Verbouwing Utrecht Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
02-08-2015 19:58:28
Lovers83
Lovers83
De nieuwe 'Kiosk' ook even bezocht...is nu opeens een hip winkeltje met een barista voor de koffie. Als dat ook op de perrons komt, wordt het flink vertoeven.%08%


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

03-08-2015 00:34:39
cuneo56
cuneo56
Quote
maigoda (zo 02 aug 2015 13:40:11

Tevens is het gebruik van blauwe lampen in Ut al een hele tijd geleden verboden verklaard door het plaatselijke management na tal van problemen.
Groetjes,
Emiel

Zie daar het moderne management, in plaats van proberen een probleem op te lossen trek je / je groep er van af zodat iemand anders het probleem heeft.
Waar stonden de reizigers ook al weer????
 

03-08-2015 01:10:04
broek53
broek53
De blauwe lampen, en met name die in Utrecht, vormen een fraaie allegorie van het uiteen scheuren van het ooit integrale spoorbedrijf. Men ziet nu zo'n 20 jaar geen kans (meer) om e.e.a. fatsoenlijk te regelen. Ik hoop dat dat ook niet gebeurt, want dan verlies ik een weddenschap uit 1995 - dat de toenmalige strijd om (de bediening van) blauwe lampen zeker een kwart eeuw niet zou worden opgelost. Houdt vol, boys & girls!  

03-08-2015 07:52:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
cuneo56 (ma 03 aug 2015 00:34:39 https://www.somda.nl/forum/7590/p547856/): Waar stonden de reizigers ook al weer????
Op 1, 2 en 3. Maar men heeft er nooit bij vermeld of dat vanaf de boven- of onderkant van de prioriteitenlijst was


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


03-08-2015 08:29:04
gvttreinen
gvttreinen
Quote
daniel_ddr (zo 02 aug 2015 00:28:19 https://www.somda.nl/forum/7590/p547765/): Wat betreft de verbouwing zelf: er lijkt bij spoor 18 en 15 nu een tijdelijke situatie gerealiseerd te worden want aan de sporen die er al liggen is te zien dat spoor 18 aan het einde van het perron (a-zijde) met een wissel op 15 aantakt. Dat zal vast t.b.v. de volgende fase zijn met 12-14 buiten dienst zodat dan 15 en 18 vanaf het IC-spoor uit Asd bereikbaar zijn want het wijkt af van wat het uiteindelijke sporenplan moet worden.
Dit wissel is idd een tijdelijke situatie tot eind mei 2016 wanneer sporen 18/19 in dienst komen en de viersporigheid richting Htn gereed is.
 

03-08-2015 12:09:17
tochjo
tochjo
Als die viersporigheid mei 2016 gereed is, welk deel van DSSU heeft dan vertraging opgelopen en is pas eind 2016 af?  

03-08-2015 12:41:00
gvttreinen
gvttreinen
De indienststelling...

Klaar is alleen het gedeelte naar Htn, 4-sporigheid richting Db volgt later alsmede aanpassingen aan sporen en de perrons 4,5 en 6 (8,9,11,12,14 en 15)
 

03-08-2015 13:05:02
AgentX
AgentX
... en 18/19.  

03-08-2015 13:13:34
gvttreinen
gvttreinen
Die zijn al eind mei 2016 in dienst, zoals ik al schreef.  

03-08-2015 13:39:17
AgentX
AgentX
Oh pardon. Je zei "klaar is ... later volgt ...", dus ik dacht dat je 18 en 19 vergat.  

03-08-2015 22:04:19
illyavaes
illyavaes
[welk deel van DSSU heeft dan vertraging opgelopen en is pas eind 2016 af?]
Quote
gvttreinen (ma 03 aug 2015 12:41:00 https://www.somda.nl/forum/7590/p547882/): Klaar is alleen het gedeelte naar Htn, 4-sporigheid richting Db volgt later

Die verbreding naar Lunetten en de dive-unders stonden ook los van DSSU - dat laatste is pas beschikt (voor 270 miljoen) toen de dive-unders al lang en breed gebouwd werden. Die sporen had je ook prima kunnen gebruiken (vooral met het extra perron) zonder die hele wisselkaalslag.
 

04-08-2015 09:04:03
evangoor
evangoor
Volgens een presentatie die ik heb gezien, zou halverwege 2015 sporen 5/7, 18/19 en 20/21 recht worden aangesloten op zes van de acht sporen bij Lunetten, inclusief viersporig naar Houten. En station Lunetten klaar. Alleen de stoptreinsporen (14/15) zouden dan nog niet gereed zijn. Daar, in Centraal en tussen Centraal en Vaartsche Rijn, zit dus een jaar vertraging. Maar de persvoorlichter blijft volhouden dat er geen vertraging is en alles volgens planning verloopt (oa. in NRC). Daarom zal station Vaartsche Rijn er ook anderhalf jaar ongebruikt blijven liggen.  

04-08-2015 09:52:16
rolandrail
rolandrail
Die vertraging rond Utvr is de schuld van de (provinciale) staat die vergunningen vernietigde, niet van Prorail Verder is de vertraging de schuld van de veeleisende reiziger die eist dat dat de treinen blijven rijden waardoor de werkzaamheden hoofdzakelijk snachts gebeuren op wat kleine weekendklusjes na. Dus ook dat is niet de schuld van Prorail maar van de reizigers
Serieus: Prorail had gewoon de hele bende een paar maanden plat moeten gooien, alles ombouwen en klaar. Dit gepriegel met allemaal kleine klusjes is een farce die veel te veel tijd kost.
 

04-08-2015 09:57:25
broek53
broek53
Hahaha, een jaar of drie Utrecht eruit. Dat had mij wel wat geleken, ja.
Voordeel zou zijn dat je de nieuw gebouwde infra daarna niet meer nodig hebt, want de klanten ben je dan inmiddels ook wel definitief kwijt
 

04-08-2015 10:22:57
rolandrail
rolandrail
Als je in één weekend heel spoor 1 in Ed volledig kunt vernieuwen duurt het rechttrekken van de sporen in Ut toch maar maximaal 21 dagen?  

04-08-2015 10:29:40
evangoor
evangoor
Ik zit inmiddels, met mijn 'vrij-vervoer' in elk geval op de fiets in plaats van in de trein. Met de kinderen hebben we ontdekt dat het eigenlijk best goed gaat met z'n allen op de fiets naar Centraal en dan in de gratis stalling. Zelfs mijn 'spoorse' buitenlandse schoonouders (zonder OV-chipkaart) moeten op de fiets (OK, incident). Ik vind het best. Gooi maar plat en bouwen maar. Inmiddels hebben we een mooi uitzichtsplatform. %08%

Wellicht had ProRail de trillings'normen' dichter bij CS net zo serieus moeten nemen als bij Lunetten. Ik heb me laten vertellen dat daar een wand tegen de (vermeende) trillingen uit voorzorg is geplaatst. Dus, toentertijd, zonder dwingende noodzaak (wetten/normen). Bij CS schijnbaar is daar schijnbaar niet voor gekozen en dat heeft dus een jaar gekost. Eerst moest er een wet/norm worden vastgesteld waartegen getoetst kon worden. Al met al een raar verhaal (sporen bouwen in een stadse omgeving doen we volgens mij al heel lang), maar zo heb ik het begrepen.
 

05-08-2015 09:13:20
illyavaes
illyavaes
Quote
rolandrail (di 04 aug 2015 10:22:57 https://www.somda.nl/forum/7590/p547991/): Als je in één weekend heel spoor 1 in Ed volledig kunt vernieuwen

Jaja, daarom moet men op woensdag nog de 7500 op spoor 4 keren en alles op Ut-Ah op 3 behandelen %03%
 

05-08-2015 10:08:05
rolandrail
rolandrail
Tja, als iemand tijdens de werkzaamheden de ontspoortong sloopt en de slands voorraadbeheerder door schraaperig beleid niets 1-2-3 kan leveren. Iets met (diepere) oorzaak en gevolg %09% De spoorvernieuwing op zich is in goede staat opgeleverd.  

05-08-2015 10:56:59
illyavaes
illyavaes
Dan konden die lui dus niet in 1 weekend dat spoor vernieuwen %03%
(uiteraard hoort zoiets op voorraad te zijn trouwens)
 

05-08-2015 11:29:26
broek53
broek53
's lands voorraadbeheerder is op dezelfde boekhoudkundig-hysteriche toer als 's lands spoorbeheerder, vrees ik. Een onbegrepen bijwerking van het alles-vertalen-in-geld, ook als is het monopolie-geld.

Anyway: met de verbouwing van Utrecht heeft het allemaal weinig te maken - tenzij iemand denkt dat je een stukje spoorvernieuwing inderdaad kunt extrapoleren naar de ombouw van een complete station-met-emplacementen
 

05-08-2015 12:31:37
gvttreinen
gvttreinen
Emplacement??, Ut wordt bijna een halte langs de vrije baan %02%%02%  

05-08-2015 13:27:36
rolandrail
rolandrail
Precies, feitelijk is alles ook eigenlijk klaar. Het is dat een paar perrons verbreed moeten worden. Men focust zich nu al jaren alleen op de sporen 16 t/m 21, inmiddels ook sp 15 erbij. Grotendeels nieuwbouw, hoe lang moet zoiets duren? Alle andere sporen is nog niets aan gedaan anders dan wat wissels verwijderen en aan de noordzijde een hele bende geklemd maar feitelijk nog niets opgebroken.
Goedbeschouwd inderdaad een brevet van onvermogen, iets simpeler maken wordt onnodig moeilijk gemaakt.
 

05-08-2015 13:46:54
illyavaes
illyavaes
De antiwisselclub kan wel doen alsof het saneren grote besparingen levert, maar er moet toch wel "even" een (forse wijziging aan de) complete beveiliging geengineered worden. En gezien de berichtgeving over DSSU kon daarin (in relatie tot snelheden en machinistenergonomie e.d.) wel eens een uitdaging vervat zitten.  

05-08-2015 14:19:37
gvttreinen
gvttreinen
Totdat een of ander vervoerder een treindienst Rtd/Gvc - Ut - Ah ofzo wil opstarten...tja...dan moeten wel wat wisseltjes worden (her)gelegd en beveiliging aangepast worden...een flinke kostenplaatje wordt dat dan, schrikt wel af.  

05-08-2015 15:11:52
broek53
broek53
Quote
illyavaes (wo 05 aug 2015 13:46:54 https://www.somda.nl/forum/7590/p548095/): De antiwisselclub kan wel doen alsof het saneren grote besparingen levert, maar er moet toch wel "even" een (forse wijziging aan de) complete beveiliging geengineered worden. En gezien de berichtgeving over DSSU kon daarin (in relatie tot snelheden en machinistenergonomie e.d.) wel eens een uitdaging vervat zitten.
we hadden Roland dat verbouwinkje ff moeten laten regelen.
Voorlopig houd ik het - met enige kennis van ombouwen van grote emplacementen - toch maar even op stuurlui en wallen en zo.

Natuurlijk neemt dat niet weg dat als je maar lang genoeg een groot genoeg gebied buiten dienst stelt, het totale werk op zichzelf navenant veel korter duurt. Zie de ombouw van Enschede bijvoorbeeld. In die zin is het waar dat het totale tempo voor een aanzienlijk deel door de buitendienststellingen bepaald wordt. Maar maak je ook geen illusies dat je zoiets binnen een jaar kunt doen.
 

05-08-2015 16:25:04
bacr
bacr
[Mega OT]
Zo herinner ik me ook nog dat de AutoSlaapTrein-zaliger door Prorail feitelijk uit Ht is weggepest ; die kon niet meer uit Ut op spoor 1 binnenkomen %03%

Laatst bewerkt door bacr op 05-08-2015 16:25
 

05-08-2015 21:39:44
kleine_man
kleine_man
Quote
gvttreinen (wo 05 aug 2015 14:19:37 https://www.somda.nl/forum/7590/p548097/): Totdat een of ander vervoerder een treindienst Rtd/Gvc - Ut - Ah ofzo wil opstarten...tja...dan moeten wel wat wisseltjes worden (her)gelegd en beveiliging aangepast worden...een flinke kostenplaatje wordt dat dan, schrikt wel af.


Nope,

Die kunnen komend vanaf Arnhem via de "binnensporen" afgehandeld worden en via 8/9 richting Gouda en via 10/11 weer terug. Geheel conform de corridor. Via deze route kan je ook nog richting Overvecht en werkt ook van/naar Den Bosch.

Of het allemaal logisch is punt 2.

Als we eerlijk doen, dan mag hier niets voor gevraagd worden. De vervoerder die dit wil zal gewoon de infraheffing moeten betalen. ProRail moet ervoor zorgen dat de infra aanwezig is. Dat ze het niet op deze manier brengen doet niets af van dat feit.

Wat mij trouwens wel opviel is dat de hoge spoornummers via een bocht bereikt kunnen worden. Ik heb niet het idee dat deze bocht op te schalen is naar 60/80 km/u, dus minder wissels heeft daar sowieso geen nut.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-08-2015 22:12:40
thom
thom
Maar waar moet die extra treindienst dan vandaan komen, immers hebben we het over lijnen die vastgelegd zijn in de hoofdrailnet concessie en waar dus een alleen recht op van toepassing is.

Volgens mij is er overleg tussen Prorail en NS als concessie uitvoerder en de mogelijkheid dat een derde vervoerder daar wat zou willen is er dus niet...
 

05-08-2015 22:28:07
dennistd
dennistd
Zolang het maar grensoverschrijdend is is het toegestaan. Een trein Den Haag-Utrecht-Arnhem-Essen-Paderborn-Kassel zou gewoon mogen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-08-2015 23:49:11
treinfan
treinfan
Als de vervoerder die de concessie wint een extra (spits)trein Ah-Ut v.v. zou willen rijden, zal het echt niet door de concessie verboden zijn deze te koppelen aan een IC Ut-Gvc v.v. die volgens de concessie moet rijden.  

06-08-2015 00:29:16
maigoda
maigoda
Je vergeet een heel minimaal pietepeuterig puntje: er is geen consessie gewonnen, laat staan dat er een is uitgeschreven. En dan is er nog de kwestie: zou er een vervoerder zijn die naast NSR nog een IC-verbinding zou willen rijden op baanvakken waar al een IC-15-minuten-dienst wordt gereden? Op een een of andere manier heb ik het idee van niet.
Groetjes,
Emiel
 

06-08-2015 07:21:48
broek53
broek53
Het gaat helemaal de verkeerde kant op met deze discussie. Het gaat om niet meer dan een voorbeeld van de manier waarop in de infra wordt vastgespijkerd dat er bepaalde verbindingen niet (meer) gereden kunnen worden die geografisch gezien mogelijk zouden kunnen zijn. En dan is Arnhem - Rtd/Gvc het meest duidelijke voorbeeld.
Hoe erg dat is, is verder vers 2.
 

06-08-2015 09:23:38
gvttreinen
gvttreinen
Precies en als ik de eindsituatie DSSU zo bekijkt dan is idd uit Ah ri Wd via 8/9 vrij eenvoudig maar andersom (via 11/12) belast je wisselgroep 'C' (zuidzijde Ut) behoorlijk.
Prorail zal dan makkelijk zeggen 'kan niet, geen capaciteit', uitgaande van de strenge overkruis en opvolgnormen.
Jammer genoeg maak je het al zo inflexibele spoor nog onaantrekkelijker.
 

06-08-2015 11:31:14
thom
thom
Dan gaat het er dus om dat je de huidige concessie enorm vast legt op de manier zoals men daar nu over denkt en geen enkele mogelijkheid over houd om daar in een later stadium een andere invulling aan te geven.

Dat is wat anders dan zeggen dat een andere vervoerder geen mogelijkheid meer zou krijgen om een treindienst op te starten. Dat zou nog weer een ander plan vergen, maar aangezien dat iets is wat consessie technisch nooit zal kunnen gebeuren is het niet zo gek dat men daar geen rekening mee houdt.

Laatst bewerkt door thom op 06-08-2015 11:31
 

06-08-2015 12:00:59
reisthijs
reisthijs
Bij een nieuwe verbinding lijkt iedereen te denken aan een nieuwe vervoerder maar waarom zou dat niet gewoon een trein van NSR zelf kunnen zijn?  

06-08-2015 12:13:09
kleine_man
kleine_man
Simpel: NSR heeft aangegeven dat een verbinding Arnhem - Utrecht - Gouda - (verder) er niet in zit. Nu niet en in de toekomst ook niet. Al ontbreekt het aan een glazen bol .


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

06-08-2015 14:13:57
broek53
broek53
Jawel, maar dat is louter een kwestie van oorzaak en gevolg. NS heeft zich (in een vlaag van verstandverbijstering overigens) gecommitteerd aan DSSU en beweert nu dat een andere verbinding er niet in zit. Ammehoela, zou ik zeggen.
NS versmaadt daarmee een markt die ongeveer zo groot is als Arnhem - Schiphol - dus vanuit commcerciële kant gezien is dat een suïcidale bewering.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-08-2015 14:14
 

06-08-2015 14:39:54
aarclay
aarclay
Als ik CU2030 mag geloven zal dit weekend het oude bordes welke de reiziger eerst naar Hoog Catherijne leidde worden afgebroken.


Choo choo.....
 

06-08-2015 16:01:25
gvttreinen
gvttreinen
Daar is men nu al mee bezig, de tijdelijke trappen van busstation zijn al gesloopt.  

06-08-2015 16:37:35
ZJ37
ZJ37
PHS ga je er al helemaal niet op rijden: een opstelterrein als Cartesiusweg is dramatisch bereikbaar, straks nog maar voor een volledige corridor (20/21) en twee corridors in één richting (18/19 en 15). Los van hoe je de poort moet verlaten met 16 treinen per uur die voorlangs gaan rijden, is de uitdaging nog veel groter als de treintjes 's avonds weer aankomen vanuit de andere richting (5/7 resp. 14). Die moeten dus naar OZ of Landstraat, danwel er wordt een omhaalcircus opgestart via Htn of iets dergelijks.  

06-08-2015 16:47:47
michaben
michaben
Quote
gvttreinen (wo 05 aug 2015 14:19:37 https://www.somda.nl/forum/7590/p548097/): dan moeten wel wat wisseltjes worden (her)gelegd en beveiliging aangepast worden...

Maar zou het met behoud van alle wissels wel mogelijk zijn is de tweede vraag. Het probleem is niet zo zeer het ontbreken van wissels, maar het ontbreken van een conflictvrije route over het emplacement. Met de hogere frequenties wordt het een steeds groter knelpunt als je gelijkvloers moet kruisen, het beperkt je treinpaden tot enkele mogelijkheden, soms moet je de paden uitbuigen of langere stops inplannen om de kruising conflictvrij te krijgen.

Als je Gd-Ah wilt inplannen als corridor zou je, ook al heb je die wissels, in beide richtingen een potentieel conflictpunt hebben met een sprintercorridor die 6x per uur rijdt, en in de toekomst mogelijk zelfs vaker. Als je de vrijheid wilt hebben elke mogelijke corridor te rijden, dan heb je niet alleen wissels nodig, maar ook een groot aantal fly-overs, anders krijg je enorm veel overkruisconflicten als je afwijkende corridors gaat inplannen.
 

06-08-2015 17:10:47
phantom
phantom
Behoud van wissels geeft je speel ruimte zelfs als het gaat om enkel omleidingen te maken indien er ergens iets gebeurt op een bepaalde lijn rondom Utrecht.
(of waar dan ook voor wat het dat betreft)
Nu men zoveel wissels weg haalt of vast klemt,is het bij 1 probleempje gelijk een wereld probleem.
Zeg nou zelf het is aan een reiziger toch niet te verkopen dat een kapotte trein in het stuk Groningen-Amersfoort ervoor zorgt dat het trein verkeer tussen bv Groningen-Utrecht-Rotterdam geheel plat ligt omdat men niet om de kapotte trein kan komen %03%
Ik weet het is een extreem voorbeeld,maar zoals men nu wissels aan het saneren is ook in Utrecht,wordt dat extreme voorbeeld,ineens steeds minder extreem,en dus bij wijze van enkel een kwestie van tijd voor het werkelijkheid is.
Ach ja het zal wel net zo gaan als met menig vorige "goed idee" nu doet men alles om het na te streven en later draait men de boel weer om voor heel wat geld omdat het hier toch niet handig is %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-08-2015 18:03:07
michaben
michaben
Bijsturing is een ander verhaal, overigens is de corridor Gd-Amf die je hier noemt een van de weinige corridors die wel keermogelijkheden heeft in DSSU. Bijsturen is echter iets anders dan een volwaardige treinserie inleggen die een andere corridor doorkruist. Eigenlijk zijn het twee aparte onderdelen: het vrijleggen van corridors zodat deze in normaal bedrijf geen andere corridors doorkruisen (geen beperkende factoren in je dienstregeling), en bijsturingswissels tussen die corridors. Qua bijsturingswissels zou ik er ook graag wat meer willen zien, maar die wissels zijn er dan puur voor de bijsturing, en niet voor reguliere treindiensten, dan heb je flyovers of diveunders nodig met hoogfrequent spoor om conflictvrije rijpaden te creëren.  

06-08-2015 20:00:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Komend weekend rijden inderdaad de bussen om die daar normaal onderdoor gaan. Waarschijnlijk wordt het weekend daarop de vloer van de oude traverse naar het busstation die nog onder dat bordes ligt gesloopt want dan zijn er weer omleidingen voor het busverkeer.

Vandaag zijn trouwens de sporen 15 en 18 weer voorzien van bovenleiding. Is snel gegaan want afgelopen zaterdag stond er nog maar een enkel nieuw portaal.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-08-2015 21:01:45
michaben
michaben
Spoor 15 komt op 17 augustus weer in dienst, 13-14 gaan dan uit dienst. Dit keer geen volledige bak, spoor 12 blijft in dienst tijdens deze fase. Spoor 14 zou dan op 14 september weer in dienst moeten komen. De sporen 18 en 19 duren langer, vandaar ook dat de tijdelijke doorkoppelingen van treinseries van kracht blijven.  

06-08-2015 21:20:45
train85
train85
Quote
daniel_ddr (do 06 aug 2015 20:00:13 https://www.somda.nl/forum/7590/p548243/): Komend weekend rijden inderdaad de bussen om die daar normaal onderdoor gaan. Waarschijnlijk wordt het weekend daarop de vloer van de oude traverse naar het busstation die nog onder dat bordes ligt gesloopt want dan zijn er weer omleidingen voor het busverkeer.
Zie: http://u-ov.info/contact/actueel/tijdelijk-andere-haltes-op-busstation-utrecht-cs-centrumzijde
 

06-08-2015 21:56:48
Lovers83
Lovers83
Vorige week werd ook het loopplatform ontmanteld met de ingang naar het traverse door het Jaarbeursgebouw. Was altijd een handige shortcut geweest. Komt deze ook nog terug of niet?  

06-08-2015 22:18:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Sowieso een deel daarvan komt terug. Dat platform moest daar namelijk weg om het restant van Stationsplein West te bouwen.
Kan zogauw even nergens terugvinden of er in de eindsituatie ook een verbinding naar het Beatrixgebouw blijft bestaan vanaf dat plein.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2015 09:10:23
Lovers83
Lovers83
De doorgang gaat wel weer in gebruik. Net even gekeken, nu de loopplatform in zijn geheel weg is. Er is nu een toegang gecreerd met een steigertrapconstructie in de andere hoek aan de kant van de Beatrixtheater bovenaan de roltrap/lift Stationsplein West. Nieuw is het niet, want het waren nog de oude rode schuifdeuren die voorheen nog gebruikt werden.  

21-08-2015 19:33:24
wouter15
wouter15
Op maandag 24 augustus veranderen er wat dingen op de busstations op Utrecht Centraal en aan het einde van de week worden er ook nieuwe winkels en restaurants geopend. Zie voor de nieuwe plattegronden: http://cu2030.nl/archive/2015-08-21/verandering-utrecht-centraal-vanaf-maandag-24-augustus  

23-08-2015 21:21:18
Lovers83
Lovers83
In het jaarverslag van Jaarbeurs is een glimp te zien van de nieuwe achterkant Beatrixgebouw met wandelpromenade/aansluiting op Ut. http://jaarverslag.jaarbeurs.nl/userfiles/generateddata/1549/9498/images/411755e341e88b0d64a4942192c10756.jpg

Laatst bewerkt door Lovers83 op 23-08-2015 21:51, reden: Link editje
 

07-09-2015 19:25:06
sigma
sigma
Weet iemand waarom alle Intercity's Utrecht --> Amersfoort en verder sinds het nieuwe wijzigingsblad op spoor 9 zijn gepland?  

07-09-2015 19:27:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Daar hebben we in het topic over het wijzigingsblad zelf al over zitten redeneren. Kon het vanmorgen zogauw niet terugvinden maar meen wel ergens gelezen te hebben dat het ook wat met een verbouwingsfasering te maken had waarbij de wissels tussen 10 en 11 eruit gingen (die gebruikt worden door het deel uit Rtd voor de (1)1700 die zo naar de b-fase gaat)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 07-09-2015 19:29


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-09-2015 21:11:59
diesels
diesels
Wel weer leuk, voor de zoveelste keer krijg je het volgende: trein aangekondigd op 9a, dwergje halverwege het perron is echter geel, dus trein rijdt gewoon door naar naar 9/9b waar op de aanwijzers de trein van een kwartier later al staat aangegeven. Zaken die men waarschijnlijk nooit, maar dan ook nooit zal leren. Het zal vast na een paar weken wel weer bijgestuurd gaan worden, tot de volgende perronwijziging bij een andere trein, waar precies hetzelfde weer zal gebeuren:)

Laatst bewerkt door diesels op 08-09-2015 21:12
 


08-09-2015 21:25:32
michaben
michaben
Men heeft al een hoop van die onlogica eruit geknald, in Amf worden treinen richting Ut niet meer standaard op spoor 6a gepland sinds de zomer, en sinds kort is ook Zl spoor 6b weg uit de planning voor treinen richting Lw. In Ut lijkt men wel 11a eruit gehaald te hebben, maar 8a en 9a zitten er nog steeds in.  

08-09-2015 22:04:53
daniel_ddr
daniel_ddr
@diesels: het scheelt wel behoorlijk dat spoor 9 bakborden heeft waardoor treinen niet tot puntje perron doorrijden. Ik zag gisteren al dat de 559 bv. een stuk verder naar voren langs het perron stond en ook met de 11759 was het vandaag goed te merken: het treindeel uit Rtd stond strak achter het wissel op 9b waardoor de trein na combineren niet al te ver naar achteren staat.

@michaben: dat in Amf heb ik volgens mij al veel langer niet meer gezien dan pas sinds de zomer. Was sowieso een fasegebruik wat niet in alle reisinfo consequent te zien was. Die spoorwijziging van 6a naar 6 die dan dagelijks plaatsvond zag je bv. alleen op het kleine vertrektijdenschermpje bij de infobalie op de traverse. Op de TB7s werd juist altijd spoor 6 aangekondigd zonder melding van een spoorwijziging.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-09-2015 21:08:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Origineel blundertje op Ut: op de perrons 14 en 15 zijn allemaal nieuwe bakbordjes op hoge palen geplaatst. Niet dat je er veel aan hebt: ze staan uitsluitend in de richting Zuid -> Noord.
Ofwel, ze zijn alleen bruikbaar voor opstartend materieel vanaf Utoz of bij verstoringen kerende treinen%03%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-09-2015 12:14:38
plant
plant
Ik heb vorig weekend op spoor 15 t.h.v. zo'n hoog bakbordje richting het zuiden gestaan.

Als ze er richting het zuiden dus niet staan, moeten die zijn weggehaald.
(Ervanuitgaande dat we het over de perronsporen 14/15 hebben)
 

10-09-2015 13:08:10
BGM104
BGM104
Spoor 14 wordt in het eindplan alleen maar gebruikt voor treinverkeer van Zuid naar Noord, die borden komen dus nog wel van pas.  

10-09-2015 19:33:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Ware het niet dat die hoge palen tijdelijk zullen zijn. Tegen de tijd dat spoor 14 bruikbaar is voor treinverkeer Zuid -> Noord zal de perronkap ondertussen wel gebouwd zijn. Qua formaat lijken het trouwens ook meer bordjes bestemd voor montage aan de perronwand te zijn (zoals die bv. op spoor 9 zitten)

@plant: spoor 15B is met alle bouwhekken natuurlijk wat slecht te zien vanaf de andere kant van de hal, zag ze vooral op 14 niet staan in die richting.

Op datzelfde perron tussen spoor 14/15 staan trouwens thv de vaste trappen uit de hal nu ook nog dubbele palen voor de perronkap. Er zijn nieuwe geplaatst voor de kap afgestemd op het bredere perron, maar de overdekking van de trappen hangt nog aan de palen die er al stonden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-09-2015 08:39:24
wouter15
wouter15
Spoor 14 in Ut is weer in dienst alle treinen richting Ah/Vdc/Rhn vertrekken daarom weer vanaf spoor 14 en spoor 12 word zodoende niet meer gebruikt.  

14-09-2015 09:46:38
aarclay
aarclay
Ik ben benieuwd wanneer de laatste paar rode bogen verwijderd zullen worden. Is daar misschien al een planning van op internet te vinden?


Choo choo.....
 

14-09-2015 10:55:33
train85
train85
Quote
wouter15 (ma 14 sep 2015 08:39:24 https://www.somda.nl/forum/7590/p552327/): Spoor 14 in Ut is weer in dienst alle treinen richting Ah/Vdc/Rhn vertrekken daarom weer vanaf spoor 14 en spoor 12 word zodoende niet meer gebruikt.
Spoor 12 kan deze week als bijsturing gebruikt worden en door cargo wordt die ook nog gebruikt.
 

14-09-2015 11:23:15
cuneo56
cuneo56
Afgelopen weekend ( in ieder geval Zondag)spoor 12 wel buiten dienst maar door mij geen werkzaamheden aan gezien.
(En weer bedankt voor de busrit%07%)
 

16-09-2015 09:29:10
Lovers83
Lovers83
Nieuwe hal Ut heeft een nieuw prijskaartje. Verbouwing is 53 mln duurder uitgevallen http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/4141749/2015/09/14/Verbouwing-Utrecht-Centraal-opnieuw-miljoenen-duurder.dhtml  

16-09-2015 19:52:49
AgentX
AgentX
Ik snap dat dus echt niet. Hoe kun je nou een bedrag van 53 miljoen euro "vergeten"? Je zou toch verwachten dat bij dit soort enorme projecten tot op de euro nauwkeurig wordt berekend wat het gaat kosten. 53 miljoen....  

16-09-2015 21:22:45
mdj
mdj
Uiteraard wordt zoiets tot op de cent nauwkeurig uitgerekend, maar dat is slechts schijnnauwkeurigheid. Er zijn nu eenmaal onzekerheden in een groot project. Er zijn dusdanig veel factoren daarvan afhankelijk dat een berekening van 4 jaar geleden niet accuraat is.

Simpele vraag ter voorbeeld: Hoeveel euro ga je aan eten en drinken op 23 april 2016 uitgeven bij een willekeurig restaurant? Gerne op de cent nauwkeurig. Onmogelijk.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

16-09-2015 21:31:03
michaben
michaben
We hebben het hier niet over op de cent nauwkeurig, maar over 53 miljoen op een begroting van als ik het goed gevonden heb 270 miljoen. En we hebben het ook niet over een willekeurig etentje in een willekeurig restaurant, maar over een (hopenlijk) zorgvuldig uitgewerkt project.  

16-09-2015 21:52:11
aarclay
aarclay
En wordt de afbouwen van de nieuwe OV-terminal een jaar nog uitgesteld? Ze moeten alleen dit oude stukje hal met de bekende rode bogen nog even uitwissen, waar ze in vergelijking met vorige jaren wel een jaar over kunnen doen.


Choo choo.....
 

17-09-2015 00:12:12
AgentX
AgentX
Quote
michaben (wo 16 sep 2015 21:31:03 https://www.somda.nl/forum/7590/p552597/): We hebben het hier niet over op de cent nauwkeurig, maar over 53 miljoen op een begroting van als ik het goed gevonden heb 270 miljoen. En we hebben het ook niet over een willekeurig etentje in een willekeurig restaurant, maar over een (hopenlijk) zorgvuldig uitgewerkt project.


Ik begrijp niet precies hoe ik dit nou moet opvatten. Dat het geen big deal is of juist wel?

Anyway, een verschil van 53 miljoen op een begroting van 270 is een toename van bijna 20%, en dat lijkt misschien niet veel(?), maar voor 53 miljoen euro kun je wel een compleet winkelcentrum hier in het Woerdense centrum neerzetten.
Ik vraag me dan af wat voor megaproject ze dan in vredesnaam zijn "vergeten"?
 

17-09-2015 18:28:46
gvttreinen
gvttreinen
Het opnieuw bestraten van perron 20/21  

17-09-2015 18:47:45
sjoerd
sjoerd
Als het net zulke dure granieten tegels zijn als in Arnhem, kan het kloppen. En dan te bedenken dat ze net zo snel onder de kauwgom zitten als betontegels van nog geen 25 cent per stuk, terwijl we daarover al meer dan een eeuw uitstekend onze trein kunnen bereiken. Maar ja, misschien verzachten die prachtige tegels het leed als de treinen weer eens niet rijden rond Utrecht en Arnhem. Hoe ik het ook bekijk, wat een doffe ellende.  

17-09-2015 19:04:34
phantom
phantom
Kan je dus ook gelijk stellen dat als men net zo gemakkelijk kauwgom op dure tegels pleurt en jij er dus in loopt en het daarna amper meer te verwijderen is van die dure tegels,dat men beter goedkope tegels had kunnen nemen zonder ribbeltjes en dergelijke
Scheelt weer in "onderhoudskosten" ,moelijk he makkelijk en goedkoper denken %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-09-2015 21:36:26
rolandrail
rolandrail
Ze zijn wel zo prijzig dat ze in Ah niet zijn gelegd buiten de overkapping. Ze kunnen dus blijkbaar niet tegen direct zonlicht en regen De overgang naar normaal tegelwerk in Ah viel me laatst op toen ik de trap afliep vanaf de traverse, wat een ontzettend goedkoop gezicht. Daarnaast hebben de granieten drie verschillende afmetingen, vast heel sierlijk gedacht door de architect maar het geeft m.i. een onrustiger beeld dat de gewone vlakte van gelijkvormige tegels. Kortom: een bak enorme geldverspilling. Dat geld had beter gestoken kunnen worden in een afwatering van de tunnel naar de perrons, die afwatering is er namelijk niet. 0,0 , geen gootje, putje of roostertje te bekennen.  

17-09-2015 21:47:46
himym
himym
Quote
AgentX (wo 16 sep 2015 19:52:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p552590/): Ik snap dat dus echt niet. Hoe kun je nou een bedrag van 53 miljoen euro "vergeten"? Je zou toch verwachten dat bij dit soort enorme projecten tot op de euro nauwkeurig wordt berekend wat het gaat kosten. 53 miljoen....
Ik werk toevallig zelf in de bouw. Elk project wordt doorgaans al geraamd met een post onvoorzien van ongeveer 10%. Daarnaast ligt er een overeenkomst onder dit soort projecten die nooit 100% waterdicht is. Elke aannemer schiet gaten in die contracten waarbij de opdrachtgever mag bijbetalen (plus opslag winst en risico). Ik ken voorbeelden waarbij een simpele aanpassing aan een brugleuning op het eerste gezicht leidt tot een kostenoverschrijding van enkele procenten van de aanneemsom door volledig nieuwe engineering van een constructie (iets met aanrijding door voertuigen met een kans van 0,1%). De wijze waarop dit tegenwoordig bureaucratisch in vijftig mogelijke scenario's moet worden aangetoond dat het voldoet drijft de kosten natuurlijk ook mooi op. Ik sta hier niet van te kijken, de aannemer heeft hier flink wat meerwerk verzameld, vermoedelijk enerzijds door aanvullende werkzaamheden door een wiebelende opdrachtgever anderzijds door het contact lek te schieten.
 

17-09-2015 23:05:03
timtrein
timtrein
Aannemers worden gedwongen om superscherp in te schrijven, anders win je geen aanbesteding en val je om. Om geen verlies te lijden moet je dus wel meerwerk vinden. De prijs die je dus nu betaalt is de werkelijke prijs  

17-09-2015 23:09:47
sjoerd
sjoerd
U en ik betalen uiteindelijk voor dit wanbeleid en deze wantoestanden. Vandaag nog stoppen met aanbesteden. Het kost ons schatten aan overbodige infra en nog eens schatten aan voortijdig afgedankt materieel, zowel autobussen als spoorwegmaterieel.  

18-09-2015 08:39:09
R1-2010
R1-2010
Even een inhoudelijke vraag. Kan iemand mij uitleggen waarom de uitrijseinen op spoor 14/15 ri oosten/zuiden op in het perron staan, terwijl het perron nog een meter of 20 doorloopt? Dit is goed te zien op http://cu2030.nl/pagina/webcams en dan camerapositie werkzaamheden perrons zuidzijde. Of is dit een tijdelijke situatie (doorschietlengte?) tot de wissels aan de zuid/oostzijde zijn vervangen en worden de seinen dan weer verplaatst?  

15-10-2015 16:02:55
wouter15
wouter15
Op http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/forse_hinder_voor_utrechtse_treinreizigers_in_2016-147261 is te lezen dat er in 2016 weer ingrijpende werkzaamheden gaan plaatsvinden rond Ut en dat dat veel hinder voor de reizigers gaat opleveren.

Onder andere de volgende maatregelen in 2016 rond Ut:
*Vanaf 30 mei 12 weken lang stoppen er geen treinen te Utzl.
 

15-10-2015 16:04:38
train85
train85
En in die periode geen 17400.  

19-10-2015 22:00:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Vanaf morgen weer een nieuwe fase in de verbouwing: het laatste stuk van het oude dak gaat eraf. Gevolg is dat het midden van de hal wordt afgesloten en de roltrappen naar de B-zijde van sporen 11 t/m 15 buiten dienst gaan. Aan die kant komt ook een tijdelijke looproute buitenom (door de plek waar vroeger de winkels/loketten zaten).
Plattegrond: https://www.prorail.nl/sites/default/files/field/image/loopstromenutrecht.jpg?itok=Zin6UVQd


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-10-2015 09:16:45
Lovers83
Lovers83
Een stukje van de eerste verdieping is inmiddels opengesteld. De DE Koffiehuis en een grandcafe maken zich klaar voor opening. Van spoor 8 tot aan de middeningang van de intrawijk. De trap midden in de hal is een doodnormale trap en helaas geen wenteltrap oid geworden.  

23-10-2015 09:47:54
daniel_ddr
daniel_ddr
T.h.v. spoor 5/7 is trouwens onlangs ook al een nieuwe trap naar de 1e verdieping verschenen. Die trap gaat eerst met een klein bruggetje over de looproute tussen roltrap en vaste trap heen trouwens.

De bouw van de tijdelijke constructies om de liften en roltrappen aan de A-zijde bereikbaar te houden begint inmiddels ook wat meer op te schieten: daarvoor lagen vanmorgen al een hoop panelen klaar in de hal. Aan de Jaarbeurszijde is inmiddels ook begonnen met het slopen van de tijdelijke unit waar de Kiosk in zat. Ook van het nieuwe busstation wat aan die kant onder de hal komt te liggen verschijnen inmiddels de eerste contouren trouwens, mag ook wel voor iets wat in december al deels in gebruik moet worden genomen.

Op de eerste verdieping van de stationshal is trouwens ook al een ruimte met bagagekluizen verschenen, die zit boven spoor 20/21.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-10-2015 10:54:57
aarclay
aarclay
Quote
Lovers83 (vr 23 okt 2015 09:16:45 https://www.somda.nl/forum/7590/p556356/): De trap midden in de hal is een doodnormale trap en helaas geen wenteltrap oid geworden.

Ik had begrepen dat deze trap nog aangepast zal worden, in een Mercedes-logostijl.
Daarvoor dienen er eerst nog andere werkzaamheden plaats te vinden, en afgerond te worden.

Vanavond ga ik mogelijk eens een kijkje nemen naar de nieuwe situatie.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-10-2015 10:55


Choo choo.....
 

23-10-2015 16:45:39
Lovers83
Lovers83
Ik heb nog eens gekeken, het lijkt erop dat de trap die nu boven sporen 8/9 naar de eerste verdieping leiden een tijdelijke trapconstructie is. Boven 11/12 komt waarschijnlijk de definitieve versie. Er is al een uitsparing en voorwerk gemaakt in de vloer op de eerste verdieping.  

23-10-2015 17:12:35
aarclay
aarclay
Even een reactie van CU2030 opgezocht:

"Die ‘ronde’ trap komt er, maar nog niet direct met de opening van de noordkant van het station eind juli (jl.). De bovenkant van de trap is weliswaar aan de noordkant van het station, dat deel dat nu helemaal vernieuwd is en open gaat. Maar de onderkant van de trap komt uit in de oude stationshal, die we nog moeten verbouwen. Die trap wordt dus tijdens de laatste bouwstap gemaakt. Voor dat het zover is maken we eerst nog een tijdelijke trap.
Op bijgevoegd plaatje zie je ‘m iets beter, en zie je dat hij niet helemaal rond is.
Er komen drie ‘normale’ trappen naar die verdieping, de ‘ronde trap’ en een lift."

Foto: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/11400964_1620449681536777_3826722296816901498_n.jpg?oh=ddaeb57a59382157407f18d3edcc1698&oe=56BBCC8F

Laatst bewerkt door aarclay op 23-10-2015 17:16


Choo choo.....
 

24-10-2015 17:42:17
train85
train85
Er zijn al 2 winkels open boven. Een koffiehuis van DE. En een Bar Centraal. Die laatste heeft goed eten als je geen vette hap wil.  

24-10-2015 22:32:12
aarclay
aarclay
En goed bier in vele soorten en maten!

Voor de duidelijkheid, er zijn drie vaste trappen bij alle drie de uitgangen waarvan nu alleen nog de middelste t.h.v spoor 20/21 open is, en een tijdelijke trap, die naast de blauwe tijdelijke bouwstellage omhoog gaat.

Zodra de blauwe stellingen weg zijn, en de stationshal af is, zal er een nieuwe trap komen tussen het DE koffiehuis en de Bar*Centraal.


Choo choo.....
 

25-10-2015 12:45:42
rysz
rysz
Los van de uiteindelijke situatie is het wel "grappig" nu dat de ene trap buiten de paaltjes is en de ander binnen de paaltjes. Dus bovenlangs kun je niet in- of uitchecken.  

25-10-2015 21:15:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Zoals op de eerder gelinkte foto te zien is komen er in de eindsituatie dus wel poortjes op de bovenverdieping bij de trap in het midden (t.h.v. 11/12).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-11-2015 01:07:01
Lovers83
Lovers83
De andere helft van de eerste verdieping voorbij de loopbrug richting de Jaarbeurs is inmiddels ook vrijgegeven.  

10-11-2015 22:00:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Vandaag was men druk bezig de perronkap van perron 18/19 te plaatsen. Toevallig binnenkort weer een bouwfasering waarin dat perron terug in dienst komt?

Eveneens vandaag is de eerste dag dat het laatste stuk oude hal definitief afgesloten is en de tijdelijke route onder de werkzaamheden door geopend is.
Tot slot begint aan de Jaarbeurszijde het definitieve busstation onder de stationshal al behoorlijk vorm te krijgen. Kap staat er al en de contouren van het halteperron verschijnen nu langzaamaan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-11-2015 23:09:18
train85
train85
Spoor 18 en 19 blijven voorlopig tot April 2016 gesloten.  

11-11-2015 19:07:39
martijnham
martijnham
Quote
Lovers83 (zo 01 nov 2015 01:07:01 https://www.somda.nl/forum/7590/p557168/): De andere helft van de eerste verdieping voorbij de loopbrug richting de Jaarbeurs is inmiddels ook vrijgegeven.


Was 's-ochtends vroeg op 1 november op Ut en kon op de bovenverdieping inderdaad helemaal doorlopen tot de Jaarbeurszijde. Wel was de trap naar beneden aan die zijde nog afgezet.
http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2015_2117.jpg

De manier waarop de bagagekluizen zijn geplaats levert smalle gangetjes op. Lijkt me vanuit het oogpunt van het veiligheidsgevoel niet handig, ondanks de aanwezige camera's.
http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2015_2121.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2015_2120.jpg
 

11-11-2015 19:10:26
martijnham
martijnham
Is perron 14/15 eigenlijk toegankelijk op het moment? Zit er aan te denken de CNL vanavond te fotograferen en dan is het wel handig als dat perron open is.  

11-11-2015 19:25:41
tochjo
tochjo
Ja, er vertrekken gewoon treinen van spoor 14 en 15.  

11-11-2015 21:47:41
martijnham
martijnham
Vermoed dat de stationshal 'verblijdt' wordt met een groot reclamescherm. Vanavond was men met hijswerkzaamheden aan de gang ter hoogte van het busstation: http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2015_2214.jpg  

11-11-2015 21:58:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Niet eentje maar twee trouwens, ik heb aan de centrumkant van de hal ook al zo'n scherm klaar zien staan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-11-2015 22:56:41
train85
train85
Ik hoop eigenlijk meer dat ze er uitgebreide reisinfo op gaan geven. En dan zo laten zien dat geen enkele reiziger meer om reisadvies hoeft te vragen. Dan loopt alles lekker vlot.  

12-11-2015 08:03:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Veel hijswerkzaamheden hebben er trouwens nog niet plaatsgevonden: het scherm stond vanmorgen nog op exact dezelfde plek als op de foto.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl