Nummering NS-materieel
Forum: Algemeen - Algemeen
01-12-2009 20:37:44
aarclay
aarclay
Al enige tijd spookt de vraag in mijn hoofd. Waarom is de nummering van de plan-V zo raar? na de 483 gaan ze weer verder met de 801?
Vanwaar deze sprong? Bestaan er administratief nog andere treinen dan die het nummer 484 en hoger dragen?

Valt dit te verklaren?

Laatst bewerkt door mark op 01-12-2009 22:25


Choo choo.....
 

01-12-2009 20:39:33
mark
mark
Ja, de series 5xx, 6xx en 7xx werden bezet gehouden door de T4's, Hippels en mat'54-IV's.  

01-12-2009 20:44:42
robert001
robert001
En dan vergeet je nog de mat'46 viertjes die de nummers 641-705 hadden.  

01-12-2009 20:59:30
daniel81
daniel81
Maar dan weten we nog niet waarom de nrs 484-499 niet bestonden.
Overigens hebben 439-441 ook niet bestaan.
Kennelijk vond (en vind) men het belangijk om de verschillende deelseries duidelijk te kunnen onderscheiden. Het verschijnsel doet zich immers niet alleen bij plan V voor, maar eigenlijk bij alle treinsteltypen.
Überhaupt is er in NL nauwelijks een systeem van materieelnummering te ontdekken. Daar waar b.v. DB en NMBS alles systematisch hebben ingedeeld, heb ik de indruk dat 'wij' maar wat aanrommelen, met als meest chaotische materieelsoort VIRM, dat over 2 'duizendtallen' (8xxx en 9xxx) en 6 'honderdtallen' verdeeld is (geweest).

Maar mag ik dezelfde vraag stellen over de sprinters? Nee sorry, daar ga ik geen nieuw topic voor openen De tweetjes waren serie 2000, de 2100-serie was aanvankelijk voor de drietjes bedoeld maar om de 1 of andere reden zijn die in de 2800 beland. De 22/23/24/2500 reden toen nog rond, wellicht de 2900 ook nog, maar de 2600 zeker niet meer, de 2700 heeft nooit bestaan en Kreupele Marie was ook al lang verdwenen toen de sprinters op het toneel verschenen.
Kortom, vanwaar de gekke sprong daar?
 


01-12-2009 21:13:39
bjornl
bjornl
Quote
daniel81: Überhaupt is er in NL nauwelijks een systeem van materieelnummering te ontdekken. Daar waar b.v. DB en NMBS alles systematisch hebben ingedeeld, heb ik de indruk dat 'wij' maar wat aanrommelen.

Ik zou liever zeggen dat een nummeringssysteem nooit helemaal consequent is doorgevoerd. Toch zie je wel een aantal wetmatigheden in het recente verleden:
-1xxx: elektrische locomotieven
-2xxx: elektrisch enkeldeks stoptreinmaterieel
-3xxx: dieselstoptreinmaterieel
-4xxx: elektrisch enkeldeks intercitymaterieel
-7xxx: elektrisch dubbeldeks stoptreinmaterieel
-8xxx/9xxx: elektrisch dubbeldeks intercitymaterieel

Dit is redelijk consequent doorgevoerd. Het probleem was dat er nog oudere series bestonden (en bestaan!) die niet aan deze "regels" voldeden (Mat '64, 2200, 2400/2500).
 

01-12-2009 21:17:52
rudolfph
rudolfph
Ik vermoed dat de nummers 484-499 niet bezet zijn omdat de deelserie plan V7 40 stellen omvatte en de overgebleven nummers dus te weinig waren.  

01-12-2009 21:19:38
salieri
salieri
@daniel81: De 441 bestaat wel degelijk.  

01-12-2009 21:26:49
luytjes
luytjes
Quote
bjornl: Ik zou liever zeggen dat een nummeringssysteem nooit helemaal consequent is doorgevoerd. Toch zie je wel een aantal wetmatigheden in het recente verleden:

Het nummersysteem dat jij opsomt is gewoon veroorzaakt doordat materieelseries toevallig in die reeksen werden ingedeeld. SGM kon mooi in de 2000-reeks, dan kan ICM in de 4000-reeks, want de 3000'en waren immers de Motorposten. Toch zijn de Wadlopers weer in de 3100 en 3200 genummerd en is het DM'90 voor het gemak ook maar in de 3400 genummerd. En nu wordt het SLT weer in de 2xxx ingedeeld, zodat het mooi aansluit op de oude Sprinters. Echt een systeem zit er niet in, als je het mij vraagt.
 

01-12-2009 21:32:28
bjornl
bjornl
Ik ga er geen twist over beginnen, maar het systeem dat ik geef is vanaf 1975 (begin levering SGM) consequent gevolgd. Van mij mag het toeval zijn, maar ik kan geen afwijkingen vinden, uitgezonderd misschien de allerlaatste stellen Plan V. Waar een materieelserie dan binnen dat duizendtal wordt ingedeeld lijkt soms minder gestructureerd en soms zelfs ronduit verwarrend.  

01-12-2009 21:38:57
rick
rick
Quote
bjornl: 2xxx: elektrisch enkeldeks stoptreinmaterieel
Het probleem was dat er nog oudere series bestonden (en bestaan!) die niet aan deze "regels" voldeden (Mat '64, 2200, 2400/2500).
Gezien de leeftijd van de Sprinters en de series 22/23/24/2500 zou ik zeggen dat de serie 2xxx voor diesellocomotieven bedoeld is/was. Of de NS vroeger al onderscheid maakte tussen stoptrein en IC materieel betwijfel ik, er waren toen immers ook nog sneltreinen.

Over de nummering van het IRM, er was een reden dat de viertjes in de 9000 zijn genummerd maar die ben ik vergeten (mogelijk om onderscheid te hebben tussen verlengde drietjes en de oude viertjes).

Over de plan V: Het gat in de nummering tussen V3 en V4 komt waarschijnlijk door de veranderde indeling, vanaf de serie V4 zat er geen bagageruimte meer in. Bij de sprong naar de 8/900 reeks zijn de bakcodenummers gewijzigd (en nog een postruimte toegevoegd).

Conclusie: Vroeger had de NS een redelijk kloppend nummersysteem maar de laatste jaren is dat wat minder geworden.
 

01-12-2009 21:44:42
bjornl
bjornl
Quote
rick: Gezien de leeftijd van de Sprinters en de series 22/23/24/2500 zou ik zeggen dat de serie 2xxx voor diesellocomotieven bedoeld is/was.
Was, ja. Vanaf de invoering van SGMm zijn alleen nog enkeldeks elektrische stoptrein- en sprinterseries in de 2xxx genummerd; idem voor dieselstoptreinen in de 3xxx vanaf de Wadlopers (mP is al veel ouder).

Quote
Of de NS vroeger al onderscheid maakte tussen stoptrein en IC materieel betwijfel ik, er waren toen immers ook nog sneltreinen.
Eind jaren '70 maakten ze in ieder geval voldoende onderscheid om ze ieder hun eigen kleurenschema te geven.

Laatst bewerkt door bjornl op 01-12-2009 21:45
 

01-12-2009 21:49:48
rick
rick
Dat is waar, het ligt aan welke periode je bekijkt.
Overigens mis je er ook een paar: de 4000 ook voor (enkeldeks) HSL materieel, Thalys 4400, ICE 4600 en de V250 is 4800 en 5000 is voor rijtuigstammen (die vrij recent zijn). Dan is er alleen nog de 6000 als compleet vrije serie, voor NSR althans.

edit: de 0000 serie was dan rangeerlocomotieven (2/300, 4/5/6/700), waar later nog een hele hoop materieel 'zomaar' in gezet is.

Laatst bewerkt door rick op 01-12-2009 21:53
 

01-12-2009 21:57:06
luytjes
luytjes
Onder de 6000-serie kunnen we trams, moderne diesellocs en DDM-1-rijtuigen rekenen?  

01-12-2009 22:07:28
bjornl
bjornl
Quote
rick: Dat is waar, het ligt aan welke periode je bekijkt.
Dat is de kern

Vóór de door mij geschetste verdeling (waarin inderdaad de 6xxx voor zware diesellocs nog ontbrak, deze zijn immers geleverd toen NS nog niet gesplitst was) lijkt het op 1xxx voor elektrische locomotieven en 2xxx voor zware diesellocs; alle treinstellen werden onder de 1000 genummerd, toch?

4xxx moet inderdaad worden gewijzigd in "enkeldeks elektrische Intercity- en hogesnelheidstreinstellen".

Laatst bewerkt door bjornl op 01-12-2009 22:08
 

01-12-2009 22:09:43
bjornl
bjornl
Kan iemand dan de (naar mijn mening interessante) discussie over nummering in het algemeen naar een apart topic overhevelen?

Laatst bewerkt door spiketrain op 01-12-2009 22:29
 

01-12-2009 22:26:20
mark
mark
Mark: Topictitel aangepast naar iets algemeners.  

01-12-2009 22:48:01
Apda
Apda
Eigenlijk is het nummering-"probleem" begonnen toen de (stoom)locomotieven van de oude spoorwegmaatschappijen in één nummerschema van de NS werden samengebracht. Vanaf dat moment moest voor nieuw materieel steeds een vrije reeks worden gezocht.  

01-12-2009 23:53:56
broek53
broek53
Ik denk niet dat we er al te hoogdravende theorieën op moeten nahouden. Feit is dat NS destijds ook geen nummersysteem voor de eeuwigheid verzonnen heeft en dat zulks onderweg een paar maal is aangepast.
Feit is ook dat wat treinstelnummering betreft, het aanvankelijk vooral "klein" gehouden is. Zo laag mogelijke nummers en dicht bij elkaar, wat bij het uitbreiden van het aantal treinstellen regelmatig tot nummerbotsingen leidde.
In de eerste decennia na WO II was kennelijk het beeld dat alle dieselstellen tussen 1 en 200 genummerd moesten en konden worden, en voor de elektrische stellen werden heel royaal de nummers 201 - 999 gereserveerd. Daarbinnen moesten de tweetjes de laagste nummers hebben (200 en 300), de drietjes 400 en 500, de vieren 600 en 700 en de grootste stellen waren de vijven, die in de 800 genummerd werden. Toen mat '64 in beeld kwam, was het beeld dat er geen driën meer zouden komen en daarom zijn toen de plan V's 400 en de plan T's 500 geworden.
Het overslaan van de 439 en 440 was in zoverre gebruikelijk dat dat bij alle subseries zo gebeurde die wezenlijk van elkaar verschilden; kijk maar naar de hondekoppen mat '54 (321-365, 371-393 en 711-757, 761-786 bijvoorbeeld). Toen er besloten werd massaal plan V bij te bouwen, kwamen de mensen die het leuk vonden zo'n nummersysteem te onderhouden, in de problemen. Ik vertel misschien iets nieuws als ik verklap dat men nog met het idee gespeeld heeft plan T te vernummeren naar de serie 800 en bij plan V7 door te gaan met de 491.. Dat is dus niet gebeurd en met pijn in het hart is men doorgegaan met plan V in de serie 800, waarbij ook nog eens de moeite gedaan moest worden de laatste oude vijven te vernummeren in de serie 1800, net voor hun afvoer. Alles om het maar compact te houden.

Het is duidelijk dat men dat heeft opgegeven bij de komst van de Sprinters. Wéér een serie tweetjes, en als men die zou doornummeren ontstonden er nummerbotsingen met de Elocs. Terug naar de serie 200 kon ook niet, omdat mat '46 het nog wel een aantal jaren zou volhouden (en men er kennelijk tegenop zag om die dan weer in de 1200 te vernummeren). Kortom: toen is de stap naar de duizendtallen gemaakt, met de 2000 voor de tweetjes, 3000 voor het dieselmaterieel, 4000 voor het ICM en 5000 voor de SUN-trams. Omdat men nu ook wilde gaan voorkomen dat locs en treinstellen dezelfde nummers zouden gaan dragen, werden de nieuwe diesellocs in de 6000 genummerd (de 6400 dus), de treistammen DDAR in de 7000 en het IRM in de 8000.

Een paar vreemde keuzes buiten deze systemen zijn er ook wel: zo heb ik nooit begrepen waarom de TEE-stellen 1001-1003 genummerd waren en de Beneluxstellen 1201-1208. In Amsterdam C had je daar wel eens last van, als je de opgave van de voorman van het Westelijk Eiland of het Bovendok verkeerd interpreteerde. Minimaal eenmaal waar ik vanaf weet, is er een loc 1200 onder de kap voorgebracht die wilde combineren met een Beneluxtrein...
 

02-12-2009 00:04:41
thom
thom
Zowieso was er een doublure met de sikken in de 200 serie, en mat 46 in diezelfe 200 serie, ook beetje vreemd...  

02-12-2009 00:08:52
broek53
broek53
Neen, aanvankelijk werden "kleinlocs" en treinstellen helemaal niet apart genummerd. Er waren rangeerlocs serie 500, 600 en 700 ook (en 450, voor de puristen onder U).  

02-12-2009 00:27:26
thom
thom
Nee, waren er nog meer eigenlijk, da´s waar...

Niet aan gedacht, het word alweer later op de avond %08%

Laatst bewerkt door thom op 02-12-2009 00:27
 

02-12-2009 02:18:37
jeanne
jeanne
Quote
broek53: Een paar vreemde keuzes buiten deze systemen zijn er ook wel: zo heb ik nooit begrepen waarom de TEE-stellen 1001-1003 genummerd waren en de Beneluxstellen 1201-1208.


Misschien kan ik je dat verklaren. Zo vreemd is het nu ook weer niet. Oorspronkelijk had men voor treinstellen de volgende indeling bedacht:
1 - 199 = Diesel binnenland
201 - 999 = Elektrisch binnenland
1001 - 1199 = Diesel buitenland
1201 - 1999 = Elektrisch buitenland
Tenmiste dat heb ik ooit wijlen de heer van Wijk Juriaanse horen vertellen.
De nummering van de treinstellen en de locomotoren/locomotieven conflicteerde daarbij vanaf de beginne met elkaar.
_____________________________
Overigens blijf ik van mening dat het kenmerken en/of nummeren van materieel een gelukskwestie is. En dat het aan de geïnteresseerden is om zich daar hun grijze cellen over te breken.
 

02-12-2009 08:30:49
keesje
keesje
Wat ik wel grappig vond is dat toen de Eloccen serie 1700 werden afgeleverd, dat de toenmalige coachstellen Mat.'54 (die ook 17xx genummerd waren) werden teruggenummerd naar hun oorspronkelijke oude nummer en niet door simpelweg de eerste 1 van het nummer te verwijderen.  

02-12-2009 08:41:51
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53: Neen, aanvankelijk werden "kleinlocs" en treinstellen helemaal niet apart genummerd. Er waren rangeerlocs serie 500, 600 en 700 ook (en 450, voor de puristen onder U).
De 400 (401-415) de grote Sik vergeet je nogEn de oersikken waren er ook nog in de serie 100.
Wat ik trouwens ook leuk vond om te lezen laatst in HOV-RN (weet zo niet meer welk nummer), maar er waren plannen om de laatste serie's Plan V om te nummeren naar de serie 2900 en te voorzien van een andere beschildering.
 

02-12-2009 09:28:08
lex_t
lex_t
Quote
keesje: Wat ik wel grappig vond is dat toen de Eloccen serie 1700 werden afgeleverd, dat de toenmalige coachstellen Mat.'54 (die ook 17xx genummerd waren) werden teruggenummerd naar hun oorspronkelijke oude nummer en niet door simpelweg de eerste 1 van het nummer te verwijderen.


.. En dan hebben we nog de 758, die toen stiekem ontstond..
 

02-12-2009 09:41:31
Apda
Apda
Quote
broek53: ... toen is de stap naar de duizendtallen gemaakt, met de 2000 voor de tweetjes, 3000 voor het dieselmaterieel, 4000 voor het ICM en 5000 voor de SUN-trams.
Ondertussen hadden we al elektrische motorpostrijtuigen in de 3000-serie. Dus het bleef worstelen tussen regels en uitzonderingen en wel of niet hernummeren.

En toen kwam de 12-cijferige UIC-nummering. Daarbij kon weer de keus worden gemaakt om met een schone lei te beginnen, of aan te sluiten bij bestaande nummers. En we zien wat er gebeurt...
 

02-12-2009 11:35:18
Dre
Dre
Quote
keesje: Wat ik wel grappig vond is dat toen de Eloccen serie 1700 werden afgeleverd, dat de toenmalige coachstellen Mat.'54 (die ook 17xx genummerd waren) werden teruggenummerd naar hun oorspronkelijke oude nummer en niet door simpelweg de eerste 1 van het nummer te verwijderen.

Vreemd dat het begin jaren '90 wel een probleem was, die dubbele nummering tussen locomotieven en treinstellen. In de jaren '50 gaf dat geen problemen. Immers had je naast de bekende locomotiefserie 1200 ook nog een andere serie 1200. De Nederlandse Benelux-hondekoppen (Mat '57) waren immers als 1201-1208 genummerd.

Laatst bewerkt door Dre op 02-12-2009 11:35, reden: overbodige quote verwijdert
 

02-12-2009 11:43:55
rudolfph
rudolfph
Ook in het verleden werd er vernummerd: de laatste mat'36-III'n (serie 400) werden vernummerd in 437-440 toen plan V1 en plan V2 afgeleverd werden (en ze waren afgevoerd voordat plan V3 afgeleverd werd) en de laatste Mat'40-V'n (serie 800) en de Pe(c)'s (serie 900) kregen een 1 voor het nummer, allemaal toen de betreffende plan V's afgeleverd werden. Verder zien in ieder geval nog de oude DE-III'n voorzien van "(o)" (van "oud") achter het nummer toen de plan U's werden afgeleverd.

EDIT: maar ik snap inderdaad niet waarom in bepaalde gevallen nummerdoublures geen probleem vormden. Wel is te zeggen dat er het altijd ging om een treinstel en een locomotief, dus als over "stel 451" of over "loc 451" gesproken werd gaf dat geen problemen. De verklaring komt misschien voort uit het feit dat vroeger nummers sowieso dubbel vergeven werden, en ik hier citeer ik het boek "De Erfenis":
Quote
Neemt men als voorbeeld het NS-nummer 4503, dan kon dat slaan op zowel een A-rijtuig van de SS uit 1900 of op een HSM-AB uit 1893 dan wel op een 2e klasserijtuig van de SS uit 1891, een Staatsspoor 3e klasser van 1898, van dezelfde maatschappij een postrijtuig uit 1888 dan wel - tenslotte - een D van de HSM met bouwjaar 1900. Een rijtuig moest dus altijd worden aangeduid met nummer en benaming.
Hier hadden dus maar liefst een 6 rijtuigen hetzelfde nummer! De juiste aanduidingen waren dan dus respectievelijk A4503, AB4503, B4503, C4503, P4503 en D4503. Een goederenwagen met het nummer 4503 kan ik zo gauw niet vinden, maar die kan ook nog bestaan hebben!

Laatst bewerkt door rudolfph op 02-12-2009 11:53
 

02-12-2009 11:49:03
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Dre: Vreemd dat het begin jaren '90 wel een probleem was, die dubbele nummering tussen locomotieven en treinstellen. In de jaren '50 gaf dat geen problemen. Immers had je naast de bekende locomotiefserie 1200 ook nog een andere serie 1200. De Nederlandse Benelux-hondekoppen (Mat '57) waren immers als 1201-1208 genummerd.
Zo vreemd vind ik dat niet. In de jaren 90 waren er automatiseringssystemen en die hebben zoals bekend moeite met dubbele nummers. In de jaren 50 werd het eea nog met de hand bijgehouden en mensen kunnen interpreteren, dat kunnen computers niet.


Dick van den Hoven
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-12-2009 12:35:04
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik vind het ook wel bijzonder hoe het gegaan is met de diesellocomotieven.
Als eerste had je de oersikken, serie 100. Vanwege de hogere treingewichten heeft men de serie 200/300 gebouwd. Na de oorlog, werd er voor hogere snelheden, de serie 400 gebouwd en voor de tramlijnen in het westland en Friesland/Groningen de 450. Na de oorlog kwamen er een tiental locs 500 in dienst, welke later uitgegroeid is naar de series 500/600/700. Eveneens kwam na de oorlog de serie 160 in dienst.
Op een dump in Parijs zijn 18 locomotieven serie 600 aangeschaft. Deze zijn later omgenummerd naar de serie 2000, omdat het lijndiesels waren. De serie 2100 ontbreekt, maar zou dat kunnen omdat er een stoomlocserie actief van was? De diesels 2200/2300/2400/2500 zijn bekend.
Voor de reizigersdienst is de serie 800 bedoeld, later is deze serie omgenummerd naar 2600, omdat men dieseltreinlocomotieven (lijndiesels) in een serie boven de 2000 wilde nummeren. Raar in dit verhaal is wel dat de eerste 2600 in '53 geleverd werd, de eerste 2400 in '54 en de 2200 is in '55 afgeleverd.
En mogelijk is de serie 2700 ook nog een stoomlocserie geweest, die nog actief was? Kreupele Marie was als 2801 genummerd en de Henschels van De StaatsMijnen werde de serie 2900.
 

02-12-2009 13:08:30
gvttreinen
gvttreinen
Omdat sommige series uit meer dan 100 (kunnen) bestaan zal er waarschijnlijk rekening mee gehouden worden dat er 2 nummergroepen per serie vrij gehouden moeten worden.
Dus: 2000/2100, 2200/2300, 2400/2500, 2600/2700 en 2800/2900.
Zoiets als oorspronkelijke gedachten?
Gérard
 

02-12-2009 13:11:05
dwem
dwem
Je kunt eindeloos doorgaan, maar niet vergeten dat oorsponkelijk de nummersystemen voor locs, rijtuigen en treinstellen gescheiden waren.

Alle locs, of het nu stoom, elektrisch of diesel was, werden in één schema genummerd. De lage honderdtallen waren immers al lang vrij gekomen (het laagste stoomlocnummer bij NS in 1921 was de NS 501 en 1'A1' van de Staatsspoor uit de jaren 1860), zo konden de series beneden de 1000 gebruikt worden voor de acculocs, locomotoren en rangeerlocs (oorspronkelijk alle diesellocs, de 2000en en 2600en waren immers ooit 600en en 800en, weten we nog?), de 1000en en hoger voor de elocs en de 2000-en voor diesel hoofdlijnlocs.
Dat verklaart dan gelijk waarom er geen diesellocs in de 2100 serie zijn geweest: er reden toen nog stoomlocs met die nummers begin jaren 50

Bij de treinstellen hadden de Hofpleiners en Blokkendozen zuivere rijtuigenummers: motorrijtuigen in de serie 9000 en tussenrijtuigen in de serie 8000.
De allereerste elektrische stroomlijnstellen, Mat '35, de Hoek van Hollanders, hadden oorspronkelijk ook individuele rijtuignummers per bak. Na korte tijd kregen ze treinstelnummers vanaf 201.
De treinstelnummers vanaf 1 waren zinds 1934 al in gebruik voor dieseltreinstellen: de oude dieseldrieën en later de dieselvijven.

De personenrijtuigen met nummers onder de 1000 waren de tramrijtuigen, met een paar verdwaalde stokoude lokaalrijtuigen, de nummers vanaf 1000 waren lokaalspoorrijtuigen, vanaf 2000 de tweeassige hoofdspoorrijtuigen die er in 1921 nog waren, dan de 3000en en 4000en, drieassers, de 4000en en 5000en de vierassige coupérijtuigen, 6000en de vierassige doorgangsrijtuituigen (met vouwbalgen dus) en 7000 de internationale D-treinrijtuigen. De 8000 en 9000 nummers dus voor elektrisch buffermaterieel.
In 1956 verdwenen de laatste houten rijtuigen zodat de omgebouwde Blokkendozen daar mooi pasten. Weer een jaar of 10 later kwamen de Plan W1 rijtuigen in de 4100-reeks. De W2 rijtuigen kregen gelijk computernummers.

Dirk
 

02-12-2009 13:16:45
broek53
broek53
Nou, het is daarbij HET voorbeeld van het moment waarop er nog nummerpuristen van de oude school bezig waren. Want bij de "kleine coachen" 1780-1791 hebben de 787-791 hun vroegere nummers 773, 775, 777-779 teruggekregen. Dat zou nu zeker niet meer gebeuren.  

02-12-2009 16:17:13
dwem
dwem
Dat was dus in de tijd dat alles nog met potlood en papier gebeurde en de letters een vast deel van het "rijtuigmnummer" waren. Zonder die letters was het nummer niet compleet. Hetzelfde gold voor de goederenwagens. Er kunnen heel goed een open zowel als een gesloten en een platte 4503 zijn geweest.

Dat men toen niet zoveel moeite had om wat met die letters creatief te zijn, bewijst onder andere het volgende. De Blokkendozen werden op een gegeven moment verrijkt met motorrijtuigen derde klasse voorzien van een "doorloopkop", d.w.z. niet alleen de "achterkant" maar ook de kop met de (hoofd)stuurstand had een vouwbalg. Deze waren, ter onderscheid van de oorspronkelijke mC's bekend als mCd's. (waarbij de d dus stond voor doorgang).
Tot er derde klasse motorrijtuigen met bagagedeel kwamen, mCD's dus.
Toen waren er mCd en mCD rijtuigen, wat uiteraard tot verwarring leidde. Reden om de mCd rijtuigen te verletteren in mCv (van vouwbalg).

Toen men na de oorlog met ponskaarten ging werken gaven die dubbele nummers een probleem en werd er in 1950 op grote schaal vernummerd, waarbij dan tevens de gaten als gevolg van verlies en vermissing na WOII werden gedicht.

Dirk

Laatst bewerkt door dwem op 02-12-2009 16:17
 

04-12-2009 20:38:04
abcde
abcde
Om welke reden zijn de verbouwde Sprinters wel hernummert (de tweetjes naar 21xx en de drietjes naar 29xx), terwijl ICMm gewoon zijn oude nummer behoud ?  

04-12-2009 21:04:35
rick
rick
Was dat niet omdat de verbouwde en onverbouwde Sprinters niet met elkaar mochten rijden?  

04-12-2009 21:31:26
luytjes
luytjes
Ja, maar over de reden waarom dat niet mocht circuleren ook verschillende verhalen rond. Aan de ene kant zou het niet mogen omdat het de nieuwe Sprinterformule in de war zou schoppen, aan de andere kan omdat de verbouwde stellen net schone remleidingen hadden die vervuild zouden worden als zij gekoppeld zouden worden met de oude stellen.  

04-12-2009 21:48:09
broek53
broek53
Beide zijn waar.  

04-12-2009 23:03:54
lex_t
lex_t
Quote
luytjes: Ja, maar over de reden waarom dat niet mocht circuleren ook verschillende verhalen rond. Aan de ene kant zou het niet mogen omdat het de nieuwe Sprinterformule in de war zou schoppen,


Ah, daarom tegenwoordig Plan V als Sprinter, en SGM als stoptrein..
 

04-12-2009 23:32:11
broek53
broek53
Goedkoop cynisme is niet voor hier en zeker niet voor dit topic.  

05-12-2009 14:18:15
Wievank
Wievank
Ik meen me toch te herinneren dat rond de tijd van de verbouwingen van de Sprinters, ik o.a. in de 4000 combinaties van SGMm-III met SGM-II gezien te hebben.  

05-12-2009 14:53:04
bjornl
bjornl
Dat klopt, het is wat commercie betreft weer losgelaten en ik meen dat de oude stellen toen hun leidingen gespoeld hebben gehad. In HOV-RN uit die tijd is ongetwijfeld meer te lezen.  

05-12-2009 16:12:39
rick
rick
In het boek over de 2400 dat vandaag uitkwam zag ik in de gauwigheid iets staan over dat de serie 2200 eerst als serie 700 genummerd zou worden (gezien de serie 800/2600 best logisch eigenlijk) en over een nooit bestelde serie zware diesellocomotieven 2801-2830.
Er was ooit ook sprake van de 1161-1165 en nog tien extra 22/23 dan wel 24/2500'n.
 

05-12-2009 16:24:46
broek53
broek53
Jawel, en de proefloc 2801 heeft ook daadwerkelijk bestaan.  

05-12-2009 16:36:58
rick
rick
Hoe bedoel je jawel? Van wat ik begreep uit de tekst is de 2801 niet een loc uit de serie 2800.  

05-12-2009 18:17:01
AlbertP
AlbertP
Die serie 2800 zou misschien de nooit gebouwde kleinere variant van de 2600 kunnen zijn.  

05-12-2009 18:54:07
Dre
Dre
Nee, de 2800 had één proefloc (zoals broek53 al aangeeft), die beter bekend was als Kreupele Marie (vanwege de vele defecten). Zie ook hier: http://www.nicospilt.com/Diesel_2800.htm  

05-12-2009 19:18:31
AlbertP
AlbertP
Ik reageerde op rick, die stelde dat die proefloc een ander type was dan de niet gebouwde serie van 30.

Laatst bewerkt door AlbertP op 05-12-2009 19:21
 

05-12-2009 22:27:15
rick
rick
Quote
Dre: Nee, de 2800 had één proefloc (zoals broek53 al aangeeft), die beter bekend was als Kreupele Marie (vanwege de vele defecten). Zie ook hier: http://www.nicospilt.com/Diesel_2800.htm

Nee, dat was een andere serie. Ik heb het even bekeken: de serie 2801-2830 zou een vermogen hebben van 1000 pk en afgeleverd worden in 1957-1958. De 2801 had een vermogen van 1400 pk en kwam in 1962 in dienst, dat lijkt mij dus een heel nieuw ontwerp.
 

19-09-2012 19:09:51
jeanne
jeanne
Ik weet niet of het de juiste plek is voor dit bericht.

Naar aanleiding van een aanstaande verhuizing kwamen enkele kopieën bovenwater met bakcodes van krachtvoertuigen uit de jaren rond 1980:
DE lokn 202 … 369 Bakcode 001
DE lokn 501 … 665 Bakcode 004
DE lokn 2201 … 2350 Bakcode 021
DE lokn 2401 … 2429 Bakcode 022
DE lokn 2530 Bakcode 023
E lokn 1001 … 1010 Bakcode 050
E lokn 1101 … 1160 Bakcode 051
E lokn 1201 … 1225 Bakcode 052
E lokn 1301 … 1316 Bakcode 053
E lokn 1501 … 1506 Bakcode 054
E lokn 1601 … 1658 Bakcode 055

Volgens https://www.somda.nl/forum/5392/p395379/ bestaan de bakcodes inmiddels uit vier cijfers door toevoeging van een 0 of 1 in verband met verbouwingen etc.

Laatst bewerkt door jeanne op 19-09-2012 19:10