Verbouwing Utrecht Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
14-03-2015 20:07:07
wouter15
wouter15
Quote
daniel_ddr (za 14 mrt 2015 19:35:34 https://www.somda.nl/forum/7590/p531475/): Je hebt iets gemist: de (1)1700 gaat immers combineren en splitsen en daarmee worden treinen die nu met meerdere stellen rijden uiteraard vanzelf korter tussen Utrecht en Den Haag.
Op Utrecht - Rotterdam is, zoals in de lijst ook te zien, de impact kleiner doordat er (in tegenstelling tot de (1)1700) in de 2800 momenteel geen treinen met dubbele stellen IRM rijden en dus alleen treinen die nu met zes bakken IRM of iets meer ICM rijden dan een enkele keer naar een viertje gaan.

Dan klopt er waarschijnlijk iets niet in de reisplanner van NS. Die geeft namelijk nog gewoon op 23 maart a.s. treinen weer die om .02/.32 vanaf spoor 18a in Utrecht richting Rotterdam Centraal vertrekken
 

14-03-2015 20:16:17
michaben
michaben
Of de NS heeft voor het gemak de wijzigingen per 23 maart en die per 13 april in een overzicht gezet.  

18-03-2015 09:20:48
gvttreinen
gvttreinen
a.s. weekeinde 21/22 maart wordt perron 18b/19b aan de zuidzijde ingekort.
Op het perron is al het een en ander gemarkeerd.
Gevolgen voor het treinverkeer:
16000 ingekort tot Ht - Gdm, de 6000 blijft wel naar Ut rijden maar wordt op spoor 11b afgehandeld.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 18-03-2015 09:21
 

20-03-2015 20:33:42
tochjo
tochjo
Quote
wouter15 (vr 31 okt 2014 16:32:08 https://www.somda.nl/forum/7590/p514084/):
Vanaf medio 2015 (...) zal de spooropstelling van Utrecht CS ook weer gaan veranderen:
*De 6100 en 16000 worden aan elkaar gekoppeld

Uit nieuwsgierigheid en eigenbelang: is al bekend hoe het verschil in frequenties tussen deze twee treinseries wordt opgevangen? Krijgen we ook 's avonds en in het weekend een kwartierdienst op Ut-Wd?

Laatst bewerkt door tochjo op 20-03-2015 20:33
 


20-03-2015 20:43:34
michaben
michaben
De doorkoppeling was volgens mij nodig zodat de kerende 2000 het keerspoor achter de sporen 20 en 21 kan bereiken. Dat kan niet als er kerende sprinters op deze sporen staan. Echter in de avond rijdt die 2000 niet, en is de doorkoppeling dus ook niet noodzakelijk vanuit de logistiek. En vanuit beide kanten zou een kruiswissel komen te liggen voor de sporen 20 en 21, dus 's avonds na de laatste 2000 zou er gewoon gekeerd moeten kunnen worden hier.  

20-03-2015 20:49:23
gvttreinen
gvttreinen
Volgen mij doeld Tochjo op de eindsituatie wanneer de 16000/6000 definitief aan de 6100/9800 worden gekoppeld.  

20-03-2015 20:57:22
michaben
michaben
Dan kan toch hetzelfde gedaan worden? Alleen als men in de eindsituatie de 2800 in het weekend weer naar Ut wil laten rijden zal men iets moeten bedenken, want dan zou je dat keerspoor overdag nodig hebben en is er geen ruimte voor kerende treinen en 20/21.  

20-03-2015 21:06:03
lol
lol
Quote
gvttreinen (vr 20 mrt 2015 20:49:23 https://www.somda.nl/forum/7590/p532190/): Volgen mij doeld Tochjo op de eindsituatie wanneer de 16000/6000 definitief aan de 6100/9800 worden gekoppeld.

Wanneer wordt dat dan definitief? Volgens mij was het de bedoeling dat het dit jaar een tijdelijke maatregel zou zijn, wat betreft de doorkoppeling van de 6100/9800 en dat in de toekomst alleen de 6100 definitief doorgekoppeld zou worden.
 

20-03-2015 21:08:18
tochjo
tochjo
Ik doelde in mijn bericht op de situatie vanaf deze zomer, als spoor 20 en 21 in gebruik genomen worden. Maar eigenlijk is mijn vraag: is bekend vanaf wanneer we 's avonds en in het weekend een kwartierdienst kunnen verwachten op Ut-Wd?  

20-03-2015 21:13:24
daniel_ddr
daniel_ddr
@michaben: In de eindsituatie heb je weer de sporen 8 t/m 12 ter beschikking voor de corridor vanuit Gd, plek zat lijkt me gezien de 2800 maar heel kort een perronspoor bezet houdt. Die kan dan mooi langs spoor 9 gaan keren (enige spoor waar je uit Gd kunt binnenkomen en naar Gd kunt vertrekken in die corridor).
De 2000 heeft een langere kering en kan dan dus binnenkomen op 12, omrijden via OZ en vertrekken van 9 zodat de snelle cross-platform overstap van/naar Amf in beide richtingen mogelijk is.

@tochjo: in die overgangsperiode lijkt omrijden via Utctw mij het meest aannemelijk. Doorrijden naar Wd en daar keren zou immers een extra setje materieel en dus ook personeel kosten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-03-2015 21:14:49
NS1707
NS1707
Wat ik apart vind paan dat PDF documentje op www.ns.nl, is dat de 8860 verkort wordt, maar de kerende 8871 staat er niet in.  

20-03-2015 21:30:08
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (vr 20 mrt 2015 21:13:24 https://www.somda.nl/forum/7590/p532195/): Die kan dan mooi langs spoor 9 gaan keren (enige spoor waar je uit Gd kunt binnenkomen en naar Gd kunt vertrekken in die corridor).

Dan zit omrijden van de 2000 via Utoz er echter niet in, want die moet dan door de 8800 heen terug via spoor 9. Maar gelukkig, op de tekeningen van december 2014 (http://www.platformparticipatie.nl/Images/Ontwerptracebesluit%20Spooruitbreiding%20DoorStroomStation%20Utrecht_totaal_tcm318-361482.pdf) staat het (huidige) wissel 1175 er toch weer op, waardoor je vanaf spoor 11 en 12 ook naar Gd zou moeten kunnen. Dus zou de opzet met de 2000/2800 die op elkaar keren op de sporen 9 en 12 en de 8800 die via het keerspoor achter 20/21 gaat haalbaar moeten zijn. En in de avond wanneer de 2000 en 2800 niet meer rijden kan de 8800 dan naar spoor 9 toe.
 

21-03-2015 16:00:51
Lovers83
Lovers83
Quote
NS1707 (vr 20 mrt 2015 21:14:49 https://www.somda.nl/forum/7590/p532196/): Wat ik apart vind paan dat PDF documentje op www.ns.nl, is dat de 8860 verkort wordt, maar de kerende 8871 staat er niet in.


Vrij logisch eig. Spitsdrukte is vaak al voorbij tegen die tijd. Als alles straks met magere solo zesjes ipv van dubbeldikke 2x4's gaan rijden, hoeft er voor de 8871 ook niks te veranderen %08%

Laatst bewerkt door Lovers83 op 21-03-2015 16:02


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

21-03-2015 19:16:44
tochjo
tochjo
Quote
daniel_ddr (vr 20 mrt 2015 21:13:24 https://www.somda.nl/forum/7590/p532195/):
@tochjo: in die overgangsperiode lijkt omrijden via Utctw mij het meest aannemelijk. Doorrijden naar Wd en daar keren zou immers een extra setje materieel en dus ook personeel kosten.

Dat is natuurlijk een optie. Maar ook keren aan het perron blijkt dus goed mogelijk, dus die kwartierdienst 's avonds en in het weekend zal er dan nog wel niet van komen. Jammer
 

21-03-2015 19:36:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (vr 20 mrt 2015 21:30:08 https://www.somda.nl/forum/7590/p532197/): Dan zit omrijden van de 2000 via Utoz er echter niet in, want die moet dan door de 8800 heen terug via spoor 9.
We hadden het hier toch over de eindsituatie. Oftewel wanneer de 8800 op het tailtrack tussen 20 en 21 ging keren? Dat lijkt me vrij onmogelijk conflicteren met een beweging via OZ van 12 naar 9.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-03-2015 19:41:49
michaben
michaben
Het ging erom dat dat keerspoor in het weekend niet gebruikt zou kunnen worden indien de 16000 dan op spoor 21 moet keren bij gebrek aan doorkoppeling op de 6100. Dan moet je of de 16000 leeg laten doorrijden, of de 8800 moet dan in het weekend naar spoor 9 en de 16000 keert op 21.

Quote
tochjo (za 21 mrt 2015 19:16:44 https://www.somda.nl/forum/7590/p532308/): Maar ook keren aan het perron blijkt dus goed mogelijk, dus die kwartierdienst 's avonds en in het weekend zal er dan nog wel niet van komen.

Zolang de NS nog zo geforceerd een uurdienst tussen Gdm en Ht hanteert in de avond (terwijl dit helemaal geen materieel bespaart, de kering is net zo lang als doorrijden) verwacht ik zeker niet dat men voor de lol frequenties gaat verhogen. De 17400 is er juist weer uitgehaald in de daluren omdat deze niet rendabel was. Maar op zich wel interessant, weet iemand de officiële plannen voor het weekend en daluren? Het enige waar men het altijd maar over heeft bij dergelijke projecten is hoeveel er wel niet in de spits komt te rijden.

Laatst bewerkt door michaben op 21-03-2015 19:47
 

21-03-2015 19:54:43
daniel_ddr
daniel_ddr
De 8800 kan natuurlijk ook omrijden via OZ. Trouwens, in dat documentje waar je naar linkt staan twee kaartjes waarvan slechts eentje het wissel toont dat het mogelijk zou maken van spoor 12 naar Gd te vertrekken. Zo stellig zou ik dus niet durven zeggen dat het er nog is in de eindsituatie.

Overigens, als een kerende 8800 op spoor 9 zou staan (waar je het over hebt) en de 2000 op 12 op de 2800 moet keren heb je alsnog een probleem want dan ga je bij vertrek dwars door de binnenkomende (1)1700 heen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-03-2015 22:14:20
wouter15
wouter15
Dit weekend zijn ze in Ut bezig geweest met het inkorten van sp. 18/19.

Weet iemand dan misschien hoeveel bakken er vanaf morgen op sp. 18a/19a kunnen staan? Hoop wel dat er voor de 9800 nog wat verlenging in zit.

Het lijkt er trouwens op dat sp. 19a i.i.g. morgen niet gebruikt zal worden.
 

23-03-2015 07:58:04
rysz
rysz
Net gekeken op spoor 18/19. Een heel stuk van het perron 18b/19b is al weg. Ik weet het niet zeker maar heb de indruk dat 18a en 19a zelf niet verkort zijn. 18b en 19b in ieder geval wel en daar kan praktisch niets meer staan. De sprinter naar Gdm ging dan ook van 19a en de sprinter naar Wd en Gvc van 18a.

Laatst bewerkt door rysz op 23-03-2015 07:58
 

23-03-2015 08:08:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Aan de A-zijde is inderdaad niks ingekort nog zag ik vanmorgen. De sprinter naar Tl die ik zag staan leek zich overigens op 19a/b te bevinden gezien hoe ver die nog onder de hal stond.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-03-2015 08:09:31
gvttreinen
gvttreinen
Check van het bovenstaande, ik dacht dat ook de sporen omgelegd zouden worden maar dat is nog niet gebeurd.
Wat perronlengte betreft, 10 bakken SLT konden er goed langs, ik denk dat 12 bakken het maximale is.
Jammer genoeg reed mijn trein (6018) helemaal door naar het einde (dus bij afgesloten Noordertunnel) waardoor je nog geen optimaal gemak van de opgangen heb, beter zou zijn als de bakborden gunstiger worden neergezet.
 

23-03-2015 09:12:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Staan er überhaupt bakborden daar? Die zijn me nooit opgevallen (in die richting) en dat verklaart wel het tot puntje perron rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-03-2015 09:43:21
R1-2010
R1-2010
Quote
gvttreinen (ma 23 mrt 2015 08:09:31 https://www.somda.nl/forum/7590/p532560/): Check van het bovenstaande, ik dacht dat ook de sporen omgelegd zouden worden maar dat is nog niet gebeurd.
Dat gebeurt volgens mij komend weekend.
 

25-03-2015 21:46:18
wouter15
wouter15
Doordat de 6100 tot 10/4 niet rijdt, word de 9800 versterkt. Weet iemand toevalling wat er aan samenstelingen hoort te rijden deze weken in de 9800? Ik zie namelijk lengtes van SLT4 tot SLT12 in de 9800 rijden en het lijk me niet dat dat de bedoeling is.  

25-03-2015 22:29:36
DDZ7504
DDZ7504
Ik heb zo het idee dat er sprake is van een gevalletje "we gebruiken wat er over is". Vandaag ging het al iets beter overigens: 4x DDZ4, 2x SLT8, 1x SLT6 en 1x SLT4.

Maarja, ik ben geen professional, dus ik kan er ook helemaal naast zitten
 

28-03-2015 22:20:42
Lovers83
Lovers83
En ondertussen is men nu ook aan de a-zijde van spoor 18/19 begonnen met het afbreken van een stuk perron.  

28-03-2015 23:06:06
wouter15
wouter15
Kunnen daar dan maandag nog wel verlengde treinen uit serie 9800 staan? Of is bijv. een SLT8 straks de max op sp, 18a?  

29-03-2015 19:24:15
Lovers83
Lovers83
De kop van 18/19a is nu echt weg. Bakbordjes voor puntje perron staan nu ongeveer thv de ingang ProRail gebouw.  

30-03-2015 18:51:46
wouter15
wouter15
Sinds vandaag lijken er geen sporen 18a/19a en 18b/19b meer te bestaan. Nu zijn het gewoon spoor 18 of spoor 19 zonder de a of b erachter. Weet iemand of dat zo blijft? Of gaat dat weer veranderen in de loop van de tijd?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-03-2015 19:01:28
michaben
michaben
Ga er maar vanuit dat er geen a/b fases meer overblijven in de eindsituatie. De sporen 18 en 19 gaan gebruikt worden voor de intercitycorridor Schiphol/Amsterdam - Arnhem/Eindhoven, doorgaand dus, met bijzonder weinig keermogelijkheden als doorgaand niet meer lukt. Vanuit Geldermalsen worden deze sporen alleen bereikbaar als al voor station Houten naar linkerspoor gaat, fasegebruik heeft dus weinig nut meer.

Laatst bewerkt door michaben op 30-03-2015 19:02
 

30-03-2015 19:39:51
gvttreinen
gvttreinen
Klopt, faseverdeling van 18ab/19ab is nu definitief (?) verleden tijd.  

30-03-2015 22:14:05
AgentX
AgentX
Lijkt me ook niet echt handig om daar nog in fases te gaan werken. Veel meer dan 8 bakken VIRM past er niet meer.  

31-03-2015 08:09:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Het perron schijnt in de eindsituatie trouwens nog wel wat langer te worden dan het nu is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-03-2015 12:26:15
illyavaes
illyavaes
Dat mag ik hopen, daar moet zeker 12 bakken IRM gaan passen en hoeveel ICM? (15?)  

31-03-2015 12:50:46
b2py
b2py
Standaard maat voor IC perrons is 12 rijtuigen. (320 meter)

Laatst bewerkt door b2py op 31-03-2015 12:50
 

31-03-2015 12:54:37
broek53
broek53
De standaardmaat voor IC-perrons is 340 meter, gebaseerd op loc + 12 rijtuigen.
De neiging is om naar iets korters te gaan, maar dan moet het zeker nog 330 meter zijn (12 bakken VIRM met 5 meter remmarge).

Laatst bewerkt door broek53 op 31-03-2015 12:54
 

31-03-2015 13:17:58
daniel81
daniel81
Hmmm da's niet erg royaal. Passen de nachttreinen daar straks nog wel langs dan?  

31-03-2015 13:22:38
reisthijs
reisthijs
Het perron zal minstens 430 meter lang moeten worden, dat is de normlengte voor internationaal verkeer.  

31-03-2015 13:33:21
broek53
broek53
Dat zal best, maar wie zegt er waar dan perrons moeten komen die geschikt zijn voor internationaal verkeer?  

31-03-2015 13:42:17
waalkade
waalkade
Investeert men in Duitsland en Nederland een paar miljard om de ICE via Emmerich te laten rijden.
En dan zou die in Utrecht niet aan het perron passen%08%.
 

31-03-2015 13:47:28
Klaasje
Klaasje
Bovendien staan andere internationale treinen dan de ICE van 200 meter niet in de BUP of BSO waarop DSSU is gemaakt. Waarom zou je dan? Het is geen eis.%09%  

31-03-2015 13:49:58
gvttreinen
gvttreinen
7e perron (sporen 18/19) wordt 430 meter, 8e perron (20/21) 340 meter.
Waar het 8e perron aan de noordkant eindigt zal ook het 7e perron eindigen.

De andere perrons:

3e (5/7) = 430 meter
4e (8/11) = 340 meter
5e (11/12 of 13) = 340 meter
6e (14/15) = 340 meter
 

31-03-2015 13:51:54
broek53
broek53
Voor de ICE's en Thalys wordt wel - als het goed is - gerekend met/op twee gekoppelde stellen, dat is wel waar. Zo is Schiphol al lang geleden aan zijn perrons van 400 meter gekomen.  

31-03-2015 19:36:51
bart84
Moderator
bart84
Quote
broek53 (di 31 mrt 2015 12:54:37 https://www.somda.nl/forum/7590/p533935/): De standaardmaat voor IC-perrons is 340 meter, gebaseerd op loc + 12 rijtuigen.
De neiging is om naar iets korters te gaan, maar dan moet het zeker nog 330 meter zijn (12 bakken VIRM met 5 meter remmarge).
Gaat 14 bakken IRM niet meer voorkomen dan, zoals voorheen in de 500 (IV+IV+VI)?


Mvg. Bart
 

31-03-2015 21:40:18
broek53
broek53
Dat werkte omgekeerd: die treinen deden stations aan met perrons die toevallig lang genoeg waren. Maar de standaard voor IC-perrons is (al weer heel lang trouwens) de genoemde 340 meter en dus 12 bakken.  

31-03-2015 22:25:45
sik214
sik214
Het is natuurlijk net buiten Utrecht Centraal, maar heeft waarschijnlijk wel met de ombouw ervan te maken. Wat zijn ze nu aan het doen op Utdd??
Het spoortje 49 is ingekort tot net voor voormalig wissel 1503 (vertakking naar HTMU-sporen. Naast de HTMU aan de kant waar de dieselloods stond zijn nu 2 kopsporen met fixstop verschenen. Echter net voor de HTMU wordt een flinke kuil gegraven. Gaat daar ook iets gebouwd worden, waarna de 2 sporen naast de HTMU aangesloten worden?
 

01-04-2015 08:09:37
joahn93
joahn93
De grond rondom de HTMU word afgegraven ivm. Bodemsanering. Als je vanuit Asd komt met de trein kun je een bord zien staan


FR1908
 

01-04-2015 11:08:09
dh3201
dh3201
Quote
bart84 (di 31 mrt 2015 19:36:51 https://www.somda.nl/forum/7590/p534052/): Gaat 14 bakken IRM niet meer voorkomen dan, zoals voorheen in de 500 (IV+IV+VI)?

Niet meer nodig sinds een deel van die voormalige 500-reizigers nu de 12500 pakt
In theorie zou je tot 24 bakken kunnen tellen, 12 via Harderwijk en 12 via Lelystad... Maar ze hoeven niet meer aan elkaar gekoppeld te worden.


Shqiperise-lopers?
 

01-04-2015 11:48:25
Klaasje
Klaasje
Nu is de verdeling natuurlijk niet gelijk. De Veluwetak is wel wat drukker dan de tak over de Hanzelijn maar al met al is de capaciteit wel toegenomen. Op de drukste tijdstippen rijdt er toch wel een bakje of 18 tot 20 dubbeldeks over beide takken opgeteld.

Maar weer terug naar Utrecht...
 

01-04-2015 11:50:17
thom
thom
Quote
sik214 (di 31 mrt 2015 22:25:45 https://www.somda.nl/forum/7590/p534079/): Het is natuurlijk net buiten Utrecht Centraal, maar heeft waarschijnlijk wel met de ombouw ervan te maken. Wat zijn ze nu aan het doen op Utdd??
Het spoortje 49 is ingekort tot net voor voormalig wissel 1503 (vertakking naar HTMU-sporen. Naast de HTMU aan de kant waar de dieselloods stond zijn nu 2 kopsporen met fixstop verschenen. Echter net voor de HTMU wordt een flinke kuil gegraven. Gaat daar ook iets gebouwd worden, waarna de 2 sporen naast de HTMU aangesloten worden?

Men zal er langzaam naar toewerken om het hele gebeuren daar af te breken.

Die twee spoortjes zijn misschien nog voor wat werkzaamheden aan Ut CS maar zullen dan ook vast tijdelijk zijn.
 

01-04-2015 15:28:08
rolandrail
rolandrail
Momenteel wordt de bodem gesaneerd. De twee sporen naast de loods worden daarna weer aangesloten. Aannemelijk zullen alle werksporen verdwijnen als DSSU geheel is afgerond. Voor de loods komt nog wel een stukje spoor terug vanwege een monumentstatus van de loods maar dat wordt dus niet meer aangesloten.  

01-04-2015 18:20:18
thom
thom
Hey, dat is interessant, kun je daar wat over vertellen monument status van de HTMU?  

01-04-2015 18:58:20
mich
mich
Kun je hem net zo goed aansluiten en gebruiken voor museumtrein stalling.  

01-04-2015 23:02:02
thom
thom
Dat ligt er maar aan wat de plannen van de eigenaar van de loods zijn, en die zal daar ongetwijfeld een commerciële prijs tegenover zetten waar jij als museum niet blij van wordt...

Verder moet de ruimte er maar zijn in die eindsituatie van de wisselstraat Utrecht om die aansluiting daarin op te kunnen nemen...
 


02-04-2015 09:32:24
illyavaes
illyavaes
De wil is eerder een probleem dan de ruimte.  

02-04-2015 10:47:33
rolandrail
rolandrail
Meer over de plannen, zie http://www.duic.nl/nieuws/industriegebied-2e-daalsedijk-krijgt-nieuwe-functie-woningen-groen-en-culturele-hotspots/

Laatst bewerkt door rolandrail op 02-04-2015 10:55
 

18-05-2015 20:14:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Zag vanmiddag dat helemaal aan de uiterste punt van perron 14/15 aan de A-zijde een nieuw bovenleidingportaal verschenen is over de sporen 15 t/m 18 heen. Op perron 15 staat 'n schuine paal met bevestigingspunten voor de perronkap, dus kennelijk komt de nieuwe kap helemaal tot daar. En dat betekend dus dat rechte palen op perron 14 die al eerder mooi in de stijl van de perronkappen neergezet waren daar weer weg mogen.
Briljant gepland zo, maargoed, die rechte palen zijn wel weer herbruikbaar: de andere kant van het bewuste nieuwe portaal staat buiten perron 18 met gewoon een rechte paal in de stijl van de kappen tussen de sporen in.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-06-2015 18:34:27
qj7141
qj7141
De naam van de voetgangers- en fietsersbrug over de sporen in Utrecht Centraal gaat Moreelsebrug heten. Bron: http://cu2030.nl/archive/2015-06-19/en-we-noemen-hem-moreelsebrug  

22-06-2015 19:24:14
gvttreinen
gvttreinen
Ik had 'Brug der Zuchten' ingeleverd maar men was niet gecharmeerd van de motivatie; de besluitvorming duurde een eeuwigheid en het ge-emmer over de perronopgangen.  

22-06-2015 19:35:46
gvttreinen
gvttreinen
Afgelopen zondag heeft men de perronkap van spoor 14b/15/b ontdaan van dakbedekking vanwege asbest, er staat nu alles nog een geraamte en een fatsoenlijke beschutting is er nog niet aangebracht.
Nu weet ik niet of het kleine stukje overgebleven perronkap op 14a/15a nog gesaneerd zal worden.

Nog iets opmerkelijks, perron 20/21 was netjes betegeld met uitzondering van de zuidzijde alwaar fundering van de Rabo....euh, Moreelseparkbrug moet komen echter heeft men vorige week het hele perron 'onttegeld', tegels afgekeurd?
 

22-06-2015 19:57:28
maigoda
maigoda
Ik heb uit niet helemaal bevestigde bronnen vernomen dat men "elders al gebruikte tegels" had gelegd en dat er geheel nieuwe tegels gelegd had moeten worden. Zodoende dat degene die er lagen eruitgeshoveld zijn.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 22-06-2015 19:58
 

23-06-2015 14:45:11
gvttreinen
gvttreinen
Publiekscontacten meldde mij desgevraagd: De bestrating die nu op het nieuwe perron van Utrecht Centraal gelegd gaat worden, maakt onderdeel uit van de nieuwe lijn perronmeubilair die straks overal op het station komt. Het ontwerp van de tegels is recent bekend geworden. Er is voor gekozen om deze tegels direct ook op het nieuwe perron toe te passen zodat dit perron in één keer helemaal klaar is voor de reizigers. De bestrating die eerder is neergelegd op perron 20/21 was noodzakelijk als verharding om de nieuwe perronkap te kunnen bouwen. Wachten met het bouwen van de perronkap kon niet, omdat dit nieuwe perron 13 juli aanstaande in dienst moet gaan. Het naastgelegen perron (tussen spoor 18 en 19) gaat dan dicht vanwege andere grootschalige werkzaamheden. Het nieuwe perron is dus hard nodig om treinen te kunnen plaatsen op het station. De bestrating die eerder op het nieuwe perron lag, wordt hergebruikt op een andere locatie.  

23-06-2015 14:47:33
aarclay
aarclay
Dan ben ik benieuwd of ze ook wat gaan doen aan de betonnen muren onder de OV-terminal? Ik vind het een ongezellige ghetto-gelijkende donkere sfeer daar. Een mooi wit verfje zal al een hoop prettiger maken.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-06-2015 14:48


Choo choo.....
 

23-06-2015 17:05:53
michaben
michaben
Inmiddels zijn de sporen 20 en 21 opgenomen in de reisinformatie vanaf 13 juli. In het weekend ervoor is er weer een grote ombouwfase met zeer beperkt treinverkeer van en naar Ut.  

25-06-2015 21:12:34
martijnham
martijnham
Quote
gvttreinen (di 23 jun 2015 14:45:11 https://www.somda.nl/forum/7590/p543609/): De bestrating die eerder is neergelegd op perron 20/21 was noodzakelijk als verharding om de nieuwe perronkap te kunnen bouwen.


Een foto van de eerste bestratingsactie lijkt niet te wijzen op een tijdelijke bestrating. De tegels liggen er netjes in, er zijn tegels met ribbels voor slechtzienden en een onderbroken lijn van witte tegels langs de perronrand aangebracht. Ook de bestrating nabij de fundatie van de palen van de overkapping is afgewerkt.

http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2014_2214_zpse3ba43b9.jpg
 

25-06-2015 21:36:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat zal het verschil zijn tussen "tijdelijk maar nog wel even bestemd voor gebruik door reizigers" en "tijdelijk voor tijdens de bouw" zijn


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-06-2015 17:15:56
tochjo
tochjo
Wat bedoel je, daniel_ddr?

De tegels die er al lagen, compleet met blindegeleidelijnen en perronrandmarkering dus, zijn nooit door reizigers gebruikt. Ze waren dus niet "tijdelijk maar nog wel even bestemd voor gebruik door reizigers". Het lijkt gewoon een fout te zijn geweest waarbij men eerst de verkeerde tegels gebruikt heeft. Als je alleen een verharding nodig hebt voor de bouw van de perronkap, ga je geen blindegeleidelijnen en perronrandmarkering erin verwerken, toch?
 

26-06-2015 19:45:19
thom
thom
Of men heeft het perron gewoon gebruiksklaar opgeleverd, en blijkt inmiddels dat het toch al mogelijk is om vóór de ingebruikname van het perron de nieuwe bestrating aan te leggen...  

26-06-2015 20:17:41
AgentX
AgentX
Ja, maar de vraag is waarom?  

26-06-2015 20:24:42
Lovers83
Lovers83
Lijkt me wel een verstandige keuze. Waarom? Een spiksplinternieuw perron met tweedehands tegels aanleggen is toch ook geen gezicht.

Zie hier de aanleg van het nieuw spul >> http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=404388&page=198
 

26-06-2015 20:37:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor tochjo, ik bedoel dus precies dit:
Quote
thom (vr 26 jun 2015 19:45:19 https://www.somda.nl/forum/7590/p544014/): Of men heeft het perron gewoon gebruiksklaar opgeleverd, en blijkt inmiddels dat het toch al mogelijk is om vóór de ingebruikname van het perron de nieuwe bestrating aan te leggen...


Immers is de bestratingskeuze pas kort geleden gemaakt aldus de artikelen daarover. Kennelijk had men niet verwacht dat die keuze al gemaakt was voordat perron 20/21 in dienst zou komen.

@AgentX: lijkt me toch mooi meegenomen dat het een buitendienststelling minder kost zo?

Die nieuwe bestrating (te zien in het eerder hier gelinkte topic op skyscrapercity, lijkt trouwens verdacht veel op wat er inmiddels ook op perron 3 in Zwolle ligt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-06-2015 20:48


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-06-2015 21:31:35
tochjo
tochjo
Quote
thom (vr 26 jun 2015 19:45:19 https://www.somda.nl/forum/7590/p544014/): Of men heeft het perron gewoon gebruiksklaar opgeleverd, en blijkt inmiddels dat het toch al mogelijk is om vóór de ingebruikname van het perron de nieuwe bestrating aan te leggen...

Dat is dan in strijd met de uitleg van de publieksvoorlichter, die aangaf dat de bestrating alleen diende om de perronkap te kunnen bouwen. Daar ga je natuurlijk geen blindegeleidelijnen of perronrandmarkering voor aanbrengen.

Hm, tenzij men toen nog niet wist dat de perrontegels vervangen zouden gaan worden. Er gaat een lampje branden %06%

Laatst bewerkt door tochjo op 26-06-2015 21:33
 

26-06-2015 22:07:45
thom
thom
In zo'n groot project vallen er misschien ookweleens zaken mee, ipv tegen zoals vaak meer opvalt...  

28-06-2015 03:53:05
AgentX
AgentX
Quote
tochjo (vr 26 jun 2015 21:31:35 https://www.somda.nl/forum/7590/p544038/):
Hm, tenzij men toen nog niet wist dat de perrontegels vervangen zouden gaan worden. Er gaat een lampje branden %06%


Ja, maar bij de bouw van die perrons lagen er nog geen tegels. Dus er viel ook niets te vervangen...
 

06-07-2015 16:38:04
gvttreinen
gvttreinen
Vanaf vandaag vertrekt de 6000 weer een minuut later uit Ut naar Tl (-.27/-.57) en (volgens dienstkaartje HC) met een stop te Utl om -.29/-.59!

Inmiddels staat opening perron 20/21 voor 13 juni aangekondigd en het niet stoppen van de 6000 ri Tl in Utl vanaf 13/7 wordt netjes omgeroepen.
 

06-07-2015 17:38:08
michaben
michaben
Wat ik nog mis is dat de NS had aangekondigd (en dat staat nog steeds op de website) dat de kortere treinen Rtd/Gvc/Ledn-Ut slechts tot 13 juli zou zijn, maar deze situatie volgens de reisplanner nog voortduurt. De 2800 blijft gekoppeld aan de (1)1700 en het fasegebruik van de 2000/8800 blijft ook. Is het keerspoor achter 20/21 nog niet klaar, of is dit ook weer zo'n wijziging die men pas in een nieuw wijzigingsblad wil invoeren (vanwege dat er dan een machinist nodig is voor het omrijden via het keerspoor) en worden de kortere treinen stilzwijgend verlengd tot september?  

06-07-2015 19:29:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Past omrijden via het keerspoor überhaupt wel? De 9800 vertrekt slechts 3 minuten na de 2800 en het lijkt me verdomd krap als dat via hetzelfde spoor moet. Sowieso kan je de 2800 niet in 4 minuten keertijd omrijden en de 2000/8800 naar 20/21 verhuizen sloopt ook een cross-platform overstap in de enige richting waarin hij nog bestaat (uit de (12)500).

Trouwens, in de zomermaanden willen treinen ook nog weleens wat korter rijden dus allicht dat ze volgens de theorie van NS dan helemaal korter dan normaal zijn ondanks het splitsen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-07-2015 19:34:38
michaben
michaben
Op de vorige pagina stond het volgende:
Quote
wouter15 (vr 31 okt 2014 16:32:08 https://www.somda.nl/forum/7590/p514084/): *De 2000 zal weer op zichzelf gaan keren en wel op een keerspoor achter spoor 20/21
*De 8800 gaan weer op zichzelf keren op spoor 9.

De 2800 zal wel gekoppeld blijven aan de (1)1700 tot spoor 12 weer beschikbaar is voor de corridor Gd-Ut-Amf. Het eindbeeld was dacht ik 8800 keren op zichzelf op het keerspoor achter 20/21, en de 2000/2800 op elkaar kerend op 9 en 12.
 

06-07-2015 19:44:11
HZwoferink
HZwoferink
Quote
AgentX (zo 28 jun 2015 03:53:05 https://www.somda.nl/forum/7590/p544174/):
Quote
tochjo (vr 26 jun 2015 21:31:35 https://www.somda.nl/forum/7590/p544038/):
Hm, tenzij men toen nog niet wist dat de perrontegels vervangen zouden gaan worden. Er gaat een lampje branden %06%


Ja, maar bij de bouw van die perrons lagen er nog geen tegels. Dus er viel ook niets te vervangen...
Het is toch verstandig pas na alle werkzaamheden de tegels te vervangen? Anders zijn je tegels al besmeurt Je gaat toch eerst je plafond sauzen en dan pas je vloer leggen?


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

06-07-2015 19:54:52
thom
thom
Ik denk dat Planner van het stationsproject toch een aardig overzicht heeft van wat er wanneer gebeurd en uitgevoerd wordt in het project en waarschijnlijk daar beter van op de hoogte is dan wij hier ...

Ik kan me voorstellen dat het perron betegeld is juist voor de bouw, en men het zekere voor het onzekere genomen heeft en het ook voorzien heeft van ribbeltegels zodat het ook te gebruiken is met reizigers. Die paar tegel's zullen de meerprijs op een heel perron ook niet zijn...

Klaarblijkelijk zijn de werkzaamheden vlotter dan verwacht afgerond en is het toch nog mogelijk om de definitieve tegels erin te leggen voor het perron in dienst komt, mooi mee genomen en lijkt me weinig mis mee...

Laatst bewerkt door thom op 06-07-2015 20:04
 

06-07-2015 21:38:37
daniel_ddr
daniel_ddr
@michaben: Tja, wat op wat keert is eigenlijk nog nieteens zo belangrijk. Waar het dat doet des te meer.
Eindbeeld was bij mijn weten de oorspronkelijke opzet van de dienstregeling waarbij je dus vanuit de 2000 een cross-platform op de (12)500 ri. Amf hebt en andersom vanuit de (12)500 ri. Rtd een cross-platform overstap op de 2000 ri. Gvc. Waar de 2800 keert maakt daarbij niet zo uit omdat reizigers altijd nog in Gd kunnen overstappen (immers rijdt de 2800 achter de (1)1700 aan).

De uitdaging is dan nog hoe men dat in de eindsituatie van DSSU wil gaan doen, want daarin kan je van spoor 11 of 12 niet meer terug naar Gd volgens de tekeningen op Sporenplan.nl


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-07-2015 23:07:15
train85
train85
Quote
gvttreinen (ma 06 jul 2015 16:38:04 https://www.somda.nl/forum/7590/p545144/):Inmiddels staat opening perron 20/21 voor 13 juni aangekondigd en het niet stoppen van de 6000 ri Tl in Utl vanaf 13/7 wordt netjes omgeroepen.
Hou maar 13 Juli aan.
 

07-07-2015 17:07:56
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (ma 06 jul 2015 21:38:37 https://www.somda.nl/forum/7590/p545183/): De uitdaging is dan nog hoe men dat in de eindsituatie van DSSU wil gaan doen, want daarin kan je van spoor 11 of 12 niet meer terug naar Gd volgens de tekeningen op Sporenplan.nl

Die discussie is al vaker gevoerd hier, op het ontwerptracébesluit van december 2014 staat de wisselverbinding van 11/12 naar Gd er nog op, aangezien de informatie op sporenplan.nl er al wat langer dan een half jaar staat vermoed ik dat die van een oude versie komt. Ik kan me anders niet voorstellen wat er zo robuust aan is namelijk, dan zou je dwars door een andere corridor heen moeten omrijden via Utoz om de reguliere dienstregeling uit te voeren. De tekeningen waar deze wisselverbinding ontbrak kwamen nog uit de tijd dat de 2800 Rtd-Dv reed.

Welke treinseries er gekoppeld worden is met het huidige basisuurpatroon ook geen moeilijke keuze, de 2000 moet een cross-platform overstap bieden op de (12)500 dus aankomst op 12 en vertrek van 9, en de 2800 kan niet van hetzelfde spoor gebruikmaken als de 9800 en kan dus niet via 20/21. Tot de verdubbeling van de spoorbrug bij Utlr zijn er volgens mij weinig andere opties om zonder fasegebruik van 20/21 en met cross-platform overstap van de 2000 een spooropstelling te maken. Maar volgens de nieuwsbrief van ProRail is men nog tot april 2016 bezig met de sporen 18/19 dus voorlopig zit de eindsituatie er nog niet in door gebrek aan sporen vermoed ik.

Laatst bewerkt door michaben op 07-07-2015 17:19
 

07-07-2015 19:49:57
michaben
michaben
Inmiddels is de reisdata op het laatste moment toch aangepast: de 8800 en 2000 worden per 13 juli van elkaar losgekoppeld. De 2000 gaat op zichzelf keren op het keerspoor achter 20/21, de 8800 gaat op zichzelf keren op spoor 9a. De 2800 blijft nog wel gekoppeld aan de 1700/11700.

Laatst bewerkt door michaben op 07-07-2015 19:51
 

07-07-2015 20:11:39
Z2N
Z2N
Heb je daar een bron voor? Ik krijg namelijk vanuit de NS-reisplanner nog steeds de 2000 vertrekkend van 9a en de 8800 vertrekkend van 9b voor 13 juli.  

07-07-2015 20:38:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Idem hier inderdaad. Het meest exotische dat ik tegenkom is een vroege IC naar Rtd van spoor 14 op 13 juli, maar dat lijkt meer een gevolg van voorbrengen vanaf Utctw in combinatie met het enige spoor waarvandaan je dan ook nog naar Rtd kunt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-07-2015 21:32:44
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (ma 06 jul 2015 16:38:04 https://www.somda.nl/forum/7590/p545144/): Vanaf vandaag vertrekt de 6000 weer een minuut later uit Ut naar Tl (-.27/-.57) en (volgens dienstkaartje HC) met een stop te Utl om -.29/-.59!

Inmiddels staat opening perron 20/21 voor 13 juni aangekondigd en het niet stoppen van de 6000 ri Tl in Utl vanaf 13/7 wordt netjes omgeroepen.
Welk turbomaterieel hebben ze daarvoor bedacht, inclusief de stop van 0,7 minuut te Utl?
 

07-07-2015 21:53:44
gvttreinen
gvttreinen
Niets dus altijd 2 minuten te laat uit Utl maar dat wordt wel ingehaald in Htnc want die stop daar is 2 minuten vanwege passage (virtuele) goederentreinen.

Terugkomend op verbouwing Ut, ik geloof dat op 31 juli de twee een na laatste fases van de hal open gaan waarna het laatste stuk oude hal aangepakt kan worden.
 

07-07-2015 22:39:13
thom
thom
Ja, totdat er dus wél een goederentrein in dat pad rijdt, en dan heeft die het weer gedaan straks  

07-07-2015 23:12:23
ZJ37
ZJ37
Dat riekt inderdaad naar cosmetische oplossingen, maar dát de oplossing in de dagelijkse praktijk is dan zal niemand er verder om malen.  

08-07-2015 08:12:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gvttreinen (di 07 jul 2015 21:53:44 https://www.somda.nl/forum/7590/p545321/): Terugkomend op verbouwing Ut, ik geloof dat op 31 juli de twee een na laatste fases van de hal open gaan waarna het laatste stuk oude hal aangepakt kan worden.
Drie fases zelfs. De uitbreiding op de plek van de vroegere Jaarbeurstraverse, het middenstuk tussen spoor 8-15 en het stuk tussen spoor 1-7 zijn officieel gezien drie bouwstappen ondanks dat de start van de bouw in alledrie de stukken nagenoeg gelijktijdig was.

Gaat trouwens NS International ook mee over naar de OV-servicewinkel als de huidige loketten sluiten? Volgens mij bestaat die combi nog nergens in al geopende servicewinkels namelijk.
In elk geval ziet de OV-servicewinkel aan de centrumzijde er grotendeels klaar uit al. Aan de Jaarbeurszijde is het nog even de vraag waar die nu komt: heb ooit een plattegrond gezien waarop hij in het nieuw te openen stuk zit, maar andere berichten hebben het weer over de huidige plek van het GWK waarbij dus GWK en het huidige U-OV servicepunt zouden opgaan in een nieuwe servicewinkel.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-07-2015 08:52:53
evangoor
evangoor
Quote
ZJ37 (di 07 jul 2015 23:12:23 https://www.somda.nl/forum/7590/p545331/): Dat riekt inderdaad naar cosmetische oplossingen, maar dát de oplossing in de dagelijkse praktijk is dan zal niemand er verder om malen.


Ik wil graag verlenging van die oplossing tot 13 december 2015
(maar aan de andere kant: inmiddels is de baby zo groot, dat we gewoon met de fiets van Lunetten naar CS kunnen. Dan maar geen gebruik maken van de nieuwe infrastructuur/station)

Laatst bewerkt door evangoor op 08-07-2015 08:53
 

08-07-2015 09:19:29
Edb3
Edb3
Quote
gvttreinen (di 07 jul 2015 21:53:44 https://www.somda.nl/forum/7590/p545321/):
Terugkomend op verbouwing Ut, ik geloof dat op 31 juli de twee een na laatste fases van de hal open gaan waarna het laatste stuk oude hal aangepakt kan worden.
Klopt, zie http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/887/
 

08-07-2015 14:26:02
gvttreinen
gvttreinen
En sinds vandaag (?) is de vertrektijd van de 6000 weer met een minuutje vervroegd....

Maar zoals ik zie moet er nog heel wat gebeuren alvorens de sporen 20/21 open gaan.

Verder vernomen dat al snel begonnen wordt met het boren van gaten t.b.v. fundering Rabo...euh, Moreelseparkbrug.
 

08-07-2015 14:53:43
qj7141
qj7141
Ehum, zullen we het op Moreelsebrug houden?  

08-07-2015 14:54:34
Z2N
Z2N
De signalering te Ut toont op een aantal plaatsen al de sporen 20 en 21, maar wel met duidelijk later geplaatste stickers.  

08-07-2015 17:12:32
michaben
michaben
Quote
Z2N (di 07 jul 2015 20:11:39 https://www.somda.nl/forum/7590/p545301/): Ik krijg namelijk vanuit de NS-reisplanner nog steeds de 2000 vertrekkend van 9a en de 8800 vertrekkend van 9b voor 13 juli.

De reisplanner van de NS loopt altijd circa 2 dagen achter, blijkbaar zit er een vertraging bij de NS tussen het vrijgegeven van de IFF reisdata en het bijwerken van de eigen reisplanner. Bij 9292 is de boel wel al bijgewerkt, het aantal reismogelijkheden Gvc-Amf is daar ook beperkt nu omdat de overstap 2000>(12)500 nu formeel niet meer haalbaar is.

Laatst bewerkt door michaben op 08-07-2015 17:13
 

08-07-2015 20:07:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Z2N (wo 08 jul 2015 14:54:34 https://www.somda.nl/forum/7590/p545379/): De signalering te Ut toont op een aantal plaatsen al de sporen 20 en 21, maar wel met duidelijk later geplaatste stickers.
Spoor 20 en 21 hadden vanmiddag ook TBPs en stationsnaambordjes gekregen. Verder lagen er de nodige onderdelen van het perronmeubilair klaar voor installatie. Dit perron krijgt gelijk de nieuwe stijl meubilair.

Verder ook gerelateerd aan de verbouwing: er is al deels begonnen met het ontmantelen van de tijdelijke afscheiding en winkels in de hal aan de Jaarbeurszijde. Een deel van de panelen waarmee die afgewerkt zijn was al verwijderd.

Verder gaat er kennelijk nog wat werk aan het dak plaatsvinden want ik zag dat boven de trap naar perron 20/21 en deels richting busstation Jaarbeurszijde een enorm hoge constructie van de bekende blauwe stalen balken is verrezen met daar bovenop een bak zoals die ook al boven de perronbakken zaten tijdens de bouw van het stuk hal dat eind van de maand opent.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 08-07-2015 20:08


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-07-2015 00:57:45
aarclay
aarclay
Ik ben benieuwd hoe ze het oude deel van de stationshal gaan verbouwen. Ik vermoed dat Julia's in het midden van de hal nabij spoor 18/19 zal verdwijnen voor een vlotte doorstroming, en dat er een laaghangend plafond komt, omdat de liften in het oude gedeelte staan wat na 31 juli op de schop gaat.


Choo choo.....
 

09-07-2015 09:16:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Het laatste stuk van de hal wordt in twee fases verbouwd om alles bereikbaar te houden. Reken dus maar op een situatie soortgelijk aan die in het stuk hal rondom de Katrijnetoren.
In dat deel hebben we immers in de eerste fase een looproute door een restant oude hal gehad en toen dat stuk aangepakt werd liep je al een stukje onder het nieuwe dak door tussen de bouwhekken door.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl