Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

12 december 2009: Kopenhagen Express

Vrijdag 20 nov 2009 - 08:59:22
martijnham
martijnham
Op zaterdag 12 december wordt in de Jaarbeurs te Utrecht het Nationaal Klimaatevenement Beat the Heat Now gehouden.

De finale van het evenement is om 21.00 uur als de speciale Kopenhagen Express met 150 prominente gasten met onder meer minister Cramer, Kamerleden, Europarlementariërs, journalisten, jongeren en vertegenwoordigers van bedrijven en maatschappelijke organisaties vertrekt richting Kopenhagen. De trein is beschikbaar gesteld door de NS.

www.beattheheatnow.nl

Niet te vinden is wat voor materieel er gebruikt gaat worden. Zou er een relatie zijn met de om 21.01 uur vertrekkende CNL 419 zijn?

Vrijdag 20 nov 2009 - 09:08:30
NDS
NDS
Als het maar om een rijtuig of 3 gaat zou die mee kunnen tot Mannheim en daar over gezet kunnen worden in de CNL naar Hamburg, daar is wel tijd en ruimte voor. Alleen of dat echt een handige optie is betwijfel ik en hoe het dan na Hamburg verder zou moeten geen idee.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Vrijdag 20 nov 2009 - 09:11:48
keesje
keesje
Nee, wordt een losse poot vanaf Ut (v 21.04 uur) naar Bh. Materieel komt leeg vanuit Wgm.

Vrijdag 20 nov 2009 - 23:08:23
frer
frer
Retourrit: 19/12 aank. Ut 20/12

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 21 nov 2009 - 00:29:17
jeanne
jeanne
De Zwitserse delegatie reist ook al met de trein naar de klimaatconferentie.

Dinsdag 01 dec 2009 - 14:10:56
martijnham
martijnham
Lees zojuist dat deze trein niet begint in Utrecht, maar daarvoor al Rotterdam aandoet:

"Op 12 december stopt rond 13.00 uur ’s middags de Kopenhagen-Express op station Rotterdam Centraal. [...] De Kopenhagen-expres rijdt op zaterdag 12 december rond 13 uur station Rotterdam Centraal binnen. [...] De laatste stop die deze exclusieve trein in Nederland maakt, is bij het Beat the Heat Now-festival in de Utrechtse Jaarbeurs."
Bron: intranet HbR

Zie ook: www.rotterdamclimateinitiative.nl

Zaterdag 19 dec 2009 - 18:55:12
frer
frer
Edit door admin: vragen naar dienstregelingen is op Somda niet toegestaan

Laatst bewerkt door admin op Zaterdag 19 dec 2009 om 20:11:52

Zaterdag 19 dec 2009 - 19:12:00
martijnham
martijnham
Volgens de website beattheheatnow.nl (kan zo gauw even niet vinden waar het staat) komt de trein zondagochtend om 9.00 uur aan op Utrecht Centraal.

Zaterdag 19 dec 2009 - 20:38:55
treinfan
treinfan
www.beattheheatnow.nl

[Bezig met laden...]

Zaterdag 19 dec 2009 - 22:28:48
niels arno
niels arno
Trein 28373 staat gepland om 08.09 door Hgl.

Zondag 20 dec 2009 - 12:32:24
martijnham
martijnham
De trein terug uit Kopenhagen miste de twee geheel beplakte DB-rijtuigen die wel meereden op de heenreis. Samenstelling van de trein, waarbij de twee beplakte DB-rijtuigen ook zijn toegevoegd:

D-DB 61 80 89 90 671-2 WGmz (blauw beplakt rijtuig)
--
SK-WSBA 51 56 05-70 508-3 [P] Bcmh
SK-WSBA Bcmh 51 56 05-70 501-8 [P]
WSBA-SK 51 56 05-70 507-5 [P] Bcmh
ZSSK 51 56 05-70 510-9 [P] Bcmh
D-DB 61 80 89-90 670-4 WGmz820
SK-WSBA ZSSK 51 56 05-70 505-9 [P] Bcmh
SK-WSBA Bcmh 51 56 05-70 509-1 [P]
SK-WSBA Bcmh 51 56 05-70 504-2 [P]
WSBA-SK 51 56 05-70 503-4 [P] Bcmh
--
D-DB 61 80 89-90 675-3 WGmz (zwart beplakt rijtuig)

Tenslotte nog een foto van het vertrek van het ledig materieel van Utrecht naar de watergraafsmeer: i273.photobucket.com

Laatst bewerkt door martijnham op Dinsdag 22 dec 2009 om 13:04:26, reden: Nummers gecorrigeerd/aangevuld

Zondag 20 dec 2009 - 21:17:22
martijnham
martijnham
Opvallend: het onderling Engels sprekende personeel van de trein droeg lange donkerblauwe jassen met Fyra logo op de rug.

Maandag 21 dec 2009 - 00:11:32
treintim
treintim
Quote
martijnham: De trein terug uit Kopenhagen miste de twee geheel beplakte DB-rijtuigen die wel meereden op de heenreis.
Logisch, op één van die twee rijtuigen stonden super grote aanmoedigingsteksten voor de conferentie: "Copenhagen Seal the deal!". De media melden dat dit is mislukt, dus zou een beetje te gek voor woorden zijn als ze dan nog zulke optimistische rijtuigen mee laten rijden. Ze wilden vast en zeker niemand teleurstellen, want dat gevoel zou je toch bijna krijgen als je die optimistische rijtuigen weer ziet.

Maar verder; zou minister Cramer stiekum de trein hebben omzeild en hebben verruild voor het vliegtuig wegens het ontbreken van een slaaprijtuig? Hoorde van m'n moeder op de dag dat de trein in Kopenhagen aankwam dat zij op de radio had gehoord dat er wel wat geklaag was over het gebonk en gerammel 's nachts in de trein. Minister Cramer is mooi comfortabel en snel per vliegtuig gegaan ditmaal..
De officiële verklaring daarvoor is volgens mij dat Balkenende haar had gevraagd om met hem nog even samen te reizen om na te praten over de top.
Tot zoverre; ik vond het wel opvallend toen ik thuiskwam van m'n ouders te horen kreeg dat minister Cramer niet eens in de trein zat die ik fotografeerde..

Laatst bewerkt door treintim op Maandag 21 dec 2009 om 00:56:08

Maandag 21 dec 2009 - 19:13:00
broek53
broek53
Dat die twee rijtuigen niet op de terugreis mee zouden gaan, stond al vantevoren vast en in de planning. Onjuiste speculaties dus, en verder kwaadwillige roddel, dunkt mij.

Dinsdag 22 dec 2009 - 00:24:45
treintim
treintim
Quote
broek53: Onjuiste speculaties dus, en verder kwaadwillige roddel, dunkt mij.
Hoezo kwaadwillig, het is toch opvallend dat ze per vliegtuig weer terug gaat naar NL, de meeste media vermeldden het en ook was op de radio geweest van het gebonk in de trein. Het gaat mij niet erover om over minister Cramer te roddelen, maar over hoe zo'n treinreis een hele nacht in een couchette aan de vooravond van een drukke top is bevallen... Uiteraard zal ze geen slechte plannen hebben en wil ik haar niet in een kwaad daglicht plaatsen, maar ja, ik kan me er juist wel wat bij voorstellen dat je niet zit te wachten op wéér zo'n nacht in zo'n rammelende couchette en dan ook nog proberen te slapen, als dat al lukt.
Verder kan het wel gepland staan dat die twee rijtuigen niet op de terugreis mee gaan, maar alles heeft een reden. Mijn reden zal overigens vast niet de goede zijn, nee, als dat al vooraf gepland stond.

Dinsdag 22 dec 2009 - 00:32:19
mren
mren
Nee, jij schreef oa: "Maar verder; zou minister Cramer stiekum de trein hebben omzeild en hebben verruild voor het vliegtuig wegens het ontbreken van een slaaprijtuig?"

Buiten dat: zo'n minister moet gewoon efficiënt haar tijd indelen, en als ze na gedane zaken met een vliegtuig 10 uur eerder thuis is om hier weer volop aan de slag te gaan is dat heel wat waard.
Waarom denk je dat de meeste ministers een chauffeur hebben? Echt niet omdat ze niet kunnen rijden...

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 22 dec 2009 om 00:33:12

Dinsdag 22 dec 2009 - 00:44:55
treintim
treintim
Quote
mren: Nee, jij schreef oa: "Maar verder; zou minister Cramer stiekum de trein hebben omzeild en hebben verruild voor het vliegtuig wegens het ontbreken van een slaaprijtuig?"
Ja, omdat ik heb begrepen dat er alleen maar couchetterijtuigen in de trein reden (geen slaaprijtuig) en in een ander topic stond dat de minister hier wel genoegen mee moest stellen... Mijn gedachten gingen vervolgens uit naar een nacht in zo'n couchette, of dat bewindspersonen goed doet.

Verder is jouw verklaring ook wel logisch van de tijdsdruk, maar voor mij en anderen was het misschien wel even een verrassing dat ze de heenreis wel met de trein deed, en de terugreis weer niet.

Laatst bewerkt door treintim op Dinsdag 22 dec 2009 om 00:46:08

Dinsdag 22 dec 2009 - 07:30:08
nicospilt
nicospilt
Quote
martijnham: ... SK-WSBA 51 56 05-70 508-3 [P] Bcmh ...
Wat betekent die [P] Martijn?

Dinsdag 22 dec 2009 - 08:41:33
martijnham
martijnham
De [P] (letter P in een vierkantje) staat voor particuliere wagen. Is niet alleen op personenrijtuigen aan te treffen, maar ook op goederenwagens.
In een tijd dat een staatsspoorbedrijf niet meer alleen actief is op het spoor verdwijnt deze aanduiding langzamerhand. De nieuwe richtlijn voor de letteraanduiding van land en bedrijf dat een rijtuig of wagen inzet heeft hier ongetwijfeld mee te maken.

De ontwikkeling in de opschriften is aardig te zien bij de rijtuigen van EETC:
- opschrift NS Internationaal: 61 84 50-70 127-0 Bcvmh
- opschrift EETC oud: 61 84 05-70 127-6 [P] Bcvmh
- opschrift EETC nieuw: NL-EETC 61 84 05-70 127-6 Bcvmh

Laatst bewerkt door martijnham op Dinsdag 22 dec 2009 om 08:50:14

Dinsdag 22 dec 2009 - 10:03:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Quote
martijnham: SK-WSBA 51 56 05-70 501-8 [P]
Dit was SK-WSBA Bcmh 51 56 05-70 501-8 [P]