Verbouwing Utrecht Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
04-06-2010 11:13:05
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Bij spoor 5 is zojuist een paal neer gezet achter de kiosk, verder valt het me op dat er al weer tegels liggen op bepaalde stukken van het perron.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

04-06-2010 12:45:05
aarclay
aarclay
Gisteren ben ik dit perron nog even langsgelopen, en volgens mij zijn dit nog steeds tegels van het oude perron. Ook trof ik op het perron nog een oude werkloze CTA-bak aan, toen ik door wat gaten en kieren van de hekken een kijkje nam.

En Jeffrey, wat voor paal bedoel je? Inmiddels staan er op dit perron midden in de zandvlakte een aantal palen welke vermoedelijk een wachtruimte gaan vormen.


Choo choo.....
 

04-06-2010 13:43:10
john2
john2
Op de NS reisplanner en 9292ov, zijn hierop de spoorwijzingen weergegeven?  

04-06-2010 13:45:08
mren
mren
ja  


04-06-2010 13:49:06
john2
john2
Dank je! %02%  

04-06-2010 19:33:05
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
aarclay: Gisteren ben ik dit perron nog even langsgelopen, en volgens mij zijn dit nog steeds tegels van het oude perron. Ook trof ik op het perron nog een oude werkloze CTA-bak aan, toen ik door wat gaten en kieren van de hekken een kijkje nam.

En Jeffrey, wat voor paal bedoel je? Inmiddels staan er op dit perron midden in de zandvlakte een aantal palen welke vermoedelijk een wachtruimte gaan vormen.


Die CTA-bak werd vandaag iig verplaatst en waarschijnlijk weg gehaald. en het zouden oude tegels kunnen zijn, maar volgens mij waren alle tegels achter de kiosk weg gehaald, en er liggen er nu weer een stel. en die paal is niet zo'n paal als van de wachtruimte, maar hij was groot en vierkant, werd met moeren op een betonnen voet gezet en was ongeveer de grote van z'n paal van het bovenleiding portaal, maar dan een vierkant ipv |-|, ook was tie iets lager volgens mij. hij staat achter de kiosk, te zien vanaf spoor 4.
hoop dat je de beschrijving een beetje begrijpt


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

08-06-2010 09:54:12
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Er liggen vandaag veel meer tegels dan vorige keer en aan de paal hangt nu een cta en een stel lampen. En er werd omgeroepen dat vanaf maandag treinen naar amsterdam/schiphol mogelijk vanaf een ander spoor vertrekken.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

08-06-2010 10:36:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Overigens kunnen ook de spitstreinen naar Amf van een ander spoor vertrekken volgens diezelfde omroep


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-06-2010 13:59:47
noof
noof
Quote
Jeffrenzo: Er liggen vandaag veel meer tegels dan vorige keer en aan de paal hangt nu een cta en een stel lampen. En er werd omgeroepen dat vanaf maandag treinen naar amsterdam/schiphol mogelijk vanaf een ander spoor vertrekken.


Zal ongetwijfeld iets met het wijzigingsblad te maken hebben.
 

08-06-2010 14:36:26
dvdhoven
dvdhoven
Aan de Jaarbeurskant zijn nu alle zaken dicht. Vorige week maandag sloot het café met stinkterras als laatste de deuren en die is inmiddels ook van blauwe schotten voorzien. Wel een wat sinister sfeertje daar met alles dichtgetimmerd.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 08-06-2010 14:36


Dick van den Hoven
 

08-06-2010 15:57:04
reisthijs
reisthijs
Quote
noof: Zal ongetwijfeld iets met het wijzigingsblad te maken hebben.
En dat heeft er vast weer mee te maken dat spoor 5 weer in gebruik komt en spoor 7 buiten dienst gaat.

Per 13 juni vertrekken dus (volgens de reisplanner) de 800/3500 richting Amsterdam/Schiphol van spoor 8, terwijl spoor 5 gebruikt wordt voor IC's naar Rotterdam.
 

08-06-2010 18:56:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Interessant... het omroepbericht over de wijzigingen heeft het dus over andere wijzigingen als de reisplanner waarna het verwijst


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-06-2010 22:01:11
aarclay
aarclay
Quote
reisthijs: Per 13 juni vertrekken dus (volgens de reisplanner) de 800/3500 richting Amsterdam/Schiphol van spoor 8, terwijl spoor 5 gebruikt wordt voor IC's naar Rotterdam.

Ik zie dat nog niet gebeuren, gezien de zooi die het van 't weekende nog was.
Foto's volgen straks.

Laatst bewerkt door aarclay op 08-06-2010 22:08


Choo choo.....
 

11-06-2010 08:53:16
reisthijs
reisthijs
Het perron van spoor 5 is nu weer over de hele lengte betegeld (met de oude tegels) dus kan inderdaad komend weekend weer gebruik worden. Net op tijd want op 12 en 13 juni gaat de 2800'en richting Rotterdam van spoor 5 vertrekken.  

12-06-2010 21:53:32
aarclay
aarclay
Ik ben vandaag over perron 5 gelopen, en ik heb inderdaad twee grote pilaren gezien ja. Ik begin nu erg benieuwd te worden wanneer dat geweldige zonnecel dak aangebracht gaat worden.
Eerlijk gezegd zie ik tot op heden weinig vernieuwingen op perron 5, zelfs geen nieuwe toffe tegels of een moderne CTA scherm...

Laatst bewerkt door aarclay op 12-06-2010 21:54


Choo choo.....
 

13-06-2010 00:08:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Je moet niet vergeten dat dit ook alleen maar INFRA voorbereiding is, oftewel: Alle kabels zijn verlegd/vervangen, en dat is wel overduidelijk gebeurd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-06-2010 02:33:17
Jeffrenzo
Jeffrenzo
en met het feit dat eerst de oude overkapping bij 7 weg moet voor dat de nieuwe er kan komen, zodra ze het nieuwe overkapping plaatsen zullen ze gok ik gelijk nieuwe tegels, cta's etc. plaatsen


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

16-06-2010 15:53:02
himym
himym
Op de AV van Ut staat de 8800 vanaf spoor 5 gepland en de 2800 vanaf sp. 4...  

16-06-2010 16:21:20
reisthijs
reisthijs
Dat is dus één van de vele planmatige afwijkingen in de Utrechtse spooropstelling... Dit is volgens de vertrekstaat standaard op woensdagmiddag.  

16-06-2010 16:28:42
mren
mren
Oh heerlijk die afwijkende vertreksporen op bepaalde dagen, zoals als dinsdagen in oneven weken en andere flauwekul die je toch niet kan onthouden.  

17-06-2010 19:26:10
jacokran
jacokran
Nee, dat kan je niet onthouden, het is geen spoorwijziging, we gaan de reizigers dus ook vooral niets vertellen via de omroep.
Ik heb door zulke stompzinnigheid wel eens een trein niet gehaald. Ik kom aanhollen op spoor 19, ruim een minuut voor vertrektijd. Geen trein, lege CTA. Gele vertrekstaat opzoeken, tijd en traject opzoeken en vervolgens enkele sporen verder je trein zien vertrekken. Prorail Bedankt! Gelukkig heeft mijn lease OT daar geen last van....
 

17-06-2010 19:49:38
keesje
keesje
Een dagelijkse blik op het grote blauwe bord doet wonderen in Ut. Maar ben het er mee eens dat bij sommige treinen de hoeveelheid afwijkingen wel erg talrijk zijn, al houdt je dat scherper dan een incidentele/wekelijkse spoorafwijking.  

17-06-2010 20:11:34
jacokran
jacokran
Moet je wel in de gelegenheid zijn om langs dat blauwe bord te lopen. Ik stapte uit een andere trein en dacht snel te wezen door de noordertunnel te nemen.  

23-06-2010 21:07:21
aarclay
aarclay
En sinds vorige week is er eindelijk bekend welke aannemer deze monsterlijk grote klus mag gaan opknappen:
http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Pages/BouwerstationUtrechtbekend.aspx

Vanmiddag (14 juni '10) gunt spoorbeheerder ProRail de opdracht voor de bouw van het nieuwe stationsgebouw Utrecht Centraal aan aannemer Besix. De aannemer start nog deze maand met voorbereidende werkzaamheden zoals de sloop van de sporthal naast het station. Naar verwachting wordt in het najaar van 2010 de eerste paal van het nieuwe stationsgebouw geslagen. Met de opdracht is bijna 95 miljoen euro gemoeid.


Choo choo.....
 

23-06-2010 21:44:05
gummbahla
gummbahla
Quote
aarclay: Vanmiddag (14 juni '10) gunt spoorbeheerder ProRail de opdracht voor de bouw van het nieuwe stationsgebouw Utrecht Centraal aan aannemer Besix.


Oef, ik zie op hun site dat ze ook de aannemer waren voor de A73 tunnels bij Roermond. Ik hoop maar dat Utrecht Centraal een minder geavanceerde beveiliging krijgt dan die tunnels...
Verder zijn het trouwens geen kleine jongens, als je hun portfolio ziet: http://www.besix.com/.
 

23-06-2010 21:54:13
giuseppe
giuseppe
Daar waren zij niet verantwoordelijk voor. Besix heeft alleen de ruwbouw gemaakt van de tunnels en dat werk was ruim op tijd klaar (zelfs paar maanden te vroeg). Volkerwessels was verantwoordelijk voor de installaties.

Laatst bewerkt door giuseppe op 23-06-2010 21:57
 

30-06-2010 13:49:44
dvdhoven
dvdhoven
Momenteel is men bezig langs spoor 7 de keerwanden te vervangen.


Dick van den Hoven
 

30-06-2010 15:52:53
gvttreinen
gvttreinen
Vanmorgen (30/6) geconstateerd dat 'plotseling' de loopverbinding Centraal Station - streekbusstation afgesloten is, veel mensen twijfelend naar `t stadsbusstation om daar omhoog te gaan naar `t Centraal Station/Hoog Catharijne.
Tijdelijk of definitief?
 

30-06-2010 16:49:59
reisthijs
reisthijs
Ik liep daar vanmorgen (rond 8:30) nog doorheen, de gang is wel smaller gemaakt met houten wanden maar je kon er verder gewoon nog doorheen lopen.

Laatst bewerkt door reisthijs op 30-06-2010 16:50
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-06-2010 19:01:52
train85
train85
Rond 6.20 uur was de ingang daar dicht en om 15.00 uur weer open toen ik er langs kwam, zal wel een stukje vloer kapot zijn geweest.  

30-06-2010 22:02:38
aarclay
aarclay
Waarschijnlijk ga ik morgen even wat foto's maken van de werkzaamheden daar op het station. Ook de jaarbeurstraverse wou ik graag willen zien, maar steeds als ik op Utrecht kwam, was ik het weer eens vergeten.

Tja, echt een plek waar ik bijna nooit meer kom.


Choo choo.....
 

30-06-2010 23:58:18
mfwv
mfwv
Kijkt hier: http://bouwput.blogspot.com/2010/06/reiziger-in-de-kou.html  

01-07-2010 00:03:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gvttreinen: Vanmorgen (30/6) geconstateerd dat 'plotseling' de loopverbinding Centraal Station - streekbusstation afgesloten is, veel mensen twijfelend naar `t stadsbusstation om daar omhoog te gaan naar `t Centraal Station/Hoog Catharijne.
Tijdelijk of definitief?
Eveneens vanmorgen, maar dan rond 8.45 uur, was'ie gewoon open.

Overigens heeft men hier een proefvak met nieuwe tegels (net als elders in de hal voorkomt dus) gelegd was te zien na 'n blik over de houten wand heen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 01-07-2010 00:04


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-07-2010 03:45:33
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Vanochtend (donderdag) rond 9.19 ff 2 foto's gemaakt van dingen die me opvielen met m'n telefoon, dus geen super kwaliteit :

een stukje nieuwe wand
http://img412.imageshack.us/i/img0360d.jpg/

een groot gat
http://img59.imageshack.us/i/img0361r.jpg/


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

02-07-2010 13:03:37
AlbertP
AlbertP
Dit is perron 5 / 7 ?  

02-07-2010 13:26:09
gummbahla
gummbahla
Zoals aan de CTA te zien is, zijn deze foto's van perron 7.  

12-07-2010 23:00:52
Chopper
Chopper
Oranjebank zag vandaag dat het grote scherm in de stationshal verdwenen was, en dat er bij Smullers al begonnen was met het plaatsen van poortjes voor het OV-Chip gebeuren. %05%  

12-07-2010 23:04:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Geen poortjes hoor, da's gewoon een aanzienlijke uitbreiding van 't aantal kaartlezers (Mooi te zien aangezien één van de vele palen al voorzien is van 'n kaartlezer aldaar)
Overigens is men daar in Amersfoort ook al enige tijd mee bezig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-07-2010 17:13:53
aarclay
aarclay
Goed punt, die OV-chipkaart drempels. Ben al 1 keer vergeten uit te checken


Choo choo.....
 

26-07-2010 13:59:31
dvdhoven
dvdhoven
Afgelopen weekend is langs spoor 12a een deel van de kap verwijderd en langs spoor 12b de dakbedekking van een deel van de kap. Het gaat om het schuin oplopende stuk, dat tegen de oude kap aan zat/zit.
Het is wel een stuk lichter nu


Dick van den Hoven
 

26-07-2010 20:09:34
ns162
ns162
Tussen spoor 12 en 13/14 staat ook "opeens" een nieuwe mast waar nog niets aan verbonden zit. Zou het perron 11/12 het volgende perron zijn, na 5/7?

Raymond v/d Hoven


www.stichting162.nl
 

26-07-2010 20:57:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik zag gisteren wat daarover op de ProRail site wat inderdaad 11/12 als volgende perron dat buiten dienst gaat vermeld. Weliswaar met niet meer kloppende data maar dat zou voor de volgorde niet uit moeten maken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-08-2010 20:36:24
dvdhoven
dvdhoven
Dit weekend hebben ze een aantal U-balkjes rond de trap van 11/12 naar de Noordertunnel gelast. Vandaag waren ze die met dik multiplex aan het bekleden. Een hok dus, net als bij spoor 5/7. Voor de rest kunnen we dus binnenkort in de regen gaan staan.


Dick van den Hoven
 

16-08-2010 21:39:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, wat dat betreft wel opmerkelijk dat cu2030.nl blijft spreken over het slopen van de oude kap en gelijk erachteraan bouwen van de nieuwe... als er iets niet aanwezig is op perron 5/7 is 't wel 'n nieuwe kap.

Trouwens, betekend de volgende stap met de sloop van de kap van spoor 11 ook een tijdelijke inkorting van perron 12? Aan het oostelijke puntje van 't perron bevindt de oude kap van perron 11 zich immers boven 11 én 12 daar het perron zich daar versmalt. En ze zullen 'm vast niet voor de helft slopen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-08-2010 21:41:10
R-ekz
R-ekz
Quote
dvdhoven: Dit weekend hebben ze een aantal U-balkjes rond de trap van 11/12 naar de Noordertunnel gelast. Vandaag waren ze die met dik multiplex aan het bekleden. Een hok dus, net als bij spoor 5/7. Voor de rest kunnen we dus binnenkort in de regen gaan staan.


Het is toch zomer in Nederland? dan regent het natuurlijk niet.
 

16-08-2010 22:11:51
broek53
broek53
Gelukkig komt er verder nergens een perron zonder overkapping voor in Nederland.  

16-08-2010 22:32:12
bjornl
bjornl
Natuurlijk niet! Dat zou onmenselijk zijn!  

16-08-2010 22:41:47
daniel_ddr
daniel_ddr
In Utrecht kan je nog altijd onder de stationshal gaan staan. Of in de regen als je lekker ruim wilt zitten bij slecht weer%06%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-08-2010 23:00:57
lucky
lucky
1 woord: Paraplu?  

17-08-2010 12:22:16
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Gisteravond waren ze druk in de weer met de snijbranders op spoor 7a. Een vonkenregen daalde neer op het perron. Reizigers op spoor 5a (inclusief ik, machinist, wachtend op mijn trein) moesten soms uitkijken voor de vonken. Het was aan de ene kant een spectaculair gezicht, aan de andere kant nu echt het einde van de monumentale kap. Over een aantal jaar zullen heren en dames bestuurders zeggen: "Zonde, dat we dat monument gesloopt hebben!" Te laat...

In Den Bosch kon het blijkbaar wel, in Utrecht heeft men bijna bewust de kap in een dusdanige staat laten komen dat sloop bijna onvermijdelijk was. De prachtige gietijzeren palen zullen ook verdwijnen. En wat krijgen we er voor terug? Een sfeerloze, moderne, kille overkapping. Lang leve de vooruitgang... (excuses voor mijn pessimisme )
 

17-08-2010 12:31:37
mdj
mdj
Weet je wat nu het grappigste is... De overkapping van sporen 3-4-5 is naar de SGB gegaan, om hem te bewaren%08% (zie ook http://bouwput.blogspot.com/2009/06/sloop-oude-kappen.html)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-08-2010 15:03:51
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ja, dat klopt. Gelukkig toch nog iets bewaard.

Afgelopen zaterdag trouwens brand op het station ivm werkzaamheden aan de overkapping op spoor 12.
 

17-08-2010 15:12:16
elizabeth
elizabeth
Quote
mdj: Weet je wat nu het grappigste is... De overkapping van sporen 3-4-5 is naar de SGB gegaan, om hem te bewaren%08% (zie ook http://bouwput.blogspot.com/2009/06/sloop-oude-kappen.html)


Nou snap ik het niet geheel meer. Zo ver ik weet als SGBer zijnde dat de hele kap naar Gs komt. Maar in het artikeldje staat dat de rest naar de sloper gaat.
Ik heb er bij de SGB ook al naar gevraagt, maar vermoedelijk weet men daar op het moment ook niet hoe het er voor staat.
Misschien weet Raplh521 meer???

Als ik weer weet zal ik het melden.


jaapfan.
 

17-08-2010 15:32:23
reisthijs
reisthijs
Het gedeelte dat is bedoeld voor de SGB betreft de voormalige overkapping van de sporen 7a en 8a, die dus in 2002 verwijderd is.

De nu nog in Utrecht aanwezige (en dus nog niet afgebroken) historische perronkappen (van de perrons tussen de sporen 8, 9, 11 en 12) staan daar los van.

Laatst bewerkt door reisthijs op 17-08-2010 15:36
 


17-08-2010 16:28:39
TheKnitter
TheKnitter
Quote
Mcn-Ut: Afgelopen zaterdag trouwens brand op het station ivm werkzaamheden aan de overkapping op spoor 12.

Dat vind ik een vreemde opmerking. Ze waren daar helemaal niet aan het werk (met eigen ogen gezien). De oorzaak van de brand was dus ook niet de werkzaamheden.
Of er moet wat op / tussen / onder de overkapping gezeten hebben wat vlam vatte om welke (vreemde) reden dan ook..
 

17-08-2010 19:00:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Iets wat smeult kan uren, soms zelfs dagen door blijven gaan als het echt goed in het hout zit, dus het kan alsnog gevolg zijn van werkzaamheden. Immers zijn er verder gaan ontbrandingsbronnen daar


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-08-2010 20:50:04
R-ekz
R-ekz
En door de langdurige zonneschijn is alles extra goed uitgedroogd, waardoor een brand sneller kan ontstaan. Eigenlijk zijn perronoverkappingen dus levensgevaarlijk. Dan sta ik toch liever in de regen!  

17-08-2010 21:09:05
mdj
mdj
Ik slaap ook liever buiten, zonder dak boven je hoofd. Immers, er kan zo een boom op je dak vallen.

Hoe vaak zijne er perronoverkappingen in brand gevlogen (en nee, niet weggevlogen, zoals in Hgl) in vergelijking met een aantal bomen op een huis?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-08-2010 21:26:19
superboer
superboer
Ik zie door de bomen het bos... euh, Utrecht Centraal niet meer. %03%


Garantie tot aan de voordeur.
 

18-08-2010 11:25:54
reisthijs
reisthijs
Er werden vandaag in Utrecht weer flyers uitgedeeld, nu dus met de mededeling dat vanaf zaterdag 21 augustus spoor 11 buiten dienst gaat.

Volgens de reisplanner vertrekken vanaf maandag de treinen richting Amsterdam/Schiphol dus gewoon weer van de sporen 5 en 7. IC's richting Rtd verhuizen van 5 terug naar 8/9, de 500/1700 richting Amf gaan van 12 vertrekken.
(12500/12700 staan ook nog gepland op spoor 12 maar dat wil NS dus oplossen door deze treinen op te heffen tussen Ut en Zl.)

Laatst bewerkt door reisthijs op 18-08-2010 11:26
 

18-08-2010 11:38:16
cuneo56
cuneo56
Quote
TheKnitter:
Quote
Mcn-Ut: Afgelopen zaterdag trouwens brand op het station ivm werkzaamheden aan de overkapping op spoor 12.

Dat vind ik een vreemde opmerking. Ze waren daar helemaal niet aan het werk (met eigen ogen gezien). De oorzaak van de brand was dus ook niet de werkzaamheden.
Of er moet wat op / tussen / onder de overkapping gezeten hebben wat vlam vatte om welke (vreemde) reden dan ook..


Zo iets was het ook. Een smeulend/ brandend vogelnestje bleek uiteindelijk de bron.
En omdat ik nog nooit een vogel met een pakje lucifers heb gezien( wel andersom) ligt een vonk van laswerkzaamheden het meest voor de hand.
Ciao.
 

18-08-2010 15:39:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
reisthijs: Er werden vandaag in Utrecht weer flyers uitgedeeld, nu dus met de mededeling dat vanaf zaterdag 21 augustus spoor 11 buiten dienst gaat.
Je vergeet 't opvallendste nog: het zou volgens die flyers maarliefst tot begin 2011 duren voor 11 weer in dienst komt en 12 buiten dienst gaat! Op de andere sporen heeft het toch geen ruim 4 maanden geduurd?

Quote
de 500/1700 richting Amf gaan van 12 vertrekken.
(12500/12700 staan ook nog gepland op spoor 12 maar dat wil NS dus oplossen door deze treinen op te heffen tussen Ut en Zl.)
In het bericht wat hierover in het wijzigingsblad-topic stond betrof het slechts een deel van de 12500/12700, niet alle! Het betrof daar ook treinen uit die series naar Rtd en die hebben er met deze spoorbezetting natuurlijk helemaal geen last van... (dus zou de ophef-reden een andere moeten zijn)

Zou ook knap lastig worden qua capaciteit trouwens, dan zou 't eerder een optie zijn om gewoon te combineren in Ut. Al is dat met de 12700 weer onhandig en zou je ze dan ook niet in de reisplanner moeten zien.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-08-2010 15:59:29
robbertc
robbertc
Vanaf het Wbl van 6 september wordt het structureler opgelost, via een ingewikkelde move met de 2000 / 8800 en combineren van de 12500/12700 uit Zl en Rtd (in Ut) en gezamenlijk terug naar Amf/Zl. Hoe ze dat de twee weken tot die tijd doen, weet ik niet.  

18-08-2010 16:02:15
himym
himym
Vandaar ook de ICM-omlopen in de 2000/8800? Hoe moet ik me dit voorstellen?  

18-08-2010 16:48:17
reisthijs
reisthijs
Quote
daniël_ddr: Je vergeet 't opvallendste nog: het zou volgens die flyers maarliefst tot begin 2011 duren voor 11 weer in dienst komt en 12 buiten dienst gaat! Op de andere sporen heeft het toch geen ruim 4 maanden geduurd?
Spoor 5 is ook ruim 4 maanden buiten dienst geweest: van begin februari tot half juni.
 

18-08-2010 20:03:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc: Vanaf het Wbl van 6 september wordt het structureler opgelost, via een ingewikkelde move met de 2000 / 8800 en combineren van de 12500/12700 uit Zl en Rtd (in Ut) en gezamenlijk terug naar Amf/Zl.
Wacht even hoor, volg 'm niet helemaal...
Doel je nu dus dat er een 12500/12700 vanuit Rtd en eentje uit Zl met elkaar combineren om gezamelijk terug te gaan? Dat betekend dan neem ik aan een verschuiving van treinlengtes: een kortere spitsverdubbelaar vanuit Lw en een 500/1700 die dan langer moet zijn om de spitsstroom Zl->Ut aan te kunnen, maar vooral om te kunnen splitsen in voldoende lange treindelen voor Gvc en Rtd.

Treinen als de 12759, die in Ut geen 12500 kruisen, rijden dan aannemelijk gewoon zoals nu ook het geval is? Immers heeft de NoordOost de andere kant op dan ook slechts één spoor nodig, waarmee je er dan wel plek voor hebt.

@reisthijs: ik had spoor 7 in gedachten, da's in mijn beleving beduidend korter buiten dienst geweest.

Edit: in de reisplanner blijken de vertreksporen vanaf 6 september ook al te staan en dat biedt wat meer duidelijkheid.
Betreft dus inderdaad combineren van de spitstrein uit Rtd en Lw in Ut tot een trein ri. Lw. Van Ut naar Rtd rijdt een serie 22700 (let op, elk halfuur deze serie. Dus ook op tijden dat er een 12500 aankomt!) vertrekkend van spoor 18a, daar zit dus de koppeling met de 2000/8800

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 18-08-2010 21:20


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2010 09:39:05
reisthijs
reisthijs
Quote
daniël_ddr: @reisthijs: ik had spoor 7 in gedachten, da's in mijn beleving beduidend korter buiten dienst geweest.
Dat klopt inderdaad, en dat is ook niet zo gek: toen spoor 5 buiten dienst was hebben ze ook van alles in het midden van het perroneiland gedaan, vandaar dat dit wat langer duurde dan de werkzaamheden in de periode dat 7 buiten dienst was. Met 11/12 zal dit wel niet veel anders zijn.
 

19-08-2010 09:53:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Vast niet nee, vooral omdat spoor 12 eigenlijk amper een eigen overkapping heeft dus dat scheelt weer met slopen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2010 10:05:27
dvdhoven
dvdhoven
De kap van spoor 11/12 zal wel in één keer gesloopt gaan worden. Beetje lastig om dat in twee helften te doen.


Dick van den Hoven
 

19-08-2010 23:17:33
BGM104
BGM104
Wat wanneer buiten dienst is kan je hier http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Overzicht%20Functionaliteitswijzigingen%20en%20Indienstellings-data%20infraprojecten.pdf vinden, voor Ut zie pagina 5

Volgens treinreiziger.nl http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/werkzaamheden_nieuwe_perronkappen_utrecht_in_volle_gang is de nieuwe kap van 5/7 komend weekend al klaar... ik zie hem nog even niet... In het bovenstaande overzicht kan je zien dat spoor 5 in december 2011 weer buiten dienst gaat, waarna spoor 7 volgt in februari 2012. Ik vermoed dat dan pas de nieuwe kap wordt geplaatst.
 

20-08-2010 01:18:58
Jeffrenzo
Jeffrenzo
word het geen zo goed als kant een klaar overkapping? wat palen in de grond, dak er op klaar is kees? volgens mij gaat het tegenwoordig bij alles zo


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

20-08-2010 07:56:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
BGM104: Volgens treinreiziger.nl http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/werkzaamheden_nieuwe_perronkappen_utrecht_in_volle_gang is de nieuwe kap van 5/7 komend weekend al klaar...
Sterker nog, d'r is zelfs een stuk historische kap nog niet gesloopt bij spoor 7. 'tis echter dusdanig ontmanteld dat je er niet droog onder zult blijven...
Verder zag 't er vanmorgen vooral erg kaal uit daar...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-08-2010 12:15:13
robbertc
robbertc
Quote
daniël_ddr: Edit: in de reisplanner blijken de vertreksporen vanaf 6 september ook al te staan en dat biedt wat meer duidelijkheid.
Betreft dus inderdaad combineren van de spitstrein uit Rtd en Lw in Ut tot een trein ri. Lw. Van Ut naar Rtd rijdt een serie 22700 (let op, elk halfuur deze serie. Dus ook op tijden dat er een 12500 aankomt!) vertrekkend van spoor 18a, daar zit dus de koppeling met de 2000/8800
Inderdaad, kon het even niet op een makkelijke manier uitleggen
Betreft 's avonds de 12561, 12763, 12565 (en misschien 12767, die laatste weet ik niet zeker) die vanaf Ut gecombineerd (terug) gaan rijden. Die gaan dan vanaf Ut met 5x ICM-III rijden (6 uit Lw en 9 uit Rtd). In Amf gaat er dan een stel van af (dacht dat-ie daar behandelt gaat worden op spoor 4ab), omdat-ie anders niet op spoor 6 in Zl past..

Laatst bewerkt door robbertc op 20-08-2010 13:03
 

20-08-2010 12:19:15
mdj
mdj
12500/12700 gaan naar heel spoor 4 inderdaad, waarbij in Amf de 31300 naar Ed naar spoor 5B gaat.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-08-2010 16:14:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Overigens kwam ik gisteren bij wat spelen met de reisplanner ook nog de 12525 en 12727 tegen die in Ut weer wat anders doen, namelijk binnenkomen op spoor 19 en dus aannemelijk in de 8800 verder gaan...
Weten we ook weer hoe het ICM daarin terecht komt.

Ben nogsteeds beniewd wat ze nu met de 12759 gaan doen: staat nogsteeds vanaf spoor 12 in Ut gepland net als de 1759... Hij zou in principe naar spoor 9 kunnen want de 554 is er nog eentje die splitst en dus maar één spoor gebruikt.
Voor a.s. maandag staat de 12759 overigens van 12a gepland met de 1759 van heel 12 wat zou kunnen betekenen dat laatstgenoemde via 13a binnenkomt. Moeten ze alleen wel de lengtes omwisselen anders past het niet op 12b.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-08-2010 17:21:29
dvdhoven
dvdhoven
Ik heb even gekeken in de planning voor volgende week (Week 34)
LokaalPlan Utrecht heeft 12759 en 1759 gespoorwijzigd als volgt:
23-08 en 27-08: 12759 9AB en 1759 12AB
24-08 t/m 26-08: 1759 9AB en 12759 12AB
Vraag me niet naar de logica van dit alles, die weet ik niet.
Deze spoorwijzigingen zijn, voor zover ik het kan zien, (nog) niet door Dagplan overgenomen en dat kan verklaren waarom de Reisplanner nog 12AB voor beide treinen aangeeft.
In mijn LokaalPlan-tijd was er geen koppeling tussen LokaalPlan en de Reisplanner en zeer waarschijnlijk is die er nog niet en wordt de Reisplanner uit Dagplan gevoed.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 20-08-2010 17:22


Dick van den Hoven
 

21-08-2010 22:52:33
reisthijs
reisthijs
Quote
BGM104: Volgens treinreiziger.nl http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/werkzaamheden_nieuwe_perronkappen_utrecht_in_volle_gang is de nieuwe kap van 5/7 komend weekend al klaar...
Daar wordt alleen gesproken van een tijdelijke kap, dat zal dus wel niet veel (gaan) voorstellen.

Quote
daniël_ddr: Sterker nog, d'r is zelfs een stuk historische kap nog niet gesloopt bij spoor 7. 'tis echter dusdanig ontmanteld dat je er niet droog onder zult blijven...
Dat restant is dan ook blijven staan met andere functie: er zitten nog wat dwarsbalken aan vast waar de bovenleiding aan hangt. Er zijn nu wel een paar grote rode pijlers geplaatst om die balken te ondersteunen.
 

22-08-2010 16:51:23
BGM104
BGM104
Aha kijk, treinreiziger.nl leest hier mee!

Op de frontpage staat nog de oude tekst:
Quote
Op station Utrecht Centraal bouwt ProRail nieuwe perronkappen met zonnecellen. Spoor 5-7 zijn inmiddels voorzien van een nieuwe perronkap. Vanaf zaterdag verplaatsen de werkzaamheden naar spoor 11



Gisteravond even heen en weer gelopen op het perron van spoor 7: wat een hobbelbende, de bestrating ligt er vooral buiten de kap aan de 7a kant, waar die rode palen staan, bepaald niet goed en vlak bij.
 

23-08-2010 11:53:59
dvdhoven
dvdhoven
Op de nieuwe gele vertrekstaten in Utrecht worden geen sporen meer vermeld.
Reizigers wordt aangeraden op de halaanwijzer te kijken of het Servicepersoneel te vragen.


Dick van den Hoven
 

23-08-2010 12:29:54
qj7141
qj7141
Dit is tijdelijk tot het wijzingsblad van 6 september. (Spoorvertrekstaatloos rijden....?)%03%

Laatst bewerkt door qj7141 op 23-08-2010 12:42
 

23-08-2010 13:42:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Overigens geeft de reisplanner ook nogsteeds geen juiste vertreksporen op Ut... en dan maar omroepen "plan uw reis op ns.nl zeker"?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-08-2010 14:10:56
jacokran
jacokran
En bij een storing van CTA's: Kijk op de gele vertrekstaten....  

23-08-2010 15:32:10
keesje
keesje
Van de geplande perronsporen te Ut klopt vandaag (en komende dagen!) geen hout in ieder geval: zo staan 12755 en 1755 tegelijk gepland op 12AB en staat menig 17400 richting Bkl gepland op het buiten dienst gestelde spoor 11A.

Geen wonder dat het in de soep loopt in Ut.
 

23-08-2010 15:40:23
gerard4653
gerard4653
Wie is in het algemeen verantwoordelijk voor de spoorindelingen? En nu dus voor de chaos te Ut?

EDIT: Chaos voor de reiziger gezien de berichtgeving hierboven.
En het gaat mij eigenlijk gewoon om de eerste vraag: wie is er normaal verantwoordelijk voor de spoorindelingen?

Laatst bewerkt door gerard4653 op 23-08-2010 16:18
 

23-08-2010 15:49:50
robbertc
robbertc
Is er een chaos in Ut?  

23-08-2010 16:25:32
daniel_ddr
daniel_ddr
We zullen 't zo eens gaan aanschouwen... je kunt in ieder geval aan de reizigers merken dat (met name de vaste forensen) van niks wisten. Een flyer waarin alleen staat dat de treinen richting Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Amersfoort van andere sporen vertrekken heeft natuurlijk eigenlijk net zoveel nut als geen flyer: je weet dan nogsteeds niks zeker als de reisplanner ook nog onzin weergeeft.
Dan was het exemplaar van Connexxion en GVU (want ja, ook op 't streekbusstation vertrekt sinds vandaag zo'n beetje alles ergens anders) nog nuttiger met de nieuwe vertrekperrons er ook op.

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-08-2010 16:46, reden: Quoot verwijderd wegens verwijdering tussenbericht


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-08-2010 17:25:25
kleine_man
kleine_man
Quote
gerard4653: Wie is in het algemeen verantwoordelijk voor de spoorindelingen? En nu dus voor de chaos te Ut?

EDIT: Chaos voor de reiziger gezien de berichtgeving hierboven.
En het gaat mij eigenlijk gewoon om de eerste vraag: wie is er normaal verantwoordelijk voor de spoorindelingen?


Dat is de verkeersleiding, dus ProRail.
 

23-08-2010 17:54:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Vanmiddag in ieder geval weinig chaos gemerkt... de AV was wel gewoon actueel en de 12759 vertrok inderdaad keurig van spoor 9.
Zover ik merkte waren daar geen gehaaste reizigers in beland die dachten de trein naar Rotterdam te nemen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-08-2010 18:42:56
keesje
keesje
Quote
keesje: Van de geplande perronsporen te Ut klopt vandaag (en komende dagen!) geen hout in ieder geval: zo staan 12755 en 1755 tegelijk gepland op 12AB en staat menig 17400 richting Bkl gepland op het buiten dienst gestelde spoor 11A.

Geen wonder dat het in de soep loopt in Ut.

Heb het zelf even kunnen aanschouwen: 1755 kwam pas binnen op zijn vertrektijd, omdat het dus moest wachten op vertrek van 12755. Vertrek van 1755 hierdoor dus minimaal +5 door die dubbel geplande perronsporen.

@Gerard4653: Verantwoordelijk voor de verdeling op het spoor is Prorail CV. Het verwerken van de wijzigingsbladen en op dagplannivo gebeurt grotendeels door NS logistiek. Kan er een lang verhaal op loslaten, maar laat ik zeggen dat sinds het opsplitsen van de logistieke dienstregelings activiteiten het er kwalitatief allemaal niet beter op is geworden...
 

23-08-2010 19:08:42
reisthijs
reisthijs
Vanmiddag rond 17:50 was het toch wel een beetje rommelig: spoor 12 gereserveerd voor de Sprinters ri. Gvc en Vndc; op 15 stond de IC naar Es, daardoor was de trein naar Ehv verplaatst naar 18b (dus geen crossplatform 3063->3563 mogelijk) en de 6000 was uitgeweken naar 7b.  

23-08-2010 21:30:24
MasterE
MasterE
Volgens mij hangt er een mega grote halaanwijzer boven, zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn lijkt me. Het heeft ook geen zin om vertrekstaten op te hangen met vertreksporen die dan regelmatig niet zullen kloppen.  

23-08-2010 21:38:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Je zou toch wel mogen hopen dat ze die vertreksporen vantevoren plannen en ze dus bekend zijn en daarmee ook keurig op vertrekstaten gezet kunnen worden. Lijkt me althans allesbehalve een goed idee om die sporen dagelijks te gaan variëren, zeker als je ook nog graag wilt hebben dat je reizigers zich verspreiden door de trein.

Overigens is mijn persoonlijke ervaring dat die halaanwijzer gewoon te groot is om in één oogopslag te zien waar je trein vertrekt. Daarnaast heb je er niks aan als je trein van spoor 1 t/m 9 vertrekt daar je dan eerst het vertrekspoor voorbij moet lopen om vervolgens te zien dat je trein net vertrokken is om maar wat te noemen.
Gebruik zelf, zeker als ik heb gezien dat er iets verstoord is of in situaties zoals nu, eigenlijk altijd de mobiele AV vlak voor ik met de bus aankom. En in normale situaties is het een kwestie van de CTA's bij de trappen snel scannen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-08-2010 21:41:43
keesje
keesje
Feit is dat er een verkeerde planning is, zoals treinen die op buiten dienst gestelde sporen zijn gepland en zelfs twee treinen tegelijk op hetzelfde spoor. Het is dan niet verwonderlijk dat de VL hiermee wordt opgezadeld en dus over moet gaan tot allerlei paniekacties.

Dat er in de voorbereiding geprutst is in de logistieke organisatie, mag wel duidelijk zijn (niet voor het eerst de afgelopen dagen, zoals Asd/Sail).
 

23-08-2010 21:46:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Mwoh, volgens mij was die planning al aangepast (maar niet doorgevoerd naar o.a. de reisinformatie).
Immers, dvdhoven kon afgelopen vrijdag al het vertrekspoor van de 12759 voor me opzoeken in de systemen en warempel: dat klopte keurig met de praktijk.

Overigens staan er ook rariteiten buiten Utrecht in de reisinfo... de 2818 staat er bijvoorbeeld in als vertrekkend van 6a in Amf maar doet dat toch echt gewoon (zoals 't altijd al was) vanaf 6ab


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-08-2010 21:50:18
keesje
keesje
Geen idee hoe vaak ik het nog moet herhalen: de treinen 1755 en 12755 staan tegelijk in Ut én ook beiden op spoor 12AB gepland. Trein 17448 (en vele anderen) staan op spoor 11 gepland dat buiten dienst is.

Knap aangepast dan...
 

23-08-2010 22:00:29
gerard4653
gerard4653
Quote
keesje:
@Gerard4653: Verantwoordelijk voor de verdeling op het spoor is Prorail CV. Het verwerken van de wijzigingsbladen en op dagplannivo gebeurt grotendeels door NS logistiek. Kan er een lang verhaal op loslaten, maar laat ik zeggen dat sinds het opsplitsen van de logistieke dienstregelings activiteiten het er kwalitatief allemaal niet beter op is geworden...


Dank voor het antwoord, het is me duidelijk!
 

23-08-2010 22:03:36
bjornl
bjornl
Quote
MasterE: Volgens mij hangt er een mega grote halaanwijzer boven, zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn lijkt me.
Die is niet zo handig als je bijvoorbeeld op 4 binnenkomt en een krappe overstap hebt.
 

23-08-2010 22:04:20
mren
mren
Of als je door een van de tunneltjes gaat om grote kuddes reizers te ontlopen.  

23-08-2010 22:06:58
keesje
keesje
Quote
MasterE: Volgens mij hangt er een mega grote halaanwijzer boven, zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn lijkt me. Het heeft ook geen zin om vertrekstaten op te hangen met vertreksporen die dan regelmatig niet zullen kloppen.
Nee dat is zo. Handiger was het geweest om gewoon een juiste spooropstelling te bedenken en die in de plansystemen op te nemen. Dan voorkom je ook dat de VL zelf de boel op het laatste moment moeten gaan plannen en met de beperkte mogelijkheden te Ut is dat natuurlijk geen makkelijke opgave (en zijn ze ook niet primair voor besteld).
 

23-08-2010 22:12:46
broek53
broek53
Geen bewijs ervoor, maar van een afstandje lijkt mij een situatie aan de hand die ik vroeger in Amsterdam ook wel eens aan de vork gehad heb: er is (uiteraard) een plan behorend bij de buitendienststelling van dit moment, maar NS Log heeft geen capaciteit om deze in dagplan te verwerken. In dat geval gaat het over de schutting naar prorail RVL. Ik denk haast dat daar het gewijzigde plan wordt ingevoerd, en dat RVL dus niet alle treinen op het laatste moment moeten worden bijgestuurd. Maar het gevolg is wel dat je de wijzigingen vantevoren niet kan zien in de reisplanner en dergelijke.