Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Vertraging +1/+2 etc.

Donderdag 01 okt 2009 - 17:38:20
salieri
salieri
Ik zie de laatste dagen steeds vaker dat er vertragingen gemeld worden in de recente spots van +1 tot +3. Een hele tijd terug was er volgens mij al eens een discussie over die kleine vertragingen die niet interessant zijn. Kan er misschien een regel komen dat je vertragingen onder de vijf minuten niet mag melden? Want ik vind persoonlijk dat vertragingen van minimaal +5 veel interessanter dan steeds +1 of +2....


Donderdag 01 okt 2009 - 18:09:06
fugazi
fugazi
Vanaf +3 rijdt een trein te laat. Met +1, +2 en +3 rijdt de trein optijd. Inderdaad kansloze informatie.


Donderdag 01 okt 2009 - 18:18:54
lucky
lucky
Zolang het niet in het forum komt heb ik er geen problemen mee. Waarom moeten we mensen beperken hierin? Als sommigen deze info er bij willen zetten moeten zij dat weten.

Waarom er ook direct de kwalificatie "kansloos" aan moet worden gegeven begrijp ik ook niet helemaal.

Laatst bewerkt door lucky op Donderdag 01 okt 2009 om 18:19:47

Donderdag 01 okt 2009 - 18:35:40
salieri
salieri
Ik denk steeds dat er zinnige informatie komt als ik dat (*) zie staan achter een spot. Maar dan blijkt het steeds maar +1 of +2 te zijn, dat is gewoon niet interessant...


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 01 okt 2009 - 19:03:55
AlbertP
AlbertP
Bij NS tellen vertragingen vanaf 5 min mee voor de punctualiteit.


Donderdag 01 okt 2009 - 19:28:37
orselinus
orselinus
Een paar maand terug kwam ik uit Bischofswerda met +2 aan te Dresden Neustadt, per omroepbericht werd verontschuldeging aangeboden. Een voorbeeld voor Nederland!

Laatst bewerkt door orselinus op Donderdag 01 okt 2009 om 19:29:25

Donderdag 01 okt 2009 - 19:31:32
mren
mren
Quote
AlbertPool: Bij NS tellen vertragingen vanaf 5 min mee voor de punctualiteit.
Dus? het boeit niets of een trein 1 of 15 minuten te laat is, het gaat om de klant lijkt me.

Donderdag 01 okt 2009 - 19:45:40
ruysdael
ruysdael
Quote
AlbertPool: Bij NS tellen vertragingen vanaf 5 min mee voor de punctualiteit.
Was dat niet een europeze regel? En dat NS juist vertragingen vanaf +3 meetelt?


Donderdag 01 okt 2009 - 20:09:04
broek53
broek53
Of het een regel is, weet ik niet, maar de norm waarnaar in de meeste landen gemeten wordt, is > 5 minuten - en NS wordt al heel lang afgerekend op > 3 minuten. Waarschijnlijk gaat dat volgend jaar veranderen (let wel: NS heeft het daarin niet voor het zeggen, maar voert wel een lobby om die internationaal gebruikte norm ingevoerd te krijgen. Uiteraard met een hoger percentage treinen dat daaraan moet voldoen

Vrijdag 02 okt 2009 - 00:53:21
thom
thom
Quote
lucky: Waarom er ook direct de kwalificatie "kansloos" aan moet worden gegeven begrijp ik ook niet helemaal.
Nee, en als we die kwalificatie gaan gebruiken hebben een boel mensen ineens een dagtaak erbij...

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 02 okt 2009 om 10:56:54, reden: Quote ingekort

Zondag 04 okt 2009 - 21:22:12
daniel81
daniel81
Quote
broek53: Of het een regel is, weet ik niet, maar de norm waarnaar in de meeste landen gemeten wordt, is > 5 minuten - en NS wordt al heel lang afgerekend op > 3 minuten. Waarschijnlijk gaat dat volgend jaar veranderen (let wel: NS heeft het daarin niet voor het zeggen, maar voert wel een lobby om die internationaal gebruikte norm ingevoerd te krijgen. Uiteraard met een hoger percentage treinen dat daaraan moet voldoen
Ik hoop van harte dat het NIET doorgaat, óf dat er meteen een norm aan toegevoegd wordt over 'gehaalde aansluitingen'. De 3-minutenmarge ligt vaak ongeveer gelijk aan het wel of niet halen van een krappe aansluiting (voor een cross-platformaansluiting is toch 2 minuten nodig?), vanaf 4 minuten wordt het al een stuk kritischer.

Zondag 04 okt 2009 - 21:32:29
keesje
keesje
Zoiets als 'reizigerspunctualiteit' lijkt mij ook een véél betere graadmeter. Daarin zou je ook moeten opnemen dat een IC met 900 reizigers aan boord 'zwaarder' meetelt als deze te laat is, dan een stoppertje met 10 man erin. Hierin wordt ook geen onderscheid gemaakt helaas, want een trein is een trein en het geeft niks aan over hoeveel reizigers te laat waren.

Zondag 04 okt 2009 - 21:37:31
spotter
spotter
Flickr wesselverberne
Kan het beheer hier niet uitsluitsel over geven en het dan in de invoerrichtlijnen zetten?

Zondag 04 okt 2009 - 22:50:19
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Daar heeft het beheer al een aantal jaren terug uitsluitsel over gegeven. Bij mijn weten was het de bedoeling dat alleen vertragingen van minimaal 5 minuten ingevoerd werden (maar volgens mij was het geen regel, maar meer een verzoek).


Maandag 05 okt 2009 - 00:13:26
bloober
bloober
Twitter mattlinssen
Quote
keesje: Zoiets als 'reizigerspunctualiteit' lijkt mij ook een véél betere graadmeter. Daarin zou je ook moeten opnemen dat een IC met 900 reizigers aan boord 'zwaarder' meetelt als deze te laat is, dan een stoppertje met 10 man erin. Hierin wordt ook geen onderscheid gemaakt helaas, want een trein is een trein en het geeft niks aan over hoeveel reizigers te laat waren.
Met die laatste opmerking ben ik het niet eens. Ik vind dat die tien reizigers net zoveel recht hebben om op tijd aan te komen dan die andere 900, en dat die treinen dus even zwaar mee moeten tellen. Wat de algehele punctualiteitsnorm betreft denk ik dat zowel de 3- als de 5-minutennorm voor- en nadelen kennen. Bij de 5-minutennorm zal NS minder worden afgerekend op gemiste aansluitingen, terwijl bij de 3-minutennorm NS misschien wat al te snel wordt afgerekend op lichte vertragingen.

Groetjes, Bloober

Maandag 05 okt 2009 - 08:46:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Tja, de 5-minutennorm heeft natuurlijk als voornaamste nadeel dat je een aansluiting kunt missen terwijl je trein volgens de normen op tijd was... dat verhelp je wel deels met de 3-minutennorm.

Overigens houd ik tijdens m'n reizen ook de punctualiteitscijfertjes bij van de treinen waarmee ik reis en daarbij valt op dat de reizigerspunctualiteit juist hoger ligt als de treinpunctualiteit.
Meest opvallende waarneming was trouwens dat er in de maand september ontzettend veel vertragingen van 4 minuten voorkwamen, waarmee er een verschil van ruim 6 procentpunt tussen de punctualiteitscijfers volgens beide normen ontstond.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 05 okt 2009 om 08:47:47

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 05 okt 2009 - 10:46:12
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Een klein zijweggetje, klopt het dat NSR moet betalen voor iedere minuut vertraging waarbij de 'schuld' bij hun ligt (en andersom als het bij Prorail ligt)?
En dat begint al bij één minuut vertraging!
Een HC vertelde me dat laatst toen ik me weer zat op te winden over de vele non-aansluitingen Ht - Gdm - Tl.
Gérard

Maandag 05 okt 2009 - 16:55:05
mren
mren
Volgens mij niet. Er is in voorgaande jaren wel een koppeling geweest tussen treinaankomstpunctualiteit en prijsverhogingen van de kaartjes, maar dat behoort nu tot het verleden.

Wel ligt er een prestatiecontract met V&W, maar ik geloof niet dat daar verder bonus/malusregelingen in op zijn genomen.

En dan hebben we nog de GTBV-vergoedingen, en ik dacht dat die voor het gemak (geen uitzoekwerk bij elk formulier of verstoring) 50/50 door NS en ProRail werden betaald.

Maandag 05 okt 2009 - 20:20:13
thom
thom
Quote
mren: Volgens mij niet. Er is in voorgaande jaren wel een koppeling geweest tussen treinaankomstpunctualiteit en prijsverhogingen van de kaartjes, maar dat behoort nu tot het verleden.
Dat is het financiele plaatje van NSR naar de klant toe.
Gerard bedoelde hier het financiele plaatje tussen NSR en de spoorbeheerder Prorail....

Maandag 05 okt 2009 - 20:22:47
htmtram
htmtram
Ik vind dat je +1 en +2 gewoon mag blijfen melden. Want 1+ kan soms al grote gevolgen hebben. Ander vind ik dat je de vertraging van +133,15 ook moet afronden naar +133,1...

Maandag 05 okt 2009 - 20:42:34
mdj
mdj
+1 en grote gevolgen...

Sorry hoor, maar waar ligt dan de grens? "Ja, hij was een halve minuut te laat, dat is afgerond een hele minuut." Bij +4 zet ik gewoon +5 neer, bij GDST spots ook afronden op 5 minuten.

Waarom zou je tot een negende deel van een seconde willen weten hoe vertraagd die is?

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 05 okt 2009 - 20:50:48
thom
thom
Quote
htmtram: Ik vind dat je +1 en +2 gewoon mag blijfen melden. Want 1+ kan soms al grote gevolgen hebben. Ander vind ik dat je de vertraging van +133,15 ook moet afronden naar +133,1...
Als je vertragingen van die lengte op deze manier omschrijft vraag ik me zoieso af of je wel gezond bezig bent...

Laatst bewerkt door thom op Maandag 05 okt 2009 om 20:52:33

Maandag 05 okt 2009 - 21:05:03
htmtram
htmtram
Quote
mdj: +1 en grote gevolgen...

Sorry hoor, maar waar ligt dan de grens? "Ja, hij was een halve minuut te laat, dat is afgerond een hele minuut." Bij +4 zet ik gewoon +5 neer, bij GDST spots ook afronden op 5 minuten.

Waarom zou je tot een negende deel van een seconde willen weten hoe vertraagd die is?
+1 of +2 kan wel degelijk grote gevolgen hebben. Neem maar het voorbeeld van de opendag Alkmaar. Omdat er hobbyisten over en langs het spoor gingen lopen reden de treinen langzaam. Ivm met het enkelsporige stuk richting Den helder begon het met +1 en uiteindelijk reden er treinen met +15...

Laatst bewerkt door admin op Maandag 05 okt 2009 om 21:07:16, reden: Taalgebruik aangepast

Maandag 05 okt 2009 - 21:10:35
admin
Moderator
admin
Er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de overlast in dit geval nogal beperkt is. Of kunnen jullie echt niet over een +1 of +2 in de recente spots heenlezen?!

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Maandag 05 okt 2009 - 21:25:33
mdj
mdj
Zolang een persoon dat doet, kan je er nog wel over heen lezen. Maar als er zo ongeveer bij alle spots dat gemeld wordt (ik kan me niet voorstellen dat een trein op de halve minuut nauwkeurig zijn traject aflegt), dan vind ik dat vrij storend.

Bijgevoegd heeft +1/+2 weinig zin, omdat er dan niets verandert. Het voorbeeld van Htmtram over een +1 naar +15 heeft niets te maken met die +1, maar door problemen onderweg. Daar heeft die +1 niet aan bij gedragen. (hooguit of een +15 niet stiekem +14 was)

Laatst bewerkt door mdj op Maandag 05 okt 2009 om 21:26:03

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 05 okt 2009 - 22:12:07
Iceman
Iceman
Nouja als de 74560 bijvoorbeeld op 1/2 minuten zijn pad mist ben je als reiziger goed de sigaar. Pad weg, trein (14560) +15. Toegevend dat is een LM, maar ik denk wel dat +2 gevolgen kan hebben. En of mensen het melden moeten ze zelf maar weten. Ik stoor me er niet aan.

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Maandag 05 okt 2009 - 22:32:36
montrose
montrose
Dat geldt (eigenlijk) ook voor alle ICE's uit Duitsland . Pad weg , zo kan +1 bij Zv aansluiting leiden tot een +23 in Asd.

Laatst bewerkt door montrose op Maandag 05 okt 2009 om 22:33:21

Dinsdag 06 okt 2009 - 13:30:45
MDDM
MDDM
Quote
broek53: Of het een regel is, weet ik niet, maar de norm waarnaar in de meeste landen gemeten wordt, is > 5 minuten - en NS wordt al heel lang afgerekend op > 3 minuten. Waarschijnlijk gaat dat volgend jaar veranderen (let wel: NS heeft het daarin niet voor het zeggen, maar voert wel een lobby om die internationaal gebruikte norm ingevoerd te krijgen. Uiteraard met een hoger percentage treinen dat daaraan moet voldoen
Hier staat het e.e.a omschreven. forum.opeenshadikhet.nl

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 06 okt 2009 - 13:49:22
rudolfph
rudolfph
Ik vraag me wel af hoe iemand zo nauwkeurig kan zijn? Als je +1 bij een spot invoert als extra informatie, hoe weet je zeker dat die trein werkelijk +1 is? Ja, een trein die op een station stopt en daar met +1 vertrekt, dat kun je nauwkeurig bepalen. Maar ergens langs het spoor? Somda heeft geen officiële doorkomsttijden meer (de tijden in de doorkomststaten zijn door onszelf uitgerekend maar dus absoluut niet officiëel!) en verder ben je afhankelijk van nog heel wat andere dingen zoals het exact gelijk lopen met de spoortijd van je eigen horloge/mobiel/camera etc., de exacte afstand en dus rijtijd tot het DRGL-punt waar de spot ingevoerd en soms "ervaring". Wie zegt dat de treinen normaal, volgens de officiële DRGL, niet -1 zijn bij een DRGL-punt onderweg? Een trein die dan net iets rustiger aandoet kan dus overkomen als zijnde +1, maar hoeft dat nog helemaal niet te zijn. Een paar seconden afwijking in een dergelijke berekening is er zo en met +1/+2 op dergelijke punten suggereer je een nauwkeurigheid die je nooit kan halen.

Dinsdag 06 okt 2009 - 18:42:38
thom
thom
Soms lopen stationsklokken al niet helemaal gelijk, laat staan dat je horloge altijd de correcte tijd weergeeft....

Dinsdag 06 okt 2009 - 18:46:46
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Of je moet een horloge hebben dat de tijd automatisch aanpast aan het satelliet-signaal.

Maarja, +1 of +2 is eigenlijk wel onzinnig. Het heeft eigenlijk vrijwel nooit invloed op de rest van de treinenloop of de meeste overstappen. Ach, eigenlijk valt het mij niet eens zo op, laat staan dat het storend is.


Dinsdag 06 okt 2009 - 18:51:22
salieri
salieri
Nou kijk, het gaat mij ook meer om de spots die op de homepage staan. Ik denk steeds als er een (*) bij staat dat er zinnige info staat (DD-AR locs daargelaten, want dat weet ik zo ondertussen wel en kijk dan niet meer). Als er dan iets onzinnigs als +1 of +2 staat, vind ik dat irritant omdat ik denk dat wel iets zinnigs in staat.


Donderdag 08 okt 2009 - 15:18:44
train85
train85
Kunnen we dan misschien afspreken dat vertragingen vanaf 3 minuten pas nut hebben? +1 of +2 heeft ook weinig meerwaarde.

www.mat64.nl

Donderdag 08 okt 2009 - 16:13:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
nielske90: Of je moet een horloge hebben dat de tijd automatisch aanpast aan het satelliet-signaal.
Ook dergelijke klokken kunnen achter gaan lopen als de batterijen leegraken

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl