Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Dienstregeling 2010 vragen

Zaterdag 12 dec 2009 - 11:40:00
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Met de nieuwe dienstregeing die morgen in gaat zullen er 3 nieuwe stations komen: Maarheze, A'dam Science Park en Nijverdal West.
Is er al bekend welke afkortingen hiervoor gebruikt zullen worden?

Ik denk Mh, Adsp en Nw, maar is hier al wat meer over bekend?
En zijn er ook nieuwe afkortingen voor aansluitingen en overlopen bekend?

Choo choo.....

Zaterdag 12 dec 2009 - 11:44:38
tochjo
tochjo
Van Maarheeze weet ik het niet, maar die andere worden Assp en Nvdw. Edit: in de lijst met verkortingen staat Maarheeze als Mz.

Laatst bewerkt door tochjo op Zaterdag 12 dec 2009 om 11:48:44

Zaterdag 12 dec 2009 - 11:59:09
keesje
keesje
Dat betreft nu in ieder geval de overloopwissels in Maarheeze. Ik weet even niet of de halte Maarheeze een aparte verkorting krijgt, je zou het wel verwachten in ieder geval.

Laatst bewerkt door keesje op Zaterdag 12 dec 2009 om 11:59:23

Zaterdag 12 dec 2009 - 17:00:32
raymond16
raymond16
Overigens opent Maarheeze nog niet morgen, maar staat op dit moment voor mei 2010 in de planning

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 12 dec 2009 - 18:49:29
NS-APD
NS-APD
Twitter DB4055 Facebook Dave5126
A'dam Science Park is: assp
En nijverdal west is: nvdw

Werkzaam bij Arriva

Zaterdag 12 dec 2009 - 19:07:59
lucky
lucky
Volgens mij stond dat hier allang in dit topic...

Zondag 13 dec 2009 - 11:35:04
Lenny
Lenny
Quote
raymond16: Overigens opent Maarheeze nog niet morgen, maar staat op dit moment voor mei 2010 in de planning
Op het moment ligt dr ook nog helemaal niks wat op een station lijkt.

Zondag 13 dec 2009 - 11:40:14
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Daar zou ik niet te zeker van zijn, de werkzaamheden zijn toch al echt begonnen: www.stationmaarheeze.nl


Zondag 13 dec 2009 - 15:05:58
FireSea
FireSea
Weet iemand trouwens waarom de serie 14100 (spitspendel Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum v.v.) tijdens de middagspits richting Vlaardingen Centrum niet meer op de tussengelegen stations stopt (voor zover de dienstregeling aangeeft)?

Oude situatie:

Ochtend
> Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum
> Vlaardingen Centrum - Vlaardingen Oost - Schiedam Nieuwland - Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal

Middag
> Rotterdam Centraal - Schiedam Centrum - Schiedam Nieuwland - Vlaardingen Oost - Vlaardingen Centrum
> Vlaardingen Centrum - Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal


Vanaf morgen 14 december 2009:

Ochtend
> Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum
> Vlaardingen Centrum - Vlaardingen Oost - Schiedam Nieuwland - Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal

Middag
> Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum
> Vlaardingen Centrum - Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal


Ik vraag me af wat deze treinserie dan nog voor nut heeft 's middags. Heel veel mensen stappen 's middags uit in Vlaardingen Oost. Hier bevindt zich ook een zeer frequent bediend busstation. In Vlaardingen Centrum kan alleen worden overgestapt op buslijn 57 die één keer in het halfuur rijdt. Wie zal er vanaf morgen nog van de middag-14100 gebruik maken? Mensen naar Schiedam Nieuwland en Vlaardingen Oost moeten dus voortaan ook op de 4100 of 4200 wachten (even los van Schiedam Centrum, waar natuurlijk veel meer treinen naartoe rijden).

Laatst bewerkt door FireSea op Zondag 13 dec 2009 om 15:07:17

Zondag 13 dec 2009 - 19:28:07
treinhobby
treinhobby
Op de vertrekstaten in Apd staat een geldigheidsduur tot 31 januari 2010.
Via de ns-site zag ik dat ook Zl, Amf en andere stations deze termijn hanteren, terwijl Vl wel tot 11 dec 2010 staat.

Wat is hiervan de reden? Weten ze nu al dat e.e.a. aangepast moet gaan worden?
Ze gebruiken wel vaker de versie-nummers, maar dan altijd de geldigheid tot december.

Zondag 13 dec 2009 - 23:01:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Wat betreft de 14100: foutje op de vertrekstaten, in 't spoorboekje staat 'ie wel gewoon als overal stoppend ri. Vdg in de middagspits.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 14 dec 2009 - 19:15:07
David-Bd
David-Bd
Flickr daviddekker
Ik heb een vraagje: Als je op Bdpb een Thalys over de HSL ziet rijden, moet je de spot dan invoeren onder Bdpb of Hsbda?

29 april 2018: laatste dag zonder 1100 uitval op Bd-Ehv v.v.

Maandag 14 dec 2009 - 19:16:42
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Hsbda

'Okeh'

Maandag 14 dec 2009 - 20:50:35
johanknaap
johanknaap
Quote
daniël_ddr: Wat betreft de 14100: foutje op de vertrekstaten, in 't spoorboekje staat 'ie wel gewoon als overal stoppend ri. Vdg in de middagspits.
In mijn spoorboekje rijdt 'ie non-stop van Rtd naar Vdg. De andere kant op is er een tussenstop te Sdm.

Maandag 14 dec 2009 - 21:01:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Eh ja, verkeerd gekeken. Was al laat Maargoed, er klopt wel meer niet in de reisinformatie (2856 kwam toch echt op 14ab binnen in Rtd ipv 14b bijvoorbeeld)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 14 dec 2009 - 21:36:14
Modelspoor
Modelspoor
Inderdaad aan de Rechterzijde,gezien vanuit de richting Wt,is begonnen met het
uitgraven van sleuven voor de diverse bekabelingen,en waar de betonnen zijwanden
in moeten komen staan voor de perrons.
Mz komt te liggen op kilometer 20,0.(10 km van Hze,en 8 km van Wt.
Dit station zal ook worden gebruikt voor aan/afvoer van de busreizigers van de diverse vakantiebusreizen,mede omdat dit pal langs de A2 ligt.
Overigens het Visvijvertje bij het station is in de 70er jaren speciaal uitgegraven voor de zandwinning voor het ophogen tbv een viaduct van de A2 over het spoor.
Hiervoor lag er op dezelfde plaats van het nu huidige viaduct een gelijkvloerse kruising (spoorwegovergang)met A2/spoor.

Woensdag 16 dec 2009 - 15:08:17
parkietje
parkietje
Waarom wordt er in de nieuwe dienstregeling alle treinen op HDRZ afgehandeld op spoor 1?

Woensdag 16 dec 2009 - 15:15:17
AlbertP
AlbertP
Omdat alle treinen dan rechtdoor binnenkomen en sneller over de wissels mogen rijden, lijkt mij. Treinen over spoor 2 moeten 60 km/h rijden op de wissels.


Woensdag 16 dec 2009 - 15:26:20
MCNAlkmaar
MCNAlkmaar
Dan krijg je 2 maal per dag een conflict: om 06:50 en 07:20 als de 827 en 829 richting Amr passeren: dan staat of de 800 of de 3000 verkeerd aangegeven! Er kunnen geen 2 treinen op hetzelfde spoortje staan.

De groeten uit Schagen

Woensdag 16 dec 2009 - 15:29:15
AlbertP
AlbertP
Ik heb inderdaad niet de complete drgl bekeken. Maar het lijkt mij dat de 800 spoor 2 neemt, omdat die de ruimste dienstregeling heeft (Hdr-Hdrz 4 min ipv 3). En verder kan dit gebruikt worden voor roestrijden, dat toch moet gebeuren om spoor 2 berijdbaar te houden.

Laatst bewerkt door AlbertP op Woensdag 16 dec 2009 om 15:30:01


Woensdag 16 dec 2009 - 15:39:45
parkietje
parkietje
Het gaat al jaren goed op deze manier en ik mij niet voorstellen dat een trein sneller dan 30km/u rijdt op een wissel vlak voor een perron waar hij moet stoppen. Tevens moet er weer veranderd worden als de kruising op Ana niet gehaald wordt. Tevens zit de winst nu alleen in de richting van Hdr waar volgens mij toch alleen een lange kering is. Ik zou zeggen hou ook spoor 2 standaard in gebruik.

Woensdag 16 dec 2009 - 15:45:46
AlbertP
AlbertP
Ik weet het, ben niet bekend met het spoor ten noorden van Hwd.


Woensdag 16 dec 2009 - 16:16:46
kniesoor
kniesoor
www.ns.nl

Om 6.50/6.51 en 7.20/7.21 staan beide treinen gepland op sp. 1. Slordigheidje...

Woensdag 16 dec 2009 - 17:16:45
Damian
Damian
Quote
AlbertPool: Omdat alle treinen dan rechtdoor binnenkomen en sneller over de wissels mogen rijden, lijkt mij. Treinen over spoor 2 moeten 60 km/h rijden op de wissels.
Dat snelheidsverschil is minimaal. Vanuit Hdr loop je altijd voor rood i.v.m. de stop/doorschakeling door de overweg net na Hdrz. Dus terug naar 40 km/h.

Vanuit Ana stond het sein ook altijd rood richting Hdr. Of dat nu in de nieuwe drgl ook zo is weet ik niet.

Vrijdag 18 dec 2009 - 21:10:34
keesje
keesje
Quote
kniesoor: www.ns.nl

Om 6.50/6.51 en 7.20/7.21 staan beide treinen gepland op sp. 1. Slordigheidje...
Valt ook niet mee om een spooropstelling Hdrz te maken!

Maandag 28 dec 2009 - 21:39:28
parkietje
parkietje
Ja hoor alle treinen op Hdrz richting Hdr stoppen nu op sp. 2.
Er hangt ook een papieren vertrekstaat in de kast ipv een mooie duidelijke plastic. Wat een verspilling na twee weken

Maandag 28 dec 2009 - 21:41:42
broek53
broek53
Ik begrijp dat het nooit goed is, of het deugt niet? dan geef ik zit soort dingen niet meer door, dan sparen we nog wat uit bij Het Spoor.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 28 dec 2009 om 21:42:33

Maandag 28 dec 2009 - 22:06:16
keesje
keesje
Nou, kennelijk is er dus wel wat mee gedaan (zie het positief) maar zijn ze er nog steeds niet uitgekomen.

Woensdag 30 dec 2009 - 20:32:18
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Even wat anders. Kan iemand mij vertellen of er in de huidige situatie in de (1)7400, 14700 en 4000 stellen bij- en afgetrapt worden in de spits?

'Okeh'

Woensdag 30 dec 2009 - 20:35:32
ruysdael
ruysdael
Zover ik weet niet tijdens de spits, 's avonds worden er wel Plan V's afgetrapt in (in ieder geval) Amsterdam.


Dinsdag 19 jan 2010 - 11:49:07
stephan90
stephan90
Dit is waarschijnlijk wel het juiste topic. Kan iemand mij uitleggen waarom de 1791 alleen op maandag en dinsdag extra stopt te Den Dolder? Dit zijn ook niet echt dé uitgaansdagen ofzo. De 589 daarvoor rijdt 'gewoon' iedere dag als stoptrein en stopts ook op Overvecht en Bilthoven, lijkt mij iets logischer.

Stephan

Dinsdag 19 jan 2010 - 11:51:11
keesje
keesje
De trein stopt op spoor CC en dat is dus niet langs het perron. In de dienstregeling is ook geen 'NVR' opgenomen en dus denkt reisinfo dat de trein er stopt, hetgeen dus niet het geval is. Nogal slordig.

Dinsdag 19 jan 2010 - 12:55:01
j.jager
j.jager
In het spoorboekje staat dat de 1791 niet stopt te Dld, en de 589 als stoptrein rijd vanaf Ut naar Avat. Die stop die stephan90 bedoeld van de 1791 staat niet vermeld in het spoorboekje, en zoals keesje bedoeld zal het wel een stop zijn, maar dan niet voor in en uitstappende reizigers.

Laatst bewerkt door j.jager op Dinsdag 19 jan 2010 om 12:57:52

Dinsdag 19 jan 2010 - 13:00:05
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
CC is het middenspoor tussen Dld en Bhv.

Dick van den Hoven

Dinsdag 19 jan 2010 - 14:46:59
stephan90
stephan90
Oké. Bedankt allen. De verstrekstaten en reisplanner kloppen dus niet.

Dinsdag 19 jan 2010 - 21:45:30
MCNAlkmaar
MCNAlkmaar
Quote
Damian:
Vanuit Ana stond het sein ook altijd rood richting Hdr. Of dat nu in de nieuwe drgl ook zo is weet ik niet.
Bij nadering van Hdrz krijg je normaal 2 maal het seinbeeld geel-6 dus naderen met 60 km/u, aan het einde van spoor 2 staat er normaal een groen-knipper 6 dus doorwisselen met 60 km/u. Alleen als de 800 uit Hdr nadert staat dit sein op rood.

De groeten uit Schagen

Donderdag 04 mrt 2010 - 15:27:43
gerard4653
gerard4653
Ik zocht op een hopeloos ouderwetse manier een treinverbinding op, namelijk in het spoorboekje.
Toen viel het me op, dat je voor de verbinding Amf-Ut op de uitklapkaart naar tabel 51 wordt verwezen. Boven deze tabel staat inderdaad: alle treinen op o.a. het traject Zl-Amf-Ut.
Maar helaas: de 2800 komt er niet in voor, terwijl ie toch echt Amf-Ut rijdt.
Onder tabel 41 en 50 kan je wel het e.e.a vinden, maar deze nummers staan dan weer niet op de kaart, vreemd.

Laatst bewerkt door gerard4653 op Donderdag 04 mrt 2010 om 15:32:22

Donderdag 04 mrt 2010 - 15:36:44
broek53
broek53
Het spoorboekje van dit jaar vertoont een aantal van dit soort fouten en incosequenties. Een aflopende zaak laat nu eenmaal de winkel verslonzen, vrees ik.

Donderdag 04 mrt 2010 - 20:43:12
keesje
keesje
Sowieso kan het spoorboekje op de eerste dag dat het ingaat ook direct in de prullenbak: Er vinden - zolang steeds meer partijen en figuren invloed hebben/nemen op de dienstregeling - zoveel wijzigingen plaats dat er weinig meer van de inhoud van het spoorboekje klopt.

Donderdag 04 mrt 2010 - 20:45:56
broek53
broek53
Overdrijven is ook een kunst.
Maar waar het vroeger ondenkbaar was dat er in de dienstregeling gewijzigd werd juist vanwege het spoorboekje, is dat inmiddels wel erg over, ja.

Zaterdag 06 mrt 2010 - 10:08:44
willy84
willy84
Dat lijkt me ook wel logisch. Een jaar lang geen verbeteringen aanbrengen in de treindienst omdat er mensen zijn die nog een spoorboekje gebruiken voert wel erg ver.

Zaterdag 06 mrt 2010 - 11:17:15
AlbertP
AlbertP
Maar fouten in het spoorboekje laten staan omdat de drgl toch wordt gewijzigd (2800 bijv.) is dan wel weer het andere uiterste. Als er een spoorboekje komt, moet het toch zo veel mogelijk kloppen aan het begin. In het spoorboekje 2009 ben ik tot nu toe 1 fout tegengekomen, een dubbel vermelde trein. Dat is heel wat anders dan die 2800 die in tabel 51 mist.


Zaterdag 06 mrt 2010 - 23:32:24
mren
mren
Wil je nog vergelijken met andere spoorboekjes? Er zijn er nog een paar te koop, zie bijvoorbeeld een impressie op foto-uploaden.nl