Verbouwing Utrecht Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
17-10-2009 10:01:46
aarclay
aarclay
Zoals we weten wordt Utrecht Centraal komende tijd flink verbouwd. Op www.cu2030.nl valt er veel en genoeg over te lezen. Echter leek het mij leuk om hier een centraal topic van te maken over de voortgang van de verbouwing van Utrecht Centraal. Zo zal er aan de Jaarbeurskant binnenkort begonnen worden de bouw van een compleet nieuwe entree, en zo zal de oude traverse naar de Jaarbeurs dan ook verdwijnen (die trekt echt de capaciteit ook niet meer).

Ikzelf neem regelmatig de trein van spoor 19 naar Wd, en kan de erste fase van de verbouwing goed volgen. Het parkeerterrein onder de traverse is nu voor de helft omgegooid en er worden nu saneringswerkzaamheden uitgevoerd.

Op zich zou het zeker een verademing zijn als het nieuwe balkon af is:
http://www.cu2030.nl//includes/thumb.php?f=CONT%2FI%2Fimages_cu2030_0020_layer_37.jpg&w=538&h=308

Een ideale spotplek.
Maar wat ik wou vragen, en wat ik niet op cu2030 las:

Maar is er al een planning waneer de eerste heipaal de grond in gaat? En waneer de oude traverse afgebroken wordt?
En gaat dit dus ook betekenen dat de sporthal die er staat (waar je van spoor 19 tegenaankijkt) gesloopt zal worden?

Verder lijkt het me leuk om hier ook een leuk voortgangstopic te maken als het kan, aangezienhet een erg ingrijpend project is...

Laatst bewerkt door aarclay op 17-10-2009 10:02


Choo choo.....
 

17-10-2009 10:12:05
dvdhoven
dvdhoven
Lijkt mij een goed idee. Ik kijk er elke dag op uit en zal de komende tijd er wel veel mee te maken krijgen. Ik werk nl in gebouw Leeuwensteyn aan het Jaarbeursplein.
In de Noordertunnel wordt momenteel ook hard gewerkt. Aan één kant zijn de wanden bijna klaar. De trappen en de vloer hebben een nieuwe bedekking gekregen en straks komt er vloerverlichting bij de wand. Deze werkt al in het gedeelte van de tunnel bij het busstation. Ik vind overigens dat dat tunneldeel nog steeds een schemerpaleis is, ook met de nieuwe verlichting.


Dick van den Hoven
 

17-10-2009 10:21:59
aarclay
aarclay
Hebben ze die Noordertunnel ook (deels) verbreed. Laatste keer dat ik bij het busstation was hadden ze naast de trap ook wat uitgegraven. Trapverbreding?
En hangen er ook al daadwerkelijk digitale CTA's net al op de http://www.cu2030.nl/noordertunnel/ontwerpen foto's?
Dit mogen ze ook zeker in de middelste tunnel bouwen zeg.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-10-2009 10:23


Choo choo.....
 

17-10-2009 11:07:20
dvdhoven
dvdhoven
Momenteel is de Noordertunnel zelfs versmald. Langs de noorderwand staat een tijdelijke wand, waarachter hard gewerkt wordt aan allerlei technische toestanden. Ik heb niet de indruk dat de tunnel verbreed wordt. Technische zaken, zoals CTA's en dergelijke zijn nog niet geïnstalleerd. Momenteel heeft de tunnel noodverlichting. De plafonds moeten nog geheel worden afgewerkt.


Dick van den Hoven
 


17-10-2009 11:41:07
john2
john2
Zijn de perrons en de busstations op Utrecht centraal evengoed nog goed bereikbaar?  

17-10-2009 12:14:44
salieri
salieri
Dacht van wel, je kan de Noordertunnel wel weer gebruiken  

17-10-2009 18:03:35
dvdhoven
dvdhoven
Zei het dat je wel goed moet oppassen voor mensen met vouwfietsjes. Zeker nu het wat smaller is. 's Morgens vroeg scheuren ze altijd door de tunnel en afstappen doen ze pas bij de trap..


Dick van den Hoven
 

17-10-2009 19:27:39
spiketrain
Moderator
spiketrain
Tja, de Noordtunnel is de enige toegang tot de perrons waar je met fiets aan de hand mag komen of je moet om via het Jaarbeursplein. In de passage tussen het Moreelsepark en de Stationstraverse is het meenemen van een fiets aan de hand nl. verboden. En als je een trein moet halen ...
Edit: ik bedenk me net dat er ongeveer halverwege nog een tunnel is die uitkomt op het stadsbusstation.

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-10-2009 19:33


Groet, Spiketrain
 

17-10-2009 20:59:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
aarclay: Maar is er al een planning waneer de eerste heipaal de grond in gaat? En waneer de oude traverse afgebroken wordt?
Neem aan dat ze toch wel eerst een nieuwe toegang bouwen voor de oude traverse gesloopt wordt. Anders worden de streekbussen die van de Jaarbeurszijde vertrekken zo goed als onbereikbaar vanuit de stationshal en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Maar wel 'n potentieel interessant topic dit ja: kom ook wel dagelijks op Ut, maar had eigenlijk nog helemaal niet gemerkt dat ze al begonnen waren. Maarja, heb dan ook zelden vanaf 't werk de bus die aan de Jaarbeurszijde aankomt en de afgelopen tijd (even afkloppen) ook geen verstoringen gehad die me deden kiezen voor de Qliner naar Ddr.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-10-2009 23:35:08
maurits
maurits
Quote
dvdhoven: Zei het dat je wel goed moet oppassen voor mensen met vouwfietsjes. Zeker nu het wat smaller is. 's Morgens vroeg scheuren ze altijd door de tunnel en afstappen doen ze pas bij de trap..


Keihard aanpakken wat mij betreft. Dat vouwfietsvolk moet maar eens gewoon met die rommel aan de hand gaan lopen, of nog beter, verplicht de fiets helemaal invouwen voor het betreden van het station%05%

Nog even on-topic, worden de sporen 14 en 15 (en eventueel spoor 11/12) in Ut in de toekomst nog rechtgetrokken, zodat ze evenwijdig lopen met het verlengde spoor 18 en 19? Het staat me bij dat Utrecht OZ opgedoekt zou worden, dan kun je die perrons mooi richting het zuiden verlengen en het allemaal wat rechter neerleggen.

Alleen zou een nieuwe tunnel/traverse aan die kant dan wellicht wenselijk worden, als je nu achterin uitstapt vanuit de richting Lunetten, is het nog een halve wandelvierdaagse naar de stationshal.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-10-2009 08:33:04
dvdhoven
dvdhoven
Ik weet niet wat de precieze plannen zijn voor de Rabobrug. Dat wordt een voet/fietsbrug, die aan de zuidkant van Utrecht CS komt te lopen vanaf ongeveer de Rabobank naar ongeveer HGB IV.
Mogelijk dat die nog toegangen krijgt naar de perrons.


Dick van den Hoven
 

18-10-2009 08:46:04
martijnham
martijnham
Hier een plaatje van de Rabobrug: http://www.archined.nl/uploads/pics/cepezed-winnendevisie.jpg In de toegang naar de perrons is voorzien.  

18-10-2009 09:47:41
aarclay
aarclay
Wat moet ik me voorstellen op de grijze vlakken?
Het einde van de perrons?

Laatst bewerkt door aarclay op 18-10-2009 09:55


Choo choo.....
 

18-10-2009 09:50:36
martijnham
martijnham
Waarschijnlijk bedoel je de perrons die schematisch als lichtgrijze plakken op een donkergrijze ondergrond zijn weergegeven.  

18-10-2009 13:15:32
john2
john2
Quote
salieri: Dacht van wel, je kan de Noordertunnel wel weer gebruiken

En hoe zit het met de stationshal? Kun je hier evengoed nog normaal gebruik van maken, met de toegangen naar de perrons?
 

18-10-2009 14:21:29
salieri
salieri
Ja, stationshal is op dit moment nog helemaal vrij  

18-10-2009 14:45:31
aarclay
aarclay
Dat gaat niet lang meer duren, over enkele jaren is dit een echte puinzooi.

Trust me... het hele dak moeten ze opnieuw opbouwen, de kiosken en winkeltjes gaan verhuizen naar een apart balkon.
Ik verheug me op het nieuwe Utrecht. Als die koffiecorner (als ik de video mag geloven) er echt zal komen, dan is dat echt chill.


Choo choo.....
 

18-10-2009 19:16:52
R-ekz
R-ekz
Ik dacht dat de Rabobrug er anders uit ging zien (Zonder bomen) , ze zouden overlast kunnen krijgen van de blaadjes%09%  

18-10-2009 20:56:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Er zijn altijd nog kunstbomen %08%

Maar hoe zit het eigenlijk met het aantal (rol)trappen?
Ik mag hopen dat er meer komen dan zoals het nu is... Het is namelijk af en toe best wel dringen bij de (rol)trappen naar de centrale hal (en dat terwijl de tunnelbuizen goed begaanbaar blijven)...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-10-2009 22:16:49
joost01
joost01
Wat betreft de noordertunnel: na de werkzaamheden zijn de plafonds lager komen te hangen. Ik vind het er niet beter op geworden, het is wel erg laag zo en het oogt krap.  

19-10-2009 08:25:16
ijnte
ijnte
De noordertunnel is ook nog niet klaar. Het oogt nu ook wat krap, omdat nog een stuk van de tunnel is afgezet vanwege de werkzaamheden. Wacht nou maar gewoon even tot het klaar is  

29-10-2009 19:24:53
aarclay
aarclay
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/220625
Daar gaan we dan, de eerste paal gaat 1 dec. erin.

Helaas nog niet voor de nieuwe stationshal uitbreiding.


Choo choo.....
 

30-10-2009 18:18:54
john2
john2
Wanneer zijn de werkzaamheden klaar? Dat de oplevering gebeurt?  

30-10-2009 18:29:06
thom
thom
Het project heet CU2030, dus tegen die tjid zal het wel af zijn....  

31-10-2009 09:04:47
martijnham
martijnham
Paar plaatjes van de vorige verbouwing: http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/verbouwingutrechtcs.jpg  

31-10-2009 10:39:25
vinny004
vinny004
Weet iemand waarom er nu van die oud-roest bogen op Utrecht Centraal staan? Ik vind de huidige stationsoverkapping één van de allerlelijkste van Nederland...  

31-10-2009 13:00:46
martijnham
martijnham
Dat zijn de restanten van de oude stationsoverkapping. Volgens mijn aantekeningen is in december 2002 het deel van de kap boven de sporen 7-8 en 9-11 verwijderd.

Al eerder is bij het bouwen van de huidige stationshal een deel van de oude overkapping verwijderd. De huidige hal is namelijk een stuk breder dan de traverse die het verving. Hier een foto uit december 2002, kort na het verwijderen van de overkapping: http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2002_0146.jpg

Voor zover ik weet zijn de verwijderde delen van de Utrechtse kap bij de SGB terecht gekomen. Deze willen de Utrechtse kap ter zijner tijd gaan gebruiken bij het nog te bouwen station. Maakt allemaal deel uit van de plannen uit het masterplan van de SGB.
 

31-10-2009 15:35:49
dvdhoven
dvdhoven
Er zijn delen van de kap verwijderd omdat die dreigden in te storten, bijv na een flinke sneeuwbui. De rest is blijven staan omdat de bovenleiding eraan hangt. Het was eigenlijk de bedoeling al vele jaren geleden te beginnen met de overbouwing van de perrons met kantoren en what so ever. Vandaar ook dat de traverse gedragen wordt door onmogelijk dikke en zware betonbalken. Voor een simpele traverse had je met een lichtere constructie kunnen volstaan. Overigens heeft men er voor gekozen bij de bouw van de huidige stationshal deze balken gewoon te verlengen. De naden kun je wel zien, die verlopen ongeveer trapvormig.
Maar omdat de plannen telkens veranderden en telkens uitgesteld werden/worden, hebben we nu een kap waar bij flinke regen aan alle kanten het water uit gutst en klettert en ik wacht nog steeds op een enorme vonk, diverse kabelgoten dienen onbedoeld als regengoot
En nog even kort de bouwgeschiedenis van de huidige hal. Ik doe dit uit mijn hoofd, dus er kunnen foutjes in zitten.
Begin jaren 70 is de traverse gebouwd. Die liep ongeveer tussen de vaste trappen en de roltrappen aan de zuidzijde, maakte een haak boven het perron van spoor 14/15 en ging dan over de traverse aan de jaarbeurskant. Aan de kant van het stationsplein waren er trappen.
Zo ergens 1974 is het stationsgebouw gesloopt en is de stationshal gebouwd met de loketten en de aansluiting naar Hoog Catherijne. Dat deel is waar nu de bagagekluizen staan en de Etos zit. Ook is toen de trappartij naar de Buurtsporen gebouwd en de raar geplaatste trap bij spoor 4. Ook het restaurant is toen gebouwd. Bijzonderheid: het plaatskaartenkantoor had een hangende kelder als personeelsruimte. Die hangt tussen de dikke balken bij spoor 4.
Ergens in die tijd is ook de Catherijnetoren gebouwd en nog weer wat later de dienstgebouwen langs spoor 5.
Dan is in de jaren 80 de huidige hal gebouwd met gebruikmaking van de traverse. De trappartij bij spoor 14/15 is toen aangepast. Ook zijn toen de roltrappen aan de noordzijde geplaatst. Die hal is in 1989 geopend.
Bij de bouw van de hal zijn ook de liften geïnstalleerd. Daarvoor heeft de middentunnel aan 1 kant zijn trappen moeten opofferen.
Daarna is de hal nog een keer uitgebreid langs de Jaarbeurstraverse, waarbij die voor een deel min of meer geïntegreerd is. Dit is gedaan toen het perron voor spoor 18/19 is gebouwd.
Al met al is de huidige hal eigenlijk een ratjetoe van allerlei stukken en stukjes.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 31-10-2009 18:27


Dick van den Hoven
 

31-10-2009 18:34:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat ik me nog afvraag: de afgelopen dagen krioelde het van de hoogwerkertjes in de stationshal, met name in het eerste stuk (boven spoor 4/5, nog voor de bogen dus).
Iemand enig idee wat daar voor werkzaamheden uitgevoerd worden, ik wist het in het voorbijlopen niet echt te ontdekken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-10-2009 19:51:25
martijnham
martijnham
Gokje: voorbereidende werkzaamheden voor de kerstversiering %08%  

31-10-2009 23:49:03
daniel81
daniel81
Dick, erg bedankt voor je uitgebreide geschiedenisles%02%  

01-11-2009 11:32:32
aarclay
aarclay
Die hoogwerkertjes zijn vast gebruikt om de reuze-kleding stukken op te hangen aan een lange waslijn.
Geen idee precies wat voor campagne dit was, maar goed, daar let ik niet zo op.


Choo choo.....
 

01-11-2009 13:03:15
john2
john2
dvdhoven. Om plaats te besparen quote ik je geschiedenis verslag niet. Maar op een opmerking van je terug te komen, als het stortregent. Ik was enkele jaren geleden op Utrecht centraal, wegens een overstap. Er was toen een stortbui. Bij de kaartjesautomaten die tegenover de ingang van de stationsrestauratie liggen, lekte het behoorlijk. Komt dit door de reden die jij noemt?

Laatst bewerkt door john2 op 07-12-2009 17:07, reden: type fout hersteld.
 

01-11-2009 13:11:15
dvdhoven
dvdhoven
Volgens mij niet. Dat is gewoon een lek dak. Maar ik kan me goed voorstellen dat ook hier het onderhoud op een minimum is gezet. Dat gedeelte is het deel uit ongeveer 1974 en ook die hele constructie gaat verdwijnen. Eigenlijk blijft alleen de vloer van de hal over als ik het goed begrepen heb.


Dick van den Hoven
 

01-11-2009 16:05:15
qj7141
qj7141
Wat heel erg jammer is dat bij de vervanging van de roltrappen verleden jaar er niet een roltrap bij spoor 18b en 19b is geplaatst. Aankomende reizigers mogen nog steeds nat worden en als dank een trap op ploeteren...  

01-11-2009 19:58:17
AlbertP
AlbertP
Weet je zeker dat dat past? Als je een roltrap plaatst moet je een tweede (rol)trap er naast zetten om de reizigers ook de andere kant op te krijgen en zou dat passen in dat hoekje van de hal?  

01-11-2009 21:58:10
nielske90
nielske90
Niks moet, je kunt toch ook gewoon een roltrap enkelzijdig maken. Zie de loopbrug op Rotterdam Centraal (wisselende richtingen) of de roltrappen in Eindhoven...  

01-11-2009 22:00:05
daniel_ddr
daniel_ddr
In dat geval moet je er alsnog een trap naast zien te krijgen anders moeten de reizigers tegen de drukke stroom in wel erg omlopen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-11-2009 09:49:54
reisthijs
reisthijs
Quote
AlbertPool: Weet je zeker dat dat past?
Natuurlijk past dat wel, de trap naar 18b/19b is net zo breed als de andere trappen van de stationshal en dus net zo breed als twee roltrappen.

Voordeel van een gewone trap op die plek is wel dat de mensen tenminste gewoon doorlopen en je dus eerder boven bent dan wanneer er roltrappen zouden zijn geweest.

Nog even over de Noordertunnel, het is misschien weinig mensen opgevallen maar met deze verbouwing is er ook een trap verdwenen: naar perron 5/7 was eerst een extra trap aan de andere kant van de tunnel. De trap die ooit bedoeld was als toegang naar het verdwenen kopspoortje aan die kant.

Laatst bewerkt door reisthijs op 02-11-2009 09:55
 

20-11-2009 19:00:52
aarclay
aarclay
Ze zijn inmiddels bezig met grondsanering op de parkeerplaats naast spoor 18/19. En de trap vanaf de traverse naar de inmiddels verwijderde parkeerplaats is nu ook verwijderd.

Echter vraag ik me af, waneer gaan ze nou met de bouw beginnen van de nieuwe terminal, en waneer gaat de stationshal op de schop?
Is daar een specifieke planning van te vinden?


Choo choo.....
 

20-11-2009 19:36:07
daniel_ddr
daniel_ddr
In ieder geval gaat in februari spoor 5 buiten dienst voor het begin van de verbouwing. Verder viel me in de afgelopen dagen al op dat de proefvlakken voor de nieuwe vloertegels inmiddels gelegd zijn. Ook zijn diverse winkels in de gang naar de uitgang Jaarbeursplein inmiddels gesloten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-11-2009 19:52:25
aarclay
aarclay
Waar las je dat spoor 5 buiten dienst gaat in februari?


Choo choo.....
 

20-11-2009 20:01:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Link had ik hier al eens geplaatst: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2010#Knooppunt_Utrecht


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-11-2009 20:15:01
AlbertP
AlbertP
Met de sporen 5, 7, 9, 2, 8, 11, 3 en 12 (in deze volgorde; 2 en 3 geen precieze datum) zijn buitendienststellingen gepland.

Laatst bewerkt door AlbertP op 20-11-2009 20:23
 

20-11-2009 20:17:08
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Check ook hier: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Overzicht%20Functionaliteitswizigingen%20en%20Indienststellingsdata.pdf

Erg interessant document met o.a. op pagina 5 info over Utrecht.
 

07-12-2009 16:22:20
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ik las in de bouwkrant van Utrecht Centraal dat een deel van de oude overkappingen naar de SGB gaan en een deel een plek zal krijgen in het nieuwe stationsgebied.

Goed nieuws dat deze monumentale kappen dus behouden blijven!
 

07-12-2009 17:56:59
dvdhoven
dvdhoven
Ja, dat is een plan, dat al van jaren her dateert. Toen een deel van de kappen wegens instortingsgevaar gesloopt moesten worden, is dat deel naar Goes afgevoerd. Dus in Goes ligt al een deel van de Utrechtse stationsoverkapping.


Dick van den Hoven
 

07-12-2009 18:08:50
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ja, nu je het zegt herinner ik me dat ook! Wellicht gaat er nu dus nog meer die kant op en dus een deel in het stationsgebied. Ik ben benieuwd...  

29-01-2010 00:35:26
aarclay
aarclay
Wie nog kiekjes wilt nemen van het oude perron 5, doe dit weekend.
Vanaf maandag gaat de schop in de grond en dan zal het hele perron verbouwd worden, wat een half jaar zal duren.

http://www.cu2030.nl/spoor_5_per_1_februari_2010_buiten_dienst


Choo choo.....
 

01-02-2010 18:57:11
aarclay
aarclay
Perron 5 was vandaag nog steeds toegankelijk vanmiddag voor iedereen, hoewel er geen treinen meer stopten. Wel heb ik mensen gezien die aan het meten waren met apparatuur op statieven.


Choo choo.....
 

01-02-2010 19:43:16
keesje
keesje
Over de informatievoorziening hierover vandaag, kan ik alleen maar positief zijn: In mijn trein vanuit Ht werden de reizigers vanaf Htn al door de HC uitgebreid geïnformeerd over de gewijzigde situatie en de gewijzigde vertreksporen. Bij de trapopgangen werden folders uitgedeeld met meer informatie over de verbouwing. Prima bezig zo!  

01-02-2010 23:39:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik had juist het tegenovergestelde, de HC riep niks om in trein 3038, en volgens m.ns.nl kon ik naar mijn aansluiting op de 538 fluiten omdat de 3038 +4 had (en je volgens de NS niet in die tijd van spoor 4 naar spoor 12 kan. Trein 538 vertrok trouwens van spoor 7 maar dat even terzijde)...  

03-02-2010 18:51:53
thijs
thijs
Over de veranderde spooropstelling in Utrecht: kan iemand mij vertellen waarom het "oorspronkelijke plan" om de 3000/3100 ri Asd/Shl op spoor 8 en de 800/3500 ri Asd/Shl op spoor 9 te behandelen niet door is gegaan? De 3000/3100 uit Nm worden nu op spoor 4 behandeld. Dit heeft als gevolg dat je nog maar twee keer per uur vanuit de richting Eindhoven/Den Bosch en de richting Nijmegen/Arnhem naar Amsterdam Centraal kunt reizen, toch een hele achteruitgang lijkt me. Ik neem aan dat het te maken had met vervelende kruisingen?  

03-02-2010 19:09:43
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik meende ergens gelezen te hebben (weet zo ff niet meer waar) dat het alleen deze week niet goed gepland is. Vanaf volgende week zou het wel goed moeten zijn.  


03-02-2010 20:24:17
broek53
broek53
Dat zul je op OVL gelezen hebben, waar ik uit doorgaans betrouwbare bron heb gemeld dat het deze week niet in orde is (en ik weet niet waarom), maar dat het ingaande volgende week in orde zou (moeten) zijn. De reisplanner ondersteunt die gedachte, m.a.w.: volgende week staan de crossplatform-treinen die op 5 en 7 stonden, gepland op 8 en 9.  

03-02-2010 21:26:54
AlbertP
AlbertP
Quote
thijs: Over de veranderde spooropstelling in Utrecht: kan iemand mij vertellen waarom het "oorspronkelijke plan" om de 3000/3100 ri Asd/Shl op spoor 8 en de 800/3500 ri Asd/Shl op spoor 9 te behandelen niet door is gegaan? De 3000/3100 uit Nm worden nu op spoor 4 behandeld. Dit heeft als gevolg dat je nog maar twee keer per uur vanuit de richting Eindhoven/Den Bosch en de richting Nijmegen/Arnhem naar Amsterdam Centraal kunt reizen, toch een hele achteruitgang lijkt me. Ik neem aan dat het te maken had met vervelende kruisingen?

De cross-platform op spoor 8 en 9, en de noord-oost op 4 en 7 levert aan de noordzijde 1 extra kruising op. De trdl kan wel kiezen wat er kruist. Maar, voor de kruising tussen de 3000/3100 naar Nm en de 800/3500 uit Ehv, kan de trdl nu nog kiezen tussen Ut en Utva. Utva kiezen, wat de meest logische keus is bij op tijd rijdende treinen, is echter bij cross-platform op spoor 8/9 niet meer mogelijk zonder een extra conflict te maken.
(Sorry als ik het fout zeg, het sporenplan van Ut is wat ingewikkeld).

Laatst bewerkt door AlbertP op 03-02-2010 21:31
 

03-02-2010 22:34:08
mdj
mdj
Je kan van 8A/9A ook nog oversteken naar een spoor voor het buitenspoor->Asd, zonder de aankomende NO op 4/7 te kruisen. Naast die spoortjes (ri Uto_hoog dus) zit dat ene spoortje; in de buurt van Utdd.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

03-02-2010 23:44:27
geert
geert
Aha het beruchte tunneltje langs de HTMU. Schitterend stukje spoor met een 1200+12 ICR ofzo... Leuk dat dit weer gebruikt gaat worden, gebeurt nu in de normale situatie niet.  

04-02-2010 11:15:36
jacokran
jacokran
De mogelijke paden aan de noordzijde van Ut is wel een leuke puzzel als je even niets te doen hebt...
Wat mij opvalt is het volgende:
De kruising aan de noordzijde waar AlbertPool het over heeft kan ik op het sporenplan van Ut niet terugvinden. Wat mij wel opvalt is dat er vanaf spoor 4 maar één mogelijkheid is om ri Utt te gaan. Lijkt mij nogal een risico. Vanaf sp 7 heb je al meer mogelijkheden. Is er een reden om de NO ri randstad op spoor 4 te nemen ipv 7?

Laatst bewerkt door jacokran op 04-02-2010 11:15
 

04-02-2010 13:09:50
AlbertP
AlbertP
Van spoor 7 via spoor 29 en 24x naar Gd, kruist de NO van Amf naar spoor 4. En van spoor 7 via spoor 27 en 25 naar Gd kruist de treinen van 8/9 naar Asd (die via 35 moeten om op het buitenspoor te komen). Er ligt immers geen wissel van 31 naar AE4. En als dat er wel lag, en de treinen naar Asd/Shl via 31 zouden rijden, zou het probleem nog niet opgelost zijn, dan moesten de treinen van Gd naar spoor 11/12 óf via 22 de treinen naar Asd/Shl óf via 20 de treinen van Asd/Shl kruisen.

Verder geldt er nog altijd, dat de treinen naar Asd de noord-oost van Amf naar 11/12 moeten kruisen, die van spoor 8 kunnen als de trdl het wil, in plaats daarvan de NO van 4/7 beide richtingen kruisen.

En de NO richting randstad kan inderdaad beter over 7, maar hier gaat in de spits wel het Rtd-deel. In de oude spooropstelling vertrok de 12500/12700 aan de westkant van het perron 8/9, en de 500/1700/20500/21700 aan de oostkant. Nu is het nog steeds hetzelfde, behalve dat 7 nu het westelijke spoor is en 4 het oostelijke. Ik denk dat NS simpelweg er niet aan heeft gedacht om dit te verwisselen.

Laatst bewerkt door AlbertP op 04-02-2010 13:31
 

04-02-2010 13:38:48
mdj
mdj
1700/500 van BA naar 7A/4A kan kruisings vrij van de 3000/3500/800/3100 die van 8A/9A via spoor 35.

Moet je wel je rijwegen aanpassen: De kortste weg zo snel mogelijk zo veel mogelijk naar links. Naar Wd en verder via spoor 29-24x-24.

De 800/3000/3100/3500 meteen zo veel mogelijk naar rechts, zodat je over de wissels 1319-1221A-1217 naar spoor 35 gaat.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-02-2010 13:44:19
broek53
broek53
Ben er nu zeer waarschijnlijk achter waarom de cross-platformverplaatsing deze week nog niet gedaan is. Het heeft te maken met het winterplan, waarbij de Rotterdamse poot van de Noord-Oost apart rijdt en keert op spoor 9.
Een bewijs uit het ongerijmede is ook dat Tuffy alle treinen die van 4 en 7 gaan, omroept. Dat duidt op een dagplanafwijking op het jaarplan zoals het er sinds 1/2 in staat.
 

04-02-2010 14:21:13
AlbertP
AlbertP
Mijn verhaal was na 3x bewerken wel erg lang.

Ik vat alle kruisingen aan de noordzijde nog even samen.

800/3500 9-35-AE4
500/1700/2800 enz. 11/12-BN

3000/3100 via 8-35-AE4:
kruist 500/1700/2800 enz. 11/12-BN

3000/3100 via 8-33-AE4:
kruist 500/1700/2800 enz. BA-4/7 en 4/7-...-WA

12500/12700 via 7-29-24x-24-23-WA:
kruist 500/1700/2800 enz. BA-4
en 3000/3100 bij route 8-33-AE4

12500/12700 via 7-27-25-24-23-WA:
kruist 800/3000 9-35-AE4
en 3000/3100 beide routes

Laatst bewerkt door AlbertP op 04-02-2010 16:26
 

04-02-2010 18:18:03
willy84
willy84
Bedankt voor dit overzicht, ik ben het alleen na de eerste twee regels als kwijt. Dat ligt aan mij  

04-02-2010 19:20:23
ijnte
ijnte
Quote
jacokran: De mogelijke paden aan de noordzijde van Ut is wel een leuke puzzel als je even niets te doen hebt...
Wat mij opvalt is het volgende:
De kruising aan de noordzijde waar AlbertPool het over heeft kan ik op het sporenplan van Ut niet terugvinden. Wat mij wel opvalt is dat er vanaf spoor 4 maar één mogelijkheid is om ri Utt te gaan. Lijkt mij nogal een risico. Vanaf sp 7 heb je al meer mogelijkheden. Is er een reden om de NO ri randstad op spoor 4 te nemen ipv 7?

Over een paar jaar, kun je de puzzel helemaal opnieuw doen Het aantal mogelijke rijwegen wordt dan beperkter, aangezien er een hoop wissels gaan verdwijnen.
 

05-02-2010 08:25:28
broek53
broek53
Tot mijn niet geringe verbijstering lijkt het er sterk op dat de verhuizing van de corss-platform naar 8 en 9 niet doorgaat. Voor volgende week is het inmiddels in dagplan gewijzigd in het klantonvriendelijke verhuis-de-boel-van-spoor-5-gewoon-naar-spoor-4 - zie de reisplanner. Ik zeg klantonvriendelijk, maar zo ziet het Locov het kennelijk niet. In de recent verschenen adviesaanvraag over tussentijdse wijzigingen in de dienstregeling staat dat Locov gekozen heeft voor de "robuuste variant" en daarmee bewust voor het de facto om zeep helpen van de aansluitingen. Dat het Locov zich daarmee kennelijk ernstig heeft laten inpakken, is een andere kwestie %03%. Consequentie is - te oordelen aan de reispanner ten minste - dat de klantvriendelijke oplossing die in het wbl van 1 febrauari zat, door dagplan wekelijks om zeep geholpen moet worden.  

05-02-2010 10:41:47
keesje
keesje
Laat ik het zo zeggen dat de belangen van punctualiteitcluppies, klantvriendelijkheidcluppies en Prorail, niet altijd dezelfde belangen zijn. En dan willen andere belangen het wel eens winnen van de belangen van de reizigers (helaas).  

05-02-2010 10:48:47
broek53
broek53
Het is het Locov zelf dat ermee ingestemd heeft, dat vind ik zo vreemd. Dat er afwegingen gemaakt moeten worden niet.  

05-02-2010 15:07:46
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Inmiddels is men begonnen met het afbreken van de overkapping van spoor 5.  

12-03-2010 10:52:25
aarclay
aarclay
Ik reed pas geleden door Utrecht en vanwege een korte ovrstaptijd had ik geen tijd om het perron eens nader te bekijken. Maar kan het kloppen dat ik in de verte al die nieuwe witte overkapping zag die ze aan het aanbrengen zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 12-03-2010 10:52


Choo choo.....
 

12-03-2010 11:07:26
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik kom elke keer als ik naar school ga op Ut (vandaag weer) en meestal Vertrek ik van spoor 4, maar ik heb het niet gezien terwijl ik wel elke keer kijk of er al iets gebouwd word, maar het kan ook aan mij liggen.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

12-03-2010 19:51:58
qj7141
qj7141
Quote
ijnte:
Over een paar jaar, kun je de puzzel helemaal opnieuw doen Het aantal mogelijke rijwegen wordt dan beperkter, aangezien er een hoop wissels gaan verdwijnen.

Heb je dit uit betrouwbare bron?
 

12-03-2010 20:03:03
ijnte
ijnte
Is een betrouwbare bron mijzelf? Een andere bron heb ik niet, aangezien ik zelf wel op een stuk papier kan kijken (A0, OR/OBE bladen). En die papieren worden niet vrijgegeven, aangezien die eigendom zijn/worden (in beheer zijn van) van ProRail en niets in het publiekelijke domein te zoeken hebben. Hooguit dat een NS medewerker of een ProRail medewerker een bevestiging kan geven, maar die zal ook niet met lay-outs aankomen.

Wat ik weet is hoe de nieuwe (voorlopige) lay-out van Utrecht er uit komt te zien. Dan is het een kwestie van een aantal faseringstekeningen bekijken (oud v.s nieuw) en dan heb je die informatie.
Ik zou zeggen, houdt sporenplan.nl in de gaten, want daar staan ook al dingen op die op die in de toekomst gebouwd gaan worden (Woerden molenvliet om maar wat te noemen).

Laatst bewerkt door ijnte op 12-03-2010 20:11
 

12-03-2010 20:32:55
luytjes
luytjes
Wat moeten we ons ongeveer bij zo'n ombouw voorstellen? Wordt het een complete ombouw van 1:9-wissels naar 1:12 en 1:15 (zoals Ah en Zl) of wordt het alleen een sanering van overbodige wisselverbindingen?

Laatst bewerkt door luytjes op 12-03-2010 20:33
 

12-03-2010 22:15:22
ijnte
ijnte
Het is eigenlijk de complete vernieuwing van bijna alle sporen, wissels en seinen op het emplacement Utrecht (en omliggende sporen). Meer info zal ik voorlopig niet geven, aangezien het allemaal nog in ontwikkeling is en niet vrijgegeven is.

Laatst bewerkt door ijnte op 15-03-2010 10:31
 

13-03-2010 10:38:18
john2
john2
Nog nooit gehoord van 1:9, 1:12, 1:15 en Engelse wissels. Kan mij uitgelegd worden wat het verschil tussen Engelse wisssels en de andere wissels?  

13-03-2010 11:21:58
stefanvdw
stefanvdw
Heeft o.a. met de te berijden snelheid en de hoek tussen beide sporen te maken. Uit mijn hoofd:
1:9 :40km/u
1:12 :60km/u
1:15 :80km/u
1:34,5 :140km/u
 

13-03-2010 11:31:35
HZwoferink
HZwoferink
Quote
john2: Nog nooit gehoord van 1:9, 1:12, 1:15 en Engelse wissels. Kan mij uitgelegd worden wat het verschil tussen Engelse wisssels en de andere wissels?

Wissel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wissel_%28spoorweg%29
Kruiswissel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel
Engelse Wissel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

13-03-2010 12:03:42
john2
john2
@ stefanvdw en @ HZwoferink bedank voor jullie uitleg.  

27-04-2010 10:15:07
qj7141
qj7141
Quote
ijnte: Het is eigenlijk de complete vernieuwing van bijna alle sporen, wissels en seinen op het emplacement Utrecht (en omliggende sporen). Meer info zal ik voorlopig niet geven, aangezien het allemaal nog in ontwikkeling is en niet vrijgegeven is.

Inmiddels zijn de kruiswisselverbindingen tussen de sporen 4 en 5, 7 en 8 en 9, 10 en 11 buiten dienst gesteld. Dit laatste is niet met instemming van vervoerders gebeurd en is er bezwaar tegen ingediend. Een en ander betekent minder mogelijkheden tot bijsturing op de knoop Utrecht Centraal.
 

27-04-2010 11:37:02
gvttreinen
gvttreinen
Zijdelings met de ombouw te maken (maar wel met het grote stationsproject), van het oostelijk SUNIJ tramspoor is vanaf kruiswissel net benoorden vml. halte Moreelsepark tot het opstelemplacement bezuiden de halte de bovenleiding verwijderd.
Dus van Moreelsepark en het opstelspoor te bezuiden ervan is alleen het westelijke spoor voor kopmakende trams beschikbaar.
 

09-05-2010 12:55:24
aarclay
aarclay
Is er inmiddels al bekend wanneer ze het nieuwe dak aan gaan leggen over het perron?
Misschien ga ik komende week eens even wat foto's nemen van de werkzaamheden daar (al wat ik kan fotograferen).

Laatst bewerkt door aarclay op 09-05-2010 13:06


Choo choo.....
 

09-05-2010 13:04:16
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
je bedoeld vervanging van de traverse? Volgens mij gaat dat nog wel even duren, voor zover bij mij bekend werden eerst de perronoverkappingen vervangen (zoals nu plaatsvind bij perron 5)  

09-05-2010 13:07:19
aarclay
aarclay
Ik heb het over het perron, de overkapping dus, met de hi-tech zonnepanelen...

Laatst bewerkt door aarclay op 09-05-2010 13:08


Choo choo.....
 

09-05-2010 14:55:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Vraag ik me ook wel af ja, 't lijkt echt eeuwen te duren zonder dat er ook maar iets zichtbaar gebeurd. Dan zijn ze op Rotterdam Centraal 'n stuk sneller met de ombouw...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-05-2010 15:32:42
HZwoferink
HZwoferink
Ik heb gisteren wel gezien dat er stalen buizen liggen op het perron. Verder is er idd nog niks zichtbaars te zien. Alleen de tegels en de kap is weg.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 09-05-2010 15:37


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

09-05-2010 21:35:55
thom
thom
Dat je niks ziet, wil niet zeggen dat er ergens anders gewoon hard gewerkt wordt aan iets wat totaal onopvallend is en niemand eigenlijk opmerkt.

Ze zijn echt vast niet in de keet te klaverjassen ofzo
 

09-05-2010 22:20:34
mren
mren
Het is juist de kunst van goed bouwprocesmanagement als de (eind)gebruiker niets merkt. Zo is het ook met de randwegen A2/N2 rond Den Bosch en Eindhoven gegaan laatste jaren en zo zal binnenkort ook plotsklaps de 2X5=2010 A2 Utrecht-Amsterdam open gaan.  

09-05-2010 23:43:25
aarclay
aarclay
Quote
thom: Dat je niks ziet, wil niet zeggen dat er ergens anders gewoon hard gewerkt wordt aan iets wat totaal onopvallend is en niemand eigenlijk opmerkt.

Ze zijn echt vast niet in de keet te klaverjassen ofzo

het kan ook zijn dat er vertraging is ontstaan, waardoor ze misschien niet direct de overkapping kunnen bouwen?


Choo choo.....
 

10-05-2010 01:07:46
thom
thom
Vertraging kan, maar lijkt me juist geen reden om dan helemaal niks meer te doen..
En daar niet direct van uitgaan, lijkt me een wat positievere insteek.
Zowieso is het een jarenproject dus zal er echt niet van de 1 op de andere dag een compleet nieuw perron, overkapping en sporen plan gerealiseerd zijn maar zal dat wel ff duren...
 

10-05-2010 06:03:44
dvdhoven
dvdhoven
Aan de westzijde gaat het ook langzaam, maar gestaag verder. De kleine AhToGo is weg en de fietsenstalling aan het Jaarbeursplein is ook gesloten. Alleen het café met het rookterras is er nog. Alles in afwachting van de asbestsanering en de daarop volgende sloop van de sporthal en het gebouw eronder.


Dick van den Hoven
 

10-05-2010 09:28:06
aarclay
aarclay
Als ze de midden perrons gaan aanpakken. Gaan ze dan ook de buitenste perrons 1 t/m 4, 14-15 en 18-19 nog aanpakken? De styling van de perrons die ze ook zeker aan gaan pakken gaat neem ik aan ook gebeuren bij deze perrons. Hoewel het minder werk zal zijn aangezien deze waarschijnlijk geen overkapping gaan krijgen zoals nu (binnenkort) gebouwd zal worden. Deze PDF: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Overzicht%20Functionaliteitswizigingen%20en%20Indienststellingsdata.pdf meldt er niks over namelijk ?

Laatst bewerkt door aarclay op 10-05-2010 09:33


Choo choo.....
 

10-05-2010 10:29:43
reisthijs
reisthijs
Het is toch wel de bedoeling dat alle perrons dezelfde moderne overkapping krijgen. Bij de sporen 1-4 wordt het nog wat ingrijpender dan alleen een nieuwe overkapping omdat de perrons zullen worden verbreed. Voor de sporen 2 en 3 staat al wel een planning in de lijst.

Dat er in de lijst van Prorail geen uitgebreide planning voor de aanpassing van de overige perrons is opgenomen hoeft toch ook nog niet te zeggen dat dat niet gaat gebeuren? Blijkbaar is er alleen nog geen planning voor alle deelprojecten uitgewerkt. Voor het hele project 'NSP Utrecht' meldt deze PDF wel dat dit in 2014 klaar zou moeten zijn.
 

10-05-2010 13:51:28
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
daniël_ddr: Vraag ik me ook wel af ja, 't lijkt echt eeuwen te duren zonder dat er ook maar iets zichtbaar gebeurd. Dan zijn ze op Rotterdam Centraal 'n stuk sneller met de ombouw...


ik was er vandaag, en ze waren iig hoorbaar bezig, maar vanaf spoor 8 was er niks te zien vanwege de hekken


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

24-05-2010 23:21:32
aarclay
aarclay
Vanavond was ik op Utrecht Centraal, en aangezien ik nog wel tijd over had besloot ik maar eens een kijkje tussen de hekken door te nemen van perron 5.

http://tweakers.net/ext/f/qfYFqZ38UwLev93G72FUWjQI/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/HX4YoftEU8XiL9XIYtxY5KG3/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/zqv0dVuosXGkGMobB2eDHLTy/full.jpg


Wat me verbaast is dat ze al de palen aan het aanleggen zijn voor een bank of wachthokje/abri o.i.d? Van de palen voor de overkapping is nog niks te zien. Volgende week nog maar eens kijken hoe het er uit zal zien...

Laatst bewerkt door aarclay op 25-05-2010 13:01, reden: De foto\'s zijn nu gefixxed en in fatsoenlijk form


Choo choo.....
 

24-05-2010 23:28:50
TheKnitter
TheKnitter
Heb je alleen maar van die kleine foto's (Thumbnails)?
Je kan er amper iets op zien
 

24-05-2010 23:33:27
Tijgernoot
Tijgernoot
Op dinsdag de 18e was men met een graafmachine bezig. De graafmachine stond op de rails van spoor 5 en reed heen en weer met platen in de graafbak. Vanuit de trein op spoor 4 was het allemaal goed te zien.  

25-05-2010 06:48:47
microshit
microshit
Quote
TheKnitter: Heb je alleen maar van die kleine foto's (Thumbnails)?
Je kan er amper iets op zien

Foto's openen, in je adresbalk staat dan thumbnail.jpg op het einde, hiervan full.jpg maken.
 

25-05-2010 13:00:22
aarclay
aarclay
Heuh, dat ging niet helemaal goed, en dat was zeker niet de bedoeling.
Ik heb hierboven de linkjes aangepast.

Thx for notice....

Laatst bewerkt door aarclay op 25-05-2010 13:01


Choo choo.....
 

27-05-2010 01:50:20
dlm4yjp
dlm4yjp
De rede waarom er nog zo weinig te zien is, is omdat eerst een hoop (Ja, echt héél veel) kabels wat netter weggewerkt zijn c.q. weggehaald op de plekken waar de palen komen. Binnenkort kunnen de eerste paal(funderingen) verwacht worden

Quote
tijgernoot:
Op dinsdag de 18e was men met een graafmachine bezig. De graafmachine stond op de rails van spoor 5 en reed heen en weer met platen in de graafbak. Vanuit de trein op spoor 4 was het allemaal goed te zien.


Zeker een tijdje niet op Ut geweest? die graafmachine stond er haast vanaf bouwweek 1 (kijk voor de gein naar de roest op het spoor ).

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 27-05-2010 01:50


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.