Verbouwing Utrecht Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
03-01-2013 21:40:35
stefanvdw
stefanvdw
De Dr. Shoe, pinautomaten en die slijterij die aan de jaarbeurszijde van de traverse zaten zijn sinds vandaag of een enkele dag terug ook gesloten. De Multivlaai ook maar die schijnt nu aan de Hoog Catharijne-zijde ergens te zitten. Alleen Doner Company zit er nog, beetje een troosteloos stukje traverse momenteel zo.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 03-01-2013 21:41
 

03-01-2013 23:36:09
aarclay
aarclay
... en de befaamde Blokhut natuurlijk (mits die ook dicht zal zijn, maar dat zal wel tegelijkertijd met de afsluiting van de traverse gaan gebeuren) ....

Laatst bewerkt door aarclay op 03-01-2013 23:36


Choo choo.....
 

04-01-2013 01:21:14
sfj
Lijkt mij ook ... ik was er (met jou samen) afgelopen zondag nog, en toen zaten slijter/Dr. Shoe er nog ... Multivlaai is meen ik Hoog Catherijne in verhuisd, die is volgens mij al meer dan een maand niet meer open daar ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-01-2013 08:11:15
daniel_ddr
daniel_ddr
De Multivlaai had al langer een extra vestiging in Hoog Catharijne. Hopelijk zijn de openingstijden mee verhuisd, die in de Jaarbeurstraverse was altijd zo lekker vroeg open (handig om op m'n verjaardag onderweg naar het werk het gebak mee te nemen)

Terugkomend op de verbouwing: aan de andere kant van het station lag aan het begin van de kerstvakantie de vloer voor de uitbreiding aan die kant er al. Aan de bouw van de nieuwe overkapping lijkt daar nog niet verder gewerkt te zijn, al stonden er onlangs al wel wat palen voor direct naast de Katarijnetoren.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 04-01-2013 08:13


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


04-01-2013 09:59:28
dvdhoven
dvdhoven
Een van de kernpunten van de verbouwing is het losmaken van station en Hoog Catherijne. Straks kom je het station uit op het Stationsplein Oost. Vanaf Stationsplein Oost kun je de stad in, buiten Hoog Catherijne om of door Hoog Catherijne. Maar de automatische doorgang station -> Hoog Catherijne verdwijnt.

Als straks de Jaarbeurstraverse verdwijnt, verdwijnt er weer een uniek stukje van het station. Op zich is het een lelijk geval, dus daarom moet je hem niet behouden. Maar hij is gebouwd als een echte brug, hij ging over een aantal sporen heen en over de loods van Van Gend & Loos. De traverse hangt aan de bovenliggers, die ergens in ongeveer het midden op een pijler steunen.


Dick van den Hoven
 

04-01-2013 11:28:11
evangoor
evangoor
Nu snap ik de discussie over wel of geen perrontoegangen op de Rabobrug helemaal niet meer. Het argument was dat iedereen maar via Corio-gebied moest lopen, maar het Stationsplein oost maakt dat sowieso niet noodzakelijk. Net als nu overigens: iedereen die de Rabobrug nuttig zou gebruiken vanaf de perrons, loopt nu al direct rechtsaf over het Streekbusstation. Juist de omwonenden wordt een manier geboden om het Corio-gebied te omzeilen en direct naar de Mariaplaats door te steken. Een levensgrote bedreiging voor Hoog Catherijne  

04-01-2013 12:11:14
kleine_man
kleine_man
Het "probleem" is dat aan de Jaarsbeurszijde ook een grote bushalte is en blijft. Als ik het allemaal nog goed kan volgen komt de sneltrein straks ook aan de Jaarbeurszijde te liggen.

Ook liggen aan de Jaarbeurs diverse parkeergarages.

Station Utrecht wordt ook veel gebruikt door mensen die van de Jaarbeurszijde naar Hoog Catherijne willen. Deze mensen kunnen straks dus niet meer van deze oversteek gebruik maken. Zij zullen dus via de Van Slijpenstijnkade , iig langs het kanaal naar de stad moeten.

Om het voor deze mensen wat eenvoudiger te maken is het de bedoeling dat de Rabobrug gebouwd wordt. De Rabobank wil dat deze brug aansluit op de perronsporen. Dat is handig voor haar medewerkers die met het OV komen. Corio wil de brug voorzien van winkels. Tot zover nog niets aan de hand.

Omdat de brug aan moet gaan sluiten op de perrons moeten er dus poortjes komen. NS wil deze op de brug hebben, maar hiervoor is geen ruimte. Er is een bepaalde ruimte nodig om deze poortjes neer te zetten. NS wil de poortjes niet op de perrons hebben. Dus de brug wordt niet aangesloten op de perrons. Omdat deze aansluitingen dus niet doorgaan wil Rabobank geen geld steken in dit project. Een andere oplossing is om de poortjes aan weerszijden van de brug te bouwen, maar dat wil Corio niet, want dat lost voor hun het probleem niet op.

Een oplossing zou kunnen zijn om met een grote glaswand de brug te scheiden en een deel vrij te hebben en de trappen in de door poortjes afgesloten gedeelte te laten komen. Maar ook dit zal wel weer niet werken %03%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

04-01-2013 12:27:55
DingeZ
DingeZ
Voor de mensen die van jaarbeurs naar HC willen: er komt gewoon een poortvrije promenade aan de noordkant van de terminal.  

04-01-2013 12:32:45
dvdhoven
dvdhoven
En niet alleen van/naar de Jaarbeurs, vergeet de bussen niet. Het grootste deel van de bussen halteert straks aan de Jaarbeurszijde. Er komt ook een extra busbaan aan de westkant, langs de Kruisvaart, ter vervanging van de busbaan aan de oostkant van het spoor, die is straks exclusief voor de tram naar de Uithof.
De promenade langs de stationshal wordt ook voorzien van winkels.

Op CU2030 valt ook te lezen dat de Rabobrug rechtstreeks op de Mariaplaats gaat aansluiten en dus zo een rechtstreekse route naar de stad vormt.

Ook wordt de sloop, demontage genoemd, gemeld van het gebouw Cranenborch. Dat is het middelste kantoorgebouw langs het Jaarbeursplein. Van Sypestein is het meest noordelijke gebouw, Leeuwenstein het meest zuidelijke vlakbij het Beatrixgebouw. De zoveelste ingreep daar. Het ziet er nu al totaal anders uit en veel lichter nu sporthal en parkeergarage verdwenen zijn.
Op de plek van Cranenborch komt de HOV baan voor tram en bus. Hoe die over de sporen heen gaat, is me nog niet duidelijk, maar daar zal dus ook nog een brug voor moeten komen.

Op de plek van de parkeergarage aan het Jaarbeursplein wordt de tijdelijke tramhalte aangelegd. Als die klaar is, kan de tram van het Stationsplein af en kunnen de passagiers van/voor de tram elke dag lekker trimmen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 04-01-2013 12:48


Dick van den Hoven
 

04-01-2013 13:23:50
evangoor
evangoor
Ik weet alleen van een HOV onder de sporen door: Bij de Leidseveertunnel, dwars over het Smakkelaarsveld (en de tram met een scherpere bocht naar Stationsplein oost en bij de Bleekstraat. Daar wordt een onderdoorgang van een toekomstige tramlijn alvast voorgetrokken bij de werkzaamheden die vanaf deze maand daar weer starten. Wellicht gaat dit ten koste van de huidige busbaan en zal het wachten zijn op de verhuiding van het busstation naar de Jaarbeurszijde (medio april). Dan gaat er ook een flink deel van de Utrechtse stadsbuslijnen op de schop.

Overigens, de Rabobrug gaat weldegelijk gebouwd worden: de vergunningsaanvragen zijn ergens begin december gepubliceerd (er van uitgaande dat dat ook iets concreets betekent).

Laatst bewerkt door evangoor op 04-01-2013 13:24
 

04-01-2013 14:37:15
reisthijs
reisthijs
Quote
evangoor (vr 04 jan 2013 13:23:50 https://www.somda.nl/forum/7590/p428242/): Wellicht gaat dit ten koste van de huidige busbaan en zal het wachten zijn op de verhuiding van het busstation naar de Jaarbeurszijde (medio april). Dan gaat er ook een flink deel van de Utrechtse stadsbuslijnen op de schop.
De huidige busbaan blijft in ieder geval in gebruik tot de nieuwe busbaan langs de Kruisvaart klaar is, dat gaat nog wel even duren (het bestemmingsplan moet eerst nog gewijzigd worden).
Er verhuizen in april wel veel bussen naar het nieuwe Busstation West maar nog lang niet allemaal.
 

04-01-2013 15:04:28
evangoor
evangoor
Ik zie het bij de FAQ van de Kruisvaartbusbaan op utrecht.nl:
vaststellen bestemmingsplan voorjaar 2013;
busbaan gereed eind 2014.
 

04-01-2013 16:27:18
dvdhoven
dvdhoven
Quote
evangoor (vr 04 jan 2013 13:23:50 https://www.somda.nl/forum/7590/p428242/): Ik weet alleen van een HOV onder de sporen door: Bij de Leidseveertunnel, dwars over het Smakkelaarsveld (en de tram met een scherpere bocht naar Stationsplein oost
Op Stationsplein Oost is geen ruimte meer voor de tram en daar gaat hij ook weg en komt niet meer terug. De nieuwe loop van de tram wordt dus door Cranenborch, over het spoor en dan de bestaande busbaan op om bij de Bleekstraat omhoog te gaan, langs de Pelikaanstraat, langs de begraafplaats, onder de Waterlinieweg door en dan afbuigen naar de Koningsweg en de Laan van de Wetenschappen.


Dick van den Hoven
 

04-01-2013 16:53:29
evangoor
evangoor
Nou, dat zei je al ja. Vanaf het deel met 'busbaan' ook geen nieuws.

Schijnbaar zit jij dichter bij het vuur dan ik als Utrechtse buitenwijk-bewoner en centrum-werknemer. Ik raad je daarom eens aan om één van je collega's van utrecht.nl of cu2030.nl te vragen de informatie naar haar bewoners aan te laten passen. Dan weten de inwoners van Utrecht ook weer waar ze aan toe zijn. Kunnen dit soort discussies ook voorkomen worden.
 

04-01-2013 16:58:38
dvdhoven
dvdhoven
Deze berichten zijn gewoon op CU2030 te vinden. Daar staat een schat aan informatie. Gewoon doorspitten, alle verslagen lezen, etc.


Dick van den Hoven
 

04-01-2013 17:09:30
evangoor
evangoor
Tja, dan moet het gewoon waar zijn. Erg overtuigend is het niet.

Neem mijn verzoek om de communicatie te verbeteren dan toch eens serieus.
Ik lees namelijk niet anders dan door Cranenborch heen en via de Leidseveertunnel. Onderdoor dus. En geloof me: ik volg jullie op de voet. Is het niet vanwege mijn hobby, dan wel vanwege mijn werk, of op verzoek van de fietsersbond Utrecht.

Laatst bewerkt door evangoor op 04-01-2013 17:09
 

04-01-2013 17:39:27
dvdhoven
dvdhoven
Ik werk niet bij CU2030. Ik volg gewoon de site en wat daar op staat.
Dus mogelijk interpreteer ik zaken fout en heb jij gelijk.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 04-01-2013 18:04


Dick van den Hoven
 

04-01-2013 18:08:35
reisthijs
reisthijs
Mogelijk heb je verouderde informatie gelezen, de plannen zijn in de loop der jaren meerdere keren gewijzigd

De tram komt toch gewoon terug onder het Stationsplein Oost zoals ook in het recent vastgestelde stedenbouwkundig plan te zien is. http://www.cu2030.nl/archive/2012-12-20/stationsplein-oost-en-omgeving-plek-van-ontmoeting
 

05-01-2013 14:40:09
geert
geert
En dat is al een besluit van de gemeenteraard van anderhalf jaar geleden. Tevens komt er een keervoorziening omdat er meer trams tussen De Uithof en Utrecht Centraal gaan rijden dan tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein.  

12-01-2013 18:20:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Op het nieuw gebouwde stuk vloer aan de centrumzijde van het station liggen sinds afgelopen week de onderdelen klaar voor het nieuwe dak aan die kant. Vandaag ook weer de nodige werkzaamheden op het station waarbij perron 18/19 in z'n geheel buiten gebruik was, maar niet gezien waar men daar mee bezig was. Wel waren ook de sporen 14A en 15A buiten dienst en daar was men bezig met het slopen van het stukje perronoverkapping tussen hal en middentunnel wat men afgelopen zomer na de werkzaamheden aan het perron zelf juist weer teruggeplaatst had.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-01-2013 18:53:30
dvdhoven
dvdhoven
Het viel me vrijdag op dat er in de hal bij spoor 14/15 een glazen liftkoker is verrezen.
Verder zijn alle zaken op de Jaarbeurstraverse nu dicht. Er hingen ook spandoeken en posters, die de naderende sluiting, nog één maand, aankondigen.
Aan de tijdelijke overgang van het nieuwe gedeelte naar de eveneens tijdelijke loopbrug achter het Beatrixgebouw werd ook hard gewerkt.


Dick van den Hoven
 

12-01-2013 19:20:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Die liftkoker viel me ook wel op ja, vooral omdat dat deel van de hal voorlopig nog niet aan de beurt is. Maar met de sloop van de Jaarbeurstraverse zou ook een stuk hal mee gesloopt worden, het zou dus best kunnen dat men daarom al een nieuwe lift voor 14/15 nodig had.
Past ook wel mooi bij het werk wat men vandaag op 14A/15A aan het doen was, onder dat stukje nu gesloopte overkapping staan immers al twee pilaren die aannemelijk bedoeld zijn voor de uitbreiding aan die kant t.b.v. de poortvrije passage.

Met de opening van het nieuwe stuk hal gaan trouwens ook de nieuwe toiletten open, wat al vooruitloopt op de volgende fase aan de centrumzijde. Zodra het daar nu in aanbouw zijnde stuk klaar is gaat immers het gedeelte waar je vandaag de dag het station in loopt gesloopt worden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-01-2013 21:01:28
DingeZ
DingeZ
Het viel me al op dat de laatste tijd vaak de sporen 18/19 's avonds of in het weekend niet in gebruik waren. Met als gevolg dat er heel flink werd geschoven met spoorgebruik. Ik vraag me af wat ze aan het doen zij op die sporen.  

12-01-2013 22:45:50
AgentX
AgentX
Niet veel, dat blijkt

Wellicht dat het te maken heeft met de werkzaamheden aan de twee sporen die ernaast komen?
 

12-01-2013 23:23:12
aarclay
aarclay
het schijnt dat de nieuwe glazen lift (als ik een medewerker daar mag geloven) a.s woensdag in dienst zal worden gesteld. Tot nu toe stond er een steigerstellage in de liftschacht vanwara de kabels door de kokerbuizen aan het trekken waren.

Eind februari moet volgens planning de nieuwe stationshal open gaan. Ik ben benieuwd.


Choo choo.....
 

13-01-2013 01:39:47
ruud.h
ruud.h
tot wanneer duren deze werkzaamheden of zijn ze bijna klaar


ruud.h
 

13-01-2013 07:06:19
dvdhoven
dvdhoven
Het totale project, station en omgeving heeft de naam CU2030. En dat zegt denk ik al genoeg.
Verbouwing station gaat zeker nog een aantal jaren duren.


Dick van den Hoven
 

13-01-2013 10:53:08
daniel_ddr
daniel_ddr
2016 moest de stationshal klaar zijn kwam langs in een filmpje van ProRail dat onlangs op hun blog stond.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-01-2013 14:40:13
kleine_man
kleine_man
In het CU2030 project zit ook een groot deel van de binnstad in. Zoals het openleggen van de gedempte singelgracht en het verbouwen van Hoog-Catherijne. Het hele stationsgebied moet inderdaad eind 2016 klaar zijn.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-01-2013 14:54:07
maigoda
maigoda
Quote
dvdhoven (za 12 jan 2013 18:53:30 https://www.somda.nl/forum/7590/p429492/): Het viel me vrijdag op dat er in de hal bij spoor 14/15 een glazen liftkoker is verrezen.
Verder zijn alle zaken op de Jaarbeurstraverse nu dicht. Er hingen ook spandoeken en posters, die de naderende sluiting, nog één maand, aankondigen.
Aan de tijdelijke overgang van het nieuwe gedeelte naar de eveneens tijdelijke loopbrug achter het Beatrixgebouw werd ook hard gewerkt.

Op het infoscherm in het verblijf te Ut stond dat het nieuwe gedeelte van de stationshal 3 februari open gaat en dat daarmee de oude traverse gesloten zal worden. De oude traverse zal daarna gesloopt worden.
Groetjes,
Emiel
 

13-01-2013 22:41:44
aarclay
aarclay
Quote
kleine_man (zo 13 jan 2013 14:40:13 https://www.somda.nl/forum/7590/p429603/): Het hele stationsgebied moet inderdaad eind 2016 klaar zijn.

Bijna goed. Het station in 2016 en het stationsgebied in 2030....


Choo choo.....
 

23-01-2013 22:08:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
maigoda (zo 13 jan 2013 14:54:07 https://www.somda.nl/forum/7590/p429604/): Op het infoscherm in het verblijf te Ut stond dat het nieuwe gedeelte van de stationshal 3 februari open gaat en dat daarmee de oude traverse gesloten zal worden.
Inmiddels ook bekendgemaakt aan de reizigers: 3 februari om 7.30 uur gaat het nieuwe stuk hal open, op 4 februari begint de sloop van de Jaarbeurstraverse.

Aan de andere kant van het station zijn ook steeds meer vorderingen zichtbaar. Al eerder verschenen pilaren voor het nieuwe dak dwars door het oude dak heen bij de trappen naar perron 8/9, maar inmiddels liggen ook de eerste twee golvende balken waarop het nieuwe dak komt te liggen er. Mooi te zien vanaf het perron zijn ze, gelegen tussen de Katarijnetoren en spoor 8.
Vooruitlopend op de verdere bouw zijn de Smullers en de Shakies die aan de rand van het bouwterrein zaten inmiddels gesloten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-01-2013 23:21:46
aarclay
aarclay
Daar gaat mijn favoriete stekje in de traverse

Is de glazen lift trouwens al in gebruik?


Choo choo.....
 

23-01-2013 23:28:59
HZwoferink
HZwoferink
Nee.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

31-01-2013 20:07:50
daniel_ddr
daniel_ddr
En hier de verklaring voor de nieuwe lift naar spoor 14/15: het hoekje van de stationshal aansluitend op de Jaarbeurstraverse (tot aan de noordelijke roltrap naar perron 14/15) wordt vanaf komende week ook gesloopt. Daarmee wordt de oude lift dus onbereikbaar. Zie http://www.cu2030.nl/images/2013-01/utrecht-cs-nwe-route.jpg voor de situatie vanaf zondag.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-01-2013 20:19:28
aarclay
aarclay
Is er ook al een mooie planning wanneer het werk aan deze jaarbeurskant af zal zijn, het deel wat per 4 feb. dicht zal gaan?

Ik gok een jaartje ongeveer? En hoe is de status nu bij het deel van de stationshal aan de Hoog Catherijne-zijde. Is de nieuwe constructie daar al geplaatst, of ik het nog steeds een lege betonnen vlakte?

Laatst bewerkt door aarclay op 31-01-2013 20:20


Choo choo.....
 

31-01-2013 21:19:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Eind 2013 moet dat deel klaar zijn, wel redelijk in lijn met de bouwtijden aan de andere kant. Zie hier nog het, inmiddels wel deels achterhaalde, filmpje met de faseringen: http://www.youtube.com/watch?v=DCLD08p7_Qk

Aan de Hoog Catharijnezijde is al een deel van de nieuwe dakconstructie verrezen in de hoek naast de Katarijnetoren (boven spoor 7 en 8). Op de vloer van de uitbreiding aan de stadszijde valt me trouwens op dat er nog een hoop tijdelijke constructies staan om de nieuwe kap te gaan ondersteunen. Dat deel zou midden 2013 klaar moeten zijn volgens de bouwwand in de traverse naar busstation Zuid.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-02-2013 08:46:13
evangoor
evangoor
Quote
daniël_ddr (do 31 jan 2013 20:07:50 https://www.somda.nl/forum/7590/p433304/): En hier de verklaring voor de nieuwe lift naar spoor 14/15: het hoekje van de stationshal aansluitend op de Jaarbeurstraverse (tot aan de noordelijke roltrap naar perron 14/15) wordt vanaf komende week ook gesloopt. Daarmee wordt de oude lift dus onbereikbaar. Zie http://www.cu2030.nl/images/2013-01/utrecht-cs-nwe-route.jpg voor de situatie vanaf zondag.


Domme vraag, weet iemand dan ook hoe het zit met de lift naar 18/19?
Nota bene de verbinding naar de gelijkvloerse instap van de SLTs naar het zuiden.
 

01-02-2013 10:02:42
dvdhoven
dvdhoven
Als je op het plaatje kijkt, wat daniël_ddr heeft gelinkt, zie je bij 18/19 ook een lift tussen de trappen ingetekend.
De oude traverse begint bij 14/15, daar zat vroeger een knik in de traverse. En zoals ik al schreef, is de oude traverse een brug en die moet je als geheel slopen, een stukje brug overhouden kan niet. De hal is indertijd om die brug heen gebouwd.


Dick van den Hoven
 

01-02-2013 12:07:59
evangoor
evangoor
Ik zie hem. Typisch dat dat me nog niet is opgevallen op het perron. Hele geruststelling.  

01-02-2013 12:37:46
dvdhoven
dvdhoven
Daar hebben een hele tijd schotten en andere afzettingen gestaan, dus mogelijk dat die daar achter zat en dus niet opviel. Ik herinner me wel dat daar ook flink gegraven is en allerlei betonwerk uitgevoerd is.


Dick van den Hoven
 

01-02-2013 14:58:51
rysz
rysz
Met de verplaatsing van de buslijnen naar West, gaat het voor mij leuk worden elke ochtend naar spoor 5/7. Nu is het bij de hoek van de roltrap 8/9 al erg leuk, maar als straks iedereen die diagonale route door de hal moet gaan lopen, zal er helemaal niet meer aan door te komen zijn...  

01-02-2013 20:49:51
daniel_ddr
daniel_ddr
@dvdhoven: volgens mij was het realiseren van de put voor de nieuwe lift ook een van de hoofddoelen waarvoor perron 18/19 afgelopen jaar een tijd buiten dienst was, net als dat met 14/15 het geval is geweest. Al is mij daar ook nog geen nieuwe lift in de hal opgevallen, maar het zou goed kunnen dat die net binnen de afzettingen voor het nieuwe stuk hal gebouwd is.

@rysz: probleem zijn in mijn ervaring vooral de overstappers van 5/7 naar 8/9 die een stuk tegen de richting in lopen. Logisch, omdat die anders twee keer de stroom ri. centrumzijde moeten kruisen. Maar dat worden er niet persé meer als de bussen naar de westkant gaan, de bus-overstappers worden eerder beter over beide busstations verdeeld.

Vanaf het toekomstige busstation West wordt het sowieso wel een aardige wandeling volgens mij. De tijdelijke variant komt helemaal achter de bouwketen aan de Jaarbeurszijde met een toegang vanaf het uiterste puntje van het nieuwe stuk hal. Volgens mij liggen de huidige busstations nog wel een stukje dichterbij. Maargoed... in mijn geval wordt de tijd die ik daar verlies weer gecompenseerd door een kortere busrit.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 01-02-2013 20:50


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-02-2013 23:14:14
aarclay
aarclay
Zo, een sneak-peak voor diegenen die willen weten wat ze zondag te wachten zal staan:

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/217584_10200340833024868_929605860_n.jpg. Wat zijn hekken en spleten toch weer handig...

Ik vraag me af wat ik daar links zie, het lijkt een lift, maar perron 20/21 is nog lang niet gebruiks klaar. Ik vraga me af of er al voorbereiding voor te zien zijn? Denk aan een afgedekt gat waar een trap is/wordt gebouwd? Of toch ene lift totdat het nieuwe perron klaar is.


Choo choo.....
 

02-02-2013 00:15:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Links zit geen lift hoor, die voor spoor 20/21 staat in ruwbouw (staalconstructie) uiterst rechts op je foto verstopt achter de houten schotten (ook wel logischer he, in lijn met de rest van de liften). Wat je links zit zijn gewoon de definitieve winkelruimtes.
Wat voorbereidingen betreft: er zit een met een plank en zeil afgedekt gat in de gevel aan de zuidzijde ter hoogte van waar een van de trappen naar perron 20/21 moet gaan komen. Van het perron is onder de hal trouwens al een stukje te zien, keerwanden zijn meegebouwd met de fundering van de uitbreiding.

Edit: en vandaag, nu het nog kan vanaf de Jaarbeurstraverse, nog eens een kijkje genomen. De liftkoker voor spoor 20/21 blijkt ook onder de hal reeds aanwezig. Bij perron 18/19 is nog geen spoor van een nieuwe lift te zien.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 02-02-2013 17:34


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-02-2013 01:41:15
aarclay
aarclay
Ter informatie:
http://www.cu2030.nl/images/2013-01/utrecht-cs-nwe-route.jpg

Weten we ook meteen de indeling van de nieuwe hal...
Morgen ben ik van de partij bij de opening (nou ja, opening....)


Choo choo.....
 

03-02-2013 01:46:11
zoek34
zoek34
Wat komt er in de ruimte naast de smullers? Of is dat een lege ruimte voor eventuele trappen naar 20/21?  

03-02-2013 02:02:57
mren
mren
Wat grappig, het blauwe bord is weer terug van weggeweest  

03-02-2013 09:14:54
Joortje
Joortje
We moeten vanaf maart dan wel flink omlopen naar busstation west (=jaarbeursplein)? Iemand bekend met die situatie en hoe dat eruit gaat zien?  

03-02-2013 09:29:56
zugführer
zugführer
Nee dat is niet jaarbeursplein, het ligt zuidelijker. Zijn op youtube wel filmpjes van te vinden volgens mij.  

03-02-2013 12:25:56
aarclay
aarclay
Ik ben weer terug, heb net en afgelopen dagen even een fotoreportage gemaakt van de oude stationshal, traverse en de nieuwe hal, waarmee de nieuwe situatie duidelijk in beeld wordt gebracht. Hiervan maak ik een review voor op onderstaande site van mij, welke morgen online zal moeten komen.

Ik moet zeggen dat het er wel gezellig uitziet, je loopt de hal binnen, en rechts zie je de (tijdelijke?) winkeltjes van de succesformule-zaken zoals Doner Company, Happiness en Smullers en daarnaast de nieuwe zaak van Vogelpoel waar je bloemetjes kan halen.

Links zie je wat definitieve zaken met Leonidas, Dr. Shoe en een paar Bijou en sieraden en kledingzaken. Tussen die zaken in is een zee aan ruimte met wat houten meubilair wat je ook in het midden van de oude stationshal aantreft. Aan de zijkant tegen de glazen wand aan staan de bagage-kluizenblokken.

En dan als je de hal rechtdoor uitloopt, dan kom je uiteindelijk via een bocht weer bij de oude ingang van de traverse uit, waar je de roltrappen en de liften weer hebt.

En voor de liefhebbers, vandaag (ochtend?) delen ze croissantjes uit aan de reizigers. Dat zal denk ik morgen ook wel weer zo zijn.


Choo choo.....
 

03-02-2013 12:27:30
train85
train85
Ze waren lekker vanochtend  

03-02-2013 12:37:44
aarclay
aarclay
Daarom heb ik er ook twee gehaald

Oh ja, en de mensen die toch door de oude Jaarbeurs-traverse wouden lopen (vrij weinig, want mensenmassa's zijn net een kudde schapen) werden getrakteerd door een 'scheidsrechter' die hen een rode kaart uitdeelde

Laatst bewerkt door aarclay op 03-02-2013 12:39


Choo choo.....
 

03-02-2013 22:46:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik ben vandaag (en gisteren) ook nog even wezen kijken, reportage staat hier: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=34&t=6140&p=244805#p244805

Opvallend in de nieuwe hal is de aanwezigheid van maarliefst 3 liften. Eentje naast de Smullers, dat zal die voor spoor 20/21 zijn, maar ook nog eentje naast de bloemenzaak en een helemaal achteraan de hal. Wordt het definitieve Busstation West soms met liefst twee liften bereikbaar? De lift naast de bloemenzaak staat wel in een rechte lijn t.o.v. een houten schot in de zuidgevel waar aannemelijk een trap naar het busstation gaat komen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


04-02-2013 10:40:12
gvttreinen
gvttreinen
Quote
aarclay (zo 03 feb 2013 12:25:56 https://www.somda.nl/forum/7590/p433670/): En voor de liefhebbers, vandaag (ochtend?) delen ze croissantjes uit aan de reizigers. Dat zal denk ik morgen ook wel weer zo zijn.
Ook vandaag (maandag) ochtend werden er lekkere croissantjes uitgedeeld.
 

10-02-2013 23:15:10
aarclay
aarclay
De voormalige Free Record Shop en de Kiosk tussen de sporen 18/19 en 14/15 zijn inmiddels gesloopt, en het framewerk staat er nog. Ook is er inmiddels een tijdelijk(?) blauw framewerk over de roltrap van 14/15 geplaatst welke vastgemaakt is aan de rode bogen. Mogelijk is dit ter voorbereiding van het slopen van het dak op termijn.

De lift naar perron 14/15 is inmiddels al in gebruik, alleen het perron is met een lint afgesloten wegens omstandigheden, geen idee wat er precies gaande is, maar gezien het lint is het iets 'kleins'. De lift is ook voorzien van een afzetlint ondanks deze al werkt. Het is overigens dezelfde lift die er ook in Rotterdam Centraal zijn.

De borden en de bewegwijzering evenals de inrichting is ook uit de traverse verwijderd.

Tot zo verder de rapportage, een week na de opening van de nieuwe hal.

Laatst bewerkt door aarclay op 10-02-2013 23:15


Choo choo.....
 

11-02-2013 08:12:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Gisteren ook dat blauwe framewerk staan bekijken, het lijkt mij bedoeld voor een tijdelijke overdekking van de roltrap zodat de reizigers onder het bouwterrein door naar spoor 14/15 kunnen. Aan het hekwerk te zien gaat namelijk gelijk de hele hoek van de hal daar eruit en niet alleen het stuk dat fysiek deel uitmaakt van de traverse.
Overigens is de nieuwe lift naar spoor 18/19 inmiddels ook in gebruik, maar die zit nog een beetje verstopt in de overgang van de oude naar de nieuwe hal.

Aan de Jaarbeurszijde is de aansluiting tussen de traverse en Stationsplein West inmiddels verwijderd trouwens. Volgens ProRail op twitter volgt trouwens in het weekeinde van 23 en 24 februari een buitendienststelling waarin het deel van de Jaarbeurstraverse dat boven de sporen gelegen is wordt gesloopt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-02-2013 13:06:21
thom
thom
Spoor 14 en 15 was men van het weekeind druk met werkzaamheden aan de infra en voornamelijk bovenleidingen.  

13-02-2013 21:25:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Inmiddels wordt het dak van de Jaarbeurstraverse gesloopt: https://twitter.com/CU2030/status/301615090841575424/photo/1


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-02-2013 11:53:30
aarclay
aarclay
En inmiddels wordt er aan de kant van Hoog Catherijne ook wel flink werkt aan de nieuwe golven. Hier was drie weken geleden nog niks van te zien, maar nu is de vaart er duidelijk in gekomen:

http://i50.tinypic.com/2vah7qe.jpg

Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2013 12:22


Choo choo.....
 

22-02-2013 12:11:26
AgentX
AgentX
Hoogh Catherijne?  

22-02-2013 15:15:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Mwoh, drie weken geleden was dit al te zien: http://www.ovinnederland.nl/upload/verbouwing_UtrechtCentraal/Ut_020213_6.jpg

De grote golf het dichtst tegen de oude hal aan staat er inmiddels al zeker twee weken, meest recent is het stuk tussen de Katrijnetoren en de oude traverse naar busstation zuid toegevoegd. Afgelopen nacht is daar de de laatste golvende bak voor ingehesen, vanmorgen vroeg zat daarmee op 1 balk na (aan de zijkant langs de Katrijnetoren) de hele ondersteuning voor het dak al op z´n plek. Hier een foto van vanmiddag: https://pbs.twimg.com/media/BDuIABeCUAEQL9R.jpg:large

Aan de andere kant van het station was men vanmiddag al op het dak bezig om het een en ander los te maken. Vanaf de komende nacht start dan de ontmanteling aan deze kant waarbij eerst het dak eraf gaat en de rode bogen worden afgevoerd, waarna het stuk Jaarbeurstraverse boven spoor 14 t/m 19 gesloopt wordt. Ook de oude lift naar spoor 18/19 wordt dit weekend verwijderd.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 22-02-2013 21:02, reden: Stukje van vanmiddag toegevoegd


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-02-2013 18:11:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Het eerste stukje Jaarbeurstraverse was vanmiddag reeds vloerloos: http://www.ovinnederland.nl/upload/verbouwing_UtrechtCentraal/Ut_230213_1.jpg

En ook hing het eerste stuk van het dak boven spoor 14 t/m 19 al in de takels in afwachting van het doorbranden van het laatste staal wat het nog vast hield: http://www.ovinnederland.nl/upload/verbouwing_UtrechtCentraal/Ut_230213_2.jpg

En daar ging het eerste stukje dak: http://www.youtube.com/watch?v=B23Ab_J6hYE&feature=youtu.be


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-02-2013 20:56:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Vandaag zag ik een stukje spoorlogica in het echt: als men iets gaat schilderen dan kan je verwachten dat het binnenkort gesloopt wordt.
Letterlijk in dit geval dus, want men bleek vanmorgen de toegang tot de toiletten aan de centrumzijde van Utrecht Centraal geschilderd te hebben... in het deel van de hal wat in de tweede helft van dit jaar aan de beurt is om gesloopt te worden%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-02-2013 11:58:29
charta
charta
Gelukkig. Men hecht toch nog enigszins aan traditie.

Laatst bewerkt door spiketrain op 27-02-2013 12:47, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

04-03-2013 11:06:23
rysz
rysz
En vanochtend zag ik dat er een "passage" geopend is tussen de zuidelijkste roltrap spoor 5/7 naar de rest van de stationshal (en de roltrap naar 8/9). Ook is die nieuwe trap naar spoor 5/7 geopend.

De passage loopt over het stuk wat al een tijd afgesloten is, en het is dus ook in de open lucht, maar als het droog is, scheelt dat nogal wat overstaptijd, en het is ook goed voor de passagiersstromen door de stationshal.
 

04-03-2013 11:13:56
gvttreinen
gvttreinen
Busstation West is dit weekeinde in gebruik genomen alsmede de bus-opstelplaats.
Oude busstation Jaarbeursplein moet o.m. plaats maken voro een tijdelijke trameindpunt.
 

04-03-2013 12:38:25
train85
train85
Quote
rysz (ma 04 mrt 2013 11:06:23 https://www.somda.nl/forum/7590/p438606/): En vanochtend zag ik dat er een "passage" geopend is tussen de zuidelijkste roltrap spoor 5/7 naar de rest van de stationshal (en de roltrap naar 8/9). Ook is die nieuwe trap naar spoor 5/7 geopend.

De passage loopt over het stuk wat al een tijd afgesloten is, en het is dus ook in de open lucht, maar als het droog is, scheelt dat nogal wat overstaptijd, en het is ook goed voor de passagiersstromen door de stationshal.
Was maar heel kort. Is rond 11 uur weer dicht.
 

04-03-2013 13:10:43
rysz
rysz
Vreemd om dat zo kort open te zetten (of misschien allen maar tijdens spits?). Maar misschien hiermee verband houdende:

http://www.dichtbij.nl/utrecht-en-leidsche-rijn/112/artikel/2639978/bouwvakker-dood-na-val-van-hoogte-centraal-.aspx
 

04-03-2013 14:19:59
reisthijs
reisthijs
Quote
gvttreinen (ma 04 mrt 2013 11:13:56 https://www.somda.nl/forum/7590/p438608/): Oude busstation Jaarbeursplein moet o.m. plaats maken voro een tijdelijke trameindpunt.
Nee, niet voor de nieuwe tramhalte want die komt op de plaats van de gesloopte parkeergarage (de rails liggen er al). Het busstation Jaarbeursplein moet deels plaatsmaken voor de bouw van Stationsplein West (inclusief de nieuwe fietsenstalling), maar er blijven daar wel haltes voor o.a. treinvervangende bussen.

Laatst bewerkt door reisthijs op 04-03-2013 14:20
 

04-03-2013 15:15:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
rysz (ma 04 mrt 2013 13:10:43 https://www.somda.nl/forum/7590/p438635/): Maar misschien hiermee verband houdende: http://www.dichtbij.nl/utrecht-en-leidsche-rijn/112/artikel/2639978/bouwvakker-dood-na-val-van-hoogte-centraal-.aspx
Dat geval was vanaf de bouwkraan aan de centrumzijde, daar kom je nieteens langs vanaf perron 5/7 richting stationshal.

Zou wel kunnen dat men bezig was met hijswerkzaamheden boven de tijdelijke passage en dat er daarom tijdelijk geen reizigers van de oude trap gebruik mochten maken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-03-2013 19:23:09
train85
train85
Klopt ja want later in de middag ging die weer open de passage.  

04-03-2013 19:42:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Rond kwart voor vijf kon je weer buitenom door de nog dakloze stationshal lopen en was de oude trap naar perron 5/7 afgezet met bouwhekken.
Lijkt behoorlijk op dat men aan de gang gaat om de nieuwe lift te installeren op de plek van die trappen. Op zich logisch, die staalconstructie laat zich makkelijker op z'n plek hijsen zolang het dak nog niet dicht is.

't lijkt trouwens ook verdacht veel op de fasering zoals die ooit in een filmpje te zien was. Daarin was een periode te zien waarin je perron 5/7 en de Katarijnetoren kon bereiken via een gang aan de zuidzijde (toegang naast de (rol)trappen van perron 8/9) tijdens het afbouwen van de andere helft.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-03-2013 14:22:32
AlbertP
AlbertP
De passage van 5/7 naar 8/9 die net is genoemd, was vanochtend toen ik met de 3028 aankwam overigens dicht, en rond 13:00 nog steeds dicht. Mogelijk is deze alleen open tijdens de spits of als er niet gewerkt wordt daarbuiten.  

05-03-2013 15:19:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Lijkt dan dat ´ie alleen in de spits open is, ik ben er vanmorgen nog doorheen gewandeld: https://pbs.twimg.com/media/BEktVVnCcAAbEwM.jpg:large

Edit: Via CU2030 op Twitter: binnendoorroute tussen spoor 5/7 en 8/9 onder de kap in aanbouw door is alleen bij grote drukte open.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-03-2013 16:25


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-03-2013 19:48:30
R1-2010
R1-2010
Dat vaste trap op spoor 5/7 naar boven nu afgesloten is (en blijft?), is tijdens de ochtendspits niet handig als de 800/3500 en 3000/3100 op het zelfde moment aankomen. De arme roltrap kan het niet aan en de nieuwe trap ligt veel te zuidelijk.  

05-03-2013 20:28:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Aldus deze aangeplakte tekst met spellingsblunder is het tijdelijk: https://pbs.twimg.com/media/BEksxSWCMAAEJ2D.jpg:large

In de definitieve situatie zou je vanaf beide kanten zowel een trap als roltrap de stationshal in moeten krijgen, met op de plek van de nu afgesloten trap een nieuwe lift. Zoveel zuidelijker dan de zuidelijke roltrap lift de nieuwe trap trouwens toch ook weer niet?!


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-03-2013 22:04:09
R1-2010
R1-2010
Het gaat mij om de noordelijke roltrap. De gemiddelde 800/3500/3000/3100 met 8 tot 10 bakken staat verhoudingsgewijs meer naar het noorden dan naar het zuiden als ie binnenkomt.  

06-03-2013 08:37:43
gvttreinen
gvttreinen
Quote
daniël_ddr (di 05 mrt 2013 15:19:40 https://www.somda.nl/forum/7590/p438786/): Edit: Via CU2030 op Twitter: binnendoorroute tussen spoor 5/7 en 8/9 onder de kap in aanbouw door is alleen bij grote drukte open.
Vanmorgen (om 8.00 uur) was het behoorlijk druk (spits) maar de doorgang afgesloten!
Bij de weg, oude trap naar 18b/19b is inmiddels ook afgesloten en verwijderd, de nieuwe trap kan de spitsdrukte nauwelijks aan.
 

06-03-2013 09:18:30
Nelis
Nelis
Om 8:22 uur was de doorgang netjes geopend, een beetje apart allemaal.  

06-03-2013 10:58:49
aarclay
aarclay
CU2030 heeft het allemaal al bevestigd dat die deur bij grote drukte open gaat. Maar om hier een heel opsomtopic te maken met daarin de tijden dat de deur open of dicht is vind ik best wel onnodig.


Choo choo.....
 

06-03-2013 21:13:45
reisthijs
reisthijs
Het is toch wel opmerkelijk dat blijkbaar maar een hele korte periode in de spits als 'grote drukte' wordt gezien.
Quote
R1-2010 (di 05 mrt 2013 22:04:09 https://www.somda.nl/forum/7590/p438856/): Het gaat mij om de noordelijke roltrap. De gemiddelde 800/3500/3000/3100 met 8 tot 10 bakken staat verhoudingsgewijs meer naar het noorden dan naar het zuiden als ie binnenkomt.
3000/3100 met 8 of 10 bakken staat altijd te ver naar het noorden door een paar ontbrekende bordjes bij spoor 5. Die staan nu dus met de laatste bak bij de nieuwe trap. Bij de treinen op spoor 7 gaat het beter.
 

06-03-2013 21:23:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
reisthijs (wo 06 mrt 2013 21:13:45 https://www.somda.nl/forum/7590/p439054/): Het is toch wel opmerkelijk dat blijkbaar maar een hele korte periode in de spits als 'grote drukte' wordt gezien.
Het lijkt van wat meer dan alleen de drukte afhankelijk te zijn. Zo was de doorgang vandaag in de avondspits ook dicht, maar dat kwam zo te zien doordat er gewerkt werd aan de dakconstructie boven de bewuste doorgang.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-03-2013 21:44:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Na dit weekend is de traverse er dan echt weg, kaal gat nu maar boven de sporen... http://www.ovinnederland.nl/upload/verbouwing_UtrechtCentraal/Ut_100313_1.jpg


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-04-2013 19:18:13
gummbahla
gummbahla
Ondertussen draait de propagandamachine van Prorail op volle toeren: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3428003/2013/04/18/270-miljoen-euro-om-spaghetti-van-sporen-Utrecht-CS-te-ontwarren.dhtml
Het argument dat Ut van boven lijkt op een 'spaghetti van sporen' is blijkbaar voldoende om de aanstaande kaalslag van 's lands belangrijkste station door de publieke opinie te loodsen.

Ben benieuwd welke analogie er gevonden wordt voor de chaos die na de verbouwing bij de eerste, de beste wisselstoring zal plaatsvinden...
 

18-04-2013 19:22:32
martw
martw
Nou ja, als je kijkt hoe het deze week gaat...alle wissels liggen er nog, maar een stuk of 3 werken niet. Het resultaat: de treinen rijden, maar wel zodanig dat veel treinen last van elkaar hebben, juist omdat er mogelijkheden zijn om uit te wijken naar andere vertreksporen.
Ik ben benieuwd hoe dat moet als die mogelijkheden er straks niet meer zijn...gewoon treinen op bepaalde corridors compleet opheffen?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-04-2013 19:27:19
ZJ37
ZJ37
Jullie halen me de woorden uit de mond. Ik had wel eens willen zien hoe het vanmiddag was gegaan in een uitgekleed Ut.

Ik begrijp sowieso dat propaganda-geleuter niet want op basis van de DSSU infra is tot op heden nog niet 1 maakbare spooropstelling gemaakt die past. Maar Gout en Trinthamer zullen misschien een mooie BSO hebben klaarliggen. Ik houd me aanbevolen!
 

18-04-2013 19:30:34
Klaasje
Klaasje
Wat dacht je wat er gebeurt als het personeel afkomstig van de opgeheven corridor een ritje in een andere corridor moet rijden?  

18-04-2013 19:31:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
ZJ37 (do 18 apr 2013 19:27:19 https://www.somda.nl/forum/7590/p446054/): Jullie halen me de woorden uit de mond. Ik had wel eens willen zien hoe het vanmiddag was gegaan in een uitgekleed Ut.
Vanmiddag was wellicht een extreem geval, maar had in de DSSU-infra niet alleen de wisselstoring / verzakking spoor 14 al genoeg geweest om deze hele week geen treinen Ut-Ah te hebben?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-04-2013 19:33:15
Bert13
Bert13
Dat denk ik ook, en nog leuker: waar laat je de 3000 en 3100 dan keren? In Utrecht kan het dan niet meer...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-04-2013 19:33:40
ZJ37
ZJ37
Dat bedoel ik maar. Maar wellicht ontwaken de beleidsbepalers nog wel eens een keer. In 2018 of zo...  

18-04-2013 19:38:24
R1-2010
R1-2010
Mja, volgens mij is dat plaatje op treinreiziger.nl nog niet de definitieve opstelling, althans, dat mag ik niet hopen. Laten we het ook niet te somber inzien; snellere wissels en kortere opvolging brengen ook voordelen met zich mee. Er liggen nu weliswaar 200 wissels, maar er is er eentje in storing en toch is het een beetje een zooitje. Dan liever minder wissels die het wel goed doen.  

18-04-2013 19:42:42
Klaasje
Klaasje
Er is wel een verschil tussen om de paar weken een zooitje en om de twee maanden een complete puinbak. Zeker zo'n puinbak kan behoorlijk irriteren bij reizigers.  

18-04-2013 19:51:14
R1-2010
R1-2010
Ik begrijp dat jij een glazen bol hebt dat er om de twee maanden een complete puinbak zal ontstaan. Op basis waarvan kom jij tot die verwachting? Kun je dat onderbouwen?  

18-04-2013 19:58:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Treinen Asd-Ut via Hvs omleiden wordt ook een leuke puzzel trouwens, dat mag allemaal via 5/7 dan waarbij je een stukje in twee richtingen via één enkel spoor gaat.

Keren op Ut lijkt trouwens nog wel soort van mogelijk. Vanuit 't zuiden/oosten zijn 5 t/m 15 te bereiken en daarvandaan kan je ook in alle gevallen nog terug (weliswaar via de stoptreinsporen). Maar vanuit Asd lijkt het alleen op spoor 14 nog een beetje mogelijk, maar dan moet je al in Mas naar het binnenspoor en kan je ook pas in Mas weer terug. (Of omrijden via OZ, maar dan kan je alleen nog naar 7)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-04-2013 20:13:45
ZJ37
ZJ37
Quote
R1-2010 (do 18 apr 2013 19:38:24 https://www.somda.nl/forum/7590/p446061/): Mja, volgens mij is dat plaatje op treinreiziger.nl nog niet de definitieve opstelling, althans, dat mag ik niet hopen. Laten we het ook niet te somber inzien; snellere wissels en kortere opvolging brengen ook voordelen met zich mee. Er liggen nu weliswaar 200 wissels, maar er is er eentje in storing en toch is het een beetje een zooitje. Dan liever minder wissels die het wel goed doen.
Zijn nieuwe wissels garantie voor feilloos functioneren dan? Gaan ze deze misschien a la Zwitserland wat meer winterproof maken?
 

18-04-2013 20:19:22
BGM104
BGM104
Quote
gummbahla (do 18 apr 2013 19:18:13 https://www.somda.nl/forum/7590/p446049/):
Ben benieuwd welke analogie er gevonden wordt voor de chaos die na de verbouwing bij de eerste, de beste wisselstoring zal plaatsvinden...


Gokje: 'In Japan maakt niemand hier een probleem van.'

Laatst bewerkt door BGM104 op 18-04-2013 20:20
 

18-04-2013 20:19:37
R1-2010
R1-2010
Je hebt in ieder geval de kans om nieuwe wisseltechnologie en verwarmingstechnieken (die zal er toch wel zijn ondertussen) toe te passen. En je kan ook makkelijker 70 wissels storings-/sneeuwvrij houden dan 200, dat lijkt me evident.  

18-04-2013 20:24:45
Bert13
Bert13
"die zal er toch wel zijn ondertussen"
Dan moet je ook niet de argumentatie van een ander afkraken, denk ik. Wisselstoringen zijn niet uit te bannen, en de gevolgen van wisselstoringen in DSSU zijn veel drastischer, ook dat lijkt me evident.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-04-2013 22:25:36
sjoerd
sjoerd
Quote
R1-2010 (do 18 apr 2013 20:19:37 https://www.somda.nl/forum/7590/p446082/): Je hebt in ieder geval de kans om nieuwe wisseltechnologie en verwarmingstechnieken (die zal er toch wel zijn ondertussen) toe te passen. En je kan ook makkelijker 70 wissels storings-/sneeuwvrij houden dan 200, dat lijkt me evident.

Zal wel kloppen; de foutkans is 0 bij geen wissels. In de jaren 30 speelde men het echter klaar om vijf maal zoveel wissels als nu sneeuwvrij te houden. Daarvoor had men die technieken niet eens nodig.