Dienstregeling 2011, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
13-01-2010 15:08:59
Mat75
Mat75
Op de site van prorail vond ik de treinnummerlijst 2011.

Betekent dit dan ook dat de nieuwe DRGL obv van deze treinritnrs gereden zal gaan worden ?

Bijv. de -7500 serie Ah-Ed. Zou dan niet doorgetrokken worden naar Ut. Etc.


http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Dienstregeling2011/Documents/Versie%2011%20.02%20Treinnummerlijst%202011.xls

Laatst bewerkt door Mat75 op 13-01-2010 15:24
 

13-01-2010 15:15:29
train85
train85
Ja voor de meeste treinnummers staat het al vast, maar voor de goederentreinen kan er elke maand iets veranderen.  

13-01-2010 15:15:38
rudolfph
rudolfph
Afgezien van het feit dat je de serie 7500 bedoeld (7000 is Es-Apd, 7500 is Ah-Ed), volgens mij wel.  

13-01-2010 15:17:41
mdj
mdj
7000=Apd-Dv-Aml-Es
7500=Ah-Ut

Zolang de 17400 naar Vndc rijdt,-en dat zal hij vast wel blijven doen- evenals een enkele cargo, ICE en Nachttrein (over Ut-Ah dan) en de infra op Har-Ut niet wordt aangepast, kan de 7500 nieteens naar Ut worden doorgetrokken.

Laatst bewerkt door mdj op 13-01-2010 15:18


Bij twijfel: gebruik beton.
 


13-01-2010 15:19:42
Mat75
Mat75
Correct 7500 , scherp.

Is het dan meteen logisch dat Klp in 2011 een IC halte blijft of is dit nog allerminst zeker?
 

13-01-2010 16:01:10
bogger
bogger
Nieuwe stoptrein Rsd-Atw-(Puurs)? 2500..

Overigens wel slordig dat men de 9500 nog Lightrail noemt. Dat is tevens het geval in de reisplanners, de AV's en alle digitale vertrekinfo op de stations. Zo'n moeilijke aanpassing zal het toch niet zijn.

(Mijn complimenten aan ons Somda'ers dat dit topic er pas is gekomen nadat DRGL2010 is ingegaan%08%)
 

13-01-2010 19:34:17
stephan90
stephan90
Ik neem aan dat deze lijst nog wordt bijgewerkt. Ik zie namelijk geen extra Sprinter voor Woerden - Utecht en deze kwartierdienst zou in de dienstregeling 2011 worden ingevoerd.

Stephan
 

13-01-2010 19:43:47
train85
train85
Zo'n lijst wordt zeker nog een aantal keer aangepast, is elk jaar zo.  

13-01-2010 21:17:26
AlbertP
AlbertP
Weer wordt 31400 Amf-Bnn genoemd. Dit heb ik ook voorbij zien komen in de discussie rond drgl 2010, maar het is toen toch Amf-Bnc gebleven. Zou me niets verbazen als het Amf-Bnc blijft.  

14-01-2010 23:11:06
bjornl
bjornl
Quote
Mat75: Is het aantal in _ & uitstappers op Klp bekend ?
Je bedoelt waarschijnlijk heel recent, maar misschien heb je hier wat aan: http://treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/in-_en_uitstappers_per_station_(2006) en http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/nieuwsberichten/helft_meer_treinreizigers_veenendaal_de_klomp
Quote
Volstaat een halfuursdienst nog voor dit station in de spits?
Dat ligt aan je definitie van "volstaan". Het is in ieder geval niet zo dat de trein ineens overstroomt bij Klp; dat gevoel krijg ik meer bij Db.
Quote
Is een extra stopper in de spits een mogelijkheid ?
Met de huidige infra schijnt dat niet te kunnen, zie een discussie elders op dit forum.
Quote
Gaat de 3000 in DRGL ook op Asdb halteren?
Als de 3000 de huidige route blijft rijden verwacht ik dat niet, tenzij NSR weer afstapt van de "corridor"-gedachte. Asb is een station op de corridor Ut-Shl, niet op Ut-Asd. Uiteindelijk was het ooit de bedoeling om de 3000 te wijzigen in een IC Nm-Shl (net als de 3100) en de 3500 in Ehv-Asd(-Amr) omdat Ah-Ut-Shl en Ehv-Asd-Amr dan "de" corridors zouden zijn. Feitelijk was de omvorming van de oostelijke 2000 en de 13500 tot 3100 daar al een soort voorproefje van. In hoeverre en wanneer dat plan doorgevoerd gaat worden heb ik dan weer geen idee van.
 

17-01-2010 10:14:02
reisthijs
reisthijs
Is er eigenlijk enige reden om aan te nemen dat de dienstregeling voor Ut-Ah veel gaat veranderen op korte termijn? Ik dacht het niet toch? Verder is de spitsstoptrein tussen Ut en Ed juist afgeschaft omdat de 17400 werd ingevoerd - zolang die laatste naar Vndc blijft rijden zal de oude stopper Ut-Ah echt niet terugkeren. Zelfs al zou het passen, 6 stoptreinen per uur op Ut-Mrn lijkt toch een beetje overdreven.

Quote
bogger: Nieuwe stoptrein Rsd-Atw-(Puurs)? 2500..
Die staat ook al op de treinnummerlijst voor drgl 2010. Dat een serie op de lijst staat betekend dus niet meteen dat die ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Overigens is Antwerpen-Puurs nu ook al de 2500, kennelijk bestaat er bij de NMBS een plan deze aan de stoptrein uit Rsd te koppelen, dan zou de 2500 dus in plaats van de 2700 komen.

Laatst bewerkt door reisthijs op 17-01-2010 10:14
 

17-01-2010 10:24:38
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Tussen Ut en Amr/Shl/Asd kan er misschien nog wel wat veranderen per 2011. Op Ah-Ut is dat zeer onwaarschijnlijk, de infrastructuur legt bepaalde beperkingen op. Ik meen me van een tijdje terug te herinneren dat er bepaalde scenario's waren voor de toekomst 6/6 en 6/maatwerk voor een aantal corridors, dat zou betekenen dat er op Db-Ut wel degelijk 6 sprinters per uur zouden rijden (en 4 IC's?) hoewel dit volgens mij meer de lange termijnsvisie is.

Wat betreft Rsd-Atw: Ik dacht dat er juist een IR/sneltrein zou worden doorgetrokkken zodat de mensen vanuit Rsd een snellere verbinding hebben dan alleen de stopper? (als de HSL straks via Bd gaat). Of worden het 2 verbindingen die worden doorgetrokken zodat je een halfuursdienst krijgt? (de meeste treinen in België zijn volgens mij buiten de spits nog steeds uurdiensten...)
 

30-01-2010 14:58:35
floriss
floriss
Het hele 6/6 of 6/maatwerk gebeuren staat pas gepland voor na 2015 cq richting 2020. Mogelijk met uitzondering van Eindhoven - Alkmaar maar dat is een andere discussie in een ander topic.

Op de site van het Locov is in ieder geval nog niets te vinden over de dienstregeling 2011.
 

30-01-2010 16:53:08
BGM104
BGM104
Quote
SleutelMan: dat zou betekenen dat er op Db-Ut wel degelijk 6 sprinters per uur zouden rijden (en 4 IC's?) hoewel dit volgens mij meer de lange termijnsvisie is.



NS wilde in 2010 al 6/6 rijden op Ut-Ah, zie de overbelastverklaring op http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Overbelastverklaringen/Pages/Overbelastverklaringen%202010.aspx
maar het is nu in overleg uitgesteld en gaat mee in PHS, de landelijke 6/6 plannen die in de (verre) toekomst eens gaan spelen.
 

30-01-2010 23:03:23
vinny004
vinny004
Ligt Emplacement Bentheim ook in Nederland?  

30-01-2010 23:18:49
dennistd
dennistd
Dat niet, maar de krapte daar heeft volgens mij wel tot gevolg dat er goederentreinen in Odz aan de kant moeten staan.  

31-01-2010 19:56:05
reisthijs
reisthijs
Quote
SleutelMan: Wat betreft Rsd-Atw: Ik dacht dat er juist een IR/sneltrein zou worden doorgetrokkken zodat de mensen vanuit Rsd een snellere verbinding hebben dan alleen de stopper? (als de HSL straks via Bd gaat). Of worden het 2 verbindingen die worden doorgetrokken zodat je een halfuursdienst krijgt? (de meeste treinen in België zijn volgens mij buiten de spits nog steeds uurdiensten...)
Dat staat er helemaal los van. In België bestaat het plan, de stoptrein Roosendaal-Antwerpen aan Antwerpen-Puurs te koppelen en dat zou dan de 2500-serie worden. In Nederland bestaat een plan de 4500-serie (IC Charleroi-Antwerpen-Essen door te trekken naar Roosendaal (of de NMBS dit ook een goed idee vindt is een tweede). Dat er daarmee dan twee verbindingen tussen Roosendaal en Antwerpen zouden zijn, is ook niet zeker - het zou zomaar kunnen dat de stoptrein dan weer wordt ingekort tot Essen.
 

06-02-2010 18:54:18
gummbahla
gummbahla
Volgens http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article5781687.ece/Sneller-met-de-trein-naar-Zwolle zal Hoogeveen vanaf 2011 geen intercity-station meer zijn. Dat betekent dus 2 IC's en 2 stoptreinen per richting, per uur. Toch opvallend dat dit nu zo plotseling 'er doorheen gedrukt' wordt, terwijl het afgelopen jaar nog een hot issue was voor 2010...  

06-02-2010 19:02:05
bjornl
bjornl
De drgl 2011 is nog laaaaang niet definitief, dus je kan het hele circus dat je vorig jaar zag in principe opnieuw krijgen. Of misschien is er achter de schermen stevig dooronderhandeld na het afblazen vorig jaar. Zonder te weten wat er buiten het zicht van de media gebeurd is en wat er nog staat te gebeuren kan je moeilijk spreken van "plotseling erdoorheen drukken".  

06-02-2010 21:52:32
Jeffrenzo
Jeffrenzo
als er toch 3 stations minder zijn kunnen ze hem net zo goed wel op Ztm laten stoppen


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

06-02-2010 22:38:12
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ware het niet dat Ztm ook al de RR heeft, dat i.c.m 4 sprinters/uur lijkt me genoeg. Als er al een kandidaat is om extra te stoppen te Ztm dan is het de 2000 wel  

12-02-2010 15:43:05
abcde
abcde
Inmiddels staat de advies aanvraag voor drgl. 2011 op de site van Locov, zie : http://www.locov.nl/

Zo te zien niet echt veel veranderingen.
Over de IC Gn - Zl wordt overlegd
 

12-02-2010 15:58:20
woepje
woepje
Volgens een woordvoerder van NS was het toch al einde oefening en krijgt jankend Hoogeveen zijn zin toch?

Laatst bewerkt door woepje op 12-02-2010 15:58
 

12-02-2010 19:00:18
dennistd
dennistd
Een foutje in de bijlage:
Quote
NS bedient met de treinserie 5800 grote Vinex-locaties als Amersfoort Schothorst en Amersfoort Vathorst. Schothorst heeft hierdoor 4 x Sprinter en 2 x IC naar Rotterdam en Vathorst heeft 4x Sprinter in de richting Amersfoort en 2x richting Zwolle.

De 2800 komt al sinds de december niet meer in Amfs, de 1500 wel maar die gaat naar Asd (Ekz).
 

13-02-2010 11:56:41
abcde
abcde
Met de drgl 2011 wordt Houten Castellum 4x bediend door de stoptreinen ri Geldermalsen.
Betekend dit, dat de viersporigheid bij Houten al in december gereed is ?
Anders lijkt me weinig ruimte op dit trajekt voor een extra stop.
 

13-02-2010 12:35:46
treinfan
treinfan
Er zit nog genoeg ruimte in voor een extra stop, er zal niet een probleem komen door die 2 minuten extra reistijd van de stoptrein  

13-02-2010 13:09:42
bjornl
bjornl
Dat is vreemd, ik heb altijd begrepen dat het tramlijntje er was gekomen omdat er geen ruimte was in de drgl voor een reguliere stop zolang er geen viersporigheid was.  

13-02-2010 15:59:34
ruysdael
ruysdael
Er was ook nooit ruimte om met de 6000 of 16000 (weet ik effe niet meer) te stoppen op Utl, dat is toen ook ooit op een miraculeuze wijze rechtgetrokken. Dus zal me niet verbazen als dat met Htnc ook kan.  

13-02-2010 16:12:20
keesje
keesje
Zulke dingen worden doorgaans opgelost door seinverdichting en/of zogenaamde 'geaccepteerde kraptes' in de dienstregeling, al vertaal ik dat laatste meer in 'niet volgens de norm plannen'.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-02-2010 16:42:54
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
het was de 6000 die dat "niet zou kunnen" (en dat leverde een leuk halfuur wachttijd op op Ut als je 16000>7400 en andersom wilde doen, de bus was dus even snel).

ontopic: ik heb geen idee hoe ver het eigenlijk is met de viersporigheid bij Htn, ik ben er al een tijdje niet geweest. Trouwens, over viersporigheid gesproken, ik hoop dat het gedeelte Ut-Wd straks per DRGL 2011 wel in gebruik kan worden genomen?
 

13-02-2010 17:16:54
rfhkappers
rfhkappers
Volgens deze lijst http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Overzicht%20Functionaliteitswizigingen%20en%20Indienststellingsdata.pdf zou Houten-Houten Castellum 4e kwartaal 2010 4-sporig moeten zijn. Genoeg dus om IC's daar bij vertraging stoptreinen te kunnen laten inhalen als dat om wat voor reden dan ook bij Geldermalsen niet lukt.  

13-02-2010 17:23:33
martw
martw
Quote
SleutelMan: ontopic: ik heb geen idee hoe ver het eigenlijk is met de viersporigheid bij Htn, ik ben er al een tijdje niet geweest. Trouwens, over viersporigheid gesproken, ik hoop dat het gedeelte Ut-Wd straks per DRGL 2011 wel in gebruik kan worden genomen?
Bij Utrecht Leidsche Rijn zijn ze wel heel druk; zo liggen de sporen over de A2 er inmiddels (nog geen bovenleiding en dat soort dingen, de sporen liggen nog 'los') inclusief een wissel (waarschijnlijk 80 km/h).
Als ook die sporen helemaal af zijn, is het daar qua sporen alleen nog een kwestie van 'de boel aan elkaar knopen', dit geldt overigens ook voor de Harmelense zijde.
Het stuk Utrecht Leidsche Rijn - Utrecht-Woerden Aansluiting West is dan nog (als enige) tweesporig.

Zullen er dan ook, als de viersporigheid klaar is, per DRGL2011 4 Sprinter per uur tussen Wd en Ut gaan rijden?

Martijn

Laatst bewerkt door admin op 15-02-2010 08:48, reden: Quote hersteld
 

13-02-2010 20:32:09
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
met viersporigheid kan de 8800 toch weer gewoon stoppen te Utt en Vtn, dus dat wordt dan toch die extra sprinter?  

13-02-2010 21:01:27
maurits
maurits
Ik mag het hopen van niet, dan wordt de betrouwbare aansluiting van de 8800 van/naar de Noordoost een stuk onzekerder. Maar volgens mij wilde men toch een treinserie vanuit de richting Gdm doortrekken naar het nieuwe eindpunt Woerden Molenvliet?

Wordt er trouwens nog een extra brug gebouwd over het Amsterdam-Rijnkanaal, er is daar nog weinig activiteit te bespeuren.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

13-02-2010 22:11:36
lekbrug
lekbrug
ze zijn nu bezig met het eilandperron te Htn. Met een maand of zo zijn ze zo ver dat de sporen gelegd kunnen gaan worden, schat ik in. Met dit tempo is die infra echt wel af in december.


SGdm!
 

14-02-2010 07:29:58
dvdhoven
dvdhoven
Quote
martw:
Quote
SleutelMan: ontopic: ik heb geen idee hoe ver het eigenlijk is met de viersporigheid bij Htn, ik ben er al een tijdje niet geweest. Trouwens, over viersporigheid gesproken, ik hoop dat het gedeelte Ut-Wd straks per DRGL 2011 wel in gebruik kan worden genomen?
Bij Utrecht Leidsche Rijn zijn ze wel heel druk; zo liggen de sporen over de A2 er inmiddels (nog geen bovenleiding en dat soort dingen, de sporen liggen nog 'los') inclusief een wissel (waarschijnlijk 80 km/h).
Het stuk Utl - Harmelen gaat ergens in de zomer in dienst. Ik weet niet de exacte datum.

Laatst bewerkt door admin op 15-02-2010 08:48, reden: Quote hersteld


Dick van den Hoven
 

14-02-2010 11:08:00
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ow oke. Ik neem aan dat je Utlr-Hmla bedoeld?  

14-02-2010 14:01:14
floriss
floriss
De spoorverdubbeling tussen Houten en Castellum wordt (volgens de huidige planningen) medio december 2010 in gebruik genomen.

Mogelijk als de 800 en 3500 tussen Utrecht en Den Bosch anders worden ingelegd zouden de sprinters tussen Houten en Castellum (rijdend) worden ingehaald. Dat kan de halteertijd in Geldermalsen ook worden teruggebracht naar 2 tot 4 minuten in plaats van 6 minuten nu. Daarmee wordt de extra reistijd in verband met de stop in Castellum ook meteen gecompenseerd.
Bovendien hangen de IC's tussen Culemborg en Geldermalsen niet meer achter de stoptrein. Gemiddelde snelheid kan omhoog en daarmee de reistijd een paar minuten omlaag.

Overigens gaat naast Houten Castellum ook stations Sassenheim open in 2011. Dit station komt tussen Nieuw Vennep en Leiden Centraal te liggen.

Tenslotte gaat NSR een aanvraag tot ontheffing indienen bij Verkeer en Waterstaat om te voorkomen dat ze in 2011 het nieuwe station Hoevelaken moet gaan bedienen. Immers het station ligt mede aan de spoorlijn Amersfoort - Apeldoorn. Echter het stations is primair bedoeld voor de Valleilijn Amersfoort - Barneveld e.v.

Alles bij elkaar genomen, zijn de voorgestelde wijzigingen klein in verhouding met voorgaande dienstregelingen. Een en ander heeft ook te maken met de economische crisis waardoor de groei van het aantal reizigers afneemt tot iets meer dan 1%.

Laatst bewerkt door floriss op 14-02-2010 14:24
 

15-02-2010 08:12:38
dvdhoven
dvdhoven
Quote
SleutelMan: ow oke. Ik neem aan dat je Utlr-Hmla bedoeld?
Inderdaad. Bedankt voor de correctie. Ik zit nu op mijn werk. De ingangsdatum schijnt het weekend van 20 juni te zijn.


Dick van den Hoven
 

15-02-2010 12:49:10
abcde
abcde
20 juni 2010 of 2011 ?
En daarmee is dan het gehele traject Utrecht - Woerden 4-sporig ?
 

15-02-2010 12:53:59
dvdhoven
dvdhoven
2010. Het hele traject is dan nog niet viersporig. Er moet nog een brug gebouwd worden over het Amsterdam-Rijnkanaal en ook aan de kant van Utrecht zal nog het nodige gesleuteld moeten worden.


Dick van den Hoven
 

15-02-2010 13:05:14
abcde
abcde
A-sjammer. En wanneer wordt de oplevering van de laatste schakel in de viersporigheid Ut- Woerden verwacht ?  

15-02-2010 19:46:52
stephan90
stephan90
Quote
martw:
Quote
SleutelMan: ontopic: ik heb geen idee hoe ver het eigenlijk is met de viersporigheid bij Htn, ik ben er al een tijdje niet geweest. Trouwens, over viersporigheid gesproken, ik hoop dat het gedeelte Ut-Wd straks per DRGL 2011 wel in gebruik kan worden genomen?


Zullen er dan ook, als de viersporigheid klaar is, per DRGL2011 4 Sprinter per uur tussen Wd en Ut gaan rijden?

Martijn


Er moeten wel vier Sprinters per uur gaan rijden tussen Utrecht en Woerden. Deze treinen gaan keren op het nieuwe keerspoor bij Woerden Molenvliet (voorlopig geen station). Over dit keerspoor vind ik de volgende informatie op de site van ProRail:

De uitvoering start ongeveer in augustus 2010. Voorafgaand aan de bouw wordt een plan gemaakt, bijvoorbeeld voor de af- en aanvoer van materialen. Omwonenden worden steeds vooraf op de hoogte gebracht van de precieze werkzaamheden.

Het is de bedoeling dat december 2011 de keervoorziening in gebruik wordt genomen.

Ik denk dat het daarom bij de 8800 en 9800 blijft in de volgende dienstregeling. Al vraag ik me af, als het stuk tot de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal af is, de 19800 niet verder kan rijden naar Utrecht. Al is het alleen maar in de spits.

Stephan
 

15-02-2010 20:00:56
martw
martw
Dan moet de 19800 ook over het zeer drukke en tweesporige baanvak Gouda Goverwelle - Woerden gaan rijden. Ik denk dat dat niet gaat passen...

Martijn
 

15-02-2010 22:53:18
daniel_ddr
daniel_ddr
De vraag is ook of het wel wat toevoegt: na het wachten op de passerende IC's zou de 19800 krap 5 minuten voor de 4000 uit rijden naar Wd die vervolgens na 9 minuten alweer door de 9800 gevolgd wordt. Heb je dus drie treinen in een kwartier.
De andere kant op krijg je dan een ligging direct achter de 2800 aan vanuit Wd en dan zit je dus in een goederenpad (waarbij de goederentrein in Wd voor de 2800 aan de kant gaat en dus je perronspoor blokkeert.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-02-2010 19:40:09
martw
martw
Het voegt denk ik wel wat toe: met name van Gd naar Wd is de spreiding over het uur belabberd: ieder uur om .19, .22, .49 en .52. Een cadans van 3/27 elk halfuur dus: slechter gespreid kan bijna niet!

Overigens ben ik het er wel mee eens dat er meer Sprinters moeten komen (in ieder geval tussen Wd en Ut). Nu rijden er 2 per uur en daarbij 2 (in de spits zeer drukke) IC's uit Ledn. Met name reizigers van Utt naar Ut kunnen er de laatste tijd niet zonder meer vanuit gaan dat ze in de ochtendspits überhaupt meekunnen met de 9800 omdat die gewoon helemaal vol zit (met name als men een losse SGMm of SLT-IV inzet). De 8800 extra laten stoppen is wel een optie, maar dan zit deze wel de NoordOost-IC's in de weg.
Kortom: extra Sprinters zijn gewenst!

Martijn
 

16-02-2010 19:54:55
robbertc
robbertc
Versterken van de 9800 is daarin ook een oplossing  

16-02-2010 20:00:29
martw
martw
Klopt, maar waar moet het materieel daarvoor vandaan komen?  

16-02-2010 20:01:35
mdj
mdj
Van jouw extra sprinters?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-02-2010 09:33:32
damart
damart
Quote
martw: Het voegt denk ik wel wat toe: met name van Gd naar Wd is de spreiding over het uur belabberd: ieder uur om .19, .22, .49 en .52. Een cadans van 3/27 elk halfuur dus: slechter gespreid kan bijna niet!
Martijn


Die spreiding kan inderdaad stukken beter. Ik kon vanaf Ledn niet met de 8800 naar Wd vanochtend, dus bleef ik zitten in de 3400. Op het moment dat die in Gvc aankomt, vertrekt de 9800 net. Vervolgens mag je naar Gd, waar je 25 minuten kunt wachten op de eerstvolgende trein naar Wd. En dan rijden er binnen 10 minuten 2 bijna lege treinen van Gd naar Gdg. Die hadden ook best een station verder mogen rijden van me.

De aansluiting 3400-9800 te Gvc mag dus ook wel beter, of in ieder geval op Gd de overstap op de 4000 wat korter maken.
 

17-02-2010 12:38:50
broek53
broek53
ik kan je verzekeren dat er geen aansluitingen gebouwd worden van welke lijn op welke andere lijn dan ook in Gvc. Daar kun je de planning van een kopstation dat noodzakelijkerwijs fungeert als een sjoelbak die twee kanten uit werkt, niet mee belasten. Nog afgezien van het feit dat de drie lijnen die op Gvc aan sjoelen, helemaal niets met elkaar te maken hebben en elk hun eigen dienstregelingeisen en -constructies.  

17-02-2010 19:30:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
martw: Het voegt denk ik wel wat toe: met name van Gd naar Wd is de spreiding over het uur belabberd: ieder uur om .19, .22, .49 en .52. Een cadans van 3/27 elk halfuur dus: slechter gespreid kan bijna niet!
Mja, die spreiding kan dan wel slecht zijn, maar een doorgetrokken 19800 voegt daar niks aan toe i.v.m. het laten passeren van de IC's. Dan krijg je een 5/3/22 minuten interval elk halfuur, schiet je ook niet gek veel mee op natuurlijk...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-02-2010 23:07:43
broek53
broek53
Wat betreft de treindienst Ut - Wdn staat er overigens niets in de plannen voor 2011. Ten minste niet in de adviesaanvraag aan Locov, die inmiddels online staat.  

18-02-2010 07:29:01
treinfan
treinfan
Ut-Wdn lijkt mij ook geenzins logisch, ik neem aan dat je het hier over Ut-Wd hebt?  


18-02-2010 09:30:15
broek53
broek53
Over Ut - Wdn staat OOK al niets in de adviesaanvraag (maar zo zijn er inderdaad wel meer)  

28-04-2010 16:13:44
mren
mren
Brabantse nachttrein afgeslankt verder

Den Bosch, 28 april. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant willen de nachttreinen die drie nachten per week over het Brabantse spoor rijden, handhaven tot eind 2012. Het provinciebestuur schrapt in het voorstel aan Provinciale Staten wel de treinritten in de nacht van donderdag op vrijdag en op het traject Tilburg-Den Bosch.

Ook de aansluitingen van Helmond en Oss op het nachtnet komen te vervallen, vanwege de lage reizigersaantallen. Dat liet het Brabantse provinciebestuur woensdag weten. De proef met de nachttreinen loopt sinds 2007 en duurt tot het eind van dit jaar.

December 2012

De treinen tussen Utrecht-'s-Hertogenbosch-Eindhoven en Rotterdam-Dordrecht-Breda-Tilburg-Eindhoven blijven tot december 2012 rijden in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag.

Volgens de provincie blijven de reizigersaantallen door de recessie nog achter bij de verwachtingen, maar is de klanttevredenheid over het nachtnet groot. NS denkt nog twee jaar nodig te hebben om het aantal reizigers zodanig te laten stijgen dat het nachtnet rendabel is. Nu dragen de steden aan het nachtnet en de provincie nog bij in de kosten.

Naast het schrappen van treinritten zet NS in de toekomst ook goedkoper materieel in.

http://www.nrc.nl/binnenland/article2534286.ece/Brabantse_nachttrein_afgeslankt_verder

(ik dacht dat er een apart topic was over nachtnet Brabant, maar kreeg het niet gevonden).
 

28-04-2010 17:10:30
jorgo
jorgo
Goedkoper materieel? Goedkoper voor de besteller (zo oud mogelijk), of voor de vervoerder (zo laag mogelijke energiekosten).

Dat met die recessie is wel typisch. Mensen gaan niet meer op stap? Dat is toch een marginaal verschijnsel. Of gaan ze nu met de immer goedkoper uitvallende taxi?
 

28-04-2010 19:43:41
robbertc
robbertc
Er rijdt nu VIRM-VI, groter kan niet. Dat kan dus wel een stukje goedkoper  

28-04-2010 20:44:30
keesje
keesje
De soap voor de dienstregeling 2011 speelt zich met name af op de HSL en de gevolgen voor de Oude Lijn en zelfs Zeeland.

Zo zal het plaatselijke krantje in Arnemuiden hun inwoners (wederom) gaan vertellen dat de halfuursdienst Vs-Asd (overal stoppend tussen Rsd en Vs v.v.) niet doorgaat en de dienstregeling gaan bestaan zoals nu in 2010.

De 9200 mag namelijk van de Belgen niet over de HSL, althans, de Belgen willen geen deelpark vrijmaken voor de loccen uit de serie 2800 die de 9200 zouden moeten gaan rijden. De 9200 gaat ook gewoon nog steeds via Gv. Jammer voor Arnemuiden... (hoe is het mogelijk dat zo'n dorp afhankelijk is van een HSL tracé in het buitenland)

Intussen gaat als het goed is wel via de HSL de 900 rijden met ICR, een halfuursdienst Bd-Asd v.v. en natuurlijk ook nog steeds de Thalys 9300 Asd-Parijs.
 

28-04-2010 21:05:31
Mat75
Mat75
Verandert er iets op de corridor Ut-Ah-Nm of blijft alles in DRGL2011 conform huidige uitvoering ?  

29-04-2010 14:40:19
treinfan
treinfan
Quote
keesje: De 9200 mag namelijk van de Belgen niet over de HSL, althans, de Belgen willen geen deelpark vrijmaken voor de loccen uit de serie 2800 die de 9200 zouden moeten gaan rijden.
Toch wel apart, gezien het wel bijna altijd dezelfde locs zijn in de Beneluxdienst (2801-2803, 2832-2840, 2842, 2843).

Laatst bewerkt door admin op 02-05-2010 17:20, reden: Quote hersteld
 

29-04-2010 15:19:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
mja, ze hebben gewoon geen trek in een software-update die die dingen misschien onbruikbaar maakt voor andere doeleinden in België, nu heb je nog flexibiliteit (hoewel daar dus nauwelijks gebruik van wordt gemaakt). Aan de andere kant, zo nu en dan zie ik ook een HSA 186'er verdwaald in de 9200, zover ik weet zijn die toch allemaal aangepast voor de HSL dienst of zijn dat nog steeds een handvol locs die dat doen?  

29-04-2010 20:27:54
daniel81
daniel81
Quote
Mat75: Verandert er iets op de corridor Ut-Ah-Nm of blijft alles in DRGL2011 conform huidige uitvoering ?

Dat kun je bekijken op http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov2010058adviesdienstregeling2011nsrpdf.aspx
 

01-05-2010 09:54:53
smarkie
smarkie
Quote
SleutelMan: mja, ze hebben gewoon geen trek in een software-update die die dingen misschien onbruikbaar maakt voor andere doeleinden in België, nu heb je nog flexibiliteit (hoewel daar dus nauwelijks gebruik van wordt gemaakt). Aan de andere kant, zo nu en dan zie ik ook een HSA 186'er verdwaald in de 9200, zover ik weet zijn die toch allemaal aangepast voor de HSL dienst of zijn dat nog steeds een handvol locs die dat doen?

volgens mij zijn alleen de 119 (zeker) en de 114 nog toegelaten in België. beide machines bevatten software versie 6 (test doeleinden België). het is straks de bedoeling dat alle hsa machines weer toelating krijgen in de omliggende landen en mogelijk de 28xx softwareversie 6 (is nu 5) hierdoor zou een inzet op de hsl mogelijk kunnen worden


Mcn NS International Rtd
 

02-05-2010 20:17:50
lekbrug
lekbrug
Quote
mren: Brabantse nachttrein afgeslankt verder

Den Bosch, 28 april. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant willen de nachttreinen die drie nachten per week over het Brabantse spoor rijden, handhaven tot eind 2012. Het provinciebestuur schrapt in het voorstel aan Provinciale Staten wel de treinritten in de nacht van donderdag op vrijdag en op het traject Tilburg-Den Bosch.

Ook de aansluitingen van Helmond en Oss op het nachtnet komen te vervallen, vanwege de lage reizigersaantallen. Dat liet het Brabantse provinciebestuur woensdag weten. De proef met de nachttreinen loopt sinds 2007 en duurt tot het eind van dit jaar.

December 2012

De treinen tussen Utrecht-'s-Hertogenbosch-Eindhoven en Rotterdam-Dordrecht-Breda-Tilburg-Eindhoven blijven tot december 2012 rijden in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag.

Volgens de provincie blijven de reizigersaantallen door de recessie nog achter bij de verwachtingen, maar is de klanttevredenheid over het nachtnet groot. NS denkt nog twee jaar nodig te hebben om het aantal reizigers zodanig te laten stijgen dat het nachtnet rendabel is. Nu dragen de steden aan het nachtnet en de provincie nog bij in de kosten.

Naast het schrappen van treinritten zet NS in de toekomst ook goedkoper materieel in.

http://www.nrc.nl/binnenland/article2534286.ece/Brabantse_nachttrein_afgeslankt_verder

(ik dacht dat er een apart topic was over nachtnet Brabant, maar kreeg het niet gevonden).


Ahum, Oss en Helmond?? 21400 heeft daar nog nooit gestopt. Wel in Cl

Laatst bewerkt door lekbrug op 02-05-2010 20:20
 

02-05-2010 22:38:48
raymond16
raymond16
Er waren plannen om het nachtnet uit te breiden richting O en Hm, maar dat gaat dus niet door.  

19-05-2010 14:02:06
visscher
visscher
Inmiddels is op de site van het LOCOV het besluit van de NS met betrekking tot 2011 verschenen, op http://locov.nl/Images/Locov%202010-089%20Besluit%20basisuurpatronen%202011_tcm311-278370.pdf is een pdf hiervan te vinden. In het kort komt het neer op:

- De internationale trein Amsterdam- Brussel ('Benelux') blijft in dienstregeling 2011 via de Oude Lijn te rijden, en dus niet via de Hogesnelheidslijn Zuid. NS Reizigers continueert de dienstregeling 2010 op de Oude Lijn. Dat betekent dat het bedieningspatroon in, van en naar Zeeland onveranderd blijft. Van een aanpassing van de dienstregeling op de Oude Lijn tussen Dordrecht en Amsterdam zal ook pas in dienstregeling 2012 (ingangsdatum 11 december 2011) sprake kunnen zijn.
- NS is bereid om, onder regie van het Ministerie van Verkeer - en Waterstaat, mee te denken of te studeren op (on)mogelijkheden om de IC dienst Den Haag Centraal Eindhoven te verleggen naar het HSL-Zuid tracé.
- Op de verbinding Zwolle – Groningen/Leeuwarden voert NS in 2011 geen wijzigingen door.
 

21-05-2010 14:57:00
Jeffrenzo
Jeffrenzo
hoe zit het eigenlijk met station Bleizo? (tussen Ztmo en Gd) ik dacht ooit ergens gelezen te hebben datie die in DRGL 2011 in gebruik zou worden genomen, maar zie nog weinig gebeuren (alleen de werkzaamheden van het verlengen van de randstadrail). is dit verplaatst naar drgl 2012 (of was dit altijd al 2012?) en alstie in 2011 in gebruik word genomen wanneer zou dat dan volgens de planning moeten gebeuren?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

21-05-2010 15:53:23
reisthijs
reisthijs
Volgens bericht op de site van Stedenbaan http://www.stedenbaan.nl/page/Nieuws/detail/542/title/Vertraging_voor_nieuw_station_Bleizo komt station BleiZo er de komende jaren nog niet, de verwachting is dat het in 2014 geopend zou kunnen worden.

De nieuwe stations waarvan de verwachting is dat ze in DRGL 2011 worden geopend zijn nu: Houten Castellum en Sassenheim in december 2010; Hoevelaken en Veendam medio 2011.
 

21-05-2010 17:22:34
timtrein
timtrein
De datum voor Veendam is in principe april 2011; ik weet niet of er rond die tijd toevallig een wijzigingsblad o.i.d. is maar anders zal het wel een "gewone" dag worden (zondag?)  

21-05-2010 17:41:22
MasterE
MasterE
11 april is er een wijzigingsblad.  

21-05-2010 20:00:17
daniel81
daniel81
Maar daar heeft Arriva toch weinig mee van doen? Of wordt zo'n ding door Prorail vastgesteld?  

22-05-2010 00:13:35
MasterE
MasterE
De wijzigingsbladen worden door Prorail vastgesteld.  

02-08-2010 21:41:23
Mat75
Mat75
Vandaag vertelde een NS medewerker mij dat de 3000 in DRGL2011 niet meer in Klp gaat halteren maar in Db. Dit zou als eens een eerdere wens van NSR zijn geweest ? Klopt dit ? Zou de 3100 dan in Klp gaan halteren?
Wanneer kunnen we de volgende publicaties verwachten vwb DRG2011?
 

02-08-2010 21:46:51
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ik hoop het niet, want als de 3000 in Db stopt wordt de aansluiting van de 7400/3000 wel heel beroerd.%09%  

03-08-2010 14:20:51
reisthijs
reisthijs
Het lijkt me toch sterk dat ze zo'n soort wijziging zouden doorvoeren zonder dat er iets over in de adviesaanvraag stond?  

04-08-2010 14:51:49
Pim530
Pim530
Quote
martijnmet: Ik hoop het niet, want als de 3000 in Db stopt wordt de aansluiting van de 7400/3000 wel heel beroerd.%09%


Hoezo? Ik heb gister 20 minuten staan wachten, dat zou anders maar 5 minuten zijn...
 

04-08-2010 14:56:35
Mat75
Mat75
Vanuit Ut ri Ah zou het er volgens mij niet minder op worden , aangezien de 3000 doorgaans tussen Db en Mrn veel te krap op de 7400 zit en vertraging oploopt. Als de 3000 halteert in Db ipv Klp is dat probleem verholpen.

Er zullen ongetwijfeld meer aspecten een rol spelen.
 

04-08-2010 15:09:08
keesje
keesje
Ja en dan heb je dus een krappe opvolging op de 17400.  

04-08-2010 15:48:35
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
Pim530: Hoezo? Ik heb gister 20 minuten staan wachten, dat zou anders maar 5 minuten zijn...

Nou als ik van Vndw naar Nm ga moet ik 12 minuten wachten, als de 3000 stopt wordt dat 27 minuten.
En als ik weer van Nm naar Vndw ga moet ik 13 minuten wachten en anders 28 minuten.
Maar dat probleem heb ik nu eigenlijk ook al, want de 3100 rijdt na 20.30 niet meer, en stopt de 3000 extra op Db waardoor ik dan ook 28 minuten moet wachten.%09%
 

04-08-2010 16:44:36
kniesoor
kniesoor
28 hele minuten!? Wees blij dat je er komt.  

04-08-2010 18:07:13
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ja dat ben ik ook wel, maar als ik ook in 13 minuten kan overstappen heb ik dat natuurlijk liever.
Maar we zullen wel afwachten wat er gebeurd.
 

04-08-2010 18:18:30
kleine_man
kleine_man
Quote
martijnmet:
Quote
Pim530: Hoezo? Ik heb gister 20 minuten staan wachten, dat zou anders maar 5 minuten zijn...

Nou als ik van Vndw naar Nm ga moet ik 12 minuten wachten, als de 3000 stopt wordt dat 27 minuten.
En als ik weer van Nm naar Vndw ga moet ik 13 minuten wachten en anders 28 minuten.
Maar dat probleem heb ik nu eigenlijk ook al, want de 3100 rijdt na 20.30 niet meer, en stopt de 3000 extra op Db waardoor ik dan ook 28 minuten moet wachten.%09%


WOW Das beter dan de overstap op zondag vanuit Dtc naar Asd in Ah. Deze is minimaal 34 minuten. Als je geluk hebt haal je de overstap in 4 minuten. In de omgekeerde richting is het nog erger, als je pech hebt zie je je aansluiting wegrijden en kan je een uur wachten (als je verder dan Dtc moet)

Om het weer on-topic te krijgen. Dat zou met de komende dienstregeling moeten veranderen.

Kan misschien iemand vertellen waarom de ICE en Syntus niet van stuivertje wisselen? De ICE gaat voor Syntus uit en kan doorrijden. Syntus kan steeds op dezelfde tijd vertrekken.
 

04-08-2010 18:33:19
bjornl
bjornl
Quote
martijnmet: Maar dat probleem heb ik nu eigenlijk ook al, want de 3100 rijdt na 20.30 niet meer, en stopt de 3000 extra op Db waardoor ik dan ook 28 minuten moet wachten.%09%

Tip: neem de trein naar Centrum en pak bus 80 naar Veenendaal-De Klomp. Dan heb je maar 15 minuten te wachten op De Klomp en je wint 20 minuten op de totale reis.

In het algemeen heb ik het idee dat de meeste overstappers op Db nu overstappen van de 7400 uit Rhn op de 3100 naar Shl en omgekeerd van de 3100 uit Shl op de 7400 naar Rhn. Die mensen kunnen straks gewoon op Ut overstappen.
 

04-08-2010 19:43:57
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ik heb niet zulke goede ervaringen met lijn 80/83 (bussen die niet op komen dagen/wegrijden van de parkeerplaats te Klp zonder passagiers mee te nemen etc ), maar dat is 's avonds laat denk ik inderdaad de beste optie. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Ik heb ook het idee dat heel wat mensen overstappen van de 7400 op de 3100 naar Shl en terug. Dus die mensen kunnen dan ook blijven zitten tot Ut. Het enige "probleem" wat je dan hebt is dat ook heel wat mensen instappen die niet richting Shl hoeven, en dus gewoon meegaan tot Ut. Dit maakt de trein dan wat drukker. Maar dit zal geen reden zijn voor NS om de 3000/3100 bij de huidige situatie te houden lijkt me.
 

12-08-2010 14:48:39
TheKnitter
TheKnitter
Gebruiker Marc-Sch op OHIH meldt:
"Dan nog dit:
Per december 2010 huurt NSH nog 8 tweede klas rijtuigen ICRm van NSR om de I6/I10-stammen te vervangen. NMBS heeft namelijk aangegeven deze tot maximaal december 2010 af te willen staan voor de beneluxdiensten. Het ombouwen kost enige tijd, dus kan het zijn dat er tijdelijk Beneluxstammen met 6 rijtuigen gaan rijden."
Dus die verdwijnen ook op termijn, en wordt de Beneluxdienst alleen Prio.
 

21-08-2010 21:45:40
Pim530
Pim530
Alleen Prio? Alleen ICRm bedoel je zeker?  

21-08-2010 22:29:51
TheKnitter
TheKnitter
De ICRm in de Benelux dienst zijn de Prio stammen
ICRm Prio, vaak ook als Prio uitgedrukt.
 

23-08-2010 02:06:01
Pim530
Pim530
Oh, ik dacht dat je onderscheid maakte tussen blauwe stoelen ( die ik dus met prio benoemde ) en gele ( ICRm )  

25-08-2010 12:13:09
gvttreinen
gvttreinen
Voor de uurdienstpendels Hgl - Bh is de volgende drgl. beschikbaar:
Hgl v -.35, Bh a -.54
Bh v -.10, Hgl a -.30
vanaf 6.35 (uit Hgl) t/m 20.10 (uit Bh)
Aldus het plan maar kan natuurlijk nog aangepast worden.
 

25-08-2010 12:30:37
dvdhoven
dvdhoven
Dat levert een krappe aansluiting op op de RegionalBahn naar Bielefeld. Die vertrekt in de huidige drgl om .57


Dick van den Hoven
 

25-08-2010 12:35:49
gvttreinen
gvttreinen
Zo maak je deze verbinding toch tot een 'succes'  

25-08-2010 12:39:12
treintim
treintim
Quote
dvdhoven: Dat levert een krappe aansluiting op op de RegionalBahn naar Bielefeld. Die vertrekt in de huidige drgl om .57


Als ze naast elkaar aan hetzelfde perron komen te staan, zou dat geen probleem moeten zijn. Wel als de Plan V binnenkomt op hetzelfde spoor als waar de huidige internationale trein naar Berlijn binnenkomt, dan kun je vervolgens eerst de hele tunnel nog onderdoor hollen/liften met evt. bagage.

Verder rijdt de eerste trein lekker vroeg.%02%

Laatst bewerkt door treintim op 25-08-2010 12:40
 

25-08-2010 12:52:52
dvdhoven
dvdhoven
Hoe dan ook, je moet wel je Duitse kaartjes al gekocht hebben. Even snel naar de automaat in Bad Bentheim is er niet bij. Dus hopen dat er een automaat komt in Hengelo.


Dick van den Hoven
 

25-08-2010 13:00:29
gvttreinen
gvttreinen
Quote
treintim: Wel als de Plan V binnenkomt op hetzelfde spoor.
Euh.plan V?? drgl. is gebaseerd op rijtijden van DM`90....
 

25-08-2010 13:11:30
mark
mark
Er komt ook DM90 te rijden voorzover ik weet..  

25-08-2010 13:14:43
BjarneK
BjarneK
Quote
Wikipedia: Vanaf 14 december 2010 gaat er een trein rijden tussen Hengelo en Bad Bentheim. Deze trein gaat 1x per uur rijden met een Plan V.

Er wordt vaak gezegd dat wikipedia geen goeie bron is, maar als het er al een hele tijd onaangepast staat mag je er toch vanuit gaan dat het klopt! (denk ik)

Laatst bewerkt door BjarneK op 25-08-2010 13:15
 

25-08-2010 13:19:37
treintim
treintim
Ja, ook ik had er nog nooit ervan gehoord dat dit met DM'90 uitgevoerd zou worden en kan daar ook niks over terugvinden.

Laatst bewerkt door treintim op 25-08-2010 13:19
 

25-08-2010 13:21:18
WesselE
WesselE
DM'90 is toch véél logischer?


'Okeh'
 

25-08-2010 13:24:46
treintim
treintim
Dat klopt ja! Dit zal vast wel betrouwbare informatie zijn omdat het veel logischer is.