Verbouwing Utrecht Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
23-01-2014 22:31:32
BGM104
BGM104
Valt best mee hoor. Komend weekend worden de series 5500 en 5600 opgeheven tussen Ut-Uto. De spoorwegmuseum trein rijdt ook niet.
4900 en 5700 keren op spoor 11.
treinen uit Ah/Rhn schuiven van 5 naar 7.
IC's uit Ht schuiven van 7 naar 8.
IC's naar Gd van de 9.
IC's naar Amf van de 12.
Bron: reisplanner
 

07-03-2014 18:53:02
bossie186
bossie186
Weet iemand hoelang de Starbucks en de bruna nog open zijn op de huidige plek? Of gaan ze eerst beginnen met het afbouwen van bouwstap 3?  

07-03-2014 18:55:42
AgentX
AgentX
Gisteren waren ze nog open. Voor grote koffienood kun je ook naar de Starbucks aan de overkant hè  

07-03-2014 19:06:32
bossie186
bossie186
Maar ze beginnen dus eerst met het afmaken van de nieuwe traverse (bouwstap 3), dan met de stadszijde (bouwstap 4) en dan pas slopen ze het deel waar nu de bruna zit?  


07-03-2014 19:08:33
train85
train85
Bruna op nieuwe plek al minstens 2 dagen open. Starbucks gaat die weekend over naar nieuwe tijdelijke vestiging. Dan gaan per 11 maart het gedeelte waar de bruna en starbucks zat dicht en wordt daarna gesloopt.  

07-03-2014 19:52:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Deels dicht overigens, want er wordt al dagen gebouwd aan een nogal grote hulpconstructie ongeveer net zo diep als de trap naar perron 11/12 en 8/9. De daarmee ontstane extra ruimte voor de reizigers zal aannemelijk als wachtruimte gaan dienen. Net als de extra ruimte die er nu is rondom de trappen naar perron 5/7 bij de tijdelijke Starbucks en Bruna.

Aan de buitendienststellingen te zien (en het feit dat de 500 en 12500 dit weekend geknipt zijn) zullen komend weekend de liggers voor de poortvrije passage boven spoor 9-10-11 ook wel geplaatst worden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-03-2014 07:06:39
anton_
anton_
Quote
train85 (vr 07 mrt 2014 19:08:33 https://www.somda.nl/forum/7590/p487882/): Bruna op nieuwe plek al minstens 2 dagen open. Starbucks gaat die weekend over naar nieuwe tijdelijke vestiging. Dan gaan per 11 maart het gedeelte waar de bruna en starbucks zat dicht en wordt daarna gesloopt.
Ik neem aan dat dit alleen de starbuck aan de Noordzijde verhuisd. De Starbucks Zuidzijde (bij spoor 18/19) zal toch niet ook verhuizen?
 

08-03-2014 08:33:08
train85
train85
Tot zomer 2015 blijft de Starbucks bij de BK staan.  

14-03-2014 02:11:17
mren
mren
Heb ik het goed onthouden dat de komende weken/maanden de museumpendel in de weekends van/naar Amersfoort rijdt ipv van/naar Utrecht Centraal? Weet iemand tot wanneer dat duurt?  

14-03-2014 09:03:53
sfj
Dat klopt, maar hoe lang het duurt weet ik niet. Met ingang wbl 7 april wordt het wel vastgelegd dus zal vast een langetermijnoplossing zijn.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-03-2014 09:47:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Sinds gisteren is men bezig met het dichtmaken van de tijdelijke wand achter de trappen naar 11/12 en 8/9 trouwens. De ruimte tussen de trappen in is als zithoekje ingericht.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-03-2014 10:18:35
dennistd
dennistd
Quote
mren (vr 14 mrt 2014 02:11:17 https://www.somda.nl/forum/7590/p488546/): Heb ik het goed onthouden dat de komende weken/maanden de museumpendel in de weekends van/naar Amersfoort rijdt ipv van/naar Utrecht Centraal? Weet iemand tot wanneer dat duurt?
Overigens slecht dat er daardoor maar 1x per twee uur gereden wordt. Er is een rijtijd van 25 minuten, dan zou er toch met 1 stel een uursdienst gereden moeten kunnen worden. Maar blijkbaar past dat niet omdat er pas op wissel 1003A/B naar het rechterspoor gewisseld kan worden en daardoor het treinverkeer op Bhv->Ut ook gehinderd wordt...
 

14-03-2014 11:34:22
thom
thom
Niets slechts aan, het is gewoon niet mogelijk elk uur te rijden.
Het alternatief was helemaal geen pendel, dus dit is zo'n slechte oplossing nog niet

Overigens rijdt de pendel al een paar weken naar Amf in het weekeind en dat zal voorlopig zo blijven.

Laatst bewerkt door thom op 14-03-2014 11:35
 

14-03-2014 13:22:11
Edb3
Edb3
zeker, NS rept niet over een einddatum waarop de pendel weer in het weekend Ut aandoet. Overigens vervalt de eerste pendel (die voor openingstijd aankomt).
Drgl: Amf.36, Utm .01/.58, Amf .24
 

14-03-2014 14:53:11
thom
thom
Hoe ben je daar zo zeker van, want afgelopen weken reed die gewoon...

Daarnaast is het museum open om 10 uur dus zie ik het probleem er niet van.

Laatst bewerkt door thom op 14-03-2014 14:56
 

14-03-2014 15:02:09
MasterE
MasterE
Per wijzigingsblad 7/4 vervalt de eerste slag.  

14-03-2014 15:10:43
dennistd
dennistd
Daarmee bedoel je de eerste slag doordeweeks neem ik aan. Daar krijg ik nu namelijk de eerste trein met aankomst om 10.48u, maar treinnummer 28305.  

22-04-2014 12:40:47
gvttreinen
gvttreinen
Spoor 17 (voormalig Utge) is gedeeltelijk opgebroken, de bedoeling is dat het overgebleven gedeelte aan `t eind van 2014 wordt aangesloten op spoor 19(b), spoor 16b zal dan op 18(b) worden aangesloten.  

22-04-2014 15:35:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Inmiddels begint op datzelfde Ut trouwens het toekomstig perron 20/21 al aardig vorm te krijgen. Een groot deel van de perronkeerwanden staat er inmiddels net als de funderingen voor de overkapping.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-05-2014 18:19:00
dvdhoven
dvdhoven
De commercie lijkt niet altijd te zegevieren. De Raad van State geeft aan dat rechtstreekse trappen van de Rabobrug naar de perrons mogen. http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1186654


Dick van den Hoven
 

04-06-2014 05:45:49
jacokran
jacokran
Ik dacht dat NS ook geen trappen naar de perrons wil? Met als (gelegenheids-)argument dat de perrons nog een keer op de schop moeten.  

04-06-2014 07:31:59
dvdhoven
dvdhoven
Dat klopt, maar daarvan is eerder al aangegeven dat het ontwerp van de trappen zodanig aangepast is, dat ze kunnen verschuiven als de layout van het station wordt aangepast.


Dick van den Hoven
 

04-06-2014 10:08:46
aarclay
aarclay
Klopt het dat de bouw van het framework nu tijdelijk even stil ligt? Ik zie laatste weken weinig vorderingen van de bouw van het framewerk richting de Jaarbeurs.

Ik had gehoord dat de op maat gemaakte delen niet goed waren?

Laatst bewerkt door aarclay op 04-06-2014 10:09


Choo choo.....
 

04-06-2014 19:18:50
thom
thom
Quote
jacokran (wo 04 jun 2014 05:45:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p496311/): Ik dacht dat NS ook geen trappen naar de perrons wil? Met als (gelegenheids-)argument dat de perrons nog een keer op de schop moeten.

Ze hebben liever (Net als alle winkeliers ) dat de reiziger langs de winkeltjes loopt
 

04-06-2014 19:48:24
gvttreinen
gvttreinen
Vreemd is dat er een interwijkelijke verbinding langs de stationshal komt (zonder poortjes) en dus niet langs de winkels, dat mag dan weer wel!  

04-06-2014 19:50:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Het gaat ook niet om de winkels in de stationshal, maar die in Hoog Catharijne. En daar kom je vanaf die interwijkverbinding nog altijd langs


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-06-2014 21:14:11
gvttreinen
gvttreinen
Hoeft niet want je kan voor HC altijd de commercie ontwijken door b.v. busstation, fietsenstalling en route naar de HGB's en andere kantoren.
De Rabobrug ontwijkt helemaal HC.
 

11-06-2014 01:11:03
zoek34
zoek34
Ik vraag me alleen nog 1 ding af van de spooropstelling op dit moment.

Vroeger (2 jaar geleden?) was het namelijk de situatie dat de 17400 in 4 minuten keerde op spoor 12b. Aangezien volgens mij nu alleen de 7400 en 17400 gebruik maken van spoor 12, waarom zouden ze dan nu niet terug kunnen gaan naar een 4 minuten kering op spoor 12?

Bespaart toch al snel weer 1 of 2 omlopen
 

11-06-2014 20:09:16
ThaFizzy
ThaFizzy
Quote
gvttreinen (wo 04 jun 2014 19:48:24 https://www.somda.nl/forum/7590/p496395/): Vreemd [...], dat mag dan weer wel!


De Raad van State heeft dit goedgekeurd vanwege de veiligheid van de reizigers. Het is voldoende aannemelijk dat op piekmomenten de capaciteit van het station - zonder de brug met trappen - ruimschoots onvoldoende is. Onvoldoende capaciteit zou leiden tot onveilige situaties. Door de brug met trappen wordt dit capaciteitsprobleem opgelost.

Overigens vind ik het hele verhaal rondom 'HC' is door de Rabobrug niet meer de belangrijkste corridor een hoog kul gehalte hebben. De mensen die van de trappen+brug gebruik gaan maken zijn waarschijnlijk de mensen die toch al niet iets gingen bekijken in het winkelcentrum.

De bezoekers van het winkelcentrum gaan voor wat meer luxe: overdekt met roltrappen naar boven; warm en droog naar het winkelcentrum Hoog Catharijne.

Dat is toch heel wat anders dan winderig, koud en nat een trap omhoog een brug op moeten lopen...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-06-2014 20:26:50
R1-2010
R1-2010
Over Raad van State en Utrecht gesproken: vanwege een vernietigd tracebesluit zal Vaartse Rijn pas per drgl 2017 (dus december 2016) open gaan. En helaas geldt dat blijkbaar ook voor de viersporigheid (incl. dive unders) tussen Htn en Ut. Belangrijkste reden is dat de aansluiting blijkbaar niet past op de nieuwe DSSU-situatie. Ik krijg hier een beetje een vreemde smaak van in de mond, want er ligt dus gloednieuwe infra 2 jaar ongebruikt te zijn, terwijl je met betrekkelijk weinig moeite (zie sporenplan en DSSU-plaatjes) de boel al (deels) in gebruik kan nemen.  

11-06-2014 20:32:22
Ovindel
Ovindel
Laat me raden: langs elkaar heen werkende instanties? %03%  

11-06-2014 21:50:36
ThaFizzy
ThaFizzy
Quote
R1-2010 (wo 11 jun 2014 20:26:50 https://www.somda.nl/forum/7590/p497188/): Over Raad van State en Utrecht gesproken: vanwege een vernietigd tracebesluit zal Vaartse Rijn pas per drgl 2017 (dus december 2016) open gaan.


Tja, even voor de duidelijkheid: dat was dus oktober vorig jaar al bekend. Het verhaal is heel simpel. Het ministerie (lees: ProRail) gebruikte een bijzondere methode om 'trillingswaardes' te berekenen die wel heel gunstig voor ProRail uitpakte en totaal niet gunstig voor de omgeving waar die berekeningen over gemaakt werden. Die methode is nog nooit toegestaan door de hoogste bestuursrechter van Nederland, de Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State.
Bij ProRail had men kunnen weten dat dit geen stand ging houden, want eerder is om dezelfde reden ook al het tracébesluit Sporen in Arnhem om exact dezelfde reden vernietigd. Ook het tracébesluit van 2009 voor dit (Utrecht-Houten) stuk werd vernietigd, ook toen al vanwege fouten met de trillingswaardes.

Overigens hoeft men de oude situatie niet te herstellen, maar mag er niet nieuw spoor worden aangesloten voordat er een nieuw tracébesluit ligt.

Quote
En helaas geldt dat blijkbaar ook voor de viersporigheid (incl. dive unders) tussen Htn en Ut. Belangrijkste reden is dat de aansluiting blijkbaar niet past op de nieuwe DSSU-situatie.


Zoals je het hier stelt is het niet helemaal juist. De toestemming zoals die er lag blijft; dus men mag over 2 sporen rijden. De beslissing van de Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State heeft niets te maken met DSSU.

Quote
Ik krijg hier een beetje een vreemde smaak van in de mond, want er ligt dus gloednieuwe infra 2 jaar ongebruikt te zijn, terwijl je met betrekkelijk weinig moeite (zie sporenplan en DSSU-plaatjes) de boel al (deels) in gebruik kan nemen.


Mja, misschien kun je beter kwaad worden over de kortzichtigheid van politici - waarbij snel en goedkoop belangrijker lijkt te zijn dan degelijk en duurzaam. En dan bedoel ik duurzaam nog niet eens in milieubewuste zin.

De gekraakte trillingsonderzoeken bleken een fantastisch wondermiddel om allerlei lastige situaties met trillingen op te lossen. Opeens werd bijna nergens meer een te hoge trillingswaarde vastgesteld, anders dan op 1m afstand van de spoorbaan / snelweg / kanaal. Vergelijkbaar met de milieubelastendheid onderzoeken: de afgelopen jaren kwam bij bijna geen enkel plan milieubelastendheid naar voren.
Ideaal dus voor plannenmakers/politici, want er kon dus snel resultaat geboekt worden zonder last te hebben van allemaal zeurderige veelklagers, schildpaddenlovers en andere lieveheersbeestjesknuffelaars. En nu wordt daar de rekening voor betaald: alsnog in overleg moeten met deze mensen, compensatiemaatregelen treffen, enzovoorts, enzovoorts. Achteraf bekeken was het vele malen goedkoper geweest om dit vooraf maar in te boeken als extra kosten; nu zijn de meerkosten + de kosten voor het betalen van proceskosten vele malen hoger dan die extra kosten toen.
 

11-06-2014 21:51:31
ThaFizzy
ThaFizzy
Quote
Ovindel (wo 11 jun 2014 20:32:22 https://www.somda.nl/forum/7590/p497189/): Laat me raden: langs elkaar heen werkende instanties? %03%


Nee, kortzichtigheid bij politici en managers die niet langer dan 1 jaar op een bepaalde plek zitten (zodat er niemand meer verantwoordelijk gehouden kan worden voor dit soort gepruts).
 

12-06-2014 00:19:40
rolandrail
rolandrail
Paar jaar terug stond er iemand trillingsmetingen te doen voor Prorail nabij Utzl, de beste man stond op de hoek van de Vlampijpstraat nabij de brandweer kazerne aan de overkant van de straat. Waarom de man daar stond en b.v. niet in de algemene tuin bij de flats langs het spoor kon die niet vertellen. Toen ik hem vertelde dat de hele flat staat te schudden als een beladen kolentrein met een flinke snelheid voorbij komt keek die wat ongemakkelijk maar hij bleef bij zijn meetpunt op het industrieterrein, veel verder van het spoor dan menig woning in de directe omgeving.  

12-06-2014 06:13:52
R1-2010
R1-2010
Die vreemde smaak komt juist door de koppeling die Prorail legt tussen de uitspraak van de RvS en DSSU. In de brief van ProRail aan de gemeente Utrecht (http://media.rtvutrecht.nl/media/docus/73f71bd609.pdf) staat een aantal -in mijn ogen- minder logische oorzaak-gevolg relaties en gegoochel met planningen. Enfin, eindresultaat is dat we dus nog 2 jaar mogen wachten op die mooie dive-unders. Maargoed, als dagelijkse reiziger Ht-Ut ben ik inmiddels wel wat gewend  

13-07-2014 00:15:39
samsam538
samsam538
Wanneer wordt het nieuwe perron op Utrecht in gebruik genomen? Is dat na de grote verbouwing aan de sporen in de zomervakantie? En welke nummers krijgen deze sporen? Spoor 20 en 21 zijn namelijk al in gebruik.  

13-07-2014 09:11:21
gvttreinen
gvttreinen
Het nieuwe perron krijgt idd de nummers 20 en 21.
Ergens volgend jaar moet ie in dienst komen maar dan wordt 18 & 19 aangepakt (zijn dan buiten dienst).
 

15-09-2014 12:50:26
R1-2010
R1-2010
Op Ut zijn sinds vanochtend alle buurtsporen weer in gebruik en de spoorindeling is als vanouds: op spoor 1 de sprinter naar Brn, op spoor 2 de sprinter naar Amf/Zl en op spr 3 de sprinter naar Hvs. Wel een verademing, na de drukte en krapte de afgelopen maanden....  

15-09-2014 13:09:51
train85
train85
En vanaf aankomend weekend zal de museumpendel weer vertrekken vanaf Ut ipv Amf en in dezelfde frequentie als doordeweeks.  

31-10-2014 16:32:08
wouter15
wouter15
Vanaf medio 2015 komen de sporen 20 en 21 in dienst (http://cu2030.nl/archive/2014-10-14/op-naar-de-20-en-21). Daarnaast zullen de sporen 18 en 19 tijdelijk buiten dienst gaan. Daarnaast zal de spooropstelling van Utrecht CS ook weer gaan veranderen:
*De 2800 word in gekoppeld aan de (1)1700
*De 9800 en 6000 worden aan elkaar gekoppeld
*De 6100 en 16000 worden aan elkaar gekoppeld
*De sprinters richting Gdm zullen vanaf spoor 21 gaan vertrekken
*De sprinters richting Wd zullen vanaf spoor 20 gaan vertrekken
*De 2000 zal weer op zichzelf gaan keren en wel op een keerspoor achter spoor 20/21
*De 8800 gaan weer op zichzelf keren op spoor 9.

Laatst bewerkt door wouter15 op 31-10-2014 16:32
 

31-10-2014 22:40:48
michaben
michaben
Dat wordt nog leuk voor de materieelomloop, de 6000/16000 rijden de drukste spitstreinen nu met SLT10, terwijl de 6100 met SLT4 en de 9800 met SLT6 rijdt.

Ik begrijp ook uit het artikel dat men de overige perrons gaat verbreden, komt dat neer op de ruimte die vrijkomt als de middensporen 10, 13 en 16 verdwijnen bij de perrons erbij trekken?
 

31-10-2014 22:59:08
lol
lol
Wordt de 6100 dan officieel de ''sprinter naar Gdm/Ht en komt dat ook op de Tbp van bijv. Wd te staan? Of blijft er op de tbp van Wd gewoon staan ''sprinterr Utrecht Centraal'' en in Utrecht pas ''sprinter 's Hertogenbosch''?

Volgens mij was ooit het plan om de 6100 als sprinter Wd-Gdm te rijden.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

31-10-2014 23:04:01
wouter15
wouter15
Lijkt me logisch dat te Wd al Ht als eindbestemming erop staat. Doen ze te Ut toch ook met de 16000/13600?  

31-10-2014 23:15:39
lol
lol
inderdaad nu je zegt.

Hoe zit het trouwens met de geplande ''permanente'' doorkoppeling van de 6100 naar Gdm? Bovenstaande doorkoppelingen zijn tijdelijk neem ik aan?

Laatst bewerkt door lol op 31-10-2014 23:18


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

31-10-2014 23:58:33
AgentX
AgentX
Je kunt ze toch ook gewoon tegen elkaar aan plannen op hetzelfde spoor? Dan verandert in Ut alleen het treinnummer en blijft in de reisplanner een overstap staan. Maar ja, dat heb je nu ook als je in het weekend van Gvc naar Ut wil, dan moet je ook overstappen van de 11700 naar de 2000 terwijl dat dezelfde trein is.  

01-11-2014 09:17:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AgentX (vr 31 okt 2014 23:58:33 https://www.somda.nl/forum/7590/p514158/): Maar ja, dat heb je nu ook als je in het weekend van Gvc naar Ut wil, dan moet je ook overstappen van de 11700 naar de 2000 terwijl dat dezelfde trein is.
Huh, da's hooguit een keer bij werkzaamheden geweest want tussen die series zit een kwartier verschil in tijden Kan zijn dat je doelt op de 2800 en 11700, maar die koppeling zit in de reisinfo juist gewoon als doorgaande trein.

Quote
michaben (vr 31 okt 2014 22:40:48 https://www.somda.nl/forum/7590/p514149/): Ik begrijp ook uit het artikel dat men de overige perrons gaat verbreden, komt dat neer op de ruimte die vrijkomt als de middensporen 10, 13 en 16 verdwijnen bij de perrons erbij trekken?
10 lijkt me niet logisch, dan mogen ze weer de overkappingen gaan aanpassen Perron 14/15 zou je nog wel kunnen verbreden dus en verder nog her en der een uiteinde van een perron. Aan de deels incomplete kappen op 11b/12b is bv. nog goed te zien dat daar het perron nog rechtgetrokken moet gaan worden (en dan ook wel net zo breed als de rest van dat perron zal worden)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-11-2014 12:16:35
BGM104
BGM104
Quote
wouter15 (vr 31 okt 2014 16:32:08 https://www.somda.nl/forum/7590/p514084/): Vanaf medio 2015 komen de sporen 20 en 21 in dienst (http://cu2030.nl/archive/2014-10-14/op-naar-de-20-en-21). Daarnaast zullen de sporen 18 en 19 tijdelijk buiten dienst gaan. Daarnaast zal de spooropstelling van Utrecht CS ook weer gaan veranderen:
*De 2800 word in gekoppeld aan de (1)1700
*De 9800 en 6000 worden aan elkaar gekoppeld
*De 6100 en 16000 worden aan elkaar gekoppeld
*De sprinters richting Gdm zullen vanaf spoor 21 gaan vertrekken
*De sprinters richting Wd zullen vanaf spoor 20 gaan vertrekken
*De 2000 zal weer op zichzelf gaan keren en wel op een keerspoor achter spoor 20/21
*De 8800 gaan weer op zichzelf keren op spoor 9.

Deze situatie gaat in vanaf week 29 in 2015.

Daarvoor is er een tussenstap vanaf week 14 2015. Vanaf dat moment is fasegebruik op spoor 18 en 19 niet meer mogelijk. Wijzigingen in de BSO Ut:
*2800 combineren met de (1)1700.
*keren 6000/16000 op spoor 19
*keren 9800/6100 op spoor 18
*kering 8800 op de 2000 op spoor 9A
*kering 2000 op de 8800 op spoor 9BC, aankomst 2000 via 10A
*lengtebeperking 2000 en 8800, maximale capaciteit 6 bakken dubbeldeks.
 

01-11-2014 12:22:39
bloemkool
bloemkool
Quote
wouter15 (vr 31 okt 2014 23:04:01 https://www.somda.nl/forum/7590/p514156/): Lijkt me logisch dat te Wd al Ht als eindbestemming erop staat. Doen ze te Ut toch ook met de 16000/13600?

Sterker nog: het wordt dan de Sprinter Wd - Ut - Ht - Bd

En vanuit Tl kun je door naar Gvc, al blijft het sneller om over te stappen in Ut.
 

01-11-2014 13:03:39
lol
lol
Quote
BGM104 (za 01 nov 2014 12:16:35 https://www.somda.nl/forum/7590/p514181/):
Quote
wouter15 (vr 31 okt 2014 16:32:08 https://www.somda.nl/forum/7590/p514084/): Vanaf medio 2015 komen de sporen 20 en 21 in dienst (http://cu2030.nl/archive/2014-10-14/op-naar-de-20-en-21). Daarnaast zullen de sporen 18 en 19 tijdelijk buiten dienst gaan. Daarnaast zal de spooropstelling van Utrecht CS ook weer gaan veranderen:
*De 2800 word in gekoppeld aan de (1)1700
*De 9800 en 6000 worden aan elkaar gekoppeld
*De 6100 en 16000 worden aan elkaar gekoppeld
*De sprinters richting Gdm zullen vanaf spoor 21 gaan vertrekken
*De sprinters richting Wd zullen vanaf spoor 20 gaan vertrekken
*De 2000 zal weer op zichzelf gaan keren en wel op een keerspoor achter spoor 20/21
*De 8800 gaan weer op zichzelf keren op spoor 9.

Deze situatie gaat in vanaf week 29 in 2015.


Gelukkig. Dan begint net de schoolvakantie. Dan hoeven die lengtebeperkingen op zich niet zo'n probleem te zijn.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

01-11-2014 13:36:12
BGM104
BGM104
De BSO Ut vanaf week 29 geldt tot einde jaardienst 2015. Met tussendoor kleine aanpassingen door extra beperkingen. Zo is het buiten dienst zijn van spoor 15 voorzien van week 29 t/m week 33, spoor 14 wordt daarna aangepakt van week 34 t/m 37. Tijdens deze 8 weken dus geen cross platform overstappen tussen de 3000/3500/800/3100, omdat de 3000 en 3100 deze weken verhuizen naar spoor 12.  

01-11-2014 14:14:15
geert
geert
Quote
BGM104 (za 01 nov 2014 12:16:35 https://www.somda.nl/forum/7590/p514181/):
Quote
wouter15 (vr 31 okt 2014 16:32:08 https://www.somda.nl/forum/7590/p514084/): Vanaf medio 2015 komen de sporen 20 en 21 in dienst (http://cu2030.nl/archive/2014-10-14/op-naar-de-20-en-21). Daarnaast zullen de sporen 18 en 19 tijdelijk buiten dienst gaan. Daarnaast zal de spooropstelling van Utrecht CS ook weer gaan veranderen:
*De 2800 word in gekoppeld aan de (1)1700
*De 9800 en 6000 worden aan elkaar gekoppeld
*De 6100 en 16000 worden aan elkaar gekoppeld
*De sprinters richting Gdm zullen vanaf spoor 21 gaan vertrekken
*De sprinters richting Wd zullen vanaf spoor 20 gaan vertrekken
*De 2000 zal weer op zichzelf gaan keren en wel op een keerspoor achter spoor 20/21
*De 8800 gaan weer op zichzelf keren op spoor 9.

Deze situatie gaat in vanaf week 29 in 2015.

Daarvoor is er een tussenstap vanaf week 14 2015. Vanaf dat moment is fasegebruik op spoor 18 en 19 niet meer mogelijk. Wijzigingen in de BSO Ut:
*2800 combineren met de (1)1700.
*keren 6000/16000 op spoor 19
*keren 9800/6100 op spoor 18
*kering 8800 op de 2000 op spoor 9A
*kering 2000 op de 8800 op spoor 9BC, aankomst 2000 via 10A
*lengtebeperking 2000 en 8800, maximale capaciteit 6 bakken dubbeldeks.

En waarom is dat fasegebruik dan niet meer mogelijk? Behelst DSSU naast het saneren van wissels nu ook het saneren van seinen?
 

01-11-2014 15:56:58
michaben
michaben
Ik vermoed dat er een (flink) deel van de lengte van spoor 18 en 19 af moet om spoor 20 en 21 aan te leggen. Dit perron heeft nu een onbeschofte lengte van 600 meter, nieuw aan te leggen perrons zullen nooit meer dan 405 meter lengte nodig hebben (2xICE of 5xICM-III, langste reizigerstreinen die toegelaten zijn zover ik weet). Op de foto's lijkt het ook alsof het nieuwe spoor 20 afbuigt richting spoor 19 aan het eind, dat zal waarschijnlijk betekenen dat spoor 19 hier verplaatst moet worden richting spoor 18, en het perron dus ingekort moet worden. Er was ook gemeld dat de uiteinden van alle perrons herzien zou worden om aan te sluiten op de bogen van de nieuwe wisselstraat.

Laatst bewerkt door michaben op 01-11-2014 15:57
 

01-11-2014 16:56:20
gvttreinen
gvttreinen
8e perron (spoor 20 en 21) wordt 340 meter lang.
7e perron (spoor 18 en 19) wordt 430 meter lang.
Waar nu perron 8 (spoor 20/21) eindigd zal het 7e perron nog zo'n 100 meter doorlopen.
Aan de noordzijde worden beide perrons ingekort en vervallen alle overpaden, aan de zuidzijde komen nu wel (weer) overpaden.
Spoor 10 verdwijnt en wordt 't nieuwe spoor 9, perron 4 (spoor 8 en 9) wordt flink verbreed.
Hetzelfde geld voor 13 wat dus 12 wordt en het 5e perron (sporen 11 en 12) flink verbreed.
 

01-11-2014 17:11:59
gvttreinen
gvttreinen
Ik zie wel dat in week 10 de sporen 20 en 21 in dienst moeten komen en 18/19 uit dienst maar dat plan is zeker al gewijzigd?
In week 50 (2014) zullen 18/19 aangesloten worden aan de voormalige Utge sporen (16b/17), zo kan men de sporen 20/21 bouwen
 


01-11-2014 17:31:08
lol
lol
Dat zal dan nu wel week 29 geworden zijn. Vandaar dan ook de wijzigingen in de DRGL.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

01-11-2014 20:11:15
broek53
broek53
Zoals elders gemeld, wordt in december as. in de materieelomloop al voorgesorteerd op het combineren en splitsen van de 2800 en (1)1700.  

01-11-2014 23:13:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gvttreinen (za 01 nov 2014 16:56:20 https://www.somda.nl/forum/7590/p514210/): Spoor 10 verdwijnt en wordt 't nieuwe spoor 9, perron 4 (spoor 8 en 9) wordt flink verbreed.
Hetzelfde geld voor 13 wat dus 12 wordt en het 5e perron (sporen 11 en 12) flink verbreed.
Met gelijkblijvende perronkappen of gaan ze die weer aanpassen? Goed, als het regent wordt je nu toch ook al nat als je bij de deur staat dus niet aanpassen zal ook niet veel verschil maken.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 01-11-2014 23:14


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-11-2014 23:50:07
mren
mren
Perronkappen zijn van die domme details. Bij de verbouwing te Es zijn de perronkappen op de perrons die IC-perron zijn geworden net genoeg voor drie bakken ICM, de rest van de reizigers mag zich nat laten regenen.  

02-11-2014 09:21:41
broek53
broek53
Op kopstations is de kap-lengte inderdaad van wat minder belang, aldus de daartoe gebruikte redenering. Ik denk alleen dat over dat aspect niet goed is nagedacht bij het wisselen van het spoorgebruik in Enschede.  

02-11-2014 13:09:46
sfj
Een aantal berichten verwijderd die niet over Utrecht Centraal gaan en waarvan de inhoud gemakkelijk op te zoeken of berekenen is. Gaarne weer ontopic.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-11-2014 09:43:52
Lovers83
Lovers83
De verwarmingspalen worden nu weer geinstalleerd. De eerste wordt nu gereedgemaakt tussen sporen 8a en 9a. Zo komen we de winter wel door  

03-03-2015 18:22:19
michaben
michaben
Naast de al gemelde wijzigingen vanaf 30 maart zijn er al kleinere wijzigingen in de week van 23 maart. De 6100 wordt de gehele week opgeheven, de 9800 gaat circa een kwartier in Wd halteren en gaat in het pad van de 6100 rijden tussen WdUt. Richting Ut blijft de 9800 15 minuten te Wd staan, richting Gvc (onder 28600 nummers ipv 9800) is de stop 13 minuten. Ook lijken de 2000 en 8800 deze week al tot 6 bakken beperkt te gaan worden.

Wat er precies gedaan gaat worden is mijn echter niet zo duidelijk. Ik zie overdag geen spoorwijzigingen, de 2000/8800 blijven op de sporen 18a en 9 keren (dus nog geen fasegebruik 9a/9b) en de 9800 blijft op spoor 19a. Alleen in de avonden gaan 18/19 dicht, dan gaat de 8800 op 11b keren en de 9800 op 11a, terwijl de IC's vanuit Gd richting Amf op spoor 9 afgehandeld gaan worden, en de 6000/1600 gaan naar spoor 15, waardoor ook de 800/3000/3100/3500 opschuiven naar 12b en 14. Maar dit is pas vanaf circa 21:30, wat zijn de beperkingen overdag waardoor de 6100/9800 zo op de schop gaan en de 2000/8800 lengtebeperking zouden moeten krijgen?
 

03-03-2015 19:00:16
wouter15
wouter15
Als je op http://9292.nl/reisadvies/station-woerden/station-utrecht-centraal/vertrek/2015-03-24T2054 kijkt zie ik dat de 9800 en 8800 die resp. om 20:55 en 20:54 uit Wd vertrekken, allebei aankomen om spoor 19a in Ut. Lijkt me een foutje te zijn want de treinen van een halfuur later worden gewoon op 11a en 11b behandeld.  

03-03-2015 19:07:13
michaben
michaben
Of de werkzaamheden beginnen pas na 21:30, zodra de 2000 en 2800 niet meer rijden De vraag is alleen wat er dan overdag gedaan wordt waardoor de beperkingen zijn, want alle sporen lijken gewoon in dienst te zijn tot 21:30.  

03-03-2015 19:38:22
gvttreinen
gvttreinen
Perron 18a/19a zou aan de noordkant ingekort worden, mss gebeuren de wkz s'nachts maar is overdag het te af te breken gedeelte afgesloten.
18a/19a is dan een stuk korter.
 

03-03-2015 20:06:15
wouter15
wouter15
Qua materieel zal er toch wel wat geschoven gaan worden want de 2800 gaat vanaf 23 maart met dubbeldekkers rijden. De DDZ4'en uit de 2000/8800 zullen er wel verdwijnen en vervangen door DDZ6'en. Het lijkt me namelijk niet meer dan logisch dat ze die treinen zo lang als mogelijk maken.  

03-03-2015 20:17:29
michaben
michaben
Dat verklaart een beetje waarom de 2000/8800 ingekort zijn, maar spoor 18b is ook gewoon in dienst deze week, maar op de 2814 en wat rangeerdelen van de 6000/16000 naar Utctw na wordt dit spoor niet gebruikt. En het verklaart ook niet waarom de 6100 weg moet.  

03-03-2015 22:15:28
robbertc
robbertc
Bedoeling is: 2000/8800 op 9a en 9b. 2800 en '6100' op spoor 18, (1)6000 op spoor 19.  

04-03-2015 08:54:46
wouter15
wouter15
Quote
robbertc (di 03 mrt 2015 22:15:28 https://www.somda.nl/forum/7590/p529777/): Bedoeling is: 2000/8800 op 9a en 9b. 2800 en '6100' op spoor 18, (1)6000 op spoor 19.

Wat is jou bron hiervan? En vanaf welke datum zouden deze spoorwijzgingen die je geeft dan zijn? De reisplanner van 9292 geeft aan dat er overdag geen spoorwijzigingen zijn m.b.t. de 2000/6000/6100/8800/16000.
 

04-03-2015 08:56:21
Bert13
Bert13
Wordt die reisplanner niet pas 10 dagen van tevoren bijgewerkt?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-03-2015 09:06:51
wouter15
wouter15
Het vreemde is dat ze het al deels hebben gedaan volgens mij want de 6100 is er al uitgehaald en de 9800 is ook al qua tijden aangepast.  

04-03-2015 09:07:56
gvttreinen
gvttreinen
In het weekeinde van week 30 is een 52 urige buitendienststelling waarbij perron 18a/19a aan de noordzijde wordt ingekort en de voormalige Utge sporen 16b/17 aan 18b/19b worden gekoppeld.
Ook aan de zuidzijde zal 18b/19b moeten worden aangepast.
Aan de andere kant worden 16b/17 aan Utva gekoppeld, 18c/304 en 305 worden dan losgekoppeld waardoor men de sporen 20/21 en tailtrack kan gaan bouwen.
 

04-03-2015 09:12:27
wouter15
wouter15
Waarom zijn er dan vannaf 23 maart al aanpassingen als de inkorting pas in week 30 gedaan word?  

04-03-2015 09:33:35
gvttreinen
gvttreinen
Wss omdat men al begint met perron te slopen, na het betreffende weekeinde moet het inkorten gereed zijn.

Moet zijn week 13 (niet 30!)

Laatst bewerkt door gvttreinen op 04-03-2015 09:34
 

04-03-2015 10:03:02
geert
geert
En waarom wordt de '6100' niet gewoon gekoppeld aan de 19800 tussen Gdg en Gvc? Dan is alleen een aanpassing aan de dienstregeling nodig tussen Wd en Gdg, maar wordt de dienstregeling nog acceptabel ipv stops van in totaal meer dan 20 minuten voor reizigers richting Gd/Gvc  

04-03-2015 10:18:54
DDZ7504
DDZ7504
Waarschijnlijk deels omdat daar 2 dan wel 3 extra omlopen gemaakt moeten worden daarvoor, dat materieel is er niet.


DDZ in dienst, ik blij!
 

04-03-2015 10:22:23
geert
geert
Want?  

04-03-2015 10:29:45
Bert13
Bert13
Ik zie ook niet hoe treinen gewoon laten keren zonder in beide richtingen 20 minuten wachten meer stellen kosten dan wat ze nu van plan zijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-03-2015 11:19:03
michaben
michaben
De 19800 naar Wd doortrekken.geeft hetzelfde probleem als de 9800 nu, een minuut te weinig tijd voor de stop op Utlr. Wat betreft.bron, ns garandeert tot 10 dagen van te voren, maar indien al bekend staat het dagplan meestal tot 4 weken vooruit in de systemen.  

04-03-2015 13:15:05
lol
lol
Wordt de Noordertunnel in de toekomst weer aangesloten op perron 18/19? En wordt de tunnel wellicht ook nog aangesloten op perron 20/21?  

04-03-2015 13:57:21
R1-2010
R1-2010
Nee en nee.  

04-03-2015 13:59:33
gvttreinen
gvttreinen
Correct, geen ruimte want de sporen 20/21 moeten aan de noordkant worden aangesloten.  

04-03-2015 14:31:49
mvboetzela
mvboetzela
En een zijgang onder de sporen door naar de perrons toe kan niet?  

04-03-2015 15:51:41
gvttreinen
gvttreinen
Weet je wat dat kost?
Bij Prorail hebben ze geen slogan dat de Reiziger met hoofdletter R wordt geschreven en op 1,2 en 3 moet staan
 

04-03-2015 17:10:18
broek53
broek53
Nee, maar wel de verantwoordelijkheid voor alle reizigerstransfer.  

04-03-2015 19:00:07
gvttreinen
gvttreinen
Er zal wel nergens staan dat alle perrons toegang moeten hebben op de noordertunnel.
Aan de reizigers is wel degelijk gedacht, de stationshal krijgt in/uitgangen aan Jaarbeurs- en Stadszijde

Maar alle gekkigheid op 'n stokje, idd zou er een optimale perronontsluiting op alle tunnels en bruggen moeten zijn echter zijn er andere (commerciële?) reden om het niet te doen.
Zo ook het geval Rabobrug, voor de reizigers zou een perronaansluiting ideaal zijn echter.....
 

04-03-2015 19:39:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Bij de Rabobrug blijft in elk geval de aanleg van trappen nog een mogelijkheid, dat wil men sowieso later nog overwegen. Waarbij het ook wel zo is dat de waarde van die trappen op dit moment aanzienlijk groter zou zijn omdat het nu nog de busstations beter zou ontsluiten waar die in de eindsituatie veel meer onder de hal komen te liggen.
En dingen die makkelijk gaan doet men wel, immers wordt wel de middentunnel verlengt naar het nieuwe perron 20/21.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-03-2015 20:51:24
maurits
maurits
De beslissing om de Rabobrug (voorlopig) niet van trappen te voorzien is tien keer dommer dan het niet aansluiten van spoor 20/21 op de Noordtunnel. De ruimte voor de passagiersafwikkeling is aan de zuidkant veel krapper dan aan de noordkant. Zeker het klantonvriendelijke spoor 18b/19b zou veel baat hebben bij overstappen via de Rabobrug.

Worden spoor 18/19 (en ook 20/21) nog voorzien van een perronkap?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-03-2015 21:28:40
tochjo
tochjo
Het nieuwe perron voor spoor 20 en 21 is al voorzien van een perronkap. Op het naastgelegen perron voor spoor 18 en 19 moet deze ook nog komen.  

04-03-2015 22:31:28
gvttreinen
gvttreinen
Lijkt wel want 18/19 wordt IC spoor.
Overigens wordt 18/19 ook aan de zuidzijde flink ingekort.
 

09-03-2015 18:12:50
michaben
michaben
Quote
BGM104 (za 01 nov 2014 12:16:35 https://www.somda.nl/forum/7590/p514181/): Daarvoor is er een tussenstap vanaf week 14 2015. Vanaf dat moment is fasegebruik op spoor 18 en 19 niet meer mogelijk. Wijzigingen in de BSO Ut:
*2800 combineren met de (1)1700.

Dit lijkt nog eventjes uitgesteld te worden, week 14 staat nu in de dienstregeling 9800 opgeheven Wd-Ut (staat kwartier stil en gaat verder als 6100), de 2800 keert op spoor 18 op zichzelf. Waarschijnlijk wacht men met het combineren van de 2800 met de (1)1700 tot het wijzigingsblad van april, want volgens het nieuwsbericht is de 9800 tot die tijd aangepast, waardoor er ruimte is voor de 2800 om te keren op spoor 18 samen met de 6100. Fasegebruik van de 2000/8800 op spoor 9a/b gaat wel al in week 14 in.
 

09-03-2015 21:54:39
wouter15
wouter15
Als ze met het wijzgingsblad van april de 2800 en 1700/11700 gaan combineren, waarom staat dan niks over in de adviesaanvraag? Overigens staan daar helemaal geen aanpassingen m.b.t. de verbouwing van Utrecht CS in.  

09-03-2015 22:06:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat zou daar dan adviesplichtig aan moeten zijn, er blijven immers evenveel treinen rijden alleen zitten ze voortaan aan elkaar vast.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-03-2015 23:03:16
train85
train85
Quote
wouter15 (ma 09 mrt 2015 21:54:39 https://www.somda.nl/forum/7590/p530752/): Als ze met het wijzgingsblad van april de 2800 en 1700/11700 gaan combineren, waarom staat dan niks over in de adviesaanvraag? Overigens staan daar helemaal geen aanpassingen m.b.t. de verbouwing van Utrecht CS in.
Er hoeft toch ook niet voor elk weekend een adviesaanvraag komen. Die adviesaanvraag komt er alleen bij wijzigingsbladen en de veranderingen die dan komen.
 

09-03-2015 23:33:03
broek53
broek53
Het gaat toch om het wijzigingsblad van april?  

10-03-2015 16:59:42
wouter15
wouter15
Quote
michaben (ma 09 mrt 2015 18:12:50 https://www.somda.nl/forum/7590/p530732/):
Quote
BGM104 (za 01 nov 2014 12:16:35 https://www.somda.nl/forum/7590/p514181/): Daarvoor is er een tussenstap vanaf week 14 2015. Vanaf dat moment is fasegebruik op spoor 18 en 19 niet meer mogelijk. Wijzigingen in de BSO Ut:
*2800 combineren met de (1)1700.

Dit lijkt nog eventjes uitgesteld te worden, week 14 staat nu in de dienstregeling 9800 opgeheven Wd-Ut (staat kwartier stil en gaat verder als 6100), de 2800 keert op spoor 18 op zichzelf. Waarschijnlijk wacht men met het combineren van de 2800 met de (1)1700 tot het wijzigingsblad van april, want volgens het nieuwsbericht is de 9800 tot die tijd aangepast, waardoor er ruimte is voor de 2800 om te keren op spoor 18 samen met de 6100. Fasegebruik van de 2000/8800 op spoor 9a/b gaat wel al in week 14 in.

Wat gaat er dan gebeuren zodat de 6100/9800 na 10 april weer normaal kunnen rijden? Of er gaat er in het wijzigingsblad van april ook iets aan de 6100/9800 veranderen?
 

10-03-2015 17:08:30
michaben
michaben
De 2800 keert de eerste weken op spoor 18, zodra deze in het nieuwe wijzigingsblad aan de (1)1700 gekoppeld wordt kan de 9800 het plekje van de 2800 overnemen op spoor 18.  

14-03-2015 19:16:17
wouter15
wouter15
Ik kwam op http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/werk-aan-het-spoor/kortere-treinen-in-de-spits.pdf een PDF bestand tegen met alle kortere treinen vanaf 23 maart op de trajecten Utrecht-Leiden/Denb Haag/Rotterdam. Het traject Utrecht - Leiden is vrij logisch (de DDZ8 ritten worden ingekort) maar ik begrijp alleen niet helemaal waarom er op de trajecten Utrecht-Rotterdam/Den Haag ook treinen worden genoemd die niet in de 2000/2800 zitten. Ik dacht juist dat alleen treinen uit de series 2000/2800 ingekort moesten worden? Of heb ik iets gemist? En echt een logica zit er in het inkorten van treinen ook weer niet in zie ik, aangezien er bijv. in de 2800 treinen die rijden met ICM8 worden ingekort maar er ook gewoon ritten die rijden met ICM8 gewoon op lengte blijven. Beetje apart vind ik zelf.

Laatst bewerkt door wouter15 op 14-03-2015 19:34, reden: toevoeging
 

14-03-2015 19:35:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Je hebt iets gemist: de (1)1700 gaat immers combineren en splitsen en daarmee worden treinen die nu met meerdere stellen rijden uiteraard vanzelf korter tussen Utrecht en Den Haag.
Op Utrecht - Rotterdam is, zoals in de lijst ook te zien, de impact kleiner doordat er (in tegenstelling tot de (1)1700) in de 2800 momenteel geen treinen met dubbele stellen IRM rijden en dus alleen treinen die nu met zes bakken IRM of iets meer ICM rijden dan een enkele keer naar een viertje gaan.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-03-2015 19:42, reden: correctie


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-03-2015 19:39:18
PepsiMax
PepsiMax
In de 2800 rijden doordeweeks nu toch gewoon composities van ICM(4)+ICM3(4)? Het feit dat die door VIRM vervangen gaan worden betekent inderdaad netto waarschijnlijk geen of weinig capaciteit verlies.

De genoemde verkorte 2812, 2822, 2823, 2860 en 2861 reden dit wijzingsblad, met ICM4+ICM4. Waarschijnlijk worden deze ritten vervangen door een VIRM-4.

Laatst bewerkt door PepsiMax op 14-03-2015 19:42