28-01-2012 22:05:05 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
En ondertussen is spoor 9 op 24/12 alweer in dienst en spoor 5 buiten dienst. De perronkap van 8/9 lijkt ook een stuk completer dan die van 11/12. Aan beide uiteinden zijn ronden eindes met een middenpaal aangebracht, en de kap gaat over de trap van de Noordertunnel heen. De Werkzaamheden op spoor 5(a) lijken te vorderen. Er staat al een deel van de kapconstructie, de zonnecellen moeten er nog in geplaatst worden en er hangen nog losse tl-balken aan. Maar ik vraag me af. Op de site van CU2030 wordt alleen gesproken over de 3 perrons met zonnecellen. Hoe zit dat dan met de sporen 14/15 en 18/19? Op alle conceptbeelden hebben ook deze perrons duidelijk een nieuwe kap. En daarbij zijn er al enige tijd in het weekend vaak werkzaamheden op spoor 14 of 15. Wanneer krijgen deze sporen hun nieuwe kap? |
28-01-2012 23:24:05 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
14/15 en 18/19 krijgen uiteindelijk ook wel een nieuwe kap, maar zonder zonnecellen omdat er op die perrons te weinig zonlicht valt door de omliggende bebouwing. De reconstructie van die perrons zal wel volgen op de perrons waar ze nu mee bezig zijn, immers worden ook alle perronkeerwanden vervangen. Dat de kap op 8/9 wel volledig afgebouwd is zal komen omdat dit perron vrij recht is in tegenstelling tot 11/12. Daar zijn, op de B-fase althans, al wel de funderingen voor de nieuwe kap geplaatst (onder de blauwe houten kubussen) maar kan de kap nog niet verder gebouwd worden omdat die dan binnen PVR zou komen. De werkzaamheden op 14/15 zijn trouwens t.b.v. een extra vaste trap net als die inmiddels op 18/19 verschenen is. Uiteindelijk moet elk perron aan de A- en B-zijde een vaste trap en een roltrap naar de hal krijgen. Dat betekend dus dat op alle perrons nog een vaste trap aan de oostkant bijgebouwd moet worden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-02-2012 19:05:04 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Op dit moment is er inderdaad een trap in ruwbouw aan de b-zijde van 14/15. Ik vraag me echter wel af hoe ze die überhaupt kunnen aansluiten voordat de hal (en dus de winkels) verbouwd is. |
02-02-2012 19:12:18 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Voor de volledigheid nog maar even hier trouwens: sinds 1 februari is de "oude" AH to Go dicht en daarmee is ook het volledige gebied tussen de toegangen naar spoor 5/7 en 8/9 in nu bouwterrein. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-02-2012 19:36:04 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
En voor de nachtbrakers: De Jaarbeurstraverse zal de komende tijd 's nachts vaak afgesloten worden. Er wordt gewerkt aan de staalconstructie van het stadskantoor, dat boven de traverse komt te hangen. De omleiding is dan via de Sypesteinkade en de Noordertunnel. Dick van den Hoven |
09-02-2012 01:21:27 | ||
---|---|---|
mren
|
Volgens mij is het nu nog niet zo, maar als ik het zo lees zal een deel van (of alle?) horeca op Ut 24/7 open gaan zijn, oa Starbucks en Julia's. |
09-02-2012 12:12:11 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
starbucks is geloof ik al 23 uur per dag open, dus dat zal niet zoveel gaan verschillen |
09-02-2012 18:13:06 | ||
---|---|---|
Erikvd12
|
Die nieuwe Starbbucks is een doorn in mijn oog. Want mijn mooie fotoplekje in de Burger King is er voor opgeofferd. |
09-02-2012 20:34:56 | ||
---|---|---|
AgentX
|
En je kan nu niet meer zittend aan een tafeltje je Big King Menu eten |
09-02-2012 23:08:15 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Voor de liefhebbers die de status willen weten van het Blauwe Bord die in Utrecht hing. Deze ligt inmiddels nog in het NSM achter de schermen. Nog steeds in de houten verpakking, en de muur waar hij wordt opgehangen (achterin het museum, in de expositieruimte waar de SGM-kop staat) wordt nu ook voorbereid.... Choo choo..... |
10-02-2012 16:16:04 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Een woorvoerder vertelde overigens dat er een stuk bij die muur is aangezet, omdat die anders niet breed genoeg was. |
10-02-2012 16:30:24 | ||
---|---|---|
yappa
|
Komt dat bord weer in gebruik in het NSM, gekoppeld aan de live info van Ut of wordt het wat anders? |
10-02-2012 16:36:51 | ||
---|---|---|
AgentX
|
De kans is niet erg groot. Het NSM heeft het idee om de bordjes vast te zetten op de vaste DRGL van de Maliebaanpendel. Aansluiten op het oude systeem is o.a. te duur. |
10-02-2012 16:52:12 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Dat lijkt me inderdaad niet logisch. Vooral omdat het bord dan slijt. Als je wilt dat dat bord er nog lang hangt kun je m beter zo min mogelijk gebruiken. Overigens zijn ze wat creatiever voor spoor 7 geworden. Eerst was aan de noordkant van de hal alleen de vaste trap bereikbaar, nu alleen de roltrap. Om opstoppingen zo veel mogelijk te voorkomen tijdens de spits (er stapt gerust 2/3e van 12x VIRM tegelijk uit) hebben ze dynamische richtingen. Tijdens de ochtendspits wordden de roltrappen aan de noordkant vaak bijde omhoog gezet. Voor de mensen richting het spoor wordt doorverwezen naar de roltrappen aan de zuidkant. |
10-02-2012 19:21:16 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Het zou fijn zijn als ook iemand dynamische stopplaatsen bedenkt voor de IC's op spoor 7. Die stoppen nog steeds grotendeels aan de a-zijde terwijl de meeste reizigers nu juist aan de b-zijde staan (doordat het perron van 7a nu zo smal is lopen weinig mensen door naar voren)... |
10-02-2012 20:57:34 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Geldt ook voor 12 waar het nu nooit te voorspellen valt waar de trein gaat stoppen. |
10-02-2012 21:35:17 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
En ook voor 11 De 2800 op 9 is tegenwoordig wel wat voorspelbaarder geworden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
11-02-2012 09:23:57 | ||
---|---|---|
Harold27
|
En dan de reizigers "cursussen" instapgedrag geven.......... |
03-05-2012 20:59:54 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Dit artikel past het best in dit topic denk ik, aangezien het ook over de infrawijzigingen gaat te Ut. Wat betreft de inhoud van het artikel: wie helpt me het even uitleggen, want ik begrijp he-le-maal niets van dit geklets. http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/18/utrecht-centraal-kwetsbar-voor-verstoringen.xml Zoiets als dit is toch opmerkelijk: Hier komt bij dat ‘aan de lopende band extra treinbewegingen’ worden toegestaan. Losse locomotieven, leeg materieel, werktreinen, goederentreinen, groepsvervoer, omleidingen, zelfs stoomtreinen rijden tussen de gebruikelijke dienstregeling door, zonder dat getoetst wordt of het wel past. Zeker een derde van alle vertragingen is volgens ProRail te wijten aan deze extra treinbewegingen. Niet getoetst??? Wat zit Prorail dan te doen? Laatst bewerkt door ZJ37 op 03-05-2012 21:01 |
03-05-2012 21:07:52 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Het is mij ook volstrekt onduidelijk wat men hiermee wil aantonen. Wil men de infra wijzigen? Zo ja hoe dan? Heeft men trouwens ook in de vergelijking meegenomen hoeveel mensen er beschikbaar zijn voor de treindienstleiding en de bijsturing? Volgens mijn bescheiden mening zit daar namelijk het grootste probleem. |
03-05-2012 21:15:54 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteEn eenderde van de vertraging is te wijten aan die stoomtrein en zijn aanverwanten. Zoals in andere topics vandaag betoogd: Prorail is het spoor volledig bijster, want brandt hier zijn eigen organisatie af en liegt bovendien alsof het gdrukt staat. Het is overigens ernstiger dan wij denken: dit alles staat in het teken van de propaganda van de wisseluitroeiing die doorstroomstation Utrecht heet. Dan is een beetje liegen en overdrijven wel geoorloofd, natuurlijk. |
03-05-2012 21:33:14 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Als ik het dus goed begrijp is het probleem dus dat er zóveel wissels zijn dat de treindienstleiding zich er geen raad mee weet. Misschien tijd om te gaan investeren in de opleiding van treindienstleiders (zowel kwaliteit als kwantiteit)? |
03-05-2012 21:34:31 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Nu ben ik er ook van overtuigd dat goederenpaden volslagen onzin zijn: kennelijk liggen ze niet goed of laat men goederentreinen rijden op tijden dat er geen paden voor zijn. Immers, het veroorzaakt naar hun eigen zeggen een derde van alle vertragingen. Hiermee zeggen ze dus eigenlijk dat ze hun eigen werk niet aankunnen, onbegrijpelijk dat ze dat zo naar buiten brengen. Er zijn wel meer voorbeelden te noemen: zo liggen bij diverse onderhoudsroosters de treinen tussen Hm en Dn op linkerspoor gewoon op blokafstand gepland terwijl er op stationsafstand gereden moet worden... Terugkomend op Ut en ook op andere stations waar de Japanisering toeslaat: Het FMN-spoorplan propangeert ontvlechting van regionale lijnen, maar stelt vervolgens wel een verbinding Amf-Ah-Zv, Ww-Ah, Dtc-Ah-Vry (!), Zp-Wc en Nm-Ht voor. In combinatie met het IC-net heb je dan zo ongeveer wel alle mogelijke lijnvoeringen wel te pakken die kris-kras door Ah en Nm gaan. In Ut is het straks ver over met de extra treinen: doordat het station wordt ingericht op de corridor gedachte kan het best zijn dat je tot Ut kan komen en er ook weer vandaan, maar alleen niet meer er doorheen omdat de hoeveelheid perronsporen die dan nog bereikbaar zijn, sterk afneemt. En dan nemen de vertragingen *kuch* ook vanzelf af! |
03-05-2012 21:43:30 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Voor een deel groot van die cargo's en extra treinen was er ooit een mooi alternatief, via Utm. Maar die is vervallen vanwege ..................... |
03-05-2012 21:47:51 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Ja en dat is niet alles: Ut is ingericht op de reizigers-corridors en daar houden cargoboeren natuurlijk geen rekening mee. De cargo's Amf-Ht moeten straks over de stoptreinsporen Bkl-Db (!) en zelfs tegen de richting in! Hoezo corridor? |
03-05-2012 21:48:51 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteYep, of beter: een systeem invoeren dat de planning actueel houdt of helpt houden. Op het ogenblik moet men het doen met het volstrekt onbenullige VPT Procesleiding, dat niet meer is dan een bedieningsautomaat zonder enige intelligentie en met de werklust van een Kaukasische landarbeider die de winter voelt naderen (heel hard dom doorwerken dus). Vooral daardoor wordt van allerlei mogelijkheden tot besturing (bijsturing kun je het niet eens noemen, daar is het te subtiel voor) niet of nauwelijks gebruik gemaakt, vervolgens ziet Beheer roest op wisselstraten, roept dat ze toch niet gebruikt worden en breekt ze op. Het zou een klucht kunnen zijn, maar het is helaas bittere ernst. |
03-05-2012 21:52:06 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Maar dan snap ik er nóg minder van: want als een wissel toch niet gebruikt wordt, hoezo levert die dan problemen op? |
03-05-2012 21:54:55 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Vanmiddag nog in de Inktpot gehoord (zal maar geen namen noemen): "Als er minder wissels zijn dan zijn er ook minder storingen". Op de vraag of het bij die mindere storingen ook makkelijker bijstuurbaar is of dat er een complete corridor door gebrek aan alternatieve rijwegen compleet lamgelegd moet worden, is helaas geen antwoord gekomen (zegt mij al voldoende). |
03-05-2012 22:00:16 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ik vind het wel merkwaardig dat in het begin gezwetst wordt over te veel wissels, en aan het eind als oplossing geboden wordt of de snelheid omhoog, seinen verplaatst en perrons verlengd/aangelegd kunnen worden... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-05-2012 22:02:03 | ||
---|---|---|
b2py
|
Snelheid omhoog is een gevolg van minder wissels, is er ruimte voor 80 km/h wissels. Waar komt trouwens de gedachte vandaan dat een sein minimaal 200m na een wissel moet staan? Dat je daardoor niet in een wissel staat oid? |
03-05-2012 22:05:22 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Prorail filosofie is: minder wissels = minder wisselstoringen. Ik heb wel eens gevraagd of seinverdichting (= MEER seinen!) dan niet tot een verhoogde kans op seinstoringen leidt! (Net zo zwart-wit gesteld dus). Bleef nog even onbeantwoord. Laatst bewerkt door ZJ37 op 03-05-2012 22:05 |
03-05-2012 22:14:00 | ||
---|---|---|
daniel81
|
En tot een verhoogde kans op voor een rood sein belanden danwel dat sein passeren%08% |
03-05-2012 22:22:46 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Het gaat bij de infraboeren niet over de problemen van de diensten over het spoor, maar puur om de infra zelf ("spoorstaafpoetsers"). Iemand met weinig gevoel voor kansrekening zal beredeneren dat als er een kans van storing in een wissel van 10^(-2) is, je deze kans gerust kunt vermenigvuldigen met het aantal wissels. Wisselreductie leidt dan tot minder storingen. Uiteraard zou je ook de andere factor (faalkans) van het product aan kunnen passen, maar het enige dat uit Japan over wordt genomen is 'minder wissels'. Hier moeten alleen nog even de juiste argumenten bij worden gevonden. |
03-05-2012 22:33:38 | ||
---|---|---|
broek53
|
Yep, en die zijn er niet. De manmoedige poging was het optrden van Bert Klerk in Buitenhof in de winter 2010-/11. Daarin werd de vlucht naar voren gemaakt waarin beweerd wordt dat de getallen rechtsonder een oorzakelijk verband hebben: in Japan hebben ze heel weinig wissels en toch rijden er heel veel treinen. Dus als we wissels weghalen, kunnen er meer treinen rijden. En punctueler ook nog. Als je het zo opschrijft, verbaas je je je steeds meer dat kennelijk alles en iedereen zich door zo'n bewering uit het ongerijmde en zulke wiskundige onzin laat belazeren, bang als men kennelijk is om bij zulke beweringen vraagtekens te plaatsen en dan voor dom aangezien te owrden. Een klassiek geval van De Kleren van de Keizer. Lees dat sprookje en begrijp waarom ik met smart wacht op het kind dat roept dat de keizer geen kleren aan heeft. |
03-05-2012 23:02:25 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Dat zijn de ontwerpvoorschriften voor seinplaatsing die waarschijnlijk bedoeld zijn om verwarring te voorkomen. Al zou je om die verwarring te voorkomen ook andere dingen kunnen verzinnen. |
03-05-2012 23:45:41 | ||
---|---|---|
BJB83
|
Kijk wat de NS en ProRail aankunnen bij verstoringen is dramatisch slecht maar ik vraag me ook af of de dienstregeling niet aanzienlijk vereenvoudigd kan worden. Ik heb nooit zo begrepen waarom de trein uit Alkmaar-Amsterdam het ene kwartier richting Arnhem gaat en het andere richting Den Bosch om maar wat te noemen. Die laat je toch gewoon elk kwartier dezelfde kant op gaan? Heb je een duidelijker product en minder problemen tijdens verstoringen ook omdat je alles weer wat sneller kan opstarten. Als er een probleem is met de treinen vanuit Alkmaar dan heb je een verstoring die doorwerkt op maar 1 corridor en niet op 2.... Mooie quote ook in dat rapport met de vergelijking tussen Tokyo, Zurich en Utrecht; 'Op het moment dat de complexiteit van de infra en de intensiteit van de treindienst toenemen, wegen de voordelen van een flexibele bijsturing algauw niet meer op tegen het nadeel dat de infra en de bijstuders het gewoon niet meer bij kunnen benen. Utrecht is dit punt zeer ruim gepasseerd.' |
03-05-2012 23:57:10 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Die quote zegt impliciet dat flexibel bijsturen niet nodig is als het treinverkeer maar druk genoeg is. Dat is natuurlijk de grootste onzin die te verzinnen is. Naarmate het treinverkeer drukker wordt is bijsturen bij een verstoring belangrijker en een grotere uitdaging. Waarmee ik niet zeg dat de huidige wijze van bijsturen de enige juiste is en het niet anders georganiseerd kan worden maar waarmee ik wel zeg dat je goed moet nadenken over de organisatie van de bijsturing. |
04-05-2012 00:24:33 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Deze argumentatie past inderdaad precies in het straatje van Prorail. Die hebben als hoogste doel het zo efficiënt mogelijk afwikkelen van treinen. Echter, de vervoerders hebben andere belangen. Want reizigers en vracht hebben diffuse verplaatsingspatronen en trekken zich niet veel aan van corridors. In jouw voorbeeld noem je eigenlijk precies de verkeerde tak van de 'Zuidoost'. Er zullen inderdaad niet heel veel reizigers zijn die vanuit de kop van Noord-Holland voorbij Utrecht reizen en omgekeerd. Maar de clou zit'm met name in het andere noordwestelijke eindpunt, Shl. Want vooral van en naar Shl is het handig als je kunt blijven zitten als je zware koffers bij je hebt. Een rechtstreekse trein is de reiziger heel wat waard, zoveel zelfs dat velen dat verkiezen boven een snellere verbinding met overstap. Dankzij de alternerende bestemmingen is het zowel vanuit Ehv-Ht als vanuit Nm-Ah-Ed mogelijk om rechtstreeks naar Shl te reizen. Laatst bewerkt door daniel81 op 04-05-2012 00:35 |
04-05-2012 11:43:44 | ||
---|---|---|
BJB83
|
Maar een fractie van de reizigers heeft zware spullen bij zich. Tuurlijk, veel reizigers zullen rechtstreekse verbindingen belangrijk vinden maar een duidelijke dienstregeling met vaste corridors en een hogere betrouwbaarheid trekt ook klanten. Ik snap echt niet waarom alles perse zo complex moet, veel lijnen in ons land kennen intensiteiten die vergelijkbaar zijn met metrosystemen of S-bahn systemen. Daar rijden treinen ook niet kris kras door elkaar en daar is een hele simpele reden voor... Natuurlijk moet er veel bij Prorail, bijsturing en reisinformatie verbeteren maar ik heb het sterk het idee dat zolang de dienstregeling zo ongelooflijk complex is je nooit de gewenste betrouwbaarheid gaat halen en dat het onevenredig veel moeite gaat kosten. |
04-05-2012 11:48:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
S-Bahn niet complex? http://www.marco-wegener.de/s-bahn/linien.htm Kan er maar weinig corridor-gedachte (of hoe je dat ook wilt noemen) in terug vinden... |
04-05-2012 11:56:25 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Het is ook een beetje kul dat alterneren de boel zo lastig maakt. De treinen moeten op Ut-Asb toch achter elkaar aanrijden en daarmee is het hooguit wat langer wachten op Utrecht. Dat is echter afkomstig van aansluiten en niet van het alterneren. |
04-05-2012 12:00:26 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteIk weet niet hoe jij overstappen ervaar maar ik weet dat iedere overstap er eentje te veel is en met een auto hoeft je niet over te stappen! Haal ik mijn aansluiting wel, moet ik mijn warme plek verlaten, is er wel plek, weer gesjouw met die zware koffer, het regent lekker etc, etc...? |
04-05-2012 12:18:07 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Inderdaad. Als ik me niet vergis gingen strandtoeristen vanuit Mt en Hrl vroeger bij voorkeur naar Zandvoort terwijl de Venlonaren een voorkeur voor Schevingen hadden. Of is dat een mythe? Overigens worden met de Hanzelijn volgend jaar meer corridors opgeheven dan gecreëerd. Men heeft het bijvoorbeeld niet aangedurfd om Leeuwarden niet rechstreeks van de Hanzelijn te laten profiteren. Maar we dwalen af van Utrecht CS (Chiu's Satékroket). |
04-05-2012 13:10:48 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Hoezo krijgt Lw geen verbinding met de Hanzelijn? |
04-05-2012 13:13:23 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Goed lezen: 2x niet = wel |
04-05-2012 13:22:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteVertel mij eens wat er zo ongelofelijk complex is aan de dienstregeling en aan Utrecht CS. |
04-05-2012 13:36:26 | ||
---|---|---|
geert
|
Zeker in vergelijking met Zurich HB waar veel meer bewegingen zijn en ook doorlopend gerangeerd wordt. Daarbij vergeleken is Ut een eitje. Dus toch een probleempje bij Prorail of NS? |
04-05-2012 13:53:56 | ||
---|---|---|
sik214
|
Het perron 7 aan de zuidzijde is weer beschikbaar voor reizigers, de hekken zijn weg. Is spoor 7 nog helemaal buitendienst of kan het als kopspoortje al gebruikt worden? |
04-05-2012 13:56:53 | ||
---|---|---|
train85
|
Hoop wel dat dat snel klaar is, scheelt weer dringen op het krappe spoor 5 en afgesloten roltrappen. |
04-05-2012 14:24:04 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
@sik214: Kan me niet herinneren dat er ooit een perron gedeeltelijk weer opengesteld is, maar vanmorgen was men ook al aan het opruimen op 7A. Eigenlijk miste er alleen nog wat bestrating tussen de wachthokjes in het midden van het perron, dus heel lang zal de herindienststelling van spoor 7 wel niet meer gaan duren. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
04-05-2012 17:15:37 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Een eitje wil ik het niet direct noemen. In Zürich wordt er nog wel gerangeerd, maar ook dat wordt daar steeds meer uitzondering dan regel. Dat er nog gerangeerd wordt heeft vooral te maken dat bepaalde baanvakken in het oosten van de oost/west corridor geen grotere treinlengte toelaten. Maar ook daar werkt men gestaag aan verder. En toch, Zürich en Utrecht met elkaar vergelijken is voor mij eigenlijk het zelfde als appels met peren, zolang men hier niet bereid is -om net als in Zwitserland- veel meer in de infrastructuur van dit knooppunt te investeren. OK, niet alles wat men willen maken, kan zomaar in een keer of snel gerealiseerd worden. Bedenk wel dat de infra en exploratie van het net in Zwitserland eigenlijk in één hand zijn. Hier zijn de infra en exploratie organisatorisch twee verschillende bedrijven. Ook daar wordt er zeer sterk gecentraliseerd in de verkeersleiding, maar je hoort zelden van grote black-outs en in Zürich liggen, ondanks Japanse inzichten, nog steeds vele wissels. Daar waar de capaciteit van Zürich HB jaren geleden al ontoereikend was om een S-Bahn te kunnen rijden, creëerde men een ondergronds doorgangsstation. Op dit moment bouw men er opnieuw, nu de Weinbergtunnel om op de corridor noord-oost van/naar westen zonder kopmaken te kunnen reizen. Hier een mooie parallel met Utrecht, maar in Nederland zie ik het niet gebeuren om Amf via de oosterspoorweg met Ut te verbinden. Maar ik geloof dat ik hier in herhaling verval. Laatst bewerkt door jeanne op 04-05-2012 21:07 |
04-05-2012 20:32:38 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Enkele jaren moest al het museummaterieel al aan de ATB-E omdat er ongeveer 300 museale ritten per jaar waren. Ook waren er ongeveer 300 STS per jaar. 1+1 was 2 voor ProRail, want museale treinen hadden helemaal geen ATB. Helaas moeten we nu na Asd concluderen dat deze logica niet op ging. |
04-05-2012 20:50:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik neem aan dat je ergens minstens één smiley vergeten bent? |
05-05-2012 06:58:46 | ||
---|---|---|
mich
|
Ik lees vaak de misvatting dat je met etcs niet door rood kan. dat kan wel: op emplacementen rij je in de modus shunting en dan kun je gewoon met 40 door rood de hoofdbaan op. bij het eerste baken op de hoofdbaan geeft een trein met ingeschakelde etcs wel een snelremming, maar dan sta je al royaal tever. tevens kan je met etcs nog steeds door rood glijden of de remming verkeerd inschatten en ondanks de remcurve telaat tot stilstand komen. |
05-05-2012 13:09:52 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
|
en je kan ook met de realease speed door rood rijden (bij bediende seinen met 15 en bij p seinen met 30). Daarna krijg je wel direct een snelremming. het is wel zo ontworpen dat je stil staat voor je in de wisselstraat of op een ander gevaarpunt komt Zoomzoomzoom |
05-05-2012 13:27:54 | ||
---|---|---|
mich
|
Het is ontworpen dat je stilstaat voor een gevaarpunt indien je in full supervision rijdt. Bij staf responsible en shunting grijpt etcs te laat(pas als die een baken ziet dat de juiste info doorgeeft) in. |
05-05-2012 13:51:22 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
|
klopt, had ik er ff bij moeten zetten. Zoomzoomzoom |
05-05-2012 14:40:39 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote Spoor 7 is buitendienst tm 6 juni volgens de planning (vermoedelijk incl. reserve/uitlooptijd) Daarna ongeveer 1 maand met vooral weekend werk. Vanaf begin juli spoor 18 en 19 tegelijkertijd buitendienst. Aansluitend vanaf eind aug t/m begin okt spoor 14 en 15 tegelijkertijd buitendienst. |
05-05-2012 17:16:30 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Aha, dus jij weet wel wanneer. Volgens CU2030 was dat nog niet bekend. Maar ze willen er dus meer vaart achter zetten door in de zomer 2 sporen tegelijk te doen. |
05-05-2012 17:46:12 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Dat was afgelopen zomer toch ook zo? Volgens mij waren toen ook eerst 11/12 en toen 8/9 buiten dienst. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
05-05-2012 18:31:09 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Nee 11 en 12 zijn afzonderlijk van elkaar buiten dienst geweest en zover ik herinner ook nog ruim voor de zomer. Afgelopen zomer hebben ze wel 8 en 9 enkele weken beide buiten dienst gesteld voor het slopen van de oude kap en het opbouwen van de nieuwe (door de constructie kon dat daar niet in twee delen), maar in de afbouwfase met o.a. het vervangen van de perronwand was er weer gewoon slechts één perronspoor buiten dienst. Op 14/15 is eigenlijk hetzelfde aan de hand als op 8/9: een kapconstructie die niet in twee delen te slopen valt. En 18/19 was volgens mij een relatief korte buitendienststelling @DingeZ: de hele planning is gewoon op de site van ProRail te vinden voor alle NSPs. Edit: hier dus http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Overzicht%20Functionaliteitswijzingen%20en%20Indienststellings-data%20infraprojecten%20tm%202017.pdf Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-05-2012 18:33 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-05-2012 13:14:32 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Inmiddels bouwt men op 18b/19b een Kiosk, wel een comfortverbetering. Nu de kap nog) |
14-05-2012 13:59:24 | ||
---|---|---|
aarclay
|
En nog interessanter, het betonwerk voor de uitbreiding van de stationshal aan de Jaarbeurskant is ook zo goed als klaar. Het staalwerk kan beginnen. Choo choo..... |
14-05-2012 14:22:17 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Sterker nog, het staalwerk is al begonnen... afgelopen donderdag stonden de eerste staalconstructies voor de toekomstige winkeltjes in het nieuwe deel van de hal er al, zodra die er staan wordt ook met de rest van de constructie begonnen. Eind mei zou trouwens de eerste helft van het Stationsplein West ook klaar moeten zijn. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-05-2012 15:36:49 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De nieuwe liftkoker voor ingang west staat er al, vlak tegen het Beaxtrixgebouw aan. Ook is er een tijdelijke lift geplaatst aan de zijde van de parkeergarage, die ook al flink kleiner begint te worden. Overigens komt er tussen het Beaxtrixgebouw en ingang west een akelig nauw gangetje. Op spoor 8A/9A is vorige week de kiosk in bedrijf gesteld. Ook is er aan de kant van het busstation zuid een tijdelijke lift geplaatst. Onder de vloer van het voormalig restaurant stonden vorige week allemaal steigers. Meestal een teken dat de zaag eraan komt. En ook het nieuwe stadskantoor groeit als kool. Een spectaculaire staalconstructie. Dick van den Hoven |
14-05-2012 15:42:00 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Wat betreft die tijdelijke lift aan de busstation zuid-kant... ben wel benieuwd waarvoor die nu bestemd is? Als een goederenlift voor wanneer men het taxiplatform gaat slopen? Immers stond daarnaast ook al een tijdelijke lift en is er ook eentje aanwezig bij de extra trap die sinds medio vorig jaar bij Busstation Zuid gebouwd is Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-05-2012 17:10:12 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
|
Quote er kwam toch geen kap op 18/19? Zoomzoomzoom |
14-05-2012 17:13:37 | ||
---|---|---|
mren
|
Ja, dat staat er toch... |
14-05-2012 17:47:44 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
|
ik las die reactie als: nu nog wachten tot de bouw ervan begint. Zoomzoomzoom |
14-05-2012 20:05:50 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Er komt wel degelijk een kap op alle perrons, dat die niet op het faseringsfilmpje stonden was een foutje. De kappen op de perrons die nu nog geen nieuwe hebben worden echter wel zonnecelloos vanwege gebrek aan voldoende zonlicht door omliggende bebouwing. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
25-05-2012 15:37:57 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteComfortverbetering inmiddels in dienst, ook spoor 18b/19b heeft een voorziening voor je natje en droogje. |
25-05-2012 15:59:23 | ||
---|---|---|
aarclay
|
En de nieuwe uitgang aan de Jaarbeurszijde wordt vanavond geopend. Deze foto heb ik maandag nog genomen: http://www.treinenweb.nl/uploads/image/2iuc88.jpg Rechts hiervan is de oude overdekte (rol)trap welke gesloopt zal worden. Morgen een nieuwe foto. Laatst bewerkt door aarclay op 25-05-2012 15:59 Choo choo..... |
25-05-2012 17:03:06 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Aan de andere kant van het station is trouwens inmiddels al een stuk dak verwijderd en zal binnenkort ook de vloer van het voormalige De Tijd (stuk tussen hal en gang naar Busstation Zuid) gesloopt worden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
01-06-2012 12:01:51 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De uitgang aan de Jaarbeurszijde is nu vol in bedrijf. Aan de vaste trap en de lift wordt nog gewerkt; er is een tijdelijke trap en een tijdelijke lift. Men is ook begonnen met de voorbereidingen van de sloop van het laatste restant Sporthal. Aan de A zijde is nu ook het schot/hek tussen spoor 7 en 5 weg. Eindelijk weer onbelemmerd zicht. %02% Bij de Van Sijpesteintunnel is het fiets/voetpad verlaagd en overbouwd met een bekisting. Langs spoor 1 gaat het trouwens hard, de contouren zijn al duidelijk zichtbaar. Dick van den Hoven |
01-06-2012 12:13:33 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Aan de centrumzijde is trouwens ook het eerste stukje vloer van het voormalige De Tijd verdwenen zag ik vanmorgen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
01-06-2012 12:17:40 | ||
---|---|---|
mren
|
Kabeltje geraakt: OVC-palen en kaartautomaten buiten gebruik: zie http://www.nu.nl/binnenland/2824441/netwerkstoring-treft-utrecht-centraal-.html |
01-06-2012 18:56:55 | ||
---|---|---|
karsten
|
Het was inderdaad vechten geblazen voor het enkele paaltje dat het wel deed aan de hoog-catharijne zijde. %08% |
01-06-2012 22:58:28 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Die dingen hebben toch een backup via een sim-kaart via GPRS/3G/EDGE whatever? Choo choo..... |
06-06-2012 10:56:06 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Spoor 7 is nu al klaar, maar het is nog wachten tot 10 juni voor die in gebruik gaat. 18/19 zijn als volgende aan de beurt (tegelijk). |
15-06-2012 14:43:21 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De eerste contouren van het golvende dak zijn nu ook te zien, boven OV-terminal west zijn de eerste spanten geplaatst. Op spoor 11A/12A is in recordtempo van ongeveer een week een kiosk geplaatst en vandaag in gebruik genomen. Bij die op 8a/9a heeft het weken geduurd Dick van den Hoven |
04-07-2012 23:48:21 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
De stand van zaken (04-07-2012) http://www.henkzwoferink.nl/images/stories/Allerlei/7503908636_2ed1ccac45_b.jpg Dit is aan de jaarbeurs zijde. Laatst bewerkt door HZwoferink op 04-07-2012 23:48 Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
05-07-2012 01:33:37 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Het gaat veel harder dan hier op t forum bijgehouden wordt. Maar er zijn andere fora die meer in dat gebied posten zo volg ik de stand op dit forum: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=404388&page=35 Ik denk dat we ons hier beter bezig kunnen houden met de treinenloop. Wat zoeken in de reisplanner leert dat op 15 Juli sporen 18 en 19 buiten dienst gaan. Wat ik tot nu kan vinden: (1)6000 van 14b 800/3000/3100/3500/(1)7400 oneven van 11(b)/12 500/1700 even van 8! (voortreinen lijken geschrapt) 500/1700 oneven van 9 2800 even van 8b 2800 oneven van 9b 2000 van 14a 8800 van 15 9800 van 9a De 17400 rijdt de hele dag van/naar Vndc Zo hebben ze dat toch heel soepel opgelost, %s%behalve dat de NO zichzelf kruist.%/s% Laatst bewerkt door DingeZ op 05-07-2012 11:25, reden: Denkfoutje |
05-07-2012 06:46:23 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Nee toch? Nu vertrekt de NO even ook van 8, en de NO oneven van 11. Die laatste wordt 9, maar dat levert geen extra kruising op. |
05-07-2012 08:08:43 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Je kunt idd kruisingsvrij van 8 naar Gd en 9 naar Amf. Wat mij meer verbaasd zijn de sporen die men voor de 2800-oneven en 9800 heeft gekozen. Doordat de 2800-oneven op 9b achter de 9800 komt te staan moet deze via een extra 40 km/u-wissel over 10a daar omheen rijden bij vertrek. Wat dat betreft lijkt het vele malen logischer om het precies andersom te doen (2800 op 9a, 9800 op 9b). Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-07-2012 09:47:36 | ||
---|---|---|
train85
|
Zo zit het nu in de reisplanner. De 17400 zal op alle dagen Bkl-Vndc v.v. rijden. Spoor 1: 5500 Spoor 2: 4900/5700 Spoor 3: 5600 Spoor 4: ICE/CNL/(1)7400 Spoor 5: 3000/3100/(1)7400 Spoor 7: 800/3500 Spoor 8: 2800 even/NO even Spoor 9A: 9800 Spoor 9B: NO oneven/2800 oneven Spoor 11: 3000/3100/7400/17400 Spoor 12: 800/3500/ICE/CNL Spoor 14A: 8800/2000 Spoor 14B: 6000/16000 Spoor 15: 2000/8800 |
05-07-2012 11:02:13 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote En wat als die geraakte kabel de voedingskabel zou zijn, zit vast geen eeuwigdurende accupack in |
05-07-2012 19:37:04 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDat worden wel erg korte treintjes in de NO dan, moet vast heel 9 zijn Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-07-2012 20:07:17 | ||
---|---|---|
train85
|
Ok is goed geheel 9 dan |
05-07-2012 22:25:53 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
De 500/1700 op heel 9 en de 2800 alleen op 9b. |
05-07-2012 22:28:44 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Heeft als bijkomend voordeel dat dan hopelijk de eeuwige loterij, komt de 2800 op A of op B (terwijl ie op A staat aangekondigd), verleden tijd is. Laatst bewerkt door Harold27 op 05-07-2012 22:29 |
05-07-2012 23:14:20 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Nope Richting Rtd staat 'ie immers nog op heel 8. Richting Amf ben je er wel vanaf, al blijft de gekozen volgorde merkwaardig. In de tijd dat beide series spoor 12 deelden stond ook de 9800 op de B-fase en de 2800 op de A-fase, veel praktischer qua rijwegen gezien de 9800 als eerste binnenkomt en als laatste vertrekt. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-07-2012 23:15 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-07-2012 10:51:38 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Het wordt ook nog vreemder als ik de perronlengtes volgens Prorail erbij pak. 9bc is vanafde overloopwissels maar 141m lang. Dus er passen maar 5 bakken op! |
06-07-2012 11:18:52 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Mmm... Vreemd! Het lijstje dat ik heb, spreekt over 164 meter voor spoor 9b/c. En uit de praktijk weet ik dat 6 bakken prima past tussen sein 148 en sein 182. Groetjes, Emiel |
06-07-2012 11:26:50 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Lengte die DingeZ noemt zal wel bij vertrek ri. Ht/Ah zijn, dan kan je immers minder ver doorrijden wil je het sein nog kunnen zien. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-07-2012 11:28:13 | ||
---|---|---|
mren
|
Gemeenteraad wil trappen van Rabobrug van/naar de perrons maar vrees schadeclaims van Corio (eigenaar HC): http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/830856 |
06-07-2012 11:39:25 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Hmm, en dan te bedenken dat het station en Hoog Catharijne toch al losgekoppeld worden in de toekomst met juist een duidelijker route om HC heen naar de binnenstad. Juist de trappen aan de Rabobrug zouden trouwens ook meer reizigers op de B-fase van de perrons op kunnen leveren wat weer gunstig is voor de spreiding in de treinen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-07-2012 12:10:13 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteVolgens de lijst op de site http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Landelijk%20overzicht%20Nuttige%20perronlengten.pdf zou er toch echt 179 meter zijn, waarvan 167 nuttig ri. Ht en 164 nuttig ri. Asd. |
06-07-2012 12:29:16 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Zelfs als je de trein vlak voor het sein zet, is het sein nog zichtbaar. Namelijk door even via de cabinedeur te kijken. Dat laatste komt ook geregeld voor op spoor 8 na het splitsen van het 20500-deel. Dan sta je soms zelfs met de ATB-spoel boven het ATBvv-baken. Groetjes, Emiel |
06-07-2012 16:53:07 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ik denk dat ik een gedateerde versie van het document had gevonden. Die was ook maar 69 pagina's. Bij nader inzien blijkt die van 2008. |
06-07-2012 16:58:29 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Er is niet zo veel veranderd in de perronlengtes, lijkt mij. Mogelijk zijn er seinen verplaatst bij de verbouwingen van de afgelopen paar jaar. |