RE13 Venlo - Hamm nog niet gereed voor 13/12
Forum: Algemeen - Algemeen
10-12-2009 19:34:39
frer
frer
Op de duitse site Drehscheibe-online.de lees ik net dat slechts 4 vd 18 FLIRTS van eurobahn zijn toegelaten in NL. Daarom is besloten een tijdelijke pendeldienst met het klassieke materieel (DB111+rtg) te onderhouden tussen Venlo en M'gladbacg alwaar overgestapt kan worden op de Flirts van eurobahn. Dit totdat er voldoende FLIRTS zijn toegelaten in Vl. Hoe lang dit kan gaan duren staat er helaas niet bij...  

10-12-2009 20:16:31
keesje
keesje
Goh, en ik dacht dat een nieuwe vervoerder altijd een lijn vlekkeloos overneemt. En toen ging de wekker...  

10-12-2009 20:29:50
daniel81
daniel81
Volgens de site van Eurobahn gaat het niet om de toelating in NL, maar om de toelating van de vijfdelige stellen (de vier stellen die wel zijn toegelaten, zijn de viertjes)
Om de één of andere reden vertrouwt EBA de constructie van de vijfjes niet. Wel vreemd, er rijden immers ook al FLIRT-vijfjes rond bij de WFB.
 

10-12-2009 20:48:46
HZwoferink
HZwoferink
Volgens mij zijn er nu 2 topics met dezelfde naam https://www.somda.nl/forum/7836/RE13+Venlo+-+Hamm+nog+niet+gereed+voor+1312/


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 


10-12-2009 21:15:07
timtrein
timtrein
Het is niet direct een kwestie van dat de EBA de boel 'vertrouwt', maar er zijn bepaalde documenten en/of beproevingen nog niet overlegd of uitgevoerd en daarom kan de toelating nog niet worden afgegeven.  

11-12-2009 09:06:30
rob1
rob1
Zijn de nieuwigheden op deze lijn ook reden om het traject niet meer in het Spoorboekje op te nemen?!  

11-12-2009 09:32:05
103 220-0
103 220-0
Het zijn overigens niet alleen de Flirts van eurobahn die niet mogen rijden, ook de nieuwe Flirt-treinstellen van BLB (zouden naar Berchtesgaden moeten gaan rijden) mogen nog niet de baan op. Daar mogen de reizigers een flink eind met de bus, omdat de ÖBB (die nu de dienst uitvoert) geen materieel meer beschikbaar wil stellen.

Ook tussen Boppard en Emmelshausen blijft de DB nog even rijden omdat ook hier er toelatingsproblemen met het nieuwe materieel zijn. Toevallig ook Stadlerproducten (RegioShuttles).

DB zelf moet ook vervangend materieel inzetten omdat treinstellen Talent 2 en BR 440 niet beschikbaar zijn vanwege uiteenlopende problemen.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

11-12-2009 12:58:55
giuseppe
giuseppe
Ik vind het eigenlijk wel opvallend dat de nieuwe FLIRT's geen buffers hebben, ik dacht dat dat volgens de nieuwe europese crashnormen verplicht was.  

11-12-2009 13:56:42
2296
2296
Misschien zijn die er wel maar alleen niet te zien. Dat is ook het geval bij de SLT. Die zitten mooi weggewerkt achter een polyester kap. En ook die voldoen aan de huidige eisen.

Laatst bewerkt door 2296 op 11-12-2009 13:57
 

11-12-2009 18:45:27
kleine_man
kleine_man
Quote
giuseppe: Ik vind het eigenlijk wel opvallend dat de nieuwe FLIRT's geen buffers hebben, ik dacht dat dat volgens de nieuwe europese crashnormen verplicht was.


De Talent-2 (BR442/443) stellen hebben van die aparte "wangzakken" met daaronder de buffers en voldoen aan de nieuwe Europesche normen (TSI-II).

De Lirex (BR440/441) zijn de laatste stellen die niet aan deze norm voldoen.

EBA stelt echter aanvullende eisen aan de deursluiting. Er hebben een paar mensen vast gezeten tussen de deur en de trein is toch gaan rijden. Ook alle Quitschies gaan aangepast worden. De Lirex en Talent-2 zijn hiervoor nog niet aangepast.

Verder stelt de EBA verplicht dat de afstand tussen perron en voertuig niet groter mag zijn 25cm. Bij de Lirex is dat wel het geval, vandaar de eerste vertraging. De tweede vertraging komt doordat de stellen slecht (of helemaal) niet communiseren. Wat mij niet duidelijk is of dit probleem hetzelfde is als bij de SLT, maar beide series rollen wel uit dezelfde fabriek.

Nu we toch aan het afdwalen zijn () De S28 wordt doorgetrokken naar Mönchegladbach en de mogelijkheid wordt onderzocht om door te rijden naar Venlo.

Laatst bewerkt door kleine_man op 11-12-2009 18:46
 

11-12-2009 19:27:29
qj7141
qj7141
Quote
rob1: Zijn de nieuwigheden op deze lijn ook reden om het traject niet meer in het Spoorboekje op te nemen?!

Nee, eurobahn heeft hier zelf voor gekozen.
 

11-12-2009 19:36:16
AlbertP
AlbertP
Maar waarom? Beslissingen bij het spoor zijn soms niet te doorgronden.  

11-12-2009 21:59:11
keesje
keesje
Absurd dat zoiets natuurlijk om 2 voor 12 aan het licht komt. Het bevestigt dat aanbestedingen nog altijd slecht worden voorbereid, dan wel op uiterst amateuristische wijze van start gaan. En dat allemaal om de reizigers te laten profiteren van alle 'verbeteringen'.

Laatst bewerkt door keesje op 11-12-2009 21:59
 

11-12-2009 22:10:26
dh3201
dh3201
Quote
kleine_man: EBA stelt echter aanvullende eisen aan de deursluiting. Er hebben een paar mensen vast gezeten tussen de deur en de trein is toch gaan rijden. Ook alle Quitschies gaan aangepast worden.

Zo staan die Quitschies bijna meer in de werkplaats dan dat ze rijden. Twee jaar geleden werden al de vloeren vervangen....


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2009 22:17:56
berkel73
berkel73
De tijdelijke nooddienstregeling voor Venlo-Mönchengladbach (en een paar keer per dag ook met een korte aansluiting verder richting Düsseldorf) staat hier (pdf-bestand): http://www.vrr.de/imperia/md/content/aktuelles/notfahrplan_re13.pdf
Op die zes ritten na dus een half uur overstaptijd in Düsseldorf %03%. S-Bahn vanuit M'gladbach wordt niet genoemd; die vertrekt weliswaar 14 minuten eerder dan de RE4 naar Düsseldorf, maar is maar een paar minuten eerder in Düsseldorf.

Laatst bewerkt door berkel73 op 11-12-2009 22:22
 

12-12-2009 13:59:20
scooter
scooter
Quote
kleine_man: Nu we toch aan het afdwalen zijn () De S28 wordt doorgetrokken naar Mönchegladbach en de mogelijkheid wordt onderzocht om door te rijden naar Venlo.
Weet niet waar je dit vandaan haalt,maar de S28 blijft gewoon naar Kaarster See rijden.

Laatst bewerkt door admin op 13-12-2009 17:38, reden: Quote ingekort
 

12-12-2009 15:35:13
NDS
NDS
Die plannen zijn er wel, maar zover ik op drehscheibe kon vinden is er nog niks zeker en gaat dat deze dienstregeling nog niet komen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

16-12-2009 11:34:00
FireSea
FireSea
Is er al nieuws over deze verbinding? Ik wilde namelijk volgende week naar Duitsland gaan.  

16-12-2009 11:35:51
103 220-0
103 220-0
Als het is om mee te reizen: het rijdt gewoon, zij het met DB-materieel.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

16-12-2009 11:36:09
gertjan
gertjan
Als er nieuws is, dan komt dat hier vanzelf wel te staan.  

16-12-2009 15:20:33
mich
mich
Inderdaad precies dezelfde trein als voorheen.

Laatst bewerkt door mich op 16-12-2009 15:20
 

16-12-2009 17:37:41
FireSea
FireSea
Ik vraag het eigenlijk omdat zowel in de reisplanner als in de actuele vertrektijden van Venlo wordt vermeld dat de trein naar Hamm (Westf) rijdt. Wordt dat niet aangepast? Ik vroeg me daarom af of de situatie misschien al voorbij was.  

16-12-2009 17:42:45
train85
train85
De situatie is zeker nog niet voorbij, DB blijft tot Monchengladbach Hbf rijden en daar over stappen.  

16-12-2009 18:48:15
webguy
webguy
Quote
AlbertPool: Maar waarom? Beslissingen bij het spoor zijn soms niet te doorgronden.

Oh, die zijn makkelijk te doorgronden. Het gaat allemaal om geld. Het heeft veel moeite en geld gekost geloof ik om Enscheden - Gronau er in te zetten, dit zal ook wel geen goedkoop grapje zijn geweest. De NS zal ook geen klein prijsje vragen: het is voor hen geen voordeel, maar een goedkoop alternatief op een duurdere ICE Nou zal dat geen directe reden zijn, maar ze zijn toch ook concurrent.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

16-12-2009 18:56:50
103 220-0
103 220-0
Heeft eurobahn wel wat te willen? Die doen hun kunstje ook maar in opdracht van de aanbestedende partijen. Er zal vast wel wat in het vervoerscontract zijn vastgelegd over wel of niet in spoorboekjes publiceren.

----
Kijk hier maar eens: http://www.raymondkies.nl
 

16-12-2009 18:59:40
keesje
keesje
Het lijkt de aanvang van de consessie Ww-Ah wel: NS rijdt Ah-Dtc en de nieuwe partij Dtc-Ww. Zo ook hier waar door dit geneuzel de klant in Mönchengladbach mag overstappen. Waren er al persberichten de deur uit gegaan in Duitsland over de "geweldige start" of waren het - om in NS termen te blijven, slechts "hikjes"? (Weet niet wat hikjes in het Duits zijn) %08%  

16-12-2009 20:08:09
103 220-0
103 220-0
Schluckauf.  

18-12-2009 11:18:29
NDS
NDS
Er is nieuws, zie hier: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,4584193

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

18-12-2009 12:25:32
mikos
mikos
Quote
keesje: Waren er al persberichten de deur uit gegaan in Duitsland over de "geweldige start"?

Zeker dat er nieuwsberichten waren over de slechte start van de Eurobahn. Lees in het Nederlands: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=50&t=12565
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-12-2009 13:02:34
giuseppe
giuseppe
Dat Venlo - Kaldenkirchen crashzone verhaal is pure humor.%02% Ik Stel voor om er een plan V bak voor te plakken.

Laatst bewerkt door giuseppe op 18-12-2009 13:05
 

18-12-2009 13:31:30
maurits
maurits
Of een bordje in de voorste bak te plaatsen: "wegens de kortzichtige veiligheidsregels van het IVW mag u hier niet zitten tussen Venlo en Kaldenkirchen"


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-12-2009 15:52:58
kleine_man
kleine_man
Nu weet ik het niet zeker. Maar is er in de UIC/RIV niet vastgelegd dat elk land verplicht is om materieel van het buurland tot aan het eerste grensstation te accepteren? Waarmee het hele verhaal van die crashzone niet meer opgaat.....  

18-12-2009 16:08:37
keesje
keesje
Quote
mikos:
Quote
keesje: Waren er al persberichten de deur uit gegaan in Duitsland over de "geweldige start"?

Zeker dat er nieuwsberichten waren over de slechte start van de Eurobahn. Lees in het Nederlands: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=50&t=12565


Ik vertaal dit maar in: de reizigers moeten kennelijk bijna per definitie gepest worden door opstartproblemen door de zaligheden van aanbestedingen. En overal wordt het weer direct goedgepraat, zonder dat de reizigers het dan ook merken. Politiek sluit de ogen (misschien een boete of zo, maar daar wordt de reiziger ook niet beter van) en opent de ogen zodra alles op rolletjes verloopt en kunnen de hosannapersberichten de deur uit.
 

18-12-2009 17:33:53
cuijk
cuijk
Ga in de reisplanner van ns.nl eens kijken voor de gein.... Bij een reisje van venlo naar dusseldorf wordt je via nijmegen/arnhem geleid.... venlo-moenchengladbach: 'Geen advies gevonden' (!!!)
Dit is al enkele jaren zo; er zijn - geloof ik - zelfs kamervragen over gesteld. maar veranderd is er nog niets.
 

18-12-2009 21:06:36
keesje
keesje
Ach kamervragen... Dat doet een belangrijk mannetje uit Vorden al zodra daar een spoorwijziging niet wordt omgeroepen. Die lui neem ik niet meer serieus. Denk dat ze in Nederland ook niet erg veel hebben in te brengen over deze consessiewisseling, maar misschien heb ik het mis.  

24-12-2009 09:50:40
mdeen
mdeen
Quote
keesje: Het lijkt de aanvang van de consessie Ww-Ah wel: NS rijdt Ah-Dtc en de nieuwe partij Dtc-Ww. Zo ook hier waar door dit geneuzel de klant in Mönchengladbach mag overstappen. Waren er al persberichten de deur uit gegaan in Duitsland over de "geweldige start" of waren het - om in NS termen te blijven, slechts "hikjes"? (Weet niet wat hikjes in het Duits zijn) %08%


Dat is onzin. In de nieuwe concessie Ww-Ah gaat Arriva Ww-Ah rijden. NS rijdt alleen treinen die tot Dtc rijden. De doorgaande dienst wordt dus door één partij gereden.
Het probleem hier is ook helemaal geen issue met welke vervoerder waar mag rijden, maar dat de 4-delige FLIRTen van de ERB nog niet door de EBA zijn toegelaten. Ze hebben er wel een aantal (5-delige, en meer stellen voor de diensten tussen Dortmund/Münster en Paderborn), en daarmee rijdt de ERB van Mönchengladbach naar Hamm. Omdat er dus niet voldoende materieel is om tot Venlo te rijden heeft de ERB bij de DB vervoer van Mönchengladbach naar Venlo besteld.

Hikjes zijn er zeker, maar je verhaaltje klopt van geen kanten.
 

24-12-2009 10:03:47
keesje
keesje
Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd.

Je zegt nu dat NS Ah-Dtc gaat rijden en Arriva Ah-Ww? Volgens mij klopt dat ook niet. En als dat wel zo zou zijn dan begrijpt de provincie nog steeds niet wat het rijden met treintjes inhoudt. Houd het in hemelsnaam bij één vervoerder, welke dat dan ook moge zijn.
 

24-12-2009 10:41:36
tochjo
tochjo
Om dit misverstand op te helderen: keesje beschrijft de situatie van tien jaar geleden, toen Syntus net begon op Dtc-Ww en de NS nog enkele jaren reed op Ah-Dtc. Dit leidde tot een knip en overstap in Dtc. Nu rijdt Syntus tot december 2012 op zowel Ah-Ww en Ah-Dtc. Daarna neemt Arriva Ah-Ww over. Wie Ah-Dtc gaat rijden, is nog onduidelijk; dit traject wordt onderdeel van de concessie Arnhem Nijmegen (vanaf 2013). Het is goed mogelijk dat dit een andere vervoerder dan Arriva wordt, ja.

Quote
keesje: als dat wel zo zou zijn dan begrijpt de provincie nog steeds niet wat het rijden met treintjes inhoudt. Houd het in hemelsnaam bij één vervoerder, welke dat dan ook moge zijn.

"Voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio stelt dat de reiziger er met twee vervoerders op vooruit gaat. Volgens hem kan een tweede vervoerder zorgen voor meer treinen tussen Arnhem en Doetinchem, die tussenliggende kleinere overslaan." (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/5133850/Twee-vervoerders-op-lijn-ArnhemWinterswijk-Niet-doen.ece). Laten we daarover maar niet hier verder praten, maar op https://www.somda.nl/forum/7027/1/Problemen+nieuwe+concessie+trein+Achterhoek/, want dit nieuws is juist aanleiding geweest voor die discussie.
 

24-12-2009 12:17:15
jorgo
jorgo
Het maakt overigens weinig uit denk ik of de treinen uit Venlo maar tot Mönchengladbach of Düsseldorf ipv Hamm rijden, althans niet voor de Venlose reizigers. Wie naar Keulen, Duisburg of Oberhausen wilde moest daar sowieso al overstappen en ik denk niet dat Wuppertal en Hagen de meest gewilde bestemmingen voor Venlonaren zijn.  

24-12-2009 14:54:01
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mdeen:.Het probleem hier is ook helemaal geen issue met welke vervoerder waar mag rijden, maar dat de 4-delige FLIRTen van de ERB nog niet door de EBA zijn toegelaten. Ze hebben er wel een aantal (5-delige, en meer stellen voor de diensten tussen Dortmund/Münster en Paderborn), en daarmee rijdt de ERB van Mönchengladbach naar Hamm. Omdat er dus niet voldoende materieel is om tot Venlo te rijden heeft de ERB bij de DB vervoer van Mönchengladbach naar Venlo besteld.



Als ik het goed begrepen had waren het juist de 5-delige stellen die niet waren toegelaten, en met 4 4tjes ga je de dienst niet redden.
 

27-12-2009 23:40:50
vinny004
vinny004
Quote
cuijk: Ga in de reisplanner van ns.nl eens kijken voor de gein.... Bij een reisje van venlo naar dusseldorf wordt je via nijmegen/arnhem geleid.... venlo-moenchengladbach: 'Geen advies gevonden' (!!!)
Dit is al enkele jaren zo; er zijn - geloof ik - zelfs kamervragen over gesteld. maar veranderd is er nog niets.
Gewoon de planner van NS-Hispeed gebruiken:
V 9:05 RE 92335 Venlo / Beperkt fietstransport mogelijk.
A 9:35 Mönchengladbach Hbf
 

28-12-2009 00:08:04
cuijk
cuijk
waarom kan ik op ns.nl dan WEL info vinden over bijv: Groningen-Oldenburg, Maastricht(of:heerlen) - Aachen, Roosendaal (of:Breda) - Antwerpen, bijvoorbeeld. Maar Venlo - MG: nope  

28-12-2009 08:51:32
zugführer
zugführer
waarschijnlijk om dezelfde reden dat Venlo - Mönchengladbach niet in het spoorboekje en niet op de spoorkaart (in het spoorboekje en op de stations) staat... wat die reden is weet ik ook niet%03%  

28-12-2009 09:13:24
dennistd
dennistd
Plan maar eens een reis Venlo-Dortmund Hbf. De NS reisplanner stuurt je over Es, wat 5:37 kost, terwijl het volgens bahn.de maar 1:34 (IC)/2:46 (RE) is...  

28-12-2009 10:51:29
treinhobby
treinhobby
Als je de vertrekstaten van Enschede en Venlo met elkaar vergelijkt valt er iets op.

Bij Es (http://www.ns.nl/vertrekstaten/es2.pdf) staat er geen melding NS, maar bij Vl (http://www.ns.nl/vertrekstaten/vl2.pdf) worden de treinen naar Mönchemgladbach wèl als 'NS' aangeduid.
 

28-12-2009 14:42:52
bloemkool
bloemkool
^^De NS opereert kennelijk als vervoerder, maar besteedt dat uit aan Eurobahn.

Eenzelfde situatie bestaat tussen Heerlen en Aachen met de Euregiobahn.
 

28-12-2009 20:08:41
qj7141
qj7141
Quote
zugführer: waarschijnlijk om dezelfde reden dat Venlo - Mönchengladbach niet in het spoorboekje en niet op de spoorkaart (in het spoorboekje en op de stations) staat... wat die reden is weet ik ook niet%03%

Ik val in herhaling (zie dit topic van 11 dec): eurobahn heeft hier zelf voor gekozen, waarom is mij ook een raadsel. Het ligt voor de hand dat dit geld kost; dit was ook het geval toen Enschede richting het oosten werd gereanimeerd.
 

28-12-2009 20:15:08
Dre
Dre
Quote
treinhobby: Als je de vertrekstaten van Enschede en Venlo met elkaar vergelijkt valt er iets op.

Bij Es (http://www.ns.nl/vertrekstaten/es2.pdf)... knip

Overigens valt me nu pas op dat tegenwoordig ook alle tussenstations in het buitenland worden vermeld op de vertrekstaat. De vertrekstaten in Es toonde voorheen na Gronau alleen de eindbestemmingen Münster (Westf) Hbf en Dortmund Hbf (d.w.z. de bestemmingen die ook uit een Nederlandse kaartautomaat gehaald kunnen worden).

Laatst bewerkt door Dre op 28-12-2009 20:15
 

28-12-2009 20:23:25
keesje
keesje
Quote
qj7141:
Quote
zugführer: waarschijnlijk om dezelfde reden dat Venlo - Mönchengladbach niet in het spoorboekje en niet op de spoorkaart (in het spoorboekje en op de stations) staat... wat die reden is weet ik ook niet%03%

Ik val in herhaling (zie dit topic van 11 dec): eurobahn heeft hier zelf voor gekozen, waarom is mij ook een raadsel. Het ligt voor de hand dat dit geld kost; dit was ook het geval toen Enschede richting het oosten werd gereanimeerd.


Is NS dan wel verplicht om vertrekstaten op te hangen voor andere vervoerders? Zal een lekker overzichtelijke toestand worden dan in Venlo met verschillende kleurtjes en huisstijlen van NS, Veolia en Eurobahn.
 

28-12-2009 21:14:39
kleine_man
kleine_man
Quote
keesje:Is NS dan wel verplicht om vertrekstaten op te hangen voor andere vervoerders? Zal een lekker overzichtelijke toestand worden dan in Venlo met verschillende kleurtjes en huisstijlen van NS, Veolia en Eurobahn.


Vallen die niet onder dezelfde organistatie/afdeling die de CTA's aansturen?

Laatst bewerkt door kleine_man op 28-12-2009 21:14
 

28-12-2009 23:06:24
vinny004
vinny004
Ik dacht dat de vertrekstaten door NS-poort werden beheerd. Ik vind het overigens een raar verhaal dat een vervoerder ervoor kan 'kiezen' om opgenomen te worden in het spoorboekje. Ik neem aan dat een vervoerder hier dan dus voor moet betalen.

Het spoorboekje dient volgens mij de reiziger van informatie te voorzien en is derhalve een publiek goed in mijn ogen. De vervoerders moeten m.i. verplicht worden om hun dienstregeling in het spoorboekje te laten opnemen. Wat natuurlijk ook vreemd is, is dat de spoorlijn Venlo - Venlo grens geheel van de kaart is verdwenen. Het spoor is helemaal niet van een vervoerder, het is van ProRail. Derhalve dient het dus gewoon op de kaart te staan.
 

29-12-2009 00:07:15
broek53
broek53
Om al dat malheur te voorkomen, wordt een oud-ProRailiaans axioma gevolgd: het beste spoorboekje is geen spoorboekje. En in 2011 is dat zover.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-12-2009 00:07
 

29-12-2009 00:48:15
jorgo
jorgo
Quote
vinny004: Wat natuurlijk ook vreemd is, is dat de spoorlijn Venlo - Venlo grens geheel van de kaart is verdwenen.


Inderdaad is dat merkwaardig. Het niet eens laten zien van een lijn op de spoorkaart lijkt toch een manco. Gewilligheid van een vervoerder of niet, het betreft hier toch een met publieke middelen in stand gehouden dienstverlening en heel erg op de letter zou dat openheid moeten betekenen. Zeker als je bedenkt waarvoor het goed is: promoten van aanvoer van reizigers naar Venlo komt ook andere vervoerders ten goede en dan rendeert een publieke investering het meest. Ik opteer dus voor zachte dwang.


(Overigens: op de stations hangt een nieuwe versie van de spoortkaart, in het spoorboekje zit nog de klassieke. Deze nieuwe spoorkaart van Nederland is een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van de oude die je nog in het spoorboekje vindt, waarbij de laatste nieuwe lijnen er door een kleuter zijn bijgezet. Ik noem een Utrechtboog en een HSL waar het 45-graden principe van deze gestileerde cartografie niet werd begrepen).

Laatst bewerkt door jorgo op 29-12-2009 00:49
 

29-12-2009 01:07:16
kevinevers
kevinevers
Die nieuwe spoorkaarten zijn van papier en worden nu ook gebruikt om de werkzaamheden in een bepaalde periode te laten zien en ze worden dus regelmatig vervangen door andere kaarten.  


29-12-2009 01:47:34
cuijk
cuijk
Venlo - MG is al JAAAREN niet op ns.nl zichtbaar. Dat speelt al van VOOR de tijd dat er geprivatiseerd zou worden.

Mijn - subjectieve - mening: men wil al jarenlang dat er via Arnhem wordt gereisd, via Venlo wordt ontmoedigd. Waarom? Wellicht speelt Hispeed daarin een rol met ICE's en allerlei toeslagen; alles is KASSA.
Je zult maar n argeloze reiziger zijn, die bijv van Eindhoven naar Keulen wil! Dan betaal je dus veeeel te veel (NB vanuit Ehv wordt je via Utrecht gestuurd!)
(Jaren geleden belde ik met Hispeed omdat ik vaak naar Keulen moet: "Oh ja.... NU zie ik wat u bedoelt.... U kunt ook via Venlo reizen, en wel veel goedkoper dan via Arnhem! OK voor deze keer bereken ik u geen boekingskosten, omdat de verbinding via Venlo niet in het systeem staat". - Heel aardig, dat wel....)

Tis wel opvallend dat deze taktiek (=net doen alsof Venlo geen spoorverbinding heeft met D) al jaren wordt volgehouden (nogmaals: ook in t DB-tijdperk) en dus de reiziger onnodig geld uit de zak wordt geklopt.

Laatst bewerkt door cuijk op 29-12-2009 02:28
 

29-12-2009 08:14:45
keesje
keesje
Welkom in de wereld van de spoorconcurrentie, zou ik zeggen. Wel of geen publicatie in spoorboekjes of op spoorkaarten maakt daar kennelijk ook onderdeel van uit. Alles in het belang van de reiziger, nietwaar.  

29-12-2009 08:43:59
gvttreinen
gvttreinen
Welkom in 2009 (nog), spoorboekjes en spoorkaarten zijn zooooo 2008!
Gérard
 

29-12-2009 10:28:45
bahnrunner
bahnrunner
Zie hier http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4599781
een Flirt naar Venlo rijden ze dan toch eindelijk?

Laatst bewerkt door bahnrunner op 29-12-2009 12:45
 

29-12-2009 12:18:50
Dre
Dre
Als iemand op de bestemmingsdisplay "RE 13 Venlo (NL)" instelt, wil dat nog niet zeggen dat het getoonde treinstel ook daadwerkelijk naar Vl rijdt.

De site van de Eurobahn (http://www.eurobahn.de/) laat weinig te wensen over:
Vom 24.12. bis 03.01. fahren alle Züge zwischen Hamm und Mönchengladbach, ein Umstieg in Hagen ist nicht notwendig. In Mönchengladbach besteht Anschluss von und nach Venlo.

Zwischen Mönchengladbach und Venlo fahren weiterhin Ersatzzüge der Deutschen Bahn mit Anschluss Richtung Düsseldorf - Hagen/Hamm.

Kortweg vertaald: Tussen Hamm en Mcgb rijden treinen van de Eurobahn (FLIRT's). Tussen Mcgb en Vl rijden nog altijd treinen van de DB (111 met n-Wagen)

Laatst bewerkt door Dre op 29-12-2009 12:19
 

29-12-2009 12:35:53
103 220-0
103 220-0
Overigens wordt het bij eurobahn steeds bonter: naast een Westfalenbahn-Flirt worden nu ook dieseltreinstellen Desiro ingezet.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

29-12-2009 12:44:54
bahnrunner
bahnrunner
Quote
Dre: Als iemand op de bestemmingsdisplay "RE 13 Venlo (NL)" instelt, wil dat nog niet zeggen dat het getoonde treinstel ook daadwerkelijk naar Vl rijdt.
Ik zeg toch ook niet dat het gebeurt als je goed lees zie je dat

Laatst bewerkt door spiketrain op 29-12-2009 12:45, reden: Quoot aangepast.
 

30-12-2009 10:29:37
mdeen
mdeen
Quote
cuijk: Venlo - MG is al JAAAREN niet op ns.nl zichtbaar. Dat speelt al van VOOR de tijd dat er geprivatiseerd zou worden.

Dat klopt niet. Nu nog kun je een reisadvies van Venlo naar Moenchengladbach Hbf vragen, zolang het maar voor 12 december is. De dienst naar Viersen e.v. heeft altijd in de reisplanner gezeten, pas sinds de huidige dienstregeling is hij verdwenen.
 

30-12-2009 11:09:57
nielske90
nielske90
Waarbij aangetekend dat de dienstregeling van voor 12 december niet meer de juiste is. In Venlo is het vertrek namelijk één minuut later dan voorheen.  

30-12-2009 11:31:15
Apda
Apda
Op de Duitse, Belgische en bijv. de Zwitserse reisplanner kun je wél een reis van Venlo naar Mönchengladbach opvragen. Als dat op de NS-reisplanner niet kan, dan moet er haast wel opzet in het spel zijn.  

30-12-2009 13:55:41
mdeen
mdeen
Quote
nielske90: Waarbij aangetekend dat de dienstregeling van voor 12 december niet meer de juiste is. In Venlo is het vertrek namelijk één minuut later dan voorheen.

Uiteraard. Het is per slot van rekening de oude dienstregeling.


Quote
Dre: De site van de Eurobahn (http://www.eurobahn.de/) laat weinig te wensen over:
Vom 24.12. bis 03.01. fahren alle Züge zwischen Hamm und Mönchengladbach, ein Umstieg in Hagen ist nicht notwendig. In Mönchengladbach besteht Anschluss von und nach Venlo.

Let erop dat dit alleen nu tijdens de vakantie is omdat er voldoende FLIRTs van de WFB gehuurd kunnen worden. M.i.v. 4 januari heeft de WFB die zelf weer nodig en is het als voor de kerst: overstappen in zowel in Mönchengladbach als Hagen.
Dienstregeling vanaf 04-01-2010: http://www.eurobahn.de/fileadmin/eb/Aktionen/MRLN/2009/Notfallfahrplan/EFP_RE_13_04.01.-31.01._www.pdf
 

31-12-2009 12:06:49
qj7141
qj7141
Quote
vinny004: Ik dacht dat de vertrekstaten door NS-poort werden beheerd. Ik vind het overigens een raar verhaal dat een vervoerder ervoor kan 'kiezen' om opgenomen te worden in het spoorboekje. Ik neem aan dat een vervoerder hier dan dus voor moet betalen.

Het spoorboekje dient volgens mij de reiziger van informatie te voorzien en is derhalve een publiek goed in mijn ogen. De vervoerders moeten m.i. verplicht worden om hun dienstregeling in het spoorboekje te laten opnemen. Wat natuurlijk ook vreemd is, is dat de spoorlijn Venlo - Venlo grens geheel van de kaart is verdwenen. Het spoor is helemaal niet van een vervoerder, het is van ProRail. Derhalve dient het dus gewoon op de kaart te staan.

Dus eigenlijk moet Prorail het spoorboekje uitgeven?
 

31-12-2009 12:45:03
gerard4653
gerard4653
A.u.b ProRail geen nieuwe taken geven!!!!!!  

31-12-2009 12:48:45
Joff-10242
Joff-10242
en ze hebben het al zo moeilijk met die sneeuw  

31-12-2009 13:09:38
keesje
keesje
Zelfs zonder sneeuw al inderdaad.

@qj7141: Het is wel vreemd dat het eilandjes denken een beetje doorslaat en dat je als reiziger verschillende bronnen moet gaan raadplegen om je reis te plannen. Maar wat gerard4653 zegt, heeft ook wel een kern van waarheid. Sneeuwruimen is al moeilijk genoeg voor ze, laat staan een spoorboekje maken.
 

31-12-2009 13:51:10
broek53
broek53
Ik zou niet weten wat het een met het ander te maken heeft, echt in de verste verte niet.  

31-12-2009 22:36:36
vinny004
vinny004
Quote
qj7141: Dus eigenlijk moet Prorail het spoorboekje uitgeven?

In spoorwegenland wordt toch alles opgesplitst, dus waarom niet gewoon een Spoorboekje-BV? %08%
 

01-01-2010 13:08:45
thom
thom
Quote
keesje: Welkom in de wereld van de spoorconcurrentie, zou ik zeggen. Wel of geen publicatie in spoorboekjes of op spoorkaarten maakt daar kennelijk ook onderdeel van uit. Alles in het belang van de reiziger, nietwaar.

Waarbij het me logisch lijkt dat NS jouw dienstregeling achterwege laat, als jij het niet nodig vind om daarvoor te betalen...

Ik krijg ook geen advertentie in de krant als ik daar niet voor betaal
 

01-01-2010 14:22:36
keesje
keesje
Daar moet ik je gelijk in geven.  

01-01-2010 18:22:04
kleine_man
kleine_man
Quote
cuijk: Mijn - subjectieve - mening: men wil al jarenlang dat er via Arnhem wordt gereisd, via Venlo wordt ontmoedigd. Waarom? Wellicht speelt Hispeed daarin een rol met ICE's en allerlei toeslagen; alles is KASSA.



Helaas is dit de werkelijkheid (proefondervindelijk vastgesteld begin 2009). Was van plan om van Kaldenkirchen via Venlo naar huis (=Arnhem) te reizen. Een kaartje vanuit DLD zit niet in de automaat. Ik naar het loket in Ah. De vriendelijke %07% lokettiste klopte de reis in de computer en skrolde naar beneden totdat ze op een verbinding uitkwam die met een ICE terug naar NL kwam. Dat was volgens haar was dat de snelste verbinding. Pas na lang aandringen dat ik niet van plan was om met de ICE te reizen, kreeg ik mijn kaartje. Gelukkig niet de boekingskosten hoeven te betalen %08%

Ik heb ooit eens begrepen dat het omslagpunt van een ICE bij 110%, maar dat weet ik niet zeker.

De aansluiting in Vl in er op papier beter opgeworden Veolia ERB. Alleen vervelend dat de treinen geen automaat in de trein krijgen %03%. Dan is het echt een goed alternatief.

Om weer helemaal terug te komen op het onderwerp. ERB heeft een stammetje n-Wagens met een 111 gehuurd voor het gedeelte Vl-MGB. Voor de rest van het traject is er een allegaartje gevonden, dubbelpakketje Desiro, FLIRT van Cantus eigen FLIRT's (ET5 serie, ET6 en ET7 serie zijn eigenlijk voor deze lijn bedoeld) en een stammetje x-Wagens met 143'er. Sporadisch schijnen er ook stellen in Venlo te verdwalen %08%

n-Wagens --> Verbouwde Silberlingen
x-Wagens --> S-Bahn mat.
 

04-01-2010 08:29:08
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man:

De aansluiting in Vl in er op papier beter opgeworden Veolia ERB. Alleen vervelend dat de treinen geen automaat in de trein krijgen %03%. Dan is het echt een goed alternatief.


Ja, maar die ene minuut heb je echt wel nodig om van spoor 1 naar spoor 3/4 te komen. Ik weet niet precies waar de ERB halteert, maar ik verwacht eigenlijk buiten de perronoverkapping.
En dan is er op die plek wel een fijne loopbrug gekomen, heeft die heeft geen trap naar spoor 1

Ik denk dat de overstap er in de praktijk slechter op geworden is.

Quote

Om weer helemaal terug te komen op het onderwerp. ERB heeft een stammetje n-Wagens met een 111 gehuurd voor het gedeelte Vl-MGB. Voor de rest van het traject is er een allegaartje gevonden, dubbelpakketje Desiro, FLIRT van Cantus eigen FLIRT's (ET5 serie, ET6 en ET7 serie zijn eigenlijk voor deze lijn bedoeld) en een stammetje x-Wagens met 143'er. Sporadisch schijnen er ook stellen in Venlo te verdwalen %08%

n-Wagens --> Verbouwde Silberlingen
x-Wagens --> S-Bahn mat.

Probleem net de x-wagens is dat ze officieel niet in Nederland toegelaten zijn en officieel buiten profiel zijn (vanwege de uitbouwen bij de deuren) en dat ze geen opstraptreden hebben voor de lage perrons (zoals Kaldenkirchen en tussen Hagen en Hamm).
 

04-01-2010 19:18:47
nielske90
nielske90
Quote
mdeen: Ik weet niet precies waar de ERB halteert, maar ik verwacht eigenlijk buiten de perronoverkapping.
Ze stoppen inderdaad buiten de kap, voor het seintje dat bij de wissels hoort. Dus min of meer staan ze op "spoor 1A". En die loopbrug is ook maar tijdelijk als je er voordeel van zou hebben.
 

05-01-2010 00:27:05
NDS
NDS
Op drehscheibe werd vanmorgen al het volgende gemeld als materieel inzet door EuroBahn:
Quote
drehscheibe: geschrieben von: 612 hocker

Datum: 03.01.10 12:22
RE 13
Hamm - Hagen: eurobahn 2 x VT 642 (2 Umläufe)
Hagen - Mönchengladbach: DB 143 + 4 x x-Wagen (3 Umläufe)
Mönchengladbach - Venlo (NL): DB 111 + 5 x n-Wagen (2 Umläufe)

RE 3
Düsseldorf - Dortmund: eurobahn ET 428 bzw. teilweise 2 x ET 428 (3 Umläufe)
Dortmund - Hamm: DB 2 x ET 426 (2 Umläufe)


Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

05-01-2010 01:31:37
waalkade
waalkade
Op http://mobile.bahn.de/ de duitse variant van onze AV was vandaag te zien dat niet alle treinen tot Vl reden. Minstens een ging niet verder dan Kaldenkirchen.  

06-01-2010 10:01:37
Dre
Dre
En inmiddels lezen we hier: http://www.moebahn.de/t5565f40-Eurobahn-faehrt-zur-Zeit-nicht-nach-Venlo-nach-dem-Fahrplanwechsel-14.html#msg48905

Quote
Aus inoffizieller Quelle* kann ich nun die Leistungen ab 01.02.2010 bekannt geben:

Alle Umläufe durchgehend zwischen Venlo (NL) - Hamm (Westf)

- BR185 (Dispo) + 4 Bm (NL/NS) + Wittenberger Kopf (Abellio)
- BR185 (Dispo) + 4 Bm (NL/NS) + Wittenberger Kopf (Abellio)
- BR146 (Connex) + 4 Bm (NL/NS) + Wittenberger Kopf (Abellio)

Die restlichen Umläufe werden mit BR182 (Dispo) und BR146 (Connex) bespannt. Steuerwagen fehlt an den Zügen leider...

So viel zum aktuellen Stand. Halte euch auf dem "Laufenden"

*Angaben ohne Gewähr

Weliswaar dus nog niet officieel, maar op z'n minst opvallend. Verder wordt daar (enkele berichten later) ook gemeld dat de toelating van de FLIRT's nog wel tot eind oktober kan duren.
 

06-01-2010 10:07:16
jorgo
jorgo
Schitterend, weer ICK in Vl.
Of die combo's ideaal zijn op de RE13 is te betwijfelen, omdat het rondom Düsseldorf en Wuppertal/Hagen toch behoorlijk drukke treinen zijn en een Bm 72 zitplaatsen heeft tegen een Bn 96.
 

06-01-2010 10:12:17
keesje
keesje
Zo te zien verloopt een start van een nieuwe consessie niet alleen in Nederland rommelig. Goedkoper openbaar vervoer, daar doen we het tenslotte allemaal voor. %03%  

06-01-2010 10:22:14
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik ben niet zo heel bekend met Duits materieel, maar "Wittenberger Kopf" is dus een soort stuurstand? (en dat kan dus samenwerken met een BR185?). Omlopen in Vl lijkt me zo omslachtig.  

06-01-2010 10:23:43
keesje
keesje
En toch kun je dat wel gewoon doen hoor.  

06-01-2010 10:34:14
Dre
Dre
De stuurstanden met Wittenberger Kopf komen uit de schuur van NSFS (NS is via dochteronderneming NedRailways eigenaar van Abellio, en die reed voordat de FLIRT's in dienst kwamen met dit tweedehands spul, in combinatie met een Taurus) : http://nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199&S=&NID=134

En ja, in Duitsland heeft met de Einheitsführerstand uitgevonden, waardoor alle locomotieven tegenwoordig met alle stuurstandrijtuigen kunnen rijden.
 

06-01-2010 10:58:19
Apda
Apda
Wittenberger Kopf is de naam van een kopvorm voor stuurstandrijtuigen die in 1991 is geïntroduceerd. Rijtuigen met deze kopvorm kunnen samenwerken met locomotieven BR 146 en 185.
Einheitsführerstand slaat op de manier waarop de cabine van een loc/stuurstandrijtuig/treinstel is ingericht (vorm en plaats van de knoppen, handels, enz.) De eerste vorm van de Einheitsführerstand is geïntroduceerd in de locs BR 111.
 

06-01-2010 11:36:00
Dre
Dre
Jaja, kijken we even naar het bouwjaar van de n-Wagen met Wittenberger Kopf en het bouwjaar van de eerste BR 146? Dat zou betekenen dat de Wittenberger stuurstanden de eerste jaren doelloos aan de kant hebben gestaan, omdat er geen locs waren die ze kunnen aansturen (de TRAXX AC1 variant stamt uit 2000 en later). Bovendien reed Abellio met Tauri en deze stuurstanden, en dat zou volgens jouw dus niet kunnen.

In Duitsland gaat het erom met welke soort sturing de stuurstanden zijn uitgerust. De rijtuigen uit de serie 482.1 zijn met zowel analoge (KWS) als digitale (ZWS) aansturing uitgerust, en kunnen dus met alle locs (diesel of elektrisch) rijden. Alleen de variant die verbouwd is uit de Halberstadters van de DR kan met ZWS-sturing rijden. Een Einheitsführerstand is dan wel weer handig als je dezelfde aanstuursignalen wil kunnen doorgeven.
 

06-01-2010 12:47:47
daniel81
daniel81
Voor zover ik weet kunnen 110/111/146/185 allemaal met dezelfde stuurstandrijtuigen overweg, dus sinds 1991 werk genoeg voor die dingen  

06-01-2010 12:56:04
mat64
mat64
dus als ik het goed heb gelezen komt er vanaf 1 februari planmatig taurus,BR 146 en BR 185 in Venlo met NS ICK en een wittenberger stuurwagen ?  

06-01-2010 13:25:46
jorgo
jorgo
@Daniel: En de Baureihe 112, 143...

De Abellio rijtuigen in kwestie zijn overigens geen n-Wagen maar y-Wagen, de middeninstaprijtuigen van DR-fabrikaat, beter bekend als Halberstädter. Die deden bij Abellio dienst met een m-Wagen en een n-Wagen uit een museumbestand en een geleasde Taurus, tot ze hun treinstellen kregen. Er bestaan wel n-rijtuigen met Wittenberger Kopf, maar daartoe behoren deze exemplaren niet.

Laatst bewerkt door jorgo op 06-01-2010 13:29
 

06-01-2010 14:02:57
daniel81
daniel81
Quote
mat64: dus als ik het goed heb gelezen komt er vanaf 1 februari planmatig taurus,BR 146 en BR 185 in Venlo met NS ICK en een wittenberger stuurwagen ?

Als ik me niet vergis, is ICK niet toegelaten in Duitsland, dus dan zal het eerder ICL zijn. Of ze doelen op 'NS' in de vorm van Nedrailways, die dan misschien wel Duitse soortgelijke rijtuigen bezit?
 

06-01-2010 14:06:09
fastguy84
fastguy84
Zie: http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199&S=&NID=132 Volgens de eigenaar is het dus 'makkelijk' weer terug te bouwen naar RIC-standaard.  

06-01-2010 14:15:29
jorgo
jorgo
Nee, ik denk in de vorm van NS Financial Services.

Het gaat m.i. dan wel degelijk over ICK. In het bericht staat: 4 x Bm. Niet 4 x Bimz. Daarnaast heeft NS Financial Services denk ik niet de beschikking over ICL. Dat zijn gewoon rijtuigen uit het DB concern. ICK wordt door NSFC wel degelijk Europa ingegooid: http://nsfsc.com/rolling_stock/default.asp?NCID=197&S=&NID=123.

Er was toch ook sprake van dat ze voor een Oostenrijkse maatschappij open access op de route Wenen-Salzburg zouden gaan rijden? Dat is even uitgesteld, maar de bredere toelating moet niet zo'n groot punt zijn (oorspronkelijk waren ze natuurlijk ook Duits, als er iets is verwijderd kan dat wellicht weer teruggeplaatst worden).

Edit: fastguy was sneller.

Laatst bewerkt door jorgo op 06-01-2010 14:17
 

06-01-2010 14:26:04
103 220-0
103 220-0
In ieder geval zijn de drie Abellio-stuurstandrijtuigen eind vorige maand overgebracht naar Halberstadt (achter de V200 053 van de BEG!) om daar nagezien te worden.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 06-01-2010 14:26
 

06-01-2010 15:11:41
NDS
NDS
Quote
daniel81: Voor zover ik weet kunnen 110/111/146/185 allemaal met dezelfde stuurstandrijtuigen overweg, dus sinds 1991 werk genoeg voor die dingen

Dit is niet helemaal waar, locs Br110 hebben alleen KWS, 146/185 ZWS en 111 één van beide, wat volgensmij net als bij Br218 verschild per loc of deel serie.

Een Br110 kan je dus wel met n-wagen laten rijden en die Bybdzf482 rijtuigen die voorzien zijn van KWS inzetten. Ook een Bduu497 hebben de 36 polige KWS leiding en kunnen daarmee ingezet worden. Inzet met andere rijtuigen gaat niet echt lukken omdat er geen 36 polige stuurstroomkabels inzitten. ZWS is hiervan niet afhankelijk, dat word gestuurd via electrische pulsen door enkele aders van de standaard UIC kabel.

Ik heb op de pc een (excel)bestand staan van enkele jaren terug met daarin welke locs met welke (stuurstand)rijtuigen ingezet kunnen worden, als iemand dat ook wil hebben dan mail me maar Het komt grotendeels uit het boek "Wendezüge" van TransPress en deels uit eigen verder speur werk.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

06-01-2010 15:39:58
jorgo
jorgo
Los van antieke loks is het nu van belang of de ICK rijtuigen überhaupt in trek-duwverband kunnen worden ingezet of dat die kabels nog gelegd moeten worden. Slechts een aantal rijtuigen Bm235 (de ICK oorsprong) is in de laatste levensjaren geschikt gemaakt voor Wendezugbetrieb, nadat in IC treinen meer stuurstanden en 101's gebruikelijk werden. In hoeverre daar exemplaren bij waren die tot ICK zijn verbouwd kan ik even niet meer in de tijd plaatsen.

De korte tijd voor Abellio ingezette museale m-Wagen (Bm234 en Bm238 geloof ik) waren oorspronkelijk ook niet voor het trekduwbedrijf geschikt. Niet voor niets zag je in het DB-tijdperk de in het regionale verkeer meelopende m-Wagen (ABm225, Bm232 etc.) vroeger nooit in combinatie met een operationele stuurstand onderweg. Dat waren altijd n-Wagen.
 

06-01-2010 16:40:25
NDS
NDS
ICK heeft UIC kabels en alle rijtuigen met Wittenbergkopf zijn via het ZWS systeem te besturen dus je hoeft niks aan te leggen, met ICR zou het ook prima werken, zie ook de HSL). De KWS kabels hebben ze dan wel niet maar die hebben ze ook niet nodig. En ja daarom konden ze vroeger dus niet in wendezüge ingezet worden. Sinds het ZWS tijdperk kan het in theorie wel alleen word er lang niet altijd gebruik van gemaakt. Er zijn ook foto's van blauw/beige Bm rijtuigen in IR treinen met Br112.1 voor en achter die ook als trek/duw trein( maar geen wendezug) werden ingezet en alles via de UIC kabels werd gestuurd.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

06-01-2010 17:55:40
timtrein
timtrein
ICK is trouwens ook geschikt voor trek/duw met NS 1700, dat is ook een keer getest. Maar dat zijn dan weer NS-specifieke kabels  

06-01-2010 17:56:28
nielske90
nielske90
En dus? Daar heb je niks aan op een 25 kV-lijn.  

06-01-2010 18:00:09
timtrein
timtrein
Dat zeg ik ook niet... het kan zijn dat iemand dat interessant vindt om te weten.  

06-01-2010 18:19:34
mat64
mat64
dit gelezen op de link die eerder in dit topic is gezet

Fassen wir nochmal zusammen:

Es gibt 6 Umläufe:

1.: Desiro (Angel Trains) + Desiro (Angel Trains)
2.: 185 (Veolia) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ABydzf (Abellio)
3.: 185 (Veolia) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ABydzf (Abellio)
4.: 146 (NOB/Connex) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ABydzf (Abellio)
5.: 185 (Veolia) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + 185 (Veolia)
6.: 182 (MRCE) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + 182 (MRCE)


Also:
Desiro (Angel Trains) x 2
185 (Veolia) x 4
146 (NOB/Connex) x 1
182 (MRCE) x 2
ABydzf (Abellio) x 3
ICK (NS) x 22