Punctualiteit HSL
Forum: Algemeen - Algemeen
15-12-2009 18:02:00
Onno
Onno
Uit de Opvallende Dingen heb ik al begrepen dat de Thalysdienst over de HSL nu niet bepaald volgens plan verloopt. Is er al een Thalys op tijd gearriveerd? En wat was de kortste en wat de langste vertraging?
En wat is er te zeggen over de oorzaken? Bij de grensovergang gaat het niet goed, begrijp ik, maar ook bij Barendrecht wordt vertraging opgelopen. Dat is toch eenzelfde soort overgang van normaal naar hogesnelheidsspoor als bij Hoofddorp en Rotterdam? M.a.w.: waardoor gaat het daar mis en bij eerdergenoemde overgangen (naar ik weet) niet?
En ik stel deze vragen heus niet alleen omdat ik vrijdag zelf naar Antwerpen ga via de HSL!
 

15-12-2009 21:38:41
bjornl
bjornl
Sommigen zeggen dat als twee Thalyssen elkaar kruisen er één stilvalt: http://www.treinreiziger.nl/actueel/veel_vertraging_voor_thalys-142087  

15-12-2009 21:44:25
treintim
treintim
Met als invulling voor "sommigen": Bram De Saedeleer van spoorwegbeheerder Infrabel, dus wel een betrouwbare bron.  

15-12-2009 22:19:31
davidov08
davidov08
Je hebt alle oorzaken wel zo'n beetje genoemd. Verder was er vandaag dus een stroomstoring rond Antwerpen en een defecte trein voor Brusz, waardoor alles vertraging opliep nog vóórdat het de grens over kwam (danwel nadat het met vertraging of zonder de grens over was geweest).

Vandaag kwam verder blijkbaar voor het eerst het 'passeerprobleem' aan het licht (passeren Thalyssen elkaar normaal niet tussen Brussel en A'dam dan?): daardoor moesten achteropvolgende Thalyssen via het reguliere spoor omrijden

De 9350 van gister is met slechts +2 in Parijs aangekomen; dat is het record wat betreft punctualiteit. Verder komen er mondjesmaat treinen aan met +6 á 10. Er gaan ook relatief niet zoveel Thalyssen op een dag, dus je hebt niet zoveel om op af te gaan.

Bij de HSL aansluiting bij Hoofddorp gaat het net zo goed wel eens mis, alleen Barendrecht is gevoeliger, dat is ook nog eens ECTS Level 2. Samen met spanningssluis en transitie wordt dat een zwak geheel. Sowieso mag de aansluiting daar maar met 40km/h gepasseerd worden, tegen 90km/h in Hoofddorp (en eigenlijk zou dat 120 of 140 moeten zijn, maar dat was een beveiligingsprobleem dat op termijn opgelost zou worden). Ik ben geen ingenieur spoortechniek, dus hoe dit probleem verholpen zou (kunnen) worden, geen idee (en als ik het wel wist was het waarschijnlijk veels te moeilijk om uit te leggen %08%).

Bij de grensovergang geven de communicatiesystemen van ERTMS problemen: dom genoeg hebben de Belgen en Nederlanders hun apparatuur voor ECTS niet bij dezelfde fabrikant besteld. Dat botst nogal, blijkbaar (ook al in proefritten vele maanden geleden). Ik heb geen idee óf dit snel/goedkoop opgelost kan worden, maar het zal wel moeten om een enige betrouwbare dienst te creëren. Wat betreft de termijn... ik heb de 'vrees' dat deze problemen nog een maandje of 3 á 6 gaan aanhouden, op z'n minst.

Daarnaast gaan er ook nog wel eens treinen al met +15 weg uit Parijs of lopen ze in Brusz vertraging op: dat zijn dan vertragingen die 'sowieso' vaak optreden met Thalys. De punctualiteit van deze trein ligt ook niet zo hoog. Slechts iets van 70-75% heeft (in de jaren hiervoor) een vertraging van minder dan 15 (ja vijftien, hoge marge) minuten, als ik het goed heb onthouden. Het is wel vooruit gegaan met de tijd, maarja, de reistijd via het reguliere spoor was de afgelopen jaren ook omhoog gekrikt met bijna een kwartier.

Laatst bewerkt door davidov08 op 15-12-2009 22:22
 


16-12-2009 09:26:03
broek53
broek53
Vergis ik mij nu, of is er toch een jaar of twee extra gesleuteld om de "transitie" van ECTS aan de grens voor elkaar te krijgen, en zijn er niet een paar honderd proefritten gereden? Er zijn zaken waar je verstand echt bij stil staat.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-12-2009 09:44
 

16-12-2009 09:40:05
keesje
keesje
En volgens mij zijn GSM-R en de vele tunnelbakken ook geen vrienden van elkaar.  

16-12-2009 09:42:20
broek53
broek53
Volstrekt belachelijk, als dat zo zou zijn.  

16-12-2009 09:50:49
keesje
keesje
Toch vertelde iemand van Hi-Speed me dat verhaal, maar kan het niet checken op waarheid natuurlijk.  

16-12-2009 10:12:41
davidov08
davidov08
Quote
broek53: Vergis ik mij nu, of is er toch een jaar of twee extra gesleuteld om de "transitie" van ECTS aan de grens voor elkaar te krijgen, en zijn er niet een paar honderd proefritten gereden? Er zijn zaken waar je verstand echt bij stil staat.


Je moet je vergist hebben, zoiets kan niet waar zijn %08%

Misschien zit er nu een extra probleem wanneer twee treinen tegelijk op het traject van de grensovergang rijden (tussen Breda en Antwerpen). En dat heeft men natuurlijk nog nooit getest, of de communicatiesystemen dat wel aan kunnen, 2 hele treinen zeg, dat is nogal wat.
 

16-12-2009 10:29:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
men heeft kortgeleden wel degelijk getest wat er gebeurd als 2 Thalys'en elkaar passeren (maar daar lag de nadruk meer op andere zaken geloof ik, ik weet niet meer of dat ook is getest ter hoogte van de grens).  

16-12-2009 10:49:11
Apda
Apda
Quote
davidov08: ... dom genoeg hebben de Belgen en Nederlanders hun apparatuur voor ECTS niet bij dezelfde fabrikant besteld.
Het doel van Europese normen is toch dat je spullen kunt kopen bij elke willekeurige leverancier?
 

16-12-2009 11:23:50
waalkade
waalkade
Er zijn maar een stuk of zes leveranciers.  

16-12-2009 11:31:07
davidov08
davidov08
Inderdaad, maar het doel van het Europese normen is ook dat al het nieuwe spoor verplicht ECTS wordt, en dat heeft ons ook niet veel goed gebracht.

@Sleutelman: daar is het sleutelwoord "kort geleden". Zoiets test je toch in de eerste maand na oplevering al? In ieder geval is het maar de vraag of het hier aan ligt, want de argumentering van Intrabel wel erg onwaarschijnlijk:

Quote
Volgens de woordvoerster van Infrabel verliest de trein uit Amsterdam bij de grens, bij het overschakelen van het Nederlandse naar het Belgische spoor, vier minuten het contact met het Nederlandse systeem. „Als juist binnen die 4 minuten een trein uit een andere richting passeert, dan krijgt hij een foutmelding en stopt.”
(zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/5581681/__Start_HSL_kost_NS_fortuin__.html)

Aangezien praktisch alle Thalystreinen vertragingsproblemen bij de grens hebben, ga je mij niet vertellen dat al die treinen elkaar precies kruisen in dit 4-minuten gebied. Een 'anonomie deskundige' zegt dan ook:

Quote
Deskundigen betwijfelen deze uitleg. Volgens hen heeft de Thalys uit de ene richting niets te maken met de trein uit de andere richting. Mogelijk is de dekking van het gsm-netwerk, waarmee de treinen contact met de baan maken, niet voldoende. „Als dat zo is, dan is er sprake van een gigantische blunder”
(zelfde bron)

Ik neem aan dat het hier net zo werkt als met GSM masten voor de mobiele telefonie (het is immers hetzelfde protocol): je kan masten neerzetten met hoge capaciteit (straalt goed door beton e.d., kan veel communicaties tegelijk afhandelen), maar die hebben een lagere range (aantal km van de mast waar je nog goede ontvangst hebt). Daartegenover staan masten met grote range (zoals buiten steden), met lage capaciteit en slechtere ontvangst door gebouwen e.d.

Ofwel: men moet waarschijnlijk gewoon 2 masten (met kleinere range en hogere capaciteit) bijplaaten bij de grens en dan zou het probleem verholpen kunnen zijn. Het argument dat betonbakken de straling deels blokkeren lijkt mij namelijk ook heel valide.

Laatst bewerkt door davidov08 op 16-12-2009 11:31
 

16-12-2009 11:52:50
Apda
Apda
Quote
waalkade: Er zijn maar een stuk of zes leveranciers.
(van ECTS)
Hoeveel leveranciers zijn er van het Franse TVM-systeem?
 

16-12-2009 14:18:09
Onno
Onno
Even rondgebeld en in oude Voortgangsrapportages geneusd en Broek53 heeft gelijk: in december 2007 kwam het probleem rond de Gateway aan de grens (die de ERTMS-systemen van twee verschillende fabrikanten aan elkaar moet knopen) al aan het licht. Het excuus is nu dat die Gateway nooit is getest in een dienstregeling, waarin de infrastructuur "toch intensiever gebruikt wordt".
En qua Barendrecht: daar verloopt de communicatie met de ERTMS-balises niet goed. De Thalys heeft met die overgangen van normaal naar hogesnelheidsspoor overigens meer moeite dan de Traxxen, die een ERTMS-systeem van een andere fabrikant aan boord hebben.
Kortom: dank aan mevrouw Peijs voor het weigeren van het NS/NMBS/SNCF-verzoek, van ik geloof drie jaar geleden, om voor 30 miljoen euro een back up te installeren. Dan had de HSL de eerste helft van 2007 al probleemloos in gebruik kunnen worden genomen...
 

16-12-2009 16:08:21
davidov08
davidov08
En dát (het vroeger exploiteren) had juist tientallen miljoenen euro's bespaard! Het niet kiezen voor een back-upsysteem (vanwege de TGV's was TVM het handigst geweest) heeft dus op lange termijn handen met geld gekost. Dan zaten we nog altijd wel met AnsaldoBreda (en dus nu met Traxxen), maar wellicht hadden die niet eens de aanbesteding gewonnen als implementatie van TVM vereist was.  

16-12-2009 23:19:45
peterselie
peterselie
Quote
Montse: Uit de Opvallende Dingen heb ik al begrepen dat de Thalysdienst over de HSL nu niet bepaald volgens plan verloopt. Is er al een Thalys op tijd gearriveerd?

Bij mijn weten zijn er al enkelen gearriveerd die nauwelijks tot niet vertraagd waren. Dus het kan wel
 

17-12-2009 15:10:18
vinny004
vinny004
Ik ben 13 t/m 16 december in Parijs geweest. Op de heenweg een kwartier vertraging door een probleem in de cabine van de Thalys, dat gebeurde tussen de Moerdijkbrug en Antwerpen - dus dat zou best het beroemde grensprobleem geweest te zijn. Op 16 december ontstond de vertraging van een kwartier omdat we niet konden wegrijden vanuit Rotterdam... (10 minuten) en op de Westtak omdat we achter één van de vele sneltreinen moesten sukkelen naar Amsterdam Centraal.  

20-12-2009 13:24:06
tgvfan
tgvfan
LGV Est in Frankrijk heeft ook backup systeem. Overdag rijd men onder TVM430 en in de nacht test men met dat vreselijke ECTS. Gevolg... men rijd, rijd optijd en rijd ook veilig.

TVM wordt uitsluitend geleverd door Alstom

Laatst bewerkt door tgvfan op 20-12-2009 13:28
 

28-01-2010 12:52:42
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
eerste slachtoffer van de recente problemen? http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/6156061/Baas-snelle-trein-krijgt-andere-functie-bij-NS.ece  

28-01-2010 12:54:29
keesje
keesje
Slachtoffer? Het lijkt eerder op een beloning. Een baan 'krijg' je niet zomaar!