Verbouwing Utrecht Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
06-07-2012 17:09:39
maigoda
maigoda
Spoor 9/10/11 is in elk geval de afgelopen 10 jaar seintechnisch niets veranderd.
Groetjes,
Emiel
 

06-07-2012 17:57:37
AlbertP
AlbertP
Als er niets veranderd is, was dat document uit 2008 gewoon fout. Het leek me ook al erg onwaarschijnlijk dat er 30m perron bij was gekomen.  

18-07-2012 12:40:50
dvdhoven
dvdhoven
Momenteel wordt het dak van een deel van de hal gesloopt, het betreft hier het platte dak van het gedeelte uit de beginjaren 70 tegen de Katharijnetoren aan.
Aan de andere kant van het station is van de sporthal nu alleen nog maar een berg puin over. Ook de parkeergarage er schuin tegenover wordt met de dag kleiner.
Op het perron van 18/19, beter gezegd in het perron, wordt druk gegraven rond lift en roltrappen.
Bij de buurtsporen zijn en worden gigantische massa's beton gestort naast spoor 1.

En niet Utrecht Centraal, maar er wel tegenaan:
Tussen Utva en Utl wordt zeer hard gewerkt aan de nieuwe sporen en wordt er bij Utva een "slinger" gebouwd om van oud naar nieuw te komen.
In de late herfst gaan dan eerst de "Houtense" sporen om en iets van een maand daarna de "Arnhemse" sporen. En dan kan men op de plaats van de huidige sporen aan de gang.
De contouren van het nieuwe station Vaartse Rijn worden nu ook steeds duidelijker


Dick van den Hoven
 

18-07-2012 12:41:50
Bert13
Bert13
En ook spoor 19 is op dit moment onherkenbaar aan het veranderen: http://pic.twitter.com/0gCXgtL9

Laatst bewerkt door Bert13 op 18-07-2012 12:42


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


18-07-2012 15:03:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dvdhoven (wo 18 jul 2012 12:40:50 https://www.somda.nl/forum/7590/p399410/): Momenteel wordt het dak van een deel van de hal gesloopt, het betreft hier het platte dak van het gedeelte uit de beginjaren 70 tegen de Katharijnetoren aan.
Tegen 10.00 uur was daar al een aardig stuk van weg. Volgens de cu2030-site gaat trouwens in augustus het eerste stuk van het boogdak gesloopt worden.
De kraan die nu nog aan de centrumkant staat gaat trouwens in 2013 naar perron 14/15 toe.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-09-2012 14:21:08
aarclay
aarclay
Het begint nu behoorlijk frisjes te worden in de stationshal nu het dek gesloopt is. De koud komt gewoon tussen de kieren van de beplating door. Dit wordt nog een aparte ervaring in de winter, daar waar het nooit waaide.

Inmiddels is de binnenste trap naar perron 14/15 in de stationshal ook met platen bedekt en nog een keer van hekken eromheen is voorzien. Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe trap aan de rand van de stationshal, hierbij is het GWK wat kleiner geworden, en zijn de pinautomaten enkele meters verplaatst.


Choo choo.....
 

24-09-2012 17:14:32
jorgo
jorgo
Wanneer is spoor 6 eigenlijk dichtgebouwd? Jaartje of vijf geleden? Kan me herinneren dat daar ttt nog wel eens een voortrein naar Leeuwarden (mat '64) vertrok, maar weet niet meer precies wanneer dat was.  

24-09-2012 17:29:49
sfj
Ik kan me spoor 6 al niet herinneren uit begin jaren '90 toen ik er voor het eerst kwam, maar ik kan me natuurlijk ook vergissen, en dat het wel langer bestaan heeft ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-09-2012 18:36:15
sjoerd
sjoerd
Spoor 6 was een kopspoor, net als de drie oude buurtsporen, voor die werden doorgetrokken (nu spoor 3, 4 en 5). Ik zou moeten opzoeken wanneer het is dichtgebouwd. Overigens was het ooit juist de bedoeling dat de bak met de huidige sporen 7 en 8 weer een spoor 6 kreeg. Als je goed kijkt onder de kap, kun je zien dat het perron langs spoor 7 (dit was ooit spoor 1 langs het stationsgebouw) vrij breed is en dat er bij de bouw van het nieuwe kantoorgebouw ruimte is vrijgelaten voor een spoor 6 (spoor 0). Het is er niet van gekomen, en met het komende richtingbedrijf heb je aan middensporen zonder kruiswissels halverwege de perrons ook niet veel, dus het zal er wel niet meer komen. Voor doorgaande goederentreinen is een doorgaand spoor per richting wel genoeg.

Laatst bewerkt door sjoerd op 24-09-2012 18:36
 

25-09-2012 10:15:09
rolandrail
rolandrail
Spoor 6 was nog in dienst & gebruik op 1/6/1991 en bleef dat ook nog meerdere jaren. Spoor 3 is nog steeds een kopspoor.  

25-09-2012 16:54:53
sjoerd
sjoerd
Dat spoor 3 nog steeds een kopspoor is, klopt, maar daar ging het niet over. De buurtsporen, waaronder dus 3, 4 en 5 zijn toen verlengd en er werden er nog twee aan toegevoegd, namelijk de huidige sporen 1 en 2, en spoor 6 werd opgebroken. Spoor 4 en 5 werden bovendien doorgetrokken tot aan de zuidoostzijde. Pff, als je probeert om het kort te houden, komt er altijd wel een opmerking...
Welnu: spoor 6, al eerder omgenummerd naar spoor 25b en een kopspoor, werd volgens abv 194062, dd 29-05-1994, 56e wijzigingsblad van bvs Utrecht deel 1, opgebroken met sein 70 en wissel 79a, zodat er ruimte kwam om het perron langs spoor 7 naar het noordwesten door te trekken. Wsl 79b in spoor 7 werd toen linksleidend geklemd. Zo.
 

25-09-2012 17:35:47
jorgo
jorgo
Bedankt nog.  

28-09-2012 18:52:04
DingeZ
DingeZ
Op perron 5 (spoor 11/12) is het 'treinsamenstelling' bord vervangen door een 'vertrekkende treinen' bord. Inclusief rijtuiginformatie voor internationale treinen.
Foto: http://imageshack.us/a/img822/5609/img1653c.jpg

Laatst bewerkt door DingeZ op 29-09-2012 13:13, reden: Foto toegevoegd
 

28-09-2012 19:01:25
train85
train85
Doet het soms niet goed. Als een IC veranderd is qua spoor doet die het niet en geeft gewoon het oude spoor aan.  

29-09-2012 09:44:01
fred67nl
fred67nl
Weet iemand al een tekening te vinden van de sporensituatie van Utrecht CS na het saneerproject aldaar?


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

29-09-2012 10:59:08
sjoerd
sjoerd
Op www.sporenplan.nl staat een vooruitblik, waarvan details inmiddels zijn gewijzigd. Het principe klopt aardig.  

29-09-2012 11:08:40
b2py
b2py
Waar dan precies, kan het niet vinden?  

29-09-2012 11:42:01
anton_
anton_
Volgens mij is het weg op sporenplan.nl (de nieuwe situatie bij Station Den bosch staat wel op sporenplan.nl)

Op de nieuwe situatie bij Utrecht zie: www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Utrecht/Randstadspoor/utrecht-lunetten/Documents/Tracebesluit%20Sporen%20in%20Utrecht%202012.pdf

pagina 64, 208 t/m 214

Laatst bewerkt door anton_ op 29-09-2012 11:52
 

29-09-2012 11:49:53
b2py
b2py
Top dankjewel, 2 dive-unders als ik het zo goed bekijk en een hoop sporen. Ze schoten aardig op toen ik er vorige week langs reed! Verwonderlijk ook eigenlijk hoe lang daar wel niet een gelijkvloerse aansluiting heeft gelegen met die intensiteiten..  

29-09-2012 14:54:01
fred67nl
fred67nl
Quote
anton_ (za 29 sep 2012 11:42:01 https://www.somda.nl/forum/7590/p411485/): Volgens mij is het weg op sporenplan.nl (de nieuwe situatie bij Station Den bosch staat wel op sporenplan.nl)

Op de nieuwe situatie bij Utrecht zie: www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Utrecht/Randstadspoor/utrecht-lunetten/Documents/Tracebesluit%20Sporen%20in%20Utrecht%202012.pdf

pagina 64, 208 t/m 214


Volgens mij zie ik iets over het hoofd want ik zoek de kant van Gd/Asd/Amf.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

29-09-2012 16:00:59
BGM104
BGM104
De link van Anton gaat over Randstadspoor en dan over het deel Ut - Utva - Utl - Htn.

DSSU (DoorStroom Station Utrecht) a.k.a. Sloop Ut is een ander project.
 

29-09-2012 17:54:20
sjoerd
sjoerd
Anton heeft gelijk: het staat niet meer op www.sporenplan.nl. Ik heb wel een 1:1000 weergave op enkele lappen papier, maar die krijg ik hier niet opgeladen. De BETA-versie van www.sporenplanplus staat nog niet online helaas.  

30-09-2012 11:32:12
AlbertP
AlbertP
De sporen die op dit moment worden verlegd zijn te zien als GB en GO op Sporenplan. Op de detailtekening is te zien dat er sporen zijn weggehaald bij Utoz om GB en GO naar het zuiden te kunnen opschuiven, langs het toekomstige station Utva. De twee nieuwe sporen waren al een tijd zichtbaar: ze zijn gisteren aangesloten, in ieder geval aan de noordzijde. Hoe het bij Utva zit, weet ik niet en de sporen 304 en 305 heb ik ook niet gezien toen ik gisteren in de 3136 en 3179 er langs kwam.  

02-10-2012 23:16:49
ZJ37
ZJ37
En vanmorgen gingen we er dan voor het eerst over die nieuwe aansluiting heen. Tevens rijden de treinen nu ook tussen Htn en Utva over de nieuw aangelegde westelijke twee sporen, onderdeel van de toekomstige viersporigheid daar. De twee oostelijke sporen worden kennelijk vernieuwd, want die worden al afgebroken.

Opvallend is de tamelijk scherpe slinger-S-bocht bij Utva waar de treinen toch nog met een redelijke snelheid rijden (maximaal 60 of 80?). Tevens rijden de treinen nu ook langs het nieuwe perron van het toekomstige perron Vaartsche Rijn.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 02-10-2012 23:17
 

03-10-2012 00:54:37
maigoda
maigoda
Quote
sjoerd (di 25 sep 2012 16:54:53 https://www.somda.nl/forum/7590/p410823/): Dat spoor 3 nog steeds een kopspoor is, klopt, maar daar ging het niet over. De buurtsporen, waaronder dus 3, 4 en 5 zijn toen verlengd en er werden er nog twee aan toegevoegd, namelijk de huidige sporen 1 en 2, en spoor 6 werd opgebroken. Spoor 4 en 5 werden bovendien doorgetrokken tot aan de zuidoostzijde. Pff, als je probeert om het kort te houden, komt er altijd wel een opmerking.

Dat klopt niet. Toen ik in 1990 dagelijks op Hvs ging pendelen, waren de spoor 1 en 2 er al. Pas toen de grote ombouw uitgevoerd werd in 1994 is spoor 6 verdwenen. En niet omdat spoor 5 langer is geworden aan de noordzijde, maar juist korter. Spoor 6 en het naastgelegen deel van spoor 5 moesten verdwijnen omdat daar wissels moesten komen. Hoe lang spoor 5/6 uitstaken is op deze foto goed te zien:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/155144

Spoor 6 werd in de laatste jaren niet regulier gebruikt, maar kwam wel goed van pas om afwijkend op binnen te komen als het reguliere spoor van binnenkomst nog bezet was. Zo ben ik daardoor wel eens van spoor 6 richting Hvs vertrokken met de 15700 (pendeltrein Ut-Hvs). Van spoor 6 is nog een klein stukje perronrand te vinden.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 03-10-2012 00:54
 

03-10-2012 08:33:48
gvttreinen
gvttreinen
Quote
ZJ37 (di 02 okt 2012 23:16:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p412058/): Opvallend is de tamelijk scherpe slinger-S-bocht bij Utva waar de treinen toch nog met een redelijke snelheid rijden (maximaal 60 of 80?). Tevens rijden de treinen nu ook langs het nieuwe perron van het toekomstige perron Vaartsche Rijn.
40 zelfs!
 

03-10-2012 09:16:26
dvdhoven
dvdhoven
Quote
ZJ37 (di 02 okt 2012 23:16:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p412058/): De twee oostelijke sporen worden kennelijk vernieuwd, want die worden al afgebroken.
Alle oude sporen gaan weg en komen later weer terug. Bij station Vaartse Rijn moet een 2e onderdoorgang worden gebouwd in de Oosterkade. En ook de doorvaart bij het station wordt verruimd. Tenminste dat is zeer aannemelijk als je ziet dat de doorgang bij de nieuwe sporen ruimer is dan bij de oude sporen.
Verder vermoed ik dat de plek van de oude Arnhemse sporen wordt gebruikt als bouwwerf voor de HOV baan. In de Pelikaanstraat is daar zeer weinig ruimte voor, dus bouwen vanaf het spoor is zeer waarschijnlijk.


Dick van den Hoven
 

03-10-2012 10:56:05
geert
geert
Quote
maigoda (wo 03 okt 2012 00:54:37 https://www.somda.nl/forum/7590/p412065/):
Quote
sjoerd (di 25 sep 2012 16:54:53 https://www.somda.nl/forum/7590/p410823/): Dat spoor 3 nog steeds een kopspoor is, klopt, maar daar ging het niet over. De buurtsporen, waaronder dus 3, 4 en 5 zijn toen verlengd en er werden er nog twee aan toegevoegd, namelijk de huidige sporen 1 en 2, en spoor 6 werd opgebroken. Spoor 4 en 5 werden bovendien doorgetrokken tot aan de zuidoostzijde. Pff, als je probeert om het kort te houden, komt er altijd wel een opmerking.

Dat klopt niet. Toen ik in 1990 dagelijks op Hvs ging pendelen, waren de spoor 1 en 2 er al. Pas toen de grote ombouw uitgevoerd werd in 1994 is spoor 6 verdwenen. En niet omdat spoor 5 langer is geworden aan de noordzijde, maar juist korter. Spoor 6 en het naastgelegen deel van spoor 5 moesten verdwijnen omdat daar wissels moesten komen. Hoe lang spoor 5/6 uitstaken is op deze foto goed te zien:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/155144

Spoor 6 werd in de laatste jaren niet regulier gebruikt, maar kwam wel goed van pas om afwijkend op binnen te komen als het reguliere spoor van binnenkomst nog bezet was. Zo ben ik daardoor wel eens van spoor 6 richting Hvs vertrokken met de 15700 (pendeltrein Ut-Hvs). Van spoor 6 is nog een klein stukje perronrand te vinden.
Groetjes,
Emiel

En vanwege die ombuw is de serie 5500 Ut Brn er zelfs nog een tijdje regulier vertrokken. Eind lopen vanuit de hal....
 

03-10-2012 11:11:49
Harold27
Harold27
Naar 18b en 19b is ook niet echt dichtbij.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-10-2012 15:58:01
sjoerd
sjoerd
@Geert en Maigoda:
Ja, natuurlijk was er toen ook al een spoor 1 en 2, uiterst rechts op de foto uit de link. Maar alle spoornummers zijn met 2 verhoogd toen de nieuwe sporen 1 en 2 werden aangelegd. Oud spoor 1 werd spoor 3, de oude sporen 2 en 3 werden spoor 4 en 5 en deze werden verlengd tot de zuidzijde.
Hier werd gevraagd naar de afwezigheid van spoor 6 en wanneer het restje van spoor 6 (vroeger dus spoor 4) is opgebroken. Daar heb ik antwoord op gegeven met als bron het complete Bedieningsvoorschrift Utrecht deel I inclusief de wijzigingsbladen hierop. Maar dat zal ik jullie verder besparen; de verbouwing van Utrecht CS heeft jaren geduurd. De meesten hier weten niet meer hoe het geweest is. Niet erg, maar vertrouw dan op de historici zou ik zeggen.
 

03-10-2012 16:00:12
R1-2010
R1-2010
Quote
Harold27 (wo 03 okt 2012 11:11:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p412104/): Naar 18b en 19b is ook niet echt dichtbij.
Ligt eraan vanuit welke kant je komt Als straks het busstation aan de jaarbeurskant ligt, is spoor 18b/19b het dichtstbijzijnde spoor.
 

03-10-2012 16:28:10
dvdhoven
dvdhoven
Quote
sjoerd (wo 03 okt 2012 15:58:01 https://www.somda.nl/forum/7590/p412138/): De meesten hier weten niet meer hoe het geweest is. Niet erg, maar vertrouw dan op de historici zou ik zeggen.
Ik heb het hele verbouwingscircus van station Utrecht meebeleefd vanaf zo 1970, maar ik ken echt alle details niet meer. Meer brokstukken. Het is trouwens frapperend hoe snel je vergeet hoe iets geweest is.
Overigens heeft daar in de buurt van spoor 6 ook nog een kopspoor gelegen waarop de E-loc voor de D-treinen stond te wachten. Lok omrijden was onmogelijk in het drukke station.


Dick van den Hoven
 

03-10-2012 16:40:58
reisthijs
reisthijs
Als je goed kijkt op die oude foto kan je inderdaad die wachtende E-loc zien staan.
De huidige kopsporen 1 en 2 stammen overigens uit 1986, dus ja die lagen er begin jaren '90 al.
Quote
sjoerd (wo 03 okt 2012 15:58:01 https://www.somda.nl/forum/7590/p412138/): Maar alle spoornummers zijn met 2 verhoogd toen de nieuwe sporen 1 en 2 werden aangelegd. Oud spoor 1 werd spoor 3, de oude sporen 2 en 3 werden spoor 4 en 5 en deze werden verlengd tot de zuidzijde.
De 'oude' sporen 1-4 hadden eerst de nummers 11-14, zijn die dan twee keer omgenummerd?
 

03-10-2012 16:40:59
reisthijs
reisthijs
Quote
R1-2010 (wo 03 okt 2012 16:00:12 https://www.somda.nl/forum/7590/p412139/):
Quote
Harold27 (wo 03 okt 2012 11:11:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p412104/): Naar 18b en 19b is ook niet echt dichtbij.
Ligt eraan vanuit welke kant je komt Als straks het busstation aan de jaarbeurskant ligt, is spoor 18b/19b het dichtstbijzijnde spoor.
Ging het hier niet om de afstand tot de stationshal? Die blijft vrij groot...

Laatst bewerkt door reisthijs op 03-10-2012 16:41
 

03-10-2012 17:13:17
R1-2010
R1-2010
Tja, wat is 'de stationshal'? Of bedoel je de loopafstand vanaf het perron tot aan de trappen die in de hal uitkomen? Dan is spoor 18b/19b wel een reizigersonvriendelijk spoor.  

03-10-2012 17:37:57
Harold27
Harold27
Quote
dvdhoven (wo 03 okt 2012 09:16:26 https://www.somda.nl/forum/7590/p412089/):
Quote
ZJ37 (di 02 okt 2012 23:16:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p412058/): De twee oostelijke sporen worden kennelijk vernieuwd, want die worden al afgebroken.
Alle oude sporen gaan weg en komen later weer terug. Bij station Vaartse Rijn moet een 2e onderdoorgang worden gebouwd in de Oosterkade. En ook de doorvaart bij het station wordt verruimd. Tenminste dat is zeer aannemelijk als je ziet dat de doorgang bij de nieuwe sporen ruimer is dan bij de oude sporen.
Verder vermoed ik dat de plek van de oude Arnhemse sporen wordt gebruikt als bouwwerf voor de HOV baan. In de Pelikaanstraat is daar zeer weinig ruimte voor, dus bouwen vanaf het spoor is zeer waarschijnlijk.

Misschien al bekend, maar erg duidelijke foto's en tekeningen over de werkzaamheden ten oosten van het station Ut vind je in deze PDF: Ook goed te zien hoe de dive-unders gaan lopen. http://www.utrecht.nl/images/DSO/Infraprojecten/hov/Uithoflijn/PresentatieProRai_%20OudeHoutensePad_mei2012.pdf
 

03-10-2012 17:56:57
dvdhoven
dvdhoven
Quote
reisthijs (wo 03 okt 2012 16:40:58 https://www.somda.nl/forum/7590/p412149/): De 'oude' sporen 1-4 hadden eerst de nummers 11-14, zijn die dan twee keer omgenummerd?
Toen het oude stationsgebouw er nog stond, was het huidige spoor 7 spoor 1. Dat lag aan wat in het Duits de Hausbahnsteig heet. De sporen 4 en 5 zijn aangelegd na de sloop van het stationsgebouw in, ik dacht 1974.
Ik kan me overigens maar 1 omnummeractie herinneren. Dat was de keer dat spoor 1 spoor 7 werd en alle spoornummers met 6 omhoog gingen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 03-10-2012 17:59


Dick van den Hoven
 

03-10-2012 18:06:34
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Harold27 (wo 03 okt 2012 17:37:57 https://www.somda.nl/forum/7590/p412159/): Misschien al bekend, maar erg duidelijke foto's en tekeningen over de werkzaamheden ten oosten van het station Ut vind je in deze PDF: Ook goed te zien hoe de dive-unders gaan lopen. http://www.utrecht.nl/images/DSO/Infraprojecten/hov/Uithoflijn/PresentatieProRai_%20OudeHoutensePad_mei2012.pdf
Kende ik niet, bedankt %02% Erg fraai.


Dick van den Hoven
 

03-10-2012 19:21:17
sjoerd
sjoerd
Quote
dvdhoven (wo 03 okt 2012 17:56:57 https://www.somda.nl/forum/7590/p412161/):
Quote
reisthijs (wo 03 okt 2012 16:40:58 https://www.somda.nl/forum/7590/p412149/): De 'oude' sporen 1-4 hadden eerst de nummers 11-14, zijn die dan twee keer omgenummerd?
Toen het oude stationsgebouw er nog stond, was het huidige spoor 7 spoor 1. Dat lag aan wat in het Duits de Hausbahnsteig heet. De sporen 4 en 5 zijn aangelegd na de sloop van het stationsgebouw in, ik dacht 1974.
Ik kan me overigens maar 1 omnummeractie herinneren. Dat was de keer dat spoor 1 spoor 7 werd en alle spoornummers met 6 omhoog gingen.

Dat is ook juist en het sluit aan op wat ik eerder schreef. Het bracht een begrijpelijker volgorde in de sporen. Oud spoor 1 werd spoor 7, spoor 6 werd uiteindelijk niet aangelegd; een korte periode was dit alleen het locspoortje. De sporen 4 en 5 werden toen nog niet genoemd omdat ze pas later zouden kunnen worden aangelegd en daardoor waren de oude kopsporen 1, 2 en 3 (waarvan dus later 2 en 3 als 4 en 5 zouden worden doorgetrokken), oud spoor 1 werd spoor 3 en de nieuwe sporen 1 en 2 werden later nog aangelegd.
 

03-10-2012 20:55:08
anton_
anton_
Quote
sjoerd (wo 03 okt 2012 15:58:01 https://www.somda.nl/forum/7590/p412138/): @Geert en Maigoda:
Ja, natuurlijk was er toen ook al een spoor 1 en 2, uiterst rechts op de foto uit de link. Maar alle spoornummers zijn met 2 verhoogd toen de nieuwe sporen 1 en 2 werden aangelegd. Oud spoor 1 werd spoor 3, de oude sporen 2 en 3 werden spoor 4 en 5 en deze werden verlengd tot de zuidzijde.
Hier werd gevraagd naar de afwezigheid van spoor 6 en wanneer het restje van spoor 6 (vroeger dus spoor 4) is opgebroken. Daar heb ik antwoord op gegeven met als bron het complete Bedieningsvoorschrift Utrecht deel I inclusief de wijzigingsbladen hierop. Maar dat zal ik jullie verder besparen; de verbouwing van Utrecht CS heeft jaren geduurd. De meesten hier weten niet meer hoe het geweest is. Niet erg, maar vertrouw dan op de historici zou ik zeggen.

Ik lees het bericht van maigoda zo dat hij alleen wil aangeven dat de aanleg van het huidige spoor een en het opheffen van spoor 6 niet gelijktijdig hebben plaatsgevonden.
 

03-10-2012 20:56:56
anton_
anton_
Volgens mij was in 1986 huidig spoor 1 al aanglegd, maar was spoor 6 nog in dienst.
Is spoor 6 niet verdwenen met de aanleg van het viersporige baanvak Ut - Blauwkapel ?

Laatst bewerkt door anton_ op 03-10-2012 20:57
 

03-10-2012 22:17:52
illyavaes
illyavaes
Quote
gvttreinen (wo 03 okt 2012 08:33:48 https://www.somda.nl/forum/7590/p412081/):
Quote
ZJ37 (di 02 okt 2012 23:16:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p412058/): Opvallend is de tamelijk scherpe slinger-S-bocht bij Utva waar de treinen toch nog met een redelijke snelheid rijden (maximaal 60 of 80?). Tevens rijden de treinen nu ook langs het nieuwe perron van het toekomstige perron Vaartsche Rijn.
40 zelfs!

Nee, er staan Plaatselijke Snelheid borden "6" voor.
 

04-10-2012 09:12:20
dvdhoven
dvdhoven
Volgens CU2030 gaat spoor 1 vanaf as zaterdag 06-10 tot 05-06-2013 buiten dienst voor perronverbreding. Wordt krap op de buurtsporen.


Dick van den Hoven
 

04-10-2012 10:21:35
Klaasje
Klaasje
Schuiven naar de 4?  

04-10-2012 10:27:29
woepje
woepje
Volgens NS planner keert de 5500 en 5600 op spoor 3 en de 4900/5700 op spoor 2.  

04-10-2012 10:27:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Er valt waarschijnlijk wel meer te schuiven gezien 14/15 ook weer in dienst komt. Dan kan je de de Sprinters ri. Bkl die nu nog via 4 gaan bv. via 8 sturen aangezien voor de ICs naar Gd alleen spoor 9 voldoende ruimte biedt.

Had overigens wel verwacht dat de voortreinen uit de NoordOost ook weer van de buurtsporen weg zouden gaan nu er juist daar minder ruimte komt en elders in het station juist meer. Echter die gaan volgens de reisplanner vanaf komende week van spoor 2 vertrekken en blijven dus gewoon op de buurtsporen.

Edit: volgens de reisplanner worden spoor 4 en 9 in het komende wijzigingsblad nauwelijks gebruikt. Sprinters ri. Bkl gaan allemaal van 5a tussen de ICs door, voortreinen blijven in de ochtendspits wel op 4a aankomen.
Vanaf spoor 9 vertrekt zelfs helemaal niets.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 04-10-2012 10:35


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-10-2012 14:22:13
maigoda
maigoda
Quote
anton_ (wo 03 okt 2012 20:56:56 https://www.somda.nl/forum/7590/p412188/): Volgens mij was in 1986 huidig spoor 1 al aanglegd, maar was spoor 6 nog in dienst.
Is spoor 6 niet verdwenen met de aanleg van het viersporige baanvak Ut - Blauwkapel ?

Dat laatste klopt inderdaad. In 1994 is bij een grote ombouw ter aansluiting van de viersporigheid aan de noordzijde spoor 6 verdwenen.
Groetjes,
Emiel
 

04-10-2012 14:35:43
maigoda
maigoda
Quote
anton_ (wo 03 okt 2012 20:55:08 https://www.somda.nl/forum/7590/p412187/):
Quote
sjoerd (wo 03 okt 2012 15:58:01 https://www.somda.nl/forum/7590/p412138/): @Geert en Maigoda:
Ja, natuurlijk was er toen ook al een spoor 1 en 2, uiterst rechts op de foto uit de link. Maar alle spoornummers zijn met 2 verhoogd toen de nieuwe sporen 1 en 2 werden aangelegd. Oud spoor 1 werd spoor 3, de oude sporen 2 en 3 werden spoor 4 en 5 en deze werden verlengd tot de zuidzijde.
Hier werd gevraagd naar de afwezigheid van spoor 6 en wanneer het restje van spoor 6 (vroeger dus spoor 4) is opgebroken. Daar heb ik antwoord op gegeven met als bron het complete Bedieningsvoorschrift Utrecht deel I inclusief de wijzigingsbladen hierop. Maar dat zal ik jullie verder besparen; de verbouwing van Utrecht CS heeft jaren geduurd. De meesten hier weten niet meer hoe het geweest is. Niet erg, maar vertrouw dan op de historici zou ik zeggen.

Ik lees het bericht van maigoda zo dat hij alleen wil aangeven dat de aanleg van het huidige spoor een en het opheffen van spoor 6 niet gelijktijdig hebben plaatsgevonden.

Ik doelde inderdaad op de fysieke aanwezigheid van het huidige spoor 1 en 2. Die zijn er gekomen ruim voordat spoor 6 is verdwenen met de grote ombouw in 1994 van de noordzijde ten behoeve van het aansluiten van alle vier de sporen naar Uto. Hoe het voor die tijd precies met de nummering van de buurtsporen is gegaan, kan ik helaas niet achterhalen.

Er zijn in Het Utrechts Archief wel foto's te vinden van de bouw van wat nu 3, 4 en 5 is, alleen hangen er nog geen perron-borden, dus is niet te zien wat toen de nummering was. De omnummering van 1 t/m 9 in het huidige 7 t/m 14 is wel aan de hand van oude foto's terug te halen.

Voor hen die graag eens wat oude situaties willen bekijken van (o.a.) Utrecht CS:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/zoeken

en gebruik bij Zoekwoord(en): utrecht CS en je krijgt 1725 foto's te zien. Het beste kun je dan klikken naar de laatste pagina en dat terugbladeren.
Groetjes,
Emiel
 

04-10-2012 15:50:26
reisthijs
reisthijs
Ik heb daarin twee foto's gevonden waarin de oude treinaanwijzer van "spoor 6" te zien is.
Vergelijke een foto uit 1968 http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/155079 toen was het nog spoor 14
met een van begin jaren '70 http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/803685 toen was het 4 geworden.
 

04-10-2012 22:47:07
maigoda
maigoda
Dan is de eerste foto uit de tijd dat 7 t/m 14 nog 1 t/m 7 was. De tweede foto is van na deze omnummering. Maar hier is ook aan te zien dat er naderhand (wellicht toen de huidige 1 en 2 erbij kwamen) nog een keer spoornummers zijn aangepast.
Groetjes,
Emiel
 

04-10-2012 22:55:07
sjoerd
sjoerd
Ah, zoals reeds aangegeven dus. Voor de echte liefhebbers trek ik de abv's van de BVS-en uit en kom één van de komende dagen met de uitslag, dan weten we het zeker.  

06-10-2012 18:25:00
DingeZ
DingeZ
Sporen 14 en 15 zijn vandaag weer in dienst gegaan. Dit weekend zijn de sporen 8 en 9 afgesloten. Waarom is onduidelijk, er is alleen een lintje langs de b-fasen van beide perrons gespannen. Verder is er niks te zien.

Tevens is vandaag spoor 1 buiten dienst gegaan.
 

06-10-2012 19:11:50
david_meye
david_meye
Spoor 9 wordt straks gewoon weer gebruikt op Ut.  

06-10-2012 21:08:03
sjoerd
sjoerd
Even terug in de tijd, voor de liefhebbers, over de mysteries rond de buurtsporen. Het verhaal begint met de nog korte buurtsporen 11 t/m 14 en het lockopspoortje 15 aan het noordelijk einde van spoor 1 langs het stationsgebouw.
Op 16-4-1972 wordt de eerste vrije kruising richting Woerden in dienst gesteld.
Op 23-9-1973 wordt het toen als tijdelijk omschreven Postperron in dienst gesteld. Er is nooit een definitief postperron gekomen. Tijdelijk is achteraf wel juist...
Het werk aan de buurtsporen start op 13-5-1973 als locspoor 15 aan de noordzijde wordt aangesloten op een nieuw engels wissel in spoor 14. In het locspoor wordt op 20-5-1973 aan de zuidelijke zijde ontspoortong 126a veranderd in een wissel met stootjuk tegen het perron van spoor 1. Ook komt er op 27-5-1973 een extra wisselverbinding tussen spoor 12 en 13. Hoewel er al lichtseinen staan is de gehele beveiliging van Utrecht CS, Utrecht GE en Lunetten tot dan toe nog klassiek.
Op 24-11-1974 wordt de NX-beveiliging in dienst gesteld, waarbij meteen de sporennummering wordt aangepast. De buurtsporen worden de sporen 1 t/m 4, het nu doorgaande locspoor wordt spoor 5. Spoor 6 wordt overgeslagen; spoor 1, dat ooit langs het stationsgebouw liep, wordt spoor 7.
Op 16-5-1976 worden de sporen 1, 2 en 3 (oud 11, 12, 13) 100 m verlengd.
Op 2-10-1976 wordt de beveiliging van Maarssen gemoderniseerd en ingelijfd bij Utrecht (CVL).
Op 29-3-1981 is de doortrekking van de sporen 2 en 3 naar de zuidzijde gereed, onder het nieuwe platform door.
Op 4-4-1982 is het nieuwe Opstelterrein Zuid met post OZ gereed en in dienst.
Al op 12-9-1984 wordt kopspoor 1, net als nu, ingekort om de aanleg van de nieuwe kopsporen 1 en 2 mogelijk te maken. Pas op 20-12-1985 gaat kopspoor 1 weer in dienst.
De nieuwe kopsporen 1 en 2 zijn gereed op 23-3-1986. Tezelfdertijd worden de sporen oud 2 en oud 3 nu 4 en 5; spoor oud 4 wordt spoor 6. Locpoortje oud 5 wordt weer een kopspoor: 25b, opgebroken 1993.
In september 1991 wordt het oude opstelemplacement noordoost opgebroken en vervangen door de nieuwe Landstraatsporen 71 t/m 74, gereed 1993.
Bronnen: BVS Ut deel I 1970, 1974 en 1986, machinistenwegwijzers. Hopelijk lost dit de vragen op, al zal het, vrees ik, heus wel weer nieuwe vragen oproepen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-10-2012 21:12
 


06-10-2012 21:12:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Om 19.05 uur waren de sporen 7 en 8 buiten dienst, gezien het soort werkmaterieel wat hier stond (een hoogwerker op 't spoor) zal men er wel met de bovenleiding bezig geweest zijn.
De nieuwe trap van/naar perron 14/15 aan de B-zijde is trouwens nu ook in gebruik genomen, de trap in het midden van het perron is buiten gebruik. Of nouja, sterker nog, de hele trap is verdwenen
Op zowel perron 8/9 als 11/12 lijkt men trouwens een soort van zitje aan het opbouwen te zijn onder de trap in het midden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-10-2012 00:40:00
maigoda
maigoda
Quote
sjoerd (za 06 okt 2012 21:08:03 https://www.somda.nl/forum/7590/p412717/): Bronnen: BVS Ut deel I 1970, 1974 en 1986, machinistenwegwijzers. Hopelijk lost dit de vragen op, al zal het, vrees ik, heus wel weer nieuwe vragen oproepen.

Ik heb geen vragen meer. Het verhaal is me duidelijk. Hartelijk dank voor de moeite het op te zoeken!
Groetjes,
Emiel
 

07-10-2012 08:41:08
DingeZ
DingeZ
Sorry, ik bedoelde natuurlijk 7&8 niet 8&9.  

07-10-2012 13:44:10
AlbertP
AlbertP
Inderdaad, 9 is gewoon open en wordt gebruikt voor de treinen die normaal van 7 reden; 800/3500 dus. De 800/3000/3100/3500/7400 de andere kant op gebruiken weer spoor 14/15; de NO is verhuisd naar 11/12.
Dit spoorgebruik wordt nu nog als spoorwijziging aangegeven in de AV, met het volgende wijzigingsblad zal het wel weer "normaal" worden dat de treinen zo rijden.
 

07-10-2012 13:47:34
mdj
mdj
Meende gister nog in de AV te zien dat de 7400/3000/3100 van de 4 gingen en de 800/3500 van de 5. Alleen de 2800 van de 9, de NO vanaf 11/12. Maar kan momentopname zijn geweest, ik heb het niet bijgehouden


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-10-2012 14:05:59
AlbertP
AlbertP
Wat ik zei kan net zo goed een momentopname geweest zijn. Ik kwam aan op 5 met de 3022 en de 3522 vertrok van 9.  

07-10-2012 19:33:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Vandaag waren dezelfde sporen buiten dienst en stond de 2800 op 9 (ri. Rtd) en 11 (ri. Amf), de 9800 stond op 12A en de 500/1700 ri. Amf op 12 en ri. Gd op 11.
Er werd overigens gewerkt aan de bovenleiding onder de hal, heeft men toevallig de kruiswissels halverwege spoor 7 en 8 weer berijdbaar gemaakt?

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 07-10-2012 19:34


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-10-2012 12:37:13
fred67nl
fred67nl
Ik weet niet of dit al gepost is maar ik kwam een tijdje geleden een tekening tegen van de situatie na de sanering van het spoor rond Utrecht. Ik weet niet of dit inderdaad de eindsituate wordt. We zullen zien.

Het PDF bestand is hier te downloaden
http://minus.com/l62Ucbrf3Ng3E

Groeten,
Fred

Laatst bewerkt door fred67nl op 21-10-2012 12:49
 

21-10-2012 12:53:12
Bert13
Bert13
Lees ik nou dat heel Ut 47+22(bijsturing)= 69 wissels overhoudt? Ik ga even in een hoekje van de kamer huilen als dat waar is.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-10-2012 13:17:30
train85
train85
Hou er maar rekening mee dat dit gaat gebeuren als niemand ze tegenhoudt. Bij Hfd en Sgra zijn ze ook al begonnen met saneren van wissels/sporen.  

21-10-2012 13:35:49
michaben
michaben
De indeling in deze pdf lijkt nog op basis van de oude dienstregeling met de (20)500 en (2)1700 die splitsen en combineren te Ut. De cross-platform overstap van de 2000 op de (12)500 ontbreekt namelijk in dit plan, en de kerende 2800 staat er helemaal niet op.  

21-10-2012 13:39:03
mich
mich
Als je dan 1 spoor of wissel buiten dienst heb kun je gelijk veel treinen niet meer rijden... lekker handig.  

21-10-2012 13:45:26
fred67nl
fred67nl
Quote
michaben (zo 21 okt 2012 13:35:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p415422/): De indeling in deze pdf lijkt nog op basis van de oude dienstregeling met de (20)500 en (2)1700 die splitsen en combineren te Ut. De cross-platform overstap van de 2000 op de (12)500 ontbreekt namelijk in dit plan, en de kerende 2800 staat er helemaal niet op.


Dan is er nog hoop!
 

21-10-2012 13:56:46
aarclay
aarclay
OP de plek van oude oude automatiek aan het begin van de jaarbeustraverse is nu een blokhut gebouwd, als wachtruimte voor reizigers. Een paar picknicktafels, een fake openhaard, een fake jachttroffee en een fake raampje die reizigers naar een herfstachtig berglandschap laat kijken makenhet af.
Oh ja, en heel zachtjes hoor je Tiroler-muziek. %08%

Het geheel schijnt er tot begin volgens jaar te staan.


Choo choo.....
 

21-10-2012 14:29:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Lijkt me redelijk zeker dat het er tot begin volgend jaar staat. Immers gaat begin 2013 de uitbreiding van de stationshal aan de jaarbeurszijde in gebruik en is de volgende stap de sloop van de jaarbeurstraverse om deze te vervangen door een nieuw stuk stationshal.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-10-2012 14:38:32
kleine_man
kleine_man
Quote
Bert13 (zo 21 okt 2012 12:53:12 https://www.somda.nl/forum/7590/p415420/): Lees ik nou dat heel Ut 47+22(bijsturing)= 69 wissels overhoudt? Ik ga even in een hoekje van de kamer huilen als dat waar is.


Is al in een ander topic over gesproken. Zoek maar vast een hoekje uit want het treurige antwoord is inderdaad: JA.

Er zijn een paar wissels zullen er nog wel komen omdat enkele treinen nog niet in dit plan voorkomen. Maar in grote lijnen is dit het idee.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

21-10-2012 15:10:43
raymond16
raymond16
Er zijn net even iets te veel wissels weggehaald om dit sporenplan werkend te krijgen. Een wissel tussen Vaartsche Rijn en Centraal voor het IC spoor vanaf Htn is wel handig als wissels 7 t/m 10 er onverhoopt uitliggen. Dan kan je nog om de storing heen. De 800/3500 keren in Ut vanuit Bkl kan gelukkig nog door de treinen op spoor 14 binnen te nemen, te keren op Utoz en RSS naar Vndc via spoor 19 te sturen en Vaarsche Rijn dan maar noodgedwongen te laten overslaan. En gelukkig zijn wissel 11 en 28 niet gelijk cruciaal voor het goedafwikkelen van het noord-zuid IC-verkeer, er vanuitgaande dat het wissel in ieder geval in één richting bereden kan worden.

Als ik het zo gauw zie is het ook wel mogelijk om de NO in Ut te laten keren, zoals de 2000 (niet ingetekend, maar de wisselverbindingen zijn er als ik goed kijk wel), maar is het wel afhankelijk van de dienstregeling of dat inderdaad past. Maar ook de NO is ontzettend kwetsbaar voor het uitvallen van een wissel. Je ontkomt inderdaad niet aan indunnen en het omrijden van treinen via Utoz.

Ik kan me nog redelijk vinden in de basis die hier gelegd is, maar ik zou nog wel een paar extra wissels neerleggen die het wat minder ingewikkeld maken als een wissel uitvalt. Als die op de juiste plekken worden neergelegd kan het in veel gevallen nog prima iets worden: zolang je maar accepteert dat je diverse treinseries moet uitdunnen (met een storing op Ut-Asd kan je nog maar 2x per uur een IC Db-Ut kwijt en 2x per uur een IC uit Ht).

Laatst bewerkt door raymond16 op 21-10-2012 15:14
 

21-10-2012 15:14:47
mren
mren
Wissels vallen niet meer uit als er minder van zijn.  

21-10-2012 15:55:36
sjoerd
sjoerd
Bovenstaand euitspraak kun je op verschillende manieren uitleggen. Maar behalve dat is het hele wisselgedoe nergens op gebaseerd en derhalve wetenschappelijk onzinnig.
Als er geen wissel meer is kan hij ook niet in storing liggen. Dat klopt.
Maar na jarenlange analyse van wisselstoringen en seinstoringen in opdracht van toenmalig de Dienst van Infrastructuur, onderzoek dat toen nog gedegen plaatsvond, krijg ik stellig de indruk dat nu op basis van verkeerde aannames nogal dom wordt ingegrepen.
Van de storingen waren er ongeveer 40 % (!) veroorzaakt door een meldingsfout in de apparatuur, 20 % door een aanstuurfout waaruit de apparatuur de opdracht niet goed uitvoerde, 10 % door flauwekul als wc-papier tussen de rails, of zelfs een zwanennest (Maasvlakte), 5 % door een vieze contacten waardoor de eindstand niet goed werd doorgegeven en minder dan 5 % door verkeerd of niet smeren. De rest was niet gerapporteerd of niet te constateren. Daaruit bleek dat het wissel zelf zelden de oorzaak was. Sommige storingen zijn ook niet uit te bannen door het wissel weg te nemen omdat de storing op andere wijze toch zou optreden. Deze hangt immers niet samen met het wissel maar met andere omstandigheden die een andere aanpak vragen.
Blijft over dat een wissel een kostbaar ding is, zowel in aanschaf als in onderhoud.
 

21-10-2012 17:32:44
dh3201
dh3201
Quote
mich (zo 21 okt 2012 13:39:03 https://www.somda.nl/forum/7590/p415423/): Als je dan 1 spoor of wissel buiten dienst heb kun je gelijk veel treinen niet meer rijden... lekker handig.

En makkelijk. Je beroept je op overmacht en je hoeft verder niets te doen...


Shqiperise-lopers?
 

22-10-2012 12:31:14
gvttreinen
gvttreinen
Quote
fred67nl (zo 21 okt 2012 12:37:13 https://www.somda.nl/forum/7590/p415418/): Ik weet niet of dit al gepost is maar ik kwam een tijdje geleden een tekening tegen van de situatie na de sanering van het spoor rond Utrecht. Ik weet niet of dit inderdaad de eindsituate wordt. We zullen zien. Het PDF bestand is hier te downloaden http://minus.com/l62Ucbrf3Ng3E Groeten, Fred
Is een oude versie, inmiddels al weer nieuwere versies en varianten maar het blijft een droevig verhaal.
 

22-10-2012 14:05:17
broek53
broek53
Quote
dh3201 (zo 21 okt 2012 17:32:44 https://www.somda.nl/forum/7590/p415452/):
Quote
mich (zo 21 okt 2012 13:39:03 https://www.somda.nl/forum/7590/p415423/): Als je dan 1 spoor of wissel buiten dienst heb kun je gelijk veel treinen niet meer rijden... lekker handig.

En makkelijk. Je beroept je op overmacht en je hoeft verder niets te doen...
Die opmerking getuigt van erg weinig begrip over wat zich dan op de aanpalende baanvakken en daarna de aanpalende knooppunten gaat afspelen. DSSU in combinatie met de weigering van NS om de processen te vereenvoudigen staat voor minimaal eenmaal per week een instorting van de treindienst in de Randstad, is mijn rotsvaste overtuiging.
 

22-10-2012 23:23:32
geert
geert
Gezien hoe er momenteel wordt bijgestuurd bij relatief kleine verstoringen zoals vanmorgen te Wd en vanmiddag te Laa, ben ik ernstig geneigd dit met je eens te zijn. Is er dan werkelijk niemand binnen NS of ProRail die hier op bijstuurd?  

22-10-2012 23:28:10
MDDM
MDDM
Als je je berichtje even terug leest geef je zelf het antwoord al. (nee dus, volgens jouw reactie)


Gr Joop mcn Lls
 

22-10-2012 23:30:31
broek53
broek53
Mijn geheel eigen totaal privé mening, gebaseerd op wat ik zoal waarneem, dat wel: het antwoord is neen, haast integendeel.
Het enige waarvan ik het idee heb dat NS zich schrap zet, is de vrijwel totale ontmanteling van Den Haag Centraal. ProRail RVL is volledig "gelijkgeschakeld" in het Prorail-beleid; daar zal geen kritisch geluid meer vandaan komen.
 

22-10-2012 23:35:27
MDDM
MDDM
Dat zei ik ook al (inmiddels weet ik wel van een aantal machinisten dat er wel degelijk bijgestuurd is)


Gr Joop mcn Lls
 

23-10-2012 00:44:06
mren
mren
Quote
broek53 (ma 22 okt 2012 23:30:31 https://www.somda.nl/forum/7590/p415704/): RVL is volledig "gelijkgeschakeld" in het Prorail-beleid; daar zal geen kritisch geluid meer vandaan komen.

Dat is dan wellicht op divisieniveau want ook bij de dagelijkse trdl's zit nogal wat scepsis.
 

23-10-2012 01:06:19
MDDM
MDDM
Dan heb je het over de mensen van de werkvloer, en die worden nou juist niet gehoord.... Gaat allemaal om de centen, of het werkbaar is, daar hebben de beleidsbepalers geen oren naar.


Gr Joop mcn Lls
 

23-10-2012 09:02:34
broek53
broek53
Zeker. Praat je met RVL, dan praat je met een welhaast volledig schizofrene organisatie. De staf predikt het geloof in zo weinig mogelijk wissels, en zodra je met de VL-posten gaat praten, hoor je een veel genuanceerder verhaal.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-10-2012 09:04
 

19-11-2012 14:45:44
aarclay
aarclay
Een de linkerkant van de hal, zijn de bouwschermen tussen de oude en de nieuwe hal verwijderd, waardoor je een beter zicht krijgt op het golvende dak van de nieuwe hal. Een sneak-preview tussen de hekken door levert een link op dat de vloer nog betegeld moet worden, de lichten nog worden opgehangen en de winkeltjes nog moeten worden afgemaakt.

Ook wordt er op spoor 14/15 druk gewerkt aan de nieuwe lift, welke op de plaats is gekomen van de oude trap, welke nu verschoven is tot naast de stationshal i.p.v. er onderdoor, en dus gelijk loopt met de trap op naar spoor 18/19a.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-11-2012 14:46


Choo choo.....
 

19-11-2012 15:01:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Je vergeet dat de buitenwand er ook nog in moet Begin 2013 zou dat stuk hal al open moeten gaan...

Aan de andere kant van ´t station liggen er trouwens al rails voor het nieuwe spoor 1 en staat een deel van de perronwand er al. Ergens halverwege houdt die echter nog abrupt op.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-11-2012 15:14:35
aarclay
aarclay
De buitenwand, aan de kant van de huidige traverse die er nu nog is?

Ik denk eerder dat er nu een tijdelijke wand zal zijn, gezien de bestaande traverse plaats gaat maken voor het nieuwe balkon, en daarbij ook de nieuwe ingang van het station wordt.


Choo choo.....
 

19-11-2012 16:14:52
DingeZ
DingeZ
De tijdelijk buitenwand is ook al klaar ja. Maar de definitieve buitenwanden (richting het beatrixgebouw en het rabogebouw) zitten er nog niet in.  

19-11-2012 19:34:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Inderdaad, die bedoel ik. Eveneens aan de andere kant van het station is trouwens zeer recent ook het allerlaatste stukje van het oude dak verdwenen: de rode bogen waarop het rustte.
In de ruimte tussen het station en de traverse naar Busstation Zuid vordert het fundament voor de uitbreiding van de hal aan die kant ook al gestaag. Direct naast de traverse staan de pilaren er al en is men druk doende met de bekisting voor de ligger waarop de vloer moet komen te liggen.

Afgelopen weekend was men ook druk op de perrons bij spoor 7 en 8 bezig. Het viel me gisteren o.a. op dat er op perron 7 t.h.v. de nieuwe trap in aanbouw ook een nieuwe pilaar op het perron is verschenen. En op 18/19 is uiteraard nog goed te zien dat ook die perrons nog een nieuwe kap krijgen onderaan de nieuwe trap. Perron 7b blijft, zover het uitsteekt naast de kantoren erboven, wel onoverdekt zo te zien. Daar is een net voorbij de nieuwe trap een boogje te zien waarmee de kapconstructie bij de trap zelf gaat eindigen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 19-11-2012 19:40


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-11-2012 20:56:06
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: topic grondig opgeschoond. Het valt kennelijk niet mee om on-topic te blijven, ook niet na twee ingrepen van het beheer. Hier gaan wij vanaf nu strenger tegen optreden.


Groet, Spiketrain
 

22-11-2012 01:46:36
aarclay
aarclay
Voor diegenen die meer willen weten over de invulling en verloop van de nieuwe stationshal-uitbreiding, en de sluiting van de huidige traverse:

Op dit moment is bekend dat o.a. Rituals, Leonidas en Dr. Shoe daar zullen komen. De namen van andere winkels worden later bekend.

Als het eerste deel van het station open gaat, betekent dit dat we een tweede deel (Jaarbeurstraverse en een klein stukje de huidige hal in) gaan afsluiten voor de verbouwing. Reizigers kunnen daar dan niet meer lopen, en de winkels die daar zitten, zullen worden afgebroken.

Onder de nieuwe terminal komt een nieuw perron en zullen twee nieuwe sporen worden aangelegd, spoor 20 en 21. Die sporen gaan eind 2014 in dienst.
Daarnaast is er ruimte voor het busstation, en is het straks mogelijk om vanuit de terminal direct het busstation te bereiken.

Tot zover een mail die ik enige tijd geleden kreeg beantwoord van CU2030. Waneer deze nieuwe hal geopend wordt, geen idee, maar ik vermoed binnen 2 a 3 maanden.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-11-2012 01:48


Choo choo.....
 

22-11-2012 08:37:07
dvdhoven
dvdhoven
Quote
aarclay (do 22 nov 2012 01:46:36 https://www.somda.nl/forum/7590/p420621/):
Onder de nieuwe terminal komt een nieuw perron en zullen twee nieuwe sporen worden aangelegd, spoor 20 en 21. Die sporen gaan eind 2014 in dienst.
Dus toch een nieuw perron. Ik heb vaak staan kijken op de huidige traverse en het leek net of er nog een perron onder de terminal werd aangelegd. Dus dat klopt.


Dick van den Hoven
 

22-11-2012 12:39:03
AgentX
AgentX
Daar twijfelde ik ook al over. Het viel me namelijk op dat de sporen een eindje van de middenpilaren liggen. Dat betekent dat de steunpilaren voor de traverse in het midden van het perron komen, en dat het perron overhangt over de betonnen bak, waar die pilaren weer op steunen.  

22-11-2012 14:10:23
aarclay
aarclay
Rest alleen nog de vraag of er al bekend is welke treinen vanaf die perrons zullen gaan rijden.


Choo choo.....
 

22-11-2012 14:54:17
zugführer
zugführer
Staat wel op de link die al eerder in dit topic geplaatst werd: http://minus.com/l62Ucbrf3Ng3E  

22-11-2012 17:41:51
dvdhoven
dvdhoven
En dit weekend, 24 en 25 november gaan de "Arnhemse" sporen tussen Utva en Lunetten om. Dat betekent ook het definitieve einde van de aansluiting van de Oosterspoorweg.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 22-11-2012 17:42


Dick van den Hoven
 

02-12-2012 17:25:19
martw
martw
En Utrecht Centraal heeft weer 4 wissels minder: de overloopwissels tussen de sporen 7A en 8B enerzijds, en 7B en 8A waren vandaag verdwenen.

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 02-12-2012 17:25
 

02-12-2012 18:18:52
AgentX
AgentX
Dat is al luttele weken zo, naar ik mij herinner.  

02-12-2012 19:40:53
maigoda
maigoda
De eerste werkzaamheden zijn inderdaad al enige tijd terug begonnen. Maar afgelopen week zijn de laatste werkzaamheden geweest in de nacht. De bovenleiding was al veel langer weg, net als bij de overloopwissels van 4/5a/b
Groetjes,
Emiel
 

03-01-2013 21:30:28
aarclay
aarclay
Je kan tussen de hekken door nu een mooi uitzicht op de nieuwe uitbreiding van de stationshal krijgen. Het zal overigens niet lang meer duren, vrees ik, of de traverse zal dan weggaan.....


Choo choo.....
 

03-01-2013 21:35:13
train85
train85
Februari is nog steeds de planning dat het nieuwe gedeelte open gaat.