19 December 2009: SSN-rit naar Münster
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
18-12-2009 12:19:03
TheKnitter
TheKnitter
Deze dienstregeling is gepost na telefonisch contact met SSN, om toestemming te vragen voor posten van de dienstregeling voor de trein spotters / liefhebbers.
Deze toestemming geld alleen voor somda.nl en mag dus niet worden verstrekt op andere websites, zonder toestemming.
Het Duitse deel van het tracé is voor mij niet exact duidelijk, dus als iemand daar een duidelijker overicht van heeft, zou mooi zijn.

Voor de liefhebbers..

Rtng V 07:12
Rtngw D 07:14
Hlba D 07:17
Wspl D 07:19
Wsba D 07:20
!! Na aankomst Rtd, instappen
reizigers spoor 4
Rtd A 07:23
!! Stoomloc,6 rijtuigen
Rtd !! V 07:42
Wsba D 07:44
Wspl D 07:45
Hlba D 07:47
Rtngw D 07:49
Rta D 07:51
Nwk D 07:55
Nwki D 07:56
Mdo D 07:59
Gd D 08:02
Gdg D 08:04
Odw D 08:08
Wdo D 08:12
Wd D 08:14
Hmla A 08:17
!! V 08:27
Hmlva D 08:31
Vtn D 08:33
Utlr D 08:36
Utwaw D 08:38
Ut A 08:40
!! instappen reizigers
spoor 14B
!!V 08:55
Lak D 08:59
Har D 09:17
Ed A 09:29
!! water nemen spoor 5
V 10:09
Ahwa D 10:23
Ahb D 10:24
Ah D 10:26
Va D 10:28
Zv D 10:37
Zvbtwa D 10:39
Zvg D 10:41
El D 10:43
Em A 10:51


Emmerich - Münster
Verkehrstag: Sa 19.12.09
Emmerich 11.24
Empel-Rees 35
Mehrhoog 42
Wesel 52
Friedrichsfeld 54
Üst Voerde 57
Dinslaken 12.02
Ob-Sterkrade 09
Abzw Grafenbusch 15
Bft Ob-Oster= 17
feld West
Bft Ob-Oster= 19
feld Museum
Bft Ob-Oster= 20
feld Ost vor X
Bottrop Süd 12.25 13.03
vor
Abzw Nordstern 10
Bft Ge-Bismarck 13
Bft Ge-Zoo 13
Bft Wanne- 15
Unser Fritz
Abzw Crange 18
Abzw Baukau 21
Recklinghsn Süd 23
Recklinghsn Hbf 28
Marl-Sinsen 35
Abzw Lippe 41
Sythen 49
Dülmen 53
Nottuln-Appel= 14.02
hülsen
Bösensell 06
Seite 3 v. 8
Mecklenbeck 11
Bf Geist Abzw 13
Bft Münster Gbf 14.15
Bft Münster Hbf 14.16 , Ausstieg;


Münster (W) Pbf - Bottrop Süd -Emmerich
Verkehrstag: Sa 19.12.09
Bft Münster Hbf 18.27
Umsetzen v. Gl. 21 nach
Bft Münster Gbf 29
Bf Geist Abzw 31
Mecklenbeck 33
Bösensell 38
Nottuln-Appel= 42
hülsen
Dülmen 51
Sythen 55
Haltern am See 19.01
Abzw Lippe 03
Marl-Sinsen 08
Recklinghsn Hbf 13
Recklinghsn Süd 17
Abzw Baukau 19
Abzw Crange 20
Bft Wanne- 22
Unser Fritz
Bft Ge-Zoo 24
Bft Ge-Bismarck 25
Abzw Nordstern 19.27
Bottrop Süd 19.35 19.57
Tfz-Wechsel
Bft Ob-Oster= 20.01
feld Ost
Bft Ob-Oster= 03
feld Museum
Bft Ob-Oster= 04
feld West
Abzw Grafenbusch 06
Ob-Sterkrade 08
nach
Dinslaken 14
Üst Voerde 18
Friedrichsfeld 20
Wesel 22
Mehrhoog 30
Empel-Rees 20.36
EMMERICH 20.44 GL. 3, WEITER ALS SDZ nach Rotterdam



Em !! V 20:45
El D 20:54
Zvg D 20:57
Zvbtwa D 20:59
Zv D 21:02
Va D 21:14
Ahb D 21:17
Ahwa D 21:18
Wf D 21:24
!! Te Ed spoor 5 waternemen
Ed A 21:33
!! V 22:14
Har D 22:27
Lak D 22:46
Utva D 22:47
!! Na aankomst Utrecht uitstappen
reizigers spoor 7
Ut A 22:50
V 22:56
Utwao D 22:58
Utwaw D 22:59
Utlr D 23:01
Vtn D 23:05
Hmlva D 23:07
Hmla D 23:09
Wd D 23:12
Wdo D 23:16
Odw D 23:21
Gdg D 23:26
Gd D 23:28
Mdo D 23:33
Nwki D 23:36
Nwk D 23:37
Rta D 23:41
Rtngw D 23:44
Hlba D 23:46
Wspl D 23:48
!! Na aankomst Rtd, uitstappen
reizigers spoor 11
Rtd !! A 23:51


DATUM : ZONDAG 20 DECEMBER 2009

(Rtd V 00:08 - Rtng A 00:18)

Rtd V 00:08
Wspl D 00:11
Hlba D 00:13
Rtngw D 00:15
Rtng A 00:18

De sporen of aankomsttijden zijn bij benadering. De trein rijdt tussen de reguliere dienstregelingen, het kan dus een ander spoor worden, of een paar minuten verschil

Laatst bewerkt door TheKnitter op 18-12-2009 12:19
 

18-12-2009 16:44:53
AlbertP
AlbertP
Morgenochtend (misschien ook avond) ben ik op Ed te vinden om de stoomtrein te zien. Nog anderen met plannen om het waternemen op de foto te zetten?  

18-12-2009 17:06:26
HZwoferink
HZwoferink
Waarom eigenlijk via Em?? Bh is toch een veel logischer route naar Munster. En sneller Hgl - Bh - Rheine - Munster.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

18-12-2009 17:27:41
AlbertP
AlbertP
Dan moet je kopmaken in Ut, of tussen Zp-Hgl enkelspoor rijden. Die eerste is duidelijk niet handig, en de tweede is misschien wel helemaal niet mogelijk.  


18-12-2009 19:00:33
nielske90
nielske90
Quote
HZwoferink: Bh is toch een veel logischer route naar Munster.
Ja, maar dan komen ze langs Rijssen en dat mag natuurlijk niet.%08%

Laatst bewerkt door nielske90 op 18-12-2009 19:00
 

18-12-2009 19:13:03
thieskes
thieskes
Op de terugweg wordt in Emmerich een locwissel gedaan binnen 1 minuut, lijkt me wel enorm snel of heb ik het verkeerd begrepen?

Laatst bewerkt door thieskes op 18-12-2009 19:13
 

18-12-2009 19:25:36
AlbertP
AlbertP
Misschien wordt er alleen een loc aangekoppeld, niet losgemaakt. Als die loc al klaar staat (en de trein dus met bezet spoor binnenkomt) zou dat misschien net kunnen, al is het inderdaad krap.  

18-12-2009 19:43:33
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ach ja, die locs hebben natuurlijk een automatische koppeling. %08% En dan ook nog een remproef nemen... Zou wel een nieuw record zijn!

Laatst bewerkt door Mcn-Ut op 18-12-2009 19:45
 

18-12-2009 19:58:56
AlbertP
AlbertP
De reistijd Ed-Em is ruim gepland. Een stoomtrein is natuurlijk langer onderweg dan een normale trein, maar deze is 8 minuten langer onderweg dan die van de CNL. Als de trein op tijd uit Ed vertrekt, is deze misschien wel te vroeg in Em. Dat helpt ook nog mee om eerder klaar te zijn met de lokwissel.  

18-12-2009 21:02:17
keesje
keesje
Op spoor 14 te Ut tussen 8.40 en 8.55? Hoort er geen 3027 langs te komen op dat spoor dan? Een dienstregeling die weer eens zonder na te denken is ingelegd door onze capaciteits'verdeler'...

Anyway, veel plezier natuurlijk! Moet mooie plaatjes opleveren met die sneeuw!

Laatst bewerkt door keesje op 18-12-2009 21:04
 

18-12-2009 22:00:39
TheKnitter
TheKnitter
even nog een toevoeging

Er word gereden rtd naar emmerich met loc 65018 , welke in emmerich omgewisseld word met loc 382267 van de DGEG in Duitsland.
Op de terugweg komt in Emmerich de SSN loc erweer voor

Reizigers in de trein mogen te Ed de trein niet uit ivm langs de hoofdbaan. Hopelijk kan er door iemand een goede pic gemaakt worden, want die wil ik wel!
 

19-12-2009 09:22:22
ari
ari
De trein kwam al fluitend om 8:30 door Utt richting Ut. Mooie pluim. 2225 achterop.

Laatst bewerkt door ari op 19-12-2009 09:22
 

19-12-2009 09:39:35
bjornl
bjornl
Zojuist binnen te Ed. Water nemen is voorbij 9:50. Enorme pluim, rijtuigen verdwenen in de stoom en zaten vol met ijspegels, prachtig!

Laatst bewerkt door bjornl op 19-12-2009 09:57
 

19-12-2009 10:08:31
sloterdijk
sloterdijk
te driebergen%03%

http://picasaweb.google.com/stationkessen/MitchellZNFavorieten#slideshow/5416871262278895122

Laatst bewerkt door sloterdijk op 19-12-2009 10:08
 

19-12-2009 10:13:42
nicospilt
nicospilt
Quote
AlbertPool: De reistijd Ed-Em is ruim gepland. Een stoomtrein is natuurlijk langer onderweg dan een normale trein, maar deze is 8 minuten langer onderweg dan die van de CNL. Als de trein op tijd uit Ed vertrekt, is deze misschien wel te vroeg in Em. Dat helpt ook nog mee om eerder klaar te zijn met de lokwissel.
Het is niet de bedoeling van een dienstregeling dat een trein te vroeg aankomt. Jij hebt het trouwens over de heenreis, terwijl de vraag ging over de locwissel op de terugreis. Het is wonderlijk dat daar maar één minuut voor lijkt te staan. Dit zou alleen kunnen als er in dubbeltractie wordt gereden, waarna in Em de voorste loc wordt afgekoppeld.
De trein kwam vanochtend in statig tempo en luid fluitend langs mijn balkon. De kolendamp was een kwartier later nog te ruiken. Geweldig, die techniek uit de tijd dat het milieu nog niet was uitgevonden!
 

19-12-2009 11:36:15
AlbertP
AlbertP
Ik kon vanochtend helaas niet, maar ga vanavond wel kijken bij de trein.  

19-12-2009 12:08:32
thom
thom
Quote
AlbertPool: De reistijd Ed-Em is ruim gepland. Een stoomtrein is natuurlijk langer onderweg dan een normale trein, maar deze is 8 minuten langer onderweg dan die van de CNL. Als de trein op tijd uit Ed vertrekt, is deze misschien wel te vroeg in Em. Dat helpt ook nog mee om eerder klaar te zijn met de lokwissel.

Een stoomtrein wordt zowieso met aan andere rijkarakteristiek ingelegd, je zou niet kunnen verwachten dat een Stroomtrein zo snel optrekt als een SLT bijvoorbeeld..
Daarnaast kan die DRGL ook zo ruim ingelegd zijn omdatdie anders door zijn voorganger heen moet rijden...
 

19-12-2009 12:11:45
bjornl
bjornl
Foto's op Ede-Wageningen en één in Arnhem: http://www.flickr.com/photos/10072729@N07/sets/72157623029293544/

Bewegende beelden volgen nog.
 

19-12-2009 12:28:10
keesje
keesje
Quote
thom:
Quote
AlbertPool: De reistijd Ed-Em is ruim gepland. Een stoomtrein is natuurlijk langer onderweg dan een normale trein, maar deze is 8 minuten langer onderweg dan die van de CNL. Als de trein op tijd uit Ed vertrekt, is deze misschien wel te vroeg in Em. Dat helpt ook nog mee om eerder klaar te zijn met de lokwissel.

Een stoomtrein wordt zowieso met aan andere rijkarakteristiek ingelegd, je zou niet kunnen verwachten dat een Stroomtrein zo snel optrekt als een SLT bijvoorbeeld..
Daarnaast kan die DRGL ook zo ruim ingelegd zijn omdatdie anders door zijn voorganger heen moet rijden...


Die stoomtrein heeft tenminste geen computerstoringen! %08%
 

19-12-2009 14:40:18
bjornl
bjornl
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=7C8H_Qreawg  

19-12-2009 14:43:10
thijmen007
thijmen007
En met een +8 langs Hüthum (Zv-Em). Plaatje: http://www.flickr.com/photos/thijmen189/4196684815/  

19-12-2009 16:18:48
wouderobva
wouderobva
Om 10:34 door Westervoort. Zie: http://robvanderwoude654.fotopic.net/ (en meer)
Met dank voor de vermelding!!!
 

19-12-2009 18:47:00
V200
V200
En in Emmerich geen 38 te bekennen. Pas toen de trein al weg had moeten zijn kwam uit de richting Oberhausen de V100 van Bochum-Dahlhausen. Met ca. 45 minuten vertraging zijn ze alsnog vertrokken, de V100 voorop en de 65 018 ging mee.  

19-12-2009 19:24:02
kmark
kmark
Netjes op tijd, 10:40 uur, door Groessen (tussen Dvn en Zv) gehuld in mooie dikke witte wolken zie http://www.flickr.com/photos/markrail/4197265321/. Verder zag ik van een afstand de 2225 weer als LLT door Zvbtwa rijden -> Zv rond 13:45 uur.

Laatst bewerkt door kmark op 19-12-2009 19:24
 

19-12-2009 20:13:01
nicospilt
nicospilt
Quote
v200: En in Emmerich geen 38 te bekennen. Pas toen de trein al weg had moeten zijn kwam uit de richting Oberhausen de V100 van Bochum-Dahlhausen. Met ca. 45 minuten vertraging zijn ze alsnog vertrokken, de V100 voorop en de 65 018 ging mee.
Dus dubbeltractie, zie mijn bericht van 10:13:42. Een snelle locwissel in Em is dus mogelijk. Albert: doe vanavond een warme jas aan, een vertraging is sneller opgelopen dan dat een trein iets te vroeg aankomt!
 

19-12-2009 20:43:25
gizmo
gizmo
weet iemand waarom de 38er niet reed?  

19-12-2009 21:12:40
TheKnitter
TheKnitter
op de heenweg met vertraging in emmerich vertrokken. De P8 vann de Duitsers was de ketel bevroren. Diesel is er bijgekomen ook bevroren, maar kon rijde , veels te laat. Onderweg meer vertraging gekregen door wachten op regulire treinen.
1u15 te laat in munster.
Terugwweg na veel vertraging eindelijk weg, 1u20 te laat.
In emmerich komt er een e-loc voor, welke mensen van de 2200 diesel hebben oopgeehaald van De Kijfhoek.
Dit met alles aann dank van de DB, welke ons veel hebben laten wachten overal.
Dienstregeling is niet bekend voor verder.
De stoom en dieselloc gaan zelf door, alleen verder met e-loc.
Morgen of strax meer.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 19-12-2009 21:16
 

19-12-2009 21:17:47
V200
V200
Quote
nicospilt: Dus dubbeltractie,
Nee, voorspan heet zoiets. Met dubbeltractie zou de machinist vanuit de V100 ook de 65 bedienen en dat is nou niet echt mogelijk.
 

19-12-2009 21:55:17
nicospilt
nicospilt
Wat jij bedoelt noemt men treinschakeling. Voorspan of dubbeltractie is hetzelfde: elke loc heeft een eigen machinist nodig. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinschakeling en http://www.nicospilt.com/dubbeltractie.htm  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-12-2009 22:43:49
ns1700
ns1700
kortom de P8 was bevroren en dienst doen was onmogelijk. dat is tegenvallen deze keer, en dan een E-loc voor de terugrit. nou dat is wel erg raar maar okee. beter iets dan niets zeggen we maar  

19-12-2009 23:38:33
nicospilt
nicospilt
Ja okee allemaal. Maar was die kerstmarkt eigenlijk nog een beetje gezellig?  

20-12-2009 00:34:45
train85
train85
Ja heel erg gezellig, lekker eten en drinken. Maar wel erg koud.  

20-12-2009 02:46:00
TheKnitter
TheKnitter
Quote
ns1700: kortom de P8 was bevroren en dienst doen was onmogelijk. dat is tegenvallen deze keer, en dan een E-loc voor de terugrit. nou dat is wel erg raar maar okee. beter iets dan niets zeggen we maar


Ja, als de E-loc er niet bij was gekomen, had de verwachtte aankomsttijd na 3.00 gelegen. Ze hoopten dat, dankzij de E-loc, er nog voor velen een overstap geregeld kon worden.

Helaas, door gekloot bij de Deutsche Bahn (DB) vertrokken we uit Münster met + 1u 20 minuten.
Toen we in Bottrop Süd aankwamen, hebben we hier 1u 5minuten stil gestaan, omdat de stoomloc 65 weer moest water nemen, en in verband met bevroren stoomleidingen voor de verwarming, is de stoomloc verplaatst naar de achterzijde van de trein. De stoomloc leverde dus ALLEEN nog maar stoom voor de verwarming, en niet meer tractie.

In Emmerich vlot vertrokken, omdat de E-loc al vroeg klaar stond.
In Arnhem, Utrecht, Woerden, Gouda, Nieuwekerk aan de Ijssel en Rotterdam Alexander tussentijds nog gestopt, om extra mensen uit te laten stappen.
Aankomst was rond 1.30 in Rotterdam.
Ze hadden gehoopt rond 0:05, maar door de DB in Münster werd dit niet mogelijk gemaakt. Hun lieten vele treinen voorgaan, voor wij eindelijk mochten.

Quote
train85: Ja heel erg gezellig, lekker eten en drinken. Maar wel erg koud.


Ja, dat was het zeker, toen de stoom loc ervoor zat!
Vooral op de terugweg, werkte de verwarming niet wegens bevroren leidingen%03%
Toen de e-loc ervoor zat, werd het lekker warm in de rijtuigen!

Laatst bewerkt door TheKnitter op 20-12-2009 02:47
 

20-12-2009 11:35:44
Roland55
Roland55
sinds wanneer kan een elok (welke trouwens??) die K1 rijtuigen verwarmen????  

20-12-2009 11:35:58
kmark
kmark
En heeft iemand toevallig ook treinnummers van deze dag?  

20-12-2009 11:41:33
train85
train85
Trein 38121 heenweg en 38122 terugweg.  

20-12-2009 11:59:30
kmark
kmark
Merci.  

20-12-2009 12:16:25
BGM104
BGM104
Luisterspot: De stoomloc kwam afgelopen nacht om 1:58 uur door Bunnik, dit met een mooie lange huilfluit groet, waarschijnlijk om de heer Spilt te wekken.  

20-12-2009 12:17:32
AlbertP
AlbertP
Warme jas zoals genoemd zou een goede tip geweest zijn, maar ik had het zo druk gisteren... Gelukkig zijn er nog mensen die foto's hebben gemaakt, zodat ik kan zien wat ik heb gemist.  

20-12-2009 14:04:11
4koploper4
4koploper4
jammer Van die stoomtrein Albert.

Laatst bewerkt door 4koploper4 op 20-12-2009 14:07, reden: een foutje
 

20-12-2009 14:14:33
maurits
maurits
Quote
Roland55: sinds wanneer kan een elok (welke trouwens??) die K1 rijtuigen verwarmen????


Volgens de NMLD (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1883&lan=nl) hebben de rijtuigen als 7e en 8e nummer "40", dit betekent volgens de UIC-codering het volgende (zie ook dh3201's http://www.diesel-trein.nl/uic/index.php):
40 : Stoomverwarming.
1000 Volt 16 2/3 Herz wisselspanning.
1500 Volt 50 Herz wisselspanning.
1500 Volt gelijkspanning.
3000 Volt gelijkspanning.

Oftewel, die bakken hebben netjes stoomverwarming en elektrische verwarming voor 4 spanningen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-12-2009 16:48:07
rolandrail
rolandrail
De losse 65 018 kwam mooi stomend om 03u15 langs Moordrecht rg Rotterdam Noord Goederen. Leuk gezicht en verrassing voor mij om die tegen te komen tijdens m'n praktisch onverstoord rijdeende nachtdienst.

Laatst bewerkt door rolandrail op 20-12-2009 16:48
 

20-12-2009 16:57:33
TheKnitter
TheKnitter
Ja zeker!
Eerst was het plan om de 2200 diesel terug te laten rijden naar Emmerich, maar dat is niet gedaan, zo blijkt.
De stoom loc heeft dus op eigen kracht doorgereden, terwijl hij eerst door de diesel getrokken zou worden.
Gelukkig was de e-lok er, zodat we eerder in Rotterdam waren..
Bijna de hele trein had een taxi in Rotterdam genomen
Extra stops te Arnhem, Woerden, Gouda, Nieuwekerk aan den Ijssel en Rotterdam Alexander.
Dit wegens mensen die anders niet thuis konden komen, omdat er geen treinen reden, en dus ook een taxi moesten nemen. Dit was wel een mooie oplossing
 

20-12-2009 17:39:12
geert
geert
Ben benieuwd: welke e-loc?  

20-12-2009 20:11:06
nicospilt
nicospilt
Quote
BGM104: Luisterspot: De stoomloc kwam afgelopen nacht om 1:58 uur door Bunnik, dit met een mooie lange huilfluit groet, waarschijnlijk om de heer Spilt te wekken.
Voor een stoomtrein mogen ze mij dag en nacht wakker maken! Filmpje via deze http://www.youtube.com/watch?v=LFNjEiUWIMk&fmt=18
 

20-12-2009 21:03:13
taigagaai
Moderator
taigagaai
Volgens Beneluxspoor.net was de e-loc een DBS 189'er. Hierdoor schijnt de verwarming ook weer tot leven gekomen te zijn in de K1A rijtuigen, want de stoomverwarming was niet helemaal optimaal. Aldus een reiziger.