Werkzaamheden Sk-Stv 17-10 t/m 30-10
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
02-10-2009 13:50:22
BGM104
BGM104
Dat is pas echt lang: 2 weken busvervoer met een extra reistijd tussen 30 en 60 min.

Waarschijnlijk gaat de huidige slechte spoorligging rond km 34.0 aangepakt worden. Daar zit nu een TSB op van 80 km/u.

Er bestaat een sterk vermoeden dat er munitie in de spoordijk zit. De EOD zal eerst wel langskomen om de boel op te ruimen. Waarna de echte spoorwerkzaamheden kunnen starten. Maar 2 weken...goeiedag zeg, rekenen ze erop dat de complete spoordijk afgraven moet worden of zo?
 

02-10-2009 13:53:02
lucky
lucky
Ze hebben Zeeland al eens een maand plat gelegd, dus wat dat betreft. Als ze hele stukken spoor gaan vervangen/opnieuw aanleggen moet daar wel wat tijd voor worden uitgetrokken.  

02-10-2009 13:55:16
broek53
broek53
Ik vermoed op vernieuwing van de hele onderbouw, inclusief het ballastbed, en dan mogelijk nog het een en ander aan maatregelen aan de spoordijk zelf (drainage wellicht). En het zijn nogal wat kilometers (al weet ik niet hoeveel ervan vernieuwd gaat worden).  

02-10-2009 14:16:51
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij vernieuwing en deels complete vernieuwing tussen Workum en Hindelopen, km 37.6 en 40.7 maar heeft men daar niet eerder geknutselt?
Gérard
 


02-10-2009 15:06:14
manuel25
manuel25
Wk-Hnp is z.g.a.n. Bij de buurman is een depot in zijn weiland. Hij had het over verbreding van de spoordijk en vernieuwen van spoor ter hoogte van de explosievenzone, die ligt er dramatisch bij. Jammer dat het zo lang duurt. Moet ik 2 weken een half uur eerder opstaan:p. Nouja we krijgen er een schitterend staaltje spoor voor terug zullen we maar denken.

Laatst bewerkt door manuel25 op 02-10-2009 15:09
 

02-10-2009 23:08:57
wimhoekema
wimhoekema
het gaat inderdaad puur om de boog bij Nijhuizum (traject Oudega-Workum). Na de ontploffing van een munitietrein in '45 liggen daar nog steeds de nodige granaten in de dijk. Bij de aanleg van ATB-NG heeft men ter plekke alle bekabeling maar op het schouwpad gelegd, bang om explosieven tegen te komen. Er ligt nog NP46 en NP63 spoor. Dat, de dwarsliggers en een deel spoordijk moeten worden vervangen.
Twee weken is wel een lange buitendienststelling.
In de NS-tijd kwam er ook wel weer eens een granaat boven, die werd dan rustig door een NS'er aan de kant gelegd, de trein moet rijden...

Laatst bewerkt door wimhoekema op 02-10-2009 23:10
 

02-10-2009 23:41:07
manuel25
manuel25
overigens zal dat 30 tot 60 minuten extra reistijd wel meevallen, voor mensen uit Stavoren zal dit maximaal een halfuur zijn, voor Workummers slechts een kwartier.
Er staat bij de overweg van Nijhuizum een bord dat deze van 16/10 tot 02/11 afgesloten is. Vraag me af hoe ik ooit uit dit gat kom, krijg ik echt 2 weken huisarrest van ProRail? Deze overweg is voor mij de enige weg naar de bewoonde wereld. Ja, je kunt ook 15 Km onfietsen...
Zal al helemaal lastig worden met de melkafvoer, een keer in de drie dagen moet de vrachtauto komen om melk bij de boeren weg te halen, die kan echt niet zomaar twee weken weg blijven want dan verkopen de supermarkten zometeen Friese Flag "Niet lekker" ipv "Lang lekker"

Laatst bewerkt door manuel25 op 02-10-2009 23:45
 

03-10-2009 21:48:34
kbrandsma
kbrandsma
Tja, Nijhuizum is inderdaad een lastig geval om weg te komen wanneer de overweg niet toegankelijk is. Of met de fiets naar Oudega idd.

Kunnen de boeren hun melk niet met de boot naar de Frico in Workum brengen dan?

Zonder gekheid: Ik meen mij te herinneren dat enige tijd geleden (binnen afgelopen 2 jaar) al eens werkzaamheden hebben plaatsgevonden op het traject ten noorden van de Nijhuizumer overweg, juist daar waar de explosieven bordjes staan (stonden).
 

04-10-2009 17:19:03
AlbertP
AlbertP
Vraag me af hoe het met de auto moet. Daarmee kun je heel Nijhuizum niet in een uit zonder de overweg.

Laatst bewerkt door AlbertP op 04-10-2009 17:20
 

08-10-2009 20:41:10
manuel25
manuel25
Gister zag ik dat ze het bord hebben veranderd. Er staat nu op dat er verkeershinder is van 16/10 23.00 tot 02/11 05.00. Da's stukken beter, maar ik zie er nu al tegenop om twee weken lang elke morgen met z'n allen opgepropt in waarschijnlijk één bus naar Sneek te gaan. Misschien neem ik die twee weken wel de CXX bus naar Lw met overstap in Bolsward.  

08-10-2009 21:17:36
Lionking
Lionking
Zullen mensen in mijn klas ook wel last van hebben denk ik. Ben benieuwd wat daar allemaal zal gebeuren.  

09-10-2009 00:11:35
manuel25
manuel25
Quote
kbrandsma: Kunnen de boeren hun melk niet met de boot naar de Frico in Workum brengen dan?
Mijn vader heeft nog wel foto's van dat melkbussen op de boot werden geladen om naar "De goede verwachting" te gaan, waar tegewoordig Frico zit.


Quote
kbrandsma: Ik meen mij te herinneren dat enige tijd geleden (binnen afgelopen 2 jaar) al eens werkzaamheden hebben plaatsgevonden op het traject ten noorden van de Nijhuizumer overweg, juist daar waar de explosieven bordjes staan (stonden).
Klopt, toen hebben ze alleen onderzoek gedaan naar explosieven, en volgens een andere buurman zijn er ter plekke een stuk of 3 tot ontploffing gebracht, echt onderhoud is er niet van gekomen want na dat weekend lag het spoor er nog even haveloos bij. De beroemde bordjes waarvan een goed te zien is vanaf het "Brekkenpaad" staan er nog steeds.
 

11-10-2009 19:41:21
kbrandsma
kbrandsma
Aha, bedankt voor de info!

Zal er t.z.t. wel even een kijkje nemen. Altijd mooi om te zien, wat actie in het verders rustige landschap, met als het meezit nog een loc op het spoor, zoals 1,5 jaar geleden: http://picasaweb.google.nl/Printsjes/WerkzaamhedenLeeuwardenSneek#
 

17-10-2009 20:05:16
wimhoekema
wimhoekema
Inmiddels staat er te Sneek nabij km.23 een afsluitbord, waarmee de resterende 29 kilometer naar Stavoren voor de komende 14 dagen onbereikbaar zijn per trein (werktreinen uitgezonderd natuurlijk. De reguliere Arrivadienst vanaf Lw keert te Sneek op spoor 2 en als vervangend vervoer zijn hier weer eens Arriva-bussen te zien.  

17-10-2009 22:38:37
manuel25
manuel25
Hier bij Nijhuizum is vandaag het spoor er al uit gehaald, op de overweg liggen rijplaten. Er was veel verkeershinder omdat een kraan steeds midden op de overweg bezig was, soms moesten auto's wel een bijna een halfuur wachten.
De overweg bij de Heidenskipsterdyk is afgesloten maar volgens een collega is daar nog niks gedaan. Valt me wel op dat, nu er wél activiteit is bij Nijhuizum, ze de bouwlampen uit hebben, terwijl die de nachten ervoor zinloos brandden
 

24-10-2009 23:55:29
manuel25
manuel25
Nog even een update over de werkzaamheden hier, voor degenen die het interesseren: Er ligt nieuw ballast en er liggen nieuwe rails op houten () dwarsliggers. Ik meende dat tegenwoordig alleen nog maar beton of composiet (beton/staal) werd toegepast vanwege geluidsemissies. Er rijden enkele lichte voertuigjes rond op het spoor, waaronder een unimog, erg leuk gezicht is dat, helaas geen foto. De dwarsliggers liggen nog niet in een ballastbed maar er slechts op.

Puntje verkeershinder: Vandaag te laat op mijn werk omdat er een kraan in de overweg aan het graven was. Uiteindelijk maar een stukje met de fiets aan de hand over het nieuwe spoor gelopen. Toen ik ongeveer 6,5 uur later terug kwam lag er een houten brug over de overweg, met naden waarin je fietsband kan verdwijnen %09%, dat ging bij mij nog maar net goed.
 

25-10-2009 00:35:51
Lionking
Lionking
Vreemd, waarom zouden ze houten dwarsliggers doen.  

25-10-2009 00:57:11
manuel25
manuel25
Vraag ik me ook af, er kunnen ook twee dingen aan de hand zijn:
1. De dwarsliggers liggen er tijdelijk, betonnen exemplaren zijn tijdelijk niet leverbaar of de dwarsliggers worden later door een "monstertrein" vervangen door betonnen exemplaren
2. Het budget liet betonnen exemplaren niet toe en daardoor was de keuze voor houten exemplaren snel gemaakt. Of houten echt goedkoper zijn betwijfel ik.

Mogelijkheid 1 lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het zo te zien nieuwe exemplaren zijn, ik had dan gekozen om de ouden er in te houden, of gewoon de werkzaamheden later uit te voeren indien niet leverbaar.

Mijn eigen mening is dat een spoor met houten dwarsliggers een écht spoor is, dat beton moet ik niet zoveel van hebben als hobbyist, het is zo grijs:p. Hout is een "levend" natuurlijk materiaal en een spoor met houten dwarsliggers is een spoor van leven. Dat beton is zo dood als een pier en een modern spoor noem ik in mezelf dan ook weleens dood spoor. Tot zover mijn filosofie over de dwarsliggers.

De sfeer in de vervangende bussen is overigens zeer goed, ze rijden redelijk betrouwbaar en ik hoor niemand klagen. Er gaat wel eens iets mis, zo miste een bus een keer de afslag richting Workum op de A7 bij Bolsward, niemand werd kwaad, zuchtte of ging vloeken, degene die vooraan zat legde de chauffeur rustig uit dat hij was vergeten de afslag te nemen en hoe hij nu het beste kon rijden, na 12 kilometer te hebben om gereden kwamen we met slechts +10 aan in Wk, helemaal geen probleem.

Laatst bewerkt door manuel25 op 25-10-2009 01:06
 

25-10-2009 14:15:07
salieri
salieri
Dat met die bus moet je in de randstad niet flikken, dan kan je die buschauffeur afvoeren naar het ziekenhuis  

25-10-2009 15:08:13
kbrandsma
kbrandsma
Dat is een vooroordeel.
Quote
manuel25: De sfeer in de vervangende bussen is overigens zeer goed, ze rijden redelijk betrouwbaar en ik hoor niemand klagen. Er gaat wel eens iets mis, zo miste een bus een keer de afslag richting Workum op de A7 bij Bolsward, niemand werd kwaad, zuchtte of ging vloeken, degene die vooraan zat legde de chauffeur rustig uit dat hij was vergeten de afslag te nemen en hoe hij nu het beste kon rijden, na 12 kilometer te hebben om gereden kwamen we met slechts +10 aan in Wk, helemaal geen probleem.

Haha, prachtig!
Dit verhaal past in hetzelfde rijtje als het verhaal dat een machinist op verzoek van medereizigers wel even bij Oudega wilde halteren om een paar reizigers op te pikken op weg naar Workum (de zaterdags met Septemberpop, 3-4 jaar geleden).
 

25-10-2009 18:16:50
lucky
lucky
Quote
salieri: Dat met die bus moet je in de randstad niet flikken, dan kan je die buschauffeur afvoeren naar het ziekenhuis


Wat is dit voor reactie? En wat voegt het toe aan Somda?
 

25-10-2009 18:33:37
mren
mren
Och, als we dan toch bezig zijn met busverhalen: ben ooit eens met een vervangende bus van Amf naar Es gereist (vertrek met +10 in Ut en nachtelijke werkzaamheden moest doorgang vinden, dus vanaf Amf met bus). Gezien het redelijke reizigersaanbod werd er een dubbeldekker ingezet, en zie met zo'n ding maar eens het station in Hgl te bereiken  

25-10-2009 21:50:46
AlbertP
AlbertP
En zie met een bus maar eens station Ltn te bereiken met een tomtom die categorisch smalle eenrichtingsverkeerwegen aanwijst. Heb ik meegemaakt als vervangende bus Bnn-Ed.

Laatst bewerkt door AlbertP op 25-10-2009 21:51
 

25-10-2009 22:06:41
admin
Moderator
admin
Busverhalen zijn, mits het treinvervangend vervoer is, gewoon toegestaan.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-10-2009 22:09:47
manuel25
manuel25
Toch ben ik het wel een beetje met salieri eens, ze zijn er niet allemaal zo hebbelijk, natuurlijk hier heel soms ook wel, maar veel minder. Vanavond reed de bus van 18.28 uit Wk naar Lw met een zeer luxe touringcar bus, op de schermen werd de film Shrek gedraaid

Laatst bewerkt door manuel25 op 25-10-2009 23:45
 

27-10-2009 08:28:00
manuel25
manuel25
Vanmorgen las ik de Leeuwarder Courant van gisteren, er stond een stukje in over de werkzaamheden ter hoogte van Hieslum. Er zijn in de explosievenzone tientallen tienponders gevonden, de EOD is op zoek naar een plek waar de granaten onschadelijk kunnen worden gemaakt. De explosieven bleken niet zo heel diep in de spoordijk te liggen, lijkt mij niet zo veilig.  

28-10-2009 21:15:33
manuel25
manuel25
Vandaag was men bezig met een stopmachine, erg mooi om dat in zijn werk te zien, ik heb samen met mijn buurman een poosje staan kijken. Buur heeft een depot in zijn land en weet meer van de werkzaamheden. Hij zegt dat de houten dwarsliggers nog niet versleten waren en over 8 jaar aan de beurt zijn.

Mijn moeder had nog iets leuks gezien bij het tankstation vlakbij station Wk, de stopmachine stond daar op een dieplader en er werd een flinke portie diesel in geladen. Ze heeft nog even met de Duitser staan praten, de tank was na drie dagen helemaal leeg, ze hebben hem speciaal op een dieplader daarheen gebracht om te tanken, de machine is nu weer gewoon aan het werk. Op het moment dat mijn moeder met de Duitser sprak zat er al 400 liter in, en hij was nog niet klaar met tanken. Leuke klant voor de Shell.
 

28-10-2009 22:51:32
thom
thom
Beetje vreemd, meestal komt daar een tankwagen met rode diesel voor, da´s toch een stukje goedkoper...

Of stond er ook een tankwagen bij ?

Laatst bewerkt door thom op 28-10-2009 22:51
 

29-10-2009 00:05:53
manuel25
manuel25
Dat vonden ik en mijn moeder ook al vreemd, het viel mijn vader echter al op dat er een grote dieplader stond op het depot van Workum. Er werd getankt uit het tankstation, witte diesel dus.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-10-2009 23:06:27
wimhoekema
wimhoekema
Is er al een grindtrein gesignaleerd bij Workum? Het afsluitbord te Sneek is namelijk even van zijn plaats geweest...%05%

Komende maandag begint trouwens ook de spoorverdubbeling bij de halte Sneek Noord, die daardoor wordt opgewaardeerd tot echt station: 260 meter dubbelspoor, 2 wissels en een 2e zijperron. Samen goed voor een 20-minutendienst op Sneek-Leeuwarden in de nabije toekomst.
 

30-10-2009 01:00:29
manuel25
manuel25
De grindtrein helemaal vergeten te vermelden. Die was er gisteren (woensdag), maar is nu in geen velden of wegen meer te bekennen. Op dit moment is men bezig met lassen.
Ben benieuwd of er ook Plan U's komen om te roestrijden
 

30-10-2009 08:28:40
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
wimhoekema: Komende maandag begint trouwens ook de spoorverdubbeling bij de halte Sneek Noord, die daardoor wordt opgewaardeerd tot echt station: 260 meter dubbelspoor, 2 wissels en een 2e zijperron. Samen goed voor een 20-minutendienst op Sneek-Leeuwarden in de nabije toekomst.
Wordt het spoor aan de begraafplaats zijde aangelegd of aan de andere zijde? Ik meen mij te kunnen herinneren dat het spoor vlak langs de begraafplaats liep. En als het wel zo is, zijn daar dan graven voor geruimd?
 

30-10-2009 09:02:44
manuel25
manuel25
Dat uitbreiden kan inderdaad alleen maar naar de begraafplaats zijde, maar de begraafplaats ligt ver genoeg van station Noord, het fietspad langs de begraafplaats hoeft volgens mij nog nieteens op de schop.  

30-10-2009 09:09:24
waalkade
waalkade
Capaciteitsvergrotingsplan Leeuwarden - Sneek
Bovenstaande tekst in de zoekmachine gooien.
 

30-10-2009 19:47:50
AlbertP
AlbertP
Op Google Earth meet ik met de lineaal 40 m afstand tussen het huidige spoor en de graven. En 18 m tot het fietspad. Dat fietspad kan gewoon blijven liggen, breder dan 4 meter - de breedte van het oude perron gemeten op GE - zal het nieuwe perron toch niet worden. En graven ruimen zoals taigagaai zei is helemaal niet nodig.  

30-10-2009 19:51:04
wimhoekema
wimhoekema
Vrijdagmiddag stond er nog een lege grindwagen (Fcs met afgesneden bovenzijde van de bak) in het gras naast het spoor bij de AHOB in de weg Workum-Balk.
Deze wagen zal zijn gebruikt bij de overweg Hindeloopen waar een Harmelen-constriuctie is geplaatst met een nieuw ballastbedje aan weerszijden.
 

31-10-2009 13:35:48
lint27
lint27
Wat is een 'Harmelen-constructie'?  

31-10-2009 13:43:55
dennistd
dennistd
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Overweg#Het_wegdek  

31-10-2009 13:44:14
kniesoor
kniesoor
Google is je beste vriend! Eerste pagina, onderaan, midden.

http://www.duiven.nl/gdu/brein/webgen.nsf/pages/_C97C927B57F711FDC12573B8004E1DEF/$file/Informeel+wk22.pdf
 

31-10-2009 15:09:35
Lionking
Lionking
Quote
manuel25: Vanmorgen las ik de Leeuwarder Courant van gisteren, er stond een stukje in over de werkzaamheden ter hoogte van Hieslum. Er zijn in de explosievenzone tientallen tienponders gevonden, de EOD is op zoek naar een plek waar de granaten onschadelijk kunnen worden gemaakt. De explosieven bleken niet zo heel diep in de spoordijk te liggen, lijkt mij niet zo veilig.


Dat had ik ook gehoord op het Friese nieuws.

De treinen rijden dus weer na 2 weken, maar is alles nu compleet klaar daar?

Laatst bewerkt door Lionking op 31-10-2009 15:10
 

31-10-2009 21:48:36
manuel25
manuel25
Ik had vanmorgen nog speciaal de wekker gezet om de eerste trein van 6.36 langs mijn huis te zien. Die reed pünktlich op tijd. Met de 30030 het spoor getest en dat rijdt nu weer lekker over de voormalige bommenzone met 100 in plaats van 40.  

31-10-2009 22:29:17
peterselie
peterselie
Quote
Lionking:
Quote
manuel25: Vanmorgen las ik de Leeuwarder Courant van gisteren, er stond een stukje in over de werkzaamheden ter hoogte van Hieslum. Er zijn in de explosievenzone tientallen tienponders gevonden, de EOD is op zoek naar een plek waar de granaten onschadelijk kunnen worden gemaakt. De explosieven bleken niet zo heel diep in de spoordijk te liggen, lijkt mij niet zo veilig.


Dat had ik ook gehoord op het Friese nieuws.

De treinen rijden dus weer na 2 weken, maar is alles nu compleet klaar daar?

Nee. Je hebt nog afrondende werkzaamheden. Deze duren meestal ook nog enkele weken, maar verstoren de treindienst niet.
 

31-10-2009 22:35:53
manuel25
manuel25
Klopt, mijn overweg ligt er nu zeer gehavend bij. Het asfalt vlak voor het spoor ligt er uit en liggen nu rijplaten. Daar zullen ze onder andere nog wel even mee bezig zijn.  

15-11-2009 17:55:15
kbrandsma
kbrandsma
Quote
manuel25: Mijn moeder had nog iets leuks gezien bij het tankstation vlakbij station Wk, de stopmachine stond daar op een dieplader en er werd een flinke portie diesel in geladen. Ze heeft nog even met de Duitser staan praten, de tank was na drie dagen helemaal leeg, ze hebben hem speciaal op een dieplader daarheen gebracht om te tanken, de machine is nu weer gewoon aan het werk. Op het moment dat mijn moeder met de Duitser sprak zat er al 400 liter in, en hij was nog niet klaar met tanken. Leuke klant voor de Shell.

Een aantal stopmachines worden standaard op een dieplader vervoerd, dus dat is niet zo speciaal. De wijze van tanken echter wel. Goeie klant voor garage Speerstra idd!