14-12-2009 17:39:09
keesje
keesje
Al geruime tijd wordt door ondergetekende en andere medewerkers de LTI vrijwel dagelijks geplaatst. Zonder erbij na te denken worden zo'n beetje standaard de omlopen van de 4201, 4240, 4241 (Olympisch ICM), de 9514 (lezen in de trein) en de 9520 plus 9525 (Olympisch VIRM) geplaatst.

Ik vraag me af of dit ook datgene is wat iedereen wilt zien. In de OD-topics komen wel de gebruikelijke 'checks' terug, maar heeft iedereen daar dan ook wat aan? Of doet iemand er verder ook echt wat mee?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat momenteel het restje onverbouwde ICM-drietjes nu interessant wordt en ook de laatste Plan T's, zeker als ze nog buiten Brabant en Limburg rondrijden.

Met andere woorden: Laat je horen wat je in de LTI wilt terugzien, maar ook of de planningen van de huidige stellen zoals bovenaan vermeld nog in de behoefte voorziet.

Laatst bewerkt door keesje op 14-12-2009 17:39
 

14-12-2009 18:06:43
Joey666
Joey666
Kan wel handig zijn voor het spotten, dan weet je tenslotte waar hij rijdt.

Ook bijzondere treinseries die bijvoorbeeld niet in deze serie rijden.
(denk aan Virm vervangt een sprinter of Mat 64 in de 12345 serie)
Andersom kan ook, rijdt een sprinter als intercity . Ik bedoel dan ook de "echte" intercity's

Je let er toch op.
 

14-12-2009 18:12:27
ettenrail
ettenrail
Van die olympische stellen en het lekker lezen stel ben ik het met je eens keesje, naar mijn idee wordt er niet vaak écht iets mee gedaan. Behalve als bijvoorbeeld de 4240 in de 3600 zit ofzo (%08%).
Ook met je mening over onverbouwd ICM-III en Mat'64 (plan T) ben ik het wel eens. Het zou kunnen dat je die nu nog op de foto wilt hebben (zelf vooral plan T) en dan is een LTI erg handig!
Mijn mening is dus dat je geen tijd meer in de olympische stellen hoeft te steken, maar in de ICM-III'tje en vooral plan T's
 

14-12-2009 18:18:42
salieri
salieri
Die Olympische stellen heb ik nu wel gezien eigenlijk (als iemand die nú nog niet op de foto heeft, buiten nieuwe spotters na natuurlijk, vind ik dat vreemd).
Interessanter wordt inderdaad de onverbouwde ICM-III stellen en plan T's.

Mogen er ook verzoekjes ingediend worden eigenlijk?
 


14-12-2009 18:44:12
treinfan
treinfan
De olympische stellen hebben we inderdaad nu vaak gehad. Zelf zou ik het van de ICM-III's en ICMm-IV's (zodra die op de baan zijn) fijner vinden als die gemeld worden. Het is zo dat de omlopen van ICM zeer lastig te achterhalen zijn: Ze zijn complex en in de week of dagplanning wordt er nog vaak wat aangepast (in ieder geval gebeurde dat vroeger vaak).
Wat mij betreft hoeft plan T niet, de top-5 van stellen die ik het meest heb gespot bestaat voor mij geheel plan T. Voor de stellen in limburg staan ook de omlopen hier op somda en als er een een afwijkende dienst zit, is meestal daarvan de omloop makkelijk te achterhalen (er zijn niet zoveel afwijkende keringen als voor het ICM). Ik snap geheel als anderen wel graag LTI voor T's ten noorden van de rivieren willen.
Dan hebben we nog de speciale VIRM's: Deze wil ik graag nog in de voorspellingen terugzien: De 1500/4500 waar ik ze in zou kunnen zien heeft nu ruime omlopen met ook aan en afkoppelen en tevens zijn de omlopen in alle andere treinseries met VIRM niet het makkelijkst te achterhalen.
de DD-AR 7365 hoeft van mij niet in de planning, met het omlopen DD-AR-topic is hier volgens mij ook wel een voorspelling te maken.
 

14-12-2009 18:46:17
mdj
mdj
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het olympisch ICM, VIRM en al het andere wat niet de kleur heeft wat het hoort te zijn niet zo heel boeiend meer vind.

Ik zou eerder voorstellen om de rare stellen (Os-ICM, Os-VIRM, lldjidt-VIRM) alleen te melden als het niet de voorgeschreven omloop rijdt (OS-VIRM ten oosten van de Ijssellijn, Os-ICM in de 800) en dan daarvan de theoretische omloop daarvan in de LTI te zetten.

Natuurlijk; er zijn grenzen, maar die zou ik graag aan Spiketrain/Keesje/?? over laten, die moeten het immers opzoeken.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

14-12-2009 19:20:42
WesselE
WesselE
Ik weet niet of het mogelijk is, maar zelf zou ik graag nog de LTI zien van de 11.8'en die nog rijden. Ik weet alleen niet of deze ook in de Nederlandse T&T vermeld staan. Verder ben ik ook voor de Plan T en ICM-III'en. Als laatste zou ik toch graag vermeldingen van de 4201 zien, aangezien deze aannemelijk in revisie gaat binnenkort!


'Okeh'
 

14-12-2009 19:33:43
Lenney
Lenney
Elke morgen wanneer ik vertrek om naar Bd te gaan kijk ik naar LTI of ik een Olympische VIRM of de Lekker Lezen trein in de 1900 kan verwachten. Wat mij betreft mogen de andere 'speciale treinen' vermeld blijven worden. ICM 3'tjes mogen wat mij betreft toegevoegd worden aan de LTI, omdat deze steeds zeldzamer worden.
Over de HLE 11 ben ik het met WesselE eens, want de HLE11 zie je zelden meer. Ik weet niet of deze er definitief uit is met het ingaan van de nieuwe dienstregeling. Zo niet, hoop ik deze nog een keer te kunnen platen. Naast de HLE 11 zou ik graag in de LTI zien wanneer Thalys 4307 in Nederland is, aangezien dit de enige speciale Thalys is die ik nog niet heb weten te platen.

Laatst bewerkt door Lenney op 14-12-2009 19:37
 

14-12-2009 20:04:17
plant
plant
Ik ben het met bijna al mijn voorgangers eens, de bijzondere VIRMs/ICM's vind ik nou niet zó bijzonder dat ze iedere dag in de LTI opgenomen hoeven te worden.

Een treinstel wordt voor mij bijzonder als er recentelijk iets aan veranderd is(bijv. revisie), of aan gaat veranderen(uit dienst in huidige vorm). Ik denk dan aan nieuwe ICMm-IV'en die nog moeten komen, maar ook aan T'tjes (en zeker ook V'tjes!) die de rijdende dienst gaan verlaten in de nabije toekomst.

Verder stel ik ook iedere dag opnieuw weer de opvallende materieelinzetten weer op prijs, erg interessant!

In ieder geval ontzettend bedankt voor alle moeite die er in gestoken wordt!


Youri
 

14-12-2009 20:22:24
Iceman
Iceman
Ik heb ook niet zo veel met de olympische treinen, en ik doe er ook erg weinig mee. De toevoeging van de T's en de oude ICM drietjes juich ik zeker toe!

Verder vind ik het top dat er iedere dag weer een LTI is! Tevens vind ik het ook super dat er af en toe gekeken wordt of er ergens iets bijzonders/afwijkends rijdt, en dat er wordt gekeken of de afwijking 'erin blijft'/wordt uitgewisseld. Bedankt daarvoor%02%!


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

14-12-2009 20:35:42
WesselE
WesselE
Ik vergat net nog op het lijstje te zetten: DDM1 (dus bijvoorbeeld alleen de Bvk nummers opvragen). Dit lijkt me met nog maar een halfjaartje voor de boeg ook wel handige informatie. En ja, ook van mijn kant heel erg bedankt voor het opzoeken iedere dag!


'Okeh'
 

14-12-2009 23:21:28
waalkade
waalkade
Wat betekent eigenlijk LTI?
Oerlelijk vind ik die oranje treinstellen, ik zelf maak er daarom maar Lelijke Treinen Info van.
 

14-12-2009 23:28:20
thom
thom
Quote
Lenney: Elke morgen wanneer ik vertrek om naar Bd te gaan kijk ik naar LTI of ik een Olympische VIRM of de Lekker Lezen trein in de 1900 kan verwachten. (knip)


Bedenk wel dat de mensen die de LTI maken er ookwel moeite voor moeten doen om die info te krijgen, op te maken en hier te plaatsen...
Als het alleen leuk is en je er verder niets mee doet is het zonde van hun moeite denk ik...
 

14-12-2009 23:32:15
treintim
treintim
Die oranje treinstellen vind ik prachtig, ze doen me bovendien denken aan de TGV in vroegere tijden. Niet dat ik ze daarom per sé zo mooi vind hoor, dat heeft een andere reden.
Maar eerder dit jaar hadden we ook al zo'n discussie. Dat was ergens midden in de zomervakantie ofzo. Toen was ik er nog niet aan toe om het zonder planning van de olympische stellen te doen en zag ik de noodzaak daar niet van in. Maar nu wel.
Overigens zou ik wel de 4201 willen behouden i.v.m. revisie, ja, en de olympische VIRM's ook omdat hun dienstenpakket zo divers is en het de enige mogelijkheid is om op een totaal-verVIRM't-baanvak nog een leuke VIRM-foto te maken.
De driedelige dubbeldekker hoeft van mij ook niet en de Lekker Lezen VIRM ook niet.

Één plek van de vrijgekomen ruimte (4 nummers weg dan) zou ik in de nabije toekomst op willen vullen met het nummer van de oudste ongereviseerde ICM-IV. Vind het behoorlijk jammer dat ze nu al omgebouwd worden, ze zijn altijd prachtig om te fotograferen, aan bijna elk stel heb ik een persoonlijke herinnering en de nieuwste stellen updaten hoeft van mij niet echt, de verf van de ICMm blijft goed (het is geen milieuvriendelijke verf zoals op oude variant van ICM-IV) de komende decennia en als iemand nu nog geen nieuwe strak-in-de-lak ICMm heeft geplaat, verbaasd mij dat ook.

Verder hoeven de Plan T'tjes van mij niet, op Plan T's na die zich in de Randstad bevinden. Verder snap ik dat HLE'11 niet opgezocht kan worden en vind ik DDM-1 ook niet nodig, gezien dat toch allemaal vrij standaard rijdt in de geplande omlopen meestal, op uitzonderingen nagelaten. En DDM-1 is makkelijk te fotograferen en op te zoeken in de Randstad, daar hoef je geen moeite voor te doen. Als je daarvan een LTI gaat maken, zou je denk ik elke dag dezelfde treinnummers krijgen..
Is weer heel wat anders dan diensten die door Mat'64 worden verreden of door ICM.
Wel ben ik voorstander van ongereviseerde ICM-III omlopen, maar nog meer van afwijkende Plan V-stellen die als eerst aan de kant zullen gaan (ex-Veool bijv., gaat als eerst aan de kant wegens de lage nummering, heeft elke dag weer verschillende diensten, veel uitwisseling en meerdere mensen zijn hier stiekum fan van). Iemand anders in dit topic schreef ook al geïnteresseerd te zijn in de oudste Plan V-stellen.

Verder voorziet de LTI van elke dag nu momenteel spijtig genoeg niet in mijn wensen. Terechte signalering door Keesje. Bovendien heb ik combinaties van dubbele olympische ICM's al meerdere malen gefotografeerd en heb ik het idee de afgelopen maanden dat het al tijdenlang niet meer voor is gekomen..

Wel heb ik altijd veel plezier gehad in de olympische ICM-LTI, dan filterde ik treinnummers er uit en maakte ik er een foto van in de prachtige natuur. Over een paar jaar denk ik dat ik toch anders tegen zo'n foto aan zal kijken dan nu, als alle ICM weer geel is. Het gaat mij niet om het hebben van 1 foto ofzo van een olympisch stel, maar meer om de locatie en omgeving en weersomstandigheden. Olympische ICM in de sneeuw heb ik bijv. nog niet, dus dan is het wel leuk om één van de drie nog bij te houden bijv., dan kun je er zeker wat mee op een dag als het sneeuwt/mistig is/vorst aan de grond zit deze winter.. of als de bloesem weer aan de bomen komt. Dus mijn voorstel: het laagste olympische ICM-nummer wel meenemen in de planning (wordt vanzelf dus 4240 en daarna 4241 volgend jaar wegens revisie).

Verder bedankt voor de tijd en moeite die er in gestoken wordt, de dagelijkse update die Keesje daar bovenop geeft, riekt naar meer van dit soort dingen in de dagelijkse LTI.

P.s. Laatst nog wel steeds gekeken bij de LTI wanneer de olympische stellen langs Baarn zouden komen, voor al die oranje posters daar aan de lantaarnpalen, om daar een foto van te maken i.c.m. oranje Koploper (koninklijke omgeving daar natuurlijk%08%).

Laatst bewerkt door treintim op 15-12-2009 01:05
 

15-12-2009 05:44:46
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
waalkade: Wat betekent eigenlijk LTI?
Loc en Treinstel Inzet, ooit een hersenspinsel van mij geweest.


Groet, Spiketrain
 

15-12-2009 12:51:07
dionysus
dionysus
Quote
treintim:
P.s. Laatst nog wel steeds gekeken bij de LTI wanneer de olympische stellen langs Baarn zouden komen, voor al die oranje posters daar aan de lantaarnpalen, om daar een foto van te maken i.c.m. oranje Koploper (koninklijke omgeving daar natuurlijk%08%).


Een oranje ICM in de 5500 serie, komt ie ook nog eens langs Baarn, lijkt mij toch ook vrij uniek
 

15-12-2009 13:09:59
Jannn2009
Jannn2009
Die kans is uiterst klein natuurlijk!;) Maar wie weet!;) Verder on-topic: ik zou ook veel waarde hechten aan de ongereviseerde ICM III'tjes!;) Zou wel heel mooi zijn om daar nog een keer een mooie foto van te maken als deze solo rijdt in bijv. het noorden!%02%  

15-12-2009 13:14:03
mren
mren
Op zich heb je daar natuurlijk 30 jaar de tijd voor gehad...

Heeft straks iedereen een collectie foto's van bijzondere treinen en weet over 100 jaar niemand meer hoe de normale situatie was...
 

15-12-2009 14:54:44
keesje
keesje
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik geloof dat het er niet makkelijker op wordt zo, al heb ik wel het idee dat het merendeel uitgekeken is op het Olympische gebeuren.

Blijf nog even je mening en ideeën geven!
 

15-12-2009 15:03:04
Duitje
Duitje
Quote
Iceman: Verder vind ik het top dat er iedere dag weer een LTI is! Tevens vind ik het ook super dat er af en toe gekeken wordt of er ergens iets bijzonders/afwijkends rijdt, en dat er wordt gekeken of de afwijking 'erin blijft'/wordt uitgewisseld. Bedankt daarvoor%02%!


Hier heb ik niet veel aan toe te voegen!!! Geweldig wat jullie voor ons doen %02%%02%%02%

Mij lijkt het wel wat om de 7402(DDAR met ex-abv) in de LTI te zien (vrijdags en in het weekend).


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

15-12-2009 17:30:22
treinfan
treinfan
Duitje, ik zou daarvoor zeggen: hou de spots goed in de gaten en voorspel zelf aan de hand van het omlopen DD-AR-topic, dat heb ik met uiterste zorg samengesteld  

15-12-2009 18:11:33
nsr1855
nsr1855
Quote
keesje: Dank voor de reacties tot nu toe. Ik geloof dat het er niet makkelijker op wordt zo, al heb ik wel het idee dat het merendeel uitgekeken is op het Olympische gebeuren.

Blijf nog even je mening en ideeën geven!


Maar het is alleen leuk als de Olympische stellen gecombineerd rijden met elkaar. Dan is niemand er op uit gekeken;-). En als het afwijkende routes rijdt.
 

15-12-2009 21:40:33
treintim
treintim
Quote
dionysus: Een oranje ICM in de 5500 serie, komt ie ook nog eens langs Baarn, lijkt mij toch ook vrij uniek


Is dit nou een grapje en de vervolgreactie ook? Langs Baarn in de 700/1600-serie natuurlijk..
 

15-12-2009 21:43:37
mdj
mdj
ICM in de 5500 is in die zin uniek, dat het niet is toegelaten. Alleen SGMm en MAT mag er over heen rijden, meen ik mij te herinneren. In de tijd dat er een 694900 (Ut-Brn-Hvs-Almo) reed ivm werkzaamheden bij Hvs, werd ook alleen met MAT en SGMm gereden.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

16-12-2009 09:22:01
broek53
broek53
Welnee; op Ut - Brn mag alles komen, tot getrokken treinen aan toe. De toelating van VIRM en DDAR is een paar jaar geleden ook rondgebreid.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-12-2009 09:22
 

16-12-2009 09:23:27
daniel
daniel
En daar is destijds met die omleiding (694900) ook gebruik van gemaakt. Er heeft toen wel degelijk DD-AR over het Soester lijntje gereden.  

16-12-2009 17:01:48
rudolfph
rudolfph
Terug naar het topic: de wensen voor wat mensen willen is nogal afhankelijk van wat persoonlijke omstandigheden: woonplaats, vrije tijd, week- of weekendspotter, beschikbaarheid auto, etc. Voor iemand in Lw is een Olympische ICM een welkome afwisseling tussen het overige ICM en de eeuwige GTW's. En voor iemand die alleen maar in het weekend spot, is elke DDM1-stam harstikke interessant.

Wat me wel opviel is dat er meerdere verzoeken zijn om het Olympisch materieel standaard te vermelden voor als het in een bijzondere treinserie opduikt. Maar hoeveel meer bijzonder is een Olympische koploper op de Zeeuwse lijn dan een gewone koploper? Immers, elke koploper die hier opduikt zal gemeldt worden en voor de lokale fotograaf zal het ook echt niet uitmaken of het nou wel of geen Olympisch stel is, geplaat wordt die trein dan toch wel.

Mijn voorstel:
%01% Maak onderscheid tussen week- en weekenddagen. Dit omdat (denk ik) de meeste spotters vooral in het weekend actief zijn en in ieder geval dan in de gelegenheid zijn om verder weg te gaan en/of gerichter op zoek te gaan naar bepaalde treinstellen. Hierdoor zou ook besloten kunnen worden om doordeweeks alleen verzoeknummers te publiceren en in het weekend bepaalde nummers, zoals de Olympische stellen, altijd.
%01% Weeg de aantallen van het materieel af tegen het inzetgebied. Van plan T zijn nog maar een paar stellen actief, maar het officiële inzetgebied is vrij klein waardoor daar de ontmoetingskans met plan T weer vrij groot is. Is het dan nodig dit materieel te vermelden? Iemand die een Protos wil platen weet zelf ook wel waar dat moet. Natuurlijk is het wat anders als plan T buiten dat officiële inzetgebied opduikt.
%01% Specifieke materieelwensen voor dagelijkse meldingen: alle resterende ICM-III-stellen, van ICM-IV het stel of de 2 stellen die het dichtst bij de revisie staan wanneer dat begint te lopen (en eventueel de Olympische stellen wat langer van tevoren) en van ICMm de stellen die in de afgelopen 7 of 14 dagen zijn afgeleverd.

Laatst bewerkt door rudolfph op 16-12-2009 17:02
 

16-12-2009 18:36:18
treinfan
treinfan
Ik heb zelf momenteel toch een verzoek om de 7365: Het einde van deze stam is echt in zicht en wil hem eigenlijk nog graag goed platen en nachtovergangen is nog gissen  

16-12-2009 18:43:43
keesje
keesje
Dank voor de berichten wederom. Even van mijn kant uit en wellicht kan Spiketrain dit nog aanvullen:

* LTI's in het weekend kan ik niet maken helaas, hoewel ik er van bewust ben dat dát juist de dagen zijn dat menig fotograag erop uit gaat. Spiketrain had/heeft bronnen die wel soms in de gelegenheid is/was om dit te verzorgen.
* DDM Bvk's kunnen niet getraceerd worden door T&T, maar in combinatie met de loc kan dat dan wel weer.
* Van buitenlands materieel (11.8, Traxx, Thalys, ICE) is een voorspelling niet mogelijk om op te nemen, tenzij door iemand gespot en daarna wel op basis daarvan op te nemen met bijbehorende omloop.
* Over het algemeen lees ik dat vooral de afwijkende inzetten (zoals ik buiten de LTI al regelmatig met een los bericht plaatste) geliefd zijn. Daarnaast de laatste stellen van een serie of soort, maar ook de eerste stellen na aflevering (zoals ik me binnenkort met de 4205 zou kunnen voorstellen).

Tot zover even!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-12-2009 18:45:17
Duitje
Duitje
@Treinfan Zie hieronder

Quote
treinfan: Duitje, ik zou daarvoor zeggen: hou de spots goed in de gaten en voorspel zelf aan de hand van het omlopen DD-AR-topic, dat heb ik met uiterste zorg samengesteld


Quote
treinfan: Ik heb zelf momenteel toch een verzoek om de 7365: Het einde van deze stam is echt in zicht en wil hem eigenlijk nog graag goed platen en nachtovergangen is nog gissen


Beetje tegenstrijdig %08%

Laatst bewerkt door Duitje op 16-12-2009 18:46


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

16-12-2009 18:47:33
keesje
keesje
Nou ja, boodschap is duidelijk. De 7365 kan ik wel opnemen de komende dagen.  

16-12-2009 18:54:20
treinfan
treinfan
@Duitje: Het klinkt inderdaad tegenstrijdig, ik had dan ook eerder aangegeven dat de 7365 wat mij betreft niet in de LTI opgenoemen hoeft te worden. Echter zal deze na deze week waarschijnlijk niet meer rondrijden. En juist voor enkele verbeteringen (die er toch waarschijnlijk zijn), heb ik wel zeker een week nodig
Verder moet de 7365 eertijds naar Ldd toe, wat er misschien toe leidt dat omlopen door elkaar worden gegooid

Laatst bewerkt door treinfan op 16-12-2009 18:55
 

16-12-2009 19:18:44
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
keesje: * LTI's in het weekend kan ik niet maken helaas, hoewel ik er van bewust ben dat dát juist de dagen zijn dat menig fotograag erop uit gaat. Spiketrain had/heeft bronnen die wel soms in de gelegenheid is/was om dit te verzorgen.
Van mijn oorspronkelijke vijf bronnen is er sinds enkele maanden nog maar één over en deze persoon zal daartoe dus in het weekend dienst moeten hebben (en tijd voor uitzoekwerk).


Groet, Spiketrain