Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

RE13 Venlo - Hamm nog niet gereed voor 13/12

Zaterdag 11 dec 2010 - 11:31:46
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Ik neem aan dat Stadler een aanbieding heeft gedaan aan eurobahn voor het leveren van treinen en daarbij de garantie heeft gegeven dat ze ook in NL zouden mogen komen.

Bij Stadler gaat wel meer mis, denk aan Boppard-Emmelshausen. Daar rijdt DB al een jaar lang een vervangende dienst, omdat de RegioShuttles geen toelating tot de Steilstrecke krijgen.


Zaterdag 11 dec 2010 - 11:37:49
daniel81
daniel81
Tsja is dat dan een 'fout' van Stadler? De Duitse tegenhanger van IVW kan soms nog extremer zijn in z'n toelatingseisen dan IVW zelf. De 6400 dreigde ooit in Duitsland z'n toelating mis te lopen omdat deze er niet tegen zou kunnen als er een tegentrein met 200 km/h zou passeren (ondanks dat er helemaal geen sprake van was dat er ooit op trajecten gereden zou worden waar 200 km/h is toegestaan)

Zaterdag 11 dec 2010 - 12:17:33
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
nielske90: IVW heeft nou eenmaal zo zijn regels voor het Nederlandse spoorwegnet. Dat Eurobahn treinen heeft die daar niet aan voldoen kan toch nooit de fout zijn van het IVW?
De treinen voldoen blijkbaar dus toch wél aan de eisen, anders hadden ze toch geen toelating gekregen?

Laatst bewerkt door reisthijs op Maandag 13 dec 2010 om 08:02:04

Zaterdag 11 dec 2010 - 12:31:19
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Als ze er van begin af aan daadwerkelijk aan hadden voldaan had het geen jaar geduurt voor ze eindelijk naar Venlo mogen rijden...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 12 dec 2010 - 10:00:37
wilcot
wilcot
RE 13 met ET 7.06 om 10.04 te Vl

Maandag 13 dec 2010 - 08:01:15
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
nielske90: Als ze er van begin af aan daadwerkelijk aan hadden voldaan had het geen jaar geduurt voor ze eindelijk naar Venlo mogen rijden...
En jij weet toevallig ook precies waarom die toelating zo lang heeft geduurd? We weten niet waar het probleem nou zat: bij de treinen of bij IVW. Stadler heeft uiteindelijk gewoon geleverd wat er werd gevraagd: treinen die ook in Nederland toelating konden krijgen. Dat die procedure lang heeft geduurd, tja dat zie je wel vaker bij nieuwe materieeltypen.

Maandag 13 dec 2010 - 12:43:44
NDS
NDS
Het viel me eigenlijk net bij het kijken van foto's op drehscheibe pas op dat die botsblokken die de GTW's wel hebben niet op die Flirt's zitten. Dus daar zal het wel mee te maken hebben verwacht.

Ps; trouwens vaag dat me dat na een jaar pas echt opvalt en niet eerder

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Woensdag 19 jan 2011 - 14:46:06
fugazi
fugazi
Pas vanaf afgelopen dienstregeling zijn er 5-delige Flirt's van de Eurobahn toegelaten in Nederland. Nou is het zo dat ik m'n foto-archief aan het opruimen ben en zojuist een foto tegenkwam van een 5-delige Flirt bij Breyell als RE Venlo-Mönchengladbach, dit was op 24 april 2010. Iemand die hier meer over weet?

Woensdag 19 jan 2011 - 14:48:32
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Op dat moment reed DB Regio nog tussen Venlo en Kaldenkirchen. Dus uit Venlo zal-ie niet gekomen zijn.


Woensdag 19 jan 2011 - 14:52:33
fugazi
fugazi
Never mind .

Woensdag 19 jan 2011 - 17:48:28
daniel81
daniel81
DB Regio reed 'm weliswaar, maar wel in opdracht van Eurobahn, die wel al de concessie had. Proefrit?

Woensdag 19 jan 2011 - 18:58:07
zugchef
zugchef
Flickr bjornnielsen
103 220 geeft het antwoord al. Toen reed DB Regio op Vl-Kn met DB 111 + n-wagen en moest er te Kn worden overgestapt op de Eurobahn met Flirt. Dat werd toen gewoon gemengd gereden met zowel 4'tjes als 5'jes. Toen de 4-delige Flirt'en werden toegelaten in Nederland, werd er een pendelbetrieb opgezet tussen Vl en M' gladbach met enkel 4'tjes, omdat de 5'jes toen nog niet toegelaten waren in Nederland. Toen verdwenen de 5'jes dus (tijdelijk) weer van het toneel tussen Vl en M'gladbach.

Woensdag 19 jan 2011 - 19:00:59
daniel81
daniel81
a ja. Logisch

Woensdag 19 jan 2011 - 20:08:13
raymond16
raymond16
Quote
reisthijs:
Quote
nielske90: Als ze er van begin af aan daadwerkelijk aan hadden voldaan had het geen jaar geduurt voor ze eindelijk naar Venlo mogen rijden...
En jij weet toevallig ook precies waarom die toelating zo lang heeft geduurd? We weten niet waar het probleem nou zat: bij de treinen of bij IVW. Stadler heeft uiteindelijk gewoon geleverd wat er werd gevraagd: treinen die ook in Nederland toelating konden krijgen. Dat die procedure lang heeft geduurd, tja dat zie je wel vaker bij nieuwe materieeltypen.
Volgens mij was het verhaal hier destijds dat Stadler uitgegaan was van de oude botsnormen. In Duitsland mochten de treinen nog volgens die eisen toegelaten worden, maar in Nederland waren de strengere eisen al van kracht, waardoor er niet meer aan de voorwaarden voor toelating werd voldaan. Die strengere regels zijn overigens Europees bepaalt en gaan ook in Duitsland over een tijdje in.
Omdat de treinen dus niet aan alle nieuwste botsnormen voldoen heeft IVW dus ook bepaalt dat de treinen in Nederland maar maximaal 65? km/u mogen rijden.

Woensdag 19 jan 2011 - 20:24:01
daniel81
daniel81
Waarom moet een vijfwagenstel dan aan andere normen voldoen dan een viertje?
Is de benodigde stevigheid van de kop afhankelijk van het treingewicht?
Zo ja, betekende dat dat de viertjes tot 12/12 ook niet gekoppeld in NL mochten rijden?

Woensdag 19 jan 2011 - 21:23:44
j.jager
j.jager
Wat is er mis met gekoppelde 4tjes? Ik heb afgelopen zomer diverse keren een setje gekoopelde 4tjes gezien in Nl.

Woensdag 19 jan 2011 - 21:31:12
treinhobby
treinhobby
Daniel81 bedoeld dat als een 4-wagenstel wel voldoet aan de botseis en een 5-wagenstel niet, het enige verschil zit in de lengte (=gewicht) van de trein.

Aangezien meer massa een grotere druk uitvoert op de cabine bij een botsing, zal de klap dus harder aankomen.
Dus als je 2 4-wagenstellen gaat combineren, heb je dus ook die grotere druk bij een botsing.

Als die logica opgaat, zou je dus kunnen verwachten dat 2x4 ook niet had gemogen...

Laatst bewerkt door treinhobby op Woensdag 19 jan 2011 om 21:32:02

Woensdag 19 jan 2011 - 21:57:20
daniel81
daniel81
Klopt, dat bedoelde ik
Nog even iets anders: wat mij ook opvalt is dat de capaciteit van de treinen die door Eurobahn gereden wordt, gemeten in zitplaatsen, nogal gedaald is. In Vl zullen de gevolgen nog wel meevallen, maar ga je verder het Ruhrgebied in, dan is de kans op een zitplaats toch al aanzienlijk kleiner. Ook buiten de spits kom je dan erg volle Flirts tegen. Wat dat betreft vraag ik me af of de nieuwe concessie voor de reizigers wel zo'n vooruitgang is.

Woensdag 19 jan 2011 - 21:59:04
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Misschien hadden viertjes al een typetoelating in Duitsland? Kan best op het papierwerk vast hebben gezeten hoor...

Woensdag 19 jan 2011 - 22:45:49
forum
forum
Wat was de trein samenstelling dan met de 111 dan? 4 of 5 bakken?

2,2,2,1,2,2? ( 1 is eerste klas en 2 is tweede klas )

Woensdag 19 jan 2011 - 23:04:18
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Was dat niet drie bakken ( probeert in het geheugen te graaien ) ?


Donderdag 20 jan 2011 - 00:08:41
kevinevers
kevinevers
Ik heb met 3 en 5 rijtuigen gezien.
Foto met 3 rijtuigen: kevinevers.nl
Foto met 5 rijtuigen: kevinevers.nl


Donderdag 20 jan 2011 - 08:04:59
wilcot
wilcot
aan het begin toen eurobahn reed met de flirt waren de 5 jes alleen in Duitsland toegelaten. Toen reden ze met minimaal 5 bakken Kaldenkirchen-Hamm evt met een extra gekoppelde 4 tje in de spits. na toelating van de 4tjes in NL reden de 5jes Monchengladbach-Hamm met 5 jes de de 4tjes (daar heeft eurobahn er maar 4 van) Monchengladbach-Venlo. De N-wagens reden op het laatst met drie wagens Vl-Kn. Vroeger met 5 N-wagens. Mijn eerste foto van een vijfje in Kn is van 4-4-10 met daarnaast een stammetje 3 N-wagens met een br 111. De eerst 5jes in Vl zijn van 13-12-10

Donderdag 20 jan 2011 - 12:48:25
eix
eix
En dan kom je aan de hand van Wikipedia gegevens uit op de volgende rekensom voor het aantal zitplaatsen:

DB, 5 n-wagen:
4 * 2e klasse ('b'-rijtuig) = 4 * 100 = 400 zitplekken (incl. klapstoeltjes)
1 * 1e/2e klasse ('ab-rijtuig) = 1 * 78 = 78 zitplekken
----------------------------------------------------------+
478 zitplekken

Bron gegevens: nl.wikipedia.org

Eurobahn, Flirt 4-delig:
- Circa 219 zitplekken

Eurobahn Flirt 5-delig:
- Circa 241 zitplekken.

Bron gegevens: de.wikipedia.org

Als iemand exact het aantal zitplaatsen weet van de Eurobahn Stadler Flirt variant dan ben ik benieuwd, hoewel het duidelijk is dat het aantal zitplaatsen fors is afgenomen met de komst van Eurobahn.

Laatst bewerkt door eix op Donderdag 20 jan 2011 om 12:50:09

Donderdag 20 jan 2011 - 13:12:46
treinhobby
treinhobby
Volgens www.maas-rhein-lippe.de (www.maas-rhein-lippe.de) zijn de capaciteiten:

Sitzplätze:
221, davon 32 für die 1. Klasse (4-teilig)
273, davon 32 für die 1. Klasse (5-teilig)

Dus je zat redelijk in de buurt...

Laatst bewerkt door treinhobby op Donderdag 20 jan 2011 om 13:16:34

Zaterdag 29 jan 2011 - 10:37:06
wilcot
wilcot
In de limburger van vandaag staat een heel stuk over grensoverschrijdende lijnen en de plannen daarmee. Is op dit moment nog niet online beschikbaar maar als dat komt zal ik een link plaatsen. Artikel heet Voor elk roestig spoortje een plan. Er word gesproken over een OV concessie na 2016 met verplichte stop op eerste grote station in buitenland. Zou betekenen dat Aken en Luik toegevoegd worden aan nederlandse hoofdnet

Zaterdag 29 jan 2011 - 10:55:35
john2
john2
Er is al eens sprake geweest van een intercity verbinding Eindhoven - Aken over Heerlen. Hierbij zou een nieuw stukje spoorlijn getrokken worden, als ik het goed heb, wat over het grensoverschrijdend industrieterrein avantis loopt. Of dit nog actueel is, is mij niet bekend.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 29 jan 2011 om 14:09:37, reden: type fout hersteld.

Zaterdag 29 jan 2011 - 12:40:34
maxime
maxime
Helaas, je gaat niet door voor de koelkast. De lijn over Avantis naar Aken is een project van de Euregiobahn die daar een regionale dienst wil rijden. Met de uitblijvende ontwikkeling van Avantis, is maar de vraag of dat allemaal wel doorgaat.
De IC-verbinding Eindhoven-Heerlen-Aken wil men over de bestaande grensovergang bij Herzogenrath laten rijden, waardoor daar een passeerspoor noodzakelijk wordt.

Zaterdag 20 aug 2011 - 21:24:12
ehbk2006
ehbk2006
Twitter spottinglimburg Youtube trainboy2004 Flickr trainboy2004
Mogelijk een nieuw hoofdstuk rond de soap over de Eurobahn en de RE13. www.drehscheibe-foren.de
Uiteraard gaat het hier over geruchten dus opgepast.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Zaterdag 20 aug 2011 om 21:29:11

Zondag 21 aug 2011 - 10:14:48
kleine_man
kleine_man
Zoals daar ook al betoogd wordt, zolang er geen boetes of andere sancties opgelegd worden aan EuroBahn is het nog steeds een hoog speculaas gehalte.

Maandag 22 aug 2011 - 07:44:40
mdeen
mdeen
Me dunkt dat als de DB personeel heeft om daar wat te rijden, de ERB ook personeel kan huren/aannemen om zelf te rijden.

Ook wel een kans voor degenen die nog graag machinist willen worden. De ERB heeft nog altijd vacatures open.