Verbouwing Utrecht Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
15-07-2011 12:07:51
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou die stonden er al idd vanaf maandag toen krijg ik ze ook in me handen gedrukt


MCN ASD
 

15-07-2011 12:17:45
jorgo
jorgo
Ik zag laatst dat stationsrestauratie 'De Tijd' gesloten was... heeft dat ook te maken met de verbouwing of zijn de lauwe schnitzels ze eindelijk fataal geworden?

Als vergaderlokatie deugde het overigens prima...
 

15-07-2011 12:31:32
aarclay
aarclay
Ja, ook vanwege de verbouwing....


Choo choo.....
 

15-07-2011 12:43:49
maurits
maurits
Quote
jorgo (vr 15 jul 2011 12:17:45 https://www.somda.nl/forum/7590/p345912/): Ik zag laatst dat stationsrestauratie 'De Tijd' gesloten was... heeft dat ook te maken met de verbouwing of zijn de lauwe schnitzels ze eindelijk fataal geworden?


Ik denk dat de muizen die daar op grote schaal rondscharrelden uiteindelijk toch de macht overgenomen hebben


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


15-07-2011 13:14:50
AgentX
AgentX
Er heeft nog een tijdje een Fatboy 'chill-plek' gezeten waar NS haar Twitterfeestje laatst nog heeft gehouden. Dat heeft mij trouwens nog een gratis 1e klas dagkaart opgeleverd  

15-07-2011 21:52:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Op de kop van Busstation Zuid en ter hoogte van de voormalige toerit naar het taxiplatform zijn afgelopen nacht tijdelijke liften neergezet, waarbij in het laatste geval wel een meetfoutje gemaakt lijkt te zijn (uitgang zit flink hoger dan het platform).
Verder is men voortvarend aan het slopen gegaan: alle bebouwing die onder de toegang van het busstation richting stationshal stond was vanmiddag nagenoeg volledig gesloopt. Onder De Tijd is men ook al bezig en in het "gat" aldaar lag een onderdeel voor de bouwkraan die nodig zal gaan zijn voor de bouw van de nieuwe hal.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-07-2011 14:27:40
joostb1
joostb1
Nieuwsbericht: Besluit spoorverbreding Utrecht vernietigd http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2811113/2011/07/20/Besluit-spoorverbreding-Utrecht-vernietigd.dhtml

De Raad van State heeft vandaag het tracébesluit over de spoorverbreding in en rond Utrecht vernietigd. ...


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

20-07-2011 14:34:30
mren
mren
Gevolgen lijkt mee te vallen, op vrijwel alle punten hebben appellanten ongelijk gekregen. Alleen het onderzoek naar de trillingen zal opnieuw moeten.  

29-07-2011 21:32:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Het onderstel voor de bouwkraan aan de centrumzijde staat sinds vandaag verankert in een werkelijk immens blok beton. De tijdelijke liftkokers is men bezig te voorzien van de liftinstallatie.

Perron 8/9 is nu helemaal kaal en voorzien van rijplaten. Vanmiddag waren op spoor 8 een stel platte wagens gearriveerd met onderdelen voor de nieuwe perronoverkapping die dus aannemelijk komende week hier gaat verrijzen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-07-2011 00:00:47
aarclay
aarclay
Die perronsoverkapping verbaasde me. Gaat behoorlijk snel dus.

Dacht dat het nog wel enkele maanden zou gaan duren voordat die overkapping er zou gaan komen, maar dit kwam totaal als een verrassing aan. Ik ben ook benieuwd of ze meteen een nieuwe bovenleidingportaal aanbrengen met spoor 11. Nu hangt dit vast aan een grote rode paal die door de overkapping heen gaat.


Choo choo.....
 

05-08-2011 15:10:19
martijnham
martijnham
Krijgt spoor 18/19 nog een overkapping volgens de plannen?  

05-08-2011 15:15:13
ZJ37
ZJ37
De sporen 18/19 zouden in de toekomst de IC-sporen kunnen worden voor de IC's in de richtingen Ht resp. Ah. Je mag wel verwachten dat er een beetje comfort gecreëerd wordt voor IC-reizigers (al zou ik zo'n onderscheid niet begrijpen, want voor iedereen is een overkapping wel zo fijn).

Laatst bewerkt door ZJ37 op 05-08-2011 15:15
 

05-08-2011 15:22:09
gvttreinen
gvttreinen
Huh, gezien de toekomstige layout van Lunetten - Vaartsche Rijn zouden juist 18/19 voor de stoppers Woerden - Utrecht - Geldermalsen worden, anders de dive-unders voor nix in aanleg!  

05-08-2011 15:24:14
ZJ37
ZJ37
Hangt er vanaf: als Doorstroom Station Utrecht doorgaat (DSSU), dan komt er ook een extra perron bij (spoor 20/21) en die zijn dan bedoeld voor de stoppers Gdm-Ut-Wd v.v.  

05-08-2011 17:53:17
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ik heb begrepen dat vanwege overschrijding van het budget er voorlopig geen overkapping komt op spoor 18/19.  

05-08-2011 18:25:43
microshit
microshit
Dat is wel heel erg balen, ziet er niet uit icm de rest van de wel overkapte perrons. En op het b-deel vind je niets anders dan een wachtruimte.  

05-08-2011 19:32:49
daniel_ddr
daniel_ddr
In ieder geval komen er op 14/15 en 18/19 geen kappen met zonnecellen, maar heb laatst toch echt gelezen dat ze (in tegenstelling tot wat het filmpje met de faseringen laat zien) wel een overkapping krijgen.
Al missen de palen voor de bovenleiding die op 14a staan dan toch wel wat bevestigingspunten...

Voor wat foto's: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=34&t=6140#p162312

Begin september wordt trouwens de bouwkraan voor de stationshal aan de centrumzijde opgebouwd en gaat men ook beginnen aan de verlegging van spoor 1 t/m 3 richting het centrum om de perrons te kunnen verbreden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-08-2011 21:31:12
daniel_ddr
daniel_ddr
De sloop van het huidige Utrecht Centraal begint nu echt zichtbaar te worden: een blik dwars door het voormalige De Tijd richting Busstation Zuid...
http://www.ovinnederland.nl/upload/verbouwing_UtrechtCentraal/Ut_1508_1.jpg


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-08-2011 19:42:56
ns162
ns162
Maandag 22 augustus:
- perron spoor 8 weer in dienst. Vooral voor treinen naar R'dam/Den Haag en stoptreinen naar Breukelen
- gedeelte stationshal rondom trappen naar 4/5/7 en 8/9 afgezet. Er zijn zelfs tekstkarren ingezet om aan te geven hoe te lopen naar 5/7 (als je vanaf het centrum komt) of waar de uitgang is (als je vanuit de richting Jaarbeurs komt)

Raymond v/d Hoven


www.stichting162.nl
 

22-08-2011 21:16:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Perronspoor 8 was trouwens afgelopen zaterdag alweer in gebruik. En de tekstkarren zijn op dit moment nog wat overbodig aangezien je gewoon aan beide kanten langs het afgezette gedeelte (rechthoek tussen de rol- en vaste trappen van 5/7 en 8/9) kunt lopen.

Vanaf 30 augustus gaat de eerste sloop- en nieuwbouwfase volledig van start en wordt het gehele gebied tussen spoor 5/7 en 8/9 afgesloten. Naar spoor 5/7 en de Katreinetoren loop je dan tussen de voormalige bloemenwinkel en het werkgebied door, spoor 4 is vanaf dat moment alleen nog bereikbaar via de (rol)trappen bij spoor 1/2/3 aangezien in september ook de sloop van De Tijd van start gaat.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-08-2011 21:39:41
robbertc
robbertc
Moet spoor/perron 8 nog een keer op de schop? Voor een perron wat er zo'n tijd uit heeft gelegen, lagen de tegels er maar schots en scheef bij %03%  

22-08-2011 21:52:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Ja, het was nu alleen maar buiten dienst vanwege het plaatsen van de staalconstructie voor de kap. T/m september wordt spoor 9 opgeknapt (heeft nu al deels nieuwe perronkeerwanden), daarna gaat van oktober t/m december spoor 8 weer buiten dienst voor soortgelijke werkzaamheden. Spoor 9 komt dan weer in dienst.

Voor wie het nog niet was opgevallen: de kap op perron 8/9 heeft ook al de definitieve uiteinden gekregen. Kennelijk blijft dit perron dus z'n huidige ligging houden, de uiteinden van spoor 11/12 moeten duidelijk nog aangepast worden. (Banaanvormige perrons worden rechtgetrokken meen ik me te herinneren tenminste)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-08-2011 22:15:43
aarclay
aarclay
Zijn de nieuwe bovenleidingsportalen ook al opgehangen waarmee de rode staalconstructie dwars door de kap op perron 11 zal verdwijnen?


Choo choo.....
 

22-08-2011 22:30:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Vandaag nog niet, maar er zal ongetwijfeld in een toekomstig weekend een buitendienststelling van spoor 11 plaatsvinden om dat te doen. Was in de afgelopen weekenden natuurlijk wat teveel van het goede omdat je dan zoveel sporen mist dat je treinen had moeten gaan opheffen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-08-2011 23:11:48
aarclay
aarclay
Dit kan wel in een avond-nacht-en vroege ochtend gebeuren lijkt mij. Een buitendienststelling lijkt me niet echt veel voorstellen, in dat geval. De staanders waarop de overspanning komt te rusten kan zo gemonteerd worden tijdens de dienstregeling, lijkt mij.

met een hijskraan de overspanning optillen,.. plaatsen. En dan even de kabeltjes netjes opnieuw eraan hangen.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-08-2011 23:14


Choo choo.....
 

22-08-2011 23:53:09
thom
thom
Ik denk dat je tochwel het eea onderschat nu.
Bvl op hangen is geen kwestie van even wat paaltjes neer zetten en wat draadjes eraan hangen, daar komt wel wat meer bij kijken...
 

23-08-2011 00:38:12
broek53
broek53
En dat is nog een understatement. Ik denk niet dat aarclay enig idee heeft van de gewichten en de krachten die er op bovenleiding komen te staan.  

23-08-2011 10:00:31
gvttreinen
gvttreinen
Utrecht Centraal is ff naamloos gemaakt, zie: http://www.flickr.com/photos/47909016@N03/6057908635/in/photostream ...leuk voor thuis aan de muur!  

23-08-2011 10:19:45
aarclay
aarclay
Het leek mij een stukje van een in totaal 600 meter. Als ik zo hoor kost dat dus wel een paar dagen... i.p.v. een nachtje.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-08-2011 10:20


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-08-2011 11:44:06
dvdhoven
dvdhoven
Quote
daniël_ddr (ma 22 aug 2011 21:16:18 https://www.somda.nl/forum/7590/p351714/): ... aangezien in september ook de sloop van De Tijd van start gaat.
Die is al van start gegaan. Van het gedeelte boven het busstation resteren alleen een paar betonbalken en de vloer.
Verder is een groot deel van de Catherijnehof al verdwenen, inclusief de vroegere overgang naar het Beatrixgebouw en de trap er naast. Van de Sporthal resteert nog een stukje tribune en vloer boven de tijdelijke passage.


Dick van den Hoven
 

23-08-2011 21:36:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, de cu2030 site had het erover dat eerst de kraan werd opgebouwd en daarna de sloop van De Tijd van start zou gaan. Maar vandaag was een groot deel inderdaad al weg en kon ik dit plaatje schieten vanaf Busstation Zuid http://www.ovinnederland.nl/upload/verbouwing_UtrechtCentraal/Ut_2308_1.jpg

Verbinding van de extra trap en tijdelijke lift naar de bestaande traverse vanaf Busstation Zuid ligt er ook al, maar is nog niet opengesteld.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-09-2011 08:49:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Inmiddels staat de bouwkraan er, wat een joekel van een ding zeg... http://twitpic.com/6o4b61


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-09-2011 09:17:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
aarclay (di 23 aug 2011 10:19:45 https://www.somda.nl/forum/7590/p351775/): Het leek mij een stukje van een in totaal 600 meter. Als ik zo hoor kost dat dus wel een paar dagen... i.p.v. een nachtje.


Op schiphol duurt zoiets nog veel langer, flink wat weekies hoor


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-09-2011 09:26:41
MDDM
MDDM
Voor Shl moesten nieuwe ophangpunten gemaakt worden, stuk of 200 of zo.


Gr Joop mcn Lls
 

21-09-2011 10:44:51
dvdhoven
dvdhoven
Quote
daniël_ddr (wo 21 sep 2011 08:49:29 https://www.somda.nl/forum/7590/p356285/): Inmiddels staat de bouwkraan er, wat een joekel van een ding zeg... http://twitpic.com/6o4b61
Volgens CU2030 74m hoog. Ik krijg van alleen er naar kijken al hoogtevrees.
En die kraanmachinisten moeten elke keer omhoog en omlaag via die laddertjes. Huuh.
Aan de andere kant staan inmiddels 2 collega's, waarbij die van het stadskantoor minstens even hoog is of nog hoger, het stadskantoor wordt 90m hoog.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-09-2011 10:45


Dick van den Hoven
 

21-09-2011 17:41:01
aarclay
aarclay
Quote
daniël_ddr (wo 21 sep 2011 08:49:29 https://www.somda.nl/forum/7590/p356285/):
En die kraanmachinisten moeten elke keer omhoog en omlaag via die laddertjes. Huuh.

Hulde voor de kraanmachinisten. In de andere kraan voor het stadskantoor zit overigens wel een lift.

Laatst bewerkt door aarclay op 21-09-2011 17:43


Choo choo.....
 

21-09-2011 21:40:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik zag vanmiddag dat er ook een lift aan de kraan aan de centrumzijde zit.

Vannacht worden trouwens de schuifdeuren tussen de (rol)trappen vanaf Busstation Zuid en de Stationstraverse verwijderd volgens CU2030 op Twitter. Dat zal de doorstroming wel aanzienlijk gaan verbeteren
Al is de recent geopende extra trap wel een uitkomst. En lekker rustig ook, heerlijk iedereen voorbij als er een enorme opstopping bij de "oude" trap ontstaat na aankomst van een lijn 12 vanaf De Uithof%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-09-2011 22:31:42
thom
thom
Liften in kranen boven een bepaalde hoogte is gewoon verplicht, dat wil jij ook niet naar boven klimmen hoor...  

24-09-2011 19:27:00
aarclay
aarclay
Op perron 19b wordt flink geklust, en de overkapping bij de trap is al verwijderd. Ook is er een houten constructie aangebracht onder de ramen in de stationshal aan de jaarbeurszijde? Gaan ze vanaf dit punt straks richting het nieuwe gedeelte bouwen?

Iemand enig idee?

De Sprinter naar Breda vertrekt nu vanaf spoor 11b/12b.


Choo choo.....
 

24-09-2011 21:31:30
dvdhoven
dvdhoven
Ik heb wel een idee, maar of het juist is... Als ik kijk naar wat er van de OV-terminal west tot dusver gebouwd is, ligt het voor de hand dat aan deze kant de nieuwe traverse moet komen. Aan de andere kant wordt lastig, daar komt het nieuwe stadskantoor heel dicht tegen de bestaande traverse aan. En de bestaande traverse moet asap weg om het verder bouwen mogelijk te maken. Net als het laatste restant van de sporthal, maar dat kan pas weg als het eerste deel van het nieuwe stationsplein west klaar is, ongeveer op de plek van de vroegere Catharijnehof.


Dick van den Hoven
 

24-09-2011 22:10:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Het stadskantoor komt ook heel dicht tegen de uiteindelijke stationshal aan te staan, zoals ook hier te zien is: http://www.youtube.com/watch?v=DCLD08p7_Qk Maar voor het deel van het stadskantoor wat over het stationsplein West heen hangt moet de bestaande traverse inderdaad weg.

Volgens het hierboven gelinkte filmpje zou trouwens anderhalf jaar na de eerste paal (da's dus half 2012) het nieuwe deel van de stationshal dat tussen spoor 19 en het Beatrixgebouw gebouwd wordt klaar moeten zijn. Dat kan dan uiteraard ook als doorgang vanaf de Jaarbeurszijde gebruikt worden (gezien een deel van de bussen dan ook al naar die kant gaat%06%)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-09-2011 16:40:01
aarclay
aarclay
Update: 19b was afgelopen weekend afgesloten wegens het verwijderen van de trap-overkapping, t.b.v. de uitbreiding van de stationshal. En de eerste betonbakken (??) zijn aangebracht onder de ramen.

Wat ik mij afvraag is waarom er binnen het afgezette gedeelte in de hal een dak-constructie van ong. 2 meter hoog wordt gebouwd? Een val-scherm soms, waarbij de hal straks weer wat groter wordt voor publiek tijdens de verbouwing?

Laatst bewerkt door aarclay op 29-09-2011 16:55


Choo choo.....
 

29-09-2011 16:50:54
Dr_Thodt
Dr_Thodt
was afgelopen weekend of is komend weekend?


Zoomzoomzoom
 

29-09-2011 16:56:46
aarclay
aarclay
Verleden tijd.

Geen idee of ze komend weekend nog wat gaan doen? Maar de verbouwing van de hele hal kent veel verrassingen waarbij de site van CU2030 vaak flink op achterloopt.


Choo choo.....
 

29-09-2011 20:30:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
aarclay (do 29 sep 2011 16:40:01 https://www.somda.nl/forum/7590/p357521/): Wat ik mij afvraag is waarom er binnen het afgezette gedeelte in de hal een dak-constructie van ong. 2 meter hoog wordt gebouwd? Een val-scherm soms, waarbij de hal straks weer wat groter wordt voor publiek tijdens de verbouwing?
Ik zag iets van een deur in de zijwand van die constructie waar jij het over hebt. Lijkt me een tijdelijke locatie voor winkeltjes, wat ook bevestigd wordt door http://www.youtube.com/watch?v=DCLD08p7_Qk (ca. vanaf 1.55 min)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 29-09-2011 20:30


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-09-2011 19:20:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Volgens mij heeft men op spoor 9 een meetfoutje gemaakt... de nieuwe perronkeerwanden zijn vanaf beide uiteinden naar elkaar toe gebouwd, maar daarbij is nu in het midden een stukje overgebleven wat smaller is dan de standaard betonelementen die hiervoor gebruikt worden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-09-2011 21:01:27
aarclay
aarclay
Quote
daniël_ddr (do 29 sep 2011 20:30:20 https://www.somda.nl/forum/7590/p357558/): Ik zag iets van een deur in de zijwand van die constructie waar jij het over hebt. Lijkt me een tijdelijke locatie voor winkeltjes, wat ook bevestigd wordt door http://www.youtube.com/watch?v=DCLD08p7_Qk (ca. vanaf 1.55 min)

Heb inmiddels vernomen dat hier de SpoPo gevestigd gaat worden. Wel vreemd in zo'n bouwterrein waar het dak op termijn eruit zal worden gehaald om door een nieuw dak te worden vervangen.

Laatst bewerkt door aarclay op 30-09-2011 21:01


Choo choo.....
 

03-10-2011 08:06:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Voor wie de spits niet heeft, het grote bord te Ut: http://www.flickr.com/photos/dlm4yjp/6206279755/


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-10-2011 20:49:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Mocht het nog niemand zijn opgevallen... afgelopen weekend zijn de nieuwe bovenleidingsportalen boven spoor 9, 10 en 11 geplaatst. De tijdelijke rode palen staan er als ik me niet vergis nog wel, maar zijn nu uiteraard nutteloos geworden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-10-2011 21:38:43
aarclay
aarclay
Quote
dlm4yjp (ma 03 okt 2011 08:06:21 https://www.somda.nl/forum/7590/p358033/): Voor wie de spits niet heeft, het grote bord te Ut: http://www.flickr.com/photos/dlm4yjp/6206279755/

Of anders is er altijd nog de digitale versie:
http://www.spitsnieuws.nl/sites/default/files/krant/Spits03102011.pdf

Ik heb geen zin om de hele discussie over de verkoop van CTA's en onderdelen aan te zwengelen, maar stiekem hoop ik dat ProRail de 326 flappenmapjes zal gaan verkopen (weinig kans)...
Of anders hoop ik dat het NSM dit ding in hun hal op gaat hangen.

Hoeveel lamellen zou dat bord eigenlijk wel niet kennen?

Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2011 22:07


Choo choo.....
 

03-10-2011 23:09:48
AgentX
AgentX
Aan het eind van het promotiefilmpje van Strukton hangt hij er nog  

04-10-2011 10:32:41
martw
martw
Vandaag een berichtje in het AD: het grote bord op Utrecht Centraal gaat mogelijk naar het Spoorwegmuseum!
Dit omdat het een uniek exemplaar is. In het museum wil men zelfs gaan proberen of het bord (als het daar hangt) nog steeds de vertrektijden van Utrecht Centraal kan tonen.

Ik kan het bericht nergens op internet terugvinden, dus ik zal kijken of ik het zo even in kan scannen.
Edit: hier de link. http://img600.imageshack.us/img600/61/scannen0002mnz.jpg . Het artikeltje komt dus uit AD Groene Hart Editie Woerden, 3 oktober 2011.

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 04-10-2011 10:49


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-10-2011 10:58:50
timtrein
timtrein
Ik kan me voorstellen dat ze het bord niet 24 uur per dag meer laten klapperen, want dat ding zal best wel wat slijtage hebben dan. Maar leuk idee is het zeker!  

04-10-2011 11:44:07
Hoera63
Hoera63
Ik vindt het een prachtig idee om dat bord naar het spoorwegmuseum te verhuizen! Ik bedoel, die CTA was wel het boegbeeld van NS. Bij elke stremming stonden NOS en RTL vooraan om dat lege bord te tonen. %08%

En daarbij is het gewoon een mooi stukje techniek.
 


04-10-2011 11:56:09
aarclay
aarclay
Fijn dat het bord een tweede leven krijgt...

Laatst bewerkt door aarclay op 04-10-2011 12:01


Choo choo.....
 

04-10-2011 12:23:32
thom
thom
Quote
timtrein (di 04 okt 2011 10:58:50 https://www.somda.nl/forum/7590/p358230/): Ik kan me voorstellen dat ze het bord niet 24 uur per dag meer laten klapperen, want dat ding zal best wel wat slijtage hebben dan. Maar leuk idee is het zeker!

Ga daar inderdaad maar niet van uit nee...

Immers is dat ook juist de reden dat het bord weggaat, de slijtage en hoge onderhoudskosten die het met zich mee brengt en als dat een probleem voor NS/Prorail is, is het dat zeker voor het NSM...

Grote kans dat men het ding op commando functioneel wil houden, maar actueel klapperen geloof ik niet in.
 

04-10-2011 15:04:00
microshit
microshit
Kan iemand de logica, die mij ontgaat, uitleggen:

Op spoor 1 en 2 is men momenteel, onder de oude overkapping, TBP's aan het ophangen. Kunnen ze daar echt niet mee wachten tot de nieuwe overkapping daar hangt?
 

04-10-2011 15:18:16
HZwoferink
HZwoferink
Ik hoop wel dat er een groot digitaal scherm voor terug komt.... Zo een die je op de duitse stations in de hal ziet zou al goed genoeg zijn.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

04-10-2011 15:27:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
microshit (di 04 okt 2011 15:04:00 https://www.somda.nl/forum/7590/p358279/): Op spoor 1 en 2 is men momenteel, onder de oude overkapping, TBP's aan het ophangen. Kunnen ze daar echt niet mee wachten tot de nieuwe overkapping daar hangt?
Een nieuwe overkapping komt daar nieteens... ze gaan toch wel vrij binnenkort aan de slag om die perrons te verbreden en daarvoor dus ook de sporen ri. het centrum te verleggen. Men is al aardig gevorderd met de tijdelijke fietsenstalling aangezien degene onder spoor 1 t/m 3 tijdens de werkzaamheden aldaar dicht gaat.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-10-2011 16:00:59
aarclay
aarclay
Quote
HZwoferink (di 04 okt 2011 15:18:16 https://www.somda.nl/forum/7590/p358281/): Ik hoop wel dat er een groot digitaal scherm voor terug komt.... Zo een die je op de duitse stations in de hal ziet zou al goed genoeg zijn.

Als je reageert over het grote blauwe bord. Ja, er komt een digitale opvolger ervoor in de plaats te hangen.


Choo choo.....
 

05-10-2011 15:39:52
AgentX
AgentX
Tja, dat er een opvolger komt oké, maar wat voor? Wordt het een soort mega-TB7 (een TB140?) ofzo?  

05-10-2011 15:49:09
Kars
Kars
Uit de Sp!ts van 3 oktober ´11:

"Maar Utrecht Centraal blijft uniek. Het mededelingenbord maakt plaats voor een digitaal bord, dat volgens een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen in grootte vergelijkbaar is. Op andere (grote) stations, zoals Amsterdam CS, Rotterdam CS en Den Haag CS, waar eerst ook grote blauwe borden hingen, hangen nu kleinere digitale borden. De vervanging van het grote blauwe bord in Utrecht staat daarom ook los van de digitaliseringsoperatie in andere stations en op alle perrons."
 

05-10-2011 15:52:51
aarclay
aarclay
Dat wordt dan tegen een flinke video-wall aankijken.
Ik hoop op iets wat op 1 scherm lijkt, zonder lelijke randen ertussen.


Choo choo.....
 

05-10-2011 15:58:43
AgentX
AgentX
Tja, en hopen dat ze hem niet gaan gebruiken voor reclame...

Er stond laatst nog een leuke cartoon (Babs en Beer) in het AD hierover. Eens kijken of ik die kan vinden.
 

05-10-2011 16:18:05
sjoerd
sjoerd
Quote
aarclay (di 04 okt 2011 11:56:09 https://www.somda.nl/forum/7590/p358242/): Fijn dat het bord een tweede leven krijgt...

Nou, ik heb nog veel twijfels en niet alleen of ze het aan de praat gaan krijgen en houden. Toen de bedieningstoestellen uit de seinhuizen vrijkwamen kostte het ook teveel moeite om er zelfs maar een voor het zicht compleet op te stellen.
 

05-10-2011 17:17:08
AgentX
AgentX
Nou, het moet technisch toch niet zo moeilijk zijn om dat bord in het museum de vertrektijden van Utrecht Centraal te laten tonen? Data per internet naar het NSM verzenden en op dezelfde manier aansturen als op het station gebeurt/gebeurde  

05-10-2011 17:20:34
aarclay
aarclay
Maar het onderhoud, en het bijhouden hè....

Stel je voor dat Woerden Molenvliet erbij komt, en dat een eindstation zal zijn. Dan moeten er weer 60 nieuwe lamellen voor worden gemaakt.


Choo choo.....
 

05-10-2011 21:47:44
thom
thom
Quote
AgentX (wo 05 okt 2011 17:17:08 https://www.somda.nl/forum/7590/p358505/): Nou, het moet technisch toch niet zo moeilijk zijn om dat bord in het museum de vertrektijden van Utrecht Centraal te laten tonen? Data per internet naar het NSM verzenden en op dezelfde manier aansturen als op het station gebeurt/gebeurde

Tuurlijk kan dat, maar wat ik om 12:23:32 al schreef...

Het gaat er niet om of het technisch mogelijk is, want als je wilt kun je natuurlijk alles. Maar dat ding gaat weg op centraal omdat het onderhoud te moeilijk wordt door ouderdom en onderdelen gebrek.
Als NS/Prorail dat al niet meer wil opbrengen, kun je dat van een kleine organisatie als het NSM wel verwachten?

En dat heeft dan nog nieteens te maken met wijzigingen aan flapjes die je zou krijgen om het bord actueel te houden...

Maar zondermeer is het mooi dat dat ding bewaard wordt, en da's al een hele opgave opzich hoor... Denk maareens na over de grote en het gewicht van die kast...
 

05-10-2011 22:02:35
salieri
salieri
Quote
aarclay (wo 05 okt 2011 15:52:51 https://www.somda.nl/forum/7590/p358475/): Dat wordt dan tegen een flinke video-wall aankijken.
Ik hoop op iets wat op 1 scherm lijkt, zonder lelijke randen ertussen.
Lijkt me wel mooi om te zien, zo'n blue screen of death omdat windows het niet meer doet
 

05-10-2011 22:08:25
Pim530
Pim530
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon handmatig aangestuurd de volgende informatie erop tonen :

10:02 Sprinter 2 Utrecht Centraal via Driebergen-Zeist
11:27 Sprinter 2 Utrecht Centraal
12:27 Sprinter 2 Utrecht Centraal

etc. etc.
 

05-10-2011 22:10:04
aarclay
aarclay
Wie zegt dat het spul op Windows zal draaien?

Laatst bewerkt door aarclay op 05-10-2011 22:10


Choo choo.....
 

05-10-2011 23:13:16
salieri
salieri
Niemand.........
Lijkt me gewoon leuk.

Laatst bewerkt door salieri op 05-10-2011 23:13
 

05-10-2011 23:50:49
FourRoses
FourRoses
Het probleem van elektrisch tegenover mechanisch is dat elektrisch veel vaker storingen toont. Ik snap ook niet altijd waarom alles tegenwoordig zo elektrisch mogelijk moet. Wat is er mis met het oude bord? het voldoet, is duidelijk, toont geen errors en kan niet worden gehackt. (hype deze tijd)

Even een kleine tijdreis, stoomtreinen (mechanisch) reden vrijwel altijd in de winter.(Já Prorail, tóen kon dat nog!) SLT (elektrisch) stond de winters meer stil dan dat ze reden.

Fijn, al die computers.
 

05-10-2011 23:56:55
thom
thom
Euuuhm, had ik nietal eens verteld, dat het oude bord gewoon versleten was.....? Anyone? %03%  

06-10-2011 00:22:36
aarclay
aarclay
Quote
FourRoses (wo 05 okt 2011 23:50:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p358583/): toont geen errors en kan niet worden gehackt. (hype deze tijd)

het huidige systeem ook niet. Zit geisoleerd van het internet of een ander publiek netwerk.
=====================
Ghehehe.... Ene Iwan denkt met een petitie dat mooie grote blauwe bord te kunnen redden. No way dat het hem gaat lukken, en anders eet ik mijn sok op :+.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392850

Als dat ding naar de schroot ging, kon ik me nog wel zien in zo'n petitie tegen het behoud ervan. Maar het feit dat al bekend is dat deze een nieuw leven in het NSM zal gaan krijgen, vind ik dit een petitie niet waard.

Als je met iemand wilt afspreken dan kan dat ook prima onder het nieuwe high-tech vertrektijden bord.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-10-2011 01:37


Choo choo.....
 

06-10-2011 08:23:39
gvttreinen
gvttreinen
Quote
aarclay (wo 05 okt 2011 17:20:34 https://www.somda.nl/forum/7590/p358507/):Stel je voor dat Woerden Molenvliet erbij komt, en dat een eindstation zal zijn. Dan moeten er weer 60 nieuwe lamellen voor worden gemaakt.
Woerden Molenvliet wordt een kopmaakstation zonder stationsfunctie, Woerden zal als eindbestemming blijven.

Maar de TB21`s ofzo die bij de AKO hangen verstoren voornamelijk tijdens de spits de reizigersstromen van busstation/HC naar de stationshal...niet een echt handige plaatskeuze.
 

06-10-2011 09:26:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
FourRoses (wo 05 okt 2011 23:50:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p358583/): Het probleem van elektrisch tegenover mechanisch is dat elektrisch veel vaker storingen toont. Ik snap ook niet altijd waarom alles tegenwoordig zo elektrisch mogelijk moet. Wat is er mis met het oude bord? het voldoet, is duidelijk, toont geen errors en kan niet worden gehackt. (hype deze tijd)

Even een kleine tijdreis, stoomtreinen (mechanisch) reden vrijwel altijd in de winter.(Já Prorail, tóen kon dat nog!) SLT (elektrisch) stond de winters meer stil dan dat ze reden.

Fijn, al die computers.


Gokje... onderhoud/rijuren verhouding?!
Bovendien is het onzin wat je zegt, een stoomtrein met een ontwerp/bezuiningsfout rijdt ook voor geen meter... %03%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-10-2011 09:37:44
broek53
broek53
Quote
FourRoses (wo 05 okt 2011 23:50:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p358583/): Het probleem van elektrisch tegenover mechanisch is dat elektrisch veel vaker storingen toont. Ik snap ook niet altijd waarom alles tegenwoordig zo elektrisch mogelijk moet. Wat is er mis met het oude bord? het voldoet, is duidelijk, toont geen errors en kan niet worden gehackt. (hype deze tijd) Even een kleine tijdreis, stoomtreinen (mechanisch) reden vrijwel altijd in de winter.(Já Prorail, tóen kon dat nog!) SLT (elektrisch) stond de winters meer stil dan dat ze reden.
Fijn, al die computers.
Los van allerlei discussies die je hierover zou kunnen houden, maar hiero niet relevant zijn, maak je ergens een enorme gedachtenfout. Het Blauwe Bord en alle flapper-CTA's zijn hartstikke "elektrisch", want zo worden ze aangestuurd. Alleen gaan er flapjes flapperen in plaats van dat er een tekst op een scherm vertoond wordt. En het systeem dat erachter zit, is een groot computersysteem - sterker nog, op het moment is het hetzelfde systeem dat de flapperkasten aanstuurt als dat de beeldschermen aanstuurt. Als dat systeem storing heeft, gaan dus niet alleen de beeldschermen op blanco, maar ook het Grote Bord op blauw.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-10-2011 09:38
 

06-10-2011 12:46:25
treinfreak
treinfreak
Quote
aarclay (wo 05 okt 2011 22:10:04 https://www.somda.nl/forum/7590/p358562/): Wie zegt dat het spul op Windows zal draaien?

Kan mij nog herinneren dat op een station in china er iemand patience op zat te spelen.%08%

Quote
FourRoses : Even een kleine tijdreis, stoomtreinen (mechanisch) reden vrijwel altijd in de winter.(Já Prorail, tóen kon dat nog!) SLT (elektrisch) stond de winters meer stil dan dat ze reden.



Mat 64 reed ook gewoon in de winter.
Probleem ligt hem eerder in de computers en andere meer fragiele apparatuur die niet goed tegen de kou kunnen.

Maar om even terug te komen op het onderwerp: ben al lang blij dat het behouden wordt, desnoods kunnen ze op het nieuwe scherm een animatie laten zien met geluid erbij.
Zag ook dat er een paar neiuwe boveleidings portalen bevestigd waren aan de nieuwe perronoverkapping.


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

06-10-2011 19:52:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Toch wel een knullig foutje in de nieuwe perronkappen op Utrecht Centraal: op spoor 9 is nu een soort van knutselwerkje in de vorm van een horizontale balk te zien tussen kap en de nieuwe TBPs. De afstand tussen de ophangpunten die in de kap verwerkt zijn komt namelijk niet overeen met de afstand tussen de ophangpunten van de TBP zelf%03%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-10-2011 20:38:22
rjz222
rjz222
Quote
aarclay (wo 05 okt 2011 22:10:04 https://www.somda.nl/forum/7590/p358562/): Wie zegt dat het spul op Windows zal draaien?

Zit er op, sterker nog, ik zal je zeggen welke: Windows CE. Het bewijs wordt op http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,4792.msg75520.html#msg75520 gelevert. Bekijk de onderste foto van het bericht en de daaronder staande 3 reacties .


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

06-10-2011 21:15:53
aarclay
aarclay
Maar het nieuwe bord hangt er nog niet hè
Dit gaat gewoon over de kleinere vertrektijdenschermen....

Laatst bewerkt door aarclay op 06-10-2011 21:16


Choo choo.....
 

06-10-2011 21:22:58
thom
thom
En allang niet meer over de verbouwing van Ut helaas.... %07%  

06-10-2011 21:41:40
aarclay
aarclay
Nieuwe stationshal, nieuw bord.
In mijn ogen valt het eigenlijk wel mee.... De nieuwe inrichting van de hal is ook een onderdeel van de verbouwing.

Ben trouwens nog steeds benieuwd wanneer ze nou echt gaan beginnen met het slopen van het deel van de stationshal wat nu afgezet is. In het afgezette gedeelte met schermen tot aan het plafond is nu dus een SpoorwegPolitie kantoor gebouwd, wat ik wel een rare plek vind, als ze daar straks het dak eruit kaan rammen en de boel gaan herinrichten.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-10-2011 21:43


Choo choo.....
 

06-10-2011 21:48:47
train85
train85
Je weet dat de spoorwegpolitie naar het voormalige taxiplatform gaat of al is verhuisd.  

06-10-2011 23:15:12
aarclay
aarclay
Dan ben ik benieuwd waar dat nieuwe hokje voor bedoeld gaat worden? Blijkbaar toch een winkel...


Choo choo.....
 

06-10-2011 23:37:53
train85
train85
Ook komen tijdelijke bevoorradingshokken op het voormalige taxiplatform te staan.  

07-10-2011 00:13:24
aarclay
aarclay
Die staan toch in de kelder? Via de middeltunnel is toch een deur bereikbaar (met magnetisch slot) waarachter een lange gang steekt? Regelmatig zie ik daar wel eens een karretje met automaten-food uit zien rijden. Ik heb geen idee of daar nog liften enzo zitten?

Laatst bewerkt door aarclay op 07-10-2011 00:14


Choo choo.....
 

07-10-2011 07:51:18
dlm4yjp
dlm4yjp
zucht... toevallig het woordje tijdelijk niet gelezen?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-10-2011 08:51:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
aarclay (do 06 okt 2011 23:15:12 https://www.somda.nl/forum/7590/p358787/): Dan ben ik benieuwd waar dat nieuwe hokje voor bedoeld gaat worden? Blijkbaar toch een winkel...
Zoals ik al geruime tijd geleden schreef: inderdaad winkels. Da's ook gewoon in de video met de fasering van de verbouwing te zien die ik al eerder hier gelinkt heb.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-10-2011 13:36:52
aarclay
aarclay
Zal mij benieuwen. Wel een vreemde plek alsnog...

Maar goed we zullen zien. Ik ga komende week nog eens even kijken naar de veranderingen.


Choo choo.....
 

07-10-2011 16:43:43
dvdhoven
dvdhoven
Sorry als dit al gemeld is, ik kom niet zo vaak meer op Ut. Ik zag vanmiddag dat ze op spoor 8/9 bezig waren met het ronde eindstuk van de kap thv de Noordertunnel.


Dick van den Hoven
 

07-10-2011 18:41:27
martw
martw
En er hangen op spoor 9 nu ook TBP's (een groot contrast met alle overige treinaanwijzers ). Bovendien waren ze vanmiddag bezig met het aanbrengen van blauwe treinlengteborden bij spoor 9. Deze staan niet langer op het perron of tussen de sporen, maar zijn (schuin) aan de perronrand bevestigd.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-10-2011 18:43:11
aarclay
aarclay
Bak-borden dus? Of bedoel je weer iets nieuws, vanwege de afwijkende lengte van de SLT?

Laatst bewerkt door aarclay op 07-10-2011 18:48


Choo choo.....
 

07-10-2011 18:45:11
martw
martw
Ja, bakborden. Die vierkante, blauwe bordjes (blauw/wit komt ook voor). Ik weet de officiële benaming niet.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-10-2011 20:03:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dvdhoven (vr 07 okt 2011 16:43:43 https://www.somda.nl/forum/7590/p358898/): Sorry als dit al gemeld is, ik kom niet zo vaak meer op Ut. Ik zag vanmiddag dat ze op spoor 8/9 bezig waren met het ronde eindstuk van de kap thv de Noordertunnel.
Dat stuk is tegelijk geplaatst met de rest van het frame. Aan de andere kant zit het eindstuk trouwens ook al, perron 8/9 zal dus wel de huidige vorm houden en 11/12 wordt blijkbaar rechtgetrokken in de toekomst (ook mooi te zien aan de positie van de blauwe houten kastjes op de B-fase die aannemelijk de fundering voor de kap afdekken.
Maar bakborden (bij mijn weten de officiële naam) zijn wel een uitkomst, kan eindelijk de NoordOost/2800 op een voorspelbare plek stoppen mits 'ie niet hoeft te combineren.

Perron 9 zag er ook al aardig bestraat uit, zou me niet verbazen als het na het weekend (of over een weekje) weer in dienst komt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-10-2011 20:10:46
dvdhoven
dvdhoven
Volgens CU2030 gaat spoor 9 as maandag 10-10 in dienst en spoor 8 buiten dienst


Dick van den Hoven
 

17-10-2011 19:50:10
ns162
ns162
Maandag 17 october 2011:
Spoor 8 buiten en spoor 9 in dienst (ik weet niet of dat al sinds 10-10 zo is. Ik kom pas sinds vandaag weer regelmatig op het station)
Als je met de trap van de traverse naar beneden gaat naar perron 5/7 a-zijde kom je 2 schermen met algemene vertrektijden tegen. Ook aan de kant van spoor 7 hangen ze.
De laatste CTA-bak langs spoor 8b (zuidzijde) is van het "beeldscherm"-type. De andere niet...
Deze week kijk ik eens een keer in de middag bij terugkomst van mijn werk wat nauwkeuriger wat er allemaal aan de gang is.

Raymond v/d Hoven


www.stichting162.nl
 

17-10-2011 20:04:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Spoor 9 is inderdaad al keurig sinds 10-10 weer in gebruik. Maareh, spoor 8 is als het goed is helemaal CTA-loos vanwege de werkzaamheden daar.
Bedoel je soms een ander spoor?

De ene TBP die momenteel op spoor 7 hangt vindt ik ook wel een opvallende: op de A-fase hangend aan een restantje van de oude kap terwijl men juist binnenkort in de nachten aan de slag gaat met het verwijderen van de restjes oude overkapping op perron 5/7 en het aanbrengen van de funderingen voor de nieuwe kap.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-10-2011 11:11:46
martw
martw
Volgens dit bericht van RTV Utrecht: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/396966 is het vandaag de allerlaatste dag voor het grote blauwe bord in de stationshal. Vanavond, na de avondspits, zal het verdwijnen.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015