Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Verbouwing Utrecht Centraal

Vrijdag 28 okt 2011 - 17:43:01
david_meye
david_meye
Twitter MeteoKrommenie Facebook DavidMeyer25
Dat is zeker na 19.00 uur.

Vrijdag 28 okt 2011 - 18:03:57
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Toen ik net terug kwam van Eurospoor, hing hij er gewoon nog, dat was 16:50.

Met vriendelijke groet, Robin

Vrijdag 28 okt 2011 - 19:15:24
BGM104
BGM104
Het grote blauwe bord is om 18:05 blanco gedraaid. Vlak daarvoor werd als geintje achter de treinen oplopende vertragingen gedraaid zodat er een mooi rijtje 5, 10, 15 .... tm meer dan 60 min vertraging onder elkaar stond. De omgeving is nu afgezet voor demontage wat meteen opstoppingen in de loopstromen tot gevolg had, natuurlijk ook door toeschouwers voor het (blanco) blauwe bord.

Vrijdag 28 okt 2011 - 19:54:50
Joey666
Joey666
Daar gaat weer een stukje nostalgie.
Jammer dat hij weg gaat.

Goed dat ie naar de spoorweg museum gaat.
Alleen zonder geklik van de flapjes volgens de 6 uur journaal.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 28 okt 2011 - 21:47:21
broek53
broek53
Persbericht van het Spoorwegmuseum:

Blauwe bord Utrecht CS naar Spoorwegmuseum

Het kenmerkende blauwe NS reisinformatiebord in de hal van Utrecht CS komt naar Het Spoorwegmuseum. De blikvanger in de Utrechtse stationshal heeft 23 jaar dienst gedaan en is aan vervanging toe. Vandaag wordt begonnen met de demontage van het bord, maandagochtend 31 oktober wordt het blauwe bord verwacht in Het Spoorwegmuseum. Er wordt onderzocht of het bord ook in het museum werkend kan blijven, inclusief het kenmerkende klappergeluid van de rollende ‘lamellen’.

Het blauwe reisinformatiebord werd in 1988 in de hal van Utrecht CS geplaatst. Het mechanisch aangestuurde systeem kondigde aan op welk perron, op welk tijdstip en met welke bestemming de treinen vanaf Utrecht CS gingen vertrekken. Het bord van 7 bij 4.20 meter met een gewicht van ca 3000 kilo was een ware blikvanger in de stationshal. Miljoenen reizigers hebben de afgelopen 23 jaar naar het bord gekeken voor de actuele informatie van het treinverkeer. Vanaf 30 oktober zal een nieuw reisinformatiesysteem de taken van het mechanische klapbord overnemen en zal het oude klapbord beginnen aan een tweede leven in Het Spoorwegmuseum. Directeur Paul van Vlijmen verwelkomt het bord: “Het is een beeldbepalend element van de spoorwegen met een grote waarde omdat een hele generatie onder dit bord heeft afgesproken. De grote borden van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn al verdwenen, daarom is het goed dat dit bord behouden blijft.”

Vrijdag 28 okt 2011 - 22:03:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
www.ovinnederland.nl

Let op: Bovenstaande link kan schokkende beelden bevatten, aanklikken op eigen risico

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 28 okt 2011 - 23:16:42
Santrein
Santrein
1988, het jaar waar ik min of meer zelfstandig begon te treinen. Tienertoer.

Die van Rotterdam kan ik me ook nog goed herinneren, die was een stukje kleiner. Die van Den Haag ook. Alleen die van Amsterdam kan ik me niet voor de geest halen.

Zaterdag 29 okt 2011 - 14:47:37
webguy
webguy
Voor de mensen met een iPad: je kan nog even van het blauwe bord genieten op je iPad...

itunes.apple.com

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Zaterdag 29 okt 2011 - 15:43:08
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Hè, vervelend, heb ik geen iOS (iPad) maar een Android-tablet. Hopelijk komt deze app ook daarvoor beschikbaar.... (wie voelt zich geroepen, om deze doelgroep ervan te voorzien )

Maar klopt het dat het bord pas in het voorjaar op de Maliebaan weer opgebouwd wordt, en dat hij maandag al in het museum aan zal komen, waar die nog even ingepakt zal blijven liggen (voor onderhoud bijv.?) ?

Verder moet ik zeggen dat we op een waardige manier afscheid hebben kunnen nemen afgelopen vrijdag. Mooie bijeenkomst, waarin ikzelf nog RTV Utrecht heb gehaald.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 29 okt 2011 om 15:45:59

Choo choo.....

Zaterdag 29 okt 2011 - 18:29:08
dh3201
dh3201
Leuk gemaakt. Je hoort ook zo nu en dan achtergrondgeluiden, zoals voetstappen e.d.

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 29 okt 2011 - 19:37:57
raoul
raoul
Vrijdag tijdens mijn werk bij de ns 10 minuten gekeken met mijn mentor bij het afscheid van het grote blauwe bord

Het grappige daarvan was dat Ingrid Thijssen, directrice NS Reizigers, mij nog herkende en met mij in gesprek ging o.a. over het bord. Ik heb met haar 3 weken terug een treindienst gedraaid. Dat was echt super gaaf om te doen, ze kwam spontaan bij de trein en wilde met ons mee.

Vanmorgen was ik wederom rond 10 uur in Utrecht. Helaas was het bord toen al helemaal weg!
Vanmorgen: twitpic.com en twitpic.com
Gistermiddag: twitpic.com en twitpic.com

Werkzaam bij de NS International ICE / ICB

Zaterdag 29 okt 2011 - 22:43:55
thom
thom
Quote
aarclay (za 29 okt 2011 15:43:08 somda.nl):
Maar klopt het dat het bord pas in het voorjaar op de Maliebaan weer opgebouwd wordt, en dat hij maandag al in het museum aan zal komen, waar die nog even ingepakt zal blijven liggen (voor onderhoud bijv.?) ?
Ik ben benieuwd waar je dat vandaan hebt, naar mijn weten zou eht bord direct opgebouwd worden.
Dat soort dingen moet je niet uitstellen, want tegen die tijd weet niemand meer hoe het anders zat...

Zaterdag 29 okt 2011 - 23:13:02
webguy
webguy
Ben ook beetje benieuwd hoe het opgebouwd gaat worden: hopelijk bedenkt iemand dat ze dat tot in de eeuwigheid leuk kunnen aansturen (En zo niet, dan zou dat wel moeten).

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Zondag 30 okt 2011 - 01:57:25
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
raoul (za 29 okt 2011 19:37:57 somda.nl): Vrijdag tijdens mijn werk bij de ns 10 minuten gekeken met mijn mentor bij het afscheid van het grote blauwe bord

Het grappige daarvan was dat Ingrid Thijssen, directrice NS Reizigers, mij nog herkende en met mij in gesprek ging o.a. over het bord. Ik heb met haar 3 weken terug een treindienst gedraaid. Dat was echt super gaaf om te doen, ze kwam spontaan bij de trein en wilde met ons mee.

Vanmorgen was ik wederom rond 10 uur in Utrecht. Helaas was het bord toen al helemaal weg!
Vanmorgen: twitpic.com en twitpic.com
Gistermiddag: twitpic.com en twitpic.com
Vanochtend of begin van de middag? Want om één uur waren er toch echt nog een hoop sporen van het bord te vinden, een heel geraamte, je kon precies zien waar alle boekjes zaten


Zondag 30 okt 2011 - 05:09:36
frenkel
frenkel
Zaterdag 13.00 uur ?
Dat zal dan wel het nieuwe geraamte zijn geweest voor het nieuwe bord.

Zondag 30 okt 2011 - 11:23:31
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
thom (za 29 okt 2011 22:43:55 www.somda.nl): Ik ben benieuwd waar je dat vandaan hebt, naar mijn weten zou het bord direct opgebouwd worden.
Werd verteld tijdens de bijeenkomst, afgelopen vrijdagmiddag.

Choo choo.....

Zondag 30 okt 2011 - 14:16:01
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Zojuist bereikt mij via twitter deze foto: yfrog.com
Onvoorstelbaar dat deze schermen zo slecht op elkaar aansluiten!

Met vriendelijke groet, Robin

Zondag 30 okt 2011 - 14:17:31
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dat wordt voortaan maar eerst even doorreizen naar de Maliebaan om de vertrektijden te weten..

Ik hoop dat ze nog een mooie achtergrondkleurige rand gebruiken om de naden mee weg te werken.

Kan iemand dat ding gewoon niet hacken, en die 'Blauw Bord'-app tonen?

Laatst bewerkt door aarclay op Zondag 30 okt 2011 om 14:22:28

Choo choo.....

Zondag 30 okt 2011 - 15:15:10
frenkel
frenkel
grote afbeelding:

yfrog.com

De panelen lijken niet 100% met elkaar te stroken, de tekst "Vertrek van de treinen" hadden ze beter 2 keer zo groot gemaakt zodat resp. "Vertrek", "van de", en "Treinen" in het linkse, middelste, en rechtse paneel zouden vallen, nu loopt de scheiding van de panelen dwars door de woorden.
ook zouden ze de tekst "Rijdt niet" in het rood kunnen weergeven, nu is het hele bord wel erg blauw/wit en kleurloos.
de panelen lijken ook wel erg fel te zijn maar dat zal eerder aan de camera liggen en in praktijk wel meevallen.

Laatst bewerkt door frenkel op Zondag 30 okt 2011 om 15:17:37

Zondag 30 okt 2011 - 15:35:01
Harold27
Harold27
Hopelijk komt er nog net zo'n groot paneel naast.
Want ik zie dat er 22 regels getoond worden.
Terwijl dat bij het oude bord 2x23= 46 regels waren.
Wel even een verschil.
Ik wacht af.

EDIT: Wachten loont, gelukkig 2 schermen!

Laatst bewerkt door Harold27 op Zondag 30 okt 2011 om 17:32:02

Zondag 30 okt 2011 - 16:51:52
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Links hangt er nog een, zo te zien op de foto's. Maakt dus 44 regels waarschijnlijk.

Zondag 30 okt 2011 - 16:54:43
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Inderdaad, 44 regels. een kwartier geleden werkten beide schermen helemaal. Al met al een waardig vervanger!

Garantie tot aan de voordeur.

Zondag 30 okt 2011 - 17:06:45
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Op een ander forum kwam ik het bord bijna af tegen:
forum.fok.nl


Zondag 30 okt 2011 - 17:18:26
ICMm4250
ICMm4250
Flickr alextreinenpagina/
Ik Zou zeggen dat nieuwe bord tentoonstellen in het NSM onder het kopje alles wat modern is is geen vooruitgang.
En als de donder terug met ons oude vertrouwde goed overzichtelijke blauwe bord!!

Zondag 30 okt 2011 - 17:47:44
AlexNL
AlexNL
Oh please, wil je nou goede reisinformatie of niet?

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 30 okt 2011 om 17:49:13, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zondag 30 okt 2011 - 18:26:12
drentheicm
drentheicm
Wat een gezeur weer zeg, nieuwe bord is toch gewoon prima zo? Vertrekkende treinen zijn gewoon duidelijk zichtbaar en het ziet er nét even wat moderner uit dan eerst.

Zondag 30 okt 2011 - 18:43:30
frenkel
frenkel
het lijkt erop dat ze nog bezig zijn de panelen in lijn met elkaar af te stellen, het linkerdeel ziet er al een stuk beter uit.
Bij elkaar is het toch erg snel gegaan.

Zondag 30 okt 2011 - 19:46:27
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
In het echt lijkt het trouwens een stuk beter dan op de foto; vanmorgen gezien.
Overigens zouden ze de spoornummers beter wat groter kunnen maken!

Zondag 30 okt 2011 - 21:41:14
thom
thom
Quote
drentheicm (zo 30 okt 2011 18:26:12 somda.nl): Wat een gezeur weer zeg, nieuwe bord is toch gewoon prima zo? Vertrekkende treinen zijn gewoon duidelijk zichtbaar en het ziet er nét even wat moderner uit dan eerst.
En een stuk onderhoudsvriendelijker,
alleen af en toe met een TFT reinigertje er overheen

Maandag 31 okt 2011 - 09:25:04
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Quote
thom (zo 30 okt 2011 21:41:14 www.somda.nl): alleen af en toe met een TFT reinigertje er overheen
Alleen hoor je het niet meer als er een vertraging optreedt. TRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.

Laatst bewerkt door Hoera63 op Maandag 31 okt 2011 om 09:25:23


Maandag 31 okt 2011 - 10:29:50
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
zo, nu wel weer, alsjeblieft.... www.shopwiki.nl
(tis nu wel genoeg geweest het geklaag er over).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 31 okt 2011 - 11:04:31
john2
john2
Dat men over het blauwe bord bezig is, zal ook wel een flinke portie nostalgie zijn.

Maandag 31 okt 2011 - 11:06:15
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Het blauwe bord is inmiddels binnen in het NSM: twitgoo.com twitgoo.com


Maandag 31 okt 2011 - 13:17:23
raoul
raoul
Morgenavond kom ik voor de NS weer in Utrecht, dus ik ben benieuwd naar het nieuwe bord. Het ziet er echt veelbelovend mooi uit. Hier kan je straks veel meer en betere reizigersinformatie op kwijt dan op de oude!!!

Absoluut een verbetering, de oude was mooi en beeldbepalend, deze is gewoon meer van de huidige tijd!

Werkzaam bij de NS International ICE / ICB

Maandag 31 okt 2011 - 13:47:58
john2
john2
Iss het de bedoeling dat het blauwe bord wat nu in het spoorwegmuseum is, weer operationeel wordt? Dat het bekende geratel weer tehoren is?

Maandag 31 okt 2011 - 14:38:06
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dit kwam op de vorige pagina te sprake, zie bvb. somda.nl

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 31 okt 2011 - 18:20:42
noof
noof
Vandaag om 11:40 gaf het bord wel de tijd en "Vertrek van de treinen" weer, maar inhoudelijk gezien had ik niet meer terug naar huis gekund; het bord was leeg.

Maandag 31 okt 2011 - 18:43:03
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Daar komen de eerste onderhoudskosten dan al


Maandag 31 okt 2011 - 19:07:35
Daniel1
Daniel1
Flickr 55301942@N08
Hij gaat het oude bord achterna!
En het is nog niet eens winter. Geintje.

Favo materieel: ICM

Maandag 31 okt 2011 - 20:25:44
bjornl
bjornl
Het blauwe bord is weer terug op Utrecht Centraal! imageshack.us

Via een kennis.

Maandag 31 okt 2011 - 20:29:40
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
noof (ma 31 okt 2011 18:20:42 somda.nl): Vandaag om 11:40 gaf het bord wel de tijd en "Vertrek van de treinen" weer, maar inhoudelijk gezien had ik niet meer terug naar huis gekund; het bord was leeg.
Is er al een verbinding met de BEPAC van de vanuit het NSM?
Ik denk dat het anders erg logisch is dat dit bord nog niks zal tonen, tenzij GSM-R, maar dat geloof ik niet zo voor dit stuk techniek.

Waar moet het bord komen te hangen?

Het verbaast me een beetje dat beide borden in de lengte zonder de flappercarrouselletjes (3x woordwaarde) naar binnen worden gereden. Ik dacht dat dit echt tot in kleinere stukken uit elkaar zou worden gehaald. Ik ben dan ook benieuwd hoe ze dit dan hebben afgevoerd uit de stationshal?

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 31 okt 2011 om 23:59:52

Choo choo.....

Maandag 31 okt 2011 - 20:29:50
train85
train85
Dat is van afgelopen weekend die foto.

www.mat64.nl

Maandag 31 okt 2011 - 20:43:10
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
aarclay (ma 31 okt 2011 20:29:40 www.somda.nl): Is er al een verbinding met de BEPAC van de vanuit het NSM?
Ik denk dat het anders erg logisch is dat dit bord nog niks zal tonen, tenzij GSM-R, maar dat geloof ik niet zo voor dit stuk techniek.

Waar moet het bord komen te hangen?

Het verbaast me een beetje dat beide borden in de lengte zonder de flappercarrouselletjes (3x woordwaarde) naar binnen worden gereden. Ik dacht dat dit echt tot in kleinere stukken uit elkaar zou worden gehaald. Ik ben dan ook benieuwd hoe ze dit dan hebben afgevoerd uit de stationshal?
Ik zag gisteravond dat er een deel van het dak en de glazen wand aan de kant van spoor 19a weg is...

Ik hoop niet dat we dit soort taferelen gaan meemaken trouwens... flic.kr


Maandag 31 okt 2011 - 20:56:04
Daniel1
Daniel1
Flickr 55301942@N08
Is die echt of is dat wat fotoshoppen?

Favo materieel: ICM

Maandag 31 okt 2011 - 21:33:17
mdj
mdj
spoornieuws.nl , nu ook voor mobieltjes:)

Op de plek waar "gdk" staat, kun je ook vervangen door Apdm, Apdo, Ut of welke andere stationsafkorting dan ook

Laatst bewerkt door mdj op Maandag 31 okt 2011 om 21:34:52

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 31 okt 2011 - 21:53:25
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Was te verwachten dat dit zou worden gemaakt.

Had zelf ook al die plannen, alleen dan wat netter, met het flapperende geluid en een animatie die die tekst voorover laat klappen.

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 31 okt 2011 om 21:53:36

Choo choo.....

Maandag 31 okt 2011 - 21:58:31
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Om even (echt) terug te komen op de verbouwing van Utrecht Centraal: vanmiddag deed het nieuwe bord het prima. Wel even wennen, zo'n grote felle wand in plaats van een blauw flappenbord, maar zeker wel goed leesbaar.

Wat mij ook opviel: bij het perron 18B/19B is men bezig met het bouwen van een nieuwe, vaste trap. Nu de oude trap er ook nog is, ziet dat er wel een beetje raar uit: twee identieke trappen, die ongeveer 10 meter na elkaar 'gestapeld' zijn.
Ik vraag me af of dit een definitieve trap is, of dat er ooit ook nog een roltrap naar 18B/19B komt? Bij alle overige B-zijden (behalve 4B) is er namelijk wel een roltrap.

Martijn

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 31 okt 2011 - 22:15:14
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik denk dat de nieuwe de definitieve trap moet gaan vormen. Vergeet niet dat over een bepaalde tijd dat er een flinke aanbouw aan het station komt.

Choo choo.....

Maandag 31 okt 2011 - 23:55:02
thom
thom
Quote
aarclay (ma 31 okt 2011 20:29:40 somda.nl): Is er al een verbinding met de BEPAC van de vanuit het NSM?
Ik denk dat het anders erg logisch is dat dit bord nog niks zal tonen, tenzij GSM-R, maar dat geloof ik niet zo voor dit stuk techniek.
Dat ding is amper binnen in het NSM zeg...

Daarnaast ga ik er niet vanuit dat ie 'actueel' gebruikt zal worden, maar dat heb ik al meerdere keren uitgelegd...

Laatst bewerkt door thom op Maandag 31 okt 2011 om 23:56:07

Maandag 31 okt 2011 - 23:58:37
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Rustig aan. Was een reactie op Noof.

Choo choo.....

Dinsdag 01 nov 2011 - 09:18:15
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Quote
mdj (ma 31 okt 2011 21:33:17 www.somda.nl): spoornieuws.nl , nu ook voor mobieltjes:)

Op de plek waar "gdk" staat, kun je ook vervangen door Apdm, Apdo, Ut of welke andere stationsafkorting dan ook
Geweldig! Als ze hem wat verbeteren, klappergeluid erbij, boxen bij het nieuwe infobord, dan hebben we een volwaardige vervanger met minder onderhoudskosten!


Dinsdag 01 nov 2011 - 10:33:05
noof
noof
Ik doelde in mijn eerdere post natuurlijk wel op het nieuwe bord te Ut, niet op het oude bord bij Utm.

Dinsdag 01 nov 2011 - 23:50:30
AlexNL
AlexNL
Quote
bjornl (ma 31 okt 2011 20:25:44 www.somda.nl): Het blauwe bord is weer terug op Utrecht Centraal! imageshack.us

Via een kennis.
Quote
AgentX (ma 31 okt 2011 20:43:10 www.somda.nl):

Ik hoop niet dat we dit soort taferelen gaan meemaken trouwens... flic.kr
Toch knap, Windows-foutmeldingen op een Linux-systeem

Woensdag 02 nov 2011 - 00:09:46
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
kuch.. WINE

Choo choo.....

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 02 nov 2011 - 13:09:43
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
AlexNL (di 01 nov 2011 23:50:30 somda.nl):
Quote
bjornl (ma 31 okt 2011 20:25:44 www.somda.nl): Het blauwe bord is weer terug op Utrecht Centraal! imageshack.us

Via een kennis.
Quote
AgentX (ma 31 okt 2011 20:43:10 www.somda.nl):

Ik hoop niet dat we dit soort taferelen gaan meemaken trouwens... flic.kr
Toch knap, Windows-foutmeldingen op een Linux-systeem
Daarom hoop ik ook niet dat we dit ooi gaan zien...


Woensdag 02 nov 2011 - 13:12:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In de middentunnel is men op `t ogenblik bezig om perronverwijzers op te hangen, een aantal functioneren al!

Woensdag 02 nov 2011 - 14:25:34
microshit
microshit
Plaatje uit de Noordertunnel:

twitpic.com

(aansturing gaat nog niet lekker, zoek de fout)

Laatst bewerkt door microshit op Woensdag 02 nov 2011 om 14:25:59

Woensdag 02 nov 2011 - 15:05:47
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Dat ziet er uit als een typisch gevalletje kabels verkeerd aangesloten.

|A-B| i.p.v. |A-C|
|C-D| i.p.v. |B-D|

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op Woensdag 02 nov 2011 om 15:06:00

Met vriendelijke groet, Robin

Zaterdag 05 nov 2011 - 13:05:24
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Voor de liefhebbers van het geratel: content1d.omroep.nl

Hoe is nu eigenlijk de stand van zaken in het NSM m.b.t. het blauwe bord?

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 05 nov 2011 om 13:17:34

Choo choo.....

Zaterdag 05 nov 2011 - 13:56:54
sjoerd
sjoerd
Quote
aarclay (za 05 nov 2011 13:05:24 www.somda.nl):

Hoe is nu eigenlijk de stand van zaken in het NSM m.b.t. het blauwe bord?
Apart dat sommigen nog nostalgischer worden van een blauw ratelscherm dan van een trein...
Terwijl we er maar niet in slagen om zelfs maar een enkel oud bedieningstoestel uit een seinhuis fatsoenlijk te bewaren... Daarom wordt er een groot aantal door particulieren thuis bewaard, waar helaas geen publiek bij kan.
Intussen dwalen we behoorlijk af want de verbouwing van Utrecht lijkt zich onderhand te beperken tot het verwisselen van dit bord.

Zaterdag 05 nov 2011 - 21:13:08
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Dat is niet geheel waar, want het seinentoestel van Ut (oz en ptt naar ik meen) worden ooit bij de SGB werkend opgebouwt en staan nu al in het seinhuis aldaar. Deze post heeft in het begin van de verbouwing het loodje gelegd toen 18b en 19b er kwamen.

jaapfan.

Zaterdag 05 nov 2011 - 21:25:49
ns162
ns162
Wat ik veel jammerder vind is dat de nieuwe schermen boven de perrons dezelfde "fout" hebben als de oude paletten-bakken. Oude situatie: Trein naar Tiel stopt in Gelderm terwijl er nog 2 lege paletten onder vrij zijn. Nieuwe schermen: treinen stoppen te Leiden Lammesch of Hilversum Sportprk of Utrecht Overv terwijl er meer dan genoeg ruimte is voor de nu weggelaten letters. Zelfs als alle stations waar de trein stopt in één telkens wisselende regel worden getoond, worden stations nog "vreemd" afgekort.
Dat moet toch veel beter kunnen??

Raymond v/d Hoven
(P.s: de oprit naar het taxiplateau is bijna gesloopt. De afrit was al veel langer weg)

www.stichting162.nl

Zaterdag 05 nov 2011 - 23:39:24
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Blijkbaar draaien die TB's/TBP's nog op het oude BEPAC-systeem waarop de oude CTA's nog draaiden.

Langzamerhand gaan deze allemaal naar het InfoPlus over die veel betrouwbaarder en duidelijker zal zijn.

maar goed, dit is al eerder uitgelegd.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 05 nov 2011 om 23:39:45

Choo choo.....

Zondag 06 nov 2011 - 09:50:21
nostra
nostra
De reisinformatie voor de VL-posten Amersfoort en Maastricht wordt gedaan door InfoPlus. Alle andere VL-posten hebben nog BEPAC. Daar waar reeds als de TB's/TBP's hangen maar nog geen InfoPlus worden deze door BEPAC aan gestuurd, alleen er zit een converter (BC++) tussen de BEPAC en de TB's/TBP's.

Zondag 06 nov 2011 - 09:57:26
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: on-topic a.u.b..

Groet, Spiketrain

Zondag 06 nov 2011 - 23:56:56
thom
thom
Quote
sjoerd (za 05 nov 2011 13:56:54 somda.nl):
Quote
aarclay (za 05 nov 2011 13:05:24 www.somda.nl):

Hoe is nu eigenlijk de stand van zaken in het NSM m.b.t. het blauwe bord?
Apart dat sommigen nog nostalgischer worden van een blauw ratelscherm dan van een trein...
Terwijl we er maar niet in slagen om zelfs maar een enkel oud bedieningstoestel uit een seinhuis fatsoenlijk te bewaren... Daarom wordt er een groot aantal door particulieren thuis bewaard, waar helaas geen publiek bij kan.
Intussen dwalen we behoorlijk af want de verbouwing van Utrecht lijkt zich onderhand te beperken tot het verwisselen van dit bord.
Ik weet niet waar je zo op probeert te doelen, maar van het achterterrein van het NSM is onderlaatst het emplacement opnieuw ingericht met correct werkende sein en wissel inrichting waarvan de werking gedemonstreerd zal worden...

Vertel jij mij dan maar waarom zoiets naar jou mening niet fatsoenlijk bewaard wordt? En kennelijk is het voor jou ook niet goed als het NSM wél iets bewaard wat kenmerkend en bekend geweest is bij vele reizigers, voor vele jaren lang...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 06 nov 2011 om 23:58:23

Maandag 07 nov 2011 - 11:53:23
sjoerd
sjoerd
Ja, dat weet ik, want ik geef er zelf rondleidingen. Ik ken alle locaties waar een toestel bewaard is, al is het dan niet op een toegankelijke plek. Van alle buiten dienst gestelde relaisbeveiligingstoestellen, die een periode van 60 jaar beslaan, is er niet een fatsoenlijk bewaard op een toegankelijke plek. Op www.sporenplan.nl is een lijst te vinden.

Dinsdag 08 nov 2011 - 00:18:06
thom
thom
Lol, dan zal ik je vast weleens tegen gekomen moeten zijn

Maar je hebt wel gelijk in bredere zin, maar dit is een mooi begin, en wie weet wat er nog komt. Er zijn er nogwel toestellen in de collectie van het NSM zelf...

Vrijdag 11 nov 2011 - 08:09:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Inmiddels zijn de laatste klapper CTA`s van Ut vervangen, de exemplaren op 18b/19b zijn vervangen door afwijkende TBP`s!

Vrijdag 11 nov 2011 - 09:04:30
broek53
broek53
In wat voor opzicht afwijkend?

Vrijdag 11 nov 2011 - 09:09:45
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Met twee beeldvensters i.p.v. één!

Vrijdag 11 nov 2011 - 10:30:13
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dat is toch gebruikelijk voor TBP's buiten de overkapping?


Vrijdag 11 nov 2011 - 10:41:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ah, dus speciale uitvoeringen voor TBP`s voor buiten de overkapping (kunnen die andere niet tegen water?)
Thanx voor de verklaring.

Vrijdag 11 nov 2011 - 11:38:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Die andere kunnen wel tegen water, zie Avat waar het "verkeerde" type hangt (en op dit moment ook 7a te Ut bij de Noordertunnel). Het gaat om de leesbaarheid ervan als de zon op het scherm schijnt, iets waar je buiten meer last van hebt dan onder een kap natuurlijk.

Edit:
Quote
Inmiddels zijn de laatste klapper CTA`s van Ut vervangen
Da's niet geheel waar trouwens, ik zag vanmiddag in ieder geval nog CTAs hangen op 14a/15a t.h.v. de Noordertunnel.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Vrijdag 11 nov 2011 om 19:40:52

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 14 nov 2011 - 13:45:53
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Klopt, 5a heeft ook nog een oude 'bak', nog niet alles is vervangen dus.

Inmiddels is de nieuwe trap van 18b/19b in gebruik genomen, de oude trap is ook nog in dienst.
Ondanks dat de nieuwe trap vrij breed is zal ook deze tot opstoppingen leiden aangezien de doorgang boven (traverse) vrij krap is, hiervoor wordt er onder al gewaarschuwd.

Maandag 14 nov 2011 - 15:13:36
R1-2010
R1-2010
Die nieuwe trap is ook erg glad, ben benieuwd hoe het gaat als het gaat vriezen.. Overigens was ik vanochtend zo'n beetje de eerste die de nieuwe trap in gebruik nam.

Dinsdag 15 nov 2011 - 08:00:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Check, trap was vanmorgen dan ook afgesloten vanwegen......gladheid!

Dinsdag 13 dec 2011 - 08:24:32
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De nieuwe (tijdelijke) trap naar 18b/19b is nu voorzien van een antisliplaag (asfalt...), gladbestendig dus!

Inmiddels is de middentunnel afgesloten waarschijnlijk vanwege de overvloedige regenval dezer dagen.
Der middentunnel is slecht droog te houden!

Dinsdag 13 dec 2011 - 11:13:13
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Is het de bedoeling dat (binnenkort) spoor 5 weer buiten dienst gaat? Ik zie namelijk op de vertrekstaat van Ut voor treinen richting Asd/Shl www.ns.nl dat de 800, 3000, 3100, 3500 en (1)7400 consequent van spoor 7 en 8 vertrekken, waardoor de cross-platform aansluiting weg is.

Gisteren verbaasde ik me er ook al over dat bijna iedere IC richting Asd/Shl werd omgeroepen omdat deze gespoorwijzigd was.

Martijn

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 13 dec 2011 - 16:34:31
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Inderdaad is het de bedoeling dat spoor 8 heel binnenkort weer in dienst komt, daarna gaat eerst spoor 5 voor twee maanden uit dienst en daarna spoor 7. En dat is natuurlijk voor de bouw van de nieuwe overkapping.

Ik verwacht dat die wisseling komend weekend is want er hangen nu blauwe vertrekstaten in Ut die alleen van 12-18 december geldig zijn.
Richting Asd/Shl vertekt alles deze week gewoon nog van 5 of 7.

Laatst bewerkt door reisthijs op Dinsdag 13 dec 2011 om 18:16:51

Dinsdag 13 dec 2011 - 21:18:39
lint27
lint27
Het viel mij gisteren ook op dat op spoor 14b/15b de eerste ~15 meter overkapping weg is (dus als je van de roltrap af komt mist een stuk). Maar als ik het zo begrijp blijft dat dus de komende maanden zo...

Dinsdag 13 dec 2011 - 21:50:35
stephan90
stephan90
En als de sporen 5/7 weer allbei in dienst zijn gaan de buurtsporen er één voor één uit? Deze worden worden verbreed, immers.

Dinsdag 13 dec 2011 - 21:50:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
reisthijs (di 13 dec 2011 16:34:31 www.somda.nl): Ik verwacht dat die wisseling komend weekend is want er hangen nu blauwe vertrekstaten in Ut die alleen van 12-18 december geldig zijn.
Lijkt me zeer aannemelijk. Vorige week stonden er al abri's in aanbouw en vertrekstaten op het afgesloten deel van perron 8/9. Ook is er op 8a/9a onlangs een Kiosk verrezen.

Dat men trouwens nog twee maanden nodig heeft voor de bouw van de overkapping van spoor 5... de fundering ervoor zit al in de grond, daar is men in de afgelopen tijd 's nachts mee bezig geweest (vandaar ook de vierkante afzettingen op perron 5/7). Daarnaast valt er op spoor 5 alleen aan de A-zijde iets te bouwen gezien er al een gebouw boven de B-fase zit...

@stephan90: Volgens cu2030 wordt eerst een nieuw spoor 1 gebouwd naast het huidige spoor 1, dat zal nog wel eventjes duren...

@lint27: Begin 2012 schijnt er aan een nieuwe trap naar perron 14/15 gebouwd te gaan worden, daarvoor zal die kap wel weg zijn vermoed ik.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Dinsdag 13 dec 2011 om 21:54:55

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 20 dec 2011 - 08:57:56
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Vanochtend werden er flyers uitgedeeld bij de trappen van spoor 5/7, daarop staat dat vanaf komende zaterdag de vertreksporen wijzigen (en daarmee de cross-platform overstappen tijdelijk vervallen.)

Dinsdag 20 dec 2011 - 09:25:01
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Inmiddels is de bouw van de Rabobrug goedgekeurd, volgend jaar wordt er mee begonnen echter....er zullen nog geen opgangen van de perrons komen.
Men gaat volgend jaar de bovenleiding verlagen en verdere aanpassingen (waar de pijlers moeten komen) uitvoeren, de brug wordt pas in 2014 geopend!
Lees www.randstadspoor.nl

Dinsdag 20 dec 2011 - 10:27:08
Joortje
Joortje
Het is toch gewoon een gemiste kans dat die opgangen er niet komen. Wat is precies de reden?

Dinsdag 20 dec 2011 - 10:30:39
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Het is nog duidelijk of de perrons worden rechtgetrokken of niet.

Dick van den Hoven

Dinsdag 20 dec 2011 - 10:31:58
bjornl
bjornl
Quote
reisthijs (di 20 dec 2011 08:57:56 somda.nl): Vanochtend werden er flyers uitgedeeld bij de trappen van spoor 5/7, daarop staat dat vanaf komende zaterdag de vertreksporen wijzigen (en daarmee de cross-platform overstappen tijdelijk vervallen.)
Zat ook in de omroep op Ede-Wageningen vanmorgen.

Dinsdag 20 dec 2011 - 11:14:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
dvdhoven (di 20 dec 2011 10:30:39 www.somda.nl): Het is nog duidelijk of de perrons worden rechtgetrokken of niet.
Maar dat was toch ook de reden om juist heel de brug nog niet te bouwen... immers moeten de pijlers voor die brug wel op een perron uitkomen en niet binnen profiel van het spoor.

Daarnaast is, zeker op 11b/12b, al goed te zien dat de nieuwe kap afgestemd is op een rechtgetrokken perron: daarom mist er nog een stukje waarvan al wel de funderingen aanwezig zijn.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 20 dec 2011 - 11:24:59
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
Joortje (di 20 dec 2011 10:27:08 www.somda.nl): Het is toch gewoon een gemiste kans dat die opgangen er niet komen. Wat is precies de reden?
Ik dacht eerder aan een commerciëel belang want wat immers van de perrons over de Rabobrug naar de uitgang wandeld (busstations e.d.) komt niet langs de winkeltjes in de stationshal.

Dinsdag 20 dec 2011 - 11:27:31
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
De gevel aan de kant van spoor 18 en 19 ligt nu ook inmiddels open. Ik ben benieuwd wanneer de overspanning naar de nieuwe stationshal wordt aangebracht?

Choo choo.....

Dinsdag 20 dec 2011 - 11:58:16
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
gvttreinen (di 20 dec 2011 11:24:59 www.somda.nl):
Quote
Joortje (di 20 dec 2011 10:27:08 www.somda.nl): Het is toch gewoon een gemiste kans dat die opgangen er niet komen. Wat is precies de reden?
Ik dacht eerder aan een commerciëel belang want wat immers van de perrons over de Rabobrug naar de uitgang wandeld (busstations e.d.) komt niet langs de winkeltjes in de stationshal.
Niet altijd gelijk van die complot-theorieën. Op CU2030 heeft duidelijk gestaan dat die opgangen er komen, alleen omdat er nog geen duidelijkheid is over schuiffie-schuiffie met de perrons, komen die later.

Dick van den Hoven

Dinsdag 20 dec 2011 - 12:50:34
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Wat ik begrepen heb vormen de commerciële belangen wel degelijk een afweging. Er was zelfs sprake van dat de trappen van de Rabobrug wel geplaatst zouden worden omdat dit nodig is voor de constructie, maar dat de treden niet gemonteerd zouden worden....

Het klinkt mij allemaal een beetje vreemd in de oren. Servex biedt toch voldoende kwaliteit voor een redelijke prijs om genoeg klanten te trekken. Daarvoor hoef je de mensen toch niet naar de stationshal te dwingen?

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 20 dec 2011 - 14:24:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Die commerciële belangen lijken me redelijk onzin... de Noorder- en middentunnel worden toch ook niet afgesloten, terwijl je daardoor wel het station uit kunt.

Naar Busstation Zuid zou het wel de overstaptijd aanzienlijk bekorten (9292 rekent daar nu nog liefst 10 minuten voor)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 20 dec 2011 - 14:30:09
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
10 minuten vanaf Busstation zuid? Nou, daar moet je echt wel heel erg niet je best voor doen, ik heb vorig jaar regelmatig met bus 12/12s gereisd, en alhoewel die behoorlijk dicht bij de trappen naar Hoog Catharijne staat, is dat toch nooit 10 minuten (zelfs niet naar 19a)

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 20 dec 2011 - 14:58:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
'tis ook volstrekt overdreven ja... hoe vaak ik 's ochtends wel niet de bus van 7.29 gehaald heb (47, dus ergens in het midden van busstation zuid) vanuit de 2818. Da's met de gemiddelde te vroege aankomst van 2-3 minuten nogsteeds een overstap in 3-4 minuten.

Maar als je de weg niet weet en niet weet waar je bus vertrekt kan ik er wel iets bij voorstellen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 20 dec 2011 - 16:31:41
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
daniël_ddr (di 20 dec 2011 14:24:55 www.somda.nl): Die commerciële belangen lijken me redelijk onzin... de Noorder- en middentunnel worden toch ook niet afgesloten, terwijl je daardoor wel het station uit kunt.
De noorder- en middentunnel liggen er al (wat langer) en deze afsluiten vraagt vraagtekens en protesten.
Als je een nieuwe 'transfer'verbinding gaat maken kan je wel een commerciëele afweging maken.

Over de tunnels gesproken, het stankprobleem van de middentunnel is nog steeds niet opgelost...als het regent ruikt het net als een beerput!

Dinsdag 20 dec 2011 - 17:25:05
kleine_man
kleine_man
Ook Servex is gebaad bij een snelle doorloop van reizigers. Wanneer reizigers goed gehumeurd zijn, zijn ze sneller bereid tot aankopen.

Wat ik meer kan begrijpen is dat die nieuwe brug ook afgesloten met poortjes moet worden. Ik denk dat daar in het ontwerp geen rekening mee gehouden is. Ik denk dus ook dat die brug er komt juist voor de mensen die geen Chipkaart hebben van het busstation naar de Jaarbeurs kunnen.

Maar de tijd zal het leren.

Dinsdag 20 dec 2011 - 17:44:46
daniel81
daniel81
Quote
stephan90 (di 13 dec 2011 21:50:35 www.somda.nl): En als de sporen 5/7 weer allbei in dienst zijn gaan de buurtsporen er één voor één uit? Deze worden worden verbreed, immers.
Gaat de Arend de museumpendel rijden?

Dinsdag 20 dec 2011 - 21:14:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
kleine_man (di 20 dec 2011 17:25:05 www.somda.nl): Ik denk dus ook dat die brug er komt juist voor de mensen die geen Chipkaart hebben van het busstation naar de Jaarbeurs kunnen.
Daarvoor komt al een poortvrije passage langs de stationshal (aan de A-zijde)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl