Wijzigingsblad 1-2-2010
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
20-12-2009 16:32:57
Damian
Damian
Oke, het is misschien wat vroeg, maar ik zag in het wijzigsblad van 1 februari behoorlijk wat MAT zitten in de 4000/14700 en 7400/17400. Blijkbaar heeft NS nog niet zoveel vertrouwen in de SLT?

Verder leek het erop dat er iets meer IRM in de 2200 zitten en zag ik MAT voorkomen in de 5500 serie in het weekend waar nu nog SGM rijdt.
 

20-12-2009 17:14:16
keesje
keesje
Je bedoelt het 'MAT' dat op een dienstkaartje staat? Vrij vertaald: Mat.'64 voor degenen die dat niet wisten.

Het eerst wijzigingsblad zal ongetwijfeld gekenmerkt worden door het versterken van treinen (waar planners allang voor hadden gewaarschuwd, maar het management slaapt dan nog meestal). En verder het eeuwige minutengeneuzel (minuutje erbij, minuutje eraf; vaak in omgekeerde volgorde als waarop daarvoor is geneuzeld).
 

20-12-2009 18:17:10
Damian
Damian
Sorry Keesje, ik bedoelde inderdaad Mat'64.  

20-12-2009 18:30:17
broek53
broek53
Quote
Damian: Oke, het is misschien wat vroeg, maar ik zag in het wijzigsblad van 1 februari behoorlijk wat MAT zitten in de 4000/14700 en 7400/17400. Blijkbaar heeft NS nog niet zoveel vertrouwen in de SLT?
Verder leek het erop dat er iets meer IRM in de 2200 zitten en zag ik MAT voorkomen in de 5500 serie in het weekend waar nu nog SGM rijdt.
Er zitten in dat wbl 15 diensten voor SLT als ik het goed heb, en inderdaad is de planning niet dat de achterstand ineens ingehaald wordt, neen. In de 2200 is een DDM-1-stam vervangen door IRM. Als voorloper van de terzijdestelling van het DDM-1 dat volgend jaar gaat plaatsgrijpen als het vervoer blijft dalen.
 


20-12-2009 19:14:22
Damian
Damian
Quote
broek53: In de 2200 is een DDM-1-stam vervangen door IRM. Als voorloper van de terzijdestelling van het DDM-1 dat volgend jaar gaat plaatsgrijpen als het vervoer blijft dalen.


Oke, en gaat er dan ook echt een DDM1 naar de sloop of wordt de Dijksgracht nog voller?
 

20-12-2009 20:20:02
broek53
broek53
Het gaat in dat geval in de mottenballen. Ik denk voor het geval het vervoer weer zou aantrekken, en daarnaast is het mogelijk dat de verbouwing van DDAR uitgebreid wordt (het DDZ=project) en dan worden daar ook tussenrijtuigen DDM-1 bij betrokken.  

23-12-2009 08:03:47
treinfan
treinfan
Onder het mom u vraagt wij draaien (volgende keer toch maar even een script maken die mij 1 uur werk kan besparen): http://treinfan.waarisdetrein.nl/2010Mat1-2.txt
Nachtgrenzen blijft een lastig item: Treinen die voor 1:59 starten zijn nog bij de 'vorige dag' aangemerkt. Treinen die voor 1:59 starten en na 2:00 nog een machinistwissel hebben (ik weet niet hoeveel het er zijn, maar in ieder geval minder dan 40) kunnen er echter wel instaan onder 2 dagen

Wat mij opvalt: Planmatig SLT in de (1)7400 en: DDM-1 wekelijks van/naar Ldd (80514 en 80520)%02%

Edit: script is er, zie voortaan: http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010.htm voor de output

Laatst bewerkt door treinfan op 01-01-2010 12:44
 

23-12-2009 08:24:06
mdj
mdj
Opvallend:
-Er rijdt een omloop MAT op zondag in de 2200: 2231/2224/2245/2242/2263/2256/2277/2274/2295.
-minimaal 4 omlopen mat in de 4900/5700/5000 ipv 1
-5500 doordeweeks SGMM, op zaterdag alles MAT, op zondag 1 omloop MAT
-trein 9244 rijdt alleen op donderdag.
-12100 doordeweeks VIRM, in het weekend 1 omloop MAT, wel op zondag een andere dan zaterdag.

Laatst bewerkt door mdj op 23-12-2009 19:16


Bij twijfel: gebruik beton.
 

23-12-2009 10:27:25
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
treinfan: DDM-1 wekelijks van/naar Ldd (80514 en 80520)%02%


volgens mij niets nieuws, na de sluiting van Zaanstraat zou het DDM-1 in Ldd in onderhoud gaan, en ik heb ook al een DDM-1 compositie zien wachten bij Ypb vorige week om de boog op te rijden...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 23-12-2009 10:28
 

29-12-2009 11:38:14
keesje
keesje
Nog wat bijzonderheden over het wbl februari 2010:

* Trein 3616 rijdt voortaan met 10 bakken tussen Ah en Zl, de langste IJssellijntrein die er bestaat. Te Ah wordt een viertje voorop bijgeplaatst dat als 80110 van Zl naar On gaat.
* Bij de Plan T's gaat er weer een dienst af: van 6 naar 5. Hiervan blijven maar 2 rijdende diensten over in de 6800. De rest staat reserve. In het weekend staat alles stil. Interessant blijft trein 76865 Mtr (20.30)-Hrl (20.59) via Vk met een Plan T.
* Het aantal diensten Plan V is weer verder opgeschroeft, van 118 naar 132. Het valt o.a. op dat het gegoochel in Ht met het voortdurend bijplaatsen en aftrappen van stellen in de 4400/9600 geen grenzen kent.
* De malle constructies in de 800 met bijplaatsen en aftrappen te Ehv (en de hierdoor regelmatig verloren verbindingen Hrl of Mt met Ht en noordelijker) gaat ook onverminderd voort. Meest idiote geval blijft het achterblijven van een viertje uit 879 te Ehv, welke een half uur later weer met 881 voorop meegaat naar het zuiden.
* Was 13618 menig wijzigingsblad op maandag weer per ongeluk een losse Plan V, dat is deze nog steeds. In schril contrast tot de veel rustigere stopper van een half uur eerder: hier is een DDAR vervangen door 3x Plan V.
* Het aantal diensten DM'90 blijft onverminderd op 20 staan (incl Zl-Kpn) en dat van ZAP onverminderd op 5.

Laatst bewerkt door keesje op 29-12-2009 11:38
 

29-12-2009 17:49:07
timtrein
timtrein
De Plan T's blijven dus onverminderd rondzwerven, want het zijn er momenteel (dacht ik) nog 9 en dat zal binnenkort wel iets afnemen maar nog niet veel (7 of 8?)  

29-12-2009 18:38:32
keesje
keesje
Het is in ieder geval wel opvallend (en niet geheel onverwacht) dat de Plan T's in veel diensten van een "dubbele Plan V" rijden. En daarmee zie je ze natuurlijk nog her en der.

Ook vanaf 1-2 zou me het niet verbazen, aangezien er maar 2 diensten zijn waar de Plan T's daadwerkelijk in behoren te rijden (de 2 omlopen in de 6800, zoals vermeld). Maar ik weet niet welke aantallen T's er dan nog in dienst zijn, maar je zou verwachten: minstens 5 of 6 omdat er dan 5 diensten Plan T zijn.
 

30-12-2009 19:30:59
timtrein
timtrein
Nu nog 10 stellen, dat zal teruggaan naar een stuk of 8 schat ik zo. Ruin genoeg dus.  

01-01-2010 19:02:37
ns1700
ns1700
ik heb zojuist gelezen en zag dat de 5108, 5118 en 5123 op Zondag met SLT rijden per 01-02-09  

01-01-2010 19:04:07
keesje
keesje
Dan zal er vast nog een trein zijn met SLT, want anders mis ik er ergens eentje de volgende dag.  

01-01-2010 19:10:29
raymond16
raymond16
Dat is dan gewijzigd, daar stond onlangs nog SGMm voor gepland. Ook in die lijst waren het de enige treinen met SGMm op zondag dus die lijst met SLT zal wel kloppen en zal wel wat anders bedacht zijn.

Laatst bewerkt door raymond16 op 01-01-2010 19:12
 

01-01-2010 19:44:01
stephan90
stephan90
Ik zie ook dat de hele 9800 met SLT staat gepland. Iemand enig idee hoeveel vieren en zessen worden ingezet in deze serie?  

02-01-2010 13:12:18
hvondelen
hvondelen
Ik vond nog wel een leuke in de waslijst van Rens:

4895 --WD--- IRM
4895 --WD--- IRM
4895 MD----- IRM
4895 MD----- IRM
4895 -----Z- SGMM
4895 -----Z- SGMM
4895 ----V-- SGMM
4895 ------Z SLT

Wat betekend het eigenlijk als er twee keer IRM/SGM onder elkaar staat op dezelfde dag? 2x VIRM of 2x SGMm? Verder is die SLT wel heel erg opvallend!

Laatst bewerkt door hvondelen op 02-01-2010 13:42


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

02-01-2010 13:18:55
broek53
broek53
Quote
stephan90: Ik zie ook dat de hele 9800 met SLT staat gepland. Iemand enig idee hoeveel vieren en zessen worden ingezet in deze serie?
In de ochtendspits vier zessen en een combi van twee vieren. In de 19800 twee lossen vieren en twee losse zessen, en in de 9700 een vier en een zes.
 

02-01-2010 14:40:28
bart84
Moderator
bart84
Quote
hvondelen: Ik vond nog wel een leuke in de waslijst van Rens:

4895 --WD--- IRM
4895 --WD--- IRM
4895 MD----- IRM
4895 MD----- IRM
4895 -----Z- SGMM
4895 -----Z- SGMM
4895 ----V-- SGMM
4895 ------Z SLT

Wat betekend het eigenlijk als er twee keer IRM/SGM onder elkaar staat op dezelfde dag? 2x VIRM of 2x SGMm? Verder is die SLT wel heel erg opvallend!

Dat zijn deeltrajecten. Kan een paar oorzaken hebben. Meest voorkomende zijn: Mcn-wissel, kopmaken, combineren/splitsen.


Mvg. Bart
 

02-01-2010 15:27:53
bart
bart
Het viel mij op dat per 01-02-09 al het Mat'64 weer uit de 4000 verdwenen zal (moeten) zijn... (?)

Of kan ik SLT nog steeds als Mat'64 lezen?

Laatst bewerkt door bart op 02-01-2010 15:29
 

02-01-2010 18:03:15
keesje
keesje
Volgens mij is het verdwijnen van de Mat'64 uit de 4000 onjuist, maar dat zeg ik even uit mijn hoofd.  

02-01-2010 18:24:44
ruysdael
ruysdael
SLT in de 4895, is dat niet die trein die naar Alkmaar gaat? Dan zal het wel een mat-verbrenging zijn voor de 4000 de volgende dag. Als keesje het goed heeft, uit zijn hoofd, dan zal dat treintje dus met Mat'64 rijden, ook leuk over die lijn  

02-01-2010 23:50:02
bart
bart
Ja inderdaad, daarbij brengen de laatste 4000'en van de dag SLT en Mat'64 naar Heerhugowaard, is ook wel geinig.  

02-01-2010 23:53:10
treinfan
treinfan
Het merendeel SLT zal inderdaad waarschijnlijk mat '64 worden. Het dubbel voorkomen van een regel moet hier: http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010.htm opgelost zijn  

04-01-2010 13:50:40
keesje
keesje
Quote
hvondelen: Ik vond nog wel een leuke in de waslijst van Rens:

4895 --WD--- IRM
4895 --WD--- IRM
4895 MD----- IRM
4895 MD----- IRM
4895 -----Z- SGMM
4895 -----Z- SGMM
4895 ----V-- SGMM
4895 ------Z SLT



De 4895 op vrijdag rijdt niet met SGM maar met een tweetje Mat'64. Het stel staat het hele weekend te Amr GDST en begin maandag met 4023v.
Ook op zondag zit er in 4895 Mat'64 en dus geen SLT. Dit stel vertrekt maandag met 4019 voorop.
SLT komt wel planmatig naar Amr in 4072/4091 op ma-vr. Op zaterdag met 4068/4087, maar ook met 7484 en 14088 (naar Hwd). Deze overnachten dan in Amr om op zondag te starten in 4027 en 4029.

Op zondag is het een komen en gaan van SLT in Amr, want dan zitten ze met 3 omlopen in de 4000:
1. 4026/45/46/65/66/85/86
2. 4027/28/47/48/67/68/87/88
3. 4029/30/49/50/69/70/89/90
 

04-01-2010 19:11:43
treinfan
treinfan
Mijn waslijst klopte niet helemaal, er waren wat bestandjes door elkaar komen te staan, het is geupdated: http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010.htm  

04-01-2010 19:31:24
ns1700
ns1700
ik zie dat de SLT eruit is gehaald(01-02) uit de 5108,5118 en 5123. jammer%04%  

04-01-2010 19:51:49
robbertc
robbertc
Was er al gemeld dat de 9100 in Gn in principe kort gaat keren? 3 minuten %09% Het is wachten op weer een paniekerige herstelactie..  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-01-2010 19:53:15
Duitje
Duitje
@NS1700 Ach...die dingen rijden nog niet, dus je mis niks


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

04-01-2010 20:06:00
Joey666
Joey666
het lijstje van februari staat volgens mij niet goed.

Dan rijdt de 49**/50**/en 57** serie in minder mat ??
en er zullen juist dan 5 omlopen komen?
En deze omlopen staat van december wel op 5 omlopen en per februari nog 1 omloop.
 

04-01-2010 20:10:50
treinfan
treinfan
Ik snap niet wat je bedoelt, ik zie alleen dat het mat '64 in de 4900, 5000 en 5700 gewoon klopt: Nu 1 omloop en per februari in het weekend iets meer mat '64  

04-01-2010 20:13:01
woepje
woepje
Quote
robbertc: Was er al gemeld dat de 9100 in Gn in principe kort gaat keren? 3 minuten %09% Het is wachten op weer een paniekerige herstelactie..
Dat was nog niet gemeld. Lekker handig die drie minuten. Om zeker van het rangeercircus af te komen?

Nou ben benieuwd wanneer men in de gaten krijgt dat dit niet gaat werken
 

04-01-2010 21:13:42
Joey666
Joey666
Quote
treinfan: Ik snap niet wat je bedoelt, ik zie alleen dat het mat '64 in de 4900, 5000 en 5700 gewoon klopt: Nu 1 omloop en per februari in het weekend iets meer mat '64


Okee, ik zag dat er in het weekend ook wat rijdt.
Dan zou het wel kunnen.
En doordeweeks veranderd er dan bijna niets.
 

04-01-2010 21:17:11
keesje
keesje
Quote
woepje:
Quote
robbertc: Was er al gemeld dat de 9100 in Gn in principe kort gaat keren? 3 minuten %09% Het is wachten op weer een paniekerige herstelactie..
Dat was nog niet gemeld. Lekker handig die drie minuten. Om zeker van het rangeercircus af te komen?

Nou ben benieuwd wanneer men in de gaten krijgt dat dit niet gaat werken


Loeki de Leeuw zou zeggen: "Asjemenou!!" en "Nou moe" was geloof ik ook zo'n typerende uitspraak. Het muisje zou zich zoals altijd weer rotlachen met die irritante piep en dat hondje zou ook nu, net als altijd in die filmpjes, zijn hoofd weer afkeurend schudden.
 

04-01-2010 21:43:19
jorgo
jorgo
Loeki de Leeuw is wegbezuinigd, om maar eens een mooie analogie te geven.

Anyhow, zal wel foutje zijn. Zodra men het ontdekt, wordt het toch zeker ongedaan gemaakt ("voilà!").
 

04-01-2010 21:45:40
robbertc
robbertc
Nee, het is wel een bewuste keuze. Maar we zullen zien hoe het loopt..  

04-01-2010 21:55:31
keesje
keesje
Bakkilometers, punctualiteit, bakkilometers, punctualiteit, bakkilometers, ... Dat is zo'n beetje de rode draad in het leven van een gemiddeld materieelplanner. Jojo beleid bij de NS kun je het ook noemen.  

05-01-2010 14:57:03
robbertc
robbertc
Over de korte keringen in de 9100: Dat is alleen buiten de spits. In de spitsen keren ze lang in Gn / worden ze aan de NO verbonden
Quote
keesje: * Was 13618 menig wijzigingsblad op maandag weer per ongeluk een losse Plan V, dat is deze nog steeds. In schril contrast tot de veel rustigere stopper van een half uur eerder: hier is een DDAR vervangen door 3x Plan V.
Dacht em al eens tegen te zijn gekomen, en dat klopt: Vanaf afgelopen maandag rijdt trein 13618 met 2x V en zal dat ook per wbl februari blijven doen. 'Foutje' is dus opgemerkt en hersteld.
 

06-01-2010 08:10:41
keesje
keesje
Heb overigens ook nog steeds geen structuur kunnen ontdekken in de overgangsbrei te Gn: Hier keert van alles en nog wat op van alles en nog wat, om het zo eens samen te vatten... Maar zowaar keren er een paar treinen zonder te splitsen of te combineren.

Ter illustratie:

711 -> 9126 a
9113 -> 728 a
517 v -> 530 a
517 a -> 530 v
9117 a -> 534 a
9117 v -> 732 a
521 -> 534 v
9121 -> 736
723 v -> 538 a
723 a -> 538 v
525 v -> 740
525 a -> 550 v
727 a -> 9158 a
529 a -> 744 v
529 v -> 744 a
 

06-01-2010 10:56:35
mren
mren
Aan de Zwolse kant zitten ook vast nog wel wat overgangen van aankomende 9100 die nog voor de 10700/10500 worden geplaatst, of achterste stellen van 12700/12500 die als 9100 ri Gn gaan.  

06-01-2010 12:21:47
robbertc
robbertc
Aan de Zwolse kant gebeurt in principe niks met de 9100, maar keert-ie normaal op zich zelf. Alleen bij versterken / aftrappen misschien..  

06-01-2010 12:57:27
keesje
keesje
Inderdaad: 9126 a -> 740 v. Maar dat is het wel zo'n beetje in Zl.

Opvallend is meer dat nota bene in de ochtendspits een ICM-IV staat te niksen en pas na 17 uur gaat rijden als 557 voorop. Valt er 's morgens niks te vervoeren?
 

06-01-2010 13:10:20
robbertc
robbertc
Daar zit een verhaal aan vast. Trein 557 is te kort tussen Zl en Gn en die moest versterkt worden. Daarvoor is een ICM-IV gebruikt die 'onder de streep' stond. Vandaar.
Overigens, trein 557 wordt dus in Zl versterkt, terwijl die al met 15 bakken uit Ut komt. Spoor 3 in Zl kan geen 19 bakken hebben, daarom worden om die tijd de functies van de sporen 3 en 5 omgeruild. Dit is overigens al per aanstaande maandag (vanwege de winterperikelen is het de vraag of dit ook daadwerkelijk gebeurt, maar dat is een ander verhaal).
Per April wordt trein 557 op een fatsoenlijker manier versterkt, maar voor ik daar aan begin, moet iemand Woepje even vastbinden..
 

06-01-2010 13:14:08
broek53
broek53
Dat is een redelijk bekend verschijnsel, in de zin dat de avondspits veel gespreider verloopt en er soms meer stellen nodig zijn dan in de ochtendspits; een soort versnijdingsverlies. Speelt nog meer bij dubbeldekkers, in het algemeen. ik bedoel: waar je in de ochtendspits bijvoorbeeld drie treinen met dubbelde DDAR rijdt (die vol zijn), moet je in de avond eigenlijk vier of vijf treinen met 2 x DDAR rijden (die allemaal minder vol zijn, maar het weer niet met een enkel stel af kunnen).  

06-01-2010 13:21:10
keesje
keesje
Dus eigenlijk zeggen jullie hiermee dat de 8-uursdoorsnede, die toch eigenlijk altijd bepalend was voor je inzet de rest van de dag, een beetje is achterhaald?  

06-01-2010 13:50:02
jacokran
jacokran
Nieuwsgierige vraag: Wat word bedoeld met de 8-uursdoorsnede?  

06-01-2010 14:10:32
broek53
broek53
De achtuurdoorsnede geeft de hoeveelheid materieel aan die om 8.00 uur op een werkdag rijdend wordt ingezet. Traditioneel is dat de piek in de inzet. Bij die doorsnede is de laatste jaren een rubriekje "late starters" voor stellen die in de ochtend niet nodig zijn (of niet rijden) en pas is de avondspits in dienst komen, zoals ik eerder aangaf. Vorig jaar was het materieel van spitstrein 14554 er zo eentje, bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-01-2010 15:24
 

06-01-2010 14:13:46
keesje
keesje
En nu dus ook trein 557.  

06-01-2010 15:57:03
jacokran
jacokran
Erg kort door de bocht geeft de 8-uursdoorsnede samen met de gemiddelde onttrekking wegens onderhoud dus de hoeveelheid materieel dat je nodig hebt. Bedankt voor het antwoord%02%  

06-01-2010 17:42:16
woepje
woepje
Quote
robbertc: Per April wordt trein 557 op een fatsoenlijker manier versterkt, maar voor ik daar aan begin, moet iemand Woepje even vastbinden..
 

06-01-2010 17:43:07
mdj
mdj
VIRM dus...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-01-2010 21:35:18
broek53
broek53
Quote
jacokran: Erg kort door de bocht geeft de 8-uursdoorsnede samen met de gemiddelde onttrekking wegens onderhoud dus de hoeveelheid materieel dat je nodig hebt. Bedankt voor het antwoord%02%
Ja, en om de slak van het nodige strooizout te voorzien: het onderhoud zit in de omloop verwerkt en komt daarom als rubriek ook voor in de achtuursdoorsnee, net als eventuele exploitatieve reservestellen; kortom, alles wat er als dienst in de omloop terecht komt. Daarboven komen dan de Technische Reserve, de Bots/brandreserve en de onttrekkingen voor revisie e.d., kortom: dat wat er is afgesproken door NSR met NedTrain. Als het goed is, is de som van diensten en reserves gelijk aan de omvang van de betreffende materieelsoort.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-01-2010 21:36
 

07-01-2010 10:02:11
jacokran
jacokran
Strooi nou niet te veel zout, het is al schaars %02% Toch bedankt voor de verduidelijking.  


13-01-2010 15:38:11
Mat75
Mat75
Betr 7400/3000 omloop tussen Ut-(Har)-Klp.

Met het ingaan van DRGL 2009-2010 de reistijd van de 3000 tussen Ut-Klp met 2 minuten ingekort. Vertrek Ut . 23 & .53 , aankomst Klp .12 & .42.

Opvallend genoeg is de vertrektijd van de 7400 vanauit Ut ongewijzigd om .15 & .45.

De 3000 zit al enkele jaren 9 van de 10 keer te kort achter de 7400 en komt vertraagd aan op Klp.

Met het versnellen met 2 minuten in DRGL 2009-2010 van de 3000 wordt de vertraging alleen maar groter blijkens het feit dat bijna elke rit vertraagd aankomt/vertrekt op Klp.

Overigens heb ik het idee dat de situatie met het invoeren van Mat'64 sinds wijzigingsblad 07sept2008 alleen meer slechter is geworden.

Advies ; aanpassing naar oude tijden in volgende wijzigingsblad met aankomst .14 & 44 in Klp. NS dit is je eigen OTP met volle bewustzijn om zeep helpen !!!
 

13-01-2010 21:31:05
AlbertP
AlbertP
Of laat de trein wat later vertrekken uit Ut. Als die kortere reistijd erin staat, zal dit vast mogelijk zijn zonder hinder van 7400.  

13-01-2010 21:38:24
woepje
woepje
Quote
mdj: VIRM dus...
O? En daarvoor moet ik vastgebonden worden? Nou ik kan geen kant op nu, kuch, dus vertelt u maar Robbertc
 

13-01-2010 21:43:13
AlbertP
AlbertP
Ach, je bent zo gek op VIRM (waar ik me overigens niets bij kan voorstellen) dat Robbertc wel iets geks moest verzinnen.  

13-01-2010 21:46:20
mdj
mdj
Of een stille hint waar -iig de langlezende mensen- de mededeling wel van snappen, lijk mij zo.

(Ja, of het moet met een kort/lang kerende 9100 zijn, maar dat lijkt mij vrij nihil, gezien de context;))


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-01-2010 21:53:19
woepje
woepje
Een lang/kort kerende 9100 heeft weinig te maken met het versterken van de 557, mag ik toch aannemen. Maar goed, ben benieuwd  

13-01-2010 21:59:01
robbertc
robbertc
Vanaf half April VIRM in treinen 522, 533, 546 en 557. (misschien zelfs 14 bakken in de eerst- en laatst genoemde tussen Zl en Ut! maar dat is nog niet zeker)

Mijn hints zijn allemaal niet zo onduidelijk
 

13-01-2010 22:05:46
woepje
woepje
Daarvoor mag je me inderdaad voor vastbinden En ik krijg op deze manier wel een lang onderschrift zo hoor

14 bakken VIRM, nog meer dan in de drukkere treinen van de 800, lol. Maar blijven de 526 (530 op zondag) en 561 ook zoals nu of worden die juist ICM nu?

Laatst bewerkt door woepje op 13-01-2010 22:26
 

13-01-2010 22:06:38
ruysdael
ruysdael
Hopelijk zijn ze tegen die tijd allemaal een beetje op de baan weer...
Waarom eigenlijk? Er is toch al een klein overschot aan ICM?
 

13-01-2010 22:09:54
broek53
broek53
Voor de overzichtelijkheid is het misschien handig de zaken van het wbl april onder te brengen in een ander topic dan dit? Bijvoorbeeld "Wijzigingsblad x-4-2010...

Laatst bewerkt door broek53 op 14-01-2010 00:31
 

13-01-2010 22:15:48
mren
mren
Quote
woepje: Daarvoor mag je me inderdaad voor vastbinden


Of opnemen
 

13-01-2010 22:19:18
Mat75
Mat75
Quote
AlbertPool: Of laat de trein wat later vertrekken uit Ut. Als die kortere reistijd erin staat, zal dit vast mogelijk zijn zonder hinder van 7400.



Eens. Er zit ruimte in die sector , kan best een paar minuten sneller , als ie maar vrije baan heeft.

Weet alleen niet wat de consequenties zijn voor het kruisen als de 3000 later dan .23 of .53 uit Ut vertrekt.

Laatst bewerkt door Mat75 op 13-01-2010 22:20
 

14-01-2010 00:26:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
voor zover ik weet weinig, de eerstvolgende binnenkomende trein lijkt me een trein uit de 3100 serie ri Shl, dat mag geen probleem zijn. Uit de richting Gdm komt er op dat moment niks binnen, de 800 zit er net voor en de 6000/16000 gaan over een ander spoor. Wat betreft cargo-paden durf ik even niks te zeggen...  

14-01-2010 12:11:52
qj7141
qj7141
Quote
Mat75:
Quote
AlbertPool: Of laat de trein wat later vertrekken uit Ut. Als die kortere reistijd erin staat, zal dit vast mogelijk zijn zonder hinder van 7400.



Eens. Er zit ruimte in die sector , kan best een paar minuten sneller , als ie maar vrije baan heeft.

Weet alleen niet wat de consequenties zijn voor het kruisen als de 3000 later dan .23 of .53 uit Ut vertrekt.


De ICE naar Arnhem komt op hetzelfde spoor om .57 (en soms om .27). Die zou evt naar 15 kunnen, maar dat heeft bij het uitrijden weer nadelige consequenties.
Anderzijds is het surplus aan speling in de 3000 wel weer handig als (extra) gestopt moet worden in Driebergen-Zeist op de momenten dat de 3100 niet rijdt (zondag tot 12.02 en 's avonds vanaf 22.02)(Dan wordt de aankomsttijd in Arnhem, althans op papier, niet gewijzigd).

Laatst bewerkt door qj7141 op 14-01-2010 13:11
 

14-01-2010 13:10:22
rolandrail
rolandrail
Wordt het rare gedoe met tr 7493 en 7495 die Asdm en Asa overslaan nog gewijzigd of blijft die onzin incl. vervolgens 5 minuten stilstaan te Asb zo?  

14-01-2010 13:34:09
keesje
keesje
Die onzin blijft zo!  

14-01-2010 17:26:33
AlbertP
AlbertP
Quote
qj7141: Anderzijds is het surplus aan speling in de 3000 wel weer handig als (extra) gestopt moet worden in Driebergen-Zeist op de momenten dat de 3100 niet rijdt (zondag tot 12.02 en 's avonds vanaf 22.02)(Dan wordt de aankomsttijd in Arnhem, althans op papier, niet gewijzigd).


Maar op zondag is de aankomst in Klp en Ed wel later. Waarom Ed-Ah opeens in 10 minuten kan is mij een raadsel. 11-12 minuten is de normale reistijd voor een IC. Misschien dat er minder mensen uitstappen in Klp en Ed, treinen in de spits hebben (in Ed) vaak wel een minuut nodig om iedereen te laten in/uitstappen. Als een trein 2x een halve minuut korter nodig heeft, dan scheelt dat weer een minuut. Plus de minuut speling die er doordeweeks is. 2 minuten ingehaald.

Laatst bewerkt door AlbertP op 14-01-2010 17:34
 

14-01-2010 17:33:02
keesje
keesje
Er zijn clupjes bij NS en Prorail die van opstrakken van de dienstregeling houden en ook nu krijgen ze er geen genoeg van blijkbaar.  

14-01-2010 17:37:56
AlbertP
AlbertP
Het wordt tijd dat er iemand gaat nadenken over de dienstregeling in plaats van het zomaar op te strakken. (Weten ze nog wel wat nadenken is %09%)  

14-01-2010 17:46:57
MDDM
MDDM
1 minuut inkorten,pfff wat een ramp.Daar hebben ze over nagedacht.
(dus ja,ze weten wat nadenken is %08% )
Rij-tijd genoeg tussen Ed en Ah.


Gr Joop mcn Lls
 

14-01-2010 17:50:34
AlbertP
AlbertP
Je hebt gelijk MDDM.  

14-01-2010 19:58:16
Mat75
Mat75
Is het aantal in _ & uitstappers op Klp bekend ?

Volstaat een halfuursdienst nog voor dit station in de spits?

Is een extra stopper in de spits een mogelijkheid ?

-Kwartiersdienst
-bediening ri Ut van Mrn-Db-Bnk zo ook ri Ah ?

Gaat de 3000 in DRGL ook op Asdb halteren?

Hoort eigenlijk thuis in DRGL2011 , excuses

Laatst bewerkt door Mat75 op 14-01-2010 20:05
 

14-01-2010 21:21:48
AlbertP
AlbertP
Asdb kennen we niet. Asb bedoel je waarschijnlijk.  

10-03-2010 13:04:56
daniel81
daniel81
Ik heb nog een opmerking over dit huidige wbl. Sinds 1 februari vertrekt de 7000 in Apd van spoor 3 (afgezien van de onderhoudsroosters). Dit is ook op de vertrekstaten zo aangegeven. Alleen heeft niemand dat aan Tuffie verteld, waardoor zij elk (half) uur enthousiast een spoorwijziging omroept. De vaste reizigers weten dit zo langzamerhand wel, dus die staan standaard bij spoor 3 te wachten. Alleen, het vervelende is dat als de trein toevallig wel eens van spoor 1 vertrekt, dit dus niet omgeroepen wordt.%09%

Laatst bewerkt door daniel81 op 10-03-2010 13:05
 

10-03-2010 13:10:16
broek53
broek53
Dat duidt erop dat de spoorwijziging naar spoor 3 niet in het wijzigingsblad is ingevoerd, maar in dagplan (en dan "toevallig" ingaande 1-2). Tuffy roept namelijk alle dagplan- en bijsturingswijzigingen ten opzichte van het jaarplan om.
Waarmee meteen verklaard is dat er niets omgeroepen wordt als zo'n trein toevallig wèl van spoor 1 vertrekt. Dat is tevens het nadeel van het manipuleren van de vertrekstaten, dat hier dan kennelijk ook gebeurd is. De vertrekstaten komen namelijk uit hetzelfde jaarplangestuurde systeem.
 

10-03-2010 13:46:13
daniel81
daniel81
Dus als ik het goed begrijp, is de vertrekstaat 'met de hand' aangepast, zonder dat het systeem waarop de vertrekstaat gebaseerd is, aangepast is.  

10-03-2010 13:55:22
broek53
broek53
Yep. Met grote mate van waarschijnlijkheid zijn het dan ook papieren staten ipv kunststof.  

10-03-2010 13:59:57
daniel81
daniel81
OK bedankt, ik zal er eens goed op letten of het papier of kunststof is  

10-03-2010 18:32:38
Apda
Apda
Het zijn inderdaad papieren vertrekstaten.  

10-03-2010 20:45:42
broek53
broek53
Als je eenmaal weet hoe het systeem werkt, is voorspellen zó makkelijk..%02%  

11-03-2010 01:03:28
scooter
scooter
In Tb is iets soortgelijks.Sinds 1 februari vertrekt de 1900 naar Gvc weer ieder half uur van spoor 2.Daarvoor was om en om spoor 2 of 3.De vertrekstaten zijn aangepast(plastic)maar nog steeds wordt omgeroepen spoorwijziging en staat dit ook zo op de actuele vertrektijden in de hal vermeld.

Laatst bewerkt door scooter op 11-03-2010 01:04