OV concessie Achterhoek naar ARRIVA
Forum: Algemeen - Algemeen
23-12-2009 00:53:50
HSA186
HSA186
Syntus verliest zijn positie. Arriva neemt volgend jaar het busvervoer over en 2 jaar later de treinen. Dit betekent op den duur: Einde linten en einde buffel tijdperk en dan krijgen we de halve trams van Arriva op ons dak. Ik zit er persoonlijk niet op te wachten en ik hoop dat syntus bezwaar maakt tegen deze concessie. Syntus doet het goed en ik hoop dat syntus hier blijft. Hoe gaat zo'n bezwaar in zijn werk? Hoorde alleen dat ARRIVA de concessie kreeg omdat de uitstoot van bussen (CO2) kan verlagen. Syntus kan dit ook met hun nieuwe Ambassadors. We zullen zien. De aanhouder wint...

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-12-2009 05:58
 

23-12-2009 00:56:58
ruysdael
ruysdael
Arriva kan op busgebied wellicht de uitstoot goedkoper reduceren. Welkom in Nederland.  

23-12-2009 00:57:27
mren
mren
Vanwaar dat uitroepteken? Discussie loopt overigens al hier: https://www.somda.nl/forum/7027/Problemen+nieuwe+concessie+trein+Achterhoek/  

23-12-2009 01:04:05
mren
mren
Quote
HSA186: Ik zit er persoonlijk niet op te wachten en ik hoop dat syntus bezwaar maakt tegen deze concessie. Hoe gaat zo'n bezwaar in zijn werk?


Tegen een concessie kan je geen bezwaar maken. Er is enkel bezwaar mogelijk tegen een besluit van een bestuursorgaan. Staat allemaal netjes in de Awb (algemene wet bestuursrecht) welke organen al dan niet bestuursorgaan zijn. Bijvoorbeeld provincies (als Gelderland) en kaderwetgebieden (als KAN) zijn bestuursorganen.

Die nemen een besluit. In dit geval een voornemen tot gunning van één (of meerdere) concessies aan Arriva. Dit voorgenomen besluit wordt aan alle inschrijvers medegedeelt, waarna deze inschrijvers 15 dagen de tijd hebben om bezwaar te maken. Doet men dat niet, wordt het voornemen tot gunning daadwerkelijke gunning. Wordt echter wel een kort geding aanhangig gemaakt, wordt de gunning lopende het geschil opgeschort (tenzij er zwaarwegende belangen zijn om dit niet te doen, maar dat lijkt me niet relevant).
 


23-12-2009 01:10:46
ruysdael
ruysdael
Geniet nog maar van deze periode, als je op Asd Cs staat, wordt je aan de achterkant van het station al bedolven door die Aldi-achtige bussen van Arriva. Op treingebied vind ik de Arrivatreinen op zich wel net, al helemaal voor regionale lijnen. Op de MLL zijn er toch niet extreem veel opstartproblemen geweest? Ik zou me harder schrap zetten als Connexxion of Veolia die treindienst had gewonnen, dan valt Arriva nog wel mee.  

23-12-2009 01:14:18
mren
mren
Als men korte concessies in de markt zet en ook milieuvriendelijke en toegankelijke bussen wil, kom je vanzelf uit op lichte lagevloerbussen. Laag gewicht (rond de 8,5 ton voor een Ambassador tegen 11 a 12 ton voor een Citaro), dus beter voor het milieu. Korte concessie, dus je betaalt niet voor een bus die 15-20 jaar mee kan. Conclusie: zoals altijd krijgt de vragende partij precies wat hij wilde: Ambassadors en vergelijkbaar spul.
Voor treinen geldt grosso modo het zelfde.

Laatst bewerkt door mren op 23-12-2009 01:15
 

23-12-2009 01:19:59
ruysdael
ruysdael
Mwah, dat is niet precies waar ik heen wil. Ik hou niet van Ambassadors, maar ik snap heel goed dat die vanwege de lage aanschafprij sgekocht worden. Bij Connexxion zien die bussen er dan ook doorgaans gewoon net en verzorgd uit. Bij Arriva echter: displays met meer reclame dan reisinformatie, slordige bestemmingen op de displays (bij Connexxion zou bijvoorbeeld staan: Hoorn, Station NS. Bij arriva staat met lettertype 500 simpelweg: HOORN), vaak vuil in de bus, veel vernielingen in de bus die niet gerepareerd zijn etc. etc. Maar dat kan ook speciefiek aan het concessiegebied Waterland liggen, maar veel van die dingen zijn volgens mij algemeen bij Arriva. Afijn, volgens mij is deze discussie meer iets voor een bussenforum  

23-12-2009 01:26:38
mren
mren
Zaken als reinheid, uitstraling, reisinformatie en onderhoud leg je uiteraard vast in de concessie-eisen. Blijkbaar zit Waterland er niet goed op.

Deze dingen zijn ook niet specifiek busgerelateerd hoor, de basis geldt net zo hard voor treinen.
 

23-12-2009 01:35:01
ruysdael
ruysdael
Quote
mren: Zaken als reinheid, uitstraling, reisinformatie en onderhoud leg je uiteraard vast in de concessie-eisen. Blijkbaar zit Waterland er niet goed op.
Absoluut, de opdrachtgever is de Stadsregio Amsterdam. Deze opdrachtgever heeft een PvE opgesteld, dat qua reinheids-eisen, uistralingseisen, reisinformatieeisen en onderhoud voor 99% vergelijkbaar is met haar overige concessies waar Connexxion (Amstelland-Meerlanden, Zaanstreek) danwel GVB (Amsterdam) actief zijn, en Arriva is dus erg nalatig met het naleven van deze eisen. Arriva krijgt dan ook regelmatig boetes van de Stadsregio, maar verbetering zie ik tot nog toe niet. Volgens mij zijn die reclame-uitingen op de reisinformatiedisplays niet "illegaal", maar als ik het vernieuwde PvE van de Zaanstreek eens zie komt hier ook een einde aan tegen de tijd dat Waterland opnieuw aanbesteed wordt.
 

23-12-2009 01:42:16
mren
mren
Het probleem met boetes is dat deze van voldoende omvang moeten zijn om enig afschrikkend effect te hebben. Het gebeurt niet zelden dat bij het doorrekenen van de offerte die ingediend gaat worden, meteen de maximale boete in wordt gecalculeerd waarna de rest op minste prijs wordt uitgeknepen.
Als bijvoorbeeld de maximale boete voor vieze voertuigen 15.000 per jaar is, terwijl het schoonmaken 70.000 per jaar zou kosten, is die som voor een vervoerder natuurlijk snel gemaakt.
 

23-12-2009 01:51:43
manuel25
manuel25
Dit is voor mij geheel nieuw. Gaan de treinen met omgespoten/omgestickerde Linten rijden of komen er weer GTW's?  

23-12-2009 01:57:19
mren
mren
Er zijn nog meer materieeltypes te verkrijgen met 1435mm spoorbreedte

Ik ken het PvE niet maar er wordt -de gemiddelde aanbestedende overheid kennende- ongetwijfeld nieuw, toegankelijk materieel geëist met provinciale huisstijl.
 

23-12-2009 02:05:17
ruysdael
ruysdael
Waarbij de Dtc-pendels ongetwijfeld in de nieuwe BRENG-huisstijl (http://www.mijnalbum.nl/Foto-GLX8DWDW.jpg) gaan, zoals de KAN die tegenwoordig ook voorschrijft aan de lokale bussen.  

23-12-2009 05:56:16
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: discussie mag voortgezet worden in https://www.somda.nl/forum/7027/Problemen+nieuwe+concessie+trein+Achterhoek/, deze gaat op slot.


Groet, Spiketrain