigde beveiliging, waar je moet stoppen en sleutelen.
Maar dit verhaal alleen omdat het zo lekker OT is
 

20-03-2010 00:09:41
mark
mark
Maakt niet uit, het is me duidelijk nu  

24-03-2010 13:25:59
erwin
erwin
Is het ook al bekend op welke ritten in de 7400 het SLT dan gaat rijden?
Het zullen waarschijnlijk niet alle geplande ritten zijn neem ik aan?
 

24-03-2010 19:06:39
treinfan
treinfan
Kijk dit topic door en bekijk de links die niet voor niets gegeven zijn svp  

24-03-2010 20:25:51
robbertc
robbertc
Is deze al langs gekomen? Zat er aan te denken nu ik het topic 'Nachttreinen Noord-Holland' lees: Trein 7695 van Ah naar Zp in de nacht van zaterdag op zondag wordt per wbl april geschrapt.. Rara waarom..

Laatst bewerkt door robbertc op 24-03-2010 20:38
 

24-03-2010 21:04:50
Duitje
Duitje
Quote
robbertc: Rara waarom..


Treinen bedtijd? %08%


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

24-03-2010 23:32:12
treintim
treintim
Of het hier al langs is gekomen, is mij onbekend, maar in het HSL-topic meende ik ooit gelezen te hebben dat de Benelux-stuurstanden (die niet meer als zodanig fungeren), de Bs'en dus, tot maximaal xx april dit jaar meekonden, voordat ze aan revisie toe zouden zijn. Wellicht dat het terzijde stellen van alle nog rijdende Bs'en ook met ingang van het wijzigingsblad gaat gebeuren?  

24-03-2010 23:34:37
mark
mark
Quote
robbertc: Is deze al langs gekomen? Zat er aan te denken nu ik het topic 'Nachttreinen Noord-Holland' lees: Trein 7695 van Ah naar Zp in de nacht van zaterdag op zondag wordt per wbl april geschrapt.. Rara waarom..
Onderbezetting? Teveel baldadigheid om het zo maar te zeggen? Of geven stadsregio's/gemeenten/provincie Gelderland geen subsidie meer?

Laatst bewerkt door mark op 24-03-2010 23:35
 

24-03-2010 23:49:04
broek53
broek53
Quote
treintim: Of het hier al langs is gekomen, is mij onbekend, maar in het HSL-topic meende ik ooit gelezen te hebben dat de Benelux-stuurstanden (die niet meer als zodanig fungeren), de Bs'en dus, tot maximaal xx april dit jaar meekonden, voordat ze aan revisie toe zouden zijn. Wellicht dat het terzijde stellen van alle nog rijdende Bs'en ook met ingang van het wijzigingsblad gaat gebeuren?
Nee, al was het maar omdat Hispeed zich niet houdt aan een door NSR geschreven materieelomloop. De samenstelling van de beneluxen is onafhankelijk van wijzigingsbladen, wil ik maar zeggen.
 

25-03-2010 09:42:11
keesje
keesje
Voor de Beneluxen zijn twee dienstgroepen, de ene met ICR-materieel en het andere met I6/I10 rijtuigen. Daar verandert ook per 12-04 niks aan, al weet ik niet of een bepaalde dienstgroep er anders uitziet dan vandaag (dus met of zonder Bs).

Wel wijzigt deels de omloop met I6/I10 al ingaande 29-03:
ma-vr: 9201/32/37/64 en 9209/40/45/72.
za en zo: 9205/36/41/68 en 9209/40/45/72.
 

29-03-2010 10:11:17
maxim
maxim
Quote
keesje: 7400 ja, 5500 nee.


Vreemd, in Utrecht krijgt het personeel namelijk via hun informatiescherm te zien dat vanaf 12 april SLT wel degelijk de 5500 gaat rijden...