Dieselmotoren
Forum: Algemeen - Algemeen
10-10-2009 03:48:21
cuijk
cuijk
het kan subjectieve waarneming zijn, maar het lijkt erop of de GTWs meer lawaai maken de laatste tijd. Dat hoor ik zelf (doordat ik langs t spoor woon). Maar ook anderen menen dit te horen. Ik hoor in t dorp opmerkingen als: ' het lijkt wel of ze vierkante wielen hebben gekregen' en 'het lijkt tegenwoordig wel, of er n bak oud ijzer over de Maasbrug gedenderd komt', en: 'die buffels, die hoor je niet, maar de nieuwe treinen die hoor je nu van verre aankomen'
Is er nu iets ad hand met de GTWs, OF is het toch suggestie?

Laatst bewerkt door admin op 12-10-2009 21:12, reden: Titel aangepast
 

10-10-2009 15:45:55
Velios_ban
Velios_ban
dat doen toch de meeste boemeltjes: kedengedeng kedengedeng kedengedeng kedengedeng kedengedeng kedengedeng hoe hoe!!!  

10-10-2009 15:59:32
keesje
keesje
Hmm, dat zijn inderdaad vreemde geluiden! %08%  

10-10-2009 16:01:42
dedominee
dedominee
Quote
cuijk: het kan subjectieve waarneming zijn, maar het lijkt erop of de GTWs meer lawaai maken de laatste tijd. ...
Is er nu iets ad hand met de GTWs, OF is het toch suggestie?


Misschien moet je even 1 + 1 = 2 uitvoeren: treinen en bussen in de gehele regio zitten overvol omdat er heel veel mensen hebben gekozen voor "toch maar doorstuderen" i.p.v. werken op dit moment. Schijnt vaag iets te maken te hebben met de economische gesteldheid van het land.

De treinen zitten voller; motoren die het normaal al moeilijk hebben met een halfvolle trein hebben nog meer moeite met constant volle treinen. Tel daarbij op de versnelde slijtage (daardoor) aan alles wat te maken heeft met de draagconstructie van de treinbusjes en tadaa... daar is je antwoord.

Overigens zou Frank van Zetten (directeur van het op dit moment praktische failliete bedrijf Veolia Limburg) het als volgt verklaren: "Wij zetten ons op dit moment voor 200% in waar dat kan; totdat het niet meer wil. Ik ben blij om te horen dat de reizigers blij zijn met de langere treinen." (enz. enz.)

Laatst bewerkt door dedominee op 10-10-2009 16:02
 


10-10-2009 17:06:42
broek53
broek53
Treinen die er niet tegen kunnen dat ze reizigers moeten vervoeren? Kom nou.  

10-10-2009 17:25:29
Velios_ban
Velios_ban
Quote
dedominee:
Quote
cuijk: het kan subjectieve waarneming zijn, maar het lijkt erop of de GTWs meer lawaai maken de laatste tijd. ...
Is er nu iets ad hand met de GTWs, OF is het toch suggestie?


Misschien moet je even 1 + 1 = 2 uitvoeren: treinen en bussen in de gehele regio zitten overvol omdat er heel veel mensen hebben gekozen voor "toch maar doorstuderen" i.p.v. werken op dit moment. Schijnt vaag iets te maken te hebben met de economische gesteldheid van het land.

De treinen zitten voller; motoren die het normaal al moeilijk hebben met een halfvolle trein hebben nog meer moeite met constant volle treinen. Tel daarbij op de versnelde slijtage (daardoor) aan alles wat te maken heeft met de draagconstructie van de treinbusjes en tadaa... daar is je antwoord.

Overigens zou Frank van Zetten (directeur van het op dit moment praktische failliete bedrijf Veolia Limburg) het als volgt verklaren: "Wij zetten ons op dit moment voor 200% in waar dat kan; totdat het niet meer wil. Ik ben blij om te horen dat de reizigers blij zijn met de langere treinen." (enz. enz.)


Wat een verhaal%03%

Wat betreft het lawaai van de dieselmotoren deze hebben direct niets met de aandrijving te maken en deze worden niet zwaarder belast indien de treinen voller en zwaarder is. Alleen de electrische tractie motoren krijgen het wat zwaarder maar deze maken nauwelijks (meer) lawaai. Het meeste lawaai komt eigenlijk van de koelerventilatoren van de motoren en de generator (warmte ontwikkeling).

Indien een trein vlakke plaatsen heeft maakt dit inderdaad ook wat herrie helemaal over een brug. Overigens worden treinen dagelijks gecontroleerd op (ernstige)gebreken aan wielen wielbanden en vlakke plaatsen hier zijn ook afkeur maten voor.

Laatst bewerkt door Velios_ban op 10-10-2009 17:27
 

10-10-2009 17:57:52
dedominee
dedominee
Bekend probleem; tijdens de ochtendspits wordt regelmatig station Mook-Molenhoek overgeslagen. Bovendien trekken de motoren van de treinen het slecht als ze vol vanuit Cuijk weg moeten rijden.  

10-10-2009 18:01:25
Velios_ban
Velios_ban
Heb je nog nooit in een plan U of DM90 gezeten. De GTW en LINT41 is ongeveer het snelste reizigers dieselmaterieel wat er momenteel rondrijd

Laatst bewerkt door Velios_ban op 10-10-2009 18:02
 

10-10-2009 18:03:17
salieri
salieri
DH was toch het snelste?%08%  

10-10-2009 18:10:00
nielske90
nielske90
Quote
dedominee: Overigens zou Frank van Zetten (directeur van het op dit moment praktische failliete bedrijf Veolia Limburg) het als volgt verklaren: (...)
Frank van Setten is directeur Veolia Transport Rail, niet van Veolia Transport Limburg.
 

10-10-2009 18:29:52
Velios_ban
Velios_ban
Ja met wind mee wel%08%. Trouwens een DH1 was wel snel in de rangeerdienst met optrekken.  

10-10-2009 19:04:36
timtrein
timtrein
Een DH1 in de rangeerdienst? Wat deed je dan, koelwagens uit Stiens en E'tjes met suikerbieten rangeren?  

10-10-2009 19:08:26
jordydl1
jordydl1
wat dacht je van het voorrijden en afrangeren van de stelletjes van en naar de opstel sporen:O
dat is ook nog altijd rangeren...

Laatst bewerkt door mark op 11-10-2009 19:34, reden: d8 > dacht: a.u.b. geen MSN-taal hier.
 

10-10-2009 19:11:24
timtrein
timtrein
Ja, weetik...
Overigens maakt het voor de snelheid natuurlijk niet zoveel uit of je nou een trein of een rangeerdeel bent, scheelt hooguit een paar ton aan reizigers. Ook een DH-1 of DH-2 maakt weinig tot niets uit, een DH-2 zou zelfs iets sneller moeten zijn omdat die dubbel zoveel vermogen heeft en net niet dubbel zoveel gewicht.
 

10-10-2009 19:58:39
cuijk
cuijk
ik vang hier eea op over het geluid van de wielen. Over motorgeluid hoor ik niemand wat zeggen hier in t durp

Laatst bewerkt door cuijk op 10-10-2009 20:01
 

10-10-2009 21:18:16
timtrein
timtrein
Bij aflevering hadden alle stellen natuurlijk perfecte wielen. Nu, na een jaar ofzo, heeft het spul flink wat kilometers gereden, dan krijg je lichte slijtage en onrondheden, dat kan voor meer geluid zorgen. Maar dan zou er tussen verschillende stellen ook verschil in geluid moeten zitten.
Jaargetijde kan er ook mee te maken hebben natuurlijk, in de herfst als de blaadjes vallen kan het geluid ook makkelijker door bomen heen komen! (om maar eens één van de vele andere mogelijkheden te noemen).
 

10-10-2009 22:03:10
Velios_ban
Velios_ban
De praktijk bleek anders. Uit de meeste DH twee-tjes waren al heel wat paarden
vertrokken toen ze bij Veolia kwamen. De ééntjes waren toen motorisch een stuk beter en hadden veel minder storingen. Jammer dat ik het niet meer kan laten zien. De 3117 en 3118 waren aan het einde echt nog redelijk goed.
 

10-10-2009 22:50:49
timtrein
timtrein
DH-1 was ook iets jonger, en inderdaad minder intensief belast. Vaak reden de tweetjes de basisdienst (in het noorden dan), en in de spitsen werden er dan allerlei één- en tweetjes bijgeplaatst. Na de spits stond dat weer stil. Combinaties als 1+1+1 waren eigenlijk nooit te zien.  

11-10-2009 01:45:36
thom
thom
Quote
Velios: Wat een verhaal%03%

Wat betreft het lawaai van de dieselmotoren deze hebben direct niets met de aandrijving te maken en deze worden niet zwaarder belast indien de treinen voller en zwaarder is.

Wheu, die vind ik erúg intressant %05%

Een dieselmotor die niet direct iets met de aandrijving te maken heeft..

Dat mag je me toch eens uitleggen, die dingen zijn al bijna van plastic maar werken die dingen met opwind elastieken ofzo ofzo ?
Is die dieselmotor soms voor de voetverwarming van de Mcn, voor de spanning voor de frontseinen, of zit ie er soms gewoon in voor de geuidsbeleving

Bedoel, ik heb nog nooit een GTW zien langskomen zonder draaiende dieselmotor hoor, of ik moet vanavond écht teveel gezopen hebben
Volgens mij is dat ding toch echt bedoeld om energie op te wekken om een voorstuwende kracht te bewerkstelligen, hetzij via electrische weg, hetzij via hydraulische weg.

Als dat ding zwaarder beladen is, komt dat ding langzamer op gang (meer massa te verplaatsen met hetzelfde vermogen), is de aanzet tijd dus langer, dus draait die dieselmotor langer een hoger toerental én zal ie meer slijtage vertonen omdat ie veel méér werk moet verrichten...

Laatst bewerkt door admin op 11-10-2009 13:56, reden: Respect voor alles en iedereen!
 

11-10-2009 01:59:00
mren
mren
Een dieselmotor heeft inderdaad niet direct met aandrijving te maken. Dat gebeurt met electromotoren die hun spanning krijgen van die dieselmotoren. Vandaar dat men ook wel spreekt van dieselelectrische stellen.  

11-10-2009 11:19:54
lint27
lint27
Maar andersom geldt dan ook dat als de elektrische motoren meer vermogen moeten leveren, ze meer spanning nodig hebben en dus de dieselmotoren het ook zwaarder krijgen

Laatst bewerkt door admin op 12-10-2009 21:07
 

11-10-2009 11:29:04
mich
mich
ALs in de GTW de elektrische motoren het wat zwaarder krijgen dan trekt hij gewoon wat langzamer op. Het vermogen dat de tractie installatie levert blijft ongeveer gelijk. Dat de trein dus meer herrie gaat maken als hij vol zit, kan ook niet. Wel zal hij langer herrie blijven maken omdat het iets langer duurt tot hij op snelheid is. Overigens is dat iets langer maar 10-20 sec bij een GTW.

De herrie die men in Cuijk ervaart komt door kleine vlakke plaatsen, die weer veroorzaakt worden door glad spoor. Hier kun je helaas niet veel aan doen.
 

11-10-2009 11:34:23
mich
mich
Quote
thom: of ik moet vanavond écht teveel gezopen hebben


Misschien wel ja Wat Velios probeert te zeggen klopt wel
 

11-10-2009 11:36:01
MDDM
MDDM
Quote
mich:
De herrie die men in Cuijk ervaart komt door kleine vlakke plaatsen, die weer veroorzaakt worden door glad spoor. Hier kun je helaas niet veel aan doen.


Je zou je rem gedrag kunnen aanpassen.Of remmen die GTW's zo hard bij 1e remstand dat ze dan meteen al op hun gat gaan?


Gr Joop mcn Lls
 

11-10-2009 11:38:08
keesje
keesje
Gelukkig hebben ze er alleen in Cuijk last van en niet in al die andere plaatsen langs de Maaslijn.  

11-10-2009 11:50:59
mich
mich
De GTW heeft geen vaste remstanden. Als je remt met de GTW gaat hij altijd eerst elektrisch remmen op de tractiemotoren. Deze remkracht werkt dus maar op 2 assen en loopt langzaam op. Als deze remkracht niet voldoende is, of de 2 motorassen slippen dan pakt hij de luchtrem erbij op de loopdraaistellen. Dat laatste veroorzaakt vlakke plaatsen op de loopdraaistellen en dat is wat je hoort.

Overigens is de Maaslijn plaatselijk zeer glad, vergeleken met andere spoorlijnen.
 

11-10-2009 11:52:55
htmtram
htmtram
Mischien gaan daar ook sandite treinen rijden  

11-10-2009 12:05:18
salieri
salieri
De GTW heeft toch ook gewoon een normale luchtrem die meteen alle remschijven aan doet slaan? Deze zit aan de linkerkant.  

11-10-2009 12:32:50
thom
thom
Quote
mren: Een dieselmotor heeft inderdaad niet direct met aandrijving te maken. Dat gebeurt met electromotoren die hun spanning krijgen van die dieselmotoren. Vandaar dat men ook wel spreekt van dieselelectrische stellen.
Ja, en waar komt het vermogen vandaan waarmee die tractiemotoren gevoed worden ?
Juist, uit je generator die aangedreven word door je dieselmotor, en door het toetental van die dieselmotor te veranderen, veranderd de opgewekte spanning, en dus het vermogen naar de tractiemoren zodat je je snelheid kunt regelen...

Je motor heeft dus wel direct met je aandrijving te maken, echter is de overbrenging van het vermogen indirect via generator en tractiemotoren...

Laatst bewerkt door thom op 11-10-2009 12:45
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-10-2009 13:04:38
MDDM
MDDM
Quote
salieri: De GTW heeft toch ook gewoon een normale luchtrem die meteen alle remschijven aan doet slaan? Deze zit aan de linkerkant.

Het luchtsysteem is een verplichte remsysteem.Die zit op alle treinen.


Gr Joop mcn Lls
 

11-10-2009 13:08:52
cuijk
cuijk
Quote
keesje: Gelukkig hebben ze er alleen in Cuijk last van en niet in al die andere plaatsen langs de Maaslijn.


Hoe weet je dat. alleen uit ck is een melding hier op somda; daarmee is niet gezegd dat ze er elders ad maaslijn GEEN last van hebben.

en ja: de herrie vd wielen verschilt per treinstel dus t zal met vlakke plaatsen te maken hebben
 

11-10-2009 13:19:54
nielske90
nielske90
Volgens mij het gesprek van de dag in de spoorbuurten van Cuijk.%08% Toevallig iemand uit Boxmeer, die weet of er daar ook over gesproken wordt?  

11-10-2009 13:31:43
raymond16
raymond16
Quote
mich:
Overigens is de Maaslijn plaatselijk zeer glad, vergeleken met andere spoorlijnen.

Helpen de zandstrooiers daar nog enigzins tegen of is het effect daarvan te verwaarlozen en is het gewoon wachten tot de trein op een minder glad stuk komt?
 

11-10-2009 13:50:36
Velios_ban
Velios_ban
Quote
thom:
Quote
mren: Een dieselmotor heeft inderdaad niet direct met aandrijving te maken. Dat gebeurt met electromotoren die hun spanning krijgen van die dieselmotoren. Vandaar dat men ook wel spreekt van dieselelectrische stellen.
Ja, en waar komt het vermogen vandaan waarmee die tractiemotoren gevoed worden ?
Juist, uit je generator die aangedreven word door je dieselmotor, en door het toetental van die dieselmotor te veranderen, veranderd de opgewekte spanning, en dus het vermogen naar de tractiemoren zodat je je snelheid kunt regelen...

Je motor heeft dus wel direct met je aandrijving te maken, echter is de overbrenging van het vermogen indirect via generator en tractiemotoren...


De motor heeft alleen indirect met de aandrijving te maken!!! De trein word hier niet direct door aangedreven. Zie mijn eerdere antwoord op een vraag van een andere forumgebruiker. Dat de motoren de laatste tijd meer lawaai maken en de treinen langzamer op zouden trekken wanneer deze vol beladen zijn dit is namelijk niet het geval omdat de motoren bij het optrekken simpelweg
wel hoog in toeren draaien maar vrijwel onbelast draaien. Alleen tractie motoren tussen het het motordraaistel zorgen voor de aandrijving van de trein.
 

11-10-2009 14:02:03
Velios_ban
Velios_ban
@ raymond16


De zandstrooiers zijn een goed middel hier tegen maar werkt niet oneindig er is maar een beperkte voorraad. De beste oplossing is om je rij/remgedrag bij gladheid aan te passen d.m.v rustig opschakelen en eerder remmen.

Laatst bewerkt door Velios_ban op 11-10-2009 14:03
 

11-10-2009 15:04:15
bjornl
bjornl
Quote
thom: Juist, uit je generator die aangedreven word door je dieselmotor, en door het toetental van die dieselmotor te veranderen, veranderd de opgewekte spanning, en dus het vermogen naar de tractiemoren zodat je je snelheid kunt regelen...

Ik neem aan dat je stroom bedoelt waar je spanning zegt? Of variëert de afgegeven spanning van de generator daadwerkelijk? Is het daarnaast niet zo dat de motor op een min of meer vast toerental draait omdat dat het gunstigst is qua verbruik?
 

11-10-2009 15:25:59
Velios_ban
Velios_ban
Ja het is stroom i.p.v. spanning. Jammer dat Thom beweerd dat ik onzin uitkraam terwijl hij het zelf fout heeft

Laatst bewerkt door Velios_ban op 11-10-2009 15:28
 

11-10-2009 17:37:01
BGM104
BGM104
Quote
salieri: De GTW heeft toch ook gewoon een normale luchtrem die meteen alle remschijven aan doet slaan? Deze zit aan de linkerkant.


Bij een Arriva GTW heb je 2 opties. Als ik het me goed herinner kan je met een Arriva GTW met de tractiepook remmen door deze naar beneden te halen, negatief tractie geven dus, dan rem je ED, dit is de standaard manier.

Je kan ook met de remkraan aan de linkerkant remmen, je remt dan EP.

Werkt het bij een Veolia GTW ook zo?
 

11-10-2009 17:56:03
Velios_ban
Velios_ban
Yep ED rem zit alleen op het draaistel van de motorbak.  

11-10-2009 18:57:35
thom
thom
Quote
bjornl:
Quote
thom: Juist, uit je generator die aangedreven word door je dieselmotor, en door het toetental van die dieselmotor te veranderen, veranderd de opgewekte spanning, en dus het vermogen naar de tractiemoren zodat je je snelheid kunt regelen...

Ik neem aan dat je stroom bedoelt waar je spanning zegt? Of variëert de afgegeven spanning van de generator daadwerkelijk? Is het daarnaast niet zo dat de motor op een min of meer vast toerental draait omdat dat het gunstigst is qua verbruik?

Je hebt helemaal gelijk, dat moest uiteraard spanning zijn %05%

Om een trein op snelheid te krijgen laat je je dieselmotor een hoger toerental draaien zodat deze meer stroom opwekt voor de tractiemotoren om te kunnen aanzetten. Eenmaal op snelheid hebben de tractiemotoren minder stroom nodig om de trein op snelheid te houden omdat de verplaatsingsweerstand minder is en kies je een lager toerental zodat hij op die snelheid blijft.

Het verbruik is dusal merendeel afhankelijk van het aantal keren aanzetten, dat kost het meeste vermogen.

@ Velios,
Volgens mij bepaald het toerental van de dieselmotor nog altijd het uiteindelijke vermogen.
Afhankelijk van dat toerental werkt de generator een bepaalde stroom op, die een tractiemotor een bepaald vermogen geeft.

De aandrijving bestat dus uit een combinatie van een dieselmotor, een generator en tractiemotor, waarbij de dieselmotor het geheel aanstuurt.
Die dieselmotor is dus een direct onderdeel van die aandrijving, alleen word diens vermogen op indirecte wijze over gebracht op de wielassen.

Bij een auto heeft een motor toch ook niet indirect met de aandrijving te maken omdat er nog een versnellingsbak tussenzit ?
Zie in dit geval de generator en tractiemotor als een electrische versnellingsbak

Daarnaast vind ik jou opmerking over "onzin uitkramen" trouwens erg ongepast, want ik kan die woorden nergens terug vinden in mijn tekst %07%
Maar als dat jou manier van een discussie afdoen is vraag ik me af wat je hier doet....

Laatst bewerkt door thom op 11-10-2009 19:06
 

11-10-2009 19:46:56
Velios_ban
Velios_ban
Weet toch nog wel wat je hebt gepost!? Het beheer van Somda heeft die zin van jou over mij die je niet kan vinden na een melding van mij namelijk verwijderd! Verder ga ik niet meer op een dergelijk niveau met jou in discussie terwijl ik hier de materieel gids van de GTW DMU naast me heb liggen%05% Neem een voorbeeld aan de andere forumleden om elkaar in de waarde te laten. Zie topic: sfeer

Laatst bewerkt door Velios_ban op 11-10-2009 19:57
 

11-10-2009 20:18:27
thom
thom
Misschien moet je ook niet op opmerkingen ingaan nadat ze verwijderd zijn, dat is ook een beetje kinderachtig...
Jij gaat ook alleen in op mij persoonlijk, ipv op het verhaal wat ik vertel....

En leuk dat je dat boek naast je hebt liggen, maar dat maakt mijn tekst niet onwaar...

Laatst bewerkt door thom op 11-10-2009 20:20
 

11-10-2009 20:48:48
edje
edje
Hmmm die materieel gids GTW DMU heb ik wel eens gelezen, en daar staan inderdaad rare dingen in.
Zoals de dingen die verplicht zijn om in dienst te hebben. ATB, GSM-R, Tractieinstallatie, maar over het belangrijkste wordt niks gezegt. de remmen.

En een dieselmotor is altijd onderdeel van je tractieinstallatie. Direct, of indirect. Zo is mij dat altijd geleerd op de grote storingsmonteur en machinisten opleiding.
Mijn ervaring is ook dat materieelgidsen heel leuk zijn, om in de cabine te hebben liggen, en dat je het verder beter kunt doen met de ervaring die je hebt.
 

11-10-2009 20:49:48
Velios_ban
Velios_ban
Ook Machinist? gefeliceteerd.

Laatst bewerkt door Velios_ban op 11-10-2009 21:09
 

11-10-2009 21:22:37
bjornl
bjornl
Quote
thom: Je hebt helemaal gelijk, dat moest uiteraard spanning zijn %05%

Stroom dus

Quote
Om een trein op snelheid te krijgen laat je je dieselmotor een hoger toerental draaien zodat deze meer stroom opwekt voor de tractiemotoren om te kunnen aanzetten. Eenmaal op snelheid hebben de tractiemotoren minder stroom nodig om de trein op snelheid te houden omdat de verplaatsingsweerstand minder is en kies je een lager toerental zodat hij op die snelheid blijft.

Dat kán, maar volgens mij is het helemaal niet nodig om het zo te doen. Het afgegeven vermogen is niet direct afhankelijk van het toerental. Xie bijvoorbeeld de DAF (of Volvo) met Variomatic. Die schiet gewoon naar het meest effeiciente toerental en blijft daar hangen. Denk ook gewoon aan je auto. Als je bergop gaat levert de motor meer vermogen; je geeft wel meer gas, maar het toerental blijft gelijk en de snelheid ook. Merk op dat ik niet weet hoe een DE-trein dit doet, maar dat het dus niet per sé nodig is om meer toeren te maken voor meer vermogen.
 

11-10-2009 21:47:26
thom
thom
(Mss voor beheer, is het mogelijk dit af te splitsen, de discussie is wel intressant maar niet direct Veolia gericht meer ?)
@ Bjorn,
Euuuu 3x is scheepsrecht, Stroom nogmaals... %08%

Nu bevind ik me een beetje op glad ijs voor wat betreft mijn kennis, maar de belastig van een motor voor een auto is volgens mij wel heel anders dan voor een DE trein.

Ik verwacht namelijk een verschil in belasting van de motor, bij een auto kun je meestal 5 verschillende verhoudingen kiezen tussen vermogen en toerental waardoor dat enigzinds regelbaar is.

Bij een trein zal de generator als deze zwaarder belast word (Bv aanzetten of heuvel), dit ookwel zwaarder doorbelasten aan de motor.
Maar ik vraag me af of dat vergelijkbaar is, immers is een generator star gekoppeld en draait ie in zijn lagers en krijgt de dieselmotor alleen de magnetische weerstand te verwerken.
Geen idee of dat vergelijkbaar is...
 

12-10-2009 00:00:12
bjornl
bjornl
Quote
thom: Nu bevind ik me een beetje op glad ijs voor wat betreft mijn kennis, maar de belastig van een motor voor een auto is volgens mij wel heel anders dan voor een DE trein.

Er is natuurlijk een fundamenteel verschil aangezien bij een "normale" auto met vaste verhoudingen in de versnellingsbak het motortoerental direct gekoppeld is aan het wieltoerental, terwijl dat bij de dieselmotor van een DE-trein helemaal daarvan losstaat. Bij een variomatic is die relatie veel losser, en hoewel het natuurlijk een fundamenteel ander concept is lijkt het wel sterk op hoe ik me een DE-trein voorstel in die zin dat het motortoerental niet vast gekoppeld is aan het wieltoerental.

Quote
Ik verwacht namelijk een verschil in belasting van de motor, bij een auto kun je meestal 5 verschillende verhoudingen kiezen tussen vermogen en toerental waardoor dat enigzinds regelbaar is.

OK, natuurkunde is voor mij inmiddels 15+ jaar geleden, maar de versellingsbak van een auto heeft niets te maken met de verhouding tussen vermogen en toerental, maar alleen met de verhouding tussen wieltoerental en motortoerental. Dat is op zijn beurt nodig omdat een verbrandingsmotor in een beperkt toerenbereik enigszins gunstig opereert - onder de 2000 toeren heb je nauwelijks trekkracht en boven de 6000 toeren loopt ie in de soep (grosso modo). Om te voorkomen dat je een kunstenaar met de koppeling moet zijn om ueberhaupt van zijn plek te komen en continu met 6000 toeren op de snelweg rijdt zit er een versnellingsbak tussen. Een elektromotor heeft deze beperking veel minder (als ik het goed begrepen heb vooral omdat er eigenlijk geen minimaal toerental is).

Quote
Bij een trein zal de generator als deze zwaarder belast word (Bv aanzetten of heuvel), dit ookwel zwaarder doorbelasten aan de motor.

Dat klopt. De elektromotor vraagt meer stroom, de generator vraagt meer vermogen aan de dieselmotor. Deze hoeft daarvoor echter niet meer toeren te maken maar zal meer diesel gaan verbruiken, waardoor meer vermogen gegeven wordt. Vergelijk het met een auto op cruise control die een heuvel tegenkomt: het benodigde vermogen neemt toe, het toerental niet, maar het brandstofverbruik wel.

Overigens zal een moderne dieselmotor allerlei interessante elektronische regelapparatuur hebben die afhankelijk van het gevraagde vermogen een optimaal toerental vaststelt zodat de motor onder alle omstandigheden zo gunstig mogelijk draait. Het belangrijkste in mijn betoog is dat een hoger toerental niet nodig is voor meer vermogen.
Quote
Maar ik vraag me af of dat vergelijkbaar is, immers is een generator star gekoppeld en draait ie in zijn lagers en krijgt de dieselmotor alleen de magnetische weerstand te verwerken.

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt of welk punt je hiermee wil maken

Laatst bewerkt door bjornl op 12-10-2009 00:01
 

12-10-2009 00:48:13
keesje
keesje
Dit is wel een hééél technisch Veolia-topic! Of gaat het over Veolia-motoren, of zoiets?  

12-10-2009 01:09:56
cuijk
cuijk
Ik ben de draad ook volledig kwijt. dit topic gaat toch over veolia / maaslijn / heuvellandlijn, of vergis ik me. start dan een nieuw topic over dieselmotoren of zo; daar lijkt me eea meer op zn plaats dan hier  

12-10-2009 01:55:52
Velios_ban
Velios_ban
[serieus mode] Wat een fijne opmerking van Cuijk! Ja door jou vraag zijn we hier in een hevige discussie beland over motoren en aandrijving van treinen.
Ik sluit me daarom maar bij jou aan over het starten van een apart topic over motoren dan blijf ik zeker hier

Laatst bewerkt door Velios_ban op 12-10-2009 01:58
 

12-10-2009 11:13:36
AlbertP
AlbertP
Als een tractiemotor het zwaar heeft, vraagt die meer vermogen van de generator, die op zijn beurt de dieselmotor meer vermogen laat leveren. De machinist stelt evt. het gashendel hoger als hij merkt dat de dieselmotor meer diesel nodig heeft voor dat vermogen. Het toerental kan gelijk blijven. En bij een motor van een auto geldt het net zo goed, dat het vermogen niet afhankelijk is van het toerental. Nu is het duidelijk. Punt uit.  

12-10-2009 14:53:22
keesje
keesje
Als ik iets over techniek wil weten dan zoek ik voortaan op 'Veolia'. Kom ik meteen in het juiste topic terecht...  

12-10-2009 15:25:01
bjornl
bjornl
Gutteguttegut wat een gejammer en gezeik weer. Iemand stelt een vraag. Ik probeer zo goed mogelijk antwoord te geven. En de rest van de wereld vindt dt een reden om te gaan zeiken. OK, terug naar niet-post-modus.  

12-10-2009 15:37:55
manuel25
manuel25
Jammer, van Bjorn kunnen we nou juist zoveel leren. Als een dieselmotor meer vermogen moet leveren zakt het toerental eerst, door meer brandstof toe te voeren stijgt het weer toch? Onze auto op de cruise control houdt bij een flinke heuvel niet hetzelfd toerental aan maar maakt er juist meer.  


12-10-2009 16:14:30
MVB87
MVB87
O kom op zeg, al die vergelijkingen tussen de motoren van een trein en van een auto! En dat op het verkeerde topic. Een automotor is heel anders dan die van een trein; een auto wordt immers direct door de motor aangedreven, een trein niet, dat gaat via een elektrische installatie. Zoek anders zelf op internet de werkingen van dieselmotoren en dieselelektrische aandrijvingen op en stop hier met wellus-nietus discussies %05%  

12-10-2009 18:16:01
keesje
keesje
Quote
bjornl: Gutteguttegut wat een gejammer en gezeik weer. Iemand stelt een vraag. Ik probeer zo goed mogelijk antwoord te geven. En de rest van de wereld vindt dt een reden om te gaan zeiken. OK, terug naar niet-post-modus.


De rest van de wereld? In ieder geval geef ik eventjes suggestief aan dat ik niet begrijp dat dit onderwerp - dat verder geen bal met Veolia te maken heeft - in het topic van Veolia begint te overheersen. Maar ik bespreek Veolia wel in een topic dat over de techniek van diverse treinen en auto's gaat, logisch toch?
 

12-10-2009 20:14:01
mich
mich
Ben nou eens een beetje lief tegen elkaar, dit is notabene een site bedoeld voor hobby, dus ontspanning. %02%

Over de aandrijving van de GTW of andere dieseltreinen met hetzelfde aandrijfprincipe: een draaistroom-generator zit via een omvormer gekoppeld aan een draaistroom tractiemotor. Dit principe heeft als voordeel dat de weerstand van de generator variabel is, en dus te regelen. Het is dus niet zo dat de motor zwaarder belast wordt als er wat dan ook met de tractiemotor gebeurd, bijv als de trein bergop rijdt. De software regelt een constante belasting voor de diesel. Je kunt met de software de trein(dus de tractiemotoren) afregelen dat hij bij 1200 toeren van de dieselmotor het volle vermogen levert, maar je kunt dat ook op een ander toerental leggen, mits je niet over het max. van je diesel heengaat.
In principe doet ook de Voith overbrenging in bijv. een DM'90 met zijn koppelomvormer ongeveer hetzelfde. De Dm'90 gaat bergop braaf wat langzamer, zeg maar een klein beetje in een lagere versnelling i.p.v. dat de diesel dat allemaal op zijn bordje krijgt.

Dit is dus totaal niet zoals bij een auto, maargoed jullie zijn ook niet allemaal machinist(met technische achtergrond)

Laatst bewerkt door mich op 12-10-2009 20:15
 

12-10-2009 20:59:23
thom
thom
Quote
MVB87: O kom op zeg, al die vergelijkingen tussen de motoren van een trein en van een auto! En dat op het verkeerde topic. Een automotor is heel anders dan die van een trein; een auto wordt immers direct door de motor aangedreven, een trein niet, dat gaat via een elektrische installatie. Zoek anders zelf op internet de werkingen van dieselmotoren en dieselelektrische aandrijvingen op en stop hier met wellus-nietus discussies %05%

Sorry, maar omdat het jou het niet intresseert, moeten we de dicussie maar gewoon staken omdat hetjou niet boeit...?

En inderdaad hoort de discussie niet hier, dat snap ik ookwel , vandaar dat ik eerder al gevraagd had of het even afgesplitst kon worden.
Dat dat nog niet gebeurt is, zou misschien weleens een oorzaak kunnen hebben dat het beheer tochook nogwel een dagelijks leven heeft en beperkt aan tijd is en het dus soms even duurt...

Maargoed, kennelijk zijn we hier inmiddels zo fatsoenlijk geworden dat we niet even een halve dag kunnen wachten en ons gelijk maar weer hardop gaan doodergeren aan iemand simpelweg omdat het onderwerp je gewoon niet aan staat....

Ik zal zeker niet de netste persoon op aarde zijn, dat zondermeer niet, maar van dit niveau word ik tochwel een beetje hopeloos...

Laatst bewerkt door thom op 12-10-2009 21:03
 

12-10-2009 21:09:26
admin
Moderator
admin
admin: zo, discussie afgesplitst.

We gaan vanaf nu met respect discussiëren. Wij gaan niet meer ingrijpen in deze discussie. De eerstvolgende keer dat er een vete ontstaat tussen mensen sluiten we de discussie en nemen we maatregelen tegen alle deelnemers van die vete. Ongeacht wie er begint of eindigt. Ik heb namelijk geen tijd en geen zin om zoiets uit te zoeken.

Dus: wees allemaal volwassen en gedraag je gewoon


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

12-10-2009 21:15:45
j.jager
j.jager
Quote
htmtram: Mischien gaan daar ook sandite treinen rijden
Waarom? De gtw's heeft zelf een zandloper voor de glade omstandigheden.
 

12-10-2009 21:22:51
mdj
mdj
Dan moet die persoon wel heel hard lopen%08%

Zoals al eerder aangegeven: Het zand in die bak heeft ook geen eeuwig leven; het zal een keer bijgevuld moeten worden.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-10-2009 21:38:29
thom
thom
Dat het zand in je zandbakken gevuld is zal een 24 uur controle eis zijn mag ik aannemen.  

12-10-2009 21:41:15
salieri
salieri
Bij de Duitse stellen sowieso dacht ik, Nederlandse stellen is zand niet verplicht.  

12-10-2009 21:59:22
edje
edje
Jawel als er een zandstrooi installatie aanwezig is, kun je er vergif opnemen, dat deze als controlepunt is opgenomen in de 24 uurs controle.  

12-10-2009 22:27:00
mich
mich
Dat is inderdaad in de 24uurscontrole opgenomen.  

12-10-2009 22:50:30
kiekkiek
kiekkiek
Sorry heren, maar er worden toch een aantal zaken door elkaar gehaald.

Vermogen van een dieselmotor wordt bepaald door koppel en toerental.

Vermogen = koppel x hoeksnelheid. En die hoeksnelheid = 2 x pi x toerental.

De vermogens regeling (bij DE tractie)is afhankelijk van de tractie installatie.
Bij ouder materieel met gelijkstroom(serie)motoren heb je, bij toenemende snelheid, een hoog toerental van de generator nodig om een steeds hogere spanning op te wekken, zodat een redelijke snelheid kan worden bereikt. De stroom is vooral bij lage snelheid hoog en daalt met het toenemen van de snelheid. Elektrisch vermogen = spanning x stroom.
Bij modernere DE tractie worden draaistroom motoren gebruikt en een geavanceerde vermogens-/toerenregeling, waardoor de dieselmotor altijd op z'n ideale toerental kan draaien voor het gevraagde vermogen.

Bij beiden is de versnelling maximaal bij het tractiehandle in de hoogste stand. Een volle trein zal hooguit wat langzamer optrekken, bij een volle of lege trein en vol tractie is het gevraagde en geconsumeerde vermogen van de dieselmotor resp. tractiemotor gelijk! Namelijk maximaal. De tijd dat vollast wordt gereden is alleen langer.

Trouwens DM '90: 6.7 kW/t, Lint: 10 kW/t, GTW 2/8: 6.9 kW/t

Ondanks het kleine vermogensvoordeel van de GTW 2/8 t.o.v. de DM '90 kan deze toch sneller accelereren, omdat deze altijd in de juiste versnelling rijdt. Een DM '90 heeft maar 2 versnellingen en flinke slip in de hydraulische bak in de eerste versnelling.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 12-10-2009 22:58
 

13-10-2009 00:34:18
mich
mich
Bij een oudere tractie installatie heb je vaak ook nog eens veldverzwakking
Een goede DM'90 is bijna net zo snel als een GTW 2/8 trouwens.