Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Verbouwing Utrecht Centraal

Woensdag 25 nov 2015 - 13:39:55
Lovers83
Lovers83
De twee schermen hangen inmiddels er aan beide kanten. Ze draaien momenteel continu reclame. Feit is wel dat ze allebei boven een OV service winkel hangen, dus wellicht idd reisinformatie...we zullen zien

Vrijdag 04 dec 2015 - 15:45:13
Lovers83
Lovers83
Vanaf vandaag is de gehele 1e verdieping is nu toegankelijk met de opening van Bistrot Centraal. De trap vanaf de centrumzijde is ook vrijgegeven

Maandag 14 dec 2015 - 16:31:15
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vandaag (of gisteren) is het nieuwe busstation Jaarbeurszijde (of West) onder de traverse in gebruik genomen.

Vorige week is een inmense kraan voor het leggen van de delen Rabo....euh, Moreelsebrug opgebouwd, kraan staat t.h.v. Rabobank...niet te missen!

Maandag 14 dec 2015 - 19:30:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Vandaag, afgelopen weekend was de boel nog busloos wegens de omklap naar het nieuwe busstation. 'tis overigens nog maar de helft die nu in gebruik is, de andere helft is nog bouwput en gaat komende zomer open.

En hier nog niet gepost maar wel al even het geval: het laatste stukje van de oude hal is inmiddels dakloos.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 15 dec 2015 - 08:52:11
evangoor
evangoor
En niet te vergeten: het busstation Jaarbeursplein is weer terug. Al wordt het slecht gecommuniceerd (zie alleen iets staan op U-OV over 'permanent' onder de het kopje '12/13 december').

Laatst bewerkt door evangoor op Dinsdag 15 dec 2015 om 08:52:43

Dinsdag 15 dec 2015 - 23:18:18
Lovers83
Lovers83
Voor de liefhebbers, de laatste vloerplannetje van Ut > s000.tinyupload.com

Bar Beton zal de laatste ruimte op de eerste verdieping innemen > scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net

Woensdag 16 dec 2015 - 08:19:24
illyavaes
illyavaes
Dat vloerplannetje is niet helemaal correct: de sporen 14 en 15 hebben al weken/maanden geen A- en B-fases meer.

Woensdag 16 dec 2015 - 11:23:43
bacr
bacr
@gvttreinen die kraan is wel van het bedrijf dat ook in Alphen ad R bezig is geweest... Als dat maar goed gaat

Woensdag 16 dec 2015 - 16:39:52
michaben
michaben
Quote
illyavaes (wo 16 dec 2015 08:19:24 somda.nl): Dat vloerplannetje is niet helemaal correct: de sporen 14 en 15 hebben al weken/maanden geen A- en B-fases meer.
Reisinformatie en beveiliging zitten in dit opzicht (gelukkig) niet aan elkaar vast, perrons op grote stations zonder fysieke A- en B-fase in de beveiliging hebben in de reisinformatie vaak wel een A- en B-fase zodat de borden apart bediend kunnen worden. Wel zo handig als een trein gesplitst wordt of als er een rangeerdeel staat.

Woensdag 16 dec 2015 - 20:17:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
bacr (wo 16 dec 2015 11:23:43 somda.nl): @gvttreinen die kraan is wel van het bedrijf dat ook in Alphen ad R bezig is geweest... Als dat maar goed gaat
Dat komt wel goed hoor datzelfde bedrijf heeft juist een zeer goede reputatie, dat alleen helaas een zwarte dag heeft gehad. Ieder kraanbedrijf heeft wel is eens z'n up en downs

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 17 dec 2015 - 09:04:42
illyavaes
illyavaes
Quote
michaben (wo 16 dec 2015 16:39:52 www.somda.nl):
Quote
illyavaes (wo 16 dec 2015 08:19:24 somda.nl): de sporen 14 en 15 hebben al weken/maanden geen A- en B-fases meer.
Reisinformatie en beveiliging zitten in dit opzicht (gelukkig) niet aan elkaar vast, perrons op grote stations zonder fysieke A- en B-fase in de beveiliging hebben in de reisinformatie vaak wel een A- en B-fase zodat de borden apart bediend kunnen worden. Wel zo handig als een trein gesplitst wordt of als er een rangeerdeel staat.
Dan zouden nog steeds op de perrons borden met "14A" en "14B" moeten hangen - dat is óók reisinformatie. Als je mensen niet naar de juiste borden kunt sturen, heeft het ook geen nut / is het misleidend om daar verschillende dingen op te zetten.
(nog even los ervan dat ProRail afdwingt dat je niet meer splitst e.d. op die sporen; het heet niet voor niets Doorstromen)

Donderdag 17 dec 2015 - 10:21:31
dh3201
dh3201
Maar het splitsen kan ook verderop op de route plaats vinden, en dan kan het wel handig zijn voor de reizigers om alvast in het juiste treindeel te stappen in plaats van op het splitsingsstation nog een keertje te moeten overstappen...

Shqiperise-lopers?

Donderdag 17 dec 2015 - 12:07:14
daniel81
daniel81
Precies om die reden heeft spoor 1 in Apd ook recent borden met spoor 1a en 1b gekregen. 'Vroeger' stond er op de CTA/TBP simpelweg 'voor' en 'achter' maar dat moest toen veranderd worden vanwege treinen die onderweg van rijrichting wisselen, dus werd het 'a-zijde' en 'b-zijde' maar ook dat was verwarrend voor stations waar helemaal geen sprake was van a of b. Vandaar dat de borden nu aangepast zijn en Apd nu ook spoor 1a/1b heeft (en aannemelijk ook 3a/3b en 4a/4b maar dat weet ik zo niet zeker, doet er voor dit topic ook niet toe)

Zondag 20 dec 2015 - 13:03:29
illyavaes
illyavaes
[Incorrect gebleken]

Laatst bewerkt door illyavaes op Maandag 21 dec 2015 om 08:08:55

Zondag 20 dec 2015 - 13:13:27
michaben
michaben
Beetje vriendelijker mag ook wel. Daarnaast maak je zelf de aanname dat de plattegrond fout is, terwijl dat nergens uit de informatie hier blijkt. Het kan namelijk ook zijn dat juist de borden fout zijn en er wel A en B op had moeten staan.

Zondag 20 dec 2015 - 13:32:17
train85
train85
Na het hele DSSU programma is de A en B fasering weg en komt nooit meer terug. Sporen 14, 15, 18, 19, 20 en 21 zijn al omgebouwd. De rest wordt nog omgebouwd.

www.mat64.nl

Zondag 20 dec 2015 - 13:38:13
michaben
michaben
Dan nogmaals: A/B in reisinfo is niet afhankelijk van fysieke blokken. Op de sporen 20/21 wordt in ieder geval gewoon gesplitst/gecombineerd, dan is het handig om de borden aan de ene kant op "Niet Instappen" te kunnen zetten zodat reizigers zich naar de juiste kant kunnen begeven.

Zondag 20 dec 2015 - 16:25:03
kiekkiek
kiekkiek
Wanneer het perronspoor fysiek is opgedeeld kan de reisinfo op beide fasen een andere trein aangeven. Is er maar 1 fase dan tonen alle borden op het perron dezelfde trein. Niet altijd even handig, maar zo werkt het nu wel.
Teksten als "Niet Instappen" kunnen per bord worden ingesteld.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Zondag 20 dec 2015 om 16:26:09

Zondag 20 dec 2015 - 16:48:31
michaben
michaben
En toch heb ik wel eens op een perronspoor zonder fysieke scheiding een andere bestemming op de A- en B-fase zien staan toen er een trein gesplitst werd.

Zondag 20 dec 2015 - 17:54:53
ZJ37
ZJ37
DSSU is op vele fronten een project waarbij de reizigers niet meer op de bekende podia zullen worden geplaatst. Dat geldt voor de effecten van een verstoring dichtbij of ver weg, maar ook dat reisinfo door het ontbreken van fasen op het perron de bijzonderheden van een trein (splitsen, verschillende bestemmingen) moeilijker kan vermelden.

Zondag 20 dec 2015 - 18:02:22
michaben
michaben
Dat laatste doet men sowieso al amper, in de 12500 gaat regelmatig een stel maar tot Zl mee, maar dat staat ook niet op de borden vermeld. Dat merk je pas als de trein voor je staat en je opeens Zl ipv Lw op het treinstel ziet staan. Opvallend dat in het pas nieuwe Rtd wel alle sporen (behalve 16) een a- en b-fase hebben gekregen op de borden, terwijl alleen spoor 1 een fysieke a- en b-fase heeft. Hoezo consistentie?

Maandag 21 dec 2015 - 06:29:27
smw
smw
Zojuist nog even gecheckt: op alle fysieke borden op utrecht 14/15 staat wel degelijk een a/b fasering aangegeven. Plattegrond is dus voor reizigers gewoon correct.

Maandag 21 dec 2015 - 08:13:56
illyavaes
illyavaes
Bedankt voor het checken. Zoals de Engelsen dan zo mooi zeggen "I stand corrected".

Maandag 21 dec 2015 - 12:08:34
waalkade
waalkade
Quote
michaben (zo 20 dec 2015 18:02:22 somda.nl): Dat laatste doet men sowieso al amper, in de 12500 gaat regelmatig een stel maar tot Zl mee, maar dat staat ook niet op de borden vermeld. Dat merk je pas als de trein voor je staat en je opeens Zl ipv Lw op het treinstel ziet staan. Opvallend dat in het pas nieuwe Rtd wel alle sporen (behalve 16) een a- en b-fase hebben gekregen op de borden, terwijl alleen spoor 1 een fysieke a- en b-fase heeft. Hoezo consistentie?
Is a- en b-fase nog wel bij de tijds.
Het perron wordt met grote letters A, B, C tot ongeveer halverwege het alfabet al vaak in stukken verdeeld.
Een normaal mens zonder autistische begaafdheden ziet het verschil tussen grote en kleine letters niet eens meer.

Maandag 21 dec 2015 - 13:12:27
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Je onderschat de mens zie en merk ik in de praktijk. Veel eerder missen ze de essentie van de A- en B-zijde als ze naar hun trein lopen of er op staan te wachten, de kleine letterbordjes voor de internationale treinen zorgen zelden voor verwarring

Maandag 21 dec 2015 - 19:14:42
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik heb er toch al een aantal keer mensen over die internationale letters gehoord.

Maandag 21 dec 2015 - 20:48:19
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Kneuzen hou je altijd

Maandag 21 dec 2015 - 21:54:44
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Haha maar voor alle reizigers die nooit internationaal reizen (dat zal pakweg 99,999 % zijn ) is het natuurlijk potentieel verwarrend. Het verbaast mij dat die letters nooit zijn gesneuveld in een zoveelste bezuinigingsronde eigenlijk.

Maandag 21 dec 2015 - 23:23:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Voor die letterbordjes lijkt wel te gelden van "het hing er al, dus we hangen het weer terug". Spoor 11 heeft al sinds de nieuwe kap er staat alle bordjes dubbel (waarschijnlijk hangen de bordjes die voorheen aan de kap van spoor 12 hingen nu ook op 11), maar toch nooit iemand daarover gehoord.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 22 dec 2015 - 00:17:04
jeanne
jeanne
Is erg leuk al die letterbordjes voor internationaal, maar willen ze ook effectief zijn, moet je wel weten waar je je opstellen moet voor bij voorbeeld de ICE. Zondag geen info bij spoor 12 gezien en het omroepbericht voor ICE 123 maakte er slecht gewag van dat de 1ste klasse achterop liep.

Jeanne Kok

Woensdag 23 dec 2015 - 16:29:15
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het eerste brugdekdeel Moreelsebrug is vanmiddag geplaatst.

Woensdag 23 dec 2015 - 21:01:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Tweede deel was dat, het eerste deel is dinsdag al geplaatst maar daarna is men door de harde wind gestopt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 27 dec 2015 - 14:33:39
martijnham
martijnham
Voor het beeld een foto van dit eerste geplaatste brugdekdeel: i273.photobucket.com
Opvallend is dat de overkapping van spoor 18/19 onderbroken is ter hoogte van de Moreelsebrug: i273.photobucket.com

Zondag 27 dec 2015 - 14:40:48
tochjo
tochjo
Dat is het perron voor spoor 18 en 19.

Zondag 27 dec 2015 - 15:35:55
martijnham
martijnham
Oeps foutje, gelijk gecorrigeerd.

Maandag 28 dec 2015 - 11:09:28
daniel81
daniel81
Quote
timtrein (ma 21 dec 2015 21:54:44 somda.nl): Haha maar voor alle reizigers die nooit internationaal reizen (dat zal pakweg 99,999 % zijn ) is het natuurlijk potentieel verwarrend. Het verbaast mij dat die letters nooit zijn gesneuveld in een zoveelste bezuinigingsronde eigenlijk.
Ooit (20 jaar geleden oid) is er in Apd een proef gehouden waarbij die bordjes gebruikt werden om de halteringslocatie voor alle reizigerstreinen te gebruiken, om zodoende de reizigers beter over het perron te spreiden. Zeg maar de analoge versie van de proef met de 3600 in Ht. Heeft echter geen vervolg gekregen, reden is mij niet bekend.

Maandag 28 dec 2015 - 11:31:48
cuneo56
cuneo56
In het 2e weekend van het komende jaar, 9+10 januari, zijn er weer grote klussen rond Ut , o.a geen trein verkeer naar Db en minder ri. Ht en Bkl.
ICE's en CNL gaan zo te zien via Dv.
Wie kan me vertellen wat er dan geklust wordt , danwel waar ik dat zou kunnen vinden. Bvd.

Maandag 28 dec 2015 - 12:00:05
daniel81
daniel81
Afgaande op www.prorail.nl lijkt het erop dat dan het brugdeel van de Moreelsebrug over de sporen geplaatst wordt

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 28 dec 2015 om 12:00:18

Dinsdag 29 dec 2015 - 12:08:32
michaben
michaben
Het lijkt erop dat in dat weekend alleen de sporen 20/21 bereikbaar zijn vanuit het zuiden:
800/8800 Mt-Ut-Ledn via de sporen 20/21
3500/2000 Hrl-Ut-Gvc via de sporen 20/21
6000/9800 Tl-Gvc via de sporen 20/21
13600/16000 Bd-Htn

Vanuit Shl/Asd alles kerende op de sporen 5 en 14.

Zondag 10 jan 2016 - 21:50:16
kleine_man
kleine_man
De Moreelsebrug werd niet geplaatst. Wel dat het spoor van Db naar Ut nu over het nieuwe gedeelte gaat.

Maandag 11 jan 2016 - 08:00:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Moreelsebrug staat aangekondigd voor het weekend van 23/24 januari op CU2030, ondanks dat de onderdelen al voor dit weekend arriveerden.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 11 jan 2016 - 08:25:36
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
kleine_man (zo 10 jan 2016 21:50:16 www.somda.nl): De Moreelsebrug werd niet geplaatst. Wel dat het spoor van Db naar Ut nu over het nieuwe gedeelte gaat.
Volgens mij alleen werkzaamheden aan de bovenleiding, plaatsen van nieuwe bovenleidingpalen.
Ve3rlegging/aansluiten van de sporen ri Db zal pas in de weken 12 en 13 gebeuren.

Zaterdag 06 feb 2016 - 20:33:07
cuneo56
cuneo56
Wat vraagjes en hoofdschudders over de werkzaamheden in Utrecht dit weekend, 6+7-02-2015 :

Vandaag en morgen rijdt de serie 7400 zonder stop Utrecht-Zuilen voorbij richting Rhenen.
Ik dacht eerst dat het was omdat er in Zuilen gebouwd werd, maar omdat dit weekend in Utrecht de sporen 7 en 8 buiten gebruik zijn wegens werkzaamheden rijden de 3500 en 800 uit het zuiden nu via spoor 12 in Utrecht.
Kennelijk is het heel gevaarlijk als de 7400 vanaf de binnensporen uit Bkl om .12/.42 (nu op de 14) aankomt en de 3500 om .13 en .43 over dezelfde wissel moet vertrekken.
Ik vind daar wat van, maar oké, so be it.
Wat me dan echter wel weer verbaasd is dat de 7400 nu voor een rood inrij sein moet stoppen( is lekker vroeg door het non stop rijden) en de 3000/3100 wel 4 x per uur dezelfde wissel verbinding mogen gebruiken, want deze komen wel vrolijk over het binnen spoor uit Maarssen!

En dan de CNL 419 , die stopt vanavond officieel niet in Utrecht. Dat snap ik , het vaste spoor 12 is bezet door een 800 en het alternatief , spoor 14 , is tekort voor 15 rijtuigen.
Maar zondag avond kan het wel!
Denk niet dat er iemand me het kan uitleggen ( of toch?
Weet iemand trouwens waarom de museum pendel vandaag niet kon rijden? Spoor 4 in Utrecht en de route naar het museum was berijdbaar zoals de 273 van het museum bewees om 17:45 vanmiddag.

Zaterdag 06 feb 2016 - 21:35:24
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
De 273 reed via Hvs (kopmaken) naar Utm, dus niet met kopmaken te Blo.

Zaterdag 06 feb 2016 - 22:56:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
En Blo was dus zeer aannemelijk buiten dienst vandaag. Zal een beveiligingstechnisch verhaal geweest zijn wel want men was een klein eindje verderop bezig met het verwijderen van de overweg Leijenseweg in Bilthoven. Althans, het deel daarvan wat onder het spoor lag want de rest was in de afgelopen weken al in de nachtelijke uren verwijderd.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 09 feb 2016 - 06:09:47
anton_
anton_
Quote
cuneo56 Weet iemand trouwens waarom de museum pendel vandaag niet kon rijden? Spoor 4 in Utrecht en de route naar het museum was berijdbaar zoals de 273 van het museum bewees om 17:45 vanmiddag.
ik gok werkzaamheden Overvecht - Den Dolder

Dinsdag 09 feb 2016 - 06:13:14
anton_
anton_
Quote
cuneo56 (za 06 feb 2016 20:33:07 www.somda.nl)
Vandaag en morgen rijdt de serie 7400 zonder stop Utrecht-Zuilen voorbij richting Rhenen.
Bij werkzaamheden vorig jaar werd niet op Zuilen gestopt in de richting Ut, als in de richting Bkl ook niet langs het perron gestopt kon worden. Misschien was het afgelopen weekend een zelfde constructie bedacht.

Dinsdag 09 feb 2016 - 09:02:55
cuneo56
cuneo56
Nee hoor , op terug weg werd er zoals normaal in Zuilen gestopt.
En over de museum trein: ik vind het raar dat er niet in de ene richting net voorbij het kruis kop gemaakt kan worden, maar er kennelijk dwars over wel gereden kan worden.
Er staan nog bediende seinen voordat je bij de werkplek van Bilthoven / ex overweg aankomt. Maar kennelijk dus meer werkzaamheden dan ik aannam.

Dinsdag 09 feb 2016 - 15:54:34
thom
thom
Het spoor wat de pendeltrein normaliter gebruikt om te keren was buitendienst, waarschijnlijk zat daar de kortsluitlans in.

De 273 was gepland om te keren in Hvs, vanuit het museum kun je dan alleen LSP naar Hilversum rijden en Dat was weer alleen mogelijk doordat die zo vroeg op de dag reed.

Plantechnisch is het niet mogelijk om keren op de vrije baan in te plannen en is Hvs pas de eerste mogelijkheid.

Dat er uiteindelijk wél achter het tegen sein gekeerd is was omdat er door een seinstoring te laat vertrokken was uit Utm en dat kan alleen in goed overleg met de TRDL.
Daarbij wel de kanttekening dat je bij het keren een overweg bezet houdt en je daar dus gelijk weer weg moet voordat die overweg in de storing valt.

Beide is dus geen optie om dat 2x per uur te doen.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 09 feb 2016 om 15:56:36

Dinsdag 09 feb 2016 - 18:11:19
broek53
broek53
Ach, en dan is DSSU nog niet eens klaar: www.gelderlander.nl

Dinsdag 09 feb 2016 - 20:14:45
mvboetzela
mvboetzela
Wel sneu, want het besluit tot DSSU is door een VVD-minister genomen.

Dinsdag 09 feb 2016 - 20:54:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Achja, zo'n artikel vol foute aannames valt toch niet serieus te nemen. Zo hebben die korte treinen tussen Ut en Ah natuurlijk bar weinig te maken met het wel of niet doorrijden naar Gvc.
En tja, dat je bij vertraging je aansluiting mist geldt op wel meer plekken. Met 7 minuten is deze overstap zelfs nog redelijk ruim, je hoeft immers maar één perron verder te zijn als je de juiste trein pakt. (Van 5 naar 20 is wel wat krapper immers)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Dinsdag 09 feb 2016 om 20:54:30

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 09 feb 2016 - 21:24:30
thom
thom
Het mooie van dit soort berichten is dat degene die er aandacht aan wil besteden, toevallig ook altijd regelmatig reiziger is op zo'n traject....

Had ie er nou aandacht aan besteed als ie dat niet was?

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 09 feb 2016 om 21:25:14

Woensdag 10 feb 2016 - 12:35:42
rogier
rogier
Flickr rogierp
En dus? Mag een reiziger niet opkomen voor zijn belangen?

Laatst bewerkt door rogier op Woensdag 10 feb 2016 om 12:36:20

Reiziger met hoofdletter R......

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 10 feb 2016 - 12:40:01
illyavaes
illyavaes
Mensen die niet naar Den Haag / Rotterdam moe(s)ten zagen ook continu de aansluiting om zeep geholpen worden sinds de treinpunctualiteit belangrijker werd dan reizigers en hoeveel reizigers er waren voor de rechtstreekse treinen en overstapverbindingen. Met het vervallen van rechtstreekse treinen zijn zonder enige twijfel bakken reizigers weggejaagd van het spoor (en de verbreding van de A12 zal dat niet tegengewerkt hebben).
Het mooie van dit soort berichten is dat er altijd wel iemand is die het poe-poeh-t omdat het niet past in het eigen beeld. Klantgerichtheid blijft ver te zoeken.

Woensdag 10 feb 2016 - 13:24:28
thom
thom
Quote
rogier (wo 10 feb 2016 12:35:42 www.somda.nl): En dus? Mag een reiziger niet opkomen voor zijn belangen?
Volgens mij hoort een politicus op te komen voor reizigers in het algemeen, niet alleen voor toevallig zijn eigen reisbelangen...

Woensdag 10 feb 2016 - 15:26:54
R1-2010
R1-2010
En waaruit maak jij op dat hij alleen voor zijn eigen reisbelangen opkomt?

Woensdag 10 feb 2016 - 19:33:44
himym
himym
"Tot grote ergernis van veel forenzen, weet VVD-Statenlid René Westra, die zelf ook regelmatig het traject aflegt."


Woensdag 10 feb 2016 - 19:47:40
thom
thom
Quote
R1-2010 (wo 10 feb 2016 15:26:54 www.somda.nl): En waaruit maak jij op dat hij alleen voor zijn eigen reisbelangen opkomt?
Dat was danook mijn vraag hé...
Quote
thom (di 09 feb 2016 21:24:30 www.somda.nl):
Had ie er nou aandacht aan besteed als ie dat niet was?


Laatst bewerkt door thom op Woensdag 10 feb 2016 om 19:48:17

Donderdag 11 feb 2016 - 07:50:21
illyavaes
illyavaes
R1-2010: "En waaruit maak jij op dat hij alleen voor zijn eigen reisbelangen opkomt?"
Quote
himym (wo 10 feb 2016 19:33:44 www.somda.nl): "Tot grote ergernis van veel forenzen, weet VVD-Statenlid René Westra, die zelf ook regelmatig het traject aflegt."

Zoek even de betekenis van het woordje "ook" op en je weet dat dit geen bewijs is voor de m.i. nogal achterdochtige suggestie dat de man er alleen aandacht aan besteedt omdat hij er last van heeft. Waarschijnlijk zegt het meer over degene die de stelling poneert dan over het statenlid; op zijn minst wordt nogal makkelijk aanleiding en reden door elkaar gehaald (je kunt geen misstand aan de orde stellen als je hem niet kent; maar als je hem kent door er zelf ervaring mee te hebben, betekent dat nog niet - niet voor iedereen althans - dat je alleen voor je eigen belang bezig bent).

Donderdag 11 feb 2016 - 11:29:59
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 09 feb 2016 18:11:19 www.somda.nl): Ach, en dan is DSSU nog niet eens klaar: www.gelderlander.nl
Hahaha heerlijk

Donderdag 11 feb 2016 - 14:41:08
Lovers83
Lovers83
Aanstaande zaterdag opent Bar Beton op de 1e verdieping van Ut zijn deuren. Deze tent heeft meteen de rest van de bovenbouw in beslag genomen www.facebook.com

Woensdag 20 apr 2016 - 09:08:34
Lucacker
Lucacker
Op dit moment zijn ze bezig om de bovenleiding op spoor 19 op te hangen

Woensdag 20 apr 2016 - 09:44:36
Dead_Devil
Dead_Devil
De bestrating wordt op het perron van spoor 18/19 ook al enige dagen in orden gemaakt. Als ik me niet vergis moet na de werkzaamheden over 2 weken dat perron weer ingebruik genomen worden. en er moet nog een hoop gebeuren (perronkap, bestrating, meubilair, digitale cta's, bovenleiding etc etc.

Woensdag 20 apr 2016 - 09:53:04
train85
train85
Fout. Week 22 staat voor de planning sporen 18 en 19 voor treinendienst beschikbaar.

www.mat64.nl

Woensdag 20 apr 2016 - 09:58:00
bacr
bacr
Wat gebeurt er eigenlijk met het opgebroken spoor 13? Het wissel aan de NW-zijde ligt er nog steeds in maar ligt geklemd, zie ik op www.sporenplan.nl . Dat komt als nogal logisch voor omdat het achterliggende spoor ontbreekt, maar tegelijkertijd... dan had wisselcomplexje 1413B-1415B-1419 in de afgelopen maanden ook wel opgeruimd kunnen worden en dat is niet gedaan.
Dus dan toch een (half) doorrijdspoor, in ieder geval voorbij spoor 12 A? Want ook wissel 151B ligt er nog steeds.

Woensdag 20 apr 2016 - 10:33:10
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Spoor 13 komt echt niet terug, de wisselrestanten verdwijnen vanzelf bij spoorvernieuwing resp. verlegging.

Woensdag 20 apr 2016 - 12:26:22
train85
train85
Spoor 12 moet nog verbreed worden. Die fase komt er zeker nog aan.

Laatst bewerkt door train85 op Woensdag 20 apr 2016 om 12:26:32

www.mat64.nl

Woensdag 20 apr 2016 - 12:26:57
ZJ37
ZJ37
Je bedoelt het perron langs spoor 12.

Donderdag 21 apr 2016 - 10:14:01
daniel81
daniel81
Museumpendel met de Arend zou overigens een leuke attractie zijn

Donderdag 21 apr 2016 - 10:23:16
MasterE
MasterE
Dan moet je ook even een nieuw spoor aanleggen. De Arend is breedspoor.

Mcn Asd

Donderdag 21 apr 2016 - 10:54:38
thom
thom
Je mist duidelijk de clou

Maar dat zou wel een mooie stunt zijn

Donderdag 21 apr 2016 - 10:55:23
bacr
bacr
Quote
train85 (wo 20 apr 2016 12:26:22 www.somda.nl): Spoor 12 moet nog verbreed worden. Die fase komt er zeker nog aan.
Hè?
Ik kwam gisteren op perron 11 aan en zag dat het gehele perron (11-12) grotendeels van nieuwe stoeptegels was voorzien en bovendien, dat ook er ook al langere tijd boven de perrons 11/12 een nieuwe overkapping hangt.
Wat me al eerder was opgevallen, dat sommige perrons een bredere overkapping hebben dan andere. Dan zou dat dus betekenen dat de nieuwe overkapping op dit perron te smal is en weer vervangen zou moeten worden....?

Donderdag 21 apr 2016 - 18:44:16
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Er is toch al een tijdje niets veranderd aan dat perron. De tegels die er nu liggen zijn tijdelijk. Na de verbreding komen er andere tegels.

Vrijdag 22 apr 2016 - 10:10:21
Lovers83
Lovers83
Aan de in/uitgang naar de interwijk-passage bij de loopbrug is inmiddels al begonnen met het inbouwen van de OV-chipkaartpoortjes >> www.skyscrapercity.com

De rest zal dan ook spoedig volgen, denk ik

Vrijdag 22 apr 2016 - 21:18:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Vast niet te snel, want NS gaat nu juist een check-uit reminder app testen op Utrecht Centraal en die heb je met dichte poortjes niet echt meer nodig

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 03 mei 2016 - 09:05:14
Lovers83
Lovers83
Misschien toch wel. Aan zowel centrumzijde als Jaarbeurszijde is er ook nu begonnen met het openbreken van de vloertegels voor de poortjes >> www.skyscrapercity.com

Dinsdag 03 mei 2016 - 09:49:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Die had ik al gepost in het chipkaartpoortjestopic. Overigens worden hiervoor geen tegels opgebroken: ze komen op de plek waar de paaltjes al stonden en die bevonden zich op een strook tijdelijke houten vloer. Was dus vooraf al over nagedacht in dit geval, wat ook wel logisch is.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 03 mei 2016 - 10:27:40
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
daniel_ddr (vr 22 apr 2016 21:18:11 www.somda.nl): Vast niet te snel, want NS gaat nu juist een check-uit reminder app testen op Utrecht Centraal en die heb je met dichte poortjes niet echt meer nodig
Klopt, die gaat met speciale beacons werken, geloof ik.

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 03 mei 2016 om 10:28:02

Choo choo.....

Maandag 09 mei 2016 - 19:13:42
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Update na de werkzaamheden in de meivakantie:
- Het aan de noordzijde ingekortte perron 5/7 is nu aan de zuidzijde flink verlengd.
- Treinen mogen nu met 80 binnenkomen en vertrekken op 5 en 7
- Spoor 8 is nu (tijdelijk?) een kopspoor geworden, alle wisselverbindingen met spoor 7 zijn verdwenen.

Maandag 09 mei 2016 - 19:30:40
michaben
michaben
Ook de verbinding tussen Utoz en de sporen 5/7 lijkt tijdelijk weg te zijn, waardoor de 3500 vanaf vanavond vanaf spoor 14 richting Shl zal vertrekken. Hierdoor vervalt de cross-platformoverstap tussen de 3000 en 3500 tot nader order in de avonduren wanneer de 3500 niet tussen Ut en Ehv / Hrl rijdt. Doordat de 3500 op spoor 14 bezet gaat houden om te keren verhuist de 3179 (de laatste 3100 van de dag) naar spoor 12b en verliest hierdoor ook de cross-platformoverstap op de 879. Ik kan hier overigens niet zo snel iets terugvinden op de NS website, dus voor sommige reizigers zal dit vanavond een verassing worden.


Overigens zie ik op de webcam ook iets opvallends, seinen vlak NA de wisselstraat, pal voor het perron op de sporen 5 en 7, komende vanaf Utvr. Opvallend aangezien dergelijke constructies amper voorkomen op het Nederlandse spoornet, het laatste sein voor je binnenkomt staat bijna altijd voor de wisselstraat. Is dit bedoeld zodat men ook echt tot aan het perron met 80km/u kan blijven rijden ook al staat het sein aan het einde van het perron nog op rood i.p.v. bij het inrijsein al gaan afremmen? Seintechnisch is er niets op tegen deze constructie uit te voeren, maar het wordt opvallend weinig toegepast bij het hoofdspoor (bij metrobedrijven is dit vrij standaard).

Laatst bewerkt door michaben op Maandag 09 mei 2016 om 19:40:53

Maandag 09 mei 2016 - 20:24:55
SchuurB
SchuurB
Van 80 naar 0 geldt volgens mij een minimum-remweg van 800m, dus dat gaat 'm niet worden. Misschien dat 60 - 0 net lukt? Wellicht gaat men zoveel mogelijk proberen de rijweg in te stellen tot het sein achter de fly-over?

Edit: ik zie nu dat er aan het begin van de fly-over ook een hoofdsein staat, tot daar zou een binnenkomende rijweg eventueel ingesteld kunnen worden, zolang er geen twee treinen tegelijk binnenkomen.

Laatst bewerkt door SchuurB op Maandag 09 mei 2016 om 20:32:25

Maandag 09 mei 2016 - 21:09:03
michaben
michaben
Dat tegelijk binnenkomen doet men dus juist wel hier, vanwege de cross-platformoverstap. De 3000 en 3500 komen gelijkertijd aan, en vertrekken vervolgens na elkaar, waardoor ten minste een van beide met geel moet binnenkomen (en normaliter beide omdat het een lange stop betreft).

Het zijn natuurlijk wel lange perrons omdat de internationale treinen hier stoppen (zoals de CNL die vanaf deze week weer in Ut stopt). Dus dat laatste blok zal zo rond de 450 á 500 meter zijn. Voor een reizigerstrein meer dan genoeg, de remweg vanaf 140km/u is geloof ik zo'n 1350 meter, maar bij 80km/u moet je ook rekening houden met goederentreinen (ook gaan die niet via die sporen rijden). Kan men in dit geval volstaan met een speciaal snelheidsbord voor goederentreinen dat deze maar 60km/u zouden mogen en de remweg anders berekend kan worden? Of mag dat niet omdat de ATB dat niet kan afdwingen?

Maandag 09 mei 2016 - 21:39:46
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Voor de goederentreinen kun je altijd nog een sein eerder een lagere snelheid afdwingen, de seinen 2808/2810, in de aanloop naar spoor 5/7 bij Utvr zijn voorzien van een lichtbak.

Maandag 09 mei 2016 - 22:03:31
cuneo56
cuneo56
Voor de seingeving wordt geen onderscheid in typetrein gemaakt.
Sein beeld moet dus altijd zo zijn dat de slechtst remmende trein voor het volgende sein tot stilstand komt.
Enige uitzondering hierop zijn de L / H seinen, maar die hebben enkel betrekking op het voorkomen van strandingen op een helling voor zware treinen.

Leuke link naar de discussie over de HSL: ondanks dat daar treinen rijden die remmen als een baksteen en er prima zichtlijnen zijn geldt onverminderd dat bij rijden op zicht ( overdag) daar met V max 40 gereden moet worden ,wat ook nog eens de beveiliging daar afdwingt( en ondanks dat er bepaalde gedeelten zijn waar het met die V max automatisch tot een stilstand komt!!)

Dinsdag 10 mei 2016 - 07:55:35
illyavaes
illyavaes
Uitrijsein 2678 (sp.7) / 2680 (sp.5) rood
=> sein voor perron 2734/36 geel (afstand 474m / 529m)
=> sein voor overloop 2758/2760 geel-4-fl (473m naar 2734 / 418m naar 2736)
=> laatste P-sein 2808/10 groen (630m / 631m, plaatselijke snelheid 80)

Dinsdag 10 mei 2016 - 10:53:16
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
reisthijs (ma 09 mei 2016 19:13:42 www.somda.nl): - Spoor 8 is nu (tijdelijk?) een kopspoor geworden.
Idd tijdelijk.

Dinsdag 10 mei 2016 - 15:41:57
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
michaben (ma 09 mei 2016 19:30:40 www.somda.nl): Overigens zie ik op de webcam ook iets opvallends, seinen vlak NA de wisselstraat, pal voor het perron op de sporen 5 en 7, komende vanaf Utvr. Opvallend aangezien dergelijke constructies amper voorkomen op het Nederlandse spoornet, het laatste sein voor je binnenkomt staat bijna altijd voor de wisselstraat. Is dit bedoeld zodat men ook echt tot aan het perron met 80km/u kan blijven rijden ook al staat het sein aan het einde van het perron nog op rood i.p.v. bij het inrijsein al gaan afremmen? Seintechnisch is er niets op tegen deze constructie uit te voeren, maar het wordt opvallend weinig toegepast bij het hoofdspoor (bij metrobedrijven is dit vrij standaard).
Bedoeld voor een snellere opvolging.

Dinsdag 10 mei 2016 - 17:05:34
daniel81
daniel81
Dat was ook mijn eerste gedachte, gevolgd door de gedachte 'maar dat mag helemaal niet', want het werkt pas optimaal als je dan ook een trein op het rode sein af mag sturen en dat is levensgevaarlijk

Dinsdag 10 mei 2016 - 17:14:40
michaben
michaben
Maar juist daarom heb je daar wat aan, waar het sein voor de wissels normaal rood zou zijn, kan dit nu geel tonen omdat er verderop nog een sein staat. Ik zie in geval van de sporen 5/7 echter geen praktische winst, want de opvolgtijd hier bedraagt in PHS 10 minuten per spoor, en het spoorgebruik kan alternerend zijn (beide sporen komen op hetzelfde spoor richting Asd uit) waardoor je weinig behoefte hebt aan korte opvolging per perronspoor. Je hebt meer aan kort opvolgen bij vertrek richting Asd.

Laatst bewerkt door michaben op Dinsdag 10 mei 2016 om 17:15:34

Dinsdag 10 mei 2016 - 17:17:40
thom
thom
Volgens mij mag men niet meer plannen dat een trein een stop voor een rood sein krijgt op de vrije baan...

Dinsdag 10 mei 2016 - 18:45:46
Klaasje
Klaasje
Gelukkig ligt het maatgevende punt vrijwel altijd op een station. Dus als je dat goed optimaliseert is er geen man overboord.

Dinsdag 10 mei 2016 - 19:20:52
train85
train85
Ik zag vandaag al 2 goederentreinen met 80 door Ut heen gaan.

www.mat64.nl

Dinsdag 10 mei 2016 - 20:40:04
bert
bert
Dat zal voor de reizigers en de omroep wel een fijne feature zijn. Oren dicht!

Dinsdag 10 mei 2016 - 21:40:16
bacr
bacr
Tsja.... Ieder voordeel hep z'n nadeel, natuurlijk.

Of krijgen we straks Kamervragen over het geluidsniveau van snel door stations denderende goederentreinen :-/?

Dinsdag 10 mei 2016 - 21:42:58
michaben
michaben
Het vervallen van de cross-platformoverstap tussen de 3000 en de 3500 in de avond lijkt maar van korte duur te zijn, vanaf 30 mei staat deze er weer in. Niet dat de bereikbaarheid van Utoz verbeterd, eerder omdat de keermogelijkheden vanuit Shl verslechteren, waardoor leeg omrijden via Htnc, Db of Mrg de enige overgebleven opties zijn voor de 3500 in de avond. Aankomst wordt spoor 18, vervolgens dus leeg omrijden en vertrek op spoor 5 of 7. En dat lijkt me definitief zolang de 3500 in de avond Shl - Ut pendelt, want er zijn geen wisselverbindingen ingepland die een betere oplossing mogelijk maken.

Laatst bewerkt door michaben op Dinsdag 10 mei 2016 om 21:43:42

Dinsdag 10 mei 2016 - 22:15:30
BGM104
BGM104
3500 keert te Db spoor 3.

Dinsdag 10 mei 2016 - 22:25:51
bacr
bacr
Dat is dus agv zuinig wissels leggen per trein minimaal 30 min extra personeelsdienst alsmede 20 extra bakkilometers. Nog afgezien van de verstoringsgevoeligheid (afgelopen maanden geregeld aanrijding met een persoon) op dat traject...

Dinsdag 10 mei 2016 - 22:28:45
cuneo56
cuneo56
En wanneer begint de ombouw van Driebergen?

Dinsdag 10 mei 2016 - 22:34:56
AlbertP
AlbertP
Begint in 2016, maar de sporen blijven voorlopig nog liggen. Eerste stap is als ik het mij goed herinner het aanleggen van een nieuwe parkeerplaats zodat de zaak aan de noordkant op de schop kan. Prorail noemt voor dit jaar "verleggen van kabels en leidingen, inrichting werklocatie". De projectwebsite die er tot een paar maanden terug(?) was, kan ik helaas niet meer op het web vinden.

Verder wordt het viersporig in de nieuwe situatie, alles wat niet op het station stopt kan op de buitensporen doorrijden. Met een beetje geluk wordt het mogelijk om op de binnensporen aan het nieuwe perron kop te maken.

edit: en anders hebben we altijd nog Mrg. Is alleen wel nog iets verder van Utrecht... saneringsplannen heb ik daar nog niet voor gezien.

Laatst bewerkt door AlbertP op Dinsdag 10 mei 2016 om 22:38:11