Toekomstige concessies en DM'90
Forum: Algemeen - Algemeen
29-12-2009 10:03:14
mich
mich
Renovatie van een DM'90 zal niet duurder zijn dan een nieuwe trein. (ja ik heb wat cijfers, nee die zet ik niet openbaar).
DM'90 verbruikt ook niet meer diesel dan een nieuwe trein maar is zelfs zuiniger. Ook is DM'90 betrouwbaarder dan menig nieuw treinstel. Wat wel een nadeel is wat nog niet genoemd is is dat ze niet zo snel optrekken. En bij een renovatie kun je ook niks aan de hoge instap doen, wat toch wel het belangrijkste punt is.

Laatst bewerkt door spiketrain op 05-01-2010 20:20
 

29-12-2009 16:45:30
mren
mren
Quote
mich: En bij een renovatie kun je ook niks aan de hoge instap doen, wat toch wel het belangrijkste punt is.

Dat kan wel hoor. Maar dan niet bij de trein maar bij de perrons. Desnoods een tijdelijke oplossing van EPS.
 

29-12-2009 17:20:34
mich
mich
Ja, goed. Maar daar zitten zoveel nadelen aan dat ze daar niet aan gaan beginnen. Dan is nieuw materieel ook zeker goedkoper.  

29-12-2009 17:27:53
mren
mren
EPS is anders snel en goedkoop: http://www.nrc.nl/economie/article1868247.ece/Een_verend_perron_van_piepschuim

Maar was vooral weer een voorbeeld van het zoeken van een oplossing ´out of the box´ van het treintjesdenken hier.
 


29-12-2009 18:02:26
mich
mich
waarop ik dan meteen denk dat een hoger perron nieuwe problemen oplevert:
-als iemand eraf valt kan die niet maar eenvoudig terug het perron op.
-wanneer een rangeerder eraf moet kan dat ook niet meer zomaar(tijdens rangeerdienst in Venlo stap je wel 20 keer het perron op en af om bijv op 5a een trein te pakken of om depotvoeding aan te sluiten of af te koppelen)
-past het wel binnen het profiel van vrije ruimte
-dan kun je niet meer met lagevloermaterieel langs dat perron.

daarom zal er niemand aan beginnen
voor "out of the box" denken ben ik helemaal voor, maar een "oplossing" die meer en ingewikkeldere problemen veroorzaakt dan oplost hebben we niks aan, tenzei je ambtenaar bent natuurlijk, die zijn daar gek op.
Als je goed "out of the box" bedenk je iets anders. Gratis taxibusvervoer voor rolstoelers bijvoorbeeld. Die maken wel niet zo weinig gebruik van de trein dat dat niet veel geld kost.(ik zie ze zo goed als nooit op de maaslijn, hoogstens eens een scootmobiel) Kun je de hele zooi laten zoals die is en de DM'90 ten volle inzetten.
 

29-12-2009 18:35:06
keesje
keesje
Leg jij dat eens uit aan die provinciebestuurders die op 16 hoog zitten in het provinciehuis.  

29-12-2009 22:11:14
treintim
treintim
Quote
mich: Als je goed "out of the box" bedenk je iets anders. Gratis taxibusvervoer voor rolstoelers bijvoorbeeld. Die maken wel niet zo weinig gebruik van de trein dat dat niet veel geld kost.(ik zie ze zo goed als nooit op de maaslijn, hoogstens eens een scootmobiel) Kun je de hele zooi laten zoals die is en de DM'90 ten volle inzetten.


Op de Maaslijn misschien, hier in Zwolle waar ook veel DM'90 komt zie ik de rolstoelbruggen met servicemedewerkers toch echt regelmatig in actie.

Laatst bewerkt door treintim op 29-12-2009 22:28
 

29-12-2009 22:45:39
edje
edje
Quote
mich: waarop ik dan meteen denk dat een hoger perron nieuwe problemen oplevert:
1 -als iemand eraf valt kan die niet maar eenvoudig terug het perron op.
2 -wanneer een rangeerder eraf moet kan dat ook niet meer zomaar(tijdens rangeerdienst in Venlo stap je wel 20 keer het perron op en af om bijv op 5a een trein te pakken of om depotvoeding aan te sluiten of af te koppelen)
3 -past het wel binnen het profiel van vrije ruimte
4 -dan kun je niet meer met lagevloermaterieel langs dat perron.




Heb even je punten genummerd

Punt 1, de meeste perrons zijn te hoog om zo op en af te stappen, Hgl heeft aan spoor 3 zijde een hoger perron dan aan spoor 2 zijde, nog nooit iemand wanhopige in het spoor zien staan, die er niet meer opkwam.

Punt 2, afstapjes van perrons, zijn door middel van de ARBO en VWAM vastgelegd aan regels, voldoet een afstap niet, dan moeten er andere maatregelen worden genomen.

Punt 3, zal een niet al te groot probleem zijn, PVR is ruim genoeg

Punt 4, een lage perrons voor laag materieel geeft problemen bij treinen met een hoge vloer, dus het is kiezen of delen


mijn mening is dan ook, gewoon alle DM'90 voorzien van een rolstoellift die de SM90 ook hadden, HC op de trein weer mee voor de veiligheid en voor de bediening van het ding.
 

30-12-2009 00:54:05
treintim
treintim
Quote
edje: mijn mening is dan ook, gewoon alle DM'90 voorzien van een rolstoellift die de SM90 ook hadden, HC op de trein weer mee voor de veiligheid en voor de bediening van het ding.


Goed idee! Van SM'90 kan nog het één en ander geleerd worden. Maar waarom stelde men die rolstoellift bij SM'90 buiten werking eigenlijk?
En zijn er ook filmpjes/foto's van die rolstoellift?
 

30-12-2009 08:59:42
mdj
mdj
Klein gokje... Wat storingen zaten erin, zoals het hele SM90...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-12-2009 12:05:23
mich
mich
Quote
edje: mijn mening is dan ook, gewoon alle DM'90 voorzien van een rolstoellift die de SM90 ook hadden, HC op de trein weer mee voor de veiligheid en voor de bediening van het ding.


Goed idee, alleen zal de regionale vervoerder geen trek hebben in die HC helaas.
 

30-12-2009 12:26:24
luytjes
luytjes
Er zijn ook laadperrons van dik 1 meter hoog, waar goederenwagens en motorposten naadloos op kunnen aansluiten. Qua PVR lijkt dat geen probleem te zijn, dus dan zou dat voor hogere reizigersperrons ook geen probleem moeten zijn.  

30-12-2009 13:06:32
stefanvdw
stefanvdw
Quote
mich:
Quote
edje: mijn mening is dan ook, gewoon alle DM'90 voorzien van een rolstoellift die de SM90 ook hadden, HC op de trein weer mee voor de veiligheid en voor de bediening van het ding.


Goed idee, alleen zal de regionale vervoerder geen trek hebben in die HC helaas.


Kleine moeite voor de machinist om even met hulp bij te staan, zo veel invaliden(relatief t.o.v. niet-hulpbehoevende reizigers) reizen niet met de trein. Zo spaar je toch die conducteur uit en wanneer er geen PLP aanwezig is op een station is er niemand anders voor nodig dan de mcn zelf. Als het aan mij ligt, DM'90 renoveren en rijden maar! Ouderwetsche kwaliteit.

Edit: Servicemedewerkers kunnen natuurlijk ook helpen met rolstoelen

Laatst bewerkt door stefanvdw op 30-12-2009 13:23
 

30-12-2009 13:14:42
treintim
treintim
Quote
stefanvdw: en wanneer er geen PLP aanwezig is op een station is er niemand anders voor nodig dan de mcn zelf.


De PLP wordt ook steeds meer omgetoverd tot servicemedewerker.%08% Laatst zag ik er één in een nieuw uniform lopen op station Utrecht; een conducteursuniform. Maargoed, PLP of servicemedewerker, beide kunnen het natuurlijk doen.
 

30-12-2009 16:26:09
edje
edje
Quote
mich:
Quote
edje: mijn mening is dan ook, gewoon alle DM'90 voorzien van een rolstoellift die de SM90 ook hadden, HC op de trein weer mee voor de veiligheid en voor de bediening van het ding.


Goed idee, alleen zal de regionale vervoerder geen trek hebben in die HC helaas.


Verplichten in de consessie eis, simpel toch.
 

30-12-2009 22:18:07
thom
thom
Quote
mich:
Als je goed "out of the box" bedenk je iets anders. Gratis taxibusvervoer voor rolstoelers bijvoorbeeld. Die maken wel niet zo weinig gebruik van de trein dat dat niet veel geld kost.(ik zie ze zo goed als nooit op de maaslijn, hoogstens eens een scootmobiel) Kun je de hele zooi laten zoals die is en de DM'90 ten volle inzetten.

Daar zit hem een klein puntje wat vergeten wordt vaak met deze discussie´s.

Als we het over een gelijkvloerse instap hebben, gaat het vaak direct over rolstoelen, dat is vaak de doelgroep waar je het eerst aan denkt omdat die het meest opvalt in het gebruik ervan. Simpelweg omdat een rolstoel nu eenmaal wat meer de aandacht trekt.
Maar dat wil niet direct zeggen dat zij de enige groep zijn die er profijt van hebben, want er zijn ook doelgroepen waarbij het profijt van een gelijkvloerse instap veel minder opvalt.
Want blinde en slechtziende zijn ineens van de kans af om toch mis te stappen en te vallen, en dat geldt natuurlijk zeker ook voor mensen die slecht te been zijn.
Dus zeggen "ik zie nooit rolstoelers, het is een nutteloze investering" gaat zeker mank, want er zijn best een hoop mensen die er zeker profijt of gemak van hebben.
Of willen we al deze mensen die zeker zelfstandig kunnen reizen ook in een taxibusje proppen en daarmee hun handicap nog groter maken dan die nual is ?

Laatst bewerkt door thom op 30-12-2009 22:19
 

30-12-2009 22:56:13
keesje
keesje
Prima dat er aan die doelgroep wordt gedacht, maar als ik in Ah of Ahp in een DM'90 stap gaat dat makkelijker dan in menig station in de Achterhoek met lagere perrons. Andersom stap ik op die stations makkelijk en mooi in een LINT, maar mag nog uitkijken dat op stations met een hoog perron niet tussen de trein en het perron lazer.

M.a.w.: Zonder de perrons of trede's op 2 nivo's kom je er niet.
 

30-12-2009 23:49:07
dh3201
dh3201
En die doelgroep reist alleen op lokale lijntjes?
Want op het hoofdrailnet zijn ze overgeleverd aan NSR met de hoge-instap-VIRMs waar we nog wel een jaar of 30 aan vast zitten...


Shqiperise-lopers?
 

31-12-2009 00:16:44
keesje
keesje
Daarom begrijp ik al die eisen ook allemaal niet zo.  

02-01-2010 20:02:16
kbrandsma
kbrandsma
DM'90 is helaas een van de laatste modellen van de oude garde, zo simpel is het. Talbot was na de aflevering van de stellen al met de Talent bezig, welke wel een gelijkvloerse instap heeft. Wanneer die stellen hier hadden gereden dan had het plaatje er misschien wel heel anders uitgezien.
Quote
dh3201: En die doelgroep reist alleen op lokale lijntjes?
Want op het hoofdrailnet zijn ze overgeleverd aan NSR met de hoge-instap-VIRMs waar we nog wel een jaar of 30 aan vast zitten...

Tot 2035 als ik me niet vergis. Het lijkt mij wel zo verstandig om nu al te starten met het maken van een ontwerp voor een dubbeldekker met gelijkvloerse instap. Wanneer de nood aan de man is kan snel worden gestart met de productie van het materiaal. Want de bestelling van VIRM-4 is met een dergelijke (relatief) korte levensduur ook kapitaalvernietiging te noemen.
 

02-01-2010 21:02:49
daniel81
daniel81
Quote
vinny004: %Laten we even kijken naar DM'90. Het is gewoon materieel dat niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet. Het heeft geen airco, geen digitaal reisinformatie, geen gelijkvloerse instap en het is een relatief onzuinige trein. Dat het een relatief nieuwe trein is, doet daar weinig aan af of bij. Ik denk dat een grootschalige renovatie van DM'90 duurder is dan bestellen van wat catalogus-treintjes (FLIRT, GTW) die ook nog eens voor een levensduur van zo'n 15-20 jaar worden ontworpen in plaats van 40 jaar. In de nieuwe spoorwereld met relatief kortlopende concessies een veel reeëlere levensduur.


Die 'eisen van de tijd' zijn vooral modeverschijnselen.
Dat begon met de kreet 'lightrail': alles wat 'lightrail' was, was goed. Die storm is nu gelukkig overgewaaid.
Daarna kwam de gelijkvloerse instap.
Kan inderdaad ook opgelost worden met een rolstoellift. En hoe je in Zp met een rolstoel een LINT in- en uitmoet is mij ook een raadsel.
Toen de digitale reisinformatie. Het overgrote deel van de reizigers zijn vaste klanten die alle aansluitingen kennen en voor wie de info alleen maar irritant is. In een bus is het duidelijk toegevoegde waarde omdat je zeker in het donker vaak lastig kunt zien waar je bent, in de trein waar toch altijd al de stations omgeroepen worden, voegt het relatief weinig toe. En als je het écht belangrijk vindt, kun je het gemakkelijk inbouwen, zie SGMm.
En het milieu? Zoals gezegd scoort een DM'90 helemaal niet slecht qua uitstoot. En dat het misschien nog veel slechter voor het milieu is om DM'90 tot schroot te verwerken en een nieuw treintje te bouwen, daar hoor je niemand over.
Tenslotte: over 4-5 jaar zijn er ongetwijfeld weer nieuwe modeverschijnselen waaraan plotseling alle treintjes moeten voldoen, dus ook de GTW's voorspel ik geen lang leven%03%
 

02-01-2010 22:24:39
timtrein
timtrein
Nou, ik wel. Langzamerhand komen de overheden en vervoerders er wel achter dat deze kapitaalintensieve manier niet is vol te houden. Spoorwegmaterieel in 15 jaar afschrijven kost veel teveel, je ziet het nu met de Qbuzz GD-busconcessie ook al, de prijs gaat gewoon omhoog door de hoge eisen die gesteld worden. Dat laten overheden misschien één keer gebeuren, maar geen tweede keer. Op het spoor gaat dat ook gelden, wat dat betreft is de Achterhoek-concessie Syntus>Arriva wel een interessante om te zien wat er met de 10 jaar oude Lintjes gaat gebeuren.  

02-01-2010 22:53:20
mdj
mdj
Probleem is, in de GD-concessie, dat de overheid zelf de tarieven bepaalde.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-01-2010 23:23:09
stefanvdw
stefanvdw
Quote
daniel81:%En hoe je in Zp met een rolstoel een LINT in- en uitmoet is mij ook een raadsel.


Dat is de taak van de PLP in Zp. Die heeft elke dag een nieuw lijstje met de treinnummers, tijden en de naam van de invaliden. Het feitelijke in/uitladen gebeurt door middel van een klein metalen bruggetje dat over het gat tussen de trein en het perron gelegd wordt zodat de rolstoel daarover de trein in/uit kan rijden. Er is dus gewoon iemand voor nodig om te helpen, net zoals de niet lagevloer NS treinen(zonder SLT).
 

03-01-2010 01:34:08
thom
thom
En dat die hulp alsnog nodig is, is nou net niet de gedachte achter de lagevloer...  

03-01-2010 01:53:44
gertjan
gertjan
klopt, bij lagevloer zou het allemaal zonder hulp kunnen.
Echter, bij de GTW ook al vaak genoeg de rolstoelplank moeten pakken. Maar dat is omdat een deel van de perrons gewoon niet op de normale hoogte is.